Fidži prošlo masivním programem zlepšování silniční infrastruktury a reformou vládních úřadů a oddělení pro řízení silniční dopravy. Před reformou v lednu 2012 bylo za silnice na Fidži odpovědné 15 orgánů. Tehdy bylo rozpuštěno Ministerstvo státních silnic (DNR) a byl zřízen Fidži Roads Authority (FRA). Ten reálně začal pracovat od ledna 2023, i když administrativně od rok dříve. To si je dobré uvědomit při čtení tohoto vlákna.
Aktivity silničního úřadu Fiji Roads Authority (FRA) si lze prohlédnout i na sociálních sítích:
https://twitter.com/FijiRoads
https://www.facebook.com/fijiroads
FRA je zapojena do rozsáhlé operace zaměřené na modernizaci a výstavbu nové městské a venkovské silniční infrastruktury s cílem zlepšit přístup a snížit kongesce. Mnohé z těchto projektů se plánují léta, FRA je zachytila a nyní tyto investice dodává do sítě. Děje se tak od vzniku úřadu.
FRA obstarává veškerou práci ze soukromého sektoru pod dohledem správní rady.
Jako statutární právnická osoba je FRA odpovědná ministru infrastruktury a dopravy prostřednictvím jmenované rady. FRA je v současné době řízena Fidžijským silničním poradním výborem (FRAC), který dohlíží na všechny činnosti a zadávání zakázek prováděných úřadem.
FRA spravuje silniční aktiva především prostřednictvím externích smluv se soukromým sektorem. Výjimkou je správa silnic na Vnějších ostrovech, které spravuje ministerstvo venkova a námořního rozvoje na základě memoranda o porozumění s FRA.
Pro rozvoj Fidži je nezbytná lepší dopravní infrastruktura
Úspěch rozvoje Fidži závisí na infrastruktuře, která je dostatečně spolehlivá, aby povzbudila lidi a podniky k investicím do budoucnosti. Spolehlivost znamená, že služba poskytovaná infrastrukturou je trvale dostupná bez přerušení. Normy infrastruktury jsou do značné míry řízeny potřebou spolehlivosti. Základním prvkem této infrastruktury je silniční síť.
Neustále se realizují dvě činnosti:
* Zlepšit bezpečnost a spolehlivost stávající sítě;
* Rozšiřit síť, aby se zajistila kapacita pro trvalý růst.
Doprava hraje v ekonomice Fidži klíčovou roli a přispívá přibližně 10–12 % HDP. Zaměstnává také značné množství lidí ve formálních i neformálních sektorech, přičemž ten druhý je nejživější v odvětví pozemní dopravy. Propojuje také klíčová sociální a ekonomická odvětví hospodářství včetně průmyslových odvětví založených na zdrojích, vzdělávání a zdravotnictví.
Vzhledem k tomu, že Fidži je náchylné k rušivým přírodním jevům, jako jsou tropické cyklóny a následné záplavy, omezila jeho topografie 7 500 kilometrů dlouhou silniční síť na páteřní nebo obvodové hlavní silnice s přivaděči, takže zůstalo jen málo alternativ. V hlavních městských částech jsou obecní komunikace nižší úrovně zanedbané, drsné a někdy neprůjezdné. Meziostrovní nákladní a osobní doprava se opírá o provozuschopná pobřežní a ostrovní mola, odpovídající navigační pomůcky a spolehlivé a bezpečné vnitrostátní lodní služby.
Letos tedy silniční úřad oslavil 10. let od založení. Výsledky jsou fascinující.
*bylo postaveno 1250 km nových silnic
*dosáhlo se zpevnění 1800 km silnic
*v evidencii je 1387 mostů, které se postupně nahrazují za lepší, odolné konstrukce
- za dekádu se skoro 200 mostů postavilo navíc do tohoto počtu
*změřila se silniční síť a zjistilo se, ž
e na Fidži je 7,5 tis. km silnic (namísto 11 tisíc), což je dáno špatným měřením v základu a velmi špatným odhadem, což byla metoda do roku 2012, přesněji bylo na Fidži 6,3 tis. km silnic
- FRA se stará o 6500 km
V rámci hlavního města a větších center se zcela normálně silnice rozšiřují na 4- pruh.
Zavedl se program osvětlení.
Zavedl se program údržby.
Zavedl se upgrade odvodnění silnic.
Zavedl se program rozvoje zemědělských silnic.
Fiji Roads Authority (FRA), která je odpovědná za plánování, rozvoj a údržbu silniční infrastruktury na Fidži, má v příštích několika letech plány na zlepšení 100 nejkritičtějších mostů v celé zemi. (v posledních dekádě proběhla realizace 140 projektů)
*je to pokračování dekongesce ostrova
*pokračování zpevňování silniční sítě
*průběžná rekonstrukce poškození infrastruktury po přírodních katastrofách
- zavedla se účinná legislativa a jsou zde funkční plánovací komise a firmama připravenýma ihned pracovat
*zesilňuje se bezpečnost chodců
- zamezuje se parkování na chodnících
- staví se nové chodníky
- větší edukace a zesílení DZ v místech bus zastávek
*probíhá upgrade frekventovaných křižovatek: značení, světelná signalizace
Rozepisoval jsem zde vždy rozpočty. Pak přišla pandemie. Rekordní rozpočty: 500-650 mil. dolarů. (1 USD = 2,3 fiji dollar).
2021-2022 Budget: $500m allocated to Fiji’s major infrastructure
https://www.fijitimes.com/2021-2022-bud ... structure/
2022-2023 Budget: $376.7m set aside for Fiji’s road network
https://www.fbcnews.com.fj/news/budget- ... d-network/
*369,2 mil. půjde do údržby a investicí
Nyní se hodně projektů tendruje a připravuje. Fidži je v období mírného snížení aktivit. Ve skutečnosti se má do roku
2027 proinvestovat na fidžijských silnicích celkem: 2,5 miliardy dolarů, tedy se rozpočty vrátí na úroveň 500 mil. dolarů a více. To značí za 5 let asi 1,1 mld. USD.
Korporátní plán FRA 2021 - 2022:
https://www.fijiroads.org/wp-content/up ... 1-2022.pdf
*FRA mezi 2013 a 2019 proinvestoval na silnicích částku 2,4 mld. FJD
Výsledkem je tento stav:
- 0.JPG (38.94 KiB) Zobrazeno 4985 x
- 01.JPG (123 KiB) Zobrazeno 4985 x
Geoportál silnic zaznamenává třeba stav vozovek:
https://gis.fijiroads.org/portal/apps/w ... d5df7fd308
Stejně tak stav osvětlení:
https://gis.fijiroads.org/portal/apps/w ... 0350fb1e5f
Dopravní nehodovost:
https://gis.fijiroads.org/portal/apps/w ... 7890197c07
Polohu dopravních kamer:
https://gis.fijiroads.org/portal/apps/w ... d16db80944