rok 2020 značí založení silničních úřadů, podzim 2021 ucelení silničního rozvoje do roku 2040
v příspěvku vypsán 1 silniční celek se stávajícími prácemi (mosty), finanční stav země a celkové silniční plány
mapu plánované sítě si srovnejte s mapou na začátku vlákna a zjistíte, že se doopravdy postaví "jen minimum", aby se zajistilo chybějící propojení a rozvoj
PNG v rámci programu Sustainable Highlands Highway Investment vymění 45 ze 71 mostů.
- Terén je obtížný a nedostupný. Klima je tropické. Další výstavba bude pokračovat. Nyní se musí vytyčovat chybějící úseky a obnovit mosty. Až později se sem zase vrátí technika a postaví lepší silnice.
- 2.JPG (92.81 KiB) Zobrazeno 8071 x
Sustainable Highlands Highway Investment je podporován celou řadu mezinárodních rozvojových bank a má za cíl zlepšit 400 km tzv. Highland Highway. Celkem se vylepší i 71 mostů, ovšen 45 se postaví nových. Často se dnes jedná o staré zanedbané dřevěné mosty pro sotva jedno vozidlo.
V rámci tématu lze pozorovat jak novou výstavbu silnic, tak i zkapacitněných silnic. I nadále se obtížně plní rozvoj v horských oblastech. S přínosem LNG je ten potenciál enormní, ale zase bez silnic se o LNG exportu může zdát.
Mosty mezi letištěm Kagamuma ve městě Mount Hagen a letištěm Nadzab ve městě Lae, což je vzdálenost kolem 320 km tvoří hlavní objekty na důležitém ekonomickém koridoru. Spojí se tak Highland Region s pobřežím po zemi.
Lae je rychle rostoucí správní centrum provincie Morobe, ve kterém žije již kolem 100 tis. obyvatel. Zrovna v Lae se již staví dualizované tahy, viz vlákno. Lae je největším přístavem z hlediska nákladu v PNG a průmyslovým centrem země. Nachází se zde taky technologická univerzita a hezké zahrady.
Mount Hagen je další velké město, ve kterém žije již skoro 50 tis. obyvatel. Jde o správní centrum provincie Western Highlands.
Výměna 45 mostů se zahájila v roce 2020 a dokončit se má v roce 2025.
Velkou výzvou pro PNG je neskutečně hornatý terén. Ten samo o sobě v kombinaci s klímou limituje těžkou dopravu po zemi a jediná alternativa je letecká doprava. Často i pro osobní dopravu. Mezi Port Moresby a Lae není ani nadále souvislé celoročně sjízdné silniční spojení. V PNG je již na 500 letišť.
Highlands Highways celkem měří 700 km, říká se jim také Okuk Highway. Jde o klasickou 1+1 silnici, která je ohrožována častými sesuvy. Vlivem špatné údržby je zde hodně výmolů. V roce 2006 se dokončila východní sekce a sice se zpevnila díky programu AusAid z Austrálie. Japonsko a Taiwan nyní mění 45 mostů.
Koncem roku 2021 místní vláda vedla debaty o tom jak urychlit rozvoj dopravní infrastruktury, aby se rychleji projevil efekt z LNG. Kdysi se definoval plán, finanční prostředky alokovány jsou, ale realizace nejde dle plánů z mnoha technických důvodů. Sestavil se 20- roční rozvojový program. Vládě se zdá jen pomaly realizovaný. Cílem vlády je konečně díky LNG propojit 4 horské provincie se zbytkem země, čímž se PNG územně spojí.
PNG se snaží totižto veškeré finance získané z LNG protavit do investicí do obyvatelstva (vzdělání, zdraví, bydlení) a do ekonomické infrastruktury, kam spadají silnice.
V roce 2020 PNG ustanovila silniční úřad, který má manažovat silniční procesy. V roce 2020 se taky zřídil silniční fond, který bude zajišťovat zdroje na údržbu a bezpečnost provozu na národní silniční síti. Ta se definovala jako 8760 km dlouhá.
Zcela nejhlavnějších silnic je pak 3335 km. Tzv. Priority roads.
Celkově je v PNG ale jen 2650 km silnic zpevněných a to z celé silniční sítě. Čísla jsou to nelichotivá.
PNG eviduje na silniční síti použitelných 800 mostů. Tropické klima a složitý horský terén s mnoha řekama si vyžaduje časté mosty. Roční úhrny srážek činí 250-350mm měsíčně, s minimem kolem 2500mm ročně.
Zdejší obyvatelstvo pokud chce opustit města a chce jet po zemi, tak mu často nezbývá jiná alternativa, než 4x4 pohon. Mnoho silnic v PNG je sjízdná jen s obtížemi a povrch se často změní na nepoznání.
Ukazuje se, že ani zájem finančního světa ve spojení s velmocemi není vždy zárukou rychlého rozvoje. Respektive klíčoví investoři se snaží o kvalitní podklady, než se vrhnou do výstavby v tomto prostředí. Postavit školy a jinou infrastrukturu ve městech se jim ale daří dobře. Sen o územním propojení PNG se scvrkává do stovek km a pár desítek mostů na minimální spojení. Neustále se snižuje rozsah hlavních silnic. PNG totižto bude muset rozumět tomu, že postavit znamená i udržovat a udržovat si to bude muset sama.
20 roční program je dokument 2018-2037
http://www.works.gov.pg/files/DoW_NRNS.pdf
Rozpočet 2022
*byl sestaven s 13- ročním finančním plánem
*v roce 2028 má byt dluh v úrovni max. 40% HDP
*v roce 2034 má být dluh 0% HDP
*letošní deficit 5,9% HDP
*růst HDP 5,4% HDP
*vláda dělí již rozpočet na "těžebný" a "ne-těžebný"
- charakterizuje k tomu růst HDP
- uvádí příjmy z obou částí atd.
*základní suroviny: zlato, měď (ještě vyjma LNG)
*dluh letos dosáhne 52% HDP
- v roce 2021 to bylo 50%, v 2020 pak 49%
*až 9% rozpočtu směruje na rekonstrukci a vládní výstavbu
*13% rozpočtu směruje na rozvojové programy
*granty a úvěry (1€ = asi 4 PGK) tvoří asi 1/20 rozpočtu
- vládní výdaje tvoří asi 1/5 HDP
- PNG1.JPG (73.22 KiB) Zobrazeno 8071 x
Silniční rozvoj je definován jako 1. fáze do roku 2027 a vyjde na v propočtu asi 2 mld. €.
- 3.JPG (54.36 KiB) Zobrazeno 8071 x
Do roku 2038 pak vyjde na asi 5 mld. € anebo dnešních 20% HDP.
Fáze 1 má dokončit chybějící úseky na 4 hlavních trasách
- the Coastal Highway between Madang and East Sepik provinces
the Magi Highway between Central and Milne Bay provinces
the New Britain Highway, between Sule and Kerevat
the Highlands Highway (various)
A uvedené mosty a vylepšení se pak hlavně směrují na ten poslední a sice Highlands Highway, ale není to jediné co se v PNG staví a rozvíjí.
- Rozvojový silniční program do roku 2040 vyjde na 20% dnešního HDP PNG. Anebo asi 100% HDP k úrovni, než se našel plyn.
- 4.JPG (141.54 KiB) Zobrazeno 8071 x
- Detail na výše uvedenou mapu. Získat suroviny jako plyn, zlato, měď z obtížného terénu je výzva, ale ukazuje to i hlad po nich.
- 5.JPG (103.12 KiB) Zobrazeno 8071 x