Stránka 2 z 2

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 9.2.2019 20:23:00
od Diaľničiar
Strengthening Australia’s cities and regions
The Australian Government’s
10 Year Investment in Infrastructure


https://infrastructurepipeline.org/wp-c ... ucture.pdf

In the 2018–19 Budget, the Government has committed over $75 billion towards new and upgraded
transport infrastructure.
- rozpočet naleznete o 2 příspěvky dozadu :idea: Nesmíme ale zapomínat na vyšší ceny než jinde, ale i tak je to největší částka do dopravní infrastruktury. Australská populace žije ve velkých městech a právě do nich se poslední roky pumpují horibilní částky a další roky se pumpovat budou.

Ten dokument stojí za to si projít, pro lepší přehlednost co se kde realizuje nebo se bude, protože se to připravuje.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 9.2.2019 20:40:20
od Diaľničiar
Upgrade Austrálie. V tomto roce jsem zrealizoval díky technické podpoře fóra a stránky vlastní fórum pro samotnou Austrálii. Kdysi dávno to navrhl Marooned17, ale tehdy jsem o tom neuvažoval. Důvod, proč se to změnilo jsou investice do silniční infrastruktury z posledních let, aby pro lepší přehlednost bylo k nalezení kde se co staví a děje. Na jeho počest jsem z jeho původního návrhu vytvořil konkrétní téma k hlavnímu městu. Celkově jsem přetvořil vícero příspěvků ze všeobecního vlákna, abych mohl dle vzoru z USA/Kanady provést i toto vlastní fórum a aby to datumově sedělo dle dalšího pořadí. Všechny takto vytvořené příspěvky ale původně již nesplňovali obsah: neaktuální odkazy nebo informace, které se dali přičlenit k jiným příspěvkům. Tedy nedošlo k žádným ztrátám na informační hodnotě.

Tímto krokem byl splněný slib daný ve vyhodnocení mezinárodní sekce za rok 2018 s výhledem do dalšího období: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 15#p178515 . Zároveň jsem aktualizoval odkazy na přímé odkazy z rozcestníků a doplnil i několik příspěvků k dalším projektům nebo rozpočtům atd.

Členění je na státy a teritoria, ale 1 tady z praktických důvodů chybí a to Jervis Bay Territory. Tomu se budu věnovat v tomto všeobecním vlákně pokud bude k čemu.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 17.2.2019 13:57:19
od Diaľničiar
Financování silniční sítě /navazuje na to i další příspěvek/

Základy

Společenství Austrálie se skládá ze 6 států a vícero teritorií. Austrálská ústava definuje federální systém vlády. Federální financování zahrnuje v sobě fyzické i korporátní daňové příjmy, poplatky za suroviny a další daně. Státní a teritoriální příjmy jsou tvořené z dalších daní, třeba za pozemky, vozidla a další. Místní rady mají podíl na daních z firem. Dále funguje distribuce zdrojů z federálního systému do nižších stupňů řízení.

Dle austrálské ústavy jsou silnice v rukou států a místních vlád. Ale federální vláda financuje výstavbu a údržbu mnoha typů silniční infrastraktury právě jako podíl na redistribuci zdrojů. Umožněné jsou i privátní investice. Federální vláda nad systémem vytváří národní strategie rozvoje, do kterých vkládá příspěvky a spolufinancování pak očekává v těchto programech i od států. Z hlediska federálních strategií jsou v pořadí silnice dle: propojenost jednotlivých států mezi sebou, propojenost velikých sídel v rámci států a teritorií. Z hlediska států leží priorita na propojenosti regionů v rámci států a investice dle počtu obyvatel v rámci sídel a navazujícího rozvoje. Národní infrastrukturu tak financují i státy a lokální vlády.

Daně a poplatky za palivo a vozidla

Daň z tovarů a služeb (Goods and Services Tax)

Od 07/2000 platí GST ve výši 10% včetně dopravního paliva a silničních vozidel. GST od firem směruje do federálních zdrojů a je redistribuována do států dle Commonwealth Grants Commission

Palivová daň

Začátkem 1900s zavedlo společenství celní a spotřební zatížení do této oblasti na úrovni 0,38143 AUD na 1 litr. Při zavedení GST v roce 2000 nastal pokles o 6,7c na 1 litr a další malé snížení nastalo v roce 2001.

Daň z luxusních vozidel

Austrálie rozčlenila vozidla dle cen a na jednotlivé kategorie uvalila GST ve vyšší hodnotě 33%. Pohybuje se to kolem 75.000 AUD pro jeden typ a 60.000 AUD pro druhý typ dle paliva.

Poplatek dle váhy vozidel

Vlastníci těžkých nákladních vozidel platí registrační poplatek za používání silnic, aby se zajistil tzv. spravedlivý podíl na opotřebování silnic. Jistá forma úlevy se pak dá získat při ceně za palivo. Tato regulace je platná na celém území, ale poplatky se mohou lišit dle jednotlivých států. Upraveno je to dle zákonu k těžkým vozidlám z r. 2007. Regulaci pak vykonává National Transport Commission. Začátkem 07/2013 došlo k navýšení všech poplatků o +2,5%, je to regulace mezi cenami PHM a poplatkami za užívání vozidel poměrně složitým propočtem dle dvou zákonů. V roce 2014 se objevil návrh pro instalaci GPS, aby se za každé vozidlo zaplatilo tolik kolik km za rok najezdilo.

Další poplatky

Sem spadají například poplatky, které vyžadují jednotlivé státy za celkovou registraci vozidel určených pro podnikové aktivity za užívání silnic.

Mýto

Některé státy umožňují rozvíjet silniční infrastrukturu formou zpoplatněných silnic, často ve formě PPP. Mýto je tak primárně situované v metropolitních územích ve východní části společenství: New South Wales, Victoria a Queensland.

Financování národní silniční infrastruktury

Historie

V roce 1959 ukončila federální vláda tzv. vázanost zdrojů na silniční investice. Pokračovalo to až do roku 1982, kdy se tedy silnice financují ze všeobecních zdrojů. V tomto roce se přijal Australian Bicentennial Road Development Trust Fund Act, který umožnil dofinancovat silniční infrastrukturu ve výši 0,01 AUD na 1 litr PHM. Tento akt nahradil Australian Land Transport Development Act 1988, který zrušil přirážku a umožnil vládě stanovit libovolnou výši tohoto poplatku z PHM. Tento zákon je stále v platnosti, i když se od 1992 neuplatňuje do praxe.

Stávající situace

Stávající model financování silniční sítě se skládá z příjmů z paliva a ostatních daní a silničních poplatků, které jsou hlavním příjmem Consolidated Revenue Fund a jsou dál přidělené na jednotlivé infrastrukturní projekty. Federální výdaje se řídí dle ročních rozpočtů. Na financování infrastrukturních rozpočtů státní sítě se pak podílejí i jednotlivé státy a teritoria, přičemž se řídí dle Nation Building Program, který je součástí National Partnership Payments to the States, který zajišťuje distribuční systém přerozdělování peněz mezi federální vládou a vládami států. Celý mechanismus je pak zajištěný přes Nation-building Funds Act 2008. Alokace prostředků na infrastrukturní projekty se řídí dle priorit rozvoje infrastruktury sestaveným dle Infrastructure Australia.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 17.2.2019 14:24:40
od Diaľničiar
příspěvek navazuje na ten výše, pro rozsah je to rozdělené

Následují některé hlavní programy financování silniční infrastruktury, které řídí administrativně Department of Infrastructure and Regional Development jako součást zmíněného programu Infrastructure Investment.

Národní projekty

Tento program obnáší cílové projekty v rámci Národní sítě, které přinášejí nejvyšší benefity pro společenství. Především na ně směruje distribuce příjmů pro individuální státy. Zahrnuje hlavní stavební práce na silniční síti a má zajistit zvýšení bezpečnosti na síti národních silnic.

Projekty mimo sítě

Pod tímto programem se financují státní, teritoriální a lokální vlády z hlediska jejich silničních projektů mimo národní sílniční sítě.

Silnice do programu obnovy

Tento program zahrnuje alokaci poplatků do financování lokálních vlád v každém státě nebo teritoriu jakožto podporu údržby s cílem udržení národního majetku lokální silniční infrastraktury. Každá rada má garantovaný podíl na financování a jsou nominované projekty pro jejich financování. Model funguje přes počet obyvatel a rozsah silniční sítě z hlediska jejich délky. Platí to pro všechny státy a Severní teritorium.

Financování lokálních silnic

Je doplněním toho předchozího, ale s tím rozdílem, že poskytuje další granty na opravy silnic dle dalších ukazatelů: inflace, růst obyvatelstva, mimořádné situace. Tyto zdroje nejsou vázané a nárokovatelné. Program zajišťuje vyšší spravedlnost.

Black Spot Program

Tento program se zaměřuje na úseky silnic kdekoliv ve společenství, které vykazují zvýšenou míru dopravní nehodovosti. Aby se pak do nich investovalo, tak se musí nejen prokázat dopravní nehodovost, ale náklady na investici mají být v poměru 2:1 k dosažení benefitů z investice.

Budoucnost

Po roce 2010 se zavedl dodatkový program rozvoje národní silniční infrastruktury. Nová vláda, která vzešla v roce 2013 zavedla "significant infrastructure agenda", kde vyčlenila extra peníze ve výši 5 mld. AUD na financování hlavních silničních projektů. Dále se v tom samém roce přistoupilo k zadání nových úloh: lépe posoudit procesy nákladů na investice do silnic, jejich možná redukce a zapojení států a samospráv, posoudit objektivitu alternativního financování, dokumentaci k emisím. V roce 2014 se vláda zaměřila na maximalizaci zapojení privátního sektoru do realizace klíčových infrastrukturních projektů, včetně silnic a zavedla se komise Productivity Commission, která se začala věnovat celkové výši zpoplatnění za používání silnic pro všechny její účastníky. Navázalo to tak na roky 2008 a 2011, kdy se zkoumala možnost financování silničních projektů přes PPP, ale mnoho projektů se nakonec ukázalo neufinancovatelných a zároveň se ale zahájila dodateční politika federálního financování velikých silničních projektů v metropolitních územích a i v rámci hlavních tahů mezi jednotlivými státy, které tak mj. se přestavují na 4-pruhy co snižuje dopravní nehodovost vzhledem k jejich přetíženosti.

Federální vláda a státy pak po roce 2013 vzhledem k novým okolnostem začínají uvažovat i o privatizaci/koncesích stávajících silničních úseků s cílem jejich dalšího rozvoje tak, aby to vlády nic nestálo nebo dokonce by to přineslo vládám další zdroje na případné nové investice nebo snížení dluhu.

zdroje pro další čtení:

ústava: http://www.comlaw.gov.au/Details/C2013Q00005
Infrastructure Australia: https://www.infrastructureaustralia.gov.au/ , https://www.legislation.gov.au/Details/C2013C00551
GST: https://www.legislation.gov.au/Details/C2014C00008
Fuel Prices: http://www.accc.gov.au/consumers/petrol ... uel-prices
Commonwealth Grants Commission: https://www.cgc.gov.au/
Australian Land Transport Development Act 1988: https://www.legislation.gov.au/Details/C2008C00377
Funding for land transport-related projects is distributed under the Nation Building Program (National Land Transport) Act 2009: http://www.comlaw.gov.au/Details/C2009C00304
Black Spot Program: https://investment.infrastructure.gov.a ... lack_spot/

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 18.2.2019 19:16:25
od Diaľničiar
Úřad BITRE (na začátku vlákna je odkaz) vydal publikaci 2018, kde jsou dostupné údaje, které mapují infrastrukturu jako celek z pohledu INFRASTRUKTURA & EKONOMIKA, vybírám z toho následující údaje ...
b1.JPG
b1.JPG (54.03 KiB) Zobrazeno 24576 x
B2.JPG
B2.JPG (53.32 KiB) Zobrazeno 24576 x
b3.JPG
b3.JPG (67.12 KiB) Zobrazeno 24576 x
b4.JPG
b4.JPG (55.8 KiB) Zobrazeno 24576 x
b5.JPG
b5.JPG (42.73 KiB) Zobrazeno 24576 x
... ale k dispozici je toho mnohem více tady na odkazu: https://www.bitre.gov.au/sites/default/ ... k-2018.pdf

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 10.3.2019 18:45:34
od Diaľničiar
Výdaje na infrastrukturu, které jsou opravdu vysoké tuto dekádu mají dosáhnout letos svého vrcholu, který se má ale delší dobu udržet. Stavební činnost má dosáhnout svého vrcholu. Na pokraji kapacit jsou již i stavební firmy, stavebnictví by již nepůsobilo prorůstově pro ekonomiku z dlouhodobého hlediska a nastal by v krátkém čase větší propad. Pokud se nic zásadního negativního ve světě nestane, tak lze říct, že ekonomice posledních 10 let investicí do stavebnictví ze strany federace i států prospěl. Zvýšená stavební aktivita vedoucí k realizaci projektů, které naplňují cíle pro dalších 30-40 let urbanizace jednotlivých území pomohla udržet permanentní hospodářský růst a Austrálie je silnější s minimálním dluhem proti ostatním vyspělým státům.

V tomto roce se utratí na infrastrukturní projekty rekordních 40 mld. dolarů. Tahouny jsou pak veliké projekty především v Novém Jižním Walesu a na to si stačí pročíst to vlákno. V tomto všeobecním jsem vícekrát psal a uváděl i studie, proč jsou projekty v Austrálii drahší, mnohem drahší než ve zbytku vyspělého světa, ale i tak co veliké město v Austrálii - to veliké investice do rozvoje dopravní infrastruktury. Staví se ale i na stávajících silnicích mezi státy a na pobřeží na JV kontinentu, když se dualizují silnice. Mohutně se investuje i do veřejné dopravy jak metra tak železnic nebo bus pruhů. Vytváří se tak podmínky pro další růst obyvatelstva v metropolitních oblastech, protože k tomu budou dobré dopravní podmínky. Austrálie řadu let nezná co je to recese a na dobré úrovni má i dluhy. A to jak federální tak na nižších úrovni samospráv. Velká část projektů je v takové fázi rozestavěnosti, že rokem 2020 se bude na ně utrácet stále méně peněz a nové projekty je již nestačí nahrazovat.

Na druhou stranu se uvolní kapacity a přesunou se pravděpodobně více do soukromé sféry. Stavebnictví tak veliké rány neutrpí, respektivě dokonce z krátkodobého hlediska sice dojde k poklesu výkonů, ale investičně firmy dojdou o menší peníze, než když se muselo investovat do jejich rozvoje, aby se dala pozvednout stavební výkonnost a často se za to muselo pak ještě splácet bankám. Investice se provádět museli, jinak by firmy ztráceli konkurenceschopnost.

Tolik závěry ze 4-ročního monitoringu stavebního sektoru v prostoru infrastruktury od společnosti Deloitte Access Economics v Austrálii.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 5.4.2019 11:27:36
od Diaľničiar
Austrálská vláda sestavila začátkem měsíce rozpočet na další rok. Bude vyrovnaný a výdaje na infrastrukturu navýší ze 75 mld. dolarů na 100 mld. dolarů na následující dekádu. Hlavním cílem je napumpovat peníze do odstranění kongescí velikých měst, kde žije většina populace. Pro metropolitní silniční tahy vzroste rozpočet z 1 mld. dolarů na 4 mld. dolarů. Tady je několik projektů, které mají i federální financování:

• M12 Motorway, planning and construction, ahead of opening the new Western Sydney Airport (Nancy Bird Walton) in 2026
• $1 billion for Princes Hwy, Sydney-Melbourne-Adelaide
• M1 Pacific Motorway extension to Raymond Terrace, north of Newcastle
• $300 million sealing roads in Dandenong Ranges and surrounds, east of Melbourne
• $110 million Wellington Rd duplication, east of Melbourne
• $287 million Cairns Ring Road, Queensland
• $140 million Albany Ring Road, WA

Rozpočet 2019/2020: https://www.budget.gov.au/index.htm


Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 14.6.2019 18:03:10
od Diaľničiar
Informace a stav ze stavebnictví, dopravní infrastruktury:

Stavební průmysl v Austrálii byl až doposud jedním z nejrychleji rostoucích sektorů, s růstem jen v rezidenční výstavbě během roku 2018 ve výši 9,3 %. Dle prognóz má nicméně dojít k poklesu rezidenční výstavby až o 25 % do roku 2025. Pro australskou vládu zůstávají investice do infrastruktury jednou z jejích priorit. V roce 2018 byly vládou navrženy a schváleny nové infrastrukturní projekty: vybudování dráhy Sunshine Route na letiště v Melbourne (5 mld. AUD), North West Link, Melbourne – propojení Eastern Freeway a M80 Ring Road(1,75 mld. AUD), zavedení železničního spojení na Monash University (475 mil. AUD), zdvojení vlakové dráhy Port Botany (400 mil. AUD) a výstavba mostu Shoalhave v Nowra (155 mil. AUD), Pacific Highway – obchvat Coffs Harbour (971 mil. AUD). Australský letecký průmysl generuje roční obrat 4 mld. AUD. Za posledních 20 let se objem letecké nákladní dopravy zdvojnásobil a do roku 2030 by měl vzrůst o dalších 120%. Zdvojnásobit do roku 2030 se má i počet cestujících v letecké dopravě. Austrálie má dobrou výchozí pozici pro vývoz do asijsko-pacifického prostoru, kde má být ve střednědobém horizontu vyšší poptávka po leteckých produktech a službách. Do roku 2030 by se měla o 50 % zvýšit velkoobjemová nákladní námořní doprava a stoupá také počet cestujících v námořní dopravě. V celosvětovém měřítku je Austrálie lídrem v nákladní železniční přepravě, má sedmou nejdelší železniční trať na světě (40 000 km). Většina železniční infrastruktury je ve vlastnictví australské vlády, jednotlivými dopravci jsou ale soukromé společnosti. Nové technologie jako vlaky bez strojvedoucích, nové druhy oceli pro železnici, vyšší nápravová nosnost nebo zvýšená bezpečnost jsou vítané. V dlouhodobém horizontu se očekává nárůst objemu nákladní železniční dopravy na dvojnásobek do roku 2030 a trojnásobek do roku 2050. Australská města jsou v různých stádiích plánování a realizace tramvajových linek - (Sydney, Canberra, Perth, Hobart). Vybudování dosud chybějící vysokorychlostní železniční trati, která by měla spojovat Brisbaine, Sydney, Canberru a Melbourne je zatím plánováno až na rok 2035. Uvažuje se také o vybudování spojení mezi Brisbaine a Melbourne bez průjezdu Sydney, které by urychlilo dopravu o 7 hodin a zkrátilo cestu o 170 km.

Jedním z nejdůležitějších, bohatství generujících a exportně nejvýkonnějších odvětví v Austrálii je průmysl těžební, v němž je zaměstnáno téměř 220 000 pracovníků. Austrálie je významným světovým exportérem celé řady nerostných surovin (bauxitu, železná ruda, hliník, zlato, stříbro, uhlí, nikl, zemní plyn, surová ropa). Základnou těžebního průmyslu je Západní Austrálie (45 % celkového objemu), významná je však též těžba v Queenslandu (23 %) a Novém Jižním Walesu (16 %). V současné době vzhledem k nižším cenám komodit na světových trzích je již těžební průmysl za fází boomu, nicméně dle odhadů by měl do roku 2020 i nadále stoupat, a to o 6 % ročně. V roce 2020 by měla být Austrálie největším vývozcem zkapalněného zemního plynu.

Zdroj: www.businessinfo.cz

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 7.1.2020 19:02:43
od Diaľničiar
záběry z vesmíru na požáry v Austrálii

https://www.space.com/australia-wildfir ... -2020.html

zvyknu se tak velkým požárům věnovat i po stránce možných evakuací s využitím dálnic, ale tady to stále nedosáhlo až takových rozměrů (100.000 celkem evakuovaných v širokém prostoru včetně turistů je sice hodně, ale nejdou to celé bloky velkých měst), aby to ohrožovalo velká města přímo; nepřímo neustále prostřednictvím zadymení

Obrázek

nechci to samozřejmě nijak zlehčovat, škody jdou do miliard dolarů, požáry zabíjí desítky a likvidují majetky tisícům obyvatel a to bez lepších vyhlídek do dalších týdnů z hlediska jejich uhašení

Obrázek

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 11.1.2020 23:23:44
od Diaľničiar
Australské požáry jsou nejhoršími v jejich historii: již zhořelo více než v Amazonii, USA a Kanadě dohromady za celý rok 2019

Zakřikl jsem to v předešlém příspěvku, ale v posledních 3 dnech došlo k evakuaci 1/4 mil. lidí. Na silnicích nastal chaos a čekalo se na odjezd z nejmenších oblastí v napojení na páteřní sítě i 3h. Asi nemusím psát ty fakta, že uhynulo na 1,25 miliardy ( :!: ) zvířat, škody jdou do mnoha miliard dolarů, že uvolnění CO2 představuje asi 70% toho co Austrálie vyprodukovala za celý rok 2018, že již padlo za oběť 105.000 km2 zelených ploch, že milionová města mají kvalitu ovzduší jako když člověk vykouří 37 cigaret atd. Mnoho států sem neustále posílá hasiče, i techniku. Mnoho zoo světa sem zasílá peníze na záchranu zvířat. Austrálii drtí vedro (40 st.), extrémní sucho (dle oblastí 3-7 let) a celkově dokonce nedostatek vody. Četl jsem, že v roce 2023 vyschnou tímto tempem i největší přehrady. Mnoho oblastí i s městami je dávno v úsporním režimu spotřeby vody a dokladuje to i fakt, že vodohospodářský program, který byl doposud v rozpočtu 7 mil. dolarů stoupl pro letošní rok na 1,5 mld. dolarů a přidat se mají jednotlivé státy a města. Musí se odsolovat víc vody, již nyní jsou Australané závislý z 30% na slané vodě. (třeba Izrael na mnohem větším %).

Hoří více než 100 požárů (denně do 200), z nich 60 (až 80) je mimo kontroly. Největších 6 je na rozloze více než 7000 km2. Satelity a NASA zpracovává model, jak je dým již v Latinské Americe a postoupí i na severní polokouli, jestli takto vydatně bude hořet i nadále. A to zřejmě bude.

Za dekádu jsem pozorně sledoval vývoj mnoha požárů, které se dostávají zcela mimo kontroly ve vícero částech planety, co se dá ostatně dohledat. Z roka na rok je to intenzivnější a rozšiřuje se to i do lokalit, kde to běžné nebylo. Opravdu tyto požáry tohoto typu jsou takové, že člověk často nestačí uniknout ani tím vozidlem a je často čas jen pár hodin na zbalení všeho. Z hlediska rozlohy zničených lesů je to katastrofální, z hlediska pak zasažených obydlí je poměr 5:1 zachráněných staveb. Hasiči v Austrálii v 5 ze 6 území dělají maximum. Armáda rovněž, protože se podílí na evakuacích jak leteckými tak námořními kapacitami. Na 74.000 dobrovolníků pomáhá: starším lidem, zvířatům, ale i s hašením. Do Austrálie proudí ohromující finanční pomoc; vícero požadavků bylo 4x překročeno. Ale kapacity pro reální uhašení nejsou v dosahu a bohužel, ale více než polovina států na planetě nedisponuje hasičemi na hašení lesních požárů ani nemají pro tento účel leteckou sílu ani standardní profesionální sbory.

Na 100 silnic je uzavřeno v NSW. Nejvíce jsou zasažené státy NSW a Viktorie. Masivní evakuace z velkých měst se ale naštěstí stále realizovat nemusejí, i když se o tom v rámci NSW mluví; v blízkém ohrožení je až 0,5 mil. obyvatel.

Jakékoliv další informace je možno dohledat na internetu. Pokud by něco další souviselo se zaměřením tohoto fóra, tak se tomu budu znovu věnovat, protože i takové jsou funkce silniční infrastruktury.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 18.1.2020 20:21:23
od Diaľničiar
Rozsah zhořených zelených ploch se zvýšil na 186.000 km2. Z hlediska lesů a pralesů jde o nejhorší požáry v historii Austrálie. Jde o komplexní katastrofu pro obyvatelstvo, zvířata s dopadem i pro planetu vzhledem k znečištění ovzduší, co dle modelů NASA oběhne celou planetou. Z hlediska plochy pro medvídky koala padlo až 30% jejich obyvatelného území.

Před pár dny tady pro změnu velmi intenzivně pršelo. Queensland a Nový Jižní Wales: 3x větší srážky během 12h než je měsíční úhrn. Tohle mělo za následek bleskové povodně a smytí popele do řek, takže došlo i k úhynu ryb v nich a další ekologické katastrofe. Na druhou stranu to pomohlo snížit rozsah požárů.


Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 1.2.2020 16:08:27
od Diaľničiar
opravdu kvalitní meteo analýza v souvislosti se změnou klimy a požáry v Austrálii: http://www.shmu.sk/sk/?page=2049&id=1040

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 2.2.2020 19:25:55
od Diaľničiar
Austrálii stojí požáry doposud nepředstavitelných 110 mld. dolarů. Je to prozatimní součet k 20.1. a je v tom zahrnuto: škody za tisíce zničených domů, přímé náklady na hašení požárů (2 mld. dolarů), náklady spojené se zrušením letů, náklady spojené s obcházkami při uzavřených silnicích, škody za vozidla a další škody, náklady spojené s použitím zpomalovačů hoření ve smyslu jejich následné likvidace (červená látka jde dole jen se spec. přípravky), škody spojené s likvidací uhynulých zvířat (0,5 mld. savců), škody za srážky, které smývají popel a zahlcují ve vodohospodářském systému filtrovací zařízení, náklady spojené s evakuací obvatelstva ve vícero vlnách, náklady armády na vyžádané přelety a asistenci k hašení i evakuacím, náklady spojené s hrazením ubytování a dalších služeb pro tisícovky hasičů a techniky ze zahraničí, náklady na hrazení extra zdravotní péče pro obyvatelstvo, které má problémy s dýchací soustavou atd. Další škody se jen odhadují na ŽP a na odstavených provozovnách včetně zařízení pro energetiku a průmysl.

Vláda i místní vlády jsou připravené vše co je v souvislosti uhradit. Zatížené tak budou zcela jistě i pojišťovny respektivě zajišťovny.

Ekologické škody jsou prozatím nevyčíslitelné; některé NP jsou poškozené až na 80% jejich rozlohy. Zhorčená kvalita ovzduší je přitom na polovině planety. Popelček a další látky mají spad až v Latinské Americe. S tím souvisejí další nepřímé náklady na čištění a výdaje na zdravotnictví tam.

Hašení si doposud vyžádalo životy bezmála 40 osob, zničeno je na 6000+ budov, tisíce silnic jsou za kvartál uzavírány. K zemi šlo i několik ks letectva. Atd.

Vlády mezičasem vyčleňují cca. 10 mld. dolarů dohromady na průběžné platby za faktury. Různé ekologické organizace, dobrovolnické organizace se snaží pomoct poškozeným, ale i dobrovolníkům ve všech směrech. Je vyhlášeno vícero mezinárodních sbírek od záchrany medvídků koala po sbírky pro postižené ve všech směrech. Na programech pro ekologické aktivity participuje mnoho světových zoo, které přeposílají konkrétní % ze vstupného do Austrálie. Nejvíce hasičů tady mají USA, Kanada, Nový Zéland, ale i další asijské a evropské státy. USA a Kanada vysílají i vícero letadel.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 31.8.2020 17:31:04
od Diaľničiar
Federální vláda sestavila silniční stimulační balíček pro podporu ekonomiky v rámci koronakrize. Celkem našla finance v propočtu ve výši 1,77 mld. USD. Peníze se mají použít ihned, což značí na projekty, které jsou v záveřečném stadiu přípravy a jediné co chybí k zahájení výstavby jsou peníze.

Do NJW dá vláda 705,3 mil. USD. Celkem to činí 57% peněz na financování 11 silnic kolem města Sydney ke zlepšení toku dopravy. NJW dodá 43% dalších peněz, tedy ta částka bude nakonec samozřejmě větší.

Další 1,06 mld. USD rozdělí mezi Queensland, Jižní Austrálii, Severní Teritorium, hlavní město a Tasmánii. Tak třeba Queensland dostane 292,7 mil. USD na vícero projektů. Nebudu to všechno rozepisovat.

Rok 2019 byl vrcholem silničních investicí napříč Austrálii. Rok 2020 je pokračováním, ale více méně již začatých projektů. Mega projektů v rámci největších měst v jednotlivých státech. Setrvačnost bude pokračovat do první poloviny této dekády. Na celou tuhle dekádu Austrálie zvedla investice o 1/3 ze 75 na 100 mld. dolarů. Ale o tom jsem psal. Dá se říct, že tempo a rozsah stavebních prací se již nezvedne, ale udrží se i nadále masivní investice do infrastruktury. A ty stávající peníze ve výši 1,77 mld. USD jsou ještě navíc. Nakonec to bude kolem 2,5-3 mld. USD díky spolufinancování místních států. Austrálie takhle překonala i poslední krizi.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 8.11.2020 15:39:35
od Diaľničiar
Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje a všechny odkazy jsou plně funkční. Ještě nyní doplním pár informací.

Tak jak jsem psal začátkem roku 2019, že investice do infrastruktury dosáhnou stropu a že to ekonomice pomohlo překonat krizi dekádu zpátky a nastartovalo celkovou proměnu Austrálie, tak bohužel vlivem pandemie COVID-19 se to "zvrtlo" a Austrálie se rozhodla i nedávný rozpočet pro infrastrukturu ve výši 100 mld. AUD navýšit až na další rekord 110 mld. AUD jako stimul pro ekonomiku: Infrastructure investment laying the foundations for Australia's economic recovery . Ve stejném duchu jdou ale všechny státy a teritoria. I nadále je to na období 10 let dopředu, ale jde o to, že tento balík peněz se kdysi začínal na 1/10 této částky a postupně společenství zvedlo výdaje na 50, 75, 100 a tedy až 110 mld. CAD a i jednotlivé státy tyto výdaje proti stavu před 10 lety zvedají postupně na stávající opravdové rekordní částky, takže se staví všechno možné co je v plánech a taky se všechno možné co již byla potřeba zase opravuje. Ty částky je nutno brát s rezervou, protože v Austrálii se staví za vyšší náklady, než li v EU, čemu se věnovala i samotná Austrálie již vícekrát a já to i tady ve vláknu vícekrát zmiňuji, http://www.afr.com/business/why-infrast ... 0801-j6yuu .

Okamžitý stimul pro dopravu pro rok 2020/2021 činí 7,5 mld. AUD: https://infrastructuremagazine.com.au/2 ... e-country/ , jednotlivé hlavní investice jsem pak rozepsal do příslušných vláken.

Vzhledem k vodní krizi vláda 2x rozpočet i pro vodohospodářské projekty a to až na 3,5 mld. AUD. Já tady psal, že vysychají i velké přehrady, celkově země zápasí se suchem. Urbanizace států je taková, že většina populace žije v pár městech, vždy v tom hlavním v regionu. Ostatně to si stačí ty témy projít.

Vzhledem k uvedenému a taky v jednotlivých vláknech je více než jisté, že se bude na co dívat i následující dekádu co se dopravních staveb týče. Většina toho, co se zahájila před 10 lety, je v provozu aneb finišuje s výstavbou, takže lze vidět mnoha desítek km stavby dualizací, opravdu dlouhé dálniční tunely, mnoho obchvatů a další se zahajují do výstavby a další hromada připravuje. Pozornost se soustředí i na železnice (tam se má přesměrovat značný podíl nákladu a surovin), ale taky do veřejné dopravy, aby se silniční provoz odlehčil. Jde o to, aby se možná na opravdu 40 let budoval třeba nový obchvat, nové zkapacitnění koridorů, tunely pod centrama měst, tak aby to opravdu "vydrželo" a rozložil se ten podíl cestující veřejnosti i do dalších typů dopravy, ale na to je potřeba tu dopravní infrastrukturu vybudovat. Tedy třeba to metro, které se buduje, taky tramvaje a tomu přizpůsobit i tu infrastrukturu na zemi a inovovat to novou zelení a mobiliárem.

Hospodářská situace:

*HDP bylo v roce 2019 na úrovni bezmála 1400 mld. USD
*od r. 1992 tady byl konstatně jen + růst HDP; v roce 2019 +1,9%
*nezaměstnanost se pohybuje kolem 6,5-7% (+2% proti začátku roku)
*vládní dluh dosáhl v roce 2019 hodnoty 45% HDP (v roce 210 to bylo 20%)

Austrálie jako společenství zvedlo během dekády nejen výdaje do infrastruktury. Enormní výdaje jdou taky do armády. Začátkem minulé dekády vynakládala Austrálie na tento účel kolem 22 mld. USD a poslední 4 roky vynakládá 26-29 mld. USD. Tedy do armády se dává více peněz než li do infrastruktury, ovšem samozřejmě do armády dává jen společenství a nikoliv další státy. Tyto investice Austrálie realizuje proto, aby odstrašila od oblastí Pacifiku Čínu. I letos v červenci australský premiér obeznámil svět s tím, že do armády napumpuje Austrálie v propočtu 186 mld. USD. Je to plán nákupů na 10 let. V roce 2016 ta částka na 10 let byla taky rekordní a sice 139 mld. USD a již ta částka byla 2x než 10 let předtím. Austrálie ve velkém obměňuje ponorky a celé námořnictvo a letectvo. Indo-pacifický region dle ní je stále více ohrožován rozpínající se Čínou a pandemie COVID-19 tento proces ještě zrychluje a Austrálie se na to nebude jen dívat. To tedy jen na margo výdajů, že infrastruktura zdaleka není tím hlavním, co tady federativní vláda financuje. Je ovšem úspěch, že to financování infrastruktury se zvedlo za 10 let na tu částku, kde si stojí dnes.

Austrálie a zdravotnictví. To je taky něco, na co je nutno zaměřit pozornost. Již rok 2019/2020 byl rekordní a sice s výdaji ve výši 104 mld. AUD, to navýšení tam bylo 20 mld. AUD. Pro rok 2020/2021 se do segmentu zdravotnictví nalije rekordní částka 115,5 mld. AUD, tedy dalších 11 mld. AUD navíc. A k tomu dalších 467 mld. AUD na dlouhodobý zdravotnický plán. To je zase plán, který funguje v periodě 4 let a tento se zvedl proti roku 2019/2020 o rekordních 32 mld. AUD. Tedy zdravotnictví si jako celek polepší o 43 mld. AUD. Z toho jde 16 mld. AUD na boj s pandemii COVID-19 a dalších 1,6 mld. AUD na ochranu seniorů. Na léky jde navíc dalších 6 mld. AUD. Austrálie třeba sestavila 5-roční plán pro nemocnice a pro rok 2020/2021 se zvedá tato kapitola o větší částku, než byla v minulém roce.

Tím jen naznačuji, že segment infrastruktura ačkoliv vypadá jako něco masivní, tak zdaleka není. Rozpočet 2020/2021 je sestaven jako rozpočet pro oživení ekonomiky. Ta se má přizpůsobit novým výzvám, rozpočet podpoří vznik nových pracovních míst a zajistí bezpečnost státu, čímž vytváří nejlepší možné předpoklady pro zachování budoucnosti.

V daňové politice jsou až do roku 2023 výjimky a snížení placení daní dle počtu zaměstnanců a obratu. Všechno je sestavováno tak, ať byznys sféra udrží co udržet jde i navzdory propadům a netvoření zisků. V takovém případě se bude dokonce část daní z minulosti vracet, pokud se byznys udrží do dalších let. Tenhle výpadek na daních je dle nastavení rozpočtu nižší, než by byla ztráta, která by vznikla uzavíráním podniků. A do praxe se zavádějí nové programy zaměstnanosti, bydlení (1. splátka úvěru atd.), snížení daní jako celku, ale taky dočasné neplacení daní. S podobným pravidlem přicházejí i regiony. Vláda zavedla i 500 dolarové poukazy. Tohle všechno způsobí, že rozpočet 2020/2021 je sestavěn s deficitem ve výši 213 mld. AUD a státní dluh překročí 1 bilion.

Úřad BITRE (na začátku vlákna je odkaz) vydal publikaci 2019, kde jsou dostupné údaje, které mapují infrastrukturu jako celek z pohledu INFRASTRUKTURA & EKONOMIKA, vybírám z toho následující údaje ...
52.JPG
52.JPG (49.06 KiB) Zobrazeno 14440 x
053.JPG
053.JPG (56.35 KiB) Zobrazeno 14440 x
54.JPG
54.JPG (43.84 KiB) Zobrazeno 14440 x
55.JPG
55.JPG (83.48 KiB) Zobrazeno 14440 x
056.JPG
056.JPG (62.61 KiB) Zobrazeno 14440 x
57.JPG
57.JPG (101.06 KiB) Zobrazeno 14440 x
58.JPG
58.JPG (65.81 KiB) Zobrazeno 14440 x
59.JPG
59.JPG (52.96 KiB) Zobrazeno 14440 x
60.JPG
60.JPG (56.94 KiB) Zobrazeno 14440 x
61.JPG
61.JPG (51.98 KiB) Zobrazeno 14440 x
62.JPG
62.JPG (60.02 KiB) Zobrazeno 14440 x

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 21.12.2020 17:15:58
od Diaľničiar
Historic Pacific Highway upgrade hits the finish line

11 December 2020

It's taken more than 20 years, $15 billion and more than 40,000 people on the job - and now the country's biggest regional road project has hit the finish line, with the final section of the Pacific Highway upgrade between Woolgoolga and Ballina opening to traffic today.

Deputy Prime Minister and Minister for Infrastructure, Transport and Regional Development Michael McCormack said the 15-kilometre section opening between Devils Pulpit and Woodburn marked the final link in the 657-kilometre Pacific Highway duplication between Hexham and the Queensland border.

Pacific Highway Upgrade:
*When completed to dual carriageway in each direction, about $15 billion will have been invested in the Pacific Highway upgrade program by the Australian and NSW governments.
*Motorists are already saving more than two hours and time savings will grow as final sections open in 2020. The freight industry is also benefiting from efficiencies.
*In the 20 years since the Pacific Highway upgrade program started, fatalities have dropped by more than 75 per cent.

The final link - Woolgoolga to Ballina:
*The overall travel distance between Woolgoolga and Ballina will be about 13 kilometres shorter and travel time will be about 25 minutes faster.
*Five towns will be bypassed and there will be a higher posted speed limit of up to 110km/h.
*More than 3000 people were employed on the project at its peak period with many more indirect jobs created.
*15.2 million cubic metres of earthwork.
*Australia's largest concrete paving job, using more than 785,000 cubic metres of concrete for paving.
*More than 240,000 tonnes of asphalt for paving.
*More than 8900 precast concrete elements.
*170 bridges over rivers, creeks, and floodplains, including major bridges crossing the Clarence and Richmond rivers.
*350 fauna connections.

https://www.rms.nsw.gov.au/about/news-e ... -line.html

Nyní je v 4- pruhu, v převážně dálničích parametrech kolem 2050 km pobřežního tahu:

Obrázek

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 23.1.2021 23:51:58
od Diaľničiar
e-kniha ve volné formě ke stažení k projektu Pacific Highway Upgrade

https://www.pacifichighway.nsw.gov.au/d ... rade-ebook

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 13.5.2021 12:57:12
od Diaľničiar
K 13.5. jsem do každé témy uvedl příspěvek, ve kterém jsou vypsané investice na podporu tamních ekonomik na infrastrukturní projekty. Federální vláda pro rok 2021/2022 vypracovala rekordní infrastrukturní balík na podporu tohoto segmentu ve výši asi 10 mld. AUD. Vláda sestavila rozpočet, který má zajistit oživení ekonomiky. Austrálie do pandemie prakticky nezažila dlouhou dobu recesi. Nutno ale dodat, že propad HDP tady byl jen o 1,1% HDP.
AUS1.JPG
AUS1.JPG (31.51 KiB) Zobrazeno 12007 x
AUS2.JPG
AUS2.JPG (82.47 KiB) Zobrazeno 12007 x
Jde "jen" o podporu jednotlivých území, protože tyto mají svoje rozpočty, svoje projekty, ale samozřejmě těch projektů je více, než jsou finanční možnosti.

Rozhodně nejsou ani 10- roční plánované investice do infrastruktury největšími v Austrálii, protože třeba segment obrana, který je prioritní pro federální vládu vyjde na 270 mld. AUD.

Taky jsou tady jako z jiného světa:
Roznáška léků se bude realizovat dronama. Program dostal zelenou.
Roboti desinfikují hotely.

Ideální pro Austrálii, kde většina obyvatel vždy žije v 1 městě daného státu/oblasti. :)

Na digitalizaci dá federální vláda letos 2 mld. AUD.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 18.10.2021 18:54:49
od Diaľničiar
Austrálie se rozhodla (viz výše) z této krize prostavět. I z předchozí zahájila tuto politiku. To ale samozřejmě generuje dluh. Jsou to na pohled nudná čísla, ale tady si lze nastudovat zadlužení jak Austrálie jak celku, ale i jendotlivých států: https://newsroom.unsw.edu.au/news/busin ... -must-bear .

Lze se tak dočíst, že dluh se sice 2x během této pandemie, ale i nadále bude ve výši 40-50% a pak začne klesat. Ale i kdyby ne, tak ve srovnání s dluhama dalších států je na tom Austrálie velmi dobře. Taky je tam hezky vysvětleno, proč si půjčuje spolek a ne jen extra státy, a sice pro nejvýhodnější úrok. Proto společenství financuje tolik prorůstových aktivit.

Austrálie nečeká na vývoj cen materiálů, zohledňuje aktuální ceny a staví i dál pokud nejsou jiné překážky.

Na podporu stavebnictví, na dopravní projekty, nejde pak z hlediska společných výdajů nejvíc peněz. Stavebnictví dovedlo za uplynulých 10 let reagovat na stoupající trend projektů z dopravní infrastruktury. Ty projekty realizují státy a města a pár let trvalo, než se je povedlo aktivovat a připravit. Takže kdyby nedošla pandemie, tak se již neplánovalo přidávat další větší porce peněz do nich, ale by se zpomalilo. S pandemii se Austrálie rozhodla podporovat všechno co doposud stimuluje růst. Ačkoliv vláda je pod palbou kritiky, že extrémní výdaje nepamatují na eko- investice. Ale to by již byla další debata.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 28.2.2022 0:29:30
od Diaľničiar
Australská vláda přiklepla dalších 678 mil. dolarů na upgrade Outback Way :arrow:

trasa: https://i.imgur.com/rMq04ZG.jpg
web: https://outbackway.org.au/

*tomuto tahu se říká i "nejdelší zkratka", jde napříč vnitrozemí
*silnice je dlouhá 2720 km a během uplynulých 10 let se ufinancovalo 600 km na zpevnění (330 mil. dolarů)
*nynější dotace zajistí zpevnění dalších 1000 km tahu
*upgrade pomáhá chovatelům zvířat, kritické infrastruktuře (její obsluze) a těžařům zlata

rozdělení napříč jednotlivé státy/území:
$400 million for WA (Great Central Rd, Laverton to Kaltukatjara)
$124 million for NT (Tjukaruru Rd west of Uluru and Plenty Hwy east of Alice Springs)
$154 million for Queensland (Donohue Hwy, NT Border to Boulia and then to Winton)

Obrázek

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 4.4.2022 9:55:15
od Diaľničiar
:arrow: Commonwealth Government Road Funding Allocations 2022-23

In this week’s Commonwealth Budget, the Infrastructure pipeline was increased from $110 billion to $120 billion. The pipeline included an enhanced focus on regional infrastructure in a Regional Australia Statement.

Investice jsem rozepsal po jednotlivých státech/územích.

Dále, centrální vláda odklepla 7 mld. AUD regionální investice do menších oblastí, kde je taky asi 1/3 podíl určený na silniční infrastrukturu a sice:

*$678m for the Outback Way (o příspěvek výše jsem tomu věnoval prostor) :idea:
*$180m level crossing upgrades and safety program
*$268m New England Hwy upgrade between Singleton and Muswellbrook, NSW. (I hope this means a dual carriageway!!..)
*$400m to completely seal the WA section of the Tanami Road (Halls Creek to Alice Springs)
*$110m to continue sealing the NT part of the Tanami Road (unsure how far this covers..)
*$400m additional funding for the Inland Freight route in Queensland (Mungindi to Charters Towers)

:arrow: Dále, odevzdal se do provozu nový most: New Echuca-Moama river crossing opening ahead of schedule
  • The new $323.7 million Echuca-Moama Bridge project, the largest transport infrastructure project in northern Victoria and southern NSW, is set to open to traffic before the Easter holidays – months ahead of schedule.

    Locals and visitors are being invited to enjoy an early viewing of the new river crossing which will connect the Murray Valley Highway in Echuca with the Cobb Highway in Moama at a special community event on Sunday, 10 April 2022.
https://minister.infrastructure.gov.au/ ... d-schedule

Obrázek

Obrázek

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 13.4.2022 13:58:08
od Diaľničiar
Australská vláda odklepla balík v propočtu 36,3 mld. USD po dobu 12 let na protipovodňové upgrady silniční sítě. Jde o největší balík na konkrétní práce tohoto typu v historii. Centrální vláda řadu let vnímá problémy spjaté s povodněmi, nárazovými intenzivními srážkami, které pak způsobují odříznutí komunit na celé týdny.

*30 hlavních logisticky-nákladních tahů získá upgrade, kterého výsledkem bude, že jich nebude dál zaplavovat voda během špatného počasí; tyto tahy budou mít i lokální spolufinancování

*dalším bodem je zajistit širší zpevňování silnic s terénními úpravami tak, aby se zajistil celoroční provoz, tudíž víceré úseky na jináč dlouhých prašných nebo štěrkových silnicích uprostřed kontinentu budou upraveny zemními prácemi a lokálně se zrealizuje forma zhutnění pro větší odolnost vrchní vrstvy

*dále se již hotové úseky nebo úseky ve výstavbě nebo dualizované úseky; na silnicích jako Toowoomba Bypass, Bruce Highway a Capricorn Highway rovněž upraví v jejich okolí tak, aby ani do budoucna nebyl provoz na nich pro silné bouře omezován, že nestíhá kanalizace nebo odtokové systémy ... nové stavby jsou dle stejných norem

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 28.4.2023 20:26:36
od Diaľničiar
Opravy silnic jsou nutné v mnoha oblastech australského venkova. Kombinace zanedbávání a extrémního počasí vedla k tomu, že mnoho venkovských silnic se vážně zhoršilo. Pro opětovné propojení venkovských oblastí jsou v mnoha oblastech nutné rozsáhlé údržbářské práce. Tato záležitost představuje problémy pro australský zemědělský sektor i těžební průmysl.

Rural Road Alliance (RRA) požaduje rozpočet ve výši 3,68 miliardy USD (5,5 miliardy AUD) na opravy venkovských silnic. To by dodala australská federální vláda, která zprávu zkoumá a plánuje zařadit do programu veřejných prací a podpory infrastruktury.

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 16.5.2023 17:59:43
od Diaľničiar
Federální rozpočet na rok 2023

Zdá se, že silniční doprava a infrastruktura obecně se letos dostaly do pozadí. Není moc co hlásit; "pokladník" ve svém projevu ani nemluvil o infrastruktuře.

Rozpočet 2023/2024 má být v přebytku ve výši 4 mld. dolarů. Obrana zůstává prioritou.

Programy jsou za 120 mld. AUD. Na všechno se provádějí revize.

Pokračuje řada stávajících silničních programů, zejména těch, které se týkají bezpečnosti silničního provozu.

Pokud jde o programy financování, existují:
*200 milionů dolarů pro Fond obchodních případů velkých projektů
*200 milionů dolarů na dva roky pro program Thriving Suburbs
*Program městských okrsků a partnerství v hodnotě 150 milionů AUD
*Program obnovy mostů v hodnotě 95 milionů AUD
*500 milionů $ Roads to Recovery
*33 Pilotní program upgradu vzdálených silnic

Pokud jde o bezpečnost silničního provozu, existuje:
*110 milionů dolarů na program Black Spot Program (tento program by byl již minimálně 20 let starý...)
*43,6 milionů dolarů na program národních grantů pro bezpečnost silničního provozu
*16,5 milionů dolarů za program hodnocení bezpečnosti automobilů
*976 milionů dolarů na Program bezpečnosti silničního provozu

Re: Austrálie - všeobecně

Napsal: 25.8.2023 15:29:12
od Diaľničiar
Nová data ukazují znepokojivý nárůst počtu úmrtí na silnicích v Austrálii namísto cíle snížit počet obětí na silnicích, podle nové zprávy od motoristického orgánu AAA. Za posledních 12 měsíců došlo v Austrálii k 8,4% nárůstu úmrtí na silnicích, přestože se vlády této země zavázaly snížit do roku 2030 na polovinu.

Údaje z údajů Bureau of Infrastructure and Transport Research Economics ukazují, že během 12 měsíců do 31. července zemřelo na silnicích po celé Austrálii 1 234 lidí. Oproti stejnému období předchozího roku to byl nárůst o 96 úmrtí na silnicích. Počet úmrtí na silnicích 1 234 byl o 24,4 % vyšší než cíl pro snížení počtu obětí pro dané období.

Dva státy s nejvyšším nárůstem úmrtí na silnicích byly Jižní Austrálie a Nový Jižní Wales, kde oba zaznamenaly 20% skok v počtu úmrtí. Zranitelným účastníkům silničního provozu se dařilo špatně, počet úmrtí cyklistů vzrostl za stejné období 12 měsíců o 24,3 %; úmrtí chodců o 17,5 %; a úmrtí motocyklistů o 11,3 %.