V 04/2021 jsem zahájil 2. aktualizaci této sekce; vlastní fórum k Německu. V tomto případě to obnášelo popasovat se s technickými obtížemi fóra ve vztahu k této sekci, jak usem uvedl ve výše uvedeném příspěvku. Prakticky nanovo rozepsat tohle téma se všemi formalitami a mimo to opsat největší dálniční reformu v Německu, k čemu vlastně slouží nové téma:
Die Autobahn GmbH des Bundes (správce federálních dálnic). Tato společnost vznikla v roce 2018 zákonem z roku 2017 s doplněním v roce 2020 a od 1.1.2021 převzala do své kompetence od financování přes rozvoj po údržbu síť federálních dálnic. Není všechno o dálnicích, ale tak jak jinde uvedu i jiné souvislosti.
Většina tém vznikla při založení fóra, ovšem já jsem se doposud Německu nevěnoval nijak extra. Takovou 1. aktualizaci celé sekce jsem realizoval při aktualizaci celé zahraniční sekce v roce 2016 a nyní se tedy jedná o 2. aktualizaci s doplněním mnoha informací takříkajíc nanovo. Odstranil jsem spolu 49 příspěvků, všechno již 0 obsah, neplatné odkazy co byla jediná informace takových příspěvků. Některé odkazy jsou neplatné, ale pokud to navazuje na nějakou debatu nebo ty informace mají větší význam, tak je tam vždy uvedeno, že
odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by znehodnotilo debatu vlákna. Na druhou stranu jsem aktualizoval rozsah obyvatelstva a další fakta, včetně odkazů jak jen to šlo do dnešní podoby. Základní informace o rozsahu infrastruktur lze dohledat, proto jsem to nyní detailně nikde nerozpisoval.
Dále jsem do tohoto vlákna doplnil základní odkazy na federální instituce spjaté s rozvojem (především) dálnic:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p226451 a tedy do té podoby, aby bylo zřejmé, co je co a kde co nalézt.
Populace se za uplynulou dekádu zvedla o cca. 2,5 mil. na dnešních 83,5 mil. (+3%). Urbanizace dosáhla v roce 2020 hodnoty asi 76,4% a průměrný věk činil skoro 46 let. Výhled do budoucna je prakticky udržovat stávající rozsah obyvatelstva. Neočekává se žádný růst nad 90 mil., ale ani pokles pod 80 mil. Dle optimálního modelu má být v roce 2050 v Německu kolem 80 mil. lidí s urbanizací na hodnotě 83% a průměrný věk bude činit 49 let. Německo se ani tak nevyznačuje nějakými velkými městami (vzhledem k velikosti populace), ale spíš metropolitními aglomeracemi, ve kterých je spojeno mnoho měst dohromady. Tohle má zásadní dopad na rozdílnost určování trendů a rozvoje proti mnoha jiným státům a pochopitelně se to dotýká i dopravy a její infrastruktury.
Dále tady přistoupím k trochu jinému opsání vývoje do minulosti po dnešní dobu a to i pro fakta: historický vývoj a skutečnost nad mocí provozované sítě dálnic. To je zcela odlišné od Francie nebo Itálie nebo Španělska atd.
Vývoj dálnic od sjednocení Německa v roce 1990
Síť federálních hlavních silnic zahrnovala k 01/2020 asi 13 199 km federálních dálnic (Autobahn) a 38 303 km federálních silnic (v řeči řidičů je to často označováno jako "bundeska", což je všeobecně silnice vedoucí mimo dálnice). Umíme se zaobírat i termínem "rychlostní tah" aneb zkapacitněný tah, tak v takovém případě tady bylo k 01/2020 i dalších
3350 km tzv. Autobahnähnlich, tedy
celkem to činilo rozsah 16 550 km. V obojím je to 2. místo v Evropě za Španělskem (zde rozepsáno:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 64#p226364 ). Navzdory tomu jde o jednu z nejhustších dálničních sítí v Evropě. A to navzdory tomu, že hlavní silnice tvoří jen asi 1/5 (federální dálnice 6%) z celkové silniční sítě (230 tisíc km i se sekundárními a terciárními silnicemi, kterých je cca. 178 tisíc km k roku 2017). Až téměř 50% reálně ujetých km je na těchto silnicích.
- 723.JPG (81.65 KiB) Zobrazeno 20780 x
Síť dálnic se za 3 dekády zvedla o cca. 2500 km. Rozsah dálnic se 6- a více jízdními pruhy se taky zvedl o cca. 2500 km na cca. 3400 km. 40% těchto prací se realizovalo v "nových spolkových zemích". V rámci komplexního programu "Projekt dopravy německé jednoty". Kromě toho se rozšířilo nebo přestavělo a postavilo 3600 km hlavních federálních silnic. Do toho seznamu by se patřilo uvést i číslo 650 nových silničních obchvatů. To vše vyšlo na asi 61 mld. €.
Kromě nové výstavby se dbá na údržbu jestvující federální silniční sítě. Dbá se na bezpečnost silničního provozu, ochranu ŽP, ochranu hodnoty dopravní infrastruktury a to taky není levný komplex činností, který je ale vidět každým dnem. Je zbytečné psát kolik tyto činnosti stojí v 90. letech, ale i proto, že infrastruktura stárne, tak kým v roce 2016 šlo na tuto činnost asi 3,3 mld. €, tak v roce 2020 to bylo již 4,2 mld. €. Předpokládá se, že tyto finance v dalších letech ještě porostou.
Co se kde realizovalo je zobrazeno zde:
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlag ... cationFile .
Tady je
federální dopravní plán do roku 2030 anebo Bundesverkehrswegeplan 2030
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... eplan-2030
Mnoho států světa má nějakou Vizi na 10-20 let a bez plánování se nelze rozvíjet. Lze si tam číst v této sekci, je tam toho hodně. Základní cíl je snížit rozsah kongescí na federálních dálnicích. Bude k tomu více peněz, než doposud. A stát již centralizoval první kroky právě uskutečněním dálniční reformy.
Na německé federální silniční síti je celkem 39 500 mostů a 260 tunelů. Co se plánuje pro mosty na federální úrovni naleznete zde:
https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... erung.html .