ROZHOVOR s hlavním manažérem CINTRA určeného pro projekt D4/R7:
1. část:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6685
a zde je pokračování:
Len nedávno vyšiel na hnonline článok o tom, že jeden z dodávateľov stavebného materiálu do diaľničných násypov údajne čelí konkurzu…
Je dôležité povedať, že my si svoje záväzky plníme. Nemôžem sa vyjadriť k problému, o ktorom hovoríte, ale dôvod nie je na našej strane.
Tu sa jedná o firmu dodávajúcu materiály do násypov, ktoré sú pri tomto projekte špeciálne citlivé pre podozrenia z použitia kontaminovaného materiálu, nepovolených recyklátov či iných látok nevhodných pre životné prostredie.
Spolupracujeme so stovkami dodávateľov. Tento prípad sme skontrolovali a na konfliktnú situáciu existujú rôzne názory z oboch strán. Ako som už povedal, snažíme sa pomôcť aj subdodávateľom na 3-ťom alebo 4-tom stupni, ale zodpovednosť jasne nesie priamy zmluvný partner. Bohužiaľ, nie sme schopní účinne ovplyvniť platobnú disciplínu dodávateľov voči ich subdodávateľom.
O tom, ako sa pod diaľnicu dostali tuby zo zubnej pasty či arzén
Na stavbe ste už viackrát mali policajnú raziu, to je vážny reputačný problém.
Obavy verejnosti z dôvodu použitia kontaminovaného materiálu alebo stavebného odpadu berieme veľmi vážne. Chápeme, že mnohé klebety o výstavbe D4R7 znepokojili mnoho ľudí na Slovensku. Podporujeme preto všetky snahy o objasnenie situácie prostredníctvom nezávislých vyšetrovaní. D4R7 plne spolupracuje s príslušnými úradmi a políciou, pokiaľ ide o všetky potrebné dôkazy, ktoré môžu viesť k objasneniu vyšetrovaných udalostí.
Výsledky skúšok vzoriek, ktoré odobrala polícia to potvrdzujú? Sú už hotové?
Nemáme informáciu, že by boli hotové. Môžeme Vás však ubezpečiť, že stovky skúšok, ktoré intenzívne vykonávame, boli v poriadku.
Polícia vedie dve trestné stíhania, oficiálne hovoria o podozrení na zločin neoprávneného nakladania s odpadmi a ohrozenia a poškodenia životného prostredia. Podľa vás sa to netýka potenciálnej kontaminácie?
Nakoľko je táto záležitosť súčasťou policajného vyšetrovania, detaily nemôžeme komentovať.
Správne rozumiem, že dnes sa podľa vašich informácií hrozbou kontaminácie polícia nezaoberá?
Spoločnosť D4R7 plne spolupracuje s kompetentnými úradmi a políciou v súvislosti so všetkými potrebnými dôkazmi, ktoré môžu viesť k objasneniu vyšetrovaných udalostí.
Avšak v prvom ekoaudite, ktorý si objednalo ministerstvo dopravy sa píše, že kontaminácia sa nepotvrdila, ale spomínajú sa porušenia predpisov v oblasti ochrany životného prostredia. Tieto testy odhalili prítomnosť hliníka, fenolov, arzénu, baritu. Našli sa tuby zo zubnej pasty či kusy kachličiek. To sú výsledky testovania násypov v oblasti Jaroviec, pri Dunaji. Aj preto sa všetci pýtajú na spodné vody.
Hovoríme o obrovskom projekte – dokopy 59 kilometrov rýchlostnej cesty a diaľnice. Na výstavbu je potrebných 9,5 milióna metrov kubických materiálov. Skôr než sa tento materiál dostane na stavbu, je potrebné zabezpečiť povolenia od štátnych orgánov, teda prechádza ich posudzovaním. Tieto povolenia musia vybaviť naši dodávatelia, následne nám ich musia zdokladovať. Na dovoz materiálu máme množstvo dodávateľov, lokálnych firiem.
Aké materiály vám na stavbu vozia?
Väčšina materiálu, viac než 95 percent sú prírodné zdroje. Napríklad na celú R7-ku od Prievozu po Ketelec pri Dunajskej Strede sa používajú iba prírodné materiály.
A na D4 v bezprostrednom okolí Bratislavy?
Približne 2 percentá sú recykláty. My tento materiál kontrolujeme na prítomnosť chemikálií, na kvalitu a iné. Pripomínam, že naša firma bude túto diaľnicu prevádzkovať 30 rokov. Predstavte si, že staviate rodinný dom. V takom prípade spravíte všetko, čo je vo vašich silách. Toto bude naša diaľnica ďalších 30 rokov. Ak sa čokoľvek pokazí, my to musíme napraviť. Kvalita a bezpečnosť je našou najvyššou prioritou.
Ako je potom možné, že prvý štátny ekoaudit odhalil hliník, fenoly a arzén?
Na túto správu sme verejnému obstarávateľovi odpovedali v stanovenej lehote a odpoveď je každému k dispozícii na našej webovej stránke. Informácie považujeme za nepodložené, čo bolo aj preukázané. Naše testy v týchto materiáloch nič podobné nenašli. Znova opakujem, všetky materiály, ktoré naši zhotovitelia dodali na stavenisko, majú povolenia, ktoré vydali príslušné slovenské inštitúcie. Použitie recyklátov tiež považujeme za povolené, odporúča ho aj Európska komisia, pretože je to praktické využitie niečoho, čo by inak zostalo uložené na skládke. Na tejto stavbe to predstavuje asi len 2 percentá. Hovoríme o vhodnom recyklovanom materiáli, ktorý je inertný a životnému prostrediu neškodí. V násypoch môžu byť v menšej miere aj plasty, kusy kachličiek alebo tehál. My tento materiál kontrolujeme, aby sme sa ubezpečili, že je technicky vhodný pre stavbu diaľnice a neškodný pre životné prostredie.
Ale štátny ekoaudit tam odhalil arzén, fenoly…
Čítali ste našu reakciu na výsledky tohto ekoauditu? Závery správy z prvého ekoauditu sú nesprávne a neprijateľné. Od 18. mája sa snažíme o stretnutie na odbornej úrovni, aby sme vysvetlili našim partnerom, prečo sú tieto nepotvrdené obvinenia a závery v správe jednoducho chybné. Môžeme ich vyvrátiť bod po bode.
Čítala. Ak to správne chápem, spochybňujete spôsob vykonania auditu, spôsob testovania materiálov. Píše sa tam napríklad o tom, že inšpektori miešali rôzne vrstvy z násypov, čím sa mohla zmeniť charakteristika materiálu a jeho vhodnosť pre použitie na stavbu diaľnice. Nevidím tam pádny argument, ktorý vylučuje prítomnosť prvkov typu arzén v tejto zemine.
Toto tvrdenie nie je správne. Bod po bode sme odmietli a dokázali, že sú nepravdivé všetky argumenty obsiahnuté v prvom ekoaudite. V správe sa píše, že sme nedodržali tretinu podmienok uložených v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie. To nie je pravda. Žiadne parametre neboli prekročené, nedošlo k žiadnej kontaminácii, aj to sa píše aj v ekoaudite. Odvolávate sa na niečo, o čom máme za to, že sme jasne preukázali za mylné. Snažíme sa stretnúť aj s predstaviteľmi ministerstva dopravy, aby sme si prešli audit bod po bode. Ani jeden z týchto bodov podľa nás nie je podložený. Už aj v minulosti sa viaceré informácie a nepodložené obvinenia ukázali ako nepravdivé.
Napríklad?
Autori Správy o ekoaudite tvrdia, že nespĺňame podmienky posúdenia dopadu na životné prostredie (EIA). Obviňujú nás napríklad z toho, že sme nesplnili požiadavku na minimalizovanie počtu pilierov vo vode. Nie je jasné, na základe čoho autori správy o ekoaudite dospeli k tomuto záveru, obzvlášť, ak máme platné stavebné povolenie, ktoré vydal Špeciálny stavebný úrad ministerstva dopravy. Ak by náš návrh a počet pilierov vo vode neboli v súlade s podmienkami EIA, špeciálny stavebný úrad by stavebné povolenie nevydal. Okrem iného, aj stláčanie vzoriek, ktoré odoberali, sa má robiť inak. Projekt zahŕňa viac ako 9 miliónov metrov kubických materiálov a 60 kilometrov diaľnice. Všetko kontrolujeme najviac ako sa len dá, je to v našom záujme. Ak naše skúšky preukážu, že sa v násypoch nachádza niečo, čo je pre projekt nevhodné, zakročíme a sami danú vec odstránime. Zatiaľ však bolo na verejnosti rozšírených veľa nepravdivých a nepodložených informácií. Pamätáte sa, ako sa koncom minulého roka šírila informácia, že na stavbe R7 je nejaká jedovatá látka a ľudia krvácali?
Informácia o otrave sa nepreukázala, seriózne médiá správu buď neprevzali vôbec, alebo uviedli veci na pravú mieru.
Ibaže takto sa vytvára veľká guľa, ktorá sa valí a nabaľuje a podložené je to čím? Toto je to, z čoho sme občas frustrovaní.
O tom, ako sa pod diaľnicou našiel azbest
Naposledy však druhý ekoaudit zistil prítomnosť azbestu a stopy ropných produktov pod D4. Ako veľmi Vás táto správa prekvapila?
Tento materiál sme nakúpili od jedného dodávateľa v dobrej viere, že použijeme recyklovaný materiál, ktorý spĺňa všetky zákonné požiadavky. Výsledky analyzujeme, ale čo v súčasnosti vieme je, že sa tieto zistenia týkajú 0,5 kilometra úseku na D4-ke a materiál pochádza z jedného konkrétneho zdroja.
Neznepokojuje vás povesť spoločnosti vo svetle posledných zistení a s ohľadom na to, že ste tvrdili, že na stavenisku je všetko v poriadku?
Všetkých chcem uistiť, že čo sa týka súladu so všetkými normami, predpismi, a samozrejme zákonom, v tom nikdy nevyjednávame. A to isté požadujeme od našich dodávateľov. Náš dodávateľ mal toto vedieť a nikdy nám tento materiál nemal poskytnúť. A ak nejaký dodávateľ nie je schopný postupovať podľa rovnakých pravidiel, okamžite podnikneme kroky a spoluprácu s takou spoločnosťou prerušíme. Navyše, ak kúpime materiál od dodávateľa, ktorý má všetky povinné povolenia od príslušných orgánov verejnej správy, tak predpokladáme, že materiál je vhodný na výstavbu. Odhliadnuc od toho sme informovali ministerstvo dopravy, že urýchlene podnikneme všetky náležité opatrenia. Nezávislý odborník potvrdil, že nedochádza k žiadnemu ohrozeniu zdravia ani životného prostredia.
Čo spravíte s problematickým materiálom, ktorý bol nájdený?
V ďalšom kroku detailne vyhodnotíme výsledky medzinárodných nezávislých odborníkov a laboratórií a po dôkladnej konzultácii s ministerstvom dopravy a inými nezávislými odborníkmi rozhodneme, ako ďalej naložiť s nájdenými časťami materiálu, ktoré obsahujú azbest. Chceli by sme uistiť verejnosť, že prijmeme všetky potrebné opatrenia, aby sme našli najlepšie riešenie, ktoré zaručí bezpečnosť životného prostredia, zdravia a technickej kvality ciest.
Čo zlyhalo a umožnilo, aby sa takýto materiál dostal pod diaľnicu? Kde zlyhal systém kontroly?
Materiál pochádzajúci od jedného dodávateľa, ktorý mal všetky povolenia a certifikáty, bol použitý jedine na približne päťsto metrov dlhom úseku D4-ky od kilometra 0,8 po kilometer 1,3. My sme vykonali povinné skúšky podľa slovenských noriem. V skutočnosti sa zamýšľame nad tým, ako sa mohlo stať, že materiál, ktorý má povolenia od príslušných inštitúcií mohol obsahovať kúsky nevhodných látok.
Ako môžete garantovať, že sa podobný problém nevyskytuje na inej časti diaľnice, keď sa ukázalo, že systém kontroly je nedokonalý?
Robíme hĺbkovú analýzu, ale môžeme povedať, že údajný výskyt azbestového cementu je priamo spojený so špecifickým zdrojom materiálu – od jedného konkrétneho dodávateľa, na veľmi limitovanej ploche. Je v našom najvyššom záujme zaistiť, aby sa to znovu neopakovalo.
Polícia vedie aj trestné stíhania, jedno aj voči fyzickej osobe. Pracuje tento človek ďalej pre vašu firmu?
Keďže tieto otázky sú spojené s policajným vyšetrovaním a týkajú sa osobných údajov, prosím pochopte, že sa k danej záležitosti nebudeme vyjadrovať. Tu len znovu môžem zopakovať, že bez diskusie dodržiavame všetky zákony a nariadenia, ktoré sa na nás vzťahujú.
O tom, kedy bude obchvat dokončený
Keď hovoríte, že ste vyčerpali 50 % rozpočtu a celá stavba mala trvať 4 roky, to znamená, že ešte dva roky potrebujete na dokončenie?
Prvé časti stavby budeme odovzdávať v predstihu. Problém so stavebnými povoleniami sa netýkal južnej autostrády R7. Sekcie 4 a 5, teda časti R7 Ketelec – Dunajská Lužná (8,4 km) a Dunajská Lužná – Holice (17,4 km) majú byť podľa zmluvy hotové v apríli 2020. Predpokladáme, že ich dokončíme v predstihu, vo februári alebo v marci.
Minister Árpád Érsek (Most-Híd) označoval južnú časť diaľnice za prioritu. Bude mať radosť.
Veríme, že každý, kto bude využívať tieto úseky po dokončení, bude spokojný, vrátane nás. Najmä vodiči pravidelne dochádzajúci za prácou si budú môcť konečne vydýchnuť.
Časť od Ketelca po Dunajskú Lužnú bude ale nepoužiteľná, pretože sa nebude mať na čo fyzicky napojiť. Pôvodne na ňu mali nadviazať priľahlé potrebné úseky niekedy v septembri 2020, ale to sa nestane. Aj za ňu budete pýtať splátky predčasne? Od marca, od apríla, od septembra alebo odkedy a prečo?
V prípadoch, kedy sa očakávaný dátum ukončenia a následné prevzatie stavby oneskorí, koncesionár a ministerstvo dopravy budú musieť nájsť riešenie, ktoré bude spravodlivé a prospešné pre všetky zainteresované strany. Pracujeme na tom, aby sme našli najvhodnejší spôsob ako vyriešiť časť problémov vyplývajúcich z neskorého dodania stavebných povolení. Viete ako sa hovorí, kde je vôľa, tam je cesta.
Kedy bude hotová D4, teda samotný obchvat?
Toto veľmi ovplyvňuje prepojovací bod D4 s D1. D1 sa má rozširovať na osempruh, bude ju treba aj dvíhať, D4 povedie popod ňu. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) mala dokončiť potrebné práce na D1 v januári tohto roka, aby sme aj v tomto mieste mohli dobudovať D4-ku. Ibaže ich časť prác na križovaní nebola zrealizovaná. V januári mali byť hotové nejaké práce, mosty, obchádzkové trasy. Kým nie je dokončená D1, nie je možné popod ňu stavať D4.
Na akom veľkom území nemôžete stavať? Kilometer?
Nie je to také veľké, mali sme od NDS dostať aspoň dva pásy pod D1, aby sme vedeli pracovať. Napojenia nemáme, v januári sme mali dostať finálne riešenie, riadne mosty, ale nevieme, kedy sa tak stane.
Od začiatku všetci hovorili, že práce na tomto prepojení budete robiť vy, vrátane prác na D1. Čakalo sa, že sa to pridá do vašej zmluvy dodatkom. Ibaže ste pýtali 40 miliónov eur a štát rátal najviac s 20 miliónmi.
Snažili sme sa ministerstvu pomôcť nájsť vhodné technické riešenie, ale nikdy sme túto časť prác nemali v zmluve.
Teraz sa rozbiehajú verejné obstarávania na práce na križovaní pre D1. Zapojíte sa?
Nie. My sa zaujímame o tento projekt, ktorý staviame, v prípade križovatky D1 a D4 sme sa štátu snažili iba pomôcť.
Ako dlho teda predpokladáte, že ešte stavba potrvá?
Je príliš skoro na to, aby sme sa k tomu vyjadrili, pretože v tomto momente nepoznáme finálne riešenie prepojenia D4/D1. Ale samozrejme, spravíme všetko, čo bude v našich silách, aby to bolo čo najrýchlejšie.
Toto vyzerá, že namiesto zmluvného termínu 2020 to môže byť pokojne aj 2024.
Nie, dúfame, že toto sa nestane. Presný termín vám ale neviem povedať, pretože to nie je v našich rukách. Môžeme však povedať, že prvých 24 kilometrov rýchlostnej cesty R7 bude dokončených začiatkom budúceho roka. Snažíme sa spolupracovať čo najviac, ako to len ide.
Podľa tých kritérií, ktoré ste spomínali, aj toto meškanie predznamenáva spor o peniaze. Má ho štát čakať?
Koncesionár na Slovensku investuje okolo miliardy eur a projekt obchvatu Bratislavy s dĺžkou 59 kilometrov bude spravovať nasledujúcich 30 rokov. Jeho úlohou je poskytnúť zdroje na výstavbu, komunikovať s verejným obstarávateľom a, ako som spomínal, spravovať cesty D4 a R7 po ich dokončení. Na základe zmluvy medzi verejným obstarávateľom a koncesionárom existuje dohoda o financovaní, ktorá rieši požiadavky ohľadom podmienok, za ktorých veritelia financujú výstavbu obchvatu Bratislavy. To zahŕňa aj dôležité dátumy, ktoré určujú, kedy má byť projekt pripravený na to, aby ho mohla verejnosť používať a platby, ktoré sa k týmto dátumom viažu. Faktom je, že koncesionár už čelí dvom porušeniam zmluvy, ktoré spôsobujú omeškanie prác – oneskorené stavebné povolenia a nepripravené križovanie D1 a D4.
O tom, či je ohrozené financovanie diaľnice
Čo na to hovoria banky? Hrozí, že budú musieť dlhšie držať peniaze pre slovenskú diaľnicu.
Vo všeobecnosti platí, že v prípadoch, keď veritelia nedostanú uspokojivé informácie o tom, ako riešiť problémy, ktoré sú pre projekt zásadne dôležité, majú právo prerušiť ďalšie financovanie projektu. V súčasnosti si myslíme, že verejný obstarávateľ by mal byť konštruktívnejší pri hľadaní a rokovaní o riešení tejto situácie. My sme obchodné spoločnosti, ktoré projekt financujú. Je našou povinnosťou upozorniť na tento problém, pretože sme tu na to, aby sme zabezpečili výstavbu projektu a jeho dlhodobú správu. V takýchto prípadoch by existovala možnosť nepokračovať v prácach, ak sú tu evidentné porušenia zmluvy na strane verejného obstarávateľa. Naozaj však dúfame, že nájdeme dobrú vôľu pri hľadaní riešenia, ktoré bude prijateľné pre všetkých zainteresovaných.
Sedí, že ste buď na chvíľku alebo takmer stratili financovanie od Európskej investičnej banky? Jej manažérov vystrašili správy o podozrivom odpade po diaľnicou, pritom je to kľúčová banka pre financovanie D4 pri Bratislave.
Všetkých znepokojujú problémy, ktoré by mohli projekt ohroziť.
V skutočnosti môže takej ostrieľanej firme ako je tá vaša priniesť relevantnú medzinárodnú hanbu až taká informácia, že vám nedôveruje EIB.
Nesúhlasím s vyjadrením, že EIB nám nedôveruje. Toto tvrdenie neodráža skutočnosť.
Už ste niekedy na inom projekte zažili toľko komplikácií ako na obchvate Bratislavy?
Každý projekt má svoje vlastné komplikácie a každý je iný. Sme tu na to, aby sme problémy vyriešili a odovzdali ten najlepší projekt pre Bratislavu a jej okolie. Zároveň ale môžem povedať, že pri takto veľkom projekte a počte administratívnych procesov, byrokracia v niektorých prípadoch projektu vôbec nepomohla.
Pre španielske vedenie Cintry sú toto výnimočné komplikácie alebo skôr nie?
Sme tu na to, aby sme dodali projekt a vyriešili problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť a toto je tiež cieľom manažmentu.
https://e.dennikn.sk/1575499/sef-spanie ... -bude-nas/