Zdroj je z facebookové stránky KNIHAJAZD.INFO, která sleduje provoz zmíněných motorových jednotek. Na první pohled to sice vyznívá jako recenze kvality slovenských železnic, ale holým faktem je, železnice rozhodně na většině území neodpovídají parametrům 21. století. Facebook: https://www.facebook.com/knihajazd.info/ Sledování oběhů vozidel, ze kterých mj. čerpají data: https://sites.google.com/site/knihajazd/750zv
23.6.2019 21:17:40
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 14763 Bydliště: EU
Re: Železniční doprava (SK)
Tady celkově nic neodpovídá 21. století co se týče dopravy.
po vykolejení nákladního vlaku na západě SR došlo k paralyzování i osobní dopravy v širší části státu (rychlík z ČR do Budapešti dosáhl meškání až 470 min.)
Dnes ráno železničiari prerušili dopravu v úseku medzi Tvrdošovcami a Šaľou. Okolo 6:30 sa v tomto úseku vykoľajil vlak. Informovala o tom Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) s tým, že k vykoľajeniu došlo v stanici Trnovec nad Váhom.
Modernizace 16 km úseku Púchov - Považská Teplá (sledovaná stavba) je nejnáročnější žel. stavbou na Slovensku. Dojde k prodloužení její výstavby o 2 roky.
*trasa tratě je vedená 3 novými objekty v délce 3,6 km: tunel - most ponad přehradu - tunel; čemu odpovídá cena 365 mil. € *mimo toho se na původní trase postaví silnice III. třídy *a ještě kraj postaví 10 km cyklotrasy
Všechny informace detailněji v článku včetně důvodu prodloužení výstavby. Více o úseku i zde: viewtopic.php?p=162779#p162779 .
Celková délka železničních tratí na Slovensku činí 3.623 km. Železniční infrastrukturu je nutné dále modernizovat. Od roku 1988 se na Slovensku nepostavil ani kilometr nové železniční tratě. Základní trať z Bratislavy do Žiliny a Košic se rekonstruuje přibližně 20 let a na 160 kilometrovou rychlost je modernizovaná pouze v délce 130 kilometrů. Modernizace tratě ze Žiliny do Košic je teprve v projektové fázi. Jižní železniční koridor z Bratislavy do Košic je z velké části neelektrifikovaný. Tratě na středním Slovensku jsou zastaralé a neelektrifikované. Správce železniční infrastruktury, státní podnik Železnice Slovenské republiky (ŽSR), chce rychleji modernizovat infrastrukturu. Brání tomu však nedostatek financí.
Železničním megaprojektem je plánovaná výstavba 375 km dlouhé širokorozchodné tratě (rusko-ukrajinský rozchod) z Košic přes jižní Slovensko na hranici s Rakouskem v hodnotě 6 mld. euro. Cílem projektu je ukončit překládku zboží na východním Slovensku. Vlaky by na nové trati měly jezdit maximální rychlostí 140 km za hodinu.
Národní dopravce Železniční společnost Slovensko (ŽSSK) investuje do modernizace vozového parku (lokomotivy, elektrické jednotky, dieselové motorové jednotky, osobní vozy). ŽSSK připravuje realizaci středisek technicko-hygienické údržby v Nových Zámcích, Zvolenu a Humenném v celkovém objemu 100 mil. euro.
de facto to ani jinak nejde, peníze, peníze, peníze ... a když se to některému řediteli žel. firem nelíbí, tak jej ministři dopravy odvolávají (za jiná provozní selhání plynoucí ale z nedostatku zdrojů)
V případě železnice na Slovensku by mohli být Slováci rádi, že byli dříve součástí Československa, od doby, co jsou samostatní, se prakticky na tamní dráze vůbec nic nezměnilo.
V oblasti koľajovej dopravy sa realizujú stavby za viac ako 400 miliónov eur a verejné obstarávanie prebieha na investície do koľajovej infraštruktúry za čiastku presahujúcu 800 miliónov eur. Jednou z veľkých tém, ktorým venuje ministerstvo pozornosť, sú stavebné predpisy. Po dlhých rokovaniach a zapracovaní množstva pripomienok sú pripravené dva nosné predpisy – zákon o výstavbe a zákon o územnom plánovaní.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) plánujú obnovu železničnej trate medzi Krompachmi (okres Spišská Nová Ves) a Kysakom (Košice-okolie) s dĺžkou 30 kilometrov.
Projekt počíta aj s rekonštrukciou Ružínskeho a Bujanovského tunela.
o této trati jsem tady psal vícekrát, nyní se teoreticky přiblížilo podepsání: Trať z Bratislavy do Česka sa má prebudovať na rýchlosť 200 km/h. Najväčšiu železničnú zákazku tejto vlády za 300 miliónov eur by malo vyhrať združenie talianskej firmy ICM a slovenského Váhostavu – SK. Rada Úradu pre verejné obstarávanie totiž definitívne zamietla posledné námietky. Podali ich dve konkurenčné združenia, ktoré chceli získať zákazku pre seba. Modernizovať sa má trať z Devínskej Novej Vsi pri Bratislave po Kúty, blízko štátnej hranice s Českom. Vlaky by tu potom mali jazdiť prevažne rýchlosťou 200 kilometrov za hodinu. Dnes tam medzinárodné rýchliky jazdia o polovicu pomalšie. Pri modernizácii sa tiež odstraňujú železničné priecestia, takže celkovo sa zvyšuje bezpečnosť a zlepšuje plynulosť vlakovej dopravy. Zákazka je výnimočná aj tým, že je to druhá najväčšia železničná stavba tejto vlády a zároveň aj celého programového obdobia 2014 – 2020. Ak ju vláda nedotiahne, hrozí, že tieto peniaze prepadnú. Súvisí s ňou aj populárna debata o meškajúcich vlakoch. Problémy nespôsobujú len horiace rušne, ale často aj zanedbané trate. Preto ich treba obnovovať. Keď sa na obnovu železníc nevyužívajú eurofondy, ťažko sa tiež bude obhajovať idea, že ŽSR by sa mali viac zadlžiť, aby mohli viac investovať. Túto myšlienku presadzuje vo svojom programe opozičná strana Sme rodina, ktorá by chcela po voľbách získať ministerstvo dopravy. Aktuálny stav je taký, že ŽSR majú k dispozícii stovky miliónov eur z eurofondov, ktoré však nevyužívajú, lebo ich brzdia nekonečné tendre. Tender Devínska Nová Ves – Kúty trvá tri roky, súťaž o úsek Poprad – Lučivná len o málo kratšie.
Dále, z CEF je pro železnice k dispozici 366 mil. €, ale jaksi se nedaří je vytendrovat, jde o 5 úseků. Nebudu to rozepisovat, ale právě pro omeškání tendrů a to i toho zmíněného do ČR přes Kúty musela EU posunout termíny vyčerpání části peněz z r. 2020 na r. 2022. S tím, že celý CEF se musí vyčerpat do konce roku 2023. Úsek s DNV - Kúty se má přitom 3 roky budovat. Tvoří nejvíce peněz z programu.
Na jednu stranu se kritizuje stav, že ŽSR mají málo peněz na modernizaci tratí. Na druhou stranu jsou k dispozici stovky mil. €, ale úseky se tendrují celé roky. Výstavba pak má trvat další roky a reálně hrozí, že se peníze nevyčerpají.
Dále, Železničný most ponad rieku Dudváh, ktorý sa nachádza na trati Devínska Nová Ves – Štúrovo, je dejiskom rekonštrukčných prác od marca tohto roku. Okrem zlého technického stavu mosta je dôvodom rekonštrukcie aj výhľadové zvýšenie traťovej rýchlosti až na 200 km/hod. Vybudovanie priebežného koľajového lôžka zvýši úroveň pohodlia cestujúcich a zároveň zníži hlukové emisie, čo bude mať priaznivý vplyv na životné prostredie. Prestavba mosta spočíva v odstránení pôvodnej a vybudovaní novej nosnej konštrukcie mosta s priebežným koľajovým lôžkom a komplexná rekonštrukcia sa realizuje vrátane zosilnenia spodnej stavby. S tým súvisí rekonštrukcia železničného spodku a zvršku priľahlých úsekov, preložky optických káblov, úpravy káblových vedení 6 kV a vybudovanie nových základov a stĺpov trakčného vedenia. Práce budú ukončené najneskôr v apríli 2020.
Stavba se nejen prodražuje, ale navíc i mešká její dokončení a to již v řádu let. Opravdu někdo věrí tomu, že bude modernizovaný koridor alespoň po Košice někdy souvisle? Na to totižto nemají železnice rozpočet. To není možno realizovat 1 nebo 2 úseky v období pár let a pak zase 1-2 úseky a mezitím nic další. Jde o složitou stavbu, o tom není pochybností, ale je zjevné, že to je nad síly železničních firem tohle realizovat.
Tady je video z úseku z pohledu rušňovodiče z 09/2020:
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru