Právě je 5.12.2020 0:26:31




Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 
 dočasné organizační téma 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek dočasné organizační téma
Tady to slouží výhradně pro moje účely, proto to uzamknu a možná se to někdy všechno povede dodělat a nic nové v takovém rozsahu nebude, tak si to budu snadno pamatovat. Měl jsem ve fóru 1/2 roční výpadek a jsem ve skluzu oproti vývoji staveb v reálu a informacím zde.

co tady dodělat

*doladit R2 (dle přípravy nových úseků)
*doladit R4 (dle vývoje Prešov)
*celkově kontrola statusů výstavby/provozu úseků ve vl. fórech

dodatek k 9.11.2020:
informační výpadek od r. 2019 až do konce 2020 bude odstraněn až v roce 2021 (to se týká celé Evropy)

Obrázek Obrázek

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 9.11.2020 0:26:05, celkově upraveno 16

aktualizovaný obsah



19.10.2018 21:00:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14445
Bydliště: EU
Příspěvek Re: dočasné organizační téma
z reakcí na množící se SZ a dotazy i v mailech

Pokusím se celou sekci pročíst a promazat neplatné odkazy aneb nahradit jinými. Prozatím to odsouvám na jindy. Je to ze 2 hlavních důvodů:

1. fakt, že pro pár desítek max stovek km dopodrobna rozepisovat každý úsek a stejně se pak nestaví (záměr prodloužit všechen proces jak jen to jde) je z mojeho pohledu vyhazováním času vzhledem k celkovému nedostatku v ostatních vláknech, ale reflektuju na ten fakt, že z pochopitelných důvodů patří Slovensko v tomto prostoru k těm zajímavějším státům, ale to snad bych mohl jako informační zdroj doporučit pak platformu dialnice.info , kde je všechno respektivě vždy bylo (včetně i obšírné politiky kolem všeho) a kdo by nechtěl číst více politiky a hádek tak pak odbornější platforma skyscrapercity

2. upřednostnil jsem aktualizaci celé zahraniční sekce v opačném směru: nejdříve Afriku, pak Ameriku vyjma USA a Kanadu, pak Austrálii s Oceánii, pak Asii, pak Evropu mimo EU, pak EU vyjma vlastních fór. No a pak se vrhnu na Kanadu, D, F a HR, PL jen pročtu v platnosti odkazech, protože tam se o to stará perfektně ML90 a zůstanou mi USA a Slovensko. Mezitím neustálá aktualizace důležitých informací ze všeho světa. Takže já odhaduju, že dřív než na přelomu 1. a 2.Q ´21 se k tomu nedostanu.

V rámci Slovenska je pak i vedlejší důvod a sice fakt, že jsem poradcem v oblasti silniční infrastruktury. Ale to jsem již řadu let a ... je to jako ti poradcové pro finance a státní dluh. Vyrovnaný rozpočet nemá SR dodnes. Tím pádem jsem ale omezen řadu let pojměnovat věci pravým slovem a nutno číst občas mezi řádkama. Ovšem platí ten fakt, že nevidím smysl pro pár desítek km ve skutečnosti (stovek u snění) rozvíjet nekonečné debaty. Já jsem se rozhodl již jen informovat, názor si pak každý udělá sám, co nabírá jaký směr a vývoj. Občas shodnotit situaci, stejně se převážně opakuju a dát pohled na případný obrat. To neznačí, že ten obrat nastane, to nezávisí od toho co řeknu, akorát nemám problém to napsat. Ani to shrnutí ani názor v něm. :idea: Za ty roky, za moje roky, které mám, se umím dívat na věci s nadhledem a odstupem. A to je jedno zda na přednáškách na vícero univerzitách v rámci EU aneb kdekoliv v rámci státních úřadů mnoha zemí. Slovensko nevyjímaje. Ale je pár států, které neplní co deklarují, třeba i Rumunsko, ať se držím v linii EU. A kdo jim tam dnes uvěrí, že do 2027 nalejí desítky mld. € do dopravy? Kdo jim věrí, co se ještě všechno odevzdá do provozu do konce roku, když nyní je stav toho co se má tedy odevzdat v 68%? To jsou jen lži, navozování falešných představ a důvod pro hádky před veřejností a přehazování si odpovědnosti. Kdo to uvěří na Slovensku? Ti lidi jezdí po těch rozmlácených silnicích a ty mosty padají. A neděje se zhola nic.

Slovensko bohužel koncepčně upadlo. Ty vlády Dzurindu tu koncepci měli děravou, ale alespoň byla a byla snaha. Nebylo to dotáhnuté a z dálnic se stal nástroj boje proti Mečiarovi. :? To se pak mělo změnit, ale těžko změníte po 6 letech něco co se vám rozpadne (sektor stavebnictví). A pak jednoduše již další vládu Dzurinda nevládl. Protože dost bylo slibů a taky kauz kolem všeho. Ale ta koncepce. V podstatě se ten rozvoj zastavil v letech 2000 - 2010, tady se vyformoval dálniční plán (a jeho aktualizace) a pak sice hospodářství rostlo ale výdaje na dopravu ne. A to je dlouhodobý problém státu, že přímé výdaje na dopravu jsou nízké. Vyšší jsou nestabilní a málokdo to možná sleduje aneb si nepamatuje, ale EU fondy a úvěry EIB to jsou prakticky největší částky následované investicemi PPP a bankovým úvěrem pro NDS, není nutno zapomínat i tento spackaný model vzniku NDS a ještě víc odfláknutého nespojení SSC a NDS zpátky do jednoho celku. To není o neschopnosti, to je o tom, že se to nikdy nehodlalo provést doopravdy. Protože tam narážel zájem jedné strany na druhou. Dálnicím nevládl ministr za maďarskou stranu a nevládne jim ani dnes ministr, který tam má stranu. Těm dálnicím i nadále vládne jiná strana přes persony a možná právě proto nechce ministerstvo financí uvolnit přímé zdroje a vyčkává na schéma EU. Ale tím pokračuje tato fáze podvyživeného financování. A samotná výstavba, tam není co dodat: státní úseky D1 jsou jedno velké fiasko. Slovensko tedy nemá PPP I. a III. balík, ušetřilo miliardy ale nemá ani ty dálnice. Takhle mohl jeden balík stát, klidně to tam mohlo jít do sesuvu a platil by (ne) stát. Teď tady bude muset stát hledat miliardy na dokončení. A nejsou a tak není ani ta D1. Ona nebude ani v 2030 souvislá, jednoduše nebude. To by se totiž ty 3 nejnáročnější části museli rozestavět nejpozději koncem 2023, aby tam byl časový prostor pro úskalí v čase alespoň 1-1,5 roku. Již končí 2021 a za 2 roky obstarat nové tendry na 2 a dokončit "urychleně 1 tendr když na ty 2 nejsou ani zajištěné peníze nevidím reálně. A nikdo neschválí Slovensku z EU fondů najednou na D1, pak i D3 (CEF) a na R1 Donovaly dohromady 4-5 mld. € a to si tady pak ještě čteme, jak se do 2 let rozestaví bezmála 12 km dlouhý tunel Karpaty na D4. Utopie. To je jednoduše utopie. EU se tohle nelíbí, ta ochota je někde jinde a teď při představě politického tlaku na ty úseky a regiony (protože je podvyživené financování, tak se regiony hádají: lidé v nich se hádají o to, kdo by měl mít obchvat a kdo ne, kdo dálnici jo a kdo ne) - proto vznikl ÚHP, to je kompromis ekonomů a dopravních inženýrů v tom, že se najde kompromis v základní podstatě toho, co je spravedlivé z pohledu celého Slovenska, ale pak se tomu hnedka dávají politické výjimky (kdo silněji tlačí z pozadí) a tím pak ale ten smysl ÚHP ztrácí smysl. Tady když tedy 2010-2020 neumělo modernizovat nic z toho co bylo do stavu předtím a dotáhnout věci, tak nyní po 2020 se mělo sjednotit myšlení: dopravy, financí, ÚHP a v jedné linii politicky tlačit i na EU, protože EU nakonec vždy udělá co který stát chce, když tam je ta jednota, tlak politiky, diplomacie a stavební lobby. Pak vždy EU udělala vůči daným státům výjimky a dělá je dodnes. Ale jináč je již preference na eko- dopravu a tam mají dálnice ústup. Preference je železnice a regionální silnice, obchvaty, jenomže tady chybí příprava ( :!: ) propadlo mnoho dokumentací a musejí jít i nové EIA atp. Ale to je chyba státu, že ten dopravní model nekoresponduje s realitou, která je doopravdy v dokumentacích, legislativě (tendrování, odvolávání atp.) až po možnosti financování, když 70-80% všeho se financuje mimo standardní výdaje.

Infrastruktura k automobilce Jaguaru v Nitre šla mimo běžné kapitoly silniční výstavby. Přitom se tam postavil obchvat, silnice. To stejné se udělalo i při jiných průmyslných parcích. Vláda Smeru si vždy nechávala finance "bokem", které dle priorit v daném období přesouvala. A to nejen dle oblastí investic ale i ...

Slovensko se slabo vypořádalo s kartelem. Tohle jsou nášlapné miny. Já pak sám mohu taky konstatovat, že když je realita 2020 taková jaká je, tak byla chyba v 90- letech najet na tu myšlenku, že se to má plánovat do konceptu 1% HDP na novou výstavbu. Tohle se udrželo 2 roky. A pak to nikdy napřímo nešlo a pak se ale nedá plánovat, respektivě to je neuvážené plánovaní a protláčení zájmů "zeširoka". Ono se "krade" snad všude, ale se s tím každý stát nějak vypořádal. Chorvatsko premiéra Sanadera soudilo. I za dálniční výstavbu. Ale chorvatská politická linie se v té výstavbě sjednotila. Tam ten cíl byl a udržel se u života. To financování, tam se z roka na rok hledali ty 4 mld. HRK na výstavbu. Tam se privatizovalo, zakládala družstva k výstavbě, ale nikdo jim zase nenutil tolik dálnic, ta A1 měla konec u Splitu. Vybral jsem záměrně tento stát, ale dalo by se psát k Bulharsku a pokroku tam. K Maďarsku, které jde i cestou dualizací aneb ve stávajích trasách a taky reformě sjednocení infrastruktury. Jak Irsko tak NZ, úspora peněz od plánování po vše. A Slovensko rozdrobilo co šlo. Vědět, že nebude tato linie platná, tak taky pak zcela jistě nebyla nikdy rada, jaká byla. A zcela jistě by dopadlo jinak trasování D1 u PB. Protože tam mohlo Slovensko dodneška ušetřit již 3 mld. € a uspokojit jak sever tak střed. S rychlostními tahy k Žiline i na R2 dál na R1. To všechno hraje roli, když se odkloní politický slib od reality. A to není 20, ale již 25 let novodobé dálniční výstavby a plánování. Sám stát dnes obchází zákon u D1 Ružomberok. Vlastní zákony ty státní instituce obcházejí.

Takže za takových okolností nemá smysl dopodrobna komentovat a rozepisovat, ale já sekci Slovenska kompletně pročtu, aktualizuji a doplním data. Stejně stávající vláda reálně nevládne, v silniční infrastruktuře a nemá moc nástrojů vzhledem k pandemii co dělat. Tady stoupne zadlužení na 70% HDP do 2-3 let. Takže všechno se bude odvíjet od rozhodnutí v EU a ta éra silniční výstavby je nasycená. EU nebude zakazovat Slovensku budovat si dálnice, ale více ve vlastní režii. A když zůstavají nákladné, nejnákladnější části D1 aneb R1 a nepřipravená R2, tak moc možností nebude. Není tady ekonomická síla pro jiný typ mýta. Slováci nevydělávají tak aby si mohli takové mýto dovolit platit. To je dáno cenama energií, ty podniky a celá ta rozvodová soustava odvádí zisky jinam a ceny jsou vysoké, bez vyšších mezd. To všechno vplývá na fakt, že jakékoliv další PPP u kteréhokoliv z tohoto úseku bude drahé na splácení. Ta možnost tady samozřejmě bude; odsune splácení o dobu výstavby.

Ostatně, taky PPP. Já již u možností realizace původních 3 balíků psal a psal jsem to tehdy všude, že Slovensko bez těchto projektů ty dálnice nepostaví ani za dalších 10 let. To znamená, že výstavba neproběhla, ten impulz do ekonomiky nebyl v plném rozsahu. Těch 50 km R1 se postavilo za 2 roky, ano, musí se za to platit a ne málo peněz navzdory zlevnění. Já často slýchám, že nebýt tohohle, tak bylo na jiné silnice. Nebýt tohohle, tak u stávajícího modelu financování by zase nebylo tohle. Tohle je částka, která mezičasem zvedla mobilitu a provoz u Seredi s novými log. parkami atp., posunula hospodářství dál do regionu BB kraje, že by to tam stát stavěl tím tempem ne 2 ale 7 dalších let. Slýchávám jak na to byli EU fondy, ale ty by pak nebyli jinde. Bohužel, PPP nespasí stát. :!: To není nástroj pro 100% řešení. Ani čistý dluh není nástroj. Na to pak doplácí všechno další (od Chorvatska nemá daleko Srí Lanka), ale PPP není nějaký supr model. To je reakce stavebních firem na neschopnost států financovat infrastrukturu. Ty stavební firmy jsou vlastněné a propojené s dalším kapitálem a jednoduše my žijeme v takovém světě. Proč USA neumějí dávat peníze na infrastrukturu ale do armády ano? Celá vojenská města mají, tam peníze jdou i na opravy, ale na silnice již ne. Čína to taky staví na dluh :!: Expanze všeho, ale na stále větší dluh, vnitřní i vnější. A splátky se řeší stále větším záběrem toho co ovládají. Taky za to platí vysoké mýto. PPP je tam, kde stát nemá přímé zdroje na výstavbu a to je i příklad Slovenska. Ano, ten paradox, že pak jsou peníze na splátky, pokud je tento model. D má model intenzit: platí mýto + doplatky státu. Chorvatsko má státní PPP, vysoké mýto, ale ručí stát za úvěry. Pokud by Slovensko vynakládalo 1% HDP na novou výstavbu, tedy 1,4-1,6% HDP na celkové výdaje silniční a 1,8-2,2% na dopravní infrastrukturu, jak to provádělo vícero let třeba Maďarsko, tak by za 10 let bylo tohle vidět. Pak se nemusel hledat nástroj PPP. Vždyť Fico byl proti PPP, které plánoval Dzurinda na Višňové. Mikloš si ale uvědomil, že ty peníze chybí a když ekonomika rostla dokázal nastartovat dle rad od Prokopoviča (ministr dopravy a jeho poradcové) miliardu navíc jak na dálnice, tak na silnice. Ale bohužel, vláda nevydržela, vyměnila se za Fica. Ten tuto iniciativu PPP zrušil, aby jí rychle obnovil. Peníze z NDS snížil, snížil státní rozpočet na výdaje na infrastrukturu a přesunul do kapitoly zemědělství. A již nikdy nevrátil zpátky a aby se budovala infrastruktura, tak si promyslel PPP v dobách krize to již nedopadlo. Byl zázrak, že vůbec 1 ten projekt se zvládl s vypětím velkého lobbingu. Ale co bránilo Slovensku v jeho historii vkládat do silnic větší peníze? Splátky PPP se realizují ze zvýšené ekonomiky. To není něco co jde nutně na dluh. To, že stát nevyrovná rozpočet neznačí, že to je chyba PPP. Že se postavilo za 1 a splatí za 4x sumy. V tom je úrok v bankách, údržba a kompletní oprava. Ale je to 50 km za 2 roky. Je to bohužel užší, to byla chyba, ale čí chyba? Snad ne zhotovitele. To je chyba státu, který to tak postavil. Ten stejný stát nastavil tak nevyhovující poloměry zákrut, jejich klopení na dalších km ... a ten stejný stát absolutně ignoruje nevyhovující křižovatku D1xR1. Taky ten 6- pruh D1, kde nejsou odstavní pruhy, celé roky je to v dočasném stavu. To stejné Slovensko má dálnice v předčasném užívání, často bez řádné kolaudace atd. To se pak radí špatně. To je pak lepší neradit vůbec. Kdo si dnes pamatuje nabídku Doprastavu, že zaúvěruje D1 po Žilinu v dobách, když stála před PB? Ale při matematice náklady na výstavbu x2 to stát odmítl. (ještě navíc Doprastavu, když byla snaha očistit slovenskou výstavbu od Mečiarových lidí a od celkově jeho byznysu). Jenomže to, že Mečiar přinesl dálniční rozvoj i s Kozlíkem (ministr financí a dlouholetý europoslanec) není politika, ale snaha o pozdvižení hospodářství. Nebýt tohohle všeho, není dnes ani těch pár elektráren, v cizích rukou, ale alespoň na území státu SR. Nikdo nenutil Slovensku ať všechno rozprodá ... teď bude realita, že 1/7 dálniční sítě bude PPP. Ale letos mělo mít Slovensko 1000 km D/R. Slovensko jako jedna z mála zemí stagnuje v průměru životní úrovně EU. :!: V této situaci očekávat zázrak, znásobeno pandemii COVID-19 a stávající politicko-sociální situací zásadní zlepšení všeho, co se systematicky za 20 let nechalo zdegradovat špatnou politikou mnoha vlád z objektivních i jiných důvodu je velká naivita. Teď dojde na ta slova, že dálnice nejsou všechno. Stavebník má jen to co prostaví. To je stejné jako hypotéka a barák. Na tom netrhne ani majitel domu ani stavební firma víc než banka. Ale stavař má práci a majitel má kde bydlet. A z toho co dělá to zaplatí. Jak to bez dluhu zaplatit když ty peníze nejsou? :D

Opravy silnic a mostů, dualizace silnic a 3. jízdní pruhy. Alespoň to by se mohlo uplatnit. Stačí zjednodušit legislativu. Jde o to, že to je v ochranném pásmu silnic. Ale já se obávám, že ani tohle málo se neudělá. Strečno by mělo dostat galerii. Ten betonový skelet. Stavají to na Balkánu i kdekoliv jinde, Slovensko to nepostaví z důvodu neobjektivní informace, že to tam není vhodné. :D

To je až ostuda pak jít úsek za úsekem komentovat vývoj. Ale jak jsem uvedl, mám to v plánu a v polovině 2021 se do toho systematicky pustím + očekávám, jestli tedy vydrží tato vláda, že se rozjede i něco z těch plánů, které již jsou připravené. Do té doby by bylo předčasné předbíhat, doplňuju jen důležité věci či novinky. Protože já pro tohle forum vidím prostor spíš všude jinde, než právě jen v tomto státě. To ČR je na tom mnohem lépe, i když se stavebně ledacos nevede, ale mnohem lépe. Od stavu silnic až po výstavbu a rozvoj dálniční sítě. Zaostává za potřebama a nemusela by, ale to je již jiná kapitola. V železnicích taky mnohem lépe. A dalo by se pokračovat. ČR totiž nežije vde vzdušných zámcích a umí tu infrastrukturu dotovat, i tu krajskou a docela cíleně. Co Slovensko dělá v milionech €, to ČR v mnoha miliardách Kč. A nejen tohle, ale zajděme ještě dál: cyklostezky, chodníky. Slovensko je má často přímo vedené po silnicích :!: m žadné paralelně budované trasy, toho je minimum. Absolutní minimum. A to je tím, že tady si každý hraje na svém písečku. Lidé snad vidí realitu, a o dost víc jí snad vnímají po okolních státech.

SR ale nyní nemá peníze na moc věcí, proto jsou v poždění platby samosprávám a dalším a dalším lidem. Takže proto se nedá očekávat zásadní systémová změna, že by najednou stát nalelzl pro 2021 alespoň 100 mil. € pro SSC, 200 pro NDS a 100 pro železnice. + ty EU fondy. Protože ty EU fondy na renovace silnic jsou hezká věc, ale to je 45% sítě, ale SSC má mít peníze na zbytek. :D A jak chce NDS rozjet výstavbu toho co čtu, když na to nemá zdroje? Tohle se totižto tento rok "rodí", politická domluva co se podpoří. Ale tlačí jedna strana na to, aby to nebylo politické ale přes ÚHP, další tlačí na dosavadní linii a další na zcela nové nástroje a další chce, aby stát financoval co nejméně a co nejméně na dluh formou PPP. Pandemie to překryla.

I ten odsun Italů z D1. Pokud se neprovede již výběr zhotovitele, tak ta degradace za tu dobu, co se nestaví, to není nic příznivé. :!: To je neomluvitelné fatální selhání, tak to pak bylo lepší dát Italům peníze, poslední (zavázat dodatkem). Stavělo by se. Že to byl odtokový kanál pro další firmu je jak je ... Slovensko nikdy nebude Kanadou ani ČR ani Katarem, ale aby bylo za Polskem a Maďarskem nebyl žádný důvod vzhledem k výchozím pozicím. A že to tak již je, tak za to nemůže žádná stavební firma, ale linie neschopných politiků a mafie napojenou na ní. Protože ty peníze Slovensko čerpalo a ty projekty jsou drahé (v propočtu a srovnáních), ale regulérně pod dohledem. Nyní ale nemůže tento stát se jít stěžovat, že něco nemá a že na to chce další velký objem peněz. Na to již nemá SR ani jen morální nárok. Jedno ze záchranních lan je CEF na D3. Lidé vyhazují na oči, že stojí Orava, ale oravský DK s jeho variantami výstavby by s dalšími úseky levněji nevyšel nikdy a D3 dává prostor pro vyřešení nejen 1. napojení na Polsko, navíc tu lepší část, ale i 2. na ČR a již tohle nestavět v dobách, kdy automobilky sestavili v tomto 3-úhelníku byznys vzájemně propojených aktivit by byla velká neschopnost a hloupost. Tamní denní ztráty v kolonách jdou sta tis €. Ale ani ta D3 tak skoro nebude, ale snad bude do 2030.

Tohle považuju za dostatečné vysvětlení, proč se nevěnuju přednostně Slovensku, ale zvyšku světa po tom co jsem tady posledního 2,5 roku prakticky víc nebyl než-li byl. :)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2020
čtěte+hlasujte


14.11.2020 0:01:02
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Toto téma je zamknuté. Nemůžete posílat nové příspěvky ani odpovídat na starší.  [ Příspěvků: 2 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz