Právě je 25.8.2019 3:02:50




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
 Silnice II. a III. třídy 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Silnice II. a III. třídy
Slovenské silnice II. a III. třídy se dostali do správy samosprávy, konkrétně do správy Vyšších územních celků. Těch je spolu 8 a dám oficiální odkazy na ně:

Bratislavský samosprávní kraj
Trnavský samosprávní kraj
Trenčiansky samosprávní kraj
Žilinský samosprávní kraj
Nitriansky samosprávní kraj
Banskobystrický samosprávní kraj
Prešovský samosprávní kraj
Košický samosprávní kraj

Vyšší územní celky hospodaří se sumou vyšší jak 1 mld. € a výdavky na silnice patří k dominantním. Starají se ale i o střední školy, knižnice, regionální nemocnice, objednávají si výkony autobusové dopravy atd.

Stav silnic II. a III. třídy není dobrý, protože když se silnice odevzdali samosprávě, tak většina z nich byla v havarijním anebo nevyhovujícím stavě. Dalším problémem je fakt, že většina pozemků pod nima nejsou dodnes vyspořádany, což komplikuje opravy silnic přes evrofondy.

Silnice II. třídy k 1.1.2005: 3 729 km (21% z celkové silniční sítě)
Silnice III. třídy k 1.1.2005: 10 393 km (58% z celkové silniční sítě)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 31.5.2016 9:21:41, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



18.5.2009 17:29:08
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Momentálně nejhorší stav silnic II. a III. třídy je v Bratislavském VÚC. Nevyhovuje celkově 51% silnic. I proto se rokem 2009 začíná generální rekonstrukce, která potrvá do 2010 a krytá je úvěrem. Z hlediska vozidel údržby silnic je tenhle kraj na tem 2. nejlepší na Slovensku (věk aut, počet na km atd.)

Momentálně nejlepší stav silnic II. a III. třídy vykazuje Trnavský VÚC, ve kterém probíhá generálni rekonstrukce a modernizace silnic již od roku 2008 a trvat bude do konce roku 2010. Opraví se zde 1/3 silnic, postaví se 3 okružné križovatky, vybudovali se již 2 průtahy, odstraní se 2 bodové závady. Tyto opravy jsou kryté úvěrem, běžným rozpočtem a na rok 2010 se zapojí silně evrofondy. Z hlediska historie byli silnice v tomhle VÚC v r. 2007 nejhorší na Slovensku. Z hlediska údržby silnic je tenhle kraj na tem 3. nejlepší na Slovensku.

Žilinský VÚC je v podstatě na 2. místě, co se týká kvality silnic a na 1. místě, co se týká kvality údržby silnic. Tenhle VÚC totiž hned v prvním roce svého fungovaní využil formu PPP přes společnost Doprastav a opravil silnice v stavební hodnotě 880 mil. SKK. Dodnes se proinvestovala další miliarda přes úvěry a již se taky rokem 2009 rozběhli opravy přes evrofondy. V roce 2008 tenhle VÚC pak taky invěstoval rekordní sumu do obnovy vozidel údržby silnic (150 mil. SKK), čímž dosáhl v mnoha hodnocení 1. místo.

Ostatním VÚC se budu věnovat později.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


23.5.2009 17:58:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Postupně se budu věnovat všem vyšším územním celkům (VÚC) podrobněji. Začnu nejmenším - Bratislavský VÚC. :arrow:

Regionálne cesty Bratislava, a.s. mají na starost celkem cca. 512 km silnic: http://www.rcba.sk/ .

Silnice II. třídy: 179 km; na nich je 65 mostů
Silnice III. třídy: 333 km; na nich je 63 mostů

Bratislavský VÚC tenhle rok přistoupil k rozsáhlým opravám své silniční sítě, když souvisle opravil tyto úseky:

II/590 Malacky-Studienka v hodnotě 1,91 mil. € v délce téměř 14 km
III/5016 Plavecký Mikuláš-Lakšárska Nová Ves v hodnotě 0,98 mil. € v délce cca. 12 km

V tomto a v následujícím roce chce BA VÚC opravit dalších cca. 100 km silnic, použije na to část úvěru, který si vzal. Bratislavská samospráva také investuje značné prostředky do oprav mostů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 31.5.2016 9:22:08, celkově upraveno 1

aktualizace odkazu



4.10.2009 14:02:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Trnavský vyšší územní celek (VÚC) :arrow:

Trnavský samosprávní kraj se stará celkem o 1.592 km, ze kterých v roce 2006 byla v nevyhovujícím anebo v havarijním stavu 1/3. Na jejich opravu bylo třeba 1,3 mld. SKK, ovšem roční výdavky na opravy byli 100 mil. SKK. Tedy jenom oprava 1/3 by trvala 13 let, ovšem mezitím by zase byli další vozovky ve špatném stavu. Proto se přijal akční plán na generální rekonstrukci silniční sítě.

Silnice II. třídy: 528 km
Silnice III. třídy: 1.064 km

Trnavská samospráva dokázala v roce 2006 najít finance na vybudování dalšího střediska (+techniku) na údržbu silnic ve městě Galanta. Našla na to celkem téměř 40 mil. SKK.

Trnavský kraj si požičal v roku 2007 od Dexia banky celkem 1,5 mld. SKK, ze kterých se zavázal 1 mld. SKK použít čistě na opravu silnic, cca. 440 km. Dodnes proběhli 3 etapy, které se z tohoto financovali. Pak kraj taky použil své finance z rozpočtů na opravy silnic ve výšce 240 mil. SKK, ze kterých opravil dalších 105 km. A aby toho nebylo málo, vloni použil 40 mil. SKK na opravu silnice dlouhé 10 km, která byla v havarijním stavu. Tyto finance byli z přebytku rozpočtu. Celkem tedy Trnavský kraj zásadně investoval do obnovy silnic v kraji. Nyní se připravuje čerpání z evrofondů, které je naplánováno po r. 2010 (musí se vyspořádat pozemky pod silnicemi), zde se dá vyčerpat cca. 15-20 mil. €.

Z hlediska stavebního se silnice opravovali standardně: zbrousilo se 5-7 cm asfaltu, spevnili se krajnice, někde přišlo k rozšíření silnic, pak se po jistých procesech (spojovací postrek atp.) položila nová vozovka. Měnili se i prostory jako autobusové zastávky, křižovatky, vjezdy k domům atd. Opravovali se souvislé a někdy i hodně dlouhé úseky jako třeba 16,5 km mezi městami Galanta a Dunajská Streda aneb 6,5 km mezi městami Senica a Šaštín-Stráže, nejčastější byli opravy v délkách 2,5-4,5 km, ale úseků delších jak 10 km bylo 7 v celkové délce cca. 100 km.

Vzhledem ke krizi se musel pozastavit jeden projekt: odstranění 2,5 km bodové závady Senica-Kunov, kde měli být náklady 3-4 mil. €. Je to silnice II. třídy, ovšem stavebně neodpovídá ani silnici III. třídy, sesouvají se zde krajnice, silnice je úzká, je zde nevhodné klopení jedné zákruty a sesouvá se zde celé pole.

Celkově se dá říct, že stav silnic II. a III. třídy je v Trnavském VÚC nyní dobrý až vyhovující a pouze po zimě 2009/2010 se očekává, že cca. 4% silnic bude vyžadovat naléhavou opravu. Na tyto opravy jsou již připravené finance z rozpočtu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


5.10.2009 13:08:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Vzhledem k tomu, že mám méně času, než jsem předpokládal a není v mých silách zde umístnit podrobné informace k silnicím II. a III. třídy z celého Slovenska, rozhodl jsem se alespoň přidat webové stránky o silnicích, protože některé kraje je založili. :arrow:

Bratislavský VÚC: Regionálne cesty Bratislava
Trnavský VÚC: Správa a údržba ciest Trnavského samosprávneho kraja
Trenčiansky VÚC: Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja
Banskobystrický VÚC: Banskobystrická regionálna správa ciest
Prešovský VÚC: Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja
Košický VÚC: Správa ciest Košického samosprávneho kraja

Žilinský VÚC má informace ZDE
Nitriansky VÚC má informace ZDE

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


Naposledy upravil Diaľničiar dne 31.5.2016 9:26:54, celkově upraveno 3

aktualizace odkazu



6.3.2010 18:37:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Žilinský VÚC má v plánu získat peníze z eurofondů na nákup čistících vozidel pro silnice ve své správě. Vypracoval na to projekt, který se zaměřil na snížení prašnosti na silnicích II. a III. třídy a zlepšení kvality ovduší. Cílem je zakoupit 5 zametacích vozidel a projekt zní: "Efektívnym čistením ciest k zlepšeniu životného prostredia". Projekt má hodnotu 1,9 mil. € a vozidla se dostanou do regionálních závodů v Dolnom Kubíne, Čadci, Martine, Ružomberku a v Žiline. Čistící a zametací technika bude pracovat v měsících 04-10 na 560 km komunikací II. a III. třídy (pouze v oblastech, kde jsou národní parky a přírodní rezervace) a to min. 3x ročně v závislosti od znečištění vozovek. Samosprávný kraj bude projekt spolufinancovat sumou 95.000 €. Nové vozy mají být k dispozici od 05/2011.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


6.3.2010 18:53:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Most v Piešťanoch se uzavře a rozšíří o 50 cm. Investorem bude Trnavský kraj, který nalezl zdroje na opravu (nejde o kompletní modernizaci) a nejenže se most rozšíří, ale i se vymění všechny vrstvy vozovky. Tendr se vyhlásí ještě letos a do začátku letní lázeňské sezony se mají práce dokončit.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


14.12.2013 14:20:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Vláda SR při včerejším zasedání v Horných Orešanech (Trnavský kraj) vyčlenila ze svojí rezervy následující peníze:

*150.000 € pro opravu místních komunikací v Horných Orešanoch
*500.000 € pro rekonstrukci tzv. Krajinského mosta v Piešťanoch (tah Piešťany - Topoľčany)
*1.400.000 € pro opravu silnic II. a III. třídy a mostů na nich v Trnavskom kraji

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


6.3.2014 10:17:17
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Věnuju se tady této stavbě i do historie, tak další informace:

Most ve městě Piešťany, tzv. Krajinský most pomalu dosluhuje, což po shlédnutí odkazu je jasné, co se stane vzhledem na jediný most široko-daleko přes řeku Váh. Po přečtení článku Symbol Piešťan dožívá, nový most je v nedohlednu musí být i malému dítěti zřejmé, že situace je opravdu vážná. Nebýt finančí injekce od vlády, most se přesunul do havarijního stavu. Již při opravách se zřítila doprava v regionu. Na nový most Trnavský kraj peníze nemá a na obchvat zas nemá peníze stát. Stát doposud ani nechce most do vlastnictví včetně silnice, i když jiné silnice v mnoha regionech pod křídla přebírá.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


16.11.2015 21:40:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 373
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
cesty 3. tr. boli v maji 5/2015 kompletne preznacene

http://www.cdb.sk/sk/Cestna-siet-SR/Pre ... riedy.alej

vyobrazenie na znackach:
Obrázek


20.12.2015 1:31:26
Profil
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Investice do rekonstrukcí silnic II. a III. třídy a na mosty na nich v Bratislavskom vyššom územnom celku:

rok 2015: 5,13 mil. €
rok 2016: 5,39 mil. € (+5%)

Více informací: http://bratislava.sme.sk/c/8113421/na-o ... 0-eur.html .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


5.1.2016 15:02:46
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 2130
Bydliště: v Trutnově, 49 km od nejbližší polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozestavěné české.
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Rio13zm píše:
cesty 3. tr. boli v maji 5/2015 kompletne preznacene
vyobrazenie na znackach:
Obrázek


Tak to docela závidím. V Česku se v terénu trojky označují tabulkou spíše výjimečně a viděl jsem to jen na Frýdecko-Místecku. Od letošního příchodu nových dopravních značek by však mohla přijít změna, protože namísto původních dopravních značek silnice I.třídy a silnice II.třídy je jednodušše jen značka "číslo silnice", tedy jakékoliv třídy. Samozřejmě tam je malá poznámka, že třetí třídy se zpravidla nevyznačují, ale jak se říká, výjimka potvrzuje pravidlo :-) Škoda, že naše trojky mají často tak šílená čísla a máme jich nesmírně mnoho. Stejně velká modrá tabulka u všech trojek by spíše řidiče mátla, musela by mít menší rozměr.

_________________
80 let výstavby dálnic na českém území 1938-2018


5.1.2016 16:00:00
Profil
 

Příspěvky: 373
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
ved to iste znacenie bolo aj u nas. vacsinou to boli 4 az 6 miestne cisla, prve tri cisla oznacovali cestu prvej alebo druhej triedy, na ktoru bola cesta naviazana a zvysne tri cislo cesty. nakolko sa chysta na Slovensku preznacenie celej cestnej siete, tak sa povodne CS znacenie zacina precislovavat. aktualne su uz zmenene cisla ciest 3. triedy a niektore cesty 1. triedy.


5.1.2016 23:43:15
Profil
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Žilinský kraj investuje letos do opravy silnic 7,5 mil. €, další peníze budou směrovat na opravu silničářské techniky, více zde: http://kysuce.sme.sk/c/8115481/zupni-po ... pocet.html .

Nitriansky kraj opravil v roce 2015 celkem 88 km silnic, letos plánuje opravit silnice za 3,5 mil. €, více zde: http://levice.sme.sk/c/8113867/ktore-ce ... ravia.html . Běží i projekt z EU fondů na opravy celkem 213 km.

Celkově lze říct, že kromě Trenčianskeho a Bankobystrického kraje jsou silnice II. a III. třídy na tom mnohem lépe, než státní silnice. Ve těchto 2 krajích se nerealizují větší opravy ani přes EU fondy. Co se týče techniky, tak nejlepší stav je v regionech Bratislava, Žilina a Prešov. Nejhorší situace je v Trenčíne, Trnave (poslední nákup sypačů se uskutečnil před 10 lety a i to jen 5ks) a vzhledem k rozsahu sítě i v Banskobystrickém.

Samosprávních krajů je celkem 8, všechny zápasí s nedostatkem peněz, ale od jejich vzniku se situace globálně na silnicích II. a III. třídy předse jenom zlepšila. Do oprav během posledních 10 let směrovali stovky mil. € přes úvěry z komerčních i evropských bank, z vlastních rozpočtů i formou PPP. Opravují se tak často silnice, co viděli poslední novou vozovku i před 30 lety. Na druhou stranu, větší čerpání EU fondů je znemožněno nevyspořádaným vlastnictvím pozemků pod silnicemi.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


11.1.2016 16:06:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 373
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
znacenie ciest 3.tr. v praxi

Obrázek


14.1.2016 0:47:39
Profil
 

Příspěvky: 2130
Bydliště: v Trutnově, 49 km od nejbližší polské dálnice a 53 km od české, 29 km od rozestavěné české.
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
V Česku bych ty trojky přečísloval také, protože ta jejich čísla jsou šíleně krkolomná a hlavně už často neodpovídají systému (jak byly přečíslovány jedničky). Úplně by stačila čtyřciferná, protože třetích tříd spousta ubyla po rozdělení federace a ještě víc trojek úplně zaniklo, když se z nich staly místní komunikace. Líbí se mi ta barevná kombinace uváděna v mapách Googlu při hodně velkém přiblížení mapy, tak bych si představoval i tabulky na značkách.

https://www.google.cz/maps/@50.0521697,14.6718821,16z?hl=cs-CZ

_________________
80 let výstavby dálnic na českém území 1938-2018


14.1.2016 9:25:06
Profil
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Obnovia sedem úsekov ciest v oblasti Bardejova a Popradu

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


17.2.2016 16:47:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 373
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
v google maps si vsimli, ze cesty 3.tr sa precislovali. dokonca su oznacene v ovalnom ramceku ako v skutocnosti.


28.2.2016 0:40:33
Profil
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Bratislavský samosprávní kraj získal peníze z EU fondů na následující projekt: Modernizácia cesty III. triedy 50310 medzi obcou Rohožník a mestom Malacky :arrow:

Něco jsem vložil i do fóra: viewtopic.php?f=210&t=5283 (je tam jinak překlep šířka nebude samozřejmě 9,5 km :lol: )

Ale ještě to doplním:

*silnice III. třídy se po rekonstrukci stane silnicí II. třídy
*jedná se o rekonstrukci více jak 8 km úseku
*projekt počítá s napojením na dálniční síť (D2) z čeho plyne odlehčení průjezdu těžkých vozidel přes Malacky (silnice II/590 a II/503) a ve směru na Rohožník - Pernek - Lozorno (II/501)
*nyní se již zahajuje tendrová dokumentace, jejíž cílem je rekonstrukce silnice, obchvat Rohožníka a nakonec i výstavba cyklochodníků

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


23.3.2016 21:09:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Aktualizoval jsem několik odkazů. A zde ještě komplexní stav silnic (I.) II. a III. třídy :arrow:

http://www.cdb.sk/files/documents/cestn ... t_2015.pdf

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


31.5.2016 9:33:46
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Připravuje se komplexní obnova silnice II. třídy přes obec Terchová, která je sama o sobě vytížená a během výjimečných událostí na silnici I/18 u Strečna se ještě trasa využívá jako obcházková. Tato silnice dostane ještě právě v brzké době znovu zabrat v souvislosti se sanací brala nad Strečnem. Obnoví se pak nejen vozovka, ale i mosty, sesuvy atd. Více zde: viewtopic.php?f=210&t=5429

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


14.6.2016 18:54:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Košická župa si na opravy ciest a ďalšie projekty požičia od EIB

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


27.6.2016 14:30:39
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Stav silniční sítě v Žilinskom samosprávním kraji:

Celkový rozsah silniční sítě činí 1.430 km silnic II. a III. třídy. Z toho je 859 km silnic (60%) ve výborném stavu, 250 km v nevyhovujícím a 29 km v havarijním stavu. Ostatní jsou v dobrém/vyhovujícím stavu. Letos župa investuje na další opravy 10 mil. € dle obhlídek stavu silnic v 04-05/2016.

Celkově investuje Žilinský samosprávní kraj do své silniční sítě každoročně nemalé peníze. Snaží se silnice obnovovat ve všech částech: tedy nejen v centrální, ale i na Orave, Kysuciach a Turci. Kromě masivních oprav se věnuje i obnově silničářské techniky.

http://nasekysuce.sme.sk/c/20209438/zup ... ref=njctse

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


8.7.2016 13:28:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Nitriansky samosprávny kraj plánuje rekonštrukcie ciest vo všetkých okresoch regiónu

Připravuji aktualizaci stavu všech silnic II. a III. třídy, jejich stav, práce do minulosti alespoň v základech a zhodnocení do roku 2020 v základních cílech. Pro nedostatek času neustále odkládáno.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


14.7.2016 15:28:54
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 12800
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Silnice II. a III. třídy
Strategický plán rozvoje a údržby silnic II. a III. třídy

http://www.telecom.gov.sk/index/open_fi ... jektov.pdf

http://www.enviroportal.sk/sk_SK/eia/de ... iii-triedy

Jinak řečeno stav silnic ve vlastnictví samosprávních krajů byl ve velmi špatném stavu a i když se více jak polovina krajů věnuje masivnějším opravám řadu let, tak není v jejich silách zajistit lepší stav silnic II. a III. třídy na dluhší období. To samé se týká mostů na nich a už vůbec se nedá mluvit o tom, že by samospráva mohla budovat potřebné obchvaty a stavět větší technologické prvky a vylepšení na své silniční síti. Materiál bohužel konstatuje, že kraje nejsou schopné ani poskytovat údržbu a zajišťovat lepší stav strojů na údržbu potřebných. Není dostatek zdrojů a od všeho se to všechno odvíjí.

Přibližně polovina silnic se ale za uplynulých 10 let obnovila. Mnoho krajů zajišťuje vyšší stupeň obnovy strojní techniky, než když to předtím dělal stát. Mnoho již obnovených silnic ale poškozují přírodní katastrofy, z nich nejčastěji povodně. Zásadním způsobem je zlepšen stav silnic v Bratislavskom, Trnavskom, Nitrianskom, Žilinskom, Prešovskom a Košickom kraji. Deficity jsou stále v Trenčianskom a Banskobystrickom kraji, kde v tom posledním jsou silnice v nejhorším stavu. Strojní vybavení se zlepšilo nejvíc v Bratislavskom, Nitrianskom a Žilinskom kraji a i když se investuje hodně i v dalších krajích, tak ten věkový průměr je žalostný.

Plány jsou, výchozí stavy rovněž. Vláda se na centrální úrovni snaží nalézt legislativní proces pro vyřešení pozemků pod silnicemi a zákaz tranzitní dopravy na tyto silnice. Bez toho prvního se nedají na dané komunikace čerpat EU fondy a to druhé silnice více poškozuje vzhledem k faktu, že nejsou pro tuto zátěž vybudované.

Celkový stav se do roku 2020 udrží, pokud se nestane nic nepředvídatelné. Na další zlepšení na celoslovenské úrovni chybí finanční zdroje. Silnice II. třídy trpí i pro přetíženost a nedostatečný rozměr silnic I. třídy a dálniční sítě.

Příklad z praxe: Když má kraj třeba 500 km silnic II. třídy a 1.000 km silnic III. třídy a převzal takový stav, že 2/3 nejsou v dobrém a vyhovujícím stavu a má zdroje na opravu nanejvýš 120 km ročně, tak je zřejmé, že než by se stav zlepšil uplyne 10 let, ale do té doby se degraduje ta zbývající 1/3. Většina krajů se snažila od začátku jít i tak tou cestou, ale postupně si to řeší jinak. Nejčastěji formou úvěru na masivní rekonstrukci. Ať už to jsou úvěry od komerčních bank anebo EIB, někde to bylo formou PPP od zhotovitele a tomu se to splácí. Ve výsledku se ale obnovuje pouze povrch do 5cm, nedělá se nic dalšího a od těchto oprav je někde i 10 let. Na silnicích III. třídy to nepřekáží, protože tam byl průměrný věk vozovek často nad 30 let a bylo to v hrozném stavu. Ale bohužel mnoho opravených silnic II. třídy trpí takovou dopravní zátěží, že ta oprava již jako kdyby ani nebyla. A bohužel kraj nedokáže opravit všechno, protože teprve musí další období takový úvěr splácet. EU fondy jak jsem napsal mají překážky ve formě nevyspořádaných pozemků. Je to cesta k opravě, ale nanejvýš 10% sítě jednou za 3 roky, takže v horizontu 10 let se tak opraví 1/3. Zlepšení nastalo, ale pouze oproti stavu, kdy se o všechny silnice staral přímo stát. Delimitací silnic a údržby se odlehčil o mnoho miliard SKK (z 8 postupně na 3-4), ovšem bohužel stav silnic I. třídy byl takový, že tam ty zdroje měli zůstat, ale to je zas o jiném.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


17.7.2016 11:20:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 65 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz