Právě je 24.10.2020 16:33:58




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 301 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další
 Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14157
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Dopravné značky na R1 a D1 sú za zlého počasia nepoužiteľné, diaľničiari sa vyhovárajú na fyzikálne zákony (video) :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/do ... ony-video/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


2.2.2020 0:16:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
ElWapp píše:
No pokud u vas bude platit, ze nic nesviti = mam prednost, tak nevim jak pri vypadku zabezpeceni prejezdu projede jakykoliv vlak. Resp. podle pravidel provozu bude tedy mit auto prednost pred vlakem??

Ale veď vlak má vždy prednosť bez ohľadu či niečo svieti alebo nie - na to slúži Ondrejský kríž. Nič také ako prednosť motorového vozidla na priecestí predsa neexistuje ani v ČR. Pred vstupom na priecestie sa vždy musí vodič vozidla presvedčiť či vlak nejde bez ohľadu či je zabezpečené alebo nie. Červené svetlo je len bonus, ktorý znamená Stoj pred priecestím.

Biele svetlo NEznamená, že vodič vozidla má prednosť pred vlakom. Celkom nezmyselne sú na toto biele svetlo naviazané rýchlosti prejazdu cez priecestie.
To biele svetlo iba znamená, že v traťovom úseku sa nenachádza žiadny vlak. Preto na priecestiach pri staniciach alebo viackoľajných tratiach sa biele svetlo nepoužíva a je vždy zablendované, lebo skoro vždy sa v traťovom úseku nachádza iný vlak, či už odstavený alebo posunuje alebo čokoľvek iné.
https://www.google.sk/maps/@48.1964621, ... authuser=0
https://www.google.sk/maps/@48.2063955, ... authuser=0

Preto biele svetlo nemá žiadne opodstatnenie a iba dáva vodičovi falošný pocit bezpečia a vodiči si mylne toto svetlo zamieňajú s tým, že majú prednosť. A aj preto ho treba nenávratne ZRUŠIŤ.


3.2.2020 15:12:27
Profil
Autor

Příspěvky: 4896
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
No, to není tak úplně pravda, v zákoně o silničním provozu jsou bohužel některá ustanovení, která se váží na bílé světlo a řidiči nemají dávat jen falešný pocit bezpečí, např.
Citace:
§ 29 odst. 1: Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,
d) je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení,

To znamená, že v případě svítícího bílého světla smí řidič na přejezd vjet, i pokud na trati vidí vlak nebo slyší jeho houkání. Ano, je to dost nesmysl a o přednosti se tu mluvit nedá - všichni víme, jak dopadne střet vlak vs. auto. Ale určitý pocit bezpečí to řidiči ze zákona dává...

_________________
KlarArt


3.2.2020 15:27:05
Profil
 

Příspěvky: 1652
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Přednost přeci neznamená, že vám zelená dá sílu, tak to ani na křižovatce nefunguje :) To znamená povinnost ji dát od toho druhého. S bílým světlem je to splněno, protože ten blížící se vlak má u přejezdu červenou. Jinak se tam ani za bílého světla blížit nemůže. Když pominu stav že mu selhaly brzdy a tu červenou projede.


3.2.2020 15:34:10
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
mapman píše:
To znamená, že v případě svítícího bílého světla smí řidič na přejezd vjet, i pokud na trati vidí vlak nebo slyší jeho houkání. Ano, je to dost nesmysl a o přednosti se tu mluvit nedá - všichni víme, jak dopadne střet vlak vs. auto. Ale určitý pocit bezpečí to řidiči ze zákona dává...

No tak toto som ani netušil, ak to je naozaj tak, je to riadny prúser fatálneho charakteru. V SR máme tiež pár dobrých nezmyslov, ale toto našťastie nie.


3.2.2020 15:54:43
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
ElWapp píše:
A jak poznáte, že signalizace nefunguje?

No, nijako, veď to nie je ani účel. Pred každým priecestím v SR sa musí vodič presvedčiť či nejde vlak; ak nemá dostatočný rozhľad, tak aj zastaviť.

A ako v ČR poznáte že nefunguje?

Ak aj svieti biele svetlo nemusí fungovať červené.


3.2.2020 16:00:37
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Ale tak ono muze bile zhasnout i bez rozsviceni cerveneho a pak samozrejme zpozornite, prave proto, ze nevite, jestli signalizace funguje nebo ne.

Ale predevsim, snad v 21. stoleti dokazeme vyrobit takovy prejezd, kde ridic nemusi zpomalit skoro na nulu a rozjlizet se. Kdyz blika bila, tak zpomalim, ale ne tak razantne, abych skiro zastavil. Dokazete si predstavit, jaky by byl na nekterych prejezdech kolaps, kdyby neexistovalo bile svetlo a tedy by nebylo mozne se chovat jinak nez skoro zastavit a rozhlizet se?


3.2.2020 17:09:33
Profil
 

Příspěvky: 1652
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Jaký prúser fatálneho charakteru? Na křižovatce na zelenou vás taky nikdo nenutí jet pomalu a dávat přednost vozidlům zleva zprava, co kdyby náhodou nezastavila. Bílé světlo na přejezdu je garance, že vlak přes přejezd nepojede. Buď že spolehlivě není vlak detekován v blízkosti přejezdu, nebo že mu před přejezdem svítí červená. Pokud zařízení není schopné toto garantovat, tak bílá zhasne. To je třeba situace, že vlak právě projel přes přejezd, ale ještě neprojel přes vzdálený detektor na druhé straně. Tak bílá do té doby nesvítí, protože je pravděpodobnost 0,00málo, že se vlak bude vracet. A řidič musí jet opatrně.

Že přejezd nefunguje, se od výše uvedeného stavu opravdu odlišit nedá. V obou případech se musí jet opatrně. Ale aspoň se podle bílého světla pozná, že funguje. Možná by bylo vhodné, kdy přejezd funguje ale bílá svítit nemůže, aby tam blikala oranžová. :)


3.2.2020 18:07:58
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Nová Vyhláška č. 30/2020 Z.z. o dopravnom značení je už zverejnená v zbierke zákonov:
https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy ... 0/20200401
tu pdf verzia:
https://www.slov-lex.sk/static/pdf/2020 ... 200401.pdf


20.2.2020 7:08:53
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Jak se budou znacit vyhrazene pruhy? Bude to jak u nas, kde vyhrazeny pruh znamena povinnost ho pouzit a tak se hledaji cesty jak ho znacit jinak?

Ochranne pruhy pro cyklisty nemate?

Jsem zvedav jak dlouho bude takova zmena vstupovat do praxe.


20.2.2020 7:44:50
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Pre BUS-pruhy slúži značka č. 224 Vyhradený pruh pre verejnú dopravu, ktorá sa podľa potreby použije buď samostatne alebo v pruhovej značke č. 4xx. Pravidlá pre BUS-pruhy určuje zákon 8/2009.

Tým, že všetky pruhové značky sú biele, bude lepšia čitateľnosť vložených príkazových a zákazových značiek a zrušia sa tým všelijaké modro-biele hybridy, ktoré orientáciu a význam značky skôr sťažovali a ich návrhy boli veľakrát dopravno-inžinierskou alchýmiou.

Ale čo je najdôležitejšie, že pruhové značky informujú len o jazdných pruhoch, ktoré svojou šírkou umožňujú jazdu motorových vozidiel s tromi a viac kolesami; neinformujú o pripájacích pruhoch, odbočovacích pruhoch, parkovacích pruhoch a pod. Čiže presne podľa Viedenského dohovoru - už žiadne cyklopruhy na pruhových značkách!

Ochranné pruhy pre cyklistov sú spomínané pri značke č. 602 Priečna prerušovaná čiara:
Značka doplnená symbolom bicykla v pravidelných vzdialenostiach vyznačuje ochranný pruh pre
cyklistov. Do ochranného pruhu pre cyklistov smie vodič motorového vozidla vojsť len v prípade
nevyhnutnej potreby, pričom nesmie ohroziť cyklistov.


20.2.2020 12:16:40
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Hlavní komunikace se bude značit před každou křižovatkou jako u nás, nebo bude platit liniově jako ve skandinávii?


20.2.2020 13:57:06
Profil
Autor

Příspěvky: 4896
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Bude platit liniově jako v Rakousku nebo v Německu.

_________________
KlarArt


20.2.2020 14:45:15
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
To zní zajímavě! A jak přesně tedy zní pravidla? Tím, že někam odbočím z vedlejší (najíždím na silnici a čekám u značky Dej přednost v jízdě) se automaticky dostávám na hlavní a mám přednost, dokud nenarazím na trojúhelník?


20.2.2020 15:12:32
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
V prípade hlavnej cesty sa vraciame k osvedčenému pravidlu taktiež plne v súlade s Viedenským dohovorom, že hlavná cesta je cesta s prednosťou a prednosť platí až po značku Daj prednosť, STOP alebo koniec hlavnej cesty, čiže má líniovú platnosť. Mimochodom toto platilo aj u nás v ČSSR.

Líniová platnosť sa vzťahuje aj pre celú skupinu značiek Spôsob jazdy (líniových zákazov a príkazov - značky č. 250 až 269) - križovatka neruší platnosť týchto značiek.

Vyhneme sa aj takým situáciám, že z hlavnej cesty sa zrazu objaví križovatka s prednosťou sprava, alebo, že najvyššia dovolená rýchlosť platí po vzdialenejšiu hranicu križovatky a vznikajú tak hluché miesta so zníženou/zvýšenou rýchlosťou apod.

Ak cesta nie je hlavnou a je potrebné ustanoviť prednosť v križovatke, tak sa na vyznačenie prednosti použije značka č. 301 Križovatka s prednosťou v jazde, ktorá platí iba pre jednu križovatku.


20.2.2020 16:46:25
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
ElWapp píše:
To zní zajímavě! A jak přesně tedy zní pravidla? Tím, že někam odbočím z vedlejší (najíždím na silnici a čekám u značky Dej přednost v jízdě) se automaticky dostávám na hlavní a mám přednost, dokud nenarazím na trojúhelník?

V extraviláne bude značka hlavná cesta umiestnená ZA križovatkou spolu s číslom cesty tak, ako to bolo kedysi:
https://www.google.sk/maps/@48.7460324, ... 6656?hl=sk
https://www.google.sk/maps/@48.7458517, ... 6656?hl=sk
je to viditeľné iba vo verzii apríl 2012 - teraz tie značky tam už nie sú - boli odstránené.

V intraviláne budú spravidla pred križovatkami, nakoľko tam sú malé vzdialenosti medzi nimi.
Dnes sa celkom nezmyselne používajú SR aj v ČR 2 značky na to isté - majú rovnakú platnosť, a to križovatka s prednosťou a hlavná cesta. Jediný rozdiel je v tom, že značka križovatka s prednosťou (v ČR myslím s vedlejší silnicí) sa umiestňuje v extraviláne a značka hlavná cesta v obci alebo v zložitejších križovatkách, čo si myslím, že je totálny nezmysel, ale hlavne je to v rozpore s Viedenským dohovorom.


20.2.2020 16:54:14
Profil
 

Příspěvky: 1652
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Je sice hezké, že kdysi dávno byla nějaká vídeňská či jaká úmluva, ale když má logické nedostatky, tak proč si toho pořád držet. Liniová platnost nedává smysl, protože kdo se na křižovatce připojí z jiné cesty, ten o značce v průběžném směru nic neví. Značka tedy bude muset být vždy někde za křižovatkou. Nic se na materiálu neušetří. A liniová platnost pro přednost nedává smysl ještě víc. Přednost se řeší až u křižovatky, takže mít tu značku o několik kilometrů dřív, než přímo před tou křižovatkou, je nesmysl.


20.2.2020 18:16:11
Profil
Autor

Příspěvky: 4896
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
On to zas takový nesmysl není, protože to pomáhá lépe určit přednost ve sporných případech, např. připojení účelových komunikací s asfaltovým povrchem, které se z hlediska zákona za křižovatku nepovažuje ale běžný řidič ji např. od připojení stejně vypadající místní komunikace nerozezná. Skoro v celé Evropě to tak funguje, všichni tam jezdíme a chováme se tam naprosto přirozeně, takže v čem by to mělo vadit?
Vídeňská úmluva rozhodně není žádný zastaralý předpis a značení ve většině evropských států je narozdíl od našeho s úmluvou v souladu. Některé státy uplatnily pro určité případy výhrady, aby se nemuseli ustanoveními úmluvy řídit, ale my v ČR musíme být zase speciální v tom, že nedodržujeme v mnoha ohledech úmluvu a ještě k tomu ani nejsme schopni oficiálně nahlásit, že se necítíme být vázáni některými ustanoveními úmluvy, kterou jsme ratifikovali...

_________________
KlarArt


20.2.2020 20:29:55
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Jako mě se ten koncept líbí. Ale některým detailům nerozumím. Pokud dojedu ke křižovatce a vidím značku Dej přednost v jízdě, znamená to automaticky, že najíždím na hlavní komunikaci? Nebo ne a hlavní komunikace je jen ta, která je označena příslušnou značkou (žlutý natočený čtverec)?

Jak třeba tady poznám, že jsem na hlavní? https://www.google.com/maps/@48.1931391 ... 312!8i6656


20.2.2020 21:54:44
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Vpodstatě by šla zavést liniová platnost i u nás, s tím, že značky by byly tak, jak jsou, tj. před křižovatkou a ne za ní. Ubylo by pochyb o tom, co je sjezd a co křižovatka, ubylo by míst, kde je najednou na dříve hlavní silnici přednost zprava.


20.2.2020 22:13:34
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
ElWapp píše:
Jak třeba tady poznám, že jsem na hlavní? https://www.google.com/maps/@48.1931391 ... 312!8i6656

v tomto prípade takto:
https://www.google.com/maps/@48.1906819 ... 312!8i6656
Treba však povedať, že Rakúsko má trochu odlišný systém od toho nemeckého aj toho starého československého, lebo oni používajú pod značkami Daj prednosť vo väčšine prípadov dodatkové tabuľky, z ktorých je zrejmé že vodič vchádza na hlavnú cestu aj keď nie je označená explicitne značkou hlavná cesta za každou križovatkou.
https://www.google.com/maps/@48.190541, ... 312!8i6656
Ale vo všeobecnosti v Rakúsku platí, že keď nemáš značku Daj prednosť, STOP, alebo Križovatka s prednosťou sprava si na hlavnej ceste.


21.2.2020 7:06:36
Profil
 

Příspěvky: 81
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
ElWapp píše:
Nebo ne a hlavní komunikace je jen ta, která je označena příslušnou značkou (žlutý natočený čtverec)?

Len tá ktorá je označená značkou hlavná cesta.


21.2.2020 7:11:47
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Rakouský systém se mi zamlouvá. Jen bych tam pořád váhal, jestli jsem něco nepřehlédnul a nejsem najednou na křižovatce s předností zprava. Ale určení přednosti malou dodatkovou tabulkou pod značkou Dej přednost v jízdě je pěkný způsob eliminace počtu značek.

Ale když tohle je rakouský model, tak jak to bude na Slovensku? Bude za každou sebemenší křižovatkou na hlavní značka Hlavní silnice? Jak bude fungovat přechodné období?


21.2.2020 8:52:18
Profil
 

Příspěvky: 1114
Bydliště: Praha 4
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
Jeste dotaz (asi na Brutuse). Jak ma v praxi fungovat signal Cekej na navesti pro tramvaje? Pouziva se uz nyni nebo to bude novinka?

Neumim si to moc predstavit na krizovatkach, kde napr. sviti trvale volno primo a jen obcas se rozsviti volno vpravo. Signal Cekej tak donuti brzdit i tramvaj, ktera jede rovne a signal Cekej se ji netyka. Ostatne pokud vim tak i z tohoto duvodu se signal Cekej (Pozor) u nas nepouziva.


23.2.2020 17:36:40
Profil
 

Příspěvky: 1652
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení
To podle mě není domyšleno. Návěst Čakaj (dříve Pozor) je použitelná jen pro přímý směr, protože nerozlišuje směry. Na křižovatce bez výhybek je to OK. Na křižovatce s výhybkami se dá použít jen pro ukončení všeho volna. Ale na druhou stranu to nevadí, protože přes výhybky se musí jezdit pomalu, tak tam není nutná vůbec, tramvaj má krátkou brzdnou dráhu. Ale třeba u autobusu ve vyhraženém pruhu už to problém je.

Má to ale ještě jeden problém. Návěst Čakaj se podle té vyhlášky kombinuje s návěstí Stůj, jako upozornění na rozjezd. Na semaforu je to jasné, nic nového. Ale na čočkách není co kombinovat, protože si Slováci zároveň změnili návěst Stůj na tři čočky vedle sebe, místo původních dvou.


23.2.2020 19:33:11
Profil
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 301 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz