Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Odpovědět
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od mbmat »

Poloodborný portál o pravidlách cestnej premávky, dopravnom značení a veciach súvisiacich :arrow:

http://ocestnejpremavke.sk/

_____________________ původní obsah příspěvku:
mapman píše:No, to je velmi složitá otázka - podle současných plánů to bude určitě ČR, protože východní úseky za Košicemi jen tak brzy nebudou.

Nicméně Slovensko připravuje novou koncepci silniční sítě, kde se budou také nově číslovat dálnice, takže než dokončí D1, tak se tahle dálnice rozdělí na dvě - zatím to vypadá, že D1 by nově měl být obchvat Bratislavy (dnešní D4) a současná D1 by se měla rozdělit na D3 BA - Žilina - Polsko a D8 Žilina - Prešov - Košice - (UA). A právě obchvat Bratislavy má poměrně vysokou prioritu - nicméně si troufám i tak říct, že úsek s 10 km tunelem Malé Karpaty taky jen tak brzo nebude...
A co je k tomu přečíslování vede?
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.12.2022 7:36:14, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od mapman »

Slováci chtějí kompletně překopat silniční síť, D+R mají být sloučeny do jedné kategorie dálnic, viz příspěvek http://dialnice.info/viewtopic.php?p=162829#p162829 a další. Silnice se mají dělit na státní, krajské a obecní, nikoliv podle tříd - budou existovat pouze tzv. funkční třídy, které běžný řidič na číslování nepozná. Nová koncepce zatím schválená nebyla ale je v dokončovacích fázích.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: D1 všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

mbmat píše:A co je k tomu přečíslování vede?
Mimo jiné i to, že za federálu číslování slovenských silnic začínalo od 61, nižší čísla měly jen silnice vedoucí z ČR.
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně,

Příspěvek od monin »

Koukám, že ten vliv "západu", v tomto případě zrovna Rakouska, je na Slovensku obrovský. Západná diaľnica, Považská diaľnica, Južná diaľnica, Hornonitrianska diaľnica, Zlínska diaľnica, Severná diaľnica, Podunajská diaľnica, atd. :) Rakousko hadr. Neříkám, to oficiaální pojmenování komunikací, mi příjde fajn, ale pojmenovat i kdejaký sotva 10 km čtyřpruh? :)
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Když ten slovenský návrh vidím, tak jsem rád, že kdosi po válce u nás uvažoval rozumněji a že to číslování až na výjimky doteď zůstává. Akorát D1 se do toho v 60. letech nacpala mimo systém.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Ta fragmentace dlouhých tahů na menší kousky je šílená. To nevím koho napadlo, nehledě na to, že to je, co do navigace, velice matoucí. Dnes stačí sledovat jedno číslo de facto skrz celou republiku a pak to bude čísel více. Na každém dálničním křížení bude muset člověk dávat bacha, kterou dálnici má vlastně jet. Absolutní nesmysl toto.
R48 -> D48 se podařilo!
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Od 1.8. sa meni na niektorych usekoch cislovanie ciest 1. triedy. Prikladam link s mapkami a podrobnym popisom zmien.
Od buduceho roku sa planuje nakomplet prerobit znacenie ciest na Slovensku (nova koncepcia cestnej siete), nakolko sa stale pouziva Ceskoslovenske a napriklad cesta I/18 mala na CZ-SK hranici 409km alebo I/50 na hranici 100km, tak uz sa zacalo s upravami niektorych usekov.

Toto je skor prispevok pre cesty 1. triedy (silnice I.třídy), ale napisem ho sem, kedze zmeny sa budu tykat aj dialnic a ciest nizsich tried. Ako som pisal vyssie, pripravuje sa nova koncepcia.
Zrusia sa RC (rychlostne cesty) a premenuju sa na D (dialnice) a oznacovat sa budu pismenom D, tak ako doteraz.
Cesty 1. a 2 tr. sa zmenia na ŠTÁTNE cesty a pismeno budu mat S. (cesty 2.tr. musia splnat normu)
Cesty 2. a 3. tr. na KRAJSKÉ a pismeno K, (cesty 3.tr. musia splnat normu)
Cesty 3. tr. budu LOKÁLNE a pismeno L.
Zatial neviem, ci sa pismena S-K-L budu pouzivat aj pri cislach ciest, tak ako to je pri dialniciach D1,D2...

Nanovo sa oznacia dialnice, napriklad ponovom bude:
D1 Bratislavsky okruh
D2 zostava povodna
D3 povodna D1, ale od Ziliny nepojde na vychod, ale na sever k Polskej hranici
D4 povodna R1, ale od Zvolena pojde do Kosic, nie na Ruzomberok
D5 zatial rezervovane cislo
D6 povodna R2
D7 povodna R6
D8 povodna D1, v trase od Ziliny po SK-UA hranicu
D9-D14
A tak dalej, niektore RC boli v peazi s inymi D/RC, teraz bude mat kazda dialnica svoje cislo, kvoli tomu su vyhradene cisla D1-D19.

A na toto nove znacenie sa prisposobi aj znacenie ciest 1. tr. (ponovom štátne), ktore budu kopirovat dialnice:
D1 ponovom dialnicny okruh Bratislavy bude mat S1 mestsky okruh Bratislavy
D2 bude kopirovat S2 (tak ako teraz I/2)
D3 bude kopirovat S3 (terajsia I/61)
D4 bude mat S4 (teraz cesty oznacene I/62,I/65,I/50)
Statne cesty maju vyhradene cisla S1-S24 pre dialnice a ostatne cisla 25-59 pre zapadne slovensko, 60-79 stred, 80-99 vychod.

Krajske cesty budu cislovane K100-K999, ale realne su rozdelene nasledovne:
zapad 100-299
stred 300-369 (povodne 300-399 ale tolko krajskych ciest ani nie je)
vychod 370-459 (povodne 400-499)
cisla 460-999 su rezervovane do dalekej buducnosti :)

No, mame sa na co tesit, lebo ak sa toto vsetko premietne do reality, bude to financne aj casovo celkom narocne. Novy cestny zakon a dopravny model SR by mal byt schvaleny niekedy v prvej polovici roku 2016 a nasledne to ma schvalit EK (europska komisia). S novym cislovanim by uz malo prist do praxe aj nove pismo a novy dizajn tabul. Na dialniciach sa uz nove pismo aj dizajn pouzivaju, NDS ma nejaku vynimku.
Naposledy upravil(a) Rio13zm dne 10.8.2015 9:11:17, celkem upraveno 1 x.
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od monin »

Hmmm a zase jste o krok před námi. Na druhou stranu, alespoň že tu D2 jste nechali tak jak je, jako vzpomínku na Československo, když už ne I/18 a I/50. :)
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Proč o krok před námi? U nás je značení kromě I/1 a D1 rozumné. Spíš ale nechápu, proč nenechali jako D1 tah Blava-Košice jako jejich páteřní dálnici. Taky by mě zajímalo, jestli ta písmena S a K jsou jen interní, nebo to chtějí používat i na značkách.
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od monin »

Samozřejmě jen v tom smyslu, že náš zákon, v kterém bude i přejmenování R na D, leží zatím někde v parlamentu na stole. Však jsem psal, alespoň, že tu D2 nechali označenou tak jak je, ještě z dob Československa. Jinak ta jejich D1 mi přišla v současném vedení nepřirozená, tak jako i naše D1 v úseku od Kroměříže do Ostravy (místo, aby vedla, tak jak měla, na hranice s SK) . Takže tam tu změnu u nich vidím pozitivně. Pozitivní změnou si nejsem ale už jistý, u té D1 a toho jejího označení "jen" okruhu...
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Dráždí to mé oko, proto to musím napsat.
Silnice první třídy se neznačí arabským prefixem jako 1/XX, ale římskou číslicí v prefixu, tedy I/xx. Byl bych rád, kdyby si to Rio13zm opravil a používal toto značení správně.
R48 -> D48 se podařilo!
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od monin »

Martin z Ostravy: Tak jistě že to vypadá trochu podivně, třeba taková 1/18, ale to ještě přece vůbec neznamená, že se to tomu člověku nedá tlumočit trochu slušnější formou, než jen tímto vojenským befelem. Jinak v lékárnách je určitě k dostání pestrá paleta očních kapek..
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od vaclav »

presne, kvuli volovinam jako "I vs. 1" nebo "clanek o D1 mel fotku z D2 - fuuj novinari" nekterym unika to podstatne... a slovo "prosim" cesi, moravane a slezane furt ne a ne se naucit pouzivat.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Je to v poriadku, chybu som opravil. Ste tu zvyknuty na I/xx, II/xx, III/xx. na slovenskej verzii podobneho webu som pisal 1/xx, 2/xx, 3/xx a tam to nikto neriesil, kazdy vie o co sa jedna.

K teme, nemyslim si, ze by sme mali byt o krok vpred, skor to beriem tak, ze sa akurat vyrovnaju pozicie a dialnice budu konecne kopirovat cesty prvej triedy. Ibaze v case Ceskoslovenska boli najskor cesty 1.tr. a az potom sa budovali dialnice. Toho casu vsetky cesty mali zaciatok v Prahe, u nas to kvoli polohe Bratislavy nie je mozne.
Pri D2 by som si ine cislo ani nevedel predstavit :)
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Kdepak, ani všechny dálnice, natož cesty za federálu v Praze nezačínaly. D2 v Brně, D47 kousek za ním a D61 v Bratislavě. A ještě se uvažovalo o jižním tahu Blava-Košice jako D50.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od Diaľničiar »

debata z dnešního dne ze všeobecního vlákna je přesunuta tam, kam patří ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od Rio13zm »

Akoze nie? Hadam mi nechces napisat, ze cisla 2-12 zacinaju v Brne, nedajboze v Bratislave. Najnizsie cisla zacinaju v Prahe, nezacinaju na zapadnej alebo vychodnej hranici.

Podla tvojej reakcie si vobec nepochopil moj prispevok a s tou D50 si sa akosi netrafil.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

No tak se máte vyjádřit jasně. Takže ne "Toho casu vsetky cesty mali zaciatok v Prahe", ale ty vedoucí z Prahy měly nejnižší čísla.
S tou D50 jsem se trefil, to je návrh z roku 1973. On se samozřejmě později vyvíjel.
Jinak číslo 2 začínalo v Praze jen jako čára na mapě v době návrhu. Zcela prakticky pak dlouhé roky kousek od Jihlavy a po roce 1980 jen jako D2 až v Brně. I/2 reálně do Prahy nikdy nevedla, ta současná je až výsledek přeznačení v 90. letech.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od Rio13zm »

Mojim prispevkom som chcel iba poukazat, ze tak ako v Prahe zacinali tie najnizie cisla prvych tried a casom sa menili na dialnice, tak v Bratislave to tak zmenit nemohli, lebo nelezi niekde v strede krajiny a nevychdza z nej niekolko ciest prvej triedy.

ok, s I/2 som sa sekol, 3-12 :)

Podla mojich informacii, "tvoja D50" mala byt D65. Zacinala na krizovatke s D61 a vedena z Trnavy, cez Nitru, Ziar nad Hronom, Martin k D1. Od Banskej Bystrice mal viest privadzac k tejto dialnici s cislom I/50 "tvoja D50" v parametroch 2+2. Ale o ziadnej inej D50 z Bratislavy do Kosic som nepocul a dobove mapy s niecim takym ani nepocitali, lebo na juznom slovensku skapal pes. Ak mas nejake info, priloz link prosim ta, nech si dostudujem.

edit: a hlavne I/50 zacina pri Brne a vedie okolo Trencina a spojenie Bratislavy a Kosic juhom prislo az v roku 1998, kedy sa D65 zmenila kvoli parametrom z D22,5 na rychlostnu cestu s parametrom R22,5. neskor sa prislo s navrhom pomenovat tuto rychlostnu cestu R1 a popridavali sa dalsie R, a to R2 v trase terajsej I/50 Trencin, Prievidza, Ziar n. Hronom, Zvolen, Lucenec, Kosice.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Nová koncepce silniční sítě

Příspěvek od JirkaS »

Informace k té D-50 jsou jako návrh v časopisu Stop z roku 1973. Je pravděpodobné, že při dalším rozpracování trasování došlo ke změnám.
Obrázek jsem musel otočit, systém je "chytrý", tady je link na celý článek v lepší kvalitě: http://uloz.to/xTuXFuP6/stop1973-10-dalnice-zip
Přílohy
Stop73-10.jpg
Stop73-10.jpg (116.26 KiB) Zobrazeno 29522 x
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od monin »

vaclav píše:presne, kvuli volovinam jako "I vs. 1" nebo "clanek o D1 mel fotku z D2 - fuuj novinari" nekterym unika to podstatne... a slovo "prosim" cesi, moravane a slezane furt ne a ne se naucit pouzivat.
A ve finále pak dělají, že nevidí a neslyší.. :)
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

tu na fore v ceskej sekcii o dopravnom znaceni sa riesi nove znacenie, tak aby sme nahodou neboli pozadu, aj u nas sa uz R2 oznacuje ako dialnica :)

https://lh3.googleusercontent.com/-ngEJ ... 25255D.png

https://lh3.googleusercontent.com/-wdnC ... 25255D.png

https://lh3.googleusercontent.com/-tJEs ... 25255D.png
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

To je ale víc chaotické než doteď. Značí se to jako dálnice, ale má to označení R.
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Nová koncepce silniční sítě + dopravní značení

Příspěvek od Rio13zm »

Ale nie nadlho, aj na Sk sa maju zamenit R za D. Je to vlastne vsetko priprave, iba R2 sa neskor prelepi D4
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od monin »

Rio13zm píše:tu na fore v ceskej sekcii o dopravnom znaceni sa riesi nove znacenie, tak aby sme nahodou neboli pozadu, aj u nas sa uz R2 oznacuje ako dialnica :)
Tak tu krajinu tam máte opravdu super, nádhernou, to se musí uznat. Tedy až na ten reklamní poutač a ten stožár. :)
Ale vážně. Značení také pěkné, také gratuluji. Trochu by mi tam asi vadily ty písmena (D4), atd., jen samotná 4 v červeném rámečku mi přijde daleko čistší a jednoduší. Ale pro někoho Rakousko, je holt Rakousko. :) Ale dost se mi líbí to značení na té I/16, to mi přijde praktičtější a vzhledově lepší, než to naše. Škoda, že u nás se takové podobné značení používá jen na Moravě a to ještě jen někde. Ta Itálie přece něco do sebe má, nebo to Brno vypadá více jak dobře, ne, mapmane? Nevypadá to lépe, než ty klasické šipky? Co vystouplá šipka, to jiný vzor, či velikost písma (viz. ty nová fota z okolí D46), zde vše jednotné, nic nevyčuhuje..:)
https://www.google.cz/maps/@43.8885722, ... 312!8i6656
https://www.google.cz/maps/@49.187899,1 ... 312!8i6656 :kladivo:
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“