Re: Komárno
Napsal: 23.3.2020 22:09:53
Najtenší most na Slovensku musia podoprieť. S rekonštrukciou začnú najskôr o rok
Podopretie cestného mosta priamo v toku rieky sa na Slovensku robí po prvýkrát v Komárne. "Pracuje sa vo vode, robíme z pontónov, my sme mali problém strojníkov so žeriavmi dostať sem," povedal vedúci projektu Karol Gandel. 65-ročný most, ktorý je súčasťou cesty I. triedy vedúcej zo severu Slovenska k hraničnému priechodu v Komárne, je totiž zdeformovaný.
"Zhruba 70 cm a tým pádom sa v tej spodnej časti mosta objavujú trhliny. Stredová časť toho mosta má zhruba výšku 1,15 metra a je veľmi štíhla a tá deformácia je výrazná," zhodnotil projektant Jaroslav Repa.
Výnimočný most s rozpätím až 112 metrov musia podoprieť, aby zvýšili jeho nosnosť. Tá je teraz obmedzená len na 15 ton. Rekonštrukcia architektonicky jedinečnej stavby sa ešte len pripravuje. "Vedelo sa o tom skôr, ale tých mostov máme na Slovensku viac," vyjadril sa Repa.
https://img.joj.sk/r1010xn/8ec40816-d39 ... 848436.jpg
https://img.joj.sk/r1010xn/bd9f5eb5-722 ... cfe887.jpg
https://img.joj.sk/r1010xn/f3081e48-1e5 ... 843b4a.jpg
Priamo v koryte Váhu vytvorili mólo z pontónov, následne zarazili oceľové profily až 3 metre pod dno rieky. "V tej ohrádzke sa čerpá voda, postupne sa tam navážajú štrky, výška toho ostrovčeka je potom zhruba 4 metre," dodal Repa. "Takýto spôsob prvýkrát, aj keď máme skúsenosti s inými, to bude 5 nosníkov 20 metrových takto a na to pôjde 12 nosníkov 12 metrových a na to pôjdu bukové hranoly, ktorým to dotlačia," povedal Gendel.
Oceľovú konštrukciu ako podnos, dotlačí pod most 30 lisov na špeciálnom rošte. Každý jeden s výtlakom 50 ton. "Výnimočné je už to, že podopierame oblúkový most v strede, je to paradox, tým sa mení statická schéma," skonštatoval Repa.
Mosty zvyčajne projektujú na 80 rokov. V dohľadnej dobe je teda pravdepodobné, že väčšina mostov z čias socializmu u nás doslúži. Ten komárňanský bude po podopretí monitorovaný raz týždenne. "Keď sa bude to sadanie, aj celé podopretie, bude sa to monitorovať možno dva krát do mesiaca," povedal Repa.
https://www.noviny.sk/slovensko/514102- ... w0t2w-leBo
KOMÁRNO / Najtenší most na Slovensku musia podoprieť. Je totiž deformovaný. Aj preto museli pôvodnú 32 tonovú nosnosť znížiť na 15. S rekonštrukciou, pri ktorej odstránia podperu za viac ako 800 tisíc eur a nahradia novou, začnú najskôr o rok.Podopretie cestného mosta priamo v toku rieky sa na Slovensku robí po prvýkrát v Komárne. "Pracuje sa vo vode, robíme z pontónov, my sme mali problém strojníkov so žeriavmi dostať sem," povedal vedúci projektu Karol Gandel. 65-ročný most, ktorý je súčasťou cesty I. triedy vedúcej zo severu Slovenska k hraničnému priechodu v Komárne, je totiž zdeformovaný.
"Zhruba 70 cm a tým pádom sa v tej spodnej časti mosta objavujú trhliny. Stredová časť toho mosta má zhruba výšku 1,15 metra a je veľmi štíhla a tá deformácia je výrazná," zhodnotil projektant Jaroslav Repa.
Výnimočný most s rozpätím až 112 metrov musia podoprieť, aby zvýšili jeho nosnosť. Tá je teraz obmedzená len na 15 ton. Rekonštrukcia architektonicky jedinečnej stavby sa ešte len pripravuje. "Vedelo sa o tom skôr, ale tých mostov máme na Slovensku viac," vyjadril sa Repa.
https://img.joj.sk/r1010xn/8ec40816-d39 ... 848436.jpg
https://img.joj.sk/r1010xn/bd9f5eb5-722 ... cfe887.jpg
https://img.joj.sk/r1010xn/f3081e48-1e5 ... 843b4a.jpg
Priamo v koryte Váhu vytvorili mólo z pontónov, následne zarazili oceľové profily až 3 metre pod dno rieky. "V tej ohrádzke sa čerpá voda, postupne sa tam navážajú štrky, výška toho ostrovčeka je potom zhruba 4 metre," dodal Repa. "Takýto spôsob prvýkrát, aj keď máme skúsenosti s inými, to bude 5 nosníkov 20 metrových takto a na to pôjde 12 nosníkov 12 metrových a na to pôjdu bukové hranoly, ktorým to dotlačia," povedal Gendel.
Oceľovú konštrukciu ako podnos, dotlačí pod most 30 lisov na špeciálnom rošte. Každý jeden s výtlakom 50 ton. "Výnimočné je už to, že podopierame oblúkový most v strede, je to paradox, tým sa mení statická schéma," skonštatoval Repa.
Mosty zvyčajne projektujú na 80 rokov. V dohľadnej dobe je teda pravdepodobné, že väčšina mostov z čias socializmu u nás doslúži. Ten komárňanský bude po podopretí monitorovaný raz týždenne. "Keď sa bude to sadanie, aj celé podopretie, bude sa to monitorovať možno dva krát do mesiaca," povedal Repa.
https://www.noviny.sk/slovensko/514102- ... w0t2w-leBo