Slovensko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z realizace dálnic pohledem z kabiny tatrovky:





a další manipulační práce:



Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2017 11:20:21, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstraněná informace o uzamknuté celé sekce Slovensko
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhovor se šéfem slovenských stavařů (Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska): Srovnávat ceny za kilometr nových dálnic je nesmysl
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5726

k 1.1.2017 došlo ke změně názvu a části kompetencí na ministerstve dopravy, původní název: Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja se mění na Ministerstvo dopravy a výstavby a problematika RR přejde pod Úrad vlády
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavební firmy očekávají růst odvětví :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5741

*letos se naplno rozjede výstavba nově zahájených úseků D/R a modernizace žel. koridorů, které se formálně zahajují v 4.Q 2017, takže stavebnictví zase poroste, škoda že to nešlo kontinuálně, inu politika

Letos se musí vyřešit další financování výstavby dálnic :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5743

*co se staví se dostaví, na pár desítek km (doslova) D/R ještě jsou EU fondy a tím to končí, nebude pak za co stavět v letech od roku 2018 v rámci nových úseků ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovensko tak jak většinu Evropy trápí silná zima. Neustále se střídají tuhé mrazy a větší nadílky sněhu. Mnoho teplotních rekordů již bylo překonáno a za poslední dny i sněhová nadílka na východě Slovenska překonala rekordy.

Medzilaborce, tam napadlo cca. 35 cm nového sněhu za noc, celkem ho tam mají přes 80 cm a situace došla tak daleko, že se musí vyvážet z města ven. Podobný stav, ale s menším rozsahem je i v Košiciach, Trebišove, Michalovciach a v dalších městech. Fotogalerie:

http://hornyzemplin.korzar.sme.sk/c/204 ... o-krk.html
http://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/204 ... ref=njctse
http://tech.sme.sk/c/20429263/zima-zasa ... amity.html (historické fotky BA)

Na východním Slovensku pro silné mrazy nešla elektrická energie v desítkách tisíc domácnosti pro popadané stromy na vedení a situace se pomalu dostává do normálu.

Na Dunaji jsou nasazené 3 těžké ledoborce, aby řeka nezamrzla. Třeba úseky v Rumunsku a Bulharsku již zamrzají a desítky lodí už nemohou ani pokračovat dále.

Na severním Slovensku si myslím lidé oceňují nové dodávky techniky pro silničáře, kde se do toho investuje nejvíc ze všech krajů, ale zase jsou tam v regionu Turiec tzv. ledové povodně, při kterých zasahuje mnoho techniky od té ze správy povodí na rozbíjení ledových kryh až po těžkou hasičskou techniku.

Na západním Slovensku je problematické cestování po silnicích v okrese Myjava, kde mnoho silnic již několik týdnů zafukuje sníh z polí a vzhledem ke kopcovitému terénu je zde problémem přejet pro skřížené kamiony.

Stav sjízdnosti je v jiném tématu, ale přidám odkaz sem: http://www.zjazdnost.sk/report/view.html .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Hanpav
Příspěvky: 147
Registrován: 3.11.2016 10:15:46

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Hanpav »

Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

clanok o nicom, kazdy vie, ze ked sa docerpaju fondy, bude to musiet ist inym sposobom.
tych sposobov je niekolko...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Přesně tak. Článek, kterých je za 2 roky snad 100. Jenom je sem téměř nepřidáváme. Jednak jsou to částečné polopravdy, protože jednak se některé úseky budou stavět déle než tam je uvedeno, jednak tam nejsou všechny úseky, které ještě chybí v tom výpočtu, ale hlavně co to je za model, že se uvede seznam všeho co chybí a napíše se, že na to nejsou peníze? :lol: Jistě, že nejsou peníze v rozsahu 16 mld. € po roce 2020. I když myslí se to jak? Tak, že to má být ještě do roku 2020? To těžko vzhledem k rozestavěnosti. A po roce 2020 to může být při SK tempu i do roku 2100 a ty peníze se průběžně najdou. Hlavně je to nepřesná formulace, je nutno říct, že se staví dálniční síť za 3,5 mld. € a ještě se řadu let stavět bude a pokud se má začít něco nového, tak se musí řešit i příprava. Jistě, že nejsou peníze na 2x tak větší rozsah D/R, než jaký Slovensko za celé dekády postavilo. To dá snad rozum.

Jiná věc je, že nejsou finance mimo EU fondů. To je fakt. Ale to zase není jenom o dálniční síti, protože 70% všeho nového na Slovensku je z EU fondů. A takhle ta otázka pak i stojí. Ale klidně se může vynaložit ze státního rozpočtu ročně navíc na dálnice 200 mil. €. Letos se to povedlo, peníze jdou na zaplacení pozemků pod obchvat Bratislavy, D4/R7. A když by se to ponechalo ve financování D/R, tak se bavíme o 800 mil. € navíc za 4 roky. A něco jde již nyní ze státního rozpočtu. I splátky za mýtní systém klesají, takže ta situace po roce 2020 nebude kritická. A hlavně tím trpí všechny státy EU, když tedy EU fondy nebudou. No tak budou půjčky z J. fondů, čož je de facto ideální stav, aby se peníze z EU dávali na smysluplné projekty, které mají návratnost. A fond CEF nebo něco podobné na propájení zemí zůstanou i nadále.

EU fondy dávají na D/R cca. 2 mld. €, vinou nečerpání 07-13 se stalo to, že v dekádě 12-22 se prostaví z EU fondů 4 mld. €. Z původního rozpočtu chybějících úseků za 20 mld. €. To nedává žádnou logiku, pouze to má vyvolat emoce a zájem lidí. Což je ale i dobře, protože to vyvolá tlak na hledání řešení financování výstavby. Vždyť opravdu spoléhat se ze 70% na 1 zdroj financování je velmi špatný přístup. Když by jste namítli že to je ještě více tak není, protože sice spolufinancování má vyšší % podíl, ale ve výstavbě na Slovensku sehrává roli i PPP. EU byla dobrá na to, že se díky ní budují finančně nároční úseky díky fázování výstavby/financování.

Průměrně se ročně staví tak málo km, že ani po této stránce nedává logiku, aby ihned najednou bylo 16 mld. € k dispozici. I kdyby bylo, tak většina se ani nedá tendrovat. Ono to ale skrátka moc hezky zní :arrow: peníze na dálnice jsou vyčerpané. Jenom je to omyl. Oni jsou jen zakontrahované respektivě ty co tam ještě jsou jdou již na vybrané úseky a tím jsou fondy vyčerpané. A už je to špatně. :twisted: A když nejsou vyčerpané, tak je to ještě horší. :twisted:

Vláda a i další mají čas 5 let na hledání prostoru pro hledání peněz. Buď to navyšováním přes státní rozpočet klidně i o 50-100 mil. € nebo jinak. Ono, PPP model není ideální, trvá to reálně 1 rok příprav k tendru, poté 0,5 roku vybírání vítěze a fin. uzavření, poté 0,5 roku projektování a pak teprve výstavba. A aby to naplnilo formu PPP, tak tam musí být kvalitní údržba a za tu se hold musí platit. Navíc se musí platit úroky, které mají ty firmy stále vyšší než státní dluhopisy. Všechny projekty se nedají platit přes PPP, jednoduše řečeno si to Slovensko nemůže dovolit. Takovou údržbu ani výstavbu.

Na to, aby Slovensko postavilo všechny chybějící úseky D/R bez těch co se staví, tak na to by se muselo vynaložit (stavebně, nikoliv ještě přípravně) tolik, kolik dají EU fondy za celé období 2014-2020 a to v plném rozsahu včetně plateb pro farmáře. Po této stránce jsou jak vidíte i EU fondy jen přilepšením pro celý stat, i když 3/4 všeho nového je právě z těch fondů, takže ta tragédie, že najednou nebudou nebo nebudou s těmito pravidly poznačí celý stát a nejen dálnice.

Promarněná šance to je v tom, že 20% z těch fondů je vyhozeno ven oknem. Na marketing, na zbytečně navýšené ceny atd., vše co se ví. Ale to je o jiném ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice ve slepé ulici: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5828 . Vláda by ráda investovala více státních zdrojů, ale i na úkor státního dluhu. Hledají se různé možnosti jak financovat další výstavbu.

Bez výstavby silnic se regiony rozvíjet nebudou: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5827 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dovolím si sem přidat jednu mapku a stejná je i v úvodním příspěvku.
Síť dálnic a rychlostních silnic v provozu.<br />zdroj: portál NDS
Síť dálnic a rychlostních silnic v provozu.
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (70.91 KiB) Zobrazeno 12178 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo financí uplatní model Hodnota za peniaze a prověrí dopravní projekty za 7,5 mld. €, z nich dálnice a rychlostní silnice tvoří 5,4 mld. €. Dle zhodnocení se může upravit priorita další výstavby. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5902 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

povodně a níže odkazy na zdražující se dálnice a další návrhy jak urychlit výstavbu D/R/I

Slovensko čelilo o víkendu povodním ... hlavně v Žilinskom a Banskobystrickom kraji :arrow:

https://nasmikulas.sme.sk/g/61119/velka ... t-20520988
https://nasmikulas.sme.sk/c/20522388/po ... ref=njctse
https://nasziar.sme.sk/c/20521578/cesta ... ref=njctse

Nejhorší byla situace na severním Slovensku, ale v podstatě i část středního. Podemleté silnice, stržené mosty, provizorní řešení náhradní dopravy.

Na Slovensku je již nyní uzavírek více jak dost: http://www.zjazdnost.sk/situation/list.html . Dostat se nákladní dopravou plynule do Polska po normální hlavní silnici bez nutnosti prožívat kolony je již více jak problém. S největším sousedem ... a cestování v rámci vnitrozemí komplikuje stav mnoha mostů na silnicích I. třídy, kterých stav je více jak žalostný. Na mnoha místech se omezuje zátěž nebo snižuje MPR.

Obcházka úseku silnice I/65 který je v havarijním stavu a který se řeší (dlouho se odkládal) je rovněž v katastrofálním stavu: https://nasziar.sme.sk/c/20521578/cesta ... ref=njctse . Tato zima nebyla zrovna mírná a ta zvýšená doprava tomu stavu nedopomohla.



https://www.noviny.sk/slovensko/216769- ... vanie-vody

Poškozeno vodou jsou desítky km silnic vícero tříd, desítky silničních mostů a stovky budov bylo zaplaveno. Minimálně 4 lidé jsou mrtví.

Pro větší odpouštění vody ze severních přehrad bylo zvýšené riziko povodní i na jihu: Dunajská Streda, Galanta, Šaľa, Komárno ... ale samozřejmě na druhou stranu jsou to právě přehrady, které ještě díky volným kapacitám chrání území před mnohem většími škodami.

HP Čertovica: https://nasabystrica.sme.sk/c/20522482/ ... ref=njctse


_________________________________________________________________

Proč SK dálnice zdražují v posledních letech? Vysvětlení nabízí Transparency International :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5907

*ať je tady i ten pohled anti-stavební společnosti :idea:

4-pruhy nahraďte lepšímí silnicemi I. třídy :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5908

*ve smyslu méně D/R, ale více kvalitnějších silnic I. třídy se zvýšenou MPR atd.
*nutno zdůraznit, že institut IDH je politicky zaměřený ... ale jsou to odborníci dle svých možností
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Sociologička: protestů za nové dálnice bude více :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5910

*rozhovor

Lokální povodně se přesouvají poslední dny i na východ země:

https://kosice.korzar.sme.sk/c/20524606 ... l?ref=njct
https://korzar.sme.sk/c/20524571/vlna-n ... chode.html
https://dolnyzemplin.korzar.sme.sk/c/20 ... burky.html

Bouřky, při kterých spadne najednou tolik vody, že na to nestačí zareagovat nikdo včas se odehrávají po celém světě, včetně toho vyspělého. Nepamatuje si to nikdo ať už se to vyskytne kdekoliv. Nepomáhá ani systém 2-kanalizace (extra pro dešťovou vodu), i když je to lepší řešení než nedostatečná kanalizace, která je často příčinou větších škod. Ale to jen na margo těch článků ...

Město Lučenec si plánuje vzít několik úvěrů a největší částky mají směrovat na opravy silnic: https://nasnovohrad.sme.sk/c/20524708/l ... riska.html . Není to ani první ani poslední město. Některá města na Slovensku mají průměr věku vozovek nad 30 let. Někde se to snaží řešit přes PPP, tedy že stavební firma silnice opraví a udržuje a město to pak 10 let splácí. To také není TUŘ, jen dočasné zlepšení jinak katastrofálního stavu silnic. Některá města se ale snaží ušetřit a z rezerv za vícero let pak tyto aktivity financují bez zadlužování. To rozepisovat dál nebudu, ale je to třeba Banská Bystrica: https://nasabystrica.sme.sk/c/20524896/ ... lasti.html .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Letos se síť dálnic rozroste o přibližně stejný počet km jaké se naopak začnou stavět:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5916

trochu to rozepíšu, do provozu se má odevzdat: úsekově 27,6 km

D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, 4,25 km
D3 Svrčinovec - Skalité, 12,3 km
D3 Skalité - PL hranice, 3,2 km (tam krátká část v provozu je)
R2 Zvolen, východ - Pstruša, 7,85 km

Všechny jsou v omeškaní, ten nejkratší mnoho, mnoho let.

rozestaví se: 29,04 km

D1 Budimír - Bidovce, 14,4 km + 1,1 km rychlostní silnice R2/R4 jakožto napojení na příslušný uzel (staví se)
D1 Prešov, západ - Prešov, jih, 7,87 km (s výstavbou se ještě jen začne)
D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec, 5,67 km (staví se)

poznámka: i když se základní kámen k realizaci 59 km D4/R7 poklepal ke konci r. 2016, reálně se naplno plánuje výstavba zahájit letos

Masírování veřejné mínky o nedostatku peněz na nové dálnice (po roce 2020) pokračuje i nadále, prezentuje to již i samotný ministr dopravy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5913 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

amatérské záběry z projíždění dálniční sítě :arrow:



Proces sloučení NDS a SSC pokračuje :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5918
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda přijala v rekordním čase řešení pro pozemky a povolování staveb, legislativní posun v oblasti výstavby dálniční sítě:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5924
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5926
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Délka jednotlivých typů silnic na území SR k 1.1.2016 :arrow:
zdroj: portál SSC
zdroj: portál SSC
1.PNG (144.26 KiB) Zobrazeno 12711 x
zdroj: portál SSC
zdroj: portál SSC
2.PNG (107.78 KiB) Zobrazeno 12711 x
Další detailní informace k silniční síti: http://www.cdb.sk/files/documents/cestn ... -01-01.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak ať to tady máte kompletní: opozice to podává na ÚS: http://nasadoprava.sk/liberali-chystaju ... -dialnice/ ... ten než rozhodne ... už to tady jednou bylo. Tehdy to dopadlo systémem "hop teľa zpátky do krávy" ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)

Příspěvek od pinus »

Diaľničiar píše:Tunelové roury mají vyraženo cca. 9 km. Omeškání výstavby má být 1/2 roku. Více informací z rozhovoru s ministrem dopravy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5940 .
Ti si tím uvolněním dluhové brzdy nedají pokoj a nakonec ty státní finance fakt rozvrtají.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Bez opozice to ale neprojde, jde o ústavní zákon. A opozice to nechce. Na rozvrtání veř. financí vám ale nestačí částka 5-6 mld. € na období +10 let, protože o tom se tady bavíme. Protože dnes se dají vyhlásit soutěže tak maximálně za 1 mld. €. Možná +0,5 mld. € na upgrade D1 u Bratislavy. Ale všechno další je o přípravách a projektech a i nových tendrech, takže to není tak, že teď někdo dá na výstavbu D/R částku 6 mld. € a hnedka se to dá utratit. Nedá. Ale je to poměrně složitá politicko-ekonomická otázka, zda jit na dluh, zda ho zvednout nebo nikoliv. Ten zákon o dluhové službě je na Slovensku přijat kvalitně, proto se půjčuje za nízké úroky. Na druhou stranu stát může mít během 2 let vyrovnaný státní rozpočet a půjčuje si za rekordně nízké úroky, ale chybí mu páteřní dopravní infrastruktura. Tady totiž není problém, že dálnice v Žiline stojí 1 mld. € a další je potřebná, tady je problém, že tady v každém kraji chybí 1 mld. € na novou výstavbu silniční infr. To, že postavím silnici a 50% je ihned zpátky v ekonomice a dalších 20% během 3 let pro nové investice a úsporu PHM a lidských životů a ten zbytek 30% je otázka investice pro další generace to snad ví všichni. Ale na Slovensku je problémem fakt, že kapitálové investice jsou nízké ve vztahu k HDP a navíc 80% z nich jde přes EU fondy. To nenajdete nikde. A problémem je pak i €, to nemusí v Maďarsku nebo Polsku nebo ani ČR řešit nějaké deficity, poměry dluhu atd. Ani nepomůže to, že proboha tady se staví nová silnice, ale co pak bude na dalším úseku, který chybí? No co asi, tak při salámové metodě to tak bohužel je, že vždy se jen kolona odsouvá na další kilometry. Ekonomika jako taková dodá st. rozpočtu stovky mil. € navíc. Jenomže pokud máte rozestavět D/R za 1 mld. €, znamená to, že potřebujete dát za 3 roky veškerý nárůst příjmů na jednu věc. Ale tady 1 mld. € ani nic zásadní neřeší, ale to je strukturální problém financování nové infrastruktury. Trvá již 3. dekádu. 20 let se o tom jenom mluví.

Já ovšem nemám na tuto věc názor. Zda si půjčit nebo nikoliv. Ty stavby, které si na sebe vydělají se postaví přes Junckerův nástroj nebo podobný mechanizmus. Půjčí fondy a speciální banky a ty budou půjčovat na prioritní tahy. EU dala Slovensku peněz na infrastrukturu dost. To, že to tady není samá dálnice je dáno mnoha faktory. Proč ve Španělsku, Portugalsku, Řecku jsou? Protože mají PPP a mýto. Ono by to přestalo bavit platit 40€ za 1 cestu BA-KE. Kdo sní o modelu Rakouska může rovnou zapomenout. Tento model financování a výstavby se na Slovensku nikdy neprovede. Tak se alespoň lépe značí, lépe se provádí PR a zlepšují se služby.

Ale tady peníze jsou a jsou rovnou v systému. Stačí zrušit infrastrukturní státní dopravní podniky. Od železnic, dálnic, silnic, až po vodohospodářskou výstavbu. Ponechat pouze podniky pro dopravu samotnou. A založit zcela nový infrastrukturní úřad. To není nic nové, je to v Irsku, je to v Maďarsku. Je to kombinace stále zachovaných známek s PPP modelem a i populace je někde uprostřed a to jsou Irsko a Maďarsko na tom ekonomicky z hlediska dluhu na tom špatněji. Roční provozní úspora je v řádu desítek mil. €. Jinak řečeno za 4 roky se za ušetřenou částku dá opravit 10% silnic I. třídy, tedy 20% dnes nevyhovujících/havarijních. Najednou by bylo i dost kvalifikovaných odborníků pro soukromý sektor, ale to je o jiném, co se přezaměstnanosti týče. Jeden úřad vidí snadněji kde je potřeba přeložka silnice, kde obchvat kde dálnice. Žádá si to ale vysoce profesionální tím lidí na vrchu. Poté odpolitizovat mýto, zrušit schránky a firmy, které obstarávají dopravní značení (monopol ty svislé a ceny barev), posypový materiál atd. a najednou máte za 4 roky částku která se rovná nákladům na roční údržbu všech státních silnic a dálnic, tedy například si můžete dovolit ty lidi ale lépe ohodnotit. Ano, já vám dám více ale vy také více uděláte. Dneska to ve státní správě není, protože ten úředník neudělá více než musí, takže to co v soukromém podniku udělá THP úředník a dobře zaplacený za 3 dny, ve státním podniku neudělá za týden a ještě má na to poradenské společnočnosti. To samé, odstřihnout od zdroje 97% z nich. Nepotřebuji poradenství na to, aby mi někdo řekl, že ano PPP je dobré ani na to, že kolik stojí 1 km údržby dálnice v mé zemi a kolik ve 40 dalších. Ale to jsou co studie to miliony. A to jsou jen malé úlomky a nezažádal jsem o nic ze st. rozpočtu. Pak se dají ušetřit peníze: umím říct, že dostavba dálniční sítě nebude stát 16 ale 14 mld. €, jenomže nebudou složité mosty: neustále 20 let poslouchám jak ten který most byl postaven nějakou unikátní metodou a jak je perfektně navržen atd. Nikoliv, když na to nemám, tak se to navrhne tak, aby to bylo co nejlevnější a to i z hlediska následné 50-roční údržby. Ani nebudu projektovat a psát studie na úseky, které se dalších 15 let budovat nebudou. Ani neslíbím, že se všechno postaví za 20 let. To nikoliv. To se dá teoreticky se to dalo a zrealizovalo v mnoha státech, ale taky to tam takové je a tohle není cesta, takže ne, postaví se dálniční síť za 40 dalších let. Ale státní síť silnic I. třídy bude disponovat 100 obchvaty, bude v perfektním stavu z 85%, budou tady silniční tunely. Proč? Protože ty silnice tvoří 1/2 tranzitu a pohybu osob. Ale dálnice jistě ano. A tak se dá docílit, že stačí na výstavbu D/R 600 mil. €, na jedničky 350-400 ale tam i s opravami. A klidně časem zavést celonárodní a krajskou dálniční známku. Mýto pro nákladní dopravu všude včetně jedniček tak jak v mnoha dalších státech a i dnes na Slovensku. A zcela jistě ta krajská na úrovni Bratislavy a Žiliny bude v jiné ceně než ta v Nitre a Prešove. A klidně přes Carpathia Motorway dobudovat tunel Karpaty. Klidně vyrazit oba tubusy; ostatně ražba tunelu je asi 25-30% nákladů na tunel. Tak když už tam ten razící stroj bude, tak když vyrazí 1 tubus o délce 10 km, tak ať vyrazí i ten 2. tubus, ale ten 2. tubus nedostane vozovku, technologie, zaplombuje se portál a nedokončí se stavebně, ale umožním tady postavit únikovou rouru. A na dlouhé roky ten 1 tunel bude postačovat. Nebude to luxus, ale Slovensko není arabská krajina. A Švýcarsko není chudá země a taky nemá všechny dálnice v provozu. Stejně Rakousko. Hornaté země to nemají snadné a Slovensko není ani Norskem s fondem, kde by bylo takové % HDP, že si můžou dovolit co jen chtějí (a je skvělé, že to mají a nerozkrádají to :D ). A i ten 1 tubus zpoplatním mýtným a klidně extra elektronicky. A časem k tomu přidám část D1. Tady nejde o to, že proboha ten obyvatel hl. města si musí připlatit, tady jde o to, že se to postaví, přitáhne další investice a Slovensko pro to neskrachuje.

PPP splátky v roce 2020-22 budou tvořit ročně částku kolem 200 mil. €. Není to žádná katastrofa, ale není to logicky řešením pro chybějících 1.000 km D/R, když se za to postaví 1/10.

Jenomže momemtálně do systému v jakém Slovensko je vnést částku 6 mld. € explicitně pro realizaci D/R není záruka zlepšení. Samo o sobě ty peníze neřeší nic. Nemají návaznost a ztrácí se smysl. Ale jakákoliv další vláda ty peníze nebude mít v takovém rozsahu v jakém jsou potřeba. I to co jsem napsal je plán na změny tak na 3 roky intenzivní legislativní práce. Jenomže bez toho se ta země nepohne; to Chorvatsko se na tom politicky domluvilo a budovalo se to bez ohledu na vládu. Maďarsko tu agenturu vytvořilo společně, stejně tak Irsko. Francie jde systémem mýta, ale také to je politický konsenzus. Stejně tak Španělsko. A třeba Polsko tu výstavbu postavilo na fondech, ty se snižují a sám stát to nenahrazuje a politicky je tam roztříštěnost. I v Bosně je rozpolcená politická scéna. Makedonie rovněž, ale Makedonie toho staví hodně, mnoho na úvěry, ale v kombinaci na státní výdaje. A i proto se mnoho úseků vleče, protože nemají zajištěné kontiunální zdroje. Jednou se dá na silnice 100 jindy 200 mil. €. Ale v prostoru v kterém je Slovensko je jediné a osamocené v tom vývoji již začaté 3. dekády nesystémových kroků přípravy a realizace a financování jak výstavby tak údržby. Nikdo nenutil Slovensku rozdělit na 3 obří budovy a aparáty železnice, stačilo to oddělit účtovně. Že ten aparát sežere částky které chybí nikdo neřeší.

Dodnes den 90% obyvatel Slovenska neví a nezná, že za obchvaty nenese odpovědnost město nebo obec, ale po stát nebo kraj/VÚC. Lidé hromží na samosprávy. A dodnes den neví 98%, že fyzicky se o silnice I. třídy nestará stát, ale VÚC, respektivě že se stát vzdal středisek pro údržby krajům a SSC si objednává tyto výkony u nich. Ale SSC nefinancuje přímo nákup nové techniky, to ať si řeší kraje. Ale lidé nehromží na kraje, ale na stát. Systémový nedostatek peněz způsobuje alarmující stav vozovek, co se projeví tak, že za 10 let se prodraží oprava 1 km I. třídy z 50 tis. € na 1 mil. €, protože ten tranzit a zimní období udělají svoje. Normy a technické normy jsou na Slovensku kvalitní a kde jaké technické podklady. Co a jak postavit a dle čeho. Ale byrokacie je tak nenormálně složitá a peněz tak málo peněz na kapitálové výdaje, že celý systém je na pokraji zhroucení. To se nedá vyřešit ani 6 mld. € jen na D/R. Jistě, něco za to postaví i to Slovensko, ale neřeší to problémy. 1500 km silnic I. třídy potřebuje opravy, k tomu mnoho mostů. Hlavní mosty na E-silnicích se uzavírají a teprve sice nejsou peníze na prohlídky a opravy za desítky až stovky tis. €, ale se musejí vynakládat na opravy a to jsou částky 5-9 mil. € na 1 most. Takže v systému není 10 mil. € navíc na prohlídky a 10 mil. € na lehčí poškození pro 100 mostů, ale musí se nalézt za rok ze všech rezerv 25 mil. € na novou výstavbu a demolaci zcela zničených mostů. Tento stav jsem předpovídal v roce 2006. Tenkrát to nikdo neřešil a hlavně ani nevěřil, jen si s těží teď mnohí připomínají slova napsané jinde.

A ten samý stav jde do výstavby D/R a řešení. To ale nemění nic na důležitosti D1, D3 a D4. Ani to nemění nic na tom, že R1 měla mít dálniční parametry. A pokračování od Zvolena na Košice. Ale tady se museo řešit politické % financování D1:R1:R2 ale je jedno zda dáte 50% nebo 70% na D1, když pak ten balík o kterém se bavíme není 1 mld. €, ale 300 mil. €. 20 let je od té doby, pomalu, co se zadefinovala R7 a musí se postavit první km formou PPP. A z R2 stojí 17% i to část v 1/2 profilu. A ten samý politik dnes dosadí za ministra dopravy dalšího a jeho jediné rozhodnutí spočine v tom, co mu nadělil předchůdce, protože peníze z EU se fázují pro neschopnost čerpat 07-13, ale fázují se na 14-20, protože se rozestaví D/R a i PPP2 pro D4/R7, ale v systému údržby já nevidím +100 mil. € navíc na opravy I. třídy. Naopak já vidím pokles z EU fondů, protože už není problém čerpat fondy tak se nepřesouvají zdroje z výstavby R-ek na jedničky. A EU ani nechce již povolit přesuny fondů na D/R, protože na infrastrukturu směruje absolutně největší podíl. Ani celé EU fondy nedokáží postavit chybějící dálniční síť. A co jedničky, železnice? A co ostatní oblasti státu?

Proto nefunguje systém a je potřeba ho změnit a udělat úspornějším a kvalitnějším. A to co dává peníze se musí pomalu přesměrovat jako pilíře do financování výstavby. Z registrací aut, silničních daní, daní z PHM, mýta a nálepek a možnými úsporami z prodražené údržby a studiemi je ročně 2 mld. €. Na údržbu a výstavbu nejde ani 50% z toho. Pokud je to 1/4 tak je to tak akurát. Peníze ale v systému jsou, ale systém je špatně nastavěn. Bratislavský VÚC má 3x více peněz z aut/silnic než dává zpátky. A co dává? Jen opravuje pár km silnic a nějaké mosty. Nestaví obchvaty. Tak mu to snížili na úkor ostatních VÚC, ale tam se to také neodráží, to zas není taková částka to je pár (doslovně) mil. € pro kraj navíc. Teď byla silnější zima a je po penězích. Z ušetřených peněz za ostatní zimní služby se nenakoupila technika ani nic další extra ...

... tam kde nehrozí povodně ať se klidně dělají úspornější parametry a přidává jízdní pruh. Tam kde hrozí povodně ať se klidně projektují větší objekty. Ať ty dálnice opravdu vydrží i povodně, když už se staví, tak právě proto že Slovensko není bohatý stát, ať to má i tento smysl. Ale tady se staví systémem tohle je dálnice a ten parametr tam bude tak či tak. A tohle je jen eR-ka, co tam po tom že to spojí na pár set km až 3 krajská města s přímým napojením na D1 u Bratislavy? Je to prostě eR-ka. A proč jí nedat 2x3 pruhy? Proboha vždyť to nemají ani dálnice ... s tímhle uvažováním a celkovým systémem ...

... je to škoda psát. Snad i proto, pouze technicky a informačně píšu. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice jsou jako tepny v těle a to samé jsou pro stát. Pokud jsou v dobrém stavu a kapacitně postačují tak to je dobře a nikdo to nepociťuje jako problém. Pokud tomu tak lokálně není, tak to zásadně nepřekáží. Pokud je to velký a neřešený problém, tak pomalu přejde do chronického stavu, kde si na to zvyknete. Budete trpět, ale zvyknete, protože vám nic jiné ani nezbyde. Ale dožijete se méně a v horší kvalitě. A to samé je silniční infrastruktura v těchto stoletích, které na tom stojí. Kdo to chápe, ten s tím něco dělá. Jak to dělá si tady můžete číst, jaké jsou výsledky a srovnávat si to. Je to nejjednodušší způsob přepravy jak lidí tak tovaru a ta ekonomika světa na tom stojí. A je vyvolán tlak finanční a (viz vývoj a vznik infr. staveb v interk. sekci, kde jsem se snažil opsat systém), takže ty státy se tomu prostě buď přizpůsobí nebo ne, ale kdo se nedovede přizpůsobit vůbec, tak to pocítí v dalších sférach života. Ten obyčejný smrtelník se pak dle toho ale i má. Slovensko má ale i reálně velké problémy s oběhovou soustavou obyvatelstva, takže je to asi v pořádku. Závěr neumím opravdu lépe shodnotit. Ale bohužel z chronických obtíží se nedá dostat, až zas další generace, tedy pár % v populaci a takhle jedině se může zlepšit stav v silnicích. Doposud se ale jen zhoršuje. A to, že se pacient nárazově léčí 2-3 roky, aby se pak zas neléčil tedy se staví a opravuje, ale pak se nedělá nic, tak to taky nepomůže zlepšení situace. Ty silnice jsou v mnoha státech na tom špatně, i ve vyspělých, ale se masivně investuje a to i státními rozpočty. To jsou federální zdroje nebo státní banky. Fondy/PPP jsou doplněk. A tak je to i s tím člověkem, základem je celkový životní styl, ty doplňkové vitamíny jsou vedlejší.

Já taky neumím posoudit hydrogelogii, geologii atd. Ale Slovensko disponuje univerzitami a v knižnicích a dalších ústavech a úřadech je vše pečlivě zdokumentované. Jenomže posledních 20 let vše tak upadlo, že opravdu to nebude k využití. U.S. inženýři když někam přijdou co myslíte co dělají jak první? Navštěvují již předtím instituty, porovnávají satelitní snímky a pak až provedou vlastní měření jako doplněk. A staví. To je jedno zda v AFG, HR, Palau atd. To je ten samý stejný proces. Taky to není zdarma, protože přepravit tu techniku stojí hrozné peníze. (přeprava tanku a ten bagr není o moc levnější) stojí moc velké peníze. Ale to oni vnímají vše jak pomoc pro obnovu země. Ale tyto podklady tyto vědecké poznatky stát dávno má, ale za 20 let v takovém stavu, že opravdu za chvílu bude všechno nepoužitelné. Hned po pádě opony se ruší instituce pro melioraci. Dnes stojí voda na polích. Ale ona jinde nestojí, ale proč? No proto, že jinde zemědělci udělají i hluboké ořby. Na Slovensku ne, protože mají menší dotace, ale to vše se vším souvisí. Ta voda se nám pak valí do příkopů a zaplavuje silnice. A stát ani kraje nemají peníze na 2-roční cyklus obnovy ... ale to ani jinde se nedělá, ale jinde běžně nestojí taky voda. A to je ale o tom, že i někde naprší, ale stát má 1 stroj na desítku okresů. Na jednu stranu je 21. století, ale právě tohle je století klimatických změn. A tady je taková technická (ne)připravenost. Takže ano člen EU i OECD, ale zcela na konci ve všech parametrech. A to se za dalších 10 let odrazí ještě více. O tom pak bude psát někdo další. A to počasí se ale děje již řadu let silněji a silněji. Tady naprší tolik vody, že to neunese ani dobrá 2-kanalizace, tady se nám valí 2m vlna vody která zabíjí řidiče, vytrhává nový asfalt a zaplavuje nám páteřní komunikace bez varování, ale pak je otázka toho technického nasazení a to je opravdu i v Latinské Americe vyšší než na Slovensku ... a to co se provádí s EIA a posuzováním sesuvů také není normální. Ale to si Slovensko (stejně jak ČR atd.) komplikují sami. Z nesmírných obav aby nebylo podezření na nic nekalé se vše musí "papírovat". To opravdu když je něco špatně nebo se nestíhá dobudovat nějaká navazující infrastruktura k něčemu a vznikne větší škoda se musíme pozastavovat nad tím, že to nakonec nezadáme někomu napřímo? No nezadáme. V obou případech si to ale zaplatí stát tak či tak sám, bavíme se o teoretické úspoře vs. přímé škodě za neužívání něčeho resp. když neopravím most/sesuv na silnici tak poškozuji přímo to dotčené obyvatelstvo. To opravdu může řešit jen Slovák ... a tak jak je celý systém špatný a nezdravý a vše se pak točí ale kolem receptů a léků a jak to vylepšit tady máme celé spektrum přátel a nepřátel. Dnes se přehrada snadno nepostaví, dnes by se nedala jen tak zatopit nějaká vesnice. Jistě majetková práva musí mít každý, ale každý jedinec musí být méně než celek. Jinak se infrastrukturní projekty nedají realizovat. Nebo buďme eko a nejezdime vozidly, ale to se vracíme k tomu, že silniční doprava tvoří dnešní svět a ekonomiku. A to tak bude bez ohledu na to co si o tom myslí nějaké sdružení nebo i několik-mil. stát. To nezmění ten vrchní kapitál a nastavění hospodářství: suroviny, jejich těžba a přeprava, poté výroba a produkce a poté prodej a k tomu služby jako celej pro zajištění všeho a pak služby pro lidi jako takové. A tohle stojí a padá na silnicích. Ale i na vše kolem. Takže tady, na Slovensku politika řeší 20% problémů již 20 let, ale 80% neřeší. Nebo neřeší kontinuálně ale to jak kdyby neřešila vůbec. A ten svět se na ty silnice upíná stále víc a ta klíma se mění stále víc a tomu musí odpovídat realita. Ale když je pak realita nové dálnice D1 v Bratislave na 2x2 a již řadu let to nepostačuje a říkalo se to při výstavbě, že se to má přeprojektovat, tak to ne. Když se postaví 1/4 ring roadu aby se zcelil na 1/2 kolem Trnavy a prostě to tam nepostačuje a ještě jak se to dlouho budovalo za trochu peněz to je pak zbytečné se zamýšlet nad vývojem. Tady zastal čas, tady opravdu se dostanu k závěru že snad i to zdravotnictví je celé špatné; ale to je i v reálu. Kdyby to nebylo do pláče tak se i zasměju.
:|

Za 10 let se postaví za 6 mld. € mnoho set km D/R. Z toho se dá těšit. Ale již název naznačuje že to je na dluh, tedy stát se rozhodl znovu a zas a znovu, že nehodlá navýšit financování výstavby přímo více ze státního rozpočtu. Prostě ne. Je zbytečné o tom psát dál z mojí strany.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od pinus »

Děkuji za rozsáhlý příspěvěk. Ano, 5-6 mld eur státní finance samo o sobě nezlikviduje, ale byl by to počátek cesty. Podstatou dluhové brzdy je její dlouhodobá nedotknutelnost. Jakmile se ji rozhodnete porušit jednou kvůli výstavbě infrastruktury, proč ne opět, kvůli něčemu jinému? Školství je také investice do budoucna (ještě významnější než infrastruktura), a také potřebuje obrovské množství peněz, tak proč kvůli němu neporušit dluhovou brzdu stejným způsobem? Zdravotnictví rovněž zachraňuje životy, jako nové dálnice, tak proč ne stejný postup, když zdravotnictví je také podfinancované? A tak dále. Jak jednou začnete, už nikdy neskončíte a dluhovou brzdu můžete odbourat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ale tomu ja rozumím. Stejně jako tomu, že když se ekonomové (MF, NBS atd.) domluví na něčem a pak to koalice-opozice ústavním zákonem přijme a je to nějaká záruka pro věřitele a zároveň tím, že HDP roste, deficit veř. fin. z roka na rok klesá, zlepšuje se i hospodaření samospráv (paradoxně ale zdravotnictví o kterém píšete má enormní dluhy; vnitřní), tak jsou nízké úroky, ale kdyby se to otočilo, tak by ty úroky tak nízké nemuseli být. Na druhou stranu :arrow: platí i to, že největší nedostatek Slovenska je nedostatečná infrastruktura. To ví každý. Taky je to základní požadavek všech větších investorů. Každý požaduje silnici, obchvat nebo dálniční napojení. Železnici, vlečku až do k závodu atd. A chybí modernizace železnic atd. A tohle nestojí pár euro. A bohužel, ve stavu kdy ty peníze chybí na výstavbu (to je jedno proč, tady chybí pro chyby v sysstému), tak se stav nezlepšuje. A odmítat ho zlepšit jenom proto, aby se o pár % HDP stát nezadlužil a přitom ale odmítl nové investory a zhoršil životní podmínky (to máte úsporu PHM vs. plýtvání, časové ztráty, zranění a úmrtí atd.) tak tím sice nezvýší dluh, ale ani nezvýší HDP a životní úroveň, takže zas netvrďte že to je lepší. Jo, nesmí se to přehánět, protože je rozdíl dojít do stavu Řecka a Chorvatska, kde vy odepíšete růst životní úrovně na 20 dalších let, to tady ale nikdo nechce. Ovšem faktem je a to musím doplnit: i nyní si Slovensko může půjčit, protože dluh klesá, i ten deficit nemusí klesat tak prudce, ale to je 1 mld. € a nikoliv těch 5-6, o které si to představuje vláda. I když to taky nebylo domluvené, zda by se to navyšovalo libovolně až po hranicu třeba +6 mld. € nebo nějak jinak.

Momentálně má Slovensko veřejné finance v nejlepším stavu, dokonce dlouhodobě udržitelné bez nějakých dalších radikálních úsporních opatření. To něríkám já, ale státní bankéři. A ti také odmítají narušit tuto tzv. dluhovou brzdu, také apelují na úpravy systému financování a nespochybňují fakt, že ta infrastruktura je ve špatném stavu.

Já se třeba nedávno bavil s představitelem bankovního sektoru, dohledu nad ním a má názor založení státního investičního fondu, který by přímo financoval projekty tak jak je třeba financuje EIB a ten by mohl dávat zdroje na dopravní síť. Ty úroky tam jsou vyšší oproti dluhopisům, ale třeba by o to mohl být zájem i z důchodových fondů. Ty momentálně nemají reální možnost koupit podíl v NDS nebo nějakém projektu. Takový investiční fond by mohl mít k dispozici nejen důchodové fondy, ale i další zdroje, ale taky to nejsou miliardy, on to odhadl na 1,4 mld. € na období 6-8 let. Ten zájem by ale byl a nebyl by to přitom státní dluh. Byla by to investice státu, důchodových fondů a státních energetických společností s kterými by se rozvíjela zpátky energetická infrastruktura a třeba i vodohospodářské vodní díla, nejen jejich elektro-části. A to je zcela jistě zajímavá částka. Proč se to nezrealizuje? Protože to není politicky zajímavé, nedá se na tom nic ... prax by pak byla taková, že úsek dálnice X dlouhý 20 km bude v nákladech 280 mil. € a 50% nákladů pokryje st. inv. fond. Zbytek další zdroje. To znamená, že během dekády se tak dá pomoct postavit 200 km D/R. K tomu několik energetických projektů, tam klidně i modernizace v podobě nové turbíny a renovací hrází. U silnic pak jen nová výstavba, o opravy ať se stará "systém". S tím by vzrostlo HDP, příjmy státu, investiční fond by měl zpátky peníze a dokázal by je vracet těm kdo mu je půjčí nebo respektivě kdo tam má podíl, protože pak reálně třeba kdyby se to zavedlo a osvědčilo se, tak by byl i relevantní zájem důchodových společností třeba 25% podíl takového fondu za stovky mil. € odkoupit a mít přímý dosah na rozvoji státního hospodářství. A stát by zas dostal k dospozici jednorázově větší částku peněz.

To, že důchodové fondy jsou ochotné vložit 1-2 mld. € do infrastruktury se ví dlouho, ale doposud se k tomu žádná vláda neodhodlala, protože se nenašel kompromis řešení a to jaké modely chce prosadit politika tedy kmotři v pozadí by znamenalo započítávaní do dluhu a o to samotné fondy zájem nemají resp. o to nemá zájem MF, protože to nejde pro ta legislatívní opatření, o kterých se bavíme.

Ono, kdyby se započítavalo i PPP do dluhu, tak se přes PPP nestaví. A přitom to slovenské PPP je čistě o státních platbách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“