Slovensko všeobecně

Odpovědět
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Ondra O.K. »

V poslednim tendru na usek Dubna Skala - Turany podala nejmensi nabidku firma Vahostav a.s. a to 137,75 mil Eur bez dane. To je o 59% nizsi nabidka nez predpokladana cena 334,72 mil Eur.

V zari se oteviraji obalky dalsiho (zatim posledniho otevreneho) tendru na usek Janovce - Jablonov II usek vcetne tunelu Sibenik...no a ceka se jestli stihnou do konce roku vyhlasit jeste Hubova-Ivachnova.

Ceny jsou dany situaci na trhu, a "slevy" jsou dany neuveritelnym predrazenim puvodne nabizenym pres PPP. Ta odhadovana cena je totiz puvodne nabizena tou samou firmou, Vahostavem pres PPP (pouze stavba).

A vsechno je to s nulovymi zisky, resp. se ztratami.

Pro nas ridice - jen tak dal. Navic v rozpoctu tak zbyde vyrazny balik penez, ktery je mozne dat na R a I. tridu
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od vaclav »

aha, ja myslel, ze to byl odhad stavebnich nakladu. a ona je to zatim cena nabizena puvodne pres PPP. ale ten odhad by mel byt take znam, ne? a je na tom PPP R1 podobne - tj. predrazeno (pozor, resime pouze stav. naklady) o 100%?
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od vaclav »

vaclav píše:sledujete ty tendry na slovensku? nejnizsi nabidky padaji na 50% odhadu.
kdy se ma tendrovat neco noveho velkeho v cr? jsem zvedavej.
odpovim si sam - zeleznicni tendr na horusice - veseli, odhad 2mld, nejnizsi CN udajne cca 1,1mld.
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Bobek »

Nedostatek zakázek má určitě vliv. Teď jen dvě věci:
1. aby se ta cena v průběhu výstavby zase nenavýšila
2. aby bylo postaveno (resp. hlavně převzato) v odpovídající kvalitě
Království a půl princezny za 511.
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od vaclav »

http://ekonomika.sme.sk/c/6073992/statu ... lnice.html

9.5mil euro (235mil Kc) na kilometr
celkova uspora 17,5mld, tedy 380mil/km

a nyni porovnejte s ceskou cestou skrze PR nahypovaneho podvodnika a levaka boba, pana barty - nic se neusetrilo, penize se nesehnaly, nic se netendruje.
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Ondra O.K. »

K dnesku uz na Slovensku behem letoska rozjeli nebo bezi tyto stavby (podepsane smlouvy) na D1:

Janovce-Jablonov I. etapa - 9 km
Dubna Skala- Turany - 16.4 km
Fricovce-Svinia - 11km
Jablonov - Studenec (2. profil)

Soutez bezi na
Janovce-Jablonov II. etapa - 9.5 km (poradi nabidek urceno, ceka se na vyhodnoceni souteze)
Hubova-Ivachnova - 15,2 km (otevirani obalek 16.1.2012)

Do konce roku by mela byt vyhlasena soutez na
Visnove-Dubna Skala - 8 km

Snad jsem nic neopomnel. Je uzasne ze bez velkych kecu rozjeli vystavbu ve velkem, to co Fico sliboval pred 4 roky jako "rok bagra" se stalo realem az s jinou vladou - a zaroven se zhruba 50% slevou oproti puvodne planovanym PPP projektum a statnim expertizam. A to nesmime zapomenout ze se planuje az 85% cost share z evropskych fondu, tudiz ta sleva nakonec bude jeste vyraznejsi
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od martini »

Chápu-li to dobře, tak jediným úsekem chybějícím (netendrovaným) by tedy byl Turany - Hubová? A co to znamená Višňové - Dubna Skala, to se nepřipravuje tendr alespoň v uceleném úseku Lietavská Lučka - Dubná skála v celým tunelem? Co je to co píšeš za subúsek? Díky.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od mapman »

Tendruje se zvlášť tunel Višňové, zvlášť úsek od LL k tunelu a k realizaci má nejdál úsek Hr. Podhradie - L. Lúčka. Pak už chybí opravdu jen Turany - Hubová.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od martini »

A tunel tedy včetně napojení u Dubné Skály? Tzn. dva úseky mezi LL a Dubnou Skálou? Bude pak možné (kapacitněji vhodnější) stáhnout z Žiliny trantit na LL a odtud na D1 nebo se bude do doby dostavby od Hričovského podhradí stále jezdit kolem Váhu?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od mapman »

Těch 8 km je samostatně nefunkční úsek, který potřebuje k sobě úsek LL - Višňové, nicméně je lepší tendrovat obě části samostatně - tunel má dobu výstavby mnohem delší, povrchový úsek se může v klidu začít dělat až za dva tři roky...
Michael V.
Příspěvky: 31
Registrován: 28.1.2010 19:03:31

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Michael V. »

no jestli rozumim otazkou od martini, tak jestli jezdit po D1 a D3 do Ziliny a pak po privazeci ktery uz je dokonceny (I/64) z Ziliny na LL ?? No, do tu dobu co bude tunel Visnove hotovy bude urcite hotovy aj zbytek D1 - vystavba tunelu bude trvat asi tak o 18 mesicu dele, a zacat z vystavbu Hricovske Pohradie - Lietavska Lucka driv nez o rok po zahajeny tunelu Visnove vazne nema smysl bo by tam zatim skoro nikdo nejel. Takze spravne rozhodnuti. Pak uz chybi jen Turany - Hubova kde je problem z ekolgiou, EU proto odmita spolufinacovat tento usek ve stavajici trase na ktere se uz dokonce zacalo "robit" v ramci PPP .... no a k dnesnemu dne zacina vystavba jineho useku D1 (btw. usek Dubna Skala - Turany byl podepsan minuly tyden)
Výstavba ďalšieho úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia môže začať. Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. a konzorcium v zložení Doprastav, a.s. a Strabag, s.r.o. na ministerstve dopravy v stredu podpísali zmluvu o vybudovaní vyše 11-kilometrovej diaľnice pri Prešove.

Stavebné firmy sa zaviazali naprojektovať a postaviť diaľnicu s pätnástimi mostmi za 1 200 dní, čiže tri a štvrť roka za 114,59 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to o 46 % a 98,6 mil. eur menej oproti pôvodnej predpokladanej cene prác vo výške 213,19 mil. eur. Diaľnica bude financovaná na 85 % z Kohézneho fondu Európskej únie a na 15 % zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.
Predpokladaný termín ukončenia prác na diaľnici je podľa neho v prvých mesiacoch roka 2015. Generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský tvrdí, že diaľnicu sa pokúsia oproti termínu postaviť značne skôr už v priebehu roka 2014
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Ondra O.K. »

Jak pisi kluci nahore, tunel Visnove sam nefunguje a potrebuje minimalne usek LL-Visnove, ktery se bude zahajovat pozdeji. K jeho napojeni na silnicni sit bude slouzit mestsky privadec Lietavska Lucka (dnesni ul. Rajecka), ktery se napojuje na vnitrni okruh Ziliny. Mel by tedy byt dostaven a zkapacitnen (neco uz probehlo) tak aby to zvladal nez se dostavi Hr. Podhradie - Lietavska Lucka. Na tomto useku jsou dva kratsi tunely, Ovciarsko a Zilina, proto se do nich nikdo prilis nehrne, bo toho zas tak moc neresi, kdyz se od konce D3 pres Zilinu zpet na D1 bude dat prejet po ctyrproude komunikaci, sice mestske ale prece.

Bohuzel po breznovych volbach muze byt vsechno jinak a vzhledem k tomu ze Fico a Vazny se uz vyjadrili ze PPP povazuji porad za nejlepsi zpusob financovani, tak se daji cekat veci jen horsi.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se staví nyní na Slovensku?

D1 Dubná Skala – Turany, 16,5 km
D1 Jánovce-Jablonov, I. úsek, 9 km
D1 Jablonov – Studenec, dostavba na plný profil, 5,2 km
D1 Fričovce – Svinia, 11,2 km
R4 Košice – Milhosť, 14,6 km

Tedy celkem asi 60 km dálnic a rychlostních silnic, včetně věčně rozestavěného 3,5 km úseku D3 Skalité - Polsko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Robert
Příspěvky: 257
Registrován: 17.12.2009 19:40:38
Bydliště: Jablunkovsko

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Robert »

No právě, co ten úsek Skalité - št. hr. PL ? To se staví nebo nestaví, mají vůbec nějaký ternín ukončení ?
hiob
Příspěvky: 783
Registrován: 15.3.2009 19:13:36

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od hiob »

Robert píše:co ten úsek Skalité - št. hr. PL ? To se staví nebo nestaví
nestaví, problém je, že bez navazujícího úseku Skalité - Svrčinovec končí v kopci
poslední fotorelace stavu vozovky http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... st85405788
konec vypadá takto (výřez z pohledu z Polského území)
Skalite.jpg
Skalite.jpg (147.43 KiB) Zobrazeno 17969 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 28.7.2021 12:07:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od martini »

Hrozný ekonomický nesmysl v tom teď nepokračovat... Ale chápu, že SK má jiné priority a trazit může hnát přes nás na Těšín... Největší nesmysl ty dva nadjezdy na hranici z doby před Schengenem.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Robert
Příspěvky: 257
Registrován: 17.12.2009 19:40:38
Bydliště: Jablunkovsko

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Robert »

Proč nesmysl, vždyť tam vede místní komunikace. Co s tím má Schengen ?
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.5.2016 18:29:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od viky »

Robert píše: Proč nesmysl, vždyť tam vede místní komunikace. Co s tím má Schengen ?
Asi to,že za nynějšího stavu se mohly ty komunikace po stranách propojit a stačil nadjezd jeden.
Každopádně je velká škoda,že ta stavba na Slovensku nepokračuje.Polsko má v podstatě až na hranici minimálně půlprofil hotový,na Slovensku se to náhle stočí do "myší díry" s omezením 3,5t.Tato stavba by měla být financována z EU a mělo by se tlačit na její urychlené dokončení,byť v půlprofilu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Situace silniční infrastruktury je následovní :arrow:

D1 _ ve vláknu k D1 (všeobecně v 1. příspěvku) je aktuálni stav rozpracovanosti, stále chybí reální rozestavěnost staveb v okolí tunelu Višňové

D2 _ jediná ukončená dálnice na Slovensku, v slušném stavu i povrch

D3 _ prozatím se nestaví, ministerstvo dopravy zrušilo i výstavbu přes Žilinu, je to součást TEN-T, ale nezbylo dost peněz (upřednostněním D1), uvidíme co přinese další vláda

D4 _ prozatím se připravuje v části od D2 po D1, uvažuje se s modelem PPP, po roce 2015

R1 _ kdyby se neprotáhla od BB po Ružomberok, byla by již dobudována; díky projektu PPP, který se rozběhl za předešlé vlády tato mohla dát do provozu poslední desítky km včetně JVO města Nitra

R2 _ nestaví se vůbec nic :!: i když se připravují do výstavby úseky za Zvolenem ...

R3 _ částečně na 1/2 profil stojí některé obchvaty od PL po Dolný Kubín, dále obchvat Hornej Štubne na Turci a to je všechno

R4 _ staví se 14-15 km Košice - Hungary a na 1/2 profil je obchvat Svidníka, na severní části se nestaví nyní nic

R5 _ bez dostavby D3 nemá smysl

R6 _ nepokračuje ve výstavbě, prozatím není ani připravena

R7 _ i ten jeden úsek co se měl začít alespoň 7 km BA - Dunajská Lužná, se nezačal, změnila se varianta a prozatím z celé R7 se nestaví vůbec nic -> ani 1 km se doposud nepodařilo rozestavět :!:

R8 _ nová zadefinovaná R-ka za předešlé vlády spojí město Topoľčany (region Horná Nitra) s městem Nitra, prozatím pouze první přípravní práce, od výstavby hodně daleko

R9 _ nová zadefinovaná R-ka současní vládou, měla by se nacházet na východě; Prešov-Humenné-Snina-Ubľa (UA); zcela futuristická vize, vzhledem k faktu že doposud se na východní D1 KE-Michalovce-UA nepostavil ani 1 km

Silnice I. třídy. Ze všech silnic kterých je asi 3.300 km je 1/3 v špatném stavu. To značí: vyježděné koleje, hluboké nerovnosti, havarijní stavy (asi 200 km), sesuvy atp. Nová vláda reálně rozběhla tendry po celém Slovensku a opraví za roky 2011 a 2012 celkem asi 600-700 km silnic I. třídy totálním způsobem, tedy nejen plátáním, finančně se to kryje přes EU (ta hlavně) a st. rozpočet. Ve vláknu k silnicím je více informací.

Obchvaty na silnicích I. třídy. Co dodat? je to katastrofa. Nové obchvaty se staví jen velmi pomalu: akutní nedostatek peněz a nároční stavby kolem větších měst. Severní obchvat města Trnava v hodnotě asi 45 mil. € se staví od roku 2005 :shock: naštěstí letos se má dát do provozu. Jen stěží se postavili nové silnice nebo zkapacitnění silnic a jen stěží se staví třeba i nové kruhové objezdy.

Silnice II. a III. třídy. Zde je stav za rok 2011 nejhorší za poslední roky. Důvodem je krize a tím obrovské výpadky příjmů krajů, výpadky z daní. Většina vyšších územních celků je zadlužená, přes EU lze opravit jen silnice, pod kterýma jsou pozemky ve vlastnictví krajů což často chybí. I tak se ale situace drží dobře, regionální silnice patří kromě Trenčianskeho a Banskobystrického VÚC k mnohem lepším, než jsou státní silnice I. třídy. Již horší situace je v údržbě silnic. Problémem je nedostatek silniční techniky a její špatný technický stav. I když se kraje snaží situaci zlepšovat, nové nákupy techniky stačí jen pokrývat výpadky starších strojů, ale neřeší reální potřeby vzhledem k důležitosti a nárustu významu silniční infrastruktury.

Ostatné silnice, místní komunikace. Lesní a polní silnice. Zde se situace vyvíjí pouze tak, jak se obce a města snaží čerpat peníze z operačních fondů, nejčastěji z RR. Dále jak se kde staví kanalizace atp. Obecně jsou ale místní tyto silnice spíše ve špatném stavu. Lepší je situace obecně v středně velkých městech, velmi špatná je v malých obcích a krajských městech. Ty první trpí pro omezenost čerpání peněz z EU a ti druzí jsou přetížením. Katastrofální je hlavně situace kolem stokových poklopů. Problémy každoročně dělají i záplavy. Tento druh přírodní katastrofy poškodí ročně silnice v hodnotě asi 40-60 mil. €, nejčastěji silnice a mosty ve správe krajů, měst a obcí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě několik "smutných" faktů :arrow:

46 km R1 mezi Nitrou a Zl. Moravcami se prezentuje jako nějaký zázrak. Bohužel, pro Slovensko to zázrak je. PPP takhle totiž spravuje asi 8% celkové délky dálniční sítě. Jeden projekt, který se začal po 20 letech od pádu komunizmu, jeden jediný projekt za 2,5 roku a hned tvoří takové číslo na provozu -> někdo vidí jenom positiva, někdo jenom negativa, někdo předražený projekt, někdo je rád že se konečně něco postavilo, ...

musíme zajít do dávnější minulosti ...

roky 1993 až 1995, téměř stagnace dálniční výstavby
rok 1996 - nastartování dálniční výstavby; cíl 45 km ročně odevzdat do provozu do roku 2005
rok 1998 - nová vláda projekt umrtvila jako neudržitelný; nový cíl dostavby dálnic v horizontu 2020
rok 1999 - postavit do roku 2006 celkem 410 km dálnic

V roce 2000 byla délka silniční sítě na Slovensku cca. 17.500 km, z čeho dálnice tvořili 296 km. V porovnání s rokem 1993 se zvětšila dálniční síť o 98 km.

Pak si vlády dávali tak v letech 2002-2006 jak i 2006-2010 jako cíl odevzdat do provozu minimálně 100 km dálnic a rychlostních silnic. Tyto plány se dařilo jen velmi jemně přesahovat, ale alespoň se plnili. I když bohužel zase se stavby běžně o desítky % předražovali.

Tuto poslední vládu nebudu hodnotit, protože v 03/2012 jsou předčasní volby, takže záměr dálnic na roky 2011-2014 se zřejmě nenaplní.

...

ještě i několik vět k D1, především ke slibům a k realitě :arrow:

*v letech 1996-1997 se rozhodlo o dostavbě D1 po Košice do konce roku 2005
*v roku 1999 se tenhle cíl zrušil, v roce 2001 se určil termín pro dostavbu rok 2010
*v roce 2004 se odsunul i tento termín na rok 2012 (stavaři již otevřene kritizovali tento termín a dávali rok 2015)
*další vláda v roce 2007 přislíbila termín 2010, i když to bylo zcela nereální, osud D1 spočinul do projektů PPP, které padli na nedostatku peněz vlivem finanční krize
*nejnovější vláda v roce 2011 uvedla, že D1 bude stavět přes eurofondy a reálně se po Košice dostaví v roce 2017

Je rok 2012, nejdůležitější objekt, který se bude stavět minimálně 4 roky, tunel Višňové s délkou 7,5 km se pořád nestaví. :idea: Na léto 2012 se ohlašuje otevírání obálek ... bude ale nová vláda. Stavba za 900 mil. € nemusí najít prostor v rozpočtu a kdo ví co zas bude. Další odklad výstavby by ale značil i odklad pro dostavbu dálnice D1 do Košíc.

Na výstavbu D1 se v letech 1996-2006 dávalo stabilně asi 70-80% peněz určených na výstavbu dálniční sítě. Kolem mnoha úseků se vedli spory o kvalitu, prodražení dosahovalo i 100%, některé úseky se stavěli i 10 let :? ... ano, i taková je PRIORITA Slovenska.

Pak se nedá opravdu divit dvěma věcem: že Slováci jsou již znechucení výstavbou dálnic. Zda je nebo není drahá, jakým způsobem se staví, ... dálnice které chybí jsou denně na programu politiků, jsou pod palbou velikých investorů a rovněž se nedá divit ani tomu, že se jen stěží dá reálně popsat co bude. -> Slovensko nefunguje jako jiné země, kde když si stanoví plán pro výstavbu a datum otevření, tak se to i z 90% splní, na Slovensku není jisté nikdy nic. :ko:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od mbmat »

Děkuji za zajímavý souhrn současné situace. Myslel sem si, že na tom není Slovensko až tak špatně, bohužel sem se mýlil. Ale ani ČR na tom není nejlépe. Holt je taková situace. Za pár let bude lépe. Doufám.
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od _jan91 »

Celkem velkorysá bude ta slovenská dálniční síť. Jako prioritu bych viděl ucelenou D1 až po Košice včetně plnohodnotného rozšíření na 3+3 po Trnavu, dále D3 + R5. Neznám sice moc podrobně situaci ve středu a na východě Slovenska ale věci jako R4, R7 a R9 + D1 na Ukrajinu jsou podle mě v dnešní době ekonomicky nerealizovatelné. Intenzity zde na to nejsou a ani nebudou. Kvalitní dvojpruh s MÚK by určitě stačil. Paráda, že se ucelila i R1...
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od JirkaS »

Nejhorší je, že je to podobné jako u nás - kostra byla naplánována už v 60. letech (D1,D2,D61), zbytek v 70. (D50=část R2 + R1 nebo R7, R4). A doteď se nedostavila ani ta kostra.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

R7 nikoliv, to přesadila až strana SMK v I. Dzurindově vládě po roce 1998.

Kostra se ani tak skoro nedostaví. Já to vidím tak na dalších 10-15 let.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
_jan91
Příspěvky: 973
Registrován: 4.9.2011 16:14:35
Bydliště: D1

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od _jan91 »

JirkaS píše:Nejhorší je, že je to podobné jako u nás - kostra byla naplánována už v 60. letech (D1,D2,D61), zbytek v 70. (D50=část R2 + R1 nebo R7, R4). A doteď se nedostavila ani ta kostra.
Máte pravdu ale u nás je ta kostra naplánována tak, že se téměř všude ten čtyřpruh z hlediska intenzit uživí (a některé čtyřpruhy by bylo potřeba do té kostry ještě přidat - viz minimálně I/11 u Třince, I/44 k Šumperku a I/57 u ValMezu). Na Slovensku si myslím, že je hlavně ten východ hodně předimenzovaný, nemusím mít hned všude dálnici, pokud jsou intenzity malé tak stačí kvalitní Sko vedené mimo obce s MÚK.
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“