Slovensko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Generálnym riaditeľom NDS sa stal bývalý viceprezident košických oceliarov :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... -oceliarov

Jeho hlavnou úlohou bude naštartovať a zefektívniť vnútorné procesy v NDS,“ povedal minister dopravy a výstavby Andrej Doležal.

Predsedom predstavenstva NDS bude aj naďalej Juraj Tlapa.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
11.JPG (127.15 KiB) Zobrazeno 8732 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
12.JPG (95.77 KiB) Zobrazeno 8732 x
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
13.JPG (129.04 KiB) Zobrazeno 8732 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Slovensko v období od 1.1.2021 do 4.10.2021 odevzdalo do provozu 31,2 km na dálniční síti.

29.1: D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka ... 11,3 km
11.2.: D4 Vrakuňa - Ivanka pri Dunaji ... 7,1 km
26.9.: D4 Bratislava, Petržalka - Bratislava, juh ... 4,3 km
2.10.: R7 Bratislava - Prievoz - po dálnici D4 ... 6,3 km
3.10.: D4 Bratislava, Jarovce - Bratislava, Petržalka (Rusovce) ... 2,2 km

Ještě se do provozu odevzdají další úseky; na D1 a D4.

Rozsah dálniční sítě je tak v úrovni 849,2 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

vícero zpráv

:arrow: Diaľničiari neobstarávali transparentne, kontrolóri našli aj vybielené dokumenty :!:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/ve ... ne-strany/

*institice NKÚ kontroluje a nalezne špatné věci
*další instituce ÚVO pravidelně vrací zpátky tendry pro další nedostatky


Je na čase si říct, jak na tom doopravdy NDS je. A není na tom dobře, jednoduše nemá adekvátně vzdělané zaměstnance. Je to jedna z největších státních firem z pohledu vícero finančních ukazatelů, vlajkovou lodí vícero "nej", do čerpání EU fondů nese zásadní odpovědnost a stejně se opakují ty stejné chyby a problémy se jen nabalují.

Nedá se předpokládat razantní změna, protože pro to potřebné změny se ani nepřipravují a vzhledem k vedení to ani nelze očekávat. Opravdu, bohužel, ale v mnoha samosprávách od VÚC po města jsou lépe motivováni zaměstnanci, kteří umí v problematice silniční infrastruktury chodit lépe, než státní molochy, které mají na rozdíl od těch samospráv k dispozici několikanásobně větší rozpočty.


:arrow: Dále
Diaľničiar píše:Most Lafranconi na dálnici D2 v Bratislave je sice mostem ve správě NDS, ale již na tom tak nejsou i jeho sjezdové větvy. Ty má na starost hlavní město Bratislava. (mohl bych dát tento příspěvek do 2 témat, ale činím tak jen zde) NDS upozornila hlavní město, že sjezdovým větvím hrozí havarijní stav s tím, že NDS může hl. městu vypomoct s opravami.

Je to zvláštní v tom, že město by zřejmě ani tomu nevěnovalo pozornost. Nestarat se vlastní majetek je vcelku normální tady v tomto prostoru.

Až by ale havarijní stav nastal a došlo by k uzavírkám, tak by samozřejmě doprava prakticky skolabovala.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7227
Opravu zjazdu z Mosta Lanfranconi odôvodňuje mesto Bratislava havarijným stavom: https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... ym-stavom/ .

A zase, nebýt NDS tak si toho snad město ani nevšimlo. Zdůvodňovat načasování v té formě, že byl tady papež. No asi tady během pár měsíců nevznil havarijní stav. Oprava se mohla realizovat i v nevyhovujícím stavu na hlavní silnici v kompetencii města. :idea:

Co je důležitý, že se to dává do pořádku.


:arrow: A tady ještě jeden článek k budované: Ďalší úsek Vážskej cyklomagistrály je odovzdaný :arrow:

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... -odovzdany

*a jak vždy kvalitní informace a fotky ...

Tady jedna z mála opravdu řádně budovaných cyklostezek/chodníku a ne jen označení v rámci stávající silniční sítě atp.


:arrow: Na Slovensku pribudne do pol roka 198 bežných nabíjačiek a 43 rýchlonabíjačiek pre elektromobily, oznámilo ministerstvo hospodárstva.

https://e.dennikn.sk/minuta/2563485
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval jsem po 4 letech úvodní příspěvek v tomto tématu a to i o aktuálnější mapu (k 09/2021) dálniční sítě SR; https://ndsas.sk/uploads/Mapa-siete_web_06okt.png .

Stav obyvatelstva se v podstatě nezměnil, ta demografická perspektiva nepatří k nejlepším. Počet obyvatel k r. 2021 proti r. 2020 mírně vzrostl, což je dáno obdobím pandemie a návratu části obyvatelstva ze zahraničí. (+3 tis.) Vzhledem k počtu úmrtí na COVID-19 je to příznivý výsledek; k této době již bezmála 13 tis. lidí.

54% obyvatelstva žije v urbanizovaném prostředí. V roce 2045 má tato hodnota stoupnout na 63%.

Průměrný věk činí 41 let. V roce 2045 má tato hodnota stoupnout na 49 let.

Celková perspektiva pro SR má již klesající tendenci a sice v roce 2045 tady bude žít těsně nad 5 mil. obyv., v roce 2050 již pod 5 mil. obyv. Samo o sobě tohle není hodnota, která by ohrožovala funkčnost země, její personální soběstačnost a další parametry.

Rozsah dálniční sítě atakuje 850 km. To, co je ve výstavbě aneb se tendruje není dohromady tolik, aby Slovensko mělo brzo v provozu alespoň 1000 km dálniční sítě. Tato hodnota, která měla být původně dosažena v roce 2020 nebude dosažená zřejmě ani v roce 2025. Opakoval bych se, ale finanční situace není dobrá: sám stát dnes musí hledat zdroje na výstavbu desítek km ve výstavbě, kde jednoduše již nejsou volné fondy EU a na těch doposud stála výstavba. Nástrojem PPP Slovensko postavilo cca. 111 km dálniční sítě a tedy pokud si vezmeme jen novodobou výstavbu, tak Slovensko prakticky založilo rozvoj dálniční sítě na EU fondech a PPP bez většího zapojení státních zdrojů, což komplikuje situaci do následující dekády. O finačních dopadech pandemie na ekonomiku ani nemluvě. Takže ta vize rozsahu kolem 2x délky, než která je dnes není dosažitelná ani v roce 2050, pokud se neprovedou změny ve strategii rozvoje, paramterů a následném financování.

Rozsah státních silnic I. třídy je prakticky stejný a pohybuje se v úrovni asi 3300 km. Mnoho z nich neplní technické normy pomalu ani pro silnici II. třídy, kdy se tato forma dosáhla jen úpravou klasifikace bez stavebních úprav. K začátku roku 2021 byla skoro polovina z nich ve špatném až nevyhovujícím stavu co se vozovky týče. Dlouhodobě podvyživen rozpočet správce neumožňuje ani udržovat stav vozovek, což vede ke zhoršování tohoto parametru. Vzhledem k tomu, že po těchto silnicích se vykonává asi polovina dopravních výkonů a část z nich není na to konstruována, lze si domyslet výsledek. V tomto roce se přistoupilo k masivnějším investicím do oprav, kdy se jde do větší hloubky, kdy se pamatuje na zpevňování krajnic (+geomříže) atd., ale zase tyto práce jsou nákladnější. Průmerná cena vícero tendrů je kolem 200 až 250 tis. € za 1 km. Mnoho úseků nevidělo takovou opravu vozovky i 20 let. Tady se dá očekávat zlepšování stavu, ale potrvá to minimálně 4-5 let, než se dosáhne stav, ve kterém bude 80% těchto silnic v dobrém a vyhovujícím stavu. V horším stavu jsou mosty na těchto silnicích, ale i tady existuje snaha postupně zvednout finanční prostředky na mostní program. Bohužel, ale státní síť silnic I. třídy je přetížená pro absenci zkapacitněných zrychlených tahů, viz. dálniční síť.

V rámci mnoha shrnutí států jsem se věnoval základům k železnicím, ale tady je k tomu extra vlákno. Lze konstatovat, že Slovensko má rozvinutou železniční síť, ale pro absenci peněz za dlouhé dekády je velká část tratí zastaralá a neumožňuje zrychlování provozu. Vázne modernizace koridorů a znovu pro nedostatek peněz.

Aktualizoval jsem taky obsah příspěvku věnující se odkazům směrujícím k informacím k tomuto tématu; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=471#p471 . Došlo k rozšíření okruhu odkazů a taky bez nutnosti proklikávat se dalšíma sekcema fóra ke Slovensku.

Jako bonus lze uvést, že na Slovensku se nachází několik zkapacitněných silnic. Většinou se jedná o 4- pruhy aneb 2+1 pruh v rámci silnic I. třídy, lokálně po celém Slovensku; občas lze shlédnout ve vláknách. Nějaká razantnější dualizace se nerealizuje. Ačkoliv stoupá tlak na změnu strategie rozvoje dálniční sítě ve prospěch budování 2+1 silnic, ale prozatím stále jen tlak na přípravnou fázi. (jen pro názornost třeba u Popradu , aneb na středním Slovensku nebo jedna z výjimek silnice II. třídy na záp. Slovensku). Vzhledem k rozsahu dálniční sítě to není zanedbatelný rozsah a v plánech je několik dalších úseků, ale znovu je to odkládáno a rozkouskováno pro nedostatek peněz.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

v návaznosti na výše uvedené ještě přidám několik videí, které nelze přidat do pouze jednoho vlákna, na ilustraci prací na dálniční síti v poslední době:

záběry ze shora: Rekonštrukcia diaľničnej križovatky D1xR7 Prievoz na Bajkalskej ulici


jízda autem: Lužný most (D4) a rýchlostná cesta R7 (Rusovce-Ružinov autom)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pedros
Příspěvky: 302
Registrován: 2.9.2009 14:40:53
Bydliště: Ostrava, Petřvald u NJ

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od pedros »

Neuvažuje se u našich východních sousedů o nějakém spojení na jižním Slovensku v oblasti Štůrova? Ptám se proto, že Maďaři nedávno tendrovali dálnici (M100) ke slovenským hranicím vedoucí a končící právě před Štůrovem... A nikde jsem nenašel nic, co by nasvědčovalo tomu, že by se chtěli Slováci napojit... Díky.
Ford S-Max MK 2
VW Golf VII variant
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, M100 je vysoutěžená: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p245536 s tou dobou realizace tam, ale napojí se na stávající infrastrukturu. Maďarsko nebude realizovat hraniční úsek. :idea: Co se Slovenska týče, tak se počítá se s I/76 Hronský Beňadik (od R1) - Štúrovo. Nové vedení trasy silnice s možností její výstavby a možností dobudování na 4- pruhovou rychlostní komunikaci v závislosti na intenzitě mezinárodní dopravy s křižovatkou na navrhované trase s obchvatem Štúrova po západní straně a s novým hraničním přejezdem a přemostěním řeky Dunaj.

Je zřejmé, že jako celek to je daleký výhled; SSC + EIA .

Štúrovo muselo slavit po ukončení "obyčejné rekonstrukce": Obnovená Nánanská cesta v Štúrove konečne po 20 rokoch realitou .

Obrázek

můj pohled:

Tady vyvstává těch možností více, než tedy "jen" u Bratislavy nebo Košíc. Tady se črtají další možnosti "na jihu", ale nejsou na to peníze. Ani příprava a už vůbec ne politická situace. Jižná území v západní polovině budou rádi, když se posune R7 dál na východ do konce této dekády. Napojování Dunajské Stredy směrem k hranicím ve smyslu zkapacitněného tahu je hudba budoucnosti, Komárno obchvat jak aneb prodloužení R8 na jih na Nové Zámky a Komárno ani nemluvme. R3 Zvolen - Šahy je taky hudba budoucnosti, tam se snad povede realizovat v mírné formě pár obchvatů v 1/2 profilu. Snít o dualizaci I/76 od R1 po maďarskou M100 je opravdu těžkým snem. I když se s ledasčím v územních plánech doopravy počítá ... To by totiž i Slovensko muselo alespoň 10 let opravdu vynakládat 1,5-2% HDP na silniční výstavbu a to se neděje. Ani dohromady se železniční infrastrukturou se to neděje ... a ani nebude dle rozpočtu na rok 2022 a další roky. :ko:

Proto ten institut jako ÚHP u MF SR všechno tak pečlivě "hodnotí". Protože se postaví ještě asi 250 km hlavních silnic za 3,5 mld. € a 1000 km za 12 mld. € se postaví, ale nikdo neví za co vlastně. Tady se ani neví za co se vlastně mají ty silnice a dálnice opravovat. Takže tady snít o takových investicích, které mj. rozvíjejí ekonomiku a regiony je již zbytečné. A do toho ty souvislé modernizace tahů silnic I. třídy se stovkama obchvatů měst a obcí ... ach, to je snad škoda to rozepisovat. Ano, tohle se teď realizuje v mnoha státech post- bloku, ale ne na Slovensku a ani se jednoduše nebude vzhledem k tomu již 15-20 ročnímu skluzu.

Ještě i to zaostalé Rumunsko má jasno: investice do dopravní infrastruktury do roku 2030 alespoň 2% HDP. Tady se plánuje, že alespoň 1,2% (silnice + železnice). A pak si čtete, jak u tunelu Višňové jsou nedostatky + čtete si, jaká unikátní řešení se realizují se základáním mostu u Ružomberka, kde to již má být 6 let v provozu, ale další 2 nebude. Staví se 2 úseky na D1, staví se staví, ale do provozu tak brzo nepůjdou. Další se má budovat za 1 mld. € ale za co neví nikdo. Na západní D1 se neumí rozšířit na normální 6-pruh, namísto toho že se tam uvažuje o 200-800 mil. € investicích, ale to se měla potáhnout R7 za 1,3 mld. € o dalších 100 km, a pak dál investovat do silniční sítě až po křížení s R3/R2 dole na jihu tak, že by se povedlo odlehčit jak D1, tak I/61, i R1 a nemuselo se tam spekulovat se zkapacitněním a PHZ atd. v nákladech kolem 1 mld. € dohromady. Jenomže to by někdo nesměl mít červenou před jihem a R7. Pak by se dalo uvažovat i o tepnách od R7 na jih/sever, přivaděče atd. na ta města a navést na tu R7 další města a obce. Protože navazovat to na R1 je dost daleko ... ale bohužel, tady se žije v plánech z r. 2001-2. I když se systematicky neplní ... a silniční rozvoj ve smyslu I. třída: tady je problém udržet normální stav vozovky, takže snít o tisících km nových silnic ... dualizace silnic by často postačovala a obchvaty a kde tu dle vývoje intenzit pak MÚK, tak postupuje třeba ta Francie, která již nechce realizovat "nové trasy" dálničních tahů. To jsem odpověděl zase nadstandardně.

Takže bohužel ne, dokud Slovensko bude mít takovou politiku a rozpočty, tak se nikdy nedotáhne na Maďarsko, Chorvatsko a za chvilku i další balkánské státy budou "před".
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pedros
Příspěvky: 302
Registrován: 2.9.2009 14:40:53
Bydliště: Ostrava, Petřvald u NJ

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od pedros »

Děkuji za vyčerpávající info. Já právě četl o té realizaci M100 k hranicím, myslel jsem, že to Maďaři dotáhnou na hranice, aby udělali určitý tlak na SK. Mám ve Štúrově, potažmo v Náně rodinu a v Želiezovcích, takže to tam trochu znám, a když tam čas od času jedeme, tak cesta od Nitry je jedna velká katastrofa... :roll:

Jako ten kraj sám o sobě je už od pohledu z cesty velmi chudý, myslím, ře silnice typu R by velmi mohla pomic rozvoji regionu...

Když se dívám do mapy, tak by se ideální jevilo protáhnutí R7 přes D. Stredu, Nové Zámky a dolů na Štúrovo s napojením na M100. Potom nějaké spojení s R3, ale vím, že to je sci-fi :cry:

Ještě dotaz, nevíte, kdy se má začít stavět ta M100? Hned po zimě? Nikde jsem počátek realizace v tom odkazu nenašel.. .Díky.
Ford S-Max MK 2
VW Golf VII variant
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To už jsou snad detaily i vzhledem k té době realizace, jestli to bude o kvartál max. 2 "v posunu".

:arrow: Tady je rozhovor 4 osobností k tomu "jak konečně dokončit dálnice", začátek je v 7:50 k D1, pak v 59:30 k D3

- tím se myslí D1 BA-KE; debata jde do detailů proplácení prací atd.
- u D3 se řeší "posun" pro opakování EIA

je to svatá pravda, ale je to tak již dekády ... a další bude trvat, než se D1 po KE a D3 dokončí, navzdory tuto debatu


:arrow: Maďarská menšina by ráda, aby se pokročilo s výstavbou R7, to je něco jsem psal i výše. Ale zase ta realita je špatná, ačkoliv existuje "priorita" alespoň po Nové Zámky. Ovšem finančně se i dosavadní úseky od Bratislavy před brány Dun. Stredy staví jen za pomoci nástroje PPP a další PPP nepřijde prozatím určitě sem. Ale je to konkrétní tlak regionů, tak ho sem přidávám:


:arrow: No a formuje se i několik "skupin" za zrychlení dostavby D1 po Ukrajinu. Tak samosprávní kraj, který si dokonce dovolí zadat studii v úrovni státu (v praxi jde o zbytečnou duplicitu, ale je to politický tlak) tak i OZ:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 44#p247544
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od darwousek »

Chci se jen zeptat jaké všechny dálnice budou ČeskoxSlovensko vím jen o D49xR6
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Ještě naše I/11 a slovenská R5.
Zatím to vypadá, že oba přechody budou spíše 2-pruh nebo 3-pruh, nikoli dálnice. Ale plány ve výhledu byly/jsou na 4-pruh.
darwousek
Příspěvky: 929
Registrován: 21.10.2021 20:28:02
Bydliště: I/4 v budoucnu snad M4

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od darwousek »

Tak ¨D49 má být také max 3-pruh ne ?
Křižovatky I/_ × II/__ mají být MÚK nikdy ne OK .
D4 Má být minimálně do Strakonic.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Vždyť to píšu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

výjimečně stejný obsah příspěvku ve 2 vláknách vzhledem k vysokému P.R. úspěchu této vlády v oblasti oprav na silnicích I. třídy: úspěch to je ve schopnosti to vytendrovat

Něco, co je zcela normální v prostoru EU se tady konečně zrealizovalo po 8 letech znovu a já se tomu trochu pověnuju, aby se oddělilo P.R. od skutečnosti:

Chronologie plánu těchto velkoplošních oprav (často do hroubky 2 vrstev vozovky a často a v mnoha km souvislé délce) jde až do roku 2019 a to politickým slibem z roku 2018. Minulá vláda to ale nebyla schopná opakovaně vytendrovat. Jde o mimořádnou finanční injekci na základě dohody mezi MF SR a MDV SR. Původní plán oprav byl ´19-´22, posouvá se s plněním na ´21-´24. A to je celý zázrak prací, ale pointa je ještě jinde:

Slovensko letos opravilo 280 km aneb 8,5% silnic I. třídy: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7301
5.JPG
5.JPG (60.45 KiB) Zobrazeno 6984 x
Dále, rozpočet pro rok 2022 zajišťuje pokračování této činnosti: do roku 2024 se má celkem opravit 700 km silnic I. třídy. :arrow:

*k 1.1.2021 by opravu vozovky potřebovalo 1300 km silnic I. třídy
*do roku 2024 se má opravit 700 km v nákladech 166 mil. € bez DPH
*v roce 2021 se použilo peněz i opravilo o dost více úseků, než byl plán - prakticky slabá polovina plánu za 1 rok

Tato vláda pro to ale neudělala finančně prakticky nic. :!: To jsou totižto peníze, které vázala ještě ex vláda a sice ten mega tendr 166 mil. € bez DPH na velkoplošní opravy vozovek, akorát jej nebyla schopná vytendrovat. Tato vláda to tedy úspěšně tendruje, ale tato současná vláda prozatím z hlediska peněz neučinila pro tyto opravy prozatím nic. Ale mohla by učinit :arrow:

Z uvedeného jasně plyne, že pokud by tato vláda chtěla postupovat dál stejným tempem a je evidentní, že lze opravovat 300 km silnic I. třídy ročně, tak by za svoje volební období bez problémů takto kvalitně opravila 1200 km silnic I. třídy, tedy prakticky všechny, které to opravdu nevyhnutně již potřebují. :idea: Stane se to :?: to bohužel nikdo neví ... možná to tak nakonec dopadne, ale teprva pak se bude dát říct, že i tato vláda s tím finančně něco provedla. Ačkoliv musíme být šťastni, že se to opravdu ve velkém opravuje. :jidlo:

Nebo by mohla tato vláda kromě 700 km silnic I. třídy investovat 100 mil. € do oprav mostů, ale to by se musela zajistit jejich skutečná diagnostika a na tuto činnost jdou miliony (1,7 je poslední tendr pro diagnostické práce). Ale je taková snaha zavést mostní program na 10 let ve výši 300 mil. €, ale finančně to prozatím schváleno není. Tudíž není nikde zapracováno strukturální navýšení rozpočtu SSC. :ko:

Nemusím snad zdůrazňovat, že když je průměrný věk vozovek silnic I. třídy 2 dekády a přenáší se nimi 1/2 podíl tranzitu a 2/3 na to nejsou technicky přizpůsobené, tak při rozsahu 3,3 tis km by bylo dobré během dekády dovést opravit alespoň 2 tisíc km ... a tudíž udržet tempo 200-300 km každým rokem ... ale to by značilo opravdu, aby i tato vláda učinila nějaký finanční závazek pro tu další vládu v tomto ohledu. Teprve pak se bude dát říct, že tato vláda něco pro silnice I. třídy udělala. :idea:

Doposud pouze vyčíslila potřebné investice do oprav a výstavby, ale vzhledem k nedostatku peněz institut Útvar hodnoty za peníte má vlastně jedinou náplň činnosti: vymýšlet důvody, proč neopravovat a proč nestavět, i když ty stavby chybí a stávající jsou ve špatném stavu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V následujícím článku, který v tomto příspěvku uvedu se popisuje taková téma, které je spíš vzorovou ukázkou stavu některých druhů mostů. Článek se věnuje popisu problémů s detailním znázorněním i řešením ... ačkoliv se nejedná o hlavní silniční mosty, tak to dávám do tohoto všeob. tématu.

Problematika ružínskych rámových mostov (jako vždy, z portálu ASB, odbornější článek s faktama a fotkama)

Vodné dielo Ružín bolo vybudované v rokoch 1962 až 1972 a vyžiadalo si nové usporiadanie cestnej siete v tejto lokalite, a tým aj realizáciu viacerých premostení ponad vodnú plochu nádrže. Tieto mosty sa budovali v rokoch 1964 až 1969, ešte pred napustením priehrady.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční priority pro rok 2022 z pohledu ministerstva dopravy :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7339

*pokud stát nevymůže prostřednictvím NDS/MDV nápravu na tendrované části obchvatu R2 (14,3 km část úseku u Košíc), tak se nic nové prakticky stavět nezačne

Pokud se zadaří, tak se letos odevzdá do provozu 1 dálniční úsek, větší část velkého úseku na R2, a to v délce 13 km v plném profilu.

Pak tady máme prozatím jednodušší 1/2 profil na R3. Dál to pokračuje stavbami, které potrvají ještě 2 až 3 (snad ne více) roky. Nic stát nyní prakticky nesoutěží a nic nové tudíž nemůže rozestavět. :idea: Může "nanejvýš" tendrovat ... i to je vzhledem k přípravám a pak i finanční situaci docela obtížné.

Co se tedy přesně staví :?:
D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, asi 13,5 km s tunelem Višňové, ve výstavbě od 06/2014 (Salini) resp. 05/2021 (Skanska)
D1 Hubová - Ivachnová, asi 15 km obchvat Ružomberka s tunelem Čebrať, ve výstavbě od 12/2013
R2 Kriváň - Lovinobaňa (ucelení R2 od východu Zvolena po Lučenec)
- I. úsek Kriváň - Mýtna v délce 9,1 km se staví od 12/2021 s dostavbou v 03/2024
- II. úsek Mýtna - Lovinobaňa v délce 13 km se staví od 08/2019 s dokončením na podzim 2022
R3 Tvrdošín - Nižná nad Oravou, asi 4,4 km R3 v 1/2 profilu, staví se od 03/2021 do 06/2023
R4, I. úsek obchvat Prešov, asi 4,4 km s tunelem Bikoš, staví se od 07/2019 do 03/2023

Pokud nepočítáme upgrade na D1 v rámci rozšiřování a výstavby MÚK (D1xD4 atd.), tak Slovensko dnes staví necelých 60 km dálniční sítě, z toho 55 km v plném profilu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

Ministr dopravy vyměnil šéfa dálniční společnosti :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewforum.php?f=232

*p. Tlapa to nečekal až tak složité ... patrně nelze si představit co tedy čekal; že snad bude prodávat rohlíky (tím nechci znevažovat pekařství); pomalu historicky nejhorší rozestavěnost: málo km ve výstavbě a až 1/2 z nich se vleče dekádu bez jasného ukončení, dále spackaný proces náhrady mýta, co neprospívá vyjma provozovateli nikomu a velmi špatný přístup k VO na novou výstavbu ... nesnadná situace ke korekcím za již postavěné úseky (vracení peněz), nemluvě o chybějící MÚK D1xD4

Letošní cíle ministerstva dopravy a výstavby :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7361

Rozdělení zdrojových miliard € mezi D1, D3 a R4 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7356

*ve smyslu: 1 mld. € jako PPP na R4, 1 mld. € z EU na D3 a 1 mld. € ze státního rozpočtu na D1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavebnictví: Rok 2021 je horší než rok 2020 :!:

https://www.asb.sk/aktualne/stavebnictv ... -roku-2020

*celý stavební trh je kolem 5,4 mld. € za celý rok
- neskutečné číslo ... to jen pro představu ještě roky kolem ´08 v SKK mají víc než nyní v € v propočtu samozřejmě, bylo nad 200 mld. SKK
- propadají se i aktivity v zahraničí

https://www.asb.sk/biznis/slovenske-sta ... -revolucii

Vzhledem k tomu, že inženýrské stavby, které ale mají v zásobnících miliardy € a obrovské investiční dluhy se propadají ještě i proti roku 2020 (dokončování velkého železničního projektu, dokončování PPP D4/R7, žádné náhrady za tyto stavby v tom rozsahu), menší počet výstavby bytů a nynější inflace to ani neumožní, tak jsou to i negativní výhledy do dalších let navzdory možným zdrojům. Pro růst totiž budou chybět kvalifikovaní dělníci.

Na Slovensku se staví jednoduše o 1/5 méně, než před pandemii a že se nepovedlo zlepšit 2021 proti 2020 je důkazem selhání vládní politiky v mnoha oblastech. :ko: Tam ty vize jak se bude investovat do budov zůstanou z 1/2 jen na papírech ...

Tento rok nebude zřejmě značit žádné zásadnější oživení sektoru. Nenasvědčuje tomu totižto vůbec, ale vůbec nic, že by tomu tak být nemělo. A i kdyby se vláda rozhodla něco postavit :arrow: nejméně 1 rok potrvá to vysoutěžit po zakopnutí do země. Obyvatelstvo utlumuje investice do bydlení. Průmysl taky snižuje svoje investiční aktivity, protože je drcen náklady na energie. Samosprávy jsou pod stejným tlakem placení účtů za energie ... problémem je, že nové balíky začínají nyní a Fond obnovy má projekty, ale nejsou připravené a nelze je realizovat ihned.

Vláda, která nechá padnout takhle stavebnictví ale nemůže čekat nižší ceny čehokoliv ani urychlenou obnovu segmentu a tudíž ani výsledky. Ze států V4 Slovensko realizuje nejméně pro veřejné projekty, které mají udržet jednak činnost firem a jednak zaměstnanost a rozvoj regionů.

Pak si lze číst špatné výsledky a hodnocení ve srovnávání od stavu vodovodů, kanalizací po chybějící tělocvičny ve školách, upadající nemocnice až po katastrofální stav silnic, mostů, železnic a absenci nadřazené silniční sítě. Investiční deficit v tomto všem překračuje 1 celé SK HDP a to ve srovnání s celoročním výkonem stavebnictví je zřejmé, že doopravdy se nenaplní tyto plány ani za dalších 40 let. (segment vládních záměrů musí být připočten k soukromým investicím atd., dále rekonstrukce bydlení)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Warcz
Příspěvky: 2081
Registrován: 14.3.2009 14:50:43

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Warcz »

Ten stav infrastruktury je opravdu horší, ale napadá mě není to teoreticky výhoda pro ČR, že přetáhne ty zaměstnance na projekty v ČR co běží ?
Krupp
Příspěvky: 209
Registrován: 4.12.2009 12:44:45
Bydliště: Těšín

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Krupp »

ČR má teď v přípravě dobře našlápnuto, ale taky bude chtít šetřit. Spíš než o přetahování firem ze SKK bude úspěch když současné tempo investic udržíme a nepoleví.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Autodopravci začínají štrajk: symbolicky od pondělí. Důvody se skládají delší dobu. Jak mýto, tady jsem to naznačil: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 03#p251103 o pár dnů dříve :)

Tady pak začátek v hlavním městě od pondělí 14.: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7379

No a jak reagují min. fin. a min. dop i s podmínkama dopravců si lze číst zde: https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/mi ... odsudzuju/

Nutno podotknout, že tito dopravci mají již zkušenosti a pokud nepřijde k posunu, dá se očekává opakování situace z let minulých. Po dopravní stránce nastane bohužel peklo ... jak veliké, tak to závisí jen od politiků. Ti na Slovensku se ale staví ke všemu od inflace až po podmínky (mýto, daně) buď chladně nebo mrtvo (pozice mrtvýho brouka).

Bylo by dobré si to uvědomit kdo sem kde jede (chce projet) ... sledovat i tento vývoj.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplním vývoj a sice autodopravci mají do 23.2. jednat s min. financí a min. dopravy. Je velice otázní jak se to bude vyvíjet dál. Do té doby jsou nátlakové akce přerušené.


Dále, Propojení severu s jihem má měřit 150 km a stát 2 mld.€ - to ukázala 1 studie. :)

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7380

Všechno co se tam uvádí se nezačne realizovat v takovém vyjádření, které by odpovídalo již formování S-J ... protože se plánuje 1 stavba jižní R3 (obchvat Krupiny), dále na R1 ve stávající trase od BB na sever, ale to kvůli tomu, že tam na hlavní trase je v katastrofě most a hrozí odstávka trasy, takže by se "hodila" alternativa a stejně tak se plánuje menší stavba na R3 na Turci, ale nic souvislého ...

Já jsem již před 20 lety říkal, že se budou radši vyhazovat miliony a miliony ... na studie a sliby tak, aby se uzpokojila každá část této oblasti, ale ničeho souvislého se tam do 2030 stejně nedočká.


Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy nevyhovie požiadavke autodopravcov na zľavy z mýta:
https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... vy-z-myta/

Doležal sa s autodopravcami na ničom nedohodol, na rokovaní sa vraj pohádali a nepredložili žiadnu reálnu požiadavku:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/do ... oziadavku/

Závěr: „Vyzývame vládu, parlament a koaličné politické strany, aby okamžite začali riešiť problémy dopravcov. Inak budeme nútení trvať na odstúpení ministra dopravy, pretože opätovne sa rokovanie uskutočnilo bez výsledkov a vrátime sa do ulíc,“ dodala organizácia malých autodopravcov na sociálnej sieti.

__________

Dopravcům stačí výměna ministra dopravy je závěr, který se hned tak nevidí. Kde je garance, že nový ministr jim vyhoví? Nikde. Tady je zásadní věc, že hlavní organizace ČESMAD nevnímá menší UNAS ve stejném ohledu co se těch požadavků týče. A ani není zjevná politická síla, která by to měla změnit. Ty odkazy z MF a MDV jsou evidenntní, není kde z čeho brát a odpouštět. A je to ve smyslu: nemůže podnikat? Tak nepodnikejte. :arrow: Je nedostatek řidičů, pročistí se trh od takových firem, které to neumí. Bez ohledu na ty požadavky a cenové náklady, které již nejsou nejvyšší v EU.

Riziko blokád ale vyloučeno tímto rozhodnutím není.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci vylepšování této sekce jsem chtěl v roce 2021 založit extra vlákno k tunelům. Chtěl jsem se detailně věnovat tunelům jak silničním tak dálničním v provozu, ve výstavbě a v plánech, ale z časového hlediska jsem to nemohl realizovat a ani to již takhle realizovat nebudu.

Stala se ale taková věc, že SSC mezičasem založila sekci k Silničním tunelům, kde je mapuje a něco k nim uvádí. :arrow:

https://www.cdb.sk/sk/casto-kladene-ota ... unely.alej

Takže alespoň touto formou to tady uvádím.

1 rouru pro jízdu mají tunely Branisko (D1), Horelica (D3), Poľana (D3), Svrčinovec (D3) a Stratená (silnice I. třídy).
Dalších 7 tunelů má 2 roury: Ovčiarsko (D1), Žilina (D1), Bôrik (D1), Šibenik (D1), Prešov (D1), Sitina (D2), Považský Chlmec (D3)

Ještě doplním, že ve výstavbě jsou tunely Višňové (D1) a Čebrať (D1), kterých realizace se neskutečně natahuje, jak si lze ostatně číst v tématech k nim. Ve výstavbě je i tunel Bikoš (R4), no a tendruje se další tunel na R4 a sice tunel Okruhliak.

Je to vlastně čistě novodobá záležitost, že se tady staví po revoluci hodně tunelových silničních sekcí. Doposud Slovensko mělo de facto hlavně železniční tunely.

Tak to ještě tak pro zajímavost a uvědomění si dosáhnutého pokroku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“