Já o tom psal do detailů na str. 20 a dostalo se to až na na str. 21, jinak to neprojde bez 90 hlasů tedy ústavní většiny a co se týče toho že není co stavět, tak to je naprostá hloupost. Projektů pro výstavbu dálnic, páteřních silnic I. třídy a železnic je opravdu mnoho. Nyní je na co připravovat do výstavby, když není za co? Zákon je zbytečně přísný a zasahuje nejen do zadlužování, ale i do deficitů atd. Otázka připravenosti je o roce, uvolnění dluhové brzdy se taky nerovná se zahájením výstavby do roku 2020, ale po, když se dostaví současné rozestavěné úseky.
Navíc, vláda má problémy sama se sebou. Hlavní vládní strana by nedbala zahájit předčasné volby. Dálniční síť se ale staví, není tady období 1998-2004, období útlumu. A bude se muset poupravit financování nových úseků, aby to nestálo všechno na EU fondech nebo zadlužení. Další úvěry neřeší výstavbu na delší časový úsek, ale na další dekádu. Takže celé to je špatně postavené.
Ale je to zbytečné dál rozepisovat.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 17.9.2017 8:22:11
od kot
Mě právě zajímalo, jak se k tomu v rámci ústavní většiny bude v debatách stavět opozice a její argumentace v této věci. A pochopitelně a hlavně hlasování jako takové. díky
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 21.9.2017 8:49:44
od eric987
Opozicia to nepodpori z principu - pretoze to navrhla koalicia.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 24.9.2017 16:16:17
od Diaľničiar
Vícero článků k dálniční síti za tento týden ... a na konci příspěvku odkaz na video rozhovor s ministrem dopravy SR.
ministerské P.R. prezentovalo, že během 1 roku ve funkci stávajícího ministra dopravy se zahájila výstavba na téměř 100 km dálnic
*no, ve skutečnosti se jedná spíše o 90 km a prakticky všechny se opoždili pro legislativu a vysoké ceny pro výstavbu, ale budiš zahájil výstavbu, jenomže na 60 km D4/R7 což je PPP se stále s reálními stavebními prácemi nezačalo, protože selhala státní legislativa a byrokracie ... problémem pak jsou mnohé další úseky, které se již staví před jeho přichodem na ministerstvo: jejich výstavba se prodlužuje a prodražuje ... (odkaz k D4/R7: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 60#p153560 )
vláda by pak chtěla budovat dalších 90 km do roku 2019, tedy ministerstvo dopravy již vybralo seznam úseků, které dokáže budovat
*jenomže tady to stojí na financování, ale tedy není to prostě tak, že ani není co stavět, ale tendrovat to bez zajištění prostředků se nedá
*když se odečte, co se dá ještě z EU fondů postavit a na co má stát vlastní zdroje, tak chybí cca. 1 mld. €
A ještě analýza samotné NDS, která to rozepsala s nejnižšími požadavkami a jen na stavební náklady a jen do roku 2019:
zdroj: portál NDS
Snímka0.PNG (28.74 KiB) Zobrazeno 14746 x
zdroj: portál NDS
Snímka.PNG (72.72 KiB) Zobrazeno 14746 x
tady pak ten seznam 9 úseků v rámci mapy Slovenska
a odkaz na video rozhovor s ministrem dopravy
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 26.9.2017 22:29:30
od GiuseppeS
Dva postřehy z léta ze Slovenska:
1) Toto https://goo.gl/maps/W6R7eTsTqfE2 mi tedy nepřijde jako povedený sjezd (stopka, krátký průplet ...)
2) Šedesátka na opravovaném úseku D1 pod Tatrami (místo našich 80 km/h) byla docela pruda
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 27.9.2017 22:35:24
od Rio13zm
pokial iba tieto dve veci ta seru na slovenskych cestach, tak parada. vsetko ostatne musi byt super.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 28.9.2017 9:37:14
od monin
Rio13zm: ešte v motorestu Bôrik mali teplé pivo.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 28.9.2017 16:27:32
od Hanes
Tak to je pořádný průser. Teplé pivo vůbec nejde!
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 29.9.2017 21:26:07
od Rio13zm
pivo nema nic spolocne s cestami a kedze kolega postrehol iba stopku a 60, vsetko ostatne musi byt v najlepsom poriadku. skoda, ze toho nepostrehol viac: znacenie, cesty a dialnice, povrch, odpocivadla a ich servis, dopravu, spravanie sa inych vodicov a ine.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 30.9.2017 22:32:07
od Martin96
Co jsem letos v létě projel Slovensko (osa Čadca - Žilina - Prešov), tak co se dálnic týče, není moc co vytknout. Ale co se silnic I. třídy týče, tak by to bylo na delší povídání...
I když je pravda, že cesty, které jsem letos projel, byly relativně opravené (I/18 v okolí Popradu, nový miniobchvat Prešova, dvojky kolem Spišské Nové Vsi či pod Tatrami). Ale jak vjedete do některých obcí či měst, tak je to jak tankodrom... Neříkám, že v takovém stavu jsou všechny, ale v porovnání s městy v ČR je to jako nebe a dudy...
Na pohled má sice doprava o miliardu € méně než v letošním roce, ale je to jen odraz čerpání EU fondů a tak je i vidět jak silně závislý je sektor dopravní infrastruktury na nich. V konečném důsledku má ale sektor dopravy navíc o 66 mil. € s odhlédnutím na EU fondy.
Nepochybně by se dalo investovat mnohem více, ale to napříč celým státem. Priorita pro ministerství financí je snížit deficit státního rozpočtu a co nejdříve ho vyrovnat. Rok 2018 bude mít Slovensko historicky nejnižší deficit z hlediska % na HDP.
Na přiloženém odkazu je přehledná tabulka pro jednotlivá ministerstva. Do vládního rozpočtu nespadají výdaje samospráv, sociální pojišťovny ani zdravotní pojišťovny.
Jde o návrh, ale v zásadě se toho asi moc nezmění.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 29.10.2017 14:35:12
od Diaľničiar
EÚ poskytne na rozvoj dopravy v SR navyše 700 mil. €
Všeobecně: Stav financování dopravní infrastruktury bez započtení EU fondů je tristní. Reálně (bez započtení inflace) se vynakládá na stavby během dekády, která uplynula jen o asi 18% více peněz. Taková je to priorita. Financování přímé výstavby dálniční sítě je na stejné úrovni, stouplo jen financování přípravy. Ani přímo nestoupá výkup pozemků, protože na to jdou často jiné peníze. Dokonce klesá oproti minulým letem financování rekonstrukcí silnic I. třídy. To vše v období, kdy se ekonomice daří, kdy Slovensko roste a kdy pomalu končí lukrativně nastavené eurofondy respektivě končí pro jejich zakontrahování. To prostě nevěští do další dekády nic extra když se ještě navíc započte investiční dluh na silnicích I. třídy, mostech na nich a na chybějících úsecích dálniční sítě. Modernizace železničních tratí rovněž uvázne. Obyvatelstvo má zase subjektivní pocit, že se nikde nic nedělá a všechna výstavba se vleče, co ale není pravda. Na to se stačí ohlédnout do třeba současného Německa, kde rovněž staví mnoho úseků nepřiměřeně dlouho a navíc hodně krátkých. Proti tomu je realizace dlouhých 2-tubusových tunelů, vysokých a dlouhých mostů realizována v podstatě dobře. Jenomže bohužel se dostavbou jednoho úseku posune kolona na další část trasy ať je to kdekoliv a tam to uvázne pro nedostatek financí. Ovšem ve stávajícím období je výstavba de facto maximální, tohle je dekáda budování jak dálniční tak železniční sítě včetně opravy silnic (i těch krajských) i železnic. Jenom nikdo neříká, že se to nedá udržet a že dokonce nejsou zdroje na údržbu stávajících sítí, které se tak opravují pomalu ve zcela zdegradovaném stavu ... že je ta výstavba pomalá a rozkouskovaná je dáno i terénem.
Z jiného soudku, před časem vznikla taková politická regionální iniciativa pro urychlení realizace R3 s názvem "Iniciativa Středního Slovenska", ale jak to bývá, tak se tam nabalují další požadavky a to i pro R2 atd. Více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=6127 .
Jestli to tady bylo, omlouvám se, ale v SR spustili docela zajimavý web:
Interaktívna mapa diaľnic a rýchl.ciest v SR. Dĺžka tunelov i mostov, odhadované náklady aj prínosy, dokončené i zostávajúce stupne prípravy, skutočné intenzity dopravy, aktuálne sľubované termíny výstavby…
Martin96 píše:Úžasný web. ŘSD by se mohlo inspirovat
Ale to není nic pro ŘSD... Tenhle web nepatří NDS. Stačí si dole vlevo rozkliknout poslední záložku...
Je to ekonomická neziskovka: (http://www.ineko.sk/)
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 30.11.2017 12:49:11
od Martin96
Já vím, ale i tak si myslím, že kdyby na podobném základu byla i mapová aplikace ŘSD, tak by to bylo daleko přehlednější.
*v článku jsou informace i o zahájených stavbách do procesu výstavby a o aktuálních soutěžích na další
Ovšem v roce 2018 to bude pravdepodobně 0 km, vůbec prvně v historii NDS. Ale to není žádná tragédie vzhledem k náročnosti stávajících úseků ve výstavbě pro jejich technickou obtížnost realizace a finanční náročnosti.
Je to 25 let od rozdeleni .
A tak jsem uvazoval proc slovaci nevybudovali primou cestu z Bratislavy do Kosic .
Je to kvůli " Bati a jeho D1" nebo Bratislava nemá rada vychodnary ?
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 27.1.2018 22:38:28
od JirkaS
Je to proto, že D1 je vedena tak, aby obsloužila více významných cílů. Přímá dálnice do Košic by toho obsloužila míň (stačí se podívat do mapy), D1 by byla stejně potřeba a na stavbu obou Slovensko nemá. Přímé spojení sice v plánech je, ale jako hodně dlouhodobá záležitost.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 4.2.2018 10:45:15
od Diaľničiar
Ministerstvo dopravy a NDS připravují 5 dálničních tendrů za skoro 1 mld. €, které se letos mají začít tendrovat.
R2 Mýtna - Lovinobaňa, 11,4 km (tendr má být vyhlášen již tento měsíc)
R2 Kriváň - Mýtna 10,5 km
R2 Košice, Šaca - Košické Olšany 21,25 km (jen ten bude zaplacený z EU fondů)
R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou 14,1 km (1/2 profil)
D1 rozšíření + D1/D4 MÚK 3,5 km
v tendrování již jsou:
R4 Prešov, severní obchvat, I. úsek, 4,3 km
R3 Tvrdošín - Nižná (1/2 profil) 4,4 km, zde se již mohou předkládat cenové nabídky
Do jednotlivých vláken to nedávám, tam až pak když se soutěže rozběhnou.
Re: Slovensko všeobecně
Napsal: 4.2.2018 22:14:34
od kot
No, kdyby se na té R2 podařilo rozestavět celých 57 km, to by byla opravdu bomba ! To by cestu z Košic přes Lučenec, Žiar do Bratislavy přes Nitru úžasně zrychlilo...