Stránka 23 z 30

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 4.10.2019 11:57:24
od kot
Sakra ta značka vypadá "divně" ! Snad se něco takového začne zkoušet i u nás v ČR... Ale našim sousedům gratuluji !!!! :ok: :D

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 11.10.2019 12:29:24
od musklin
Tak to není dobrá zpráva.
140 tam jezdím v poho i dnes. Te´d čekám policajty na konci úseku, co budou měřit zda jsem se vrátil na 130.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 11.10.2019 20:53:08
od Honzl
Jen k Tomáši Eyblovi: Oni to Poláci prý kontrolují, ale policie má tolik jiné práce, že prý do 10 km nad 130 to na rovných úsecích prostě nechávají být. Podobně je to prý na rovných úsecích dálnic v Německu (tam, kde už je max. 130 a nikoliv neomezená rychlost) a v Anglii (kde prý se diskutuje o zvýšení z maxima 70 mil na 80) a radary jsou tak už dnes nastaveny, aby prý ,,to odsejpalo a nezdržovalo'' a je to maximálně na domluvu, neb zvýšení rychlosti o pouhých deset řidič na dálnici, kde to má dobře jet a jedou tak všichni, snadno přehlédne. Policistů je málo, nejsou lidi a peníze a mají prý víc práce se zločinci, než řidiče ,,buzerovat'', a prý je to bezpečné (možná už umějí jezdit bezpečněji). Takže Slováci nepřicházejí s ničím novým. Mohli by to dělat také tak a policie by mohla řešit zločinnost v jiných oblastech, třeba krádeže a vývoz kradených aut.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 17.10.2019 13:03:37
od Diaľničiar
Abych to upřesnil k výše uvedenému, jedná se prozatím o test a ten končí k 31.10., co se týče té MPR 140 km/h.
  • Z iniciatívy Ministerstva dopravy a výstavby SR sa pristúpilo k dočasnému zvýšeniu najvyššej dovolenej rýchlosti na 140 km/h na úseku diaľnice D1 Poprad východ – Beharovce. Ide o skúšobnú prevádzku na jeden mesiac, ktorá bude v období 1.10.2019 – 31.10.2019.
https://ndsas.sk/press/spravy/na-mesiac ... od-tatrami

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 18.10.2019 10:08:45
od Diaľničiar
Vážska cyklomagistrála :arrow:

Vážska cyklomagistrála (odbornější článek + fotky)

nejedná se o silnici ani dálnici, ale svými parametry a umístněním se jedná o opravdu vysoce kvalitní trasu pro cyklisty, která se tady formuje v rozsahu 100 km, není to ten typ jen položeného asfaltu na pole nebo dokonce sdílený provoz s jinými vozidly a tak to pro zajímavost tady přidávám a i to jen několik úseků v rámci ní; dohledání pak na netu dle libosti

výstavba této trasy se realizuje pro její celkový význam, který je v rámci SR největším, a proto se takto nanovo staví :idea: (v trase dálnice, železničního koridoru nebo lodní dopravy)

http://www.spoznaj.eu/vazska-cyklomagistrala-2.cast

Obrázek

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 28.10.2019 19:39:43
od Diaľničiar
Slovensko realizuje 3 úrovně prohlídky stavu mostů. Od vizuální po práci se statikem. Problémem je věk mostů na celé silniční síti, vysoká fluktuace pracovníků ve veřejném silničním sektoru a nedostatek peněz pro samotné obhlídky. Vyhlídky: do dalších let se bude muset razantně navýšit finanční částka určená do mostního programu. Nikdo to nechce říct, ale dnešní stav je cca. 30 mil. € (stát, kraje) a poté opravy havarijních stavů, kdy to padá nebo to hrozí za desítky mil. € ročně. Jen železnice zvládají realizovat obhlídky lépe, ale to je jiný segment. Slovensko bude muset navýšit finance na mostní program na úroveň 55 mil. € na obhlídky a stanovování postupu rekonstrukcí a tyto si budou vyžadovat i větší jednorázovou částku. Jinak :arrow: omezování zatížení, počtu jízdních pruhů až uzavírky. Celkem špatná zpráva pro stát, kde to je samý most. Ale normální vzhledem k tomu jak se s tím téměř nic nedělá.

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/od ... od-nohami/

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 6.11.2019 0:30:41
od kot
Už jsou nějaké zprávy o vyhodnocení MPR 140 ? díky

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 6.11.2019 8:59:00
od eucitizen
kot píše:Už jsou nějaké zprávy o vyhodnocení MPR 140 ? díky
Zatial nie, v tichosti odstranili po mesiaci 140 km/h.
Otazka je, staci mesiac na vyhodnocovanie?
Nezachytil som v spravach zeby boli nejake havarky na tomto useku.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 6.11.2019 13:58:47
od kot
Díky za odpověď ! Máš pravdu, že měsíc je pro statistiku pouze lusknutí prsty. Reálná doba by byla rok. Srovnání rok x rok v sobě obsahuje všechna roční období. Ale stejně se těším na hodnocení experimentu ! :D

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 6.11.2019 19:55:01
od eucitizen
kot píše:Díky za odpověď ! Máš pravdu, že měsíc je pro statistiku pouze lusknutí prsty. Reálná doba by byla rok. Srovnání rok x rok v sobě obsahuje všechna roční období. Ale stejně se těším na hodnocení experimentu ! :D
Lenze, medzi Popradom a Levocou, tento usek je zime niekedy velmi nebespecny ak vela nasnezi, uz tam boli retazove havarky a mozno preto to dali na mesiac pred zimou. Mohli to dat od jara az do jesene, takto by sa to lepsie vyhodnocovalo.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 6.11.2019 22:43:44
od kot
2 eucitizen : Právě pro velké rozdíly mezi jednotlivými ročními obdobími mi přišlo nejlogičtější statisticky řešit období rok x roku. Ne každý rok je sněhová nadílka ve stejném období roku, takže tím by byla statistika přesnější. Tož tak...

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 9.11.2019 15:15:23
od Diaľničiar
Stavební zakázky min. dopravy mají hodnotu 4 mld. € :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6733

*největší podíl na tom mají dálnice a silnice, ale ministerstvo kdyby chtělo, tak může uvolnit projekty v hodnotě až 12 mld. €, ovšem není to finančně kryté
*EU přišla s návrhy (které jsem psal v českých částech) se snížením podílu financování (co pro SR, které 3/4 až 4/5 všeho v dopravě staví z EU není dobrá zpráva) a navíc je i návrh směrovat 80% z infrastrukturních peněz mimo prostor dálnic, na co ale tlačí (nejen) státy V4, že to není pro ně dobré, protože nemají tuto síť na úrovni ostatních zemí

Tedy ale nic dobré ani s výhledem. Nemluvě o tom, že peníze jsou sice zakontrahované, ale v mnoha projektech se výstavba protahuje a peníze nejsou vyčerpané. Navzdory tomu ještě doplním, že stejný scenář byl i v letech 07-13 a i nyní se uvažuje jak tehdy o přesuně dalších stovek mil. € z méně úspěšných OP právě do dopravy, kde se dají utrácet veliké peníze najednou.

no a k tomu skutečnost dnešního stavu:

Stav silniční sítě k 1.1.2019, aktualizace k 07/2019 :arrow:

https://www.cdb.sk/sk/Aktualne/stav-akt ... -2019.alej

dle správců: https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... -01-01.pdf

stav vozovek: https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... 1-2019.pdf
Příloha s1.JPG je dlouhodobě nedostupná.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 17.11.2019 16:32:40
od Diaľničiar
pouze pro zajímavost

takto vnímá Slovensko mladý Chorvat: https://slobodnadalmacija.hr/novosti/bi ... -tek-place

Typický obraz situace. Slovenská Nitra získala velkou investici v kombinaci i státních výdajů na infrastrukturu. I s městem a samosprávou kolem 2 mld. €, z toho většina je hotová. To by bez automobilky nikdy nedošlo. Ta se sebou přinesla další investory. Ale nemá tam kdo pracovat, což plyne z článku, protože tam pracuje hodně národností z Balkánu. Ale tak jak je tam uvedeno, to je ta proměna, kterou Chorvatsko neudělalo. Proměna, která z ničeho, kde se prakticky nedělal hotový produkt, tak se dnes dělají stroje. Na konci článku jsou informace i kolem základních faktů; dominantní pozice výroby vozidel v propočtu na 1 obyvatele, 44% průmyslu tvoří ten automobilový a export tohoto sektoru činí 40%. Na druhou stranu to sebou nese rizika, ale ty v článku nejsou.

Automobilová velmoc, ale s velmi špatným stavem státních silnic, mostů a chybějící sítí dálnic. Ve městech není kde parkovat, je to již o toleranci policie, která vidí hlavně ty, kdo stojí na zeleni nebo omezuje chodce.

Nepochybně je to pro město Nitra dnes o jiném. Na to se zaměřil článek a rovněž na to, proč mladí Chorvaté odcházejí pryč; série článků, kdy se zaměřují na to, že lidé odcházejí již i do států V4 a nejen na západ EU. :idea:

Chorvatsko vnímá, že SR i ČR jsou dnes vyspělejší státy, kterých dokonce hlavní města vysoce překračují průměr EU, kde Praha má 187% (7. nejbohatší region EU) a Bratislava 179% (8. nejbohatší region EU). Že se ty státy oproti třeba Chorvatsku zcela hospodářsky posouvají, ekonomika se modernizovala a je zde zájem investorů na rozdíl od Chorvatska, které čeká i mnoho reforem a práce v průmyslu moderního typu tady moc není.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 20.11.2019 16:08:36
od Lenny
Chápu správně změnu, která nastala, že z R1 se stala dálnice R1?

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 20.11.2019 19:05:12
od Rio13zm
da sa povedat, ze ano. dnes som postrehol na SK fore, ze nieco take sa teraz 28.10. udialo.

https://www.nrsr.sk/web/Dynamic/Documen ... cID=473546

kedze sa chysta k 1.4. 2020 nova vyhlaska, museli sa teraz zmenit niektore zakony.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 25.12.2019 10:43:58
od Diaľničiar
V roce 2019 se budovalo cca. 150 km D/R, z čeho se 1/10 odevzdala do provozu. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6777 .

Obzvláště pak se kolem Prešova a Košíc v návaznosti na napojení na zvyšek území a jižní a severní směry formuje 50 km D/R. Více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=220&t=6778 . Jde o následující:
  • D1 Prešov západ - Prešov juh (7,8 km) - vo výstavbe
    R4 Prešov, severný obchvat, I. etapa (4,3 km) - vo výstavbe
    R2 Šaca - Košické Oľšany, II. úsek (14.3 km) - v súťaži
    R2 Rožňava - Jablonov nad Turňou (14,1 km) - súťaž vyhlásime čoskoro
    R4 Prešov, severný obchvat II. etapa (10,2 km) - súťaž vyhlásime v 2. polroku 2020
Formuje se i obchvat Bratislavy formou PPP na D4/R7. Řeší se složitá situace na úsecích D1 mezi Žilinou a Ružomberkom. Ve výstavbě se postupuje i na D3, kde se stále 1 úsek staví a další připravují.

V 1.Q 2020 jsou volby a dá se očekávat zpomalení dalších rozhodnutí pro personální výměny na klíčových postech. :idea:

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 12.1.2020 10:53:45
od Diaľničiar
to, čemu se tady věnuji delší čas (mýto, stav silnic atd.) se rozvinulo po protest dopravců, co jsem zmínil v tlači, ale teď to rozepíšu detailněji, protože to prozatím spěje k vyhrocení situace a tedy větších blokád jak silnic tak hran. přechodů

SK Autodopravci od úterý štrajkují, blokují silnice a HP. Bylo to v režimu 12h a 12h a převážne jen blokováním nákladní dopravy na HP a pár ulic v pár městech. A i přerušeno, ale po novém je rozhodnuto, že od dnes od 22.00 to pokračuje a ve větším rozsahu. Jejich základní požadavky: pozastavení výběru mýta, ve kterém NKÚ zjistil to co se dekádu ví a sice, že jen malý zlomek jde zpátky do výstavby infrastruktury a snížit o 50% silniční daň, která je po Irsku 2. nejvyšší v EU. Vláda s nimi prozatím nejednala; pouze sliby a přísliby, ale jen ohledně daní a i to jen -12,5%, ohledně mýta ministerstvo dopravy nesouhlasí. Dopravci nehodlají ustoupit. Mj. dopravci poukazují na další fakta: vysoké zdanění PHM (vyšší než v Rakousku), jen málo peněz ze všech těchto "dopravních daní" jde zpátky do silniční infrastruktury, čehož výsledkem jsou rozpadnuté mosty v havarijním stavu, 1/2 státních silnic je ve špatném stavu, dálniční síť je v 1/3 realizaci. I proto jsou drahé produkty v obchodech, i proto nedokáží dopravci již cenově konkurovat Balkánu a i proto mladí lidé odcházejí ze Slovenska a to nejen řidiči, ale jde pozorovat citelný úpadek celé společnosti a státu. Dle nejnovějších informací se k nim přidají zemědělci. Stát je přitom 1,5 měsíce před parlamentními volbami. Dopravci nejsou organizováni politicky, člení se na 2 základní skupiny: ČESMAD a UNAS. Ti první podporují požadavky těch druhých, kteří tento protest začínají jako první. Prozatím se to dotklo jen několika ulic v pár městech a jen několika HP. Zásadně to nenarušilo chod státu, ekonomiky ani neohrozilo bezpečnost životů občanů.

Výpadek na příjmech ze snížení silniční dani o 50% (dnes činí dle dopravců 2198€ - v Nizozemsku jde o 20% zlomek) by činil cca. 40 mil. €. Ministerstvo financí nabídlo 12,5% tedy asi 9 mil. €. Dopravci požadují 50%.

Pozastavení mýta není dle ministerstva jednoduché a prozatím tedy nemožné bez ohledu nastavení podmínek. Ministerstvo dopravy trvá na tom, že to bude znamenat výpadek plateb ze zahraničních kamionů (dopravci oponují, že stále jde o 10-20% výběru do silnic, zbytek oligarchům do kapes a toto nehodlají nadále podporovat platbami) a odstoupení státu od smlouvy by znamenalo žalobu ze strany Skytollu. Stávající mýto končí, má se vypsat nová soutěž a dopravci trvají na tom, že až do nové smlouvy, která má být transparentní tak, aby 60-70% šlo zpátky do infrastruktury se nemá mýto vůbec platit.

Jiné kritické poznámky; třeba výše spotřební dani z nafty nejsou prozatím v požadavkách.

Blokáda silnic a HP pokračuje, přičemž 1. větší jednání je naplánováno na 13.1. Dopravci se mezičasem sjednocují a na jednání půjdou ve stavu zablokování tahů.

Je proto nevyhnutní počítat s dalšími omezeními v plynulosti provozu. :idea:

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 13.1.2020 0:06:51
od Martin z Ostravy
Teď druhým rokem se více pohybuji Slovenskem, zejména Žilinským a Bánsko Bystrickým krajem a nestačím se divit, kolik míst je je viditelně chudých. A dost je to vidět na silnicích, kdy dálnice jsou super (když jsou), ale stačí sjet na dvojku nebo i jen starou cestu kolem Braniska a je to jako u nás před 15 lety.

Dost mě zarazilo i nevyužití kulturního bohatství a relativně slabší nabídka služeb - nasnídat se ve všední den v Popradu, nebo zajít si o po 20h na večeři v podtatranských střediskách, těžký úkol. Přitom Poprad jinak živé město. Je škoda, že lidi odcházejí a nesnaží se situaci zlepšit.

Snad to stávka trochu nakopne.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 13.1.2020 0:38:10
od ML90
Je to tak, já bydlím na jihovýchodě Polska cca 25 km od slovenské hranice (u Dukly směrem na Svidník) a i kolem hlavních je to nic moc (zlepšuje se to až směrem na Stropkov), natož když se zajede do nějakého vedlejšího údolí, tak je to katastrofa. Na polské straně je to mizerné v pásu, ze kterého byli po válce vysídleni Rusíni/Ukrajinci, ale pak už je to v porovnání se Slovenskem úplně jinde (vyloženě nic moc je z větších měst snad jenom Přemyšl). Ono je to dané taky tím, že v Polsku je zrovna tady mnohem větší hustota osídlení a jsou tam výrazně větší centra – Krosno je na tom nesrovnatelně líp než Svidník, ale to je prostě taky tím, že Svidník má 12 tisíc obyvatel a Krosno skoro 50 tisíc plus dost hustě osídlené okolí. Centrum vojvodství Řešov (mimochodem skoro paradoxně jedno z měst s lepší životní úrovní v Polsku, což je práce dlouholetého primátora Ference), který zase v rámci Polska není se 170 tisíci až tak velký, je větší než třetí největší slovenské město Prešov. Ten rozdíl je vidět třeba i ve službách. Jednou jsme jeli vlakem z Prahy do Kysaku a pozdě večer jsme se vraceli do Polska. Potřebovali jsme docela nutně natankovat, ale v Prešově jsme úspěšně všechno minuli a pak až k hranici bylo všechno v noci zavřené, takže to byl docela adrenalin. V Polsku je přitom nonstop pumpa hned za hranicí. Totéž třeba nabídka restaurací (včetně turistického Bardejova) a všechno ostatní.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 18.1.2020 19:50:16
od Diaľničiar
Z ulíc na rokovania. Blokády kamiónmi sa nateraz končia :arrow:
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... p_rightbox

Vážny víta vyšetrovanie mýta, debaty o ňom považuje za neodborné :arrow:
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... neodborne/

Vráti sa blokáda ciest? Ani úľavy za 30 miliónov časti dopravcov nestačia :arrow:
https://spravy.pravda.sk/ekonomika/clan ... -nich-nie/
*Počas rokovaní sú cesty prejazdné

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 20.1.2020 19:47:05
od Diaľničiar
Zmeny v mýtnom systéme navrhované ministerstvom je ČESMAD pripravený akceptovať, UNAS nie :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/zm ... -unas-nie/

*UNAS pohrozil další blokádou silnic

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 21.1.2020 18:04:55
od Diaľničiar
Obchádzku kamiónov cez Vysoké Tatry bude riešiť prokuratúra :arrow:

https://spis.korzar.sme.sk/c/22306963/o ... ml?ref=trz

*souvisí s tímto stavem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 89#p203589

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 22.1.2020 19:17:58
od Diaľničiar
Premiér Pellegrini verí, že sa štát a autodopravcovia čoskoro dohodnú :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/pr ... o-dohodnu/

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 23.1.2020 17:06:35
od Diaľničiar
ČESMAD pristúpil na návrhy Ministerstva financií, štrajkovú pohotovosť však nezrušia :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/ce ... k-nerusia/

*stát neustále ustupuje, ale stále to nenaplňuje představy pro UNAS
*v článku jsou konkrétní změny vs. stávající situace

Původně si stát dokázal představit výpadek na financích ve výši 20 mil. €. Nyní po kombinaci všech prvků to je bezmála 40 mil. €. Dopravci od UNAS od začátku žádají 50 mil. € plus pozastavit platbu mýta.

Re: Slovensko všeobecně

Napsal: 26.1.2020 16:25:16
od Diaľničiar
Autodopravcovia UNAS hrozia ďalším štrajkom, ak ministerstvá nesplnia ich požiadavky :arrow:
https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/un ... -strajkom/