vzhledem k mojemu výpadku v tomto fóru jsem doplnil důležité informace a tady několik, které jsou všeobecného charakteru
Min. dop: Priorita je postavit chybějící D a R (06/20)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6981
*článek je zavádějícího charakteru, ale lze z něj pochopit, co se opravdu dá realizovat do pár let; jenom je smutné, že když již p. ministr dopravy řekne, že "potrebné dobudovať plnohodnotné diaľničné prepojenie medzi Bratislavou a Košicami" a vynechá v provizoriu hned D1 2x3 mezi Bratislavou a Trnavou, tak to hodně svědčí, tam to bude provizorium jednoduše i nadále
Brusel nemusí proplatit za dálnice až 0,5 mld (09/2020)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=7008
*a tato částka neustále stoupá; to jsou ještě zvýšené náklady proti původním aneb neschválené změny atp. a to jestli se nepovede uhradit i celé stavby, to bude ještě jen účet; jinak řečeno za chyby politiků se platí, a tohle jsou chyby a špatná politická rozhodnutí (celý sled špatných rozhodnutí včetně neustálých personálních rošád v NDS atd.)
Zkoumá se, kudy propojit D1 s R1 (10/2020)
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=7015
*jinak řečeno, regionální válka, na kterou se čeká dekádu
(doposud byla "jen" v roli samospráv a pár podnikatelů; nyní již ve formě vícero důležitějších politiků), jináč je to diskutovaná záležitost 3 dekády
v rámci formování různých obč. spolků a iniciativ
PPP se může uplatnit na další 4 projekty D/R sítě
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6998
*více méně platí již dekádu a půl ... novinkou je R4, ale jestli i tato vláda bude mít nějaký projekt PPP je otázní (od přípravy po tendr až podepsání smlouvy je potřeba mít 1,5-2 roky) a to se uvidí až jak se přerozdělí finance z EU a co bude dál; státním rozpočtem se všechno stavět nemůže, protože ten sotva ufinancuje spoluúčast a zvýšené výdaje na rekonstrukce
Tohle není zdaleka všechno, co se v dopravě odehrává za uplynulých 7-8 měsíců. Je tady celá paleta výměn vedení, šetření kriminálky, schyluje se k protestům v regionech, v železnici proti rozpočtu atd. většina toho, co se "staví" se protahuje v realizaci, prodražuje se, co se tendruje se neumí uzavřít, co se má stavět se oddaluje, tohle vše se nabaluje z minulosti a to se nedá ihned napravit. Širší informace přinesu až v roce 2021 při aktualizaci SK části fóra.
Ještě snad jeden názor. Ministerstvo dopravy nemá neomezenou moc, nemá ani politicky neomezenou moc. Narazit může na ministerstvo financí. A narazit může (a taky naráží včetně jeho podřízených org. a firem) v Bruselu. To vše je ještě navíc spomaleno zastaralou legislativou a ta nová uvázla. Ještě i řešení kolem pozemků se prodlužuje v platnosti z 12/2020 až do 2030, ale tomu se tady nechci věnovat, ale jde o to, že když by to někdo myslel vážně, tak to neoddaluje o dalších 10 let.
Jinak nikdo nemůže myslet vážně, že ministerstvo dopravy tady bude ta síla, která bude mít hlavní slovo v dopravě, infrastruktuře a výstavbě. Politický dojem je tak 50/50, ten odborný je 60/40, ale na pozadí boje o poslední větší miliardy a to na celou dekádu dopředu bez nutnosti prokazovat opodstatněnost investicí (prokazovat chce jen stát, formou útvaru hodnoty za peniaze) před Bruselem a jistou "nenasytnost" stavebního trhu rozpoutá o další tendry dlouhé boje, pokud jich nebude dost a nebudou kvalitní. A jakmile do všech nepřiměřeně zasáhne politika, tak se ty výsledky jen oddálí. Co se snad zlepší, to bude více opravených silnic a mostů. Co bude chybět je rozvoj všeho; tady se zrealizuje 5-6 zakázek na železnici, ale bude chybět rámec co dál, za co to dál bude a do kdy to bude. To stejné na dálniční síti, která jednoduše nemá do 2030 potřebných 15 miliard €. To bude zlomek peněz v ekonomické realitě COVID-19 to bude 5-6 mld. € příštích 6-7 let, tedy i s obdobím toho co se zahájí sa bude vidět do 2030. A to včetně fondů, možná nějaké PPP, realita připravenosti staveb a možnosti jejich tendrování, tedy 1/3. A je realita, že 1/2 až 2/3 se postaví až po 2030, ale s menším objemem peněz ze státu, s již plošnějším mýtem atd. Proto dnes regiony a každý uvědomelejší člověk tak urputně jde za tím cílem prosadit "to svoje", protože komu se to nepovede, ten se odteď dalších 15-20 let nedočká ani 1 km D/R. Po této straně je dobře, že stávající ministr má jasno v tom, že prioritou je ucelit tah D1, je tah D3, je tah R1 i R4 a D4 v rámci obchvatu Bratislavy. Všechno další bude o "prázdných slibech". Protože je mnohem snadnější vyčlenit státisíce € i milion pro nějaký úsek-dva něčeho, o čem se bude 10 let psát, ale ve skutečnosti tam bude 1-3 miny a nepostaví se to pro tyto miny. Dnes Soroška, v minulosti Px atd.
Tady se dá dočíst, že rok 2021 dostane silniční doprava 1,56 mld. €
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=7017
To by bylo, kdyby to bylo jen čistě SSC a NDS opravdu zlepšení, docela zásadní, ale když se dočte běžný člověk, že tam je taky splácení PPP, další věci kolem toho a taky autobusová doprava, najednou ty částky z toho jdou dolů, tak tam toho zase až tak moc nenalezneme. SSC sice dostane 2x více peněz pro část činností, ale tendr na opravy silnic se vleče i s touto vládou. Slíbit lze všechno a pak ani nezakopnout do země. Dávno se to mělo rozdělit na 10 menších tendrů, ty opravy silnic, ale když ono to bylo "ušito" jinak. A dnes ty firmy nedělají nic jiné, než na co mají legislativní nárok.
Ono se pak dá dočíst ledacos, i to, že NDS vybírá zhotovitele pro tunel Višňové po Italech, i to, že ministr může přidělit práce napřímo. Ministr může, ale Brusel pak ledacos nemusí. Může, ale nemusí. Když nebude soutěž v prostoru jeho území, tak nemusí. A někdo ten účet pak bude muset platit a ty peníze, které budou chybět, protože je Brusel neproplatí, tak ty budou chybět v dalším roce. A sám stát porušuje vlastní zákony v rámci D1 v Ružomberku. Kde se již mělo jezdit a ještě se 2-3-4 roky jezdit nebude. Ten stejný ministr prohlásí, co pro něj není priorita, protože nejsou peníze a pak najednou to bude priorita. Ale ty peníze stejně nemá. Pochopil, že lepších pár sto tisíc pro jakože budoucí výstavbu, než říct, že to rozhodně ne. Ale když se nedokáže říct, co rozhodně ne, tak to znamená, že 2/3 regionům se bude i nadále lhát. S tím rozdílem, že snad jim tam stát opraví ty hlavní silnice. Za které se platí mýto. Mýto, to je kapitola sama o sobě. Představa, že si to bude manažovat sám stát a že to nebude mít žádná firma, to se rychle upraví. Že se domluví podmínky tendru s dopravcema, to je hezké, ale ve výsledku výnos z mýta nebude žádným pilířem pro novou výstavbu. Akorát snad neodteče 60% zcela někam pryč ... Vícero silnic I. třídy se připravuje do celkové přestavby, ale tato přestavba se neuskuteční paralelně s nezajištěnou výstavbou dálniční sítě. To by se ten rozpočet SSC musel zvednout na 0,5 mld. €, aby 4/5 šlo na stavební činnost. Zbytek na přípravy a chod. Jenomže ve stávajícím modelu "volné 1 mld." pro silniční infrastrukturu by to značilo odsun peněz z NDS a to se dostáváme k jádru problému, že tam je těch peněz chybějících ještě mnohem víc. Celý ten segment je silně podvyživen, projekčně nastavěn k jiným rozpočtům (dokumentace ale stárnou; jsou neaktuální, nové stavby neplní cíle; a musejí se aktualizovat). A pak si lze číst ještě názory novinářů, aby Slovensko nedopadlo jako Španělsko, že se postaví i zbytečné dálnice.
Ne, nepostaví se zbytečné dálnice, protože se nepostaví ani ten ucelený tah jménem D1 do konce tohoto volebního období i kdyby trvalo celé 4 roky. A nemůže se postavit něco, co není připraveno a ta příprava která chybí na většině R-ek bude trvat roky.
Tato vláda, pokud vydrží, tak bude důležitá v tom, co se začne stavět. Co možná dostaví v mantinelech její působnosti, protože se to již staví v nějakém režimu ... Ona toho moc nemůže rozestavět a otevřít. Ona může opravit 1000 km silnic opravdu kvalitně a to bude možno vnímat po celém státě. A pokud si vytvoří kvalitní podmínky pro celý chod, pokud nebude slibovat nemožné, tak se koncepčním způsobem přepracuje možná (část koalice) do dalšího období, kde sklidí to, co zaseje. A to bude budoucnost ekonomiky; protože to hospodárstvo státu si vyžaduje kvalitní dopravu. Pokud ho chce někdo změnit, tak může, ale nejdřív musí alespoň udržet to, co tady již je. A to ztratí, pokud ty logistické ztráty se budou zvedat proti zvyšku regionu.
Rok 2020 byl 2. hraničním pro spojení západu s východem státu bez ohledu na trasování. Krajním hraničním termínem byl rok 2023. My dnes víme, že před 2030 to nebude. Slovensko je v evidenci států s nevybudovaným propojením území Z-V, pouze již figuruje v kolonkách "možnosti napojení" na sousední státy a další tahy u nich. Kde figuruje jak D2, která naštěstí stojí, s pomalu vyčerpanými kapacitami v Bratislave (bez chybějící náhrady D4; což taky je absence chybějící okruh hlavního města) a D3, která se staví s poznámkou CEF, tedy se pravděpodobně dostaví. Sousední státy udělali maximum pro tyto cíle; H dostavovalo dálnici, PL dostavují na 3-úhelník s ČR a SR na severu a východní os státu se právě proto podpořila investicemi přímo do Prešova i Košíc a upřednostňuje se proto R4 namísto R3. Aby Slovensko jako stát bylo napojeno na dálniční mapu Evropy, bez vlastního územníhí propojení. Takových států je v Evropě minimum a nemuselo to takhle být, ale to už je zbytečné rozepisovat. Ekonomické ztráty chybějících spojovacích D/R jdou do miliard. Protože tady zaostávají regiony, nejsou firmy, odcházejí lidé jinam, na tom všem ten stát ztrácí. A evropská logistika trpí a Brusel nebo kdokoliv nemá opravdu důvod investovat stovky mil. €, které není vidět v provozuschopné síti. Již se musí do konce někteřím lidem vysvětlovat, že rozvoj regionu se neudělá tak, že se postaví 20 km R v zaostalém regionu, když se to na nic nenapojuje, že to musí mít koncept plánu jak a kdy se to napojí. Ale špatně se to vysvětluje, když se neplní termíny zprovoznění, když jsou úseky často v jiném režimu zprovoznění atd.
Nejbližší půlrok určí jakým způsobem se to bude rozvíjet dál. Jestli jinak, alespoň částečně nebo tak jako doposud. Rozdíl mezi tím bude načisto promrhaná šance pro stát proti alespoň drobným nápravám za uplynulé dekády. A tam již nejde o odbornost, ani stavební lobby a boje v pozadí, o samosprávy atp., ale o to, oč jde celou dobu a sice politická rozhodnutí a kdo má na ně z uvedených největší vliv. Koncept existuje, chování lídrů se již vyjevilo, a teď se ukáže, co se stane všechno dál. Výmluvu znám předem; byl COVID a ekonomika se zadlužuje, ale to není merito dalšího rozvoje. Od 50/50 se to může vyvinout oboma směrama ... tak se necháme překvapit.