České dálnice > Diskusní fórum
http://forum.ceskedalnice.cz/

Slovensko všeobecně
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=116&t=5
Stránka 24 z 24

Autor:  Diaľničiar [ 22.4.2019 17:30:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Výstavba dálnic na Slovensku trvá již 50 let a jejich dokončení je v nedohlednu ... viewtopic.php?f=220&t=6566

Autor:  Diaľničiar [ 29.4.2019 16:20:48 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Do parlamentních voleb se do provozu dostane jen jeden dálniční úsek :arrow:

viewtopic.php?f=220&t=6570

kromě článku ještě mapka slibů a reality

Obrázek

Autor:  Diaľničiar [ 4.5.2019 14:10:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Majkii mě upozornil na pád zrezlého zábradlí z mostního objektu přímo na trakční vedení železniční tratě. Ano, i v takovém stavu jsou mosty na Slovensku. Nikdo se o jejich stav systematickými prohlídkami nezajímá a neprovádí se ani jen základní údržba obnovy nátěrů ...

https://www.railtrains.sk/modules/xcgal ... ?pid=35004

Obrázek

Obrázek

Autor:  kot [ 5.5.2019 17:24:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Nejsem si jistý, že v Česku je stav extra lepší...

Autor:  Diaľničiar [ 2.6.2019 18:28:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

História betónových mostov zhotovených technológiou vysúvania

Autor:  Diaľničiar [ 14.6.2019 18:39:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

EK odporúča Slovenska zamerať sa na strategické investície a udržateľnosť dopravy :arrow:

EK mluví i o investičním dluhu v celém sektoru.

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/ek ... t-dopravy/

A to je to, že se 3/4 nových investicí realizuje s EU fondami. Chybí národní zdroje ve větším rozměru, protože národní zdroje směrují na populistické aktivity vlád. Samotné EU nemohou postačovat.

Autor:  Diaľničiar [ 8.7.2019 11:03:24 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Stav rozestavěnosti

zdroj: ASECAP
Příloha:
701.JPG
701.JPG [ 67.48 KiB | Zobrazeno 1101 krát ]

Příloha:
701-1.JPG
701-1.JPG [ 53.5 KiB | Zobrazeno 1101 krát ]

Příloha:
702.JPG
702.JPG [ 55.55 KiB | Zobrazeno 1101 krát ]


a dále se staví úseky na D4/R7 v rámci PPP u Bratislavy, což je dalších 59 km
viewtopic.php?f=116&t=4295

Shrnutí:

Takže se stále staví cca. 130 km dálnic a rychlostních silnic.
Letos se má do provozu odevzdat formálně cca. 26 km dálnic, ale pravděpodobně "jen" D1 u Košíc.
V roce 2018 se odezvdalo do provozu 0 km dálnic / rychlostních silnic.
V tomto roce se má rozestavět cca. 46 km dálnic / rychlostních silnic.

tady jsou minulé záznamy: viewtopic.php?p=177175#p177175 (2018, 2016)

Autor:  Diaľničiar [ 3.8.2019 13:26:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

průměrně potřebný čas od rozhodnutí příprav k výstavbě dálničního úseku po jeho odevzdání do provozu dle NDS i s jednotlivými fázemi procesu:

0 - rozhodnutie o výstavbe diaľnice,
9 mesiacov - technická štúdia,
3,4 roka - záverečná stanovisko EIA,
4,6 roka - dokumentácia pre územné rozhodnutie,
5,4 - územné rozhodnutie,
7,2 - dokumentácia pre stavebné rozhodnutie,
8,7 roka - majetkové vyrovnanie,
8,9 roka - stavebné rozhodnutie,
9,5 roka - dokumentácia na ponuku,
10,7 roka - výstavba,
14,2 roka - prevádzka

Autor:  kot [ 3.8.2019 16:36:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

Pokud jsou takhle čísla "na jedné hromadě", vypadá to sakra drsně. Ale česká průměrná realita bude ještě horší. Mám pravdu ?

Autor:  Diaľničiar [ 11.8.2019 13:40:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

EU podporuje utlmení baní, takže třeba region Horná Nitra, kde se o tom dlouho uvažuje může nakonec získat i veliké peníze z EU zdrojů. Padá částka kolem 2,9 mld. €. Vláda plánuje na základě Akčního plánu Action plan for transition of Upper Nitra coal mining tady zajistit financování cca. 200 projektů a to pak hlavně těch dopravních. Je k tomu několik setkání na úrovni EU a rozvádějí se detailněji plány a zdaleka se to netýká jen nedobudované rychlostní silnice R2, ale i silnic I. třídy a dalších silnic, které mají zlepšit napojení na budovanou R2. R2 samotná pak samozřejmě celý region propojí se zvyškem území. Do regionu tak budou moct přijít nové investice, protože právě ta chybějící páteřní a ve špatném stavu stávající je hlavní brzdou tohoto rozvoje.

viewtopic.php?f=220&t=6648
https://ec.europa.eu/energy/sites/ener/ ... greece.pdf
https://financialobserver.eu/recent-new ... al-mining/
http://ceec.sk/ppt/Lamackova.pdf
https://www.khl.com/construction-europe ... 48.article
https://bankwatch.org/press_release/slo ... pper-nitra

    Slovakia to improve road infrastructure in Upper Nitra region

    Slovakia is to invest around €2.9 billion to improve roads in the economically depressed coal-mining region Upper Nitra.

    Work will include upgrades and repairs to 150km of dual carriageways and motorways in order to attract businesses other than those associated with mining which is being gradually closed. The improved road infrastructure will connect existing and planned business and commercial parks and zones, according to local media.

    Towns near the R2 dual carriageway, including Handlova, Novaky and Prievidza, could have by-passes.

    The priority stretch is the R2 inking Ziar nad Hronom and Drietoma and the I/64 road between Zilina and Komarno.

    Nitra, at the foot of Zobor Mountain in the valley of the Nitra River, has a population of about 76,655 and is the fifth-largest city in Slovakia. Many of the communist era industries and manufacturing plants have ceased production and closed. The region is also mountainous lending it tourism development potential.

Autor:  Diaľničiar [ 14.9.2019 22:02:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Slovensko všeobecně

z času na čas napíšu stav ... nyní více fakta a prezentovaná realita do blízké budoucnosti:

stav rozestavěnosti je přibližně zde: viewtopic.php?p=191334#p191334 - na pohled se staví dost, ale mnohé se staví déleji než byl plán a to v řádu mnoha let navíc a ne za právě malé peníze a celkový rozpočet je malý a zavislý hlavně na EU fondech a ty jsou prakticky na 0 (zakontrahované) a do r. 2023 je daleko ...

Dálnice jsou stále hlavně na papíře, to se dočtete zde: viewtopic.php?f=220&t=6681 . Analyticky je k tomu i takový přehled:

Obrázek

Obrázek

o tom jak se staví jinde a jak to jde posledních třeba 10-15 let se dá dočíst v rámci tohoto fóra hodně a je zřejmá jaká je perspektiva do další dekády ... neplatí ani fakt, že rovinaté úseky na jihu budou levné, protože tedy levné na R2 rozhodně nejsou jak se staví obdobné jinde v EU ...

no a pak třeba základní hospodářské informace, které poskytuje samotná SR jiným státům a tady se to pak říká třeba takto pro podnikatele z ČR:

    Výstavba dálniční a silniční infrastruktury na Slovensku je zajišťována z velké části z eurofondů. Ministerstvo dopravy SR plánuje do roku 2020 začít s výstavbou 90 km dálnic a rychlostních silnic. V roce 2019 se jedná o dva úseky rychlostní silnice R2 mezi Zvolenem a Lučencem, úsek rychlostní silnice R3 na Oravě, severní obchvat Prešova na rychlostní silnici R4 a jižní obchvat Košic a tunel Soroška na rychlostní silnici R2. Dlouhodobou vládní prioritou je dokončení zbývajících úseků dálnice D1 z Bratislavy do Košic v délce 64 km a dokončení dálnice D3 ze Žiliny na státní hranici s Polskem. V havarijním stavu jsou na Slovensku desítky mostů a stovky kilometrů silnic. Vláda vyčlenila na opravy a údržbu silnic 1. třídy v roce 2019 cca 90 mil. euro, což je meziroční nárůst o téměř 40 mil. euro. Hlavními prioritami v roce 2019 jsou obchvaty v Brezně a Šale, dokončení rekonstrukce silnice mezi Turčianskými Teplicemi a Pribovcami a výstavba záchytných parkovišť v blízkosti Bratislavy.

pak třeba se dá podívat na to v provozu je a tady dominuje D1 a tady jsem si dovolil komentář: viewtopic.php?f=202&t=3900&p=195503#p195503 a tady pak sesuv: viewtopic.php?f=202&t=1090&p=195504#p195504

Nepochybně se najdou i světlé chvilky :D , třeba budovaný úsek D1 Budimír - Bidovce jde do finále a prozatím v termínu a možná i dříve. Nebo i elegantně a profesionálně vyřešený kritický stav s tunelem Višňové, kde byl ale špatný výběr hned ze začátku, takže je to jen taková 3- v tom celkovém snažení.

1/2 silnic I. třídy je neúměrně přetížená, v trasách koridorů a E-silnic kde chybějí dálniční tahy a jsou tak i ve špatném stavu, vláda na to najde extra 200 mil. € v +4 letech, to je hezké, ale nestačí to na opravu všech které jsou dnes ve špatném stavu a do té doby další zdegradují, špatně jsou na tom mosty (jak v mnoha dalších státech světa ve vyspělém světě), ale se situace adekvátně neřeší, takže pomalu kraje mají v lepším stavu silnice než je má stát ... ale taky dokdy (daňové úpravy vezmou samosprávám peníze ...)

Železniční doprava prioritou není. Ale i tak si vláda může dovolit vláčky zdarma. Dálnice zdarma nebo busy zdarma již ne. Ty peníze pak chybí v nových kvalitních vlacích nebo na tratích. Údržba je velmi slabá - již prohlídky nestačí a ve výsledku když dojde k stržení vedení tak celé hodiny je i hlavní koridor neprůjezdný. Nikdo nečeká zlepšení, protože nikdo neplánuje tady přidat 2x tolik peněz. A tak je to se vším ... doprava a dopravní infrastraktura se zhoršuje v celkovém hodnocení a nezlepšuje se to v ničem vyjma několik mini- segmentů (bio koridory a značení a nové vlaky). Samotnému procesu výstavby předchází složitá a finančně náročná příprava co je ale i legislativní prostor, který si může SR formovat sama. Neulehčuje to ani stav rozčleněné agendy jednotlivých státních firem. V I větší státy (třeba Maďarsko) mají jednotlivé druhy dopravy rozdělené, ale infrastrukturu má na starost jeden podnik. I silnice, i železnice, i dálnice. Jeden podnik, jeden průzkum dopravy, jedno plánování a navazující výstavba. Kromě Maďarska i Irsko atd. Kromě úspor z provozu to přináší i urychlení přípravy. Stačí chtít, skutečně chtít ... tady sice byla vůle spojit SSC a NDS ale neschopností se to stále nepovedlo. Kdysi chybělo na 60 obchvatů, dnes 134. Nebo problém pociťuje 1,4 mil. obyvatel přímo. A to často stačí postavit 5 km silnice za 20 mil. € a potěší to 12 tisíc obyvatel + tranzit. Není to, protože prý dálnice. Nejsou lepší silnice I. třídy, protože prý dálnice. Nejsou železnice, protože prý dálnice. Pak se ale zjistí, že sice NDS nebude posuzovat jen cenové kriterium ale kvalitu, aby se zamezilo pochybným firmám vyhrávat, ale jiný úřad jménem ÚVO, který nad tím dohledá přinutí NDS znovu něco posuzovat. A tak se nestaví ani to co se tendruje. A tak se něco netendruje 1 rok, ale klidně 2 roky a více. A pak se klidně může změnit nabídka k výstavbě atd. Za tohle nemůže EU, za tohle si může Slovensko samo. Lepší to nebude a následující dekáda nepřinese zlepšení stavu a odrazí se to na životní úrovni. Bez ohledu na to, že se budují složité a drahé úseky za rekordní částky. Ten průběh není jak má být. Konstatuje to mnoho úřadů a zpráv ale náprava se neděje. Rozdrobenost politické scény dává jen malou šanci, že by někdo začal měnit věci systémově. Stavební lobby může zajistit financování ledačeho a taky se ledacos staví, ale SL nenahrazuje systémová opatření, za která je odpovědná vláda. A tady ani jedna nedokázala spojit síly a nastavit jasnou koncepci, kterou by dodržela i ta následující vláda. Logicky to vede k nezpokojenosti obyvatelstva a přibývají blokády silnic, přibývají mosty v havarijním stavu s obcházkami často nad 20 km atd. ... bude rok 2020 a Slovensko nebude mít ani jeden Z-V tah, ani jeden S-J tah, ani okruh kolem hlavního města ani kolem 2. ani kolem 3. největšího města, i když se něco staví ve všech naštěstí ale rokem 2020 nebude tento základ stále zrealizovaný ... základ, protože to je základ a taky se všude dá dočíst "protože my stavíme dálnice"

Stránka 24 z 24 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/