Slovensko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční plány 2021 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7050

příloha k článku: kolik km se odevzdává poslední roky
https://a-static.projektn.sk/2020/12/dialnice20.png
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výjimečně se rozepíšu po delší době.

NDS neumí tendrovat, na co jsem upozorňoval taky delší dobu (a to bude problém ještě i u dalších staveb napříč stát) a musí vrátit bezmála 116 mil. €: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7063 . Když jsem to nedávno prezentoval jinde a i pár let zpátky; nebo jsem naznačil, že JASPERS vyskrtne část projektů v rámci SR, tak se lidi smáli, co to zase píšu. No jo ...

Aby NDS mohla dýchat, tak si musí vzít provozní úvěr; prozatím do výše 50 mil. €. Hold, stát bude muset zvednout dofinancování NDS, pokud bude chtít něco víc, nebo bude mít stávající vláda neschopnosti důvod, proč se nedá stavět rychleji. Mimo koridorové trasy v minimu (ale oni by rádi :D ) a koridorové to, co se staví (jináč to nikdo nestihne proplatit) a tam bude chybět prakticky poslední úsek. (Turany - Hubová, který je již dle mojeho názoru záměrně prodlužován v přípravách). Ono je totiž na čase, aby EU napla svaly a aby si Bratislava uvědomila, že se dostaví přednostně koridor nebo se nedostaví nic ani do 2050. Nebo bude PPP - které ale i kdyby se dnes ohlásilo, tak se do konce roku 2023 nezakopne do země. Ono je vůbec zvláštní ten fakt: D1 s Višňovým se zastaví (za maďarského ministra v uplynulých letech), protože "nekvalita". Ale stejná "nekvalita" s odpadem/azbestem (dle státu) na D4/R7 v rámci se nezastaví. Ne, to ne. Protože to je již jih a hlavní město a to ne. Radši tam stát neumí dodělat vlastní práce na D1, co komplikuje práce na D4 a stát se ocitne v nepříjemné situaci. Neschopnost jedna za druhou a pouze politické důvody, bez jakékoliv odbornosti. Od 90. let se 3 krát změnila nebo pozastavila základní koncepce, takže tohle je jen výsledek.

*více než 1200 mostů (1/6) je ve špatném až havarijním stavu
*1/2 silnic I. třídy je v nevyhovujícím až havarijním stavu
*nepropojené regiony Z a V státu
*NDS opakované problémy: prodražené nájmy, IT služby, mýto se schránkou na Kypru, nálepky, které se rok nedali kontrolovat a vymáhat na pokutách, sůl na posyp, ...
*SSC nemá peníze prakticky na nic, kromě monitoringu již špatných silnic
*hromada silnic je v provozu dočasně, není řádně kolaudována, pozemky pod nimi nejsou vyspořádané, včetně krajských silnic od dob rozpadu federace (pozemkové a katastrální úřady to je vůbec sféra na Slovensku jako banánová republika)
*upadající železnice, zcela upadající, hoří vlaky, není dost vlaků, i nové vlaky z EU jsou hodně poruchové, ale tendry všechno zaplaceno ...
*přejezdy přes koleje navzdory modernizaci - jezdit se po tom do pár let již zase nedá
*chybějící obchvaty, chybějící cyklotrasy (které vedou v rámci již silnic :D )
*služby pro trucky: minimální síť odpovíček v rámci silnic I. třídy, katastrofální služby na dálničních odpočívkách
*normy na hluk se budou muset řešit v rámci Slovenska (nejsou peníze, SR bude porušovat zákony)
*bude se muset dodělat tunel Horelica a Branisko na 2. tunelové roury, nejsou peníze ani na to (bezpečnostní normy EU)
*obchvat ve smyslu obchvatu nemá Bratislava, Trnava (s úrovňovými křižovatkami a D1 zcela město obchází mimo silniční sítě s 1 uzlem - pak máme na severu město PB, které má ty uzly hned 3)
*západní úsek D1 vzhledem k zástavbě kolem za 30 let, délce v provozu a počasí již nezvládá vodu z vozovky (často pod vodou i vícekrát za rok a nedělá se nic)
*NDS není schopna postavit sama víc než 1 MÚK navzdory zpoplatnění sítě, navzdory (i když bídné) dotaci od státu, protože disponuje objekty náročnými na energie v rámci SSÚD
*nižší kategorie silnic jsou přetížené a trpí státním nic neděláním v regionech napříč 30 let ...

V tomto finančním marazmu, ve kterém se 3/4 nových staveb financuje přes EU fondy je nezbytné aby stavby za 1/4 mld. € na 4 km se budují a tendrují v 100% kvalitě. Pak to musí nakonec zaplatit stát. Z čeho? Na úkor další výstavby. Prakticky je zázrak, že se vůbec pomalu ty úseky budují. Na přelomu 90. let a nového tisíciletí se stala první velká chyba, kdy se dostavba tehdy rozestavěných úseků dostala na 2x a více násobek částky včetně času na dokončení. Děje se to i nyní. S ještě drahšímí úseky. A samozřejmě, když se nestaví, tak stavebné dílo chátrá, musí se stejně strážit atd., ale takže tohle jsou stejně vynaložené peníze, nedá se neutrácet vůbec nic.

Já dokončení D1 do Košíc v souvislém stavu v plném profilu odhaduji v letech 2028-2032, pokud nepřijde k pozastavení příprav 1 úseku s cílem přesunout náklady na něj na jiný úsek. Rozhodně se ale nepřesune tento úsek na trasy přes Donovaly. To by musel stát stopnout D1 a na PPP postavit Donovaly. (Donovaly jsou lukrativní místo pro developery a politiky v napojení až na další "části" SK společnosti, takže proto je zájem o Donovaly; po dostavbě Rx přes toto pohoří jsou v přípravách rozvojové plány za mnoho mld. €. Prakticky z každého sjezdu a ufinancování silnic přes regionální fondy. Není moc lidí, co by to chtělo ale Slovensku takhle oznámit, ale stejně je zástavba na Donovalech ve stavu, kdy se již nedá mluvit o nějakém 100% chráněném území. (nesoudím tyto záměry, když budou tak budou). Když budou Donovaly v rámci PPP, tak i to má vliv na tah Z-V, díky tahu R1. Před rokem 2028 není možno Donovaly nebo D1 v chybějících částech dokončit vzhledem na náročné stavby a alespoň 1,5-2 roky tendrování po podpis. To, že to bude do ukončení dekády dávám 50%.

Dokončení D3 jakožto koridoru, kde prakticky chybí poslední 2 úseky. Je možno 1 dobudovat do 2025 a druhý do 2028. Ale tomu, že bude D3 hotová do konce dekády v plném profilu před ty dnes 1/2 profily dávám 51%.

O ostatních D/R nemá smysl psát. D2 je hotová, D4 tam je to otázka 1 mld. € na tunel Karpaty. Do té doby nebude mít Bratislava opravdový obchvat. Další PPP se spíš chystá tam, až si to situace vyžádá. R1 kdyby nebyla prodloužená z obou konců, tak je hotová, takhle nebude ani do 2040. (u Bratislavy bude "válka" mezi tunelem na D4 a prodloužení R1, což má v celkové struktuře pomoct dalším "developerům", obyvatelstvu v oblasti a D1). R2 se pomalu bude stavět. R3 jako souvislý tah ani v 1/2 profile do 2040 stát nebude. R4 je šance do 2030 pokročit, pokud bude příznívá situace v EU (na Via Baltica). R5 je otázka NDS a spolupráce s ČR, R6 vypadla z priorit do 2024 a patrně i dál, R7 měla záměr pokračovat (v takovém poloutajení jako asi Donovaly), ale co bude ... a R8 se spíš formuje ve smyslu se silnicí I. třídy. Bude záležet od sestavení priorit EU a možností státu. Na 1/2 chybějících úseků chybí příprava, která ani neumožňuje do 3 let zahájit tendrování. Ani když budou peníze. Na ostatních je situace z 15% že ani 3 roky nestačí a na "ostatku" lze podokončovat. Příprava, která chybí je ale navázaná na výstavbu.

Vláda, která je nyní nevidí potenciál investovat 0,5 mld. € do přípravy a 0,5 mld. € do pozemků během 3 let tak, aby se dalo pak budovat za 0,7-1 mld. € s vypětím všech zdrojů, protože se jim to zdá drahé a úrodu bude mít vláda po roce 2025. Lze za 1,3 mld. € postavit 120 km v rámci R7 a R2 v plném profilu s každou 2. MÚK, kterou lze napojit na stávající silniční síť. Každá druhá proto, že zbytek ne - lze je postavit jako MÚK, ale na jejich dokončení se bude muset hledat partnerství s kraji (regionální fondy, úvěry atd.) a dokončit napojení. Rozhodně bych realizovatl tohle, když už se neumí za desítky let dokončit kterýkoliv tah, tak bych zavedl rovnoměrné financování. 1 mld. € na sever a 1 mld. € na jih, ve smyslu Z-V.

R2 mezi TN a ZH měla mát finance původně ve výši 2 mld. € na ukončení těžby uhlí. Pak to byla již "jen" 1 mld. €, najednou 0,5 mld. € a i ta je v ohrožení. Ani se neuvažuje o celé R2, ale o "úsecích", které mají napojit na nejbližší dálniční síť a pak "pouze" obchvaty. Nic jiné se ani nedalo čekat, to by muselo být nevím co, aby někdo dal celou podporu ve výši 2 mld. € jen na R2. Peníze tam půjdou, ale na poradenství, kurzy atd. Takže nebudou vidět nikde.

Co se S-J týče, D3 se bude tlačit na dofinancování. A R4 jsem uvedl, R3 taky. Jih: BA jih D2 stojí, Košice jih R4 stojí. Uprostřed je R3, které ale se sice "občansky tlačí", ale státně potlačuje. Tady má navrch Komárno, které má sice most, ale nemá obchvat Komárna. Vzhledem na "všechno" je tady více obyvatelstva a je snaha (části, nebudu specifikovat) dotlačit upgrade silnice KN - NZ - NR, ale tato snaha je již od bodu, kdy se povedlo zadefinovat existenci R7.

Dálniční plány v návaznosti na MÚK včetně dokončení rozšíření úseků u Bratislavy (včetně D2 Stupava) vyjdou na "dle odhadovaných variantů" 20 mld. € bez ohledu na to, že nepočítám R6 a nepočítám ani s dostavbou R3 na plný profil. V situacei stavebních nákladů a uvedeného stavu možností financování ... :crazy: stavu přípravy, složitosti legislativy, celkový stav státu (pandemie, finance, ekonomika) se výslovně očekává impulz EU. Je snahou, aby se preferovali úseky D/R, které posilní přímo regiony. SSC má vícero staveb ve stejné kvalitě příprav. A zcela se zapomíná na to, že to je o regionech. NDS není o nic lepší hospodář, než SSC (vzhledem ke svojemu rozpočtu prakticky NDS není vůbec dobrý hospodář od svojeho vzniku; viz i střediska monitorující opravdový stav na síti včetně údajů kolem. EU bude preferovat železnice; projektů je dlouhodobě dost - ne ihned, ale to je jen otázka nafinancování příprav a lze zahájit velké tendry. :) Ale ten efekt pro ekonomiku se neodrazí; investiční deficit na tratích, stanicích, vlacích, překladisek v propojení na dnešní stav průmyslu, ekonomiky a potenciálu je na železnici již více než 36 mld. €, včetně základních tras VRT. To by se muselo upgradovat i to, co se sotva dodělalo dodnes. Kdo tomu věří? Bude stát rád, když udělá 1/6 do 2030 v navazujících trasách. Konkurovat PL, A ani ČR ale nebude. Ale to se ani neočekává, když dál na východ "skapal pes" jak se říká, okrajový stát EU nemusí mít všechno tohle perfektní a BA se napojí. Žilina se taky napojí pro blízkost ČR a Polska; Tatry se napojí pro blízkost PL. Košice patrně pro blízkost Maďarska a část středních částí; ale Slovensko se ani v tomto tak brzo nepropojí - vlastními silami sice ano, ale rychlostně a komfortně v mnohem horším výsledku.

Takže zbývá utratit peníze na silnicích. Bohužel, když je někde enormní deficit v pracích na pravidelné údržbě a opravách včetně modernizací - tak je sice možno investovat vůči stavu kolem klidně celkem 50 mld. €, ale to se i kdyby ty peníze byli, tak to se nedá. Tolik materiálu, lidí není a ani nelze odpojit provoz. Nový seznam priorit sniží novou výstavbu, protože není příprava. Bude velkým problémem vyčerpat nové peníze bez ohledu na to, že jsou nedostatky ve všem, protože tak jak je to koncipováno (hlavně ušetřit nyní) se nepovede vyčerpat zadané priority EU. A do toho miny v tendrech v minulosti, ve stávajícím vedení, strukturach vedení těch firem a politiku, ta dělá na Slovensku hodně. Bude se možná i záměrně poukazovat na chyby, co ale značí další peníze mínus z rozpočtu. To tady ani nemusí být Mečiar. SR se nepoučil. Neumí dělat investiční politiku ve smyslu, že sami pro sebe. Neumí a výsledek se proto nedostaví ani v těch plánech, které má tato vláda. Neušetří nic, protože nedostaví co jinde již i je a tím jen sníží možnosti dalších investic ze zahraničí na další rozvoj. Stát ani nemá již takové pozíce jako před 10 nebo 15 lety. Nejlepší konjunktura je pryč; mzdy jsou mnohem výš než předtím, absentuje vědecká základna, státní výdaje do vědy nebo do start-upů v kombinaci se soukromým sektorem není. Slovensko i z tohoto dovedlo "odčerpat 0,5 mld. € z EU fondů do vymyšlených firem, co krátce před příspěvkem v tom začínají podnikat. Nepochopitelné. Není ani již až tak co moc privatizovat, státní dluh dávno není na úrovni 30 ani 50%; obyvatelstvo taky nemá nejnižší dluhy (navíc 1 mil. exekucí a to hodně vypovídá), takže být politiky se zamýšlím co bude opravdu v roce 2030, kdy skončí čerpání dalšího balíku a bude se muset splácet všechno co se vyčerpá z Fondu Obnovy. % navíc budou po úpadku za rok 2020 docela snadné, ale bez státních investic se neudělá posun do dalších let a tady v tomto prostoru tomu nechce být rozuměno bez ohledu na to kdo vládne. (ale samozřejmě miliarda důvodů proč jinde je to takové: mají dluhy, mají to a támhleto nebo opačná argumentace: jinde jsou zpokojení a taky nemají tolik dálnic a silnic - a to je to vzdávání se něco dělat) Proto nemá většího smyslu z mojí strany tento stát prioritizovat ve psaní o rozvoji, protože tady ten rozvoj ze 60% není hotový a to co hotové je, tak z 1/2 neplní kritéria a kvalitu. A můžou za to absolutně všechny vlády stylem politické kultury. Nedospělost - tím to je. Zbytečně se odčerpává mnoho času, peněz, opakuje se příprava na výsledný efekt, který je 2,5x nákladnější, než mohl být. Oni se musí sami vždy o všem přescvědčit a pak se i vrátit k návrhu "druhé strany". Jen to již přednesou "oni". Ochromuje to ale veškerou státní správu neustále výměny všech na všech pozicích. Každý se pak bojí cokoliv podepsat. A tak to i vypadá. A pokud je i kdo odborník, tak se na něj hledá špína, jakékoliv rodinné propojení na nějaký průsvih a když ne tohle, tak nevhodné chování atd. Opravdu, nevím nalézt v prostoru EU tak neschopný stát, který si ještě takto cíleně ubližuje. Takhle si neubližují ani "mafiánské" země části Balkánu nebo části Itálie. Nebo někdo řekne: jak se hádají v USA. Ano, hádají se, ale existují opravdu dlouhou dobu a mají vše hotovo. Mají problém to opravit, ale až někdo existuje 100 let, že to děli válka ale existoval, tak pak neřeší "všechny prkotiny" a umí se sjednotit na společných zájmech v rozvoji. Protože to dělá pro všechny. Tohle spojeno s tunelováním, korupcí nebo dopuštěním tohoto chování ... je výsledkem Slovensko. Předse nemůže Slovensko srovnávat s Rumunskem; tamní výchozí situace byla opravdu jinde. Aby se zachvíli nesrovnávalo s Indii ... a tím já nemyslím explicitně dálnice, ale celkovou infrastrukturu státu a okolnosti kolem, které k tomu vedou. To už ani neříkám o neustálých "bojech" lobby ze Slovenska mezi S a J. Lobby musí na Slovensku existovat, když 3/4 jdou z EU peněz a vidíte :arrow: musí se hodně vrátit a to jen nyní a tohle. :arrow: protože Ficova vláda zase pro změnu půl mld. € přesunula z národních zdrojů na farmy a spolehla na PPP a EU. Hodně z toho nevyšlo (2 PPP a EU taky se muselo pak až fázovat jak se nečerpalo a to nečerpání je velký problém). To, že jsou teď enormní peníze k dispozici na enormní možnosti výdajů je hezké, ale SR z toho neudělá ani 1/2 při takto nastavené politice a lidí ve státě. To si možná někdo někdy poví za dalších 8-15 let.

Ale nebudu psát o dalších minách v tomto dopravním blázinci v Evropě. :lol:

Aktualizaci sekce provedu někdy v polovině tohoto roku a potrvá patrně do konce roku vzhledem k rozsahu obsahu; zaměřím se na informační podstatu z pohledu občana ČR, tak jak i doposud a mžná dám zase pár komentářů. Do té doby musí postačovat stávající možnosti, jak jsem se uvedl a v krátkosti shrnul.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Mě na tom nejvíce třeba zlobí fakt, že to nikam nevede. Respektivě, jiné státy umí dávat i ty národní zdroje. :!: Když ČR dá národní zdroje i EU fondy a provede modernizaci D1 (jo, lidi kritizují že není 6- pruh když už se to dělalo - ale na to je nutná EIA; viz, proč se tak dualizuje, psal jsem to včera ve vizi ČR). Ale dala zdroje. Když H umí postavit 60 km M44 ze svojeho. Tak bude umět během pár let 100 km. Ze svojeho. (jo, bez odstavních možná atd.), ale umí.

Proč Slovensko nemůže začít v nejlepších časech dávat peníze ze svojeho. Ne na D1/D3/D4, ale na R2/R4/R7, kde to je snadný terén za pakatel na pozemcích. 30 km ze svojeho na 2,5 roku výstavby. To je za 10 let 120 km výstavby. Nemůže. Dává max 1 MÚK za 5 let.

Je opravdu, jsou desítky států světa a mnoho, mnoho z nich mělo daleko horší výchozí hosp. podmínky než Slovensko a umí mnohonásobně lépe porozumět situaci "co a jak", aby se dalo zakopnout a aby se třeba dobře postavilo. (když se pak odkloní politika jako taková a ztrácí se důvěra v zahraničí, to je již jiná věc, tam už nepomůže žádný plán - tam pak musí být vlastní zdroje, ale koncepce atd. musí být).

Když já čtu a poslouchám, že se něco odevzdá a posune se to 6x během 3 let. Umím akceptovat jako znalec, že jiné čte člověk a jiné je fakt již předtím. Pak když já napíšu nebo řeknu kolikrát, že se bude dít to a to a jsou takové a takové ceny do budoucna a varianty protože je vidím, ja vím, které projdou určitě a které se jen pro forma posoudí. Ale posoudí, jen na ně nejsou zdroje a vůle. Ale pak kolik lidí, co nesouhlasí s konceptem rozvoje, který mě vůbec ale netrápí, tak říkají "to není pravda". Ať není. Ale uplyne ta doba rok, dva, tři max 4 a pravda to byla. A pak v času jak jdou roky, je zájem o všechno, ale jaksi zase upadá ten zájem ode mě a i od mnoha, mnoha dalších lidí. Ani nemá cenu v tom nadále pracovat a ani pro SR již nepracuji. (konzultace na margo dopravní výstavby s některýma polit. stranami to klidně, když je zájem) A je hodně lidí, já znám 6 geologů co nepracují již na Slovensku a jsou to všechno kapacity. Mnoho železničářů na obhlidky staveb, mostů. Statici dopravní inženýři pokud nejsou ve firmách, jsou již v zahraničí. A vždy ta obhlídka firmou je drahší než státním podnikem. To je snad jasný. Proto dost vlaků preventivně jede pomaleji. Kvůli mostům. Svahům, kde jsou kameny co občas padnou na trať. Sekají se robotníci na železnici, tak to trvá do odklízet, není to jako i před pár lety. Najednou nejsou v zemi rušňovodiči. Nejsou ... to končí totiž u vzdělávání. A když to někdo i vystuduje, tak jde do ČR, Maďarska, Rakouska. Na mnohem lepší podmínky včetně zázemí pro ně samotné, ne jen ty vlaky.

A dálniční výstavbu nemá smysl opisovat. Ne až za takovou námahu. Já 2x věřil ve změny a nejsou. A ani nebudou, tohle dnes to není koncepce. Tady v tomto prostoru není koncepce pro opravdové ufinancování již dekádu. Lze to propočítavat na tu rozlohu, obyvatelstvo, ale tohle uklidňování "ještě máme čas zabrat", tak to je k ničemu vzhledem k faktům kolem a kolem. A tato dopravní politika to není, že já zapomně cosi kdesi načrtnout a vypočítat a prohlídnout, tak si jako do pekárny zajdu koupit. :D To je velké štěstí, že ještě ty železniční a silniční sítě fungují v krizovém režimu bouří, povodní, že se to udržuje v chodu díky šikovnejm lidem co si poradí často s 20- roční stroji, kterých je málo nade vše problémy se vším.

Proto pouze udržuji přehled :arrow: to je to nejméně jít a napsat úsek. Přidat mapu a informace. A pak tam psát 10 příspěvků, tendruje se, netendruje se, tendruje, netendruje. Jde se stavět, nejde, se stavět. Atd. Nebo se koukat 10 let na přípravu, která nikam nevede. Nebo se dívat na přípravu, pak na PPP, pak není PPP, zase je příprava, pak se tendruje, vybere se nabídka pochybného rozsahu, nedostaví se to. Nebo se to sesune a obchází se to zákonem, já tam nestavím, já tam snad fárám. Nebo odevzdám do provozu úsek, a ještě lžu jaká je to paráda, jak se blížím k dalšímu úseku, ale že prakticky nelze ten úsek využít ... tak to radši nebudu ani říkat nikde. A otevřu to až se to bude dát využívat. Jasně, 3/4 lidí z jiných regionů tomu ani nerozumí, tak si řeknou "wow". Nahážu tam ta fakta co to obnášelo to postavit ... tohle není prvně, co se teď děje na D1.

Průměr otevřený za rok nelže. Průměr km od zahájení realizace tahu taky nelže. Km v provozu z plánů taky nelžou.

Proto já nemám důvod to rozepisovat a proto taky zcela vypouštím 1,5 roku. Občas napíšu "děj" toho co se opravdu děje a až na pohledy z EU, protože i lidi na SR ledacos mi řeknou nebo se dočtu ve stavitelském magazinu, oni za to nemůžou, ale realita je jiná. Realitu udává ten co uvolňuje peníze a když to tak ta země má, tak realita je tam, kde vládne EU a její dopravní politika. Tam je realita toho, jak si Slovensko počíná. A když ja vidím odchylku od dalších cílů od toho co je ale zadané hore, tak se to jen všechno o 5 let posune, což přesahuje rámec vlády. A ta pak jen "zavádí". A odvádí pozornost.

Proto budu jen udržovat přehlednost staveb, dále úseků v blízké realizaci a občas náhled na problematiku. Ale ne přednostně, bez ohledu na to, že jde o sousední stát ČR. To nejdůležitější v nejbližší návaznosti tady stejně všechno je všetně informace, že R6 vypadla z priorit. Proč se tohle dovedlo říct? Protože to unese každý: občan kraje TN to unese, protože toho víc zajímá obchvat TN po státní silnici a R2. Tranzitu je to jedno, ten zázraky nečeká. A dobuduje se jednou propojení 3-úhelníku PL-ČR-SR. Problém není R5, ale D3. R5 lze za 4 roky připravit a 2 roky plně postavit s normálním tendrem.

Kdyby to vláda kterákoliv myslela dobře, tak udělá zákon jak mají v PL. Aby se zkrátilo tendrování a VO jednotlivých plánů a hlavně ošetřila i s lehotama doba odvolání. To je 1. krok. Dále stavební zákon. A tohle všechno lze, protože stávající vláda má dokonce ústavní většinu. A pak udělat pořádek s procesem majetkovo-právního vypořádání. Na tohle všechno expertní pracovní skupiny a ta legislativa může být přijímána poměrně svižně. Jenomže tohle "není vidět", stojí to peníze navíc a proto to nejde a ono to takhle i vyhovuje. Ale pak se opravdu nedá čekat, že to bude klapat jako hodinky. Ty firmy se budou odvolávat, protože celý ten proces jak je nastaven, tak k tomu přímo vyzývá, že je tady prioritizace firem a ten zbytek se bude bránit. A tohle jsou rozhodující fakta a ne to, že teď jde EU a umožní tady dát do dopravy možná až 10 mld. €. Teď budou průzkumy a 30% si lidi želají dát do silnic. Takže 3 do silnic. Kolik jsem psal, že chybí? :D Kolik lze stavebně zahájit do 2 let? (hned tendrovat aby to 2 let bylo) ... A tato vláda tady již bude 1 rok. Jenomže pandemie ...

Proto neplánuji před koncem 2.Q 2021 zahájit aktualizaci této SK sekce. A pak to překopu tak, aby to dávalo opravdu informační smysl. Bez ohledu na to "vše kolem". :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z NDS, rychlý pohled na dálniční síť SR:
černá - D/R v provozu<br />tenší černá - 1/2 profil D/R v provozu<br />do oranžova - D/R ve výstavbě
černá - D/R v provozu
tenší černá - 1/2 profil D/R v provozu
do oranžova - D/R ve výstavbě
b9828d9565957a4d506173baa61b4814efbef329.png (260.96 KiB) Zobrazeno 12066 x
část D4 u Bratislavy je již v provozu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 53#p229353
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Diaĺničiare, díky za postnutí mapky. Je na ní krásně vidět jak významně přibyde síť jak na D1 na severu, tak speciálně na prodloužení na "jižní" trase zjednodušeně řečeno mezi Detvou a Lučencem. To bude významné zrychlení. Ještě kousek za Rimavskou Sobotu a kromě Sorošky bude cesta na Košice hodně dobrá !
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Žádalo se to po nějakém roce alespoň takto informačně udělat obraz o stavu. Co si budeme vykládat, již 12. vláda od revoluce buduje D1 mezi Bratislavou a Košicemi a tato poslední ani nedává cíl pro dostavbu. :P Tam bude největší posun, protože to bude první ucelení jednoho cíle. I když tedy postoupí rozvoj D/R i v dalších regionech. Ten rok dokončení (i s 1/2 profilem Braniska) já odhaduju na 2028-2032 dle vývoje. Dřív to není možno uskutečnit. (1+2+5) tedy roky přípravy, tendrů a realizace nejsložitější části a i to dle maximalizace procesů. To se nedá nic dělat, to je důsledek špatné přípravy a změny variantů, se kterými se dekádu nic nedělalo a zaspala se zbytečně doba, ztratil drahocenný čas.

D1:
Višňové se stačí nějak dodělat, pokud nenastane přírodní katastrofa.
Ružomberok se možná oddálí, ale již nějak dokončí, pokud nenastane přírodní katastrofa.
Turany - Hubová zůstává a bavíme se o o tom, že za to období let je možno dokončit i když by to budoval pomalu stát, i když to půjde přes PPP.

Náhradní variant jsou Donovaly v rámci R1, ale tam je příprava pozadu a variant má více proti.
Samozřejmě, ona postoupí i R2 a postaví se i další části na zbylé plánováné síti, ale tomu bych se věnoval později. Rozhodně se ale nedokončí další D/R v souvislé délce, vyjma D3.

Svým způsobem postupuje příprava tunelu Karpaty, takže tam to bude o otázce vyfinancování. To je D4.

R3 není jako celek priorita, R6 vypadla z priorit, R7 není ani připravená tak a je opravdu dlouhá.
R4 lze připravit a dobudovat, pokud budou zdroje. Do toho roku 2032, ale těžko to nyní odhadovat, jde ale o těžisko Via Baltica.
R5 lze za dekádu realizovat.

D1 po Michalovce nebude v provozu ani do roku 2032. Není tam takový stav příprav a nejsou na to další zdroje z hlediska určení priorit. Výhodou je stávající stav silnice I. třídy a její volná kapacita. Prioritně se upřednostňuje spíš R4 a R2 než li D1 v rámci PO a KE kraje.

Tolik tento stručný sumář. Co se PPP týče, tak se posuzuje vícero úseků vícero D/R. Slovensko unese bez problémů ještě 2 takové jako je dosavadní průměr, do roku 2030.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

K té o něco výše položené mapě sítě D/R přikládám ještě mapu s nezaměstnaností k 01/2021. Celkový průměr pak již překročil 7% a je někde kolem 230 tisíc lidí bez práce. Průměrná mzda má být za 1.Q 2021 ve výši 1114 €.
1.JPG
1.JPG (116.67 KiB) Zobrazeno 11802 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

NAŠE MOSTY KONTROLUJEME A UDRŽIAVAME V KONDÍCII – 8 MOSTOM ZLEPŠÍME STAV

Národná diaľničná spoločnosť má vo svojej správe 815 mostov, z toho 502 na diaľniciach, 225 na rýchlostných a 88 na ostatných cestách. Počas aktuálneho roka plánujeme opraviť osem z nich. Predpokladané investičné náklady spojené s touto činnosťou odhadujeme 12,2 milióna eur bez DPH. Účelom je zlepšenie technického stavu, zvýšenie životnosti a výmena bezpečnostných zariadení mostov. Motoristom to prinesie skvalitnenie plynulosti a bezpečnosti cestnej premávky tak v súčasnosti, ako aj do budúcnosti.

Popri avizovaných prácach na búraní a následnej výstavbe nového ľavého diaľničného mosta (smer Liptovský Mikuláš) v križovatke Podbanské (úsek D1 Liptovský Ján – Liptovský Hrádok), ktoré sa rozbehnú už o pár dní, chceme v tomto roku zároveň vylepšiť stavebno-technický stav hneď niekoľkých ďalších mostov.

Na rad prídu už v tomto roku

*diaľničný most D2 nad ŽSR v bratislavskom Lamači – podpísaná zmluva o dielo, opravu pravého mosta (smer Bratislava) plánujeme v termíne 23. 5. – 5. 9. 2021, v budúcom roku opravíme ľavý most (smer Malacky)
*dva diaľničné mosty D2 cez mlynský náhon a potok Rudava – podpísaná zmluva o dielo, plánovaný termín opravy mostov 8. 4. – 29. 9. 2021
*výstupná vetva z Dolnozemskej cesty na Prístavný most v Bratislave – v súťaži, plánovaný termín opravy máj – august 2021
*diaľničný most, pravý na D1 v Trenčíne (smer Považská Bystrica) – v súťaži, plánovaný termín opravy jún – september 2021
*diaľničný most D1 Velínok – v súťaži, plánovaný termín opravy máj – august 2021
*most na R1 v Hronskej Breznici – v súťaži, ľavý most (smer Nová Baňa) opravíme v tomto roku a pravý (smer Zvolen) v budúcom, plánovaný termín opravy máj – september 2021
*most na R1 v Banskej Bystrici – v súťaži, pravý most (smer Brezno) opravíme v tomto roku a ľavý (smer Zvolen) v budúcom, plánovaný termín opravy máj – august 2021

Zmena viditeľná na prvý pohľad

Štandardná oprava mostných objektov spočíva v odstránení a následnej obnove mostného zvršku. Počas nej sa položí nová vrstva vyrovnávajúceho betónu, vymenia sa mostné závery, opravia sa rímsy, hydroizolácia a odvodňovací systém. Most dostane novú vozovku, zvodidlá, zábradlie. Opravou zároveň dochádza k sanácii spodnej stavby a podhľadu nosnej konštrukcie.

Bezpečnosť na prvom mieste

Každý most pravidelne kontrolujeme. Minimálne raz v roku realizujeme bežné a v štvorročných cykloch takzvané hlavné prehliadky mostov. Pri bežných prehliadkach ide najmä o vizuálnu kontrolu, ktorou zisťujeme, či na moste nie sú viditeľné trhliny, priehlbiny alebo voľným okom rozpoznateľné poruchy. Hlavné prehliadky sú už podrobnejšie a prehliadajú sa pri nich aj ťažšie prístupné miesta. Pozostávajú z fyzickej prehliadky každej konštrukčnej časti mostného objektu a zaznamenania zistených porúch.

Prehliadky mostov vykonávame s odbornou starostlivosťou a kladieme na ne veľký dôraz. Vypovedá o tom 815 bežných a 176 hlavných prehliadok naplánovaných v priebehu tohto roka. Na základe ich výsledkov následne plánujeme a realizujeme údržbu a opravy jednotlivých mostných objektov s cieľom zabezpečiť, aby spoľahlivo a bezpečne naďalej plnili svoju funkciu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2023 11:13:25, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

shrnutí toho, co se děje u aplikace do praxe v silniční infrastruktuře

Nová vláda, která je u moci 1 rok i po rekonstrukci (prakticky stejná vláda) již od začátku zavedla tzv. harmonogram prioritních staveb, který seskládala i dle tzv. "útvaru hodnoty za peniaze", i dle "reálné připravenosti", i dle "stavu, ve kterém co-to je". Bohužel, v praxi se to stále neplní, protože se to nedovedlo v takto komplexním scénáři zavést do praxe. Odkládám to, až kam to jde, že bych to lépe rozepisoval, ale ve výsledku se to stejně upravuje, aktualizuje, vyvíjí a hlavně stále jako celek neplatí.

Třeba, nyní se po 8-9 letech znovu masivně opravují silnice I. třídy. Je to ještě z odložených peněz ex vlády Smeru, tedy 200 mil. € s DPH. Ale proč to je? Protože na opravy silnic a mostů jde málo peněz. Tak vznikl deficit a nová vláda chce dosáhnout, aby šlo 200 mil. € na silnice I. třídy rok co rok a dalších 50 až 80 mil. € na mostní program.

Jenomže u silnic I. třídy to pochopitelně jenom začíná. Tam de facto problém není a řekněme si na rovinu, že přidat ty peníze systémově bude velké plus :ok: přičemž se jedná opravdu o "stovku-dvě" mil. € a za 10 let se kvalita silnic razantně změní k lepšímu i s mostama. Pokračuje to ale dálniční sítí a to již není o stovkách, ale miliardách €. Zdroje jsou omezené, EU fondy se vážou stále více na jiné varianty dopravy. Co je ale důležité je ten fakt, že nová vláda jasně zadefinovala, že je málo peněz, které do té silniční infrastruktury jdou. :!: :ok: Nyní se tedy má jasně zapracovat plán postupu. Priority dle společenského přínosu, jenomže do toho zasahuje politika, regionální náhled jihu vs. severu atd. a omezenost státní kasy, proto se to sice seřadilo v úsecích, ale omezit se to dle nějakého klíče musí. Cílem je, že se má zvednout rámec financování jako takový. A z jednotlivých staveb se již dnes ví, že do roku 2028 se postaví 20-30% toho, co je v samotném plánu priorit - ale tento plán pokrývá i přípravní fázi. Nemělo by se tak již připravovat něco, co se nezačne budovat ani do 10 let a pak se musí ty dokumentace nanovo aktualizovat, čímž se vyhazují zdroje. Něco, co mělo platit již 15 let. :!: Tohle je prozatím neschváleno, protože to jako celek nikdo nezavedl do praxe. I dnes i do minulosti se staví úseky, které nejsou v plánu, ani v tomto, ale pokračuje se nich. Třeba "pro jejich současnou rozpracovanost" a nevyhnutnost vyčerpat EU zdroje atd. :idea:

Do přípravy a realizace silniční infrastruktury se má vkládat alespoň 0,8% HDP. V roce 2021 dle harmonogramu téměř 660 mil. €, v roce 2022 pak 909 mil. € a v letech 2023 až 2028 mezi 674 až 884 mil. €. Jednoznačně D1, D3 a silnice I. třídy. Tlak je samozřejmě mnohem širší ...

Již nyní se ví, že když by se zvedl podíl k HDP na 1,1%, tak by šlo postavit ne 100 ale i 125 staveb do roku 2028. A ono to není jedno ... nemluvě o tom, že většina států vynakládá na silniční infrastrukturu ročně více než 1% HDP a mnoho států dovede udržovat 1,2% HDP. Takto systémovou změnu ale nelze zavést z roka na rok ...

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7138
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7137
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7136

Seznam prioritních staveb je od podzimu 2020: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 36#p219236 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

K 1.1.2021 dosáhla dálniční síť (dálnice, rychlostní silnice) rozsahu 818 km. Né všechny jsou v plném profilu a zase na druhou stranu jsou silnice, které mají více jízdních pruhů, než 1+1, ale prozatím zde je tabulka vývoje:
SR.JPG
SR.JPG (175.5 KiB) Zobrazeno 9737 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Aram96 »

Co je za tím snížením u Rek mezi lety 2018 - 2019 ? Čísla mě nesedí ani kdyby šlo o přeřazení do jiné kategorie ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

To je jen hra s číslama. Byla tam změna, konkrétně to na co se ptáte souviselo pravděpodobně s úpravou započítání u přivaděčů k rychlostním silnicím.

Viz zde 2 po sobě jdoucí materiály:
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... -01-01.pdf
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... 1_2020.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Mapa dálniční sítě SR, aktualizováno k 03/2021:

detail s plánovanými úseky: https://www.ndsas.sk/uploads/media/78c5 ... 1ef492.pdf
zdroj: portál NDS
zdroj: portál NDS
SR1.JPG (108.73 KiB) Zobrazeno 9861 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od kot »

Dialničiari, díky za oba mapové odkazy. Hezky jsem si "zacestoval" !!! :D
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Za chybné obstarávanie diaľnice vráti Slovensko EÚ približne 55 miliónov eur :arrow:

https://transport.sk/spravy/cestna-dopr ... ionov-eur/

zamčený článek: Trest za kartel: pokuta pre štát 56 miliónov, kým firmy Výboha a Deripasku ďalej zarábali
https://e.dennikn.sk/2442318/stat-vrati ... l-zarobit/

Kód: Vybrat vše

Šesť stavebných firiem preukázateľne manipulovalo diaľničný tender. Štát im dal za to pokuty, ktoré niektoré z nich ani nezaplatili.
Napriek tomu mohli tieto firmy ďalej pracovať pre štát, čo nahnevalo Európsku komisiu, ktorá nám prikázala vrátiť časť eurofondov.
Za kartel teda zaplatil štát, kým napríklad Doprastav riadený ľuďmi Miroslava Výboha a Strabag ruského oligarchu Olega Deripasku o nič neprišli a ešte aj ďalej zarábali na štátnych zákazkách.

Slovensko dostalo od Európskej komisie pokutu 55,5 milióna eur za to, že naše úrady účinne nepotrestali účastníkov veľkého kartelového podvodu ešte z roku 2004.

Strabag, Doprastav, Skanska, Inžinierske stavby, Betamont a Mota-Engil vtedy oklamali štát, aby si mohli za diaľnicu pri Poprade pýtať predražené ceny. Uzavreli kartelovú dohodu o tom, kto akú cenu v súťaži ponúkne a kto sa v predstieranej súťaži stane víťazom.

Podvod potvrdili súdy, Protimonopolný úrad aj Úrad pre verejné obstarávanie.

Namiesto účinného trestu však štát dával stavebným firmám ďalšie diaľničné zákazky. A k tomu ešte aj z eurofondov, čo sa nepáčilo Európskej komisii.

„Dôvodom opravy (pokuty, pozn. red) bolo verejné obstarávanie Slovenskej správy ciest na realizáciu stavby „Diaľnica D1 Mengusovce – Jánovce“ z roku 2004. Protimonopolný úrad SR v roku 2006 v tejto súvislosti udelil šiestim stavebným firmám pokutu za kartel, a rovnako päťročný zákaz zúčastňovania sa na verejnom obstarávaní. Audity Európskej komisie ale dokázali, že účastníci kartelu v rokoch 2006-2011 naďalej vo veľkom zarábali na štátnych zákazkách,“ píše v súčasnosti ministerstvo financií.

Európska komisia s našimi úradníckymi špičkami najmenej dva roky vyjednávala o treste – o treste pre Slovensko, nie pre usvedčených stavbárov.

Skvelá správa?

Ministerstvá financií a investícií prezentujú výsledok ako skvelú správu pre Slovensko. Podľa nich totiž hrozilo, že zaplatíme Bruselu až 172 miliónov eur. „Výsledkom úspešných rokovaní ministerstva financií s Európskou komisiou je zníženie pôvodne navrhovanej finančnej opravy z 25 na 10 percent,“ uviedlo ministerstvo financií. Čiže namiesto hroziacej pokuty 172 miliónov zaplatí Slovensko 55,5 milióna.

Suma 55,5 milióna je podľa ministerstva financií 10 percent hodnoty dotknutých zákaziek, čiže zákaziek, na ktorých sa podieľali kartelisti, v programových obdobiach 2007 – 2013 a 2014 – 2020.

Malo by ísť napríklad o južný obchvat Žiliny na D1 a úseky kysuckej D3 Svrčinovec – Skalité, ktoré stavali firmy Doprastav a Strabag.

56-miliónová pokuta je však stále taká vysoká a dôvod taký nezvyčajný, že si tento príbeh treba aspoň zbežne pripomenúť.

Ako vznikol kartel

Niektoré firmy, ak môžu, robia tajné, nelegálne dohody, ktorými si podelia zákazky, s cieľom zvýšiť svoje ceny a zisky. Volá sa to kartel.

V prípade podtatranského diaľničného kartelu sa však plán prevalil.

Firmy dostali v roku 2006 dva tresty, ktoré v tom čase vyzerali ako tvrdé: šesť firiem malo dokopy zaplatiť pokuty za 45 miliónov eur a o peniaze mali tieto firmy prísť aj tým, že na päť rokov dostali zákaz podieľať sa na štátnych zákazkách.

Výška pokút (v mil. eur)

Zaplatili: Skanska (9), Inžinierske stavby (3), Betamont (0,1)

Nezaplatili: Mota-Engil (13,9), Strabag (12,2), Doprastav (6,6)

Firmy sa obrátili na súdy, ale tie verdikty štátnych orgánov postupne potvrdili.

Spravodlivosť sa však napriek tomu nekonala, lebo súdy trvali dlhé roky. Keď už prišiel posledný verdikt o najväčšom dokázanom kartelovom podvode v dejinách slovenského podnikania, štátne firmy a úrady ho vyložili tak, že trest už fakticky uplynul.
Zákaz uplynul, kým neexistoval

Ako je to možné? Úrad pre verejné obstarávanie jednak skrátil dištanc z piatich na tri roky, lebo parlament medzičasom zmenil zákon a tresty za kartel v ňom zmiernil. A zároveň rozhodol, že trest má začať plynúť od mája 2004 – čo bol deň zverejnenia verejnej súťaže. Podľa úradov to bol najskorší termín, keď mohla vzniknúť dohoda.

Úradu neprekážalo, že z takého výkladu vyplývali absurdné výsledky – že zákaz mal trvať ešte predtým, ako kartel úrady odhalili a potrestali.

Účastníci kartelu navyše aj vtedy získavali štátne zákazky. Napríklad Strabag podľa denníka Sme získal ešte v decembri 2004 zákazku na obchvat Oždian v prepočte za 48 miliónov eur. V marci 2006 zase Inžinierske stavby vyhrali tender na diaľnicu D1 pri Poprade.
Účastníkom kartelu sa darí

Kým štátni úradníci bojovali o zníženie pokuty, účastníci kartelu si užívali skvelú pozíciu na trhu. Doprastav a Strabag si najmä vďaka štátnym zákazkám upevnili postavenie najväčších stavebných firiem.

Keď sa Denník E tejto téme venoval naposledy, tieto firmy dokonca ani nezaplatili už právoplatnú pokutu za kartel. Doprastav skončil predtým v platobnej neschopnosti a insolvenčný správca jeho záväzok voči Protimopolnému úradu poprel. Úrad si pokutu predvlani vymáhal v súdnom konaní. Aj v prípade úspechu však zrejme Doprastav nezaplatil všetko. Podľa schváleného plánu oddlženia mal Doprastavu uhradiť veriteľom, medzi ktorými je Protimonopolný úrad, 31 percent pohľadávok. Z pôvodnej pokuty 6,6 milióna eur by teda mal zaplatiť 2 milióny eur.

V Doprastave má vplyv podnikateľská skupina Miroslava Výboha, oligarchu, ktorý je blízky Smeru-SD.

V prípade Strabagu bola pokuta viac ako 12 miliónov. Firma pokutu nezaplatila, Protimonopolný úrad jej vymáhanie posunul na Slovenskú konsolidačnú, čo je firma, ktorá pre štát a samosprávy vymáha pohľadávky.

Účastníkom kartelu bola však česká dcérska akciovka Strabagu. Tá v roku 2008 zrušila svoju slovenskú organizačnú zložku a jej majetok previedla na slovenskú sesterskú eseročku, ktorá potom vo veľkom vyhrávala ďalšie tendre. Spolumajiteľom celého rakúskeho koncernu Strabag je ruský oligarcha Oleg Deripaska.

Pokutu nezaplatila ani portugalská firma Mota Engil. Skanska, Inžinierske stavby a Betamont ju zaplatili.

Genéza kartelovej dohody

Máj 2004 Slovenská správa ciest vyhlasuje súťaž na 8-kilometrový úsek obchvatu Popradu na diaľnici D1.

August 2004 Cestári vzápätí súťaž rušia, lebo ponukové ceny sú príliš vysoké. Podozrivé sú aj Protimonopolnému úradu. Ten pri skúmaní jednotkových cien objavil náznaky, že uchádzači pri príprave cenových ponúk medzi sebou spolupracovali. Vyzeralo to tak, že uchádzač pri oceňovaní svojej ponuky len prihodil nejaké percento k cenám z konkurenčnej ponuky. Lebo pri viacerých položkách boli rovnaké percentuálne rozdiely.

November 2006 Protimonopolný úrad v druhostupňovom rozhodnutí udeľuje šiestim stavebným firmám pokutu 1,35 miliardy korún (45 miliónov eur) za kartelovú dohodu. Úrad pre verejné obstarávanie k tomu dopĺňa metodické usmernenie, podľa ktorého majú tieto firmy dostať na päť rokov zákaz uchádzať sa o verejné zákazky. Firmy sa voči obom trestom bránia na súdoch aj na prokuratúre.

December 2006 Firmy zatiaľ nemusia platiť pokutu. Krajský súd vyhovel ich žiadosti – odložil vykonateľnosť rozhodnutia PMÚ.

Január 2007 ÚVO pod vedením nominanta SMK Bélu Angyala tvrdí, že zákaz pôsobenia v štátnom biznise na päť rokov napriek súdnemu rozhodnutiu platí. Opiera sa o svoje právne analýzy.

Február 2007 Minister vnútra Vážny tlačí na ÚVO aj na štátne firmy, aby zákaz účasti v tendroch zmiernili. Nastáva právny chaos. Niektoré štátne firmy účastníkov kartelu vylučujú, iné nie. Najskôr vyhadzuje aj NDS. Potom ju firmy za to žalujú a tendre naťahujú. Veľké štátne firmy postupne zákaz činnosti prestávajú rešpektovať.

Marec 2007 Firmy chystajú žaloby aj na ÚVO. Napadnúť chcú jeho rozhodnutie, ktorým im zakázal štátne zákazky.

Apríl 2007 Predseda úradu Béla Angyal upozorňuje, že Slovensko môže prísť o eurofondy, ak bude naďalej dávať zákazky kartelovým firmám.

Jún 2007 Generálna prokuratúra vyhovela podnetu Doprastavu, ktorý sa bránil proti dištancu zo súťaží. Podľa prokuratúry treba čakať najskôr na výsledky žalôb, ktorými účastníci kartelu napadli pokuty PMÚ. Prokuratúra prikazuje usmernenie o päťročnom zákaze zrušiť.

Júl 2007 ÚVO stále bojuje. Generálnej prokuratúre síce vyhovie, ale vydáva nové rozhodnutie. Ak sa niektorá z potrestaných firiem prihlási do tendra, ÚVO ju môže na základe námietky konkurenta vylúčiť.

December 2007 Krajský súd v Bratislave ruší rozhodnutie ÚVO o vylúčení firiem Betamont a Doprastav z účasti na štátnych zákazkách.

December 2008 Krajský súd ruší aj pokuty PMÚ v celkovej výške 45 miliónov eur. Rozhodnutie o pokute bolo podľa súdu obsahovo nedostatočné.

Apríl 2009 PMÚ sa odvoláva na Najvyššom súde.

December 2013 Najvyšší súd potvrdzuje rozhodnutie PMÚ – firmy majú predsa len zaplatiť pokutu 45 miliónov eur. Tie však toto rozhodnutie ešte raz napadli – na Ústavnom súde spochybnili senát Najvyššieho súdu, ktorý o karteli rozhodoval. Na nejaký čas však verdikt Najvyššieho súdu platí. Treba už iba rozhodnúť, ako sa má uplatniť zákaz štátnych zákaziek.

Apríl 2014 NDS zo svojich tendrov vylúčila účastníkov kartelu. Pri niektorých zákazkách proti tomu namietali, pri iných nie. Napríklad ŽSR, ktoré spadajú pod to isté ministerstvo dopravy, ich zatiaľ nevylučovali. Čakali na odporúčanie ÚVO.

Máj 2014 NDS podpisuje zmluvu s konzorciom Eurovia, lebo najlacnejšiu Skanska vylúčila za kartel. Krátko nato Skanska prichádza aj o ďalšiu zákazku, kde je najlacnejšia – o úsek Zvolen – Pstruša, ktorú NDS zadá združeniu slovenskej firmy Chemkostav. Najlacnejšia bola aj v tendri o úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, ktorý jej vyfúklo združenie Salini Impregilo. V tomto prípade bola Skanska vylúčená aj za neplnenie technických požiadaviek.

Jún 2014 Firmy svoje vylúčenie namietali napríklad v tendri na križovatku Triblavina. ÚVO sa tentoraz postavil na ich stranu a ich námietkam vyhovel. NDS podľa neho nedostatočne zdôvodnila svoje rozhodnutie – neuviedla v ňom, či firmy vyhodila na základe novej alebo starej právnej úpravy.

Júl 2014 ÚVO konečne rozhodol, ako sa majú trestať firmy: zákaz účasti v tendroch bol podľa neho trojročný a celý alebo takmer celý už uplynul.

December 2014 Ústavný súd odkladá vykonateľnosť rozhodnutia Najvyššieho súdu o pokute. Dôvodom je spochybnenie senátu Najvyššieho súdu, ktorý pokutu predtým potvrdil. Týka sa to už len pokút pre firmy Doprastav, Strabag a Mota-Engil, ktoré ich ešte nezaplatili. Skanska, Betamont a Inžinierske stavby už zaplatili.

November 2016 Najvyšší súd druhýkrát rozhodol rovnako, rozhodnutia PMÚ o pokutách potvrdil.

Júl 2017 Ústavný súd zamieta sťažnosti troch firiem proti rozhodnutiu PMÚ.

2018 Európska komisia zisťuje, že Slovensko účinne nepotrestalo kartelové firmy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na základe novely zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke majitelia automobilov, ktoré prejdú po 1. júli STK, už nedostanú nové nálepky. :arrow:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/na ... bytocnost/

Slovensko spojí s Maďarskom nový most, Doležal položil so Szijjártóm základný kameň :arrow:

https://www.webnoviny.sk/nasadoprava/sl ... dny-kamen/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
KarelLer
Příspěvky: 694
Registrován: 25.12.2016 16:03:46
Bydliště: Morava

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od KarelLer »

Pokud se nepletu, chybí tady odkaz na dokumenty z jednání vlády "Harmonogram prípravy a výstavby projektov cestnej infraštruktúry" z 26. 4. 2021. Je tam několik zajímavých dokumentů, např. "Príloha 1 Harmonogram" s výstavbou do roku 2028 a "po roce 2028". Není to moc přehledný dokument... existuje ten harmonogram i v nějaké přívětivější formě? Priority od MinDop jsem viděl, ale není tam moc informací. Např. pro Česko důležitá R6 tam je, ale bez datumů.

https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/25933/3
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tady tohle video by mohlo být i v 5 vláknech a ve vícero sekcích, proto ho dávám sem: letecký pohled na důležitý dopravní (dálniční) uzel

Highway Prístavný most, napojenie na R7, D4R7 Bratislava




a tady je cyklomost s Rakouskem, jeho stav z výstavby:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

blok informací, které mi tady chybí a jsou data od 2018 do 2021

:arrow: Inžinierska geodézia spoločnosti na vybraných stavebných projektoch :arrow:

05/2021

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... projektoch

Obsah: (doplněno o fotky)
*Diaľnica D1 Bratislava – Triblavina, Most D1/D4
*Prípravná fáza stavby R2 Kriváň – Mýtna
*D1 Prešov, západ – Prešov, juh, činnosť hlavného geodeta stavby
*Modernizácia železničného úseku Púchov – Považská Teplá z pohľadu geodeta zhotoviteľa


:arrow: relevantní srovnání cenových nákladů: Motorway Cost Estimation Review, OECD
The Case of Slovakia

The ongoing development of Slovakia’s motorway network has prompted efforts to improve project selection and infrastructure governance more generally. This report reviews Slovakia’s approach to estimating motorway construction costs in the light of international practices. The accuracy of cost estimates at different project development stages affects the selection of projects, budget planning, or the bidding for the project. This report offers a broad range of measures that can advance the accuracy of estimates.

Dokument v originálu: https://www.itf-oecd.org/sites/default/ ... ovakia.pdf


:arrow: MIESTOPISNÝ PRIEBEH CESTNÝCH KOMUNIKÁCIÍ
https://www.cdb.sk/files/documents/cest ... 1-2021.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na Slovensku za 06/2021 se nejvíce propadl segment stavebnictví v rámci EU dle údajů za státy, které měl Eurostat k dispozici. Průměr propadu činil v rámci EU 1,2%, € zóna se propadla o 1,7%. Slovensko se meziročně propadlo o -6,5%. Španělsko hlásí -3,6%, Rakousko -3,3%. Jsou státy, které zaznamenávají růst jako Slovinsko +4,8%, Maďarsko +3,6% a Rumunsko +2%.

Meziročně si stavebnictví € zóny polepšilo o 2,8%. EU státy o 3,5%. Slovensko o 0,7%.

Segment infrastruktury (civilní inženýrství) se na Slovensku po většinu měsíců propadlo o skoro 1/5. Výstavbu tahá nyní hlavně realizace budov a rekonstrukce.

https://www.asb.sk/biznis/stavebne-podn ... -slovensko
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci II. velké aktualizace SK sekce v rámci historie tohoto fóra jsem prošel i tohle celé vlákno a celkem odstranil 37 příspěvků. Stalo se tak z důvodu jejich již 0 obsahu. Mnoho příspěvků jsem opravil v odkazech tak, aby dávala smysl další etapa aneb jsem k odkazu, který sice byl neplatný dohledal alespoň název tématu atd. Velká část z nich byla samozřejmě i moje.

Rozsahem je i tohle samostatní vlákno velké, dají se z něj načerpat všemožní informace k vývoji silniční infrastruktury na Slovensku. I když jsou i nové podsekce, tak si lze číst o ledasčem za tu dobu. Občas je uvedeno několik názorů, doplněno o "páteřní" informace z pozadí. Nebudu se dohadovat o ničem dalším, lze pozorovat nakonec vývoj, který se děje.

Nebudu tady spisovat všechny změny. Celá sekce prochází čtením, doplňováním chybějících informací z dob mojeho slabšího působení zde (4.Q 2018 - 3.Q 2020), aktualizací úvodních příspěvků v rámci vícero úseků ve výstavbě. Následovat bude doplňení informací k dalším úsekům, protože roky postupují, doba se posouvá a chybí tady další informace, co bude v další 1-2 dekádách. Určitě bych měl stačit vytvářet témata rychleji, než se budou tendrovat. ;)

Slovensko je vnímáno pro toto fórum patrně jako nejdůležitější stát a nezměnilo se na tom nic za dobu, po kterou jsem zde přítomen. Svým rozsahem již není snadné tady kontrolovat dosavadní obsah a nahazovat ten nový, ale lze to postupně realizovat. Začal jsem slabší přípravou hned v lednu, ve větším v červnu, ale nyní je všechno vyjma Silnic I. tříd pročtené. Aktualizován obsah je prakticky vyjma D4/R7 a několik dalších témat, kde chci dopsat úvodní příspěvky. Proto tuto fázi považuji za ukončenou. :idea: Již nové témy ve smyslu nových úseků a další obsah, který budu doplňovat, tak to již nebudu pokládat za aktivitu, která by tady výslovně chyběla. Protože tím doplním obsah na další dekády, do roku 2030 s výhledem na další období, resp. priority, ze kterých neschází a které se dle možností státu dokončí bez určení data.

Nyní bych rád prošel několik příspěvků. Tak jak i v rámci shrnutí vícero států EU/a dalších ze světa za tu dobu zde v této sekci a tohoto tématu.

Tady jsem psal v roce 2015 o stavu dokončení D/R: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p120496 . To jsou fakta. Ale jen doplním, že negativum samozřejmě je, že ve světě se mezičasem kritérium snížilo ze 45 na 30 minut a pak taky by bylo správné uvést jen ty km, které někam souvisle navazují. To pak mění zásadně situaci. :idea:

Stejný rok 2015 a přehled tunelů ve výstavbě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 43#p119243 . Tak jak v roce 2012 se toho moc nebudovalo, tak za pár let až moc, opravdu silně ambiciózní situace výstavby 13 dálničních úseků s mnoha tunelama, mostníma sekcema atd. Ale ve výsledku se pro různé důvody ta dostavba některých protahuje. Není vyhráno na těch dvou (Višňové, Čebrať), ale jsou tam zkušené firmy. Otázní budou celkové náklady vzhledem na skutečný stav. Mělo by se ale zahájit dostavování a výstavba i mimo tunelů, což značí, že se bude na co dívat další roky.

Vývoj motorizace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 64#p108064 , mohl bych dopsat stav z dalších let. Jde ale o ten fakt: aut přibývalo, obzvláště z dovozu. Chybí nejen D/R, ale taky obchvaty a i parkoviště. Najednou se "stojí" v koloně i v 15 tis městech běžně i 15 minut. I proto stoupá tlak na výstavbu a musí být tlak na lepší plánování a uskutečnitelnost této realizace. Již nikoho nezajímá, že "něco není". SK investice do výstavby jsou dány ze 3/4 jen EU fondama aneb pak PPP. Státní rozpočet dává na výstavbu absolutní minimum s čím souvisí i prudké výkyvy ve stavebních výkonech. To se má obrátit, nastaveno to je, ale jestli to vydrží, tak o to se lze obávat, ale to uvidíse jak se to bude plnit.

Do roku 2020 se postaví další dálniční spojení s ČR: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 270#p92270 . Nejenže se nepostavilo, ale ani se nestaví ani se další roky stavět nebude. R5 vypadla z této priority a R6 sice prioritou je, ale do roku 2024 se s tím reálně nepočítá.

Tohle bude téma staletí; SK kartel: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 368#p90368 . Kdysi efektně zadán, ale nikdy to nebylo dotáhnuto do konce. Teď s tím má stát problémy i v úrovni EU. Mina, kterou někdo uložil, ale řádně neodstranil. Všichni jí jen přeskakují. Když by se měla naplnit praxe, taky kdo by reálně budoval? Odpovědnost nese "amatér" z minulosti, který dnes již nenese na Slovensku žádnou odpovědnost za nic. Amatér i proto, že moc dobře věděl, že klasifikace kartelu ačkoliv měla nějaký podklad, tak legislativnost nemohla ty firmy k ničemu přinutit a státní firmy k tomu nemůžou v té době zaujmout žádné stanovisko. Blábol na entou, který ale jednou existuje.

Tak jak (k tomu odkaz nedávám) se odčlenila NDS od SSC. S cílem vzít si úvěry pro NDS. Ten stejný amatér. Nyní i když existuje mnoha-roční snaha, vícero vlád spojit ty instituce zpátky, tak se to již tak nevede. Část agendy je duplicitní, část rozvětvená, jiné právní formy a jiné politické krytí. Bez řádného nastavování financování. NDS hospodaří s mnohanásobním rozpočtem a má na starost pár set km D/R, vyjma PPP části. SSC se stará o silnice I. třidy, ovšem je to hlavní administrační síla pro celou silniční síť včetně krajů, které se starají o silnice II. a III. třídy. Výsledkem je podvyživená SSC, 40% jedniček ve špatném stavu, akutní nedostatek přeložek silnic a obchvatů atd. Naproti tomu rozhazovační NDS, která ale z přidělených zdrojů vyjma fondy EU neumí prakticky nic budovat. Je to i pro stav mýta, ale to by byla kapitola sama o sobě.

Pri připomenutí co bylo v roce 2012, 10 let zpátky: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 922#p60922 . To je všechno v provozu. :) Je to dobrý i proto, že Slovensko zná i 10- i 12- atd. roční výstavbu dálniční sítě.

V roce 2016 jsem sepsal jak jsem již napsal, co se kde staví: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 86#p138786 . Část toho se protáhla doposud. A část potrvá až do roku 2024. Ale se staví i něco nové. Sumarizace toho, co se staví, tak to uvedu, ale nyní to není až taková priorita. Napříč vlákna jsou v závorkách informace jestli je to v provozu nebo ve výstavbě, takže nepokládám za nevyhnutní neustále aktualizovat do 1 příspěvku co se právě kde staví. Co se kde staví budu psát zase někdy extra, možná ještě i letos takový kratší souhrn. Více méně si to lze ale projít i zde: https://www.ndsas.sk/stavby/vystavba :jidlo:

V rámci regionu Horná Nitra tohle považuju za velké zklamání: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p193472 . To bylo a když to bylo, tak byl zájem dát alespoň 1 mld. € na R2. Dokonce 1,6 mld. € na silniční síť s přípravama, z čeho by bylo kolem 920 mil. € na výstavbu R2. My dnes víme, že realita je úplně jiná. Doba realizace ani nemluvme. Propásnutá šance pro tento region. Další část se mohla dávat na R8, tak tam částečná snaha je, ale je zlomkem proti původnímu cíli. Zbytek se bude muset řešit státními zdroji, nevidím to dobře.

Samozřejmě, že by bylo o čem psát i dál, ale nechci tady rozepisovat záležitosti a postoje, které mám pro tento stát 30 let. Nemohu se smát na názorech, ze kterých plyne hloupost. Co vždy potvrdí čas ... původní ceny PPP z dob 2000-2010 se po 2010 stávají nižšími o 50-60%, ale končí to krachem stavebních firem, což částečně sanoval stát (nepřímo) a samotní dodavatelé. Stálo to za to? Stálo to za tu kvalitu? Protože ta "nekvalita" se již odráží na samotné jízdě a i viditelně odpadávají kusy betonu, obrubníků atp. Není nelegální dávat nízké ceny, je to jev, který je v mnoha státech světa včetně vyspělých vždy v nějaké stavební situaci, kterou zapříčiňuje sám stát. Akceptace samotného PPP pokud je kvalitně zadáno je smazáno liknavostí státu, což se děje u D4/R7. Akceptace stavu zdemolovaných vozovek nepřinese efekt, že se to nemusí opravovat. Takové silnice se stávají nesjízdnými a teprva pak ty náklady na opravdu dramaticky stoupají. Jásot obyvatelstva nad 10cm vozovky je velký, ale jde o to, že běžně stačí opravit 5cm. Je to méně náročný proces na omezení, levnější a samozřejmě, že se nejezdí roky po špatných silnicích. O mostním programu jsem psal mnoho v dobách, kdy nebyl odstaven žádný most. Nikdo nevěřil, ale realitou je, že mosty padají, nezvládají nápor a dnes chybí ty peníze 2x, do konce 2030 bude těch mostů se špatnou klasifikací polovina. Má se to změnit, ale teď se jedná o penězích.

Velmi často čtu o tom, že železnice mají být priorita. Dlouho byla, protože Slovensko má mnoho tunelů, mostů atd. Nebyla preferována silniční doprava. Ve starém režimu jednoduše nebyla prioritou ani individuální doprava (nebylo ani dost vozů). Pak nebyla a není doposud, ale dle vývoje EU zase má být. Chybou je, že stát nemá dokončené páteřní tahy, hlavní státní jsou ve špatném stavu a bude zajímavé pozorovat, jak se povede tato situace řešit. V každém případě i samotné železniční tendry nabírají na prodražováních atd. A zase by se dalo vrátit zpátky, kdy ten stejný amatér odstavil i tratě, protože nejsou rentabilní. Dnes by se měla tato chyba opravit, ale ani není jak. Chybou je to proto, že změna ekonomických poměrů přinesla rozmach silniční dopravy, o čemž se vědělo a taky změnu nákladní dopravy. Za tu dobu šlo postavit hodně a je chyba, že infrastruktura se stala nástrojem pro boje mezi politikama. I zdánlivě mnohem chudobnější státy v Evropě a jinde mají silniční infrastrukturu v lepším stavu, než Slovensko. Tento skluz nelze dohnat ani za dalších 10 let.

Zrušit a odstranit silniční fondy, programy lze velmi snadno. To se provedlo velmi snadno.
Znásobit přípravní proces jde taky snadno. I to se státu povedlo.
Hrát si na férovýho pak taky (pozemky atd.).
To vše je ale v ostrém kontrastu plynulé systematické výstavby (čehokoliv).
Odevzdat ziskové firmy do zahraničních rukou je snadné. Monetizace silniční sítě, tak to by nešlo. Ne při této koupyschopnosti.

Slovensko zdědilo špatné silnice. Tak jak i Polsko, Maďarsko, ČR atd. Nízké zatížení na os, nevhodné parametry pro nákladní (z hlediska délky) dopravu. Špatné zázemí. Nepropojenost z hlediska zkapacitněných silnic, málo obchvatů a naopak mnoho průtahů bez alternativy průmyslových parků, protože absentují i ty.

Takže byla zásadní chyba provádět několik silně proti-výstavbě zaměřené kroky. Decentralizace státní správy ano, ale pak ty kraje a obce mají mít prostředky k výstavbě. Nemají bez EU fondů ani jen na opravy. A tato decentralizace ubrala i ze státních zdrojů na výstavbu/údržbu. Provádět tedy ekonomické reformy bez nastartování veřejné infrastruktury je zcela nepromyslený tah do budoucnosti a vrací se to zpátky a Slovensko sbírá takovou úrodu jakou si právem zaslouží.

Dluh, investiční dluh na údržbě, rekonstrukcích činí dnes na státní silniční infrastruktuře částku ve výši odhadem 2,6 mld. €. Aby se to povedlo zastavit, tak by se muselo do rekonstrukcí a oprav dávat alespoň 250 mil. € ročně. Na silnice, mosty, dálnice, rychlostní silnice. Nejen vozovky, ale i svahy podmáčené počasím, příkopy, celkové odvodnění, tunely, zářezy, odpočívky atd. A to ne po dobu 1-2 let, ale systematicky neustále. Nyní vznikají ekonomické ztráty v rámci dopravních výkonů. A samozřejmě taky ekologické, protože jsou vyšší emise. Tento problém bude eskalovat i nadále.

Investiční dluh na nové výstavbě doposud naceněných D/R s odhadem vývoje cen na tendrování, zdrojem LoH činí částku ve výši 24-26 mld. €, z toho 6 mld. € jsou dálnice. Již se započtením R1 prodloužení po Bratislavu i Ružomberok a část 1/2 profilů na některých R. Včetně rozšíření D1. Takže pokud stát ví, že nedovede dávat na výstavbu v čistém více než 750 mil. €, tak takto naplánovaná síť D/R před rokem 2050 nemůže stát. Jestli to pak bude v 2060, 2070 nebo později, je jedno.

Investiční dluh na plánovaných stavbách přeložek, obchvatů a mostů na silnicích I. třídy včetně MÚK a tunelových sekcí i dle rozvojových dokumentů krajů a měst představuje částku mezi 12 a 18 mld. €. Týká se to více než 400 projektů a ano ta částka je opravdu až taková. Staví se nová sídliště, průmyslové areály a chybí mosty, obchvaty, tunely a další vybavenost včetně PHZ. Čistě snadnější obchvaty vycházejí na asi 5-8 mld. €.

Vláda a to kterákoliv, která bude vládnout, tak opravdu musí opravit ekonomické parametry rozvoje a údržby. Tedy zajistit více zdrojů a začít ten deficit údržby snižovat. V rámci výstavby pak opravdu zaměřit pozornost na dostavbu páteřních tahů a to stůj co stůj, protože do té doby trpí vše na těch trasách. Stát nebude dopravně vynechán, na jeho území budou ale ty ztráty a z toho plynoucí důsledky i pro místní rozvoj a život. Jen tohle si vyžádá do konce této dekády 3 mld. € na údržbu (namísto kdyby se to vnímalo jako doposud tak 1 mld. €) a do výstavby jakákoliv částka nezajistí dokončení uvedených priorit, protože je taky zanedbaná příprava. Samotné D1-D4 nelze dokončit do roku 2030 ani kdyby na to bylo k dispozici těch 6 mld. €. K dispozici bude větší částka, ale na silniční síť jako celek a bude tak možno sledovat i regionální investice v rámci státních silnic.

Podrobněji to nemá smysl rozepisovat. Tohle je všechno to, co je dáno stavem a vývojem a možnostmi do řešení nejbližší dekádu.

Takže ještě jednou závěrem: SK sekce je pročtená a aktualizovaná v co největší míře vyjma silnic I. třídy. Nahazovat nový obsah a doplňovat ještě něco málo do dosavadních tém budu až za pár měsíců. Kontinuálně již ale udržím stávající rozvoj a novinky, vyjma období nepřítomnosti, která ale budou v rozsahu týdnů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Následující rozhovor vybraných odborníků na téma chybějící MÚK D1 x D4 bych mohl dát do mnoha tém, ale dám ho sem, protože se to opravdu týká realního obrazu SR co se složitosti a možností výstavby dálniční sítě týče a nejen jí:



To, že ta MÚK nebude k dispozici v čase, kdy bude D4 v provozu, tak to se říkalo delší dobu. A nic ... A nebude v provozu, protože se teprva začalo tendrovat v podmínkách SR. :arrow: Veřejnost to začíná vnímat teď, když D4 se vyformovala do hotové komunikace a ejha chybí propojení s D1. Obcházet Prístavný most? A kudy? To jen tak mimochodem, most nad Dunajem ano, ale napojit se přímo na D1 nebude možno.
D4R7.JPG
D4R7.JPG (70.1 KiB) Zobrazeno 7732 x
To, že stát se zavázal dobudovat stavby v rámci D1 do roku 2019 (do ledna) a nestalo se to, je taky zřejmé delší dobu. A koncesionář ať je jakýkoliv, tak nabízel řešení. Ovšem řešila se skládka, řešilo se všechno od nel. těžby mat. po uložení odpadu až po neschopnost odklidit jednu kopu, co si přehazovalo vícero úřadů, ale tohle jaksi ne.

A tady někdo vládne a taky někdo neustále očekává, že se budou platit daně a budou se sem sypat miliardy eur z dalších zdrojů třeba i na tohle.

(ovšem ačkoliv má stát deficity, dluh který stoupá a nemá další peníze a musí je extra schvalovat premiér, proto se taky oddálilo tendrování na tuto MÚK; tak vláda schválila další armádní výdaje, nyní ve výši bezmála 2,1 mld. €: https://www.teraz.sk/slovensko/vlada-sc ... lanok.html + https://zemavek.sk/vlada-schvalila-naku ... iardy-eur/ a to není letos první nákup bojové techniky)

Ta MÚK bude při lepší vůli v roce 2024. Pokud se cokoliv zpomalí nebo bude komplikovat u tendrování, tak nebude v provozu ani v roce 2026. Ale platit za to bude - stát bude platit koncesionáři za neexistující stavbu.

Ten rozhovor tady měl být mnohem dříve, ale řeší tam toho opravdu mnoho. Běžný občan musí kroutit hlavou, ale to je to, co je kritizováno asociacema: složitost legislativy. Pak bohužel neschopnost politiků a obavy dosazených lidí do státních firem rozhodnout ve smyslu "podepsat", když nemá za sebou oporu nebo potřebné finance.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Lafranconi na dálnici D2 v Bratislave je sice mostem ve správě NDS, ale již na tom tak nejsou i jeho sjezdové větvy. Ty má na starost hlavní město Bratislava. (mohl bych dát tento příspěvek do 2 témat, ale činím tak jen zde) NDS upozornila hlavní město, že sjezdovým větvím hrozí havarijní stav s tím, že NDS může hl. městu vypomoct s opravami.

Je to zvláštní v tom, že město by zřejmě ani tomu nevěnovalo pozornost. Nestarat se vlastní majetek je vcelku normální tady v tomto prostoru.

Až by ale havarijní stav nastal a došlo by k uzavírkám, tak by samozřejmě doprava prakticky skolabovala.

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7227
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Rio13zm
Příspěvky: 458
Registrován: 21.1.2015 19:34:41

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Rio13zm »

Iba spomeniem, ze most Lafranconi sa premenoval na LaNfranconi na podnet primatora Valla.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Slovensko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Tak on se již jměnoval všelijak a taky již dle tohoto článku ním kdysi byl: https://bratislava.dnes24.sk/osobnosti- ... oni-292155 a to písmeno N se z toho vybralo. Ale nenašel jsem informaci, kdy došlo k úpravě názvu i oficialně? (odhlédnout od nekompetentnosti toho pána co se dálniční témy týče; ačkoliv pro město je jeho přístup dozajista oživením)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“