Výjimečně se rozepíšu po delší době.
NDS neumí tendrovat, na co jsem upozorňoval taky delší dobu (a to bude problém ještě i u dalších staveb napříč stát) a musí vrátit bezmála 116 mil. €:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=225&t=7063 . Když jsem to nedávno prezentoval jinde a i pár let zpátky; nebo jsem naznačil, že JASPERS vyskrtne část projektů v rámci SR, tak se lidi smáli, co to zase píšu. No jo ...
Aby NDS mohla dýchat, tak si musí vzít provozní úvěr; prozatím do výše 50 mil. €. Hold, stát bude muset zvednout dofinancování NDS, pokud bude chtít něco víc, nebo bude mít stávající vláda neschopnosti důvod, proč se nedá stavět rychleji. Mimo koridorové trasy v minimu (ale oni by rádi
) a koridorové to, co se staví (jináč to nikdo nestihne proplatit) a tam bude chybět prakticky poslední úsek. (Turany - Hubová, který je již dle mojeho názoru záměrně prodlužován v přípravách). Ono je totiž na čase, aby EU napla svaly a aby si Bratislava uvědomila, že se dostaví přednostně koridor nebo se nedostaví nic ani do 2050. Nebo bude PPP - které ale i kdyby se dnes ohlásilo, tak se do konce roku 2023 nezakopne do země. Ono je vůbec zvláštní ten fakt: D1 s Višňovým se zastaví (za maďarského ministra v uplynulých letech), protože "nekvalita". Ale stejná "nekvalita" s odpadem/azbestem (dle státu) na D4/R7 v rámci se nezastaví. Ne, to ne. Protože to je již jih a hlavní město a to ne. Radši tam stát neumí dodělat vlastní práce na D1, co komplikuje práce na D4 a stát se ocitne v nepříjemné situaci. Neschopnost jedna za druhou a pouze politické důvody, bez jakékoliv odbornosti. Od 90. let se 3 krát změnila nebo pozastavila základní koncepce, takže tohle je jen výsledek.
*více než 1200 mostů (1/6) je ve špatném až havarijním stavu
*1/2 silnic I. třídy je v nevyhovujícím až havarijním stavu
*nepropojené regiony Z a V státu
*NDS opakované problémy: prodražené nájmy, IT služby, mýto se schránkou na Kypru, nálepky, které se rok nedali kontrolovat a vymáhat na pokutách, sůl na posyp, ...
*SSC nemá peníze prakticky na nic, kromě monitoringu již špatných silnic
*hromada silnic je v provozu dočasně, není řádně kolaudována, pozemky pod nimi nejsou vyspořádané, včetně krajských silnic od dob rozpadu federace (pozemkové a katastrální úřady to je vůbec sféra na Slovensku jako banánová republika)
*upadající železnice, zcela upadající, hoří vlaky, není dost vlaků, i nové vlaky z EU jsou hodně poruchové, ale tendry všechno zaplaceno ...
*přejezdy přes koleje navzdory modernizaci - jezdit se po tom do pár let již zase nedá
*chybějící obchvaty, chybějící cyklotrasy (které vedou v rámci již silnic
)
*služby pro trucky: minimální síť odpovíček v rámci silnic I. třídy, katastrofální služby na dálničních odpočívkách
*normy na hluk se budou muset řešit v rámci Slovenska (nejsou peníze, SR bude porušovat zákony)
*bude se muset dodělat tunel Horelica a Branisko na 2. tunelové roury, nejsou peníze ani na to (bezpečnostní normy EU)
*obchvat ve smyslu obchvatu nemá Bratislava, Trnava (s úrovňovými křižovatkami a D1 zcela město obchází mimo silniční sítě s 1 uzlem - pak máme na severu město PB, které má ty uzly hned 3)
*západní úsek D1 vzhledem k zástavbě kolem za 30 let, délce v provozu a počasí již nezvládá vodu z vozovky (často pod vodou i vícekrát za rok a nedělá se nic)
*NDS není schopna postavit sama víc než 1 MÚK navzdory zpoplatnění sítě, navzdory (i když bídné) dotaci od státu, protože disponuje objekty náročnými na energie v rámci SSÚD
*nižší kategorie silnic jsou přetížené a trpí státním nic neděláním v regionech napříč 30 let ...
V tomto finančním marazmu, ve kterém se 3/4 nových staveb financuje přes EU fondy je nezbytné aby stavby za 1/4 mld. € na 4 km se budují a tendrují v 100% kvalitě. Pak to musí nakonec zaplatit stát. Z čeho? Na úkor další výstavby. Prakticky je zázrak, že se vůbec pomalu ty úseky budují. Na přelomu 90. let a nového tisíciletí se stala první velká chyba, kdy se dostavba tehdy rozestavěných úseků dostala na 2x a více násobek částky včetně času na dokončení. Děje se to i nyní. S ještě drahšímí úseky. A samozřejmě, když se nestaví, tak stavebné dílo chátrá, musí se stejně strážit atd., ale takže tohle jsou stejně vynaložené peníze, nedá se neutrácet vůbec nic.
Já dokončení D1 do Košíc v souvislém stavu v plném profilu odhaduji v letech 2028-2032, pokud nepřijde k pozastavení příprav 1 úseku s cílem přesunout náklady na něj na jiný úsek. Rozhodně se ale nepřesune tento úsek na trasy přes Donovaly. To by musel stát stopnout D1 a na PPP postavit Donovaly. (Donovaly jsou lukrativní místo pro developery a politiky v napojení až na další "části" SK společnosti, takže proto je zájem o Donovaly; po dostavbě Rx přes toto pohoří jsou v přípravách rozvojové plány za mnoho mld. €. Prakticky z každého sjezdu a ufinancování silnic přes regionální fondy. Není moc lidí, co by to chtělo ale Slovensku takhle oznámit, ale stejně je zástavba na Donovalech ve stavu, kdy se již nedá mluvit o nějakém 100% chráněném území. (nesoudím tyto záměry, když budou tak budou). Když budou Donovaly v rámci PPP, tak i to má vliv na tah Z-V, díky tahu R1. Před rokem 2028 není možno Donovaly nebo D1 v chybějících částech dokončit vzhledem na náročné stavby a alespoň 1,5-2 roky tendrování po podpis. To, že to bude do ukončení dekády dávám 50%.
Dokončení D3 jakožto koridoru, kde prakticky chybí poslední 2 úseky. Je možno 1 dobudovat do 2025 a druhý do 2028. Ale tomu, že bude D3 hotová do konce dekády v plném profilu před ty dnes 1/2 profily dávám 51%.
O ostatních D/R nemá smysl psát. D2 je hotová, D4 tam je to otázka 1 mld. € na tunel Karpaty. Do té doby nebude mít Bratislava opravdový obchvat. Další PPP se spíš chystá tam, až si to situace vyžádá. R1 kdyby nebyla prodloužená z obou konců, tak je hotová, takhle nebude ani do 2040. (u Bratislavy bude "válka" mezi tunelem na D4 a prodloužení R1, což má v celkové struktuře pomoct dalším "developerům", obyvatelstvu v oblasti a D1). R2 se pomalu bude stavět. R3 jako souvislý tah ani v 1/2 profile do 2040 stát nebude. R4 je šance do 2030 pokročit, pokud bude příznívá situace v EU (na Via Baltica). R5 je otázka NDS a spolupráce s ČR, R6 vypadla z priorit do 2024 a patrně i dál, R7 měla záměr pokračovat (v takovém poloutajení jako asi Donovaly), ale co bude ... a R8 se spíš formuje ve smyslu se silnicí I. třídy. Bude záležet od sestavení priorit EU a možností státu. Na 1/2 chybějících úseků chybí příprava, která ani neumožňuje do 3 let zahájit tendrování. Ani když budou peníze. Na ostatních je situace z 15% že ani 3 roky nestačí a na "ostatku" lze podokončovat. Příprava, která chybí je ale navázaná na výstavbu.
Vláda, která je nyní nevidí potenciál investovat 0,5 mld. € do přípravy a 0,5 mld. € do pozemků během 3 let tak, aby se dalo pak budovat za 0,7-1 mld. € s vypětím všech zdrojů, protože se jim to zdá drahé a úrodu bude mít vláda po roce 2025. Lze za 1,3 mld. € postavit 120 km v rámci R7 a R2 v plném profilu s každou 2. MÚK, kterou lze napojit na stávající silniční síť. Každá druhá proto, že zbytek ne - lze je postavit jako MÚK, ale na jejich dokončení se bude muset hledat partnerství s kraji (regionální fondy, úvěry atd.) a dokončit napojení. Rozhodně bych realizovatl tohle, když už se neumí za desítky let dokončit kterýkoliv tah, tak bych zavedl rovnoměrné financování. 1 mld. € na sever a 1 mld. € na jih, ve smyslu Z-V.
R2 mezi TN a ZH měla mát finance původně ve výši 2 mld. € na ukončení těžby uhlí. Pak to byla již "jen" 1 mld. €, najednou 0,5 mld. € a i ta je v ohrožení. Ani se neuvažuje o celé R2, ale o "úsecích", které mají napojit na nejbližší dálniční síť a pak "pouze" obchvaty. Nic jiné se ani nedalo čekat, to by muselo být nevím co, aby někdo dal celou podporu ve výši 2 mld. € jen na R2. Peníze tam půjdou, ale na poradenství, kurzy atd. Takže nebudou vidět nikde.
Co se S-J týče, D3 se bude tlačit na dofinancování. A R4 jsem uvedl, R3 taky. Jih: BA jih D2 stojí, Košice jih R4 stojí. Uprostřed je R3, které ale se sice "občansky tlačí", ale státně potlačuje. Tady má navrch Komárno, které má sice most, ale nemá obchvat Komárna. Vzhledem na "všechno" je tady více obyvatelstva a je snaha (části, nebudu specifikovat) dotlačit upgrade silnice KN - NZ - NR, ale tato snaha je již od bodu, kdy se povedlo zadefinovat existenci R7.
Dálniční plány v návaznosti na MÚK včetně dokončení rozšíření úseků u Bratislavy (včetně D2 Stupava) vyjdou na "dle odhadovaných variantů" 20 mld. € bez ohledu na to, že nepočítám R6 a nepočítám ani s dostavbou R3 na plný profil. V situacei stavebních nákladů a uvedeného stavu možností financování ...
stavu přípravy, složitosti legislativy, celkový stav státu (pandemie, finance, ekonomika) se výslovně očekává impulz EU. Je snahou, aby se preferovali úseky D/R, které posilní přímo regiony. SSC má vícero staveb ve stejné kvalitě příprav. A zcela se zapomíná na to, že to je o regionech. NDS není o nic lepší hospodář, než SSC (vzhledem ke svojemu rozpočtu prakticky NDS není vůbec dobrý hospodář od svojeho vzniku; viz i střediska monitorující opravdový stav na síti včetně údajů kolem. EU bude preferovat železnice; projektů je dlouhodobě dost - ne ihned, ale to je jen otázka nafinancování příprav a lze zahájit velké tendry.
Ale ten efekt pro ekonomiku se neodrazí; investiční deficit na tratích, stanicích, vlacích, překladisek v propojení na dnešní stav průmyslu, ekonomiky a potenciálu je na železnici již více než 36 mld. €, včetně základních tras VRT. To by se muselo upgradovat i to, co se sotva dodělalo dodnes. Kdo tomu věří? Bude stát rád, když udělá 1/6 do 2030 v navazujících trasách. Konkurovat PL, A ani ČR ale nebude. Ale to se ani neočekává, když dál na východ "skapal pes" jak se říká, okrajový stát EU nemusí mít všechno tohle perfektní a BA se napojí. Žilina se taky napojí pro blízkost ČR a Polska; Tatry se napojí pro blízkost PL. Košice patrně pro blízkost Maďarska a část středních částí; ale Slovensko se ani v tomto tak brzo nepropojí - vlastními silami sice ano, ale rychlostně a komfortně v mnohem horším výsledku.
Takže zbývá utratit peníze na silnicích. Bohužel, když je někde enormní deficit v pracích na pravidelné údržbě a opravách včetně modernizací - tak je sice možno investovat vůči stavu kolem klidně celkem 50 mld. €, ale to se i kdyby ty peníze byli, tak to se nedá. Tolik materiálu, lidí není a ani nelze odpojit provoz. Nový seznam priorit sniží novou výstavbu, protože není příprava. Bude velkým problémem vyčerpat nové peníze bez ohledu na to, že jsou nedostatky ve všem, protože tak jak je to koncipováno (hlavně ušetřit nyní) se nepovede vyčerpat zadané priority EU. A do toho miny v tendrech v minulosti, ve stávajícím vedení, strukturach vedení těch firem a politiku, ta dělá na Slovensku hodně. Bude se možná i záměrně poukazovat na chyby, co ale značí další peníze mínus z rozpočtu. To tady ani nemusí být Mečiar. SR se nepoučil. Neumí dělat investiční politiku ve smyslu, že sami pro sebe. Neumí a výsledek se proto nedostaví ani v těch plánech, které má tato vláda. Neušetří nic, protože nedostaví co jinde již i je a tím jen sníží možnosti dalších investic ze zahraničí na další rozvoj. Stát ani nemá již takové pozíce jako před 10 nebo 15 lety. Nejlepší konjunktura je pryč; mzdy jsou mnohem výš než předtím, absentuje vědecká základna, státní výdaje do vědy nebo do start-upů v kombinaci se soukromým sektorem není. Slovensko i z tohoto dovedlo "odčerpat 0,5 mld. € z EU fondů do vymyšlených firem, co krátce před příspěvkem v tom začínají podnikat. Nepochopitelné. Není ani již až tak co moc privatizovat, státní dluh dávno není na úrovni 30 ani 50%; obyvatelstvo taky nemá nejnižší dluhy (navíc 1 mil. exekucí a to hodně vypovídá), takže být politiky se zamýšlím co bude opravdu v roce 2030, kdy skončí čerpání dalšího balíku a bude se muset splácet všechno co se vyčerpá z Fondu Obnovy. % navíc budou po úpadku za rok 2020 docela snadné, ale bez státních investic se neudělá posun do dalších let a tady v tomto prostoru tomu nechce být rozuměno bez ohledu na to kdo vládne. (ale samozřejmě miliarda důvodů proč jinde je to takové: mají dluhy, mají to a támhleto nebo opačná argumentace: jinde jsou zpokojení a taky nemají tolik dálnic a silnic - a to je to vzdávání se něco dělat) Proto nemá většího smyslu z mojí strany tento stát prioritizovat ve psaní o rozvoji, protože tady ten rozvoj ze 60% není hotový a to co hotové je, tak z 1/2 neplní kritéria a kvalitu. A můžou za to absolutně všechny vlády stylem politické kultury. Nedospělost - tím to je. Zbytečně se odčerpává mnoho času, peněz, opakuje se příprava na výsledný efekt, který je 2,5x nákladnější, než mohl být. Oni se musí sami vždy o všem přescvědčit a pak se i vrátit k návrhu "druhé strany". Jen to již přednesou "oni". Ochromuje to ale veškerou státní správu neustále výměny všech na všech pozicích. Každý se pak bojí cokoliv podepsat. A tak to i vypadá. A pokud je i kdo odborník, tak se na něj hledá špína, jakékoliv rodinné propojení na nějaký průsvih a když ne tohle, tak nevhodné chování atd. Opravdu, nevím nalézt v prostoru EU tak neschopný stát, který si ještě takto cíleně ubližuje. Takhle si neubližují ani "mafiánské" země části Balkánu nebo části Itálie. Nebo někdo řekne: jak se hádají v USA. Ano, hádají se, ale existují opravdu dlouhou dobu a mají vše hotovo. Mají problém to opravit, ale až někdo existuje 100 let, že to děli válka ale existoval, tak pak neřeší "všechny prkotiny" a umí se sjednotit na společných zájmech v rozvoji. Protože to dělá pro všechny. Tohle spojeno s tunelováním, korupcí nebo dopuštěním tohoto chování ... je výsledkem Slovensko. Předse nemůže Slovensko srovnávat s Rumunskem; tamní výchozí situace byla opravdu jinde. Aby se zachvíli nesrovnávalo s Indii ... a tím já nemyslím explicitně dálnice, ale celkovou infrastrukturu státu a okolnosti kolem, které k tomu vedou. To už ani neříkám o neustálých "bojech" lobby ze Slovenska mezi S a J. Lobby musí na Slovensku existovat, když 3/4 jdou z EU peněz a vidíte
musí se hodně vrátit a to jen nyní a tohle.
protože Ficova vláda zase pro změnu půl mld. € přesunula z národních zdrojů na farmy a spolehla na PPP a EU. Hodně z toho nevyšlo (2 PPP a EU taky se muselo pak až fázovat jak se nečerpalo a to nečerpání je velký problém). To, že jsou teď enormní peníze k dispozici na enormní možnosti výdajů je hezké, ale SR z toho neudělá ani 1/2 při takto nastavené politice a lidí ve státě. To si možná někdo někdy poví za dalších 8-15 let.
Ale nebudu psát o dalších minách v tomto dopravním blázinci v Evropě.
Aktualizaci sekce provedu někdy v polovině tohoto roku a potrvá patrně do konce roku vzhledem k rozsahu obsahu; zaměřím se na informační podstatu z pohledu občana ČR, tak jak i doposud a mžná dám zase pár komentářů. Do té doby musí postačovat stávající možnosti, jak jsem se uvedl a v krátkosti shrnul.