Ano, já to ukázal záměrně, ostatně s výstavbou (nejen) dálnic a dopravních tepen souvisí mnoho dalších rozvojových územních aktivit. Tak odjakživa generuje silniční výstavba další zástavbu kolem. Obchvaty a dálnice pak přinášejí logistická centra, průmyslové parky. Tudíž další rozvoj, další daně, další práce ... a potřeba dalších dopravních řešení.
(ovšem běžně za další cyklus, 20-30 let) Na tomto principu vyrostl západní svět a dnes reaguje většina center Afriky, Asie ... o tom to je, že přinesu to zboží z polí na světové trhy, že přinesu lidem práci, protože dálnice je magnet. Dokud je to nejrychlejší nejpraktičtější přeprava a to ta po zemi jednoduše je, tak silniční liniová stavba je magnetem pro rozvoj. Ležet u ní je rozhodně benefit; dopravní dostupnost na vzdálenější trhy a stejně tak lokální obsluha.
Ostatně, jak si mnoho lidí myslí, že postavim silnici a je vyřešeno.
Faktem je, že neustále stoupá motorizace a další zástavba kolem. Problémem Slovenska a větší části ČR je ale to, že se jaksi ty silnice moc nestaví. Jen se o nich píše a řeší se, jestli to postavit nebo ne. Tím se akumuluje investiční dluh. V globalizovaném světě, resp. i v rámci Evropy se ale nelze izolovat až tak snadno jak by si kdo představoval, takže tím, že se staví málo, tím se situace zhoršuje.
Proto je dokázán ten efekt výstavby: 40% se vrátí během 2 let v rámci všeobecné investice a daní. Až se trasa zaběhne, stoupnou na ní intenzity, stoupne zájem kolem (ty další investice), tak se vrátí dalších 20%. A jsme na 60% do 10 let. I těch 20% by samo o sobě bylo hezkých, protože co až tak z hlediska celé společnosti opravdu přináší takovou návratnost? (sektor vzdělání a vědy s výzkumem, otázní ale je jestli stačí horizont 10 let). Jen nesmí ta stavbs být nadhodnocená - což často na Slovensku bohužel je. Z poloviny pro nesmysly a z poloviny "protože mafie". Tam pak je ta návratnost nižší, resp. pomalejší - protože se staví neefektivně v rámci území.