Právě je 22.10.2020 10:11:24




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 
 II/520; úsek Nová Bystrica - Oravská Lesná (v provozu) 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 14148
Bydliště: EU
Příspěvek II/520; úsek Nová Bystrica - Oravská Lesná (v provozu)
Silnice II/520 Nová Bystrica - Oravská Lesná

silniční úsek je z mého pohledu typickým příkladem selhání celého systému plánování, přípravy, financování, výstavby a i údržby silniční infrastruktury na Slovensku

Pohled do historie: v letech 1983 - 1989 se postavila vodní přehrada Nová Bystrica. Tehdejší vodohospodáři plánují i výstavbu spojnice mezi dvěma regiony: Kysuce a Orava, ale nestalo se tak. Před výstavbou této přehrady tady byla stará silnice. Postupem času se zvyšoval regionální tlak na její výstavbu a tak se tak i stalo, protože obcházková trasa měřila více než 100 km.

Lokalita na mapě:
Příloha:
Snímka.JPG
Snímka.JPG [ 52.18 KiB | Zobrazeno 9827 krát ]


Stručná fakta:

Délka budovaného úseku: 9,4 km
Začátek výstavby: 02/2004
Původní smluvní termín ukončení: 02/2009
Odevzdání do provozu: 10/2008 (bez kolaudace)
Zhotovitel: Strabag (hlavní zhotovitel), Skanska SK, Zipp
Původní náklady: 33 mil. €
Celkové náklady: 88 mil. €

Vyspořádání pozemků: nebylo dokončené ještě ani k 08/2017.

Důvodem prodražení byl sesuv 30 tisíc m3 zeminy při výstavbě jednoho z mostů. Stavba přitom byla budovaná v náročném sesuvním území. Údajným důvodem, protože to došlo až k soudu a tím se zase zkomplikoval celý proces s pozemkami atd.

Zhotovitel se nakonec s investorem (SSC) soudil a to až 9 let a vysoudil 16 mil. €.

Charakteristika hlavních prací: Projekt řeší v délce 9,4 km propojení obcí Nová Bystrica a Oravská Lesná. Stavba se nacházela ve složitých geologických poměrech s vysokým poměrem sesuvů. Vzhledem na složité geologické poměry, ve kterých byla trasa vedená bylo potřebné zajistit stabilitu území. Realizace v oblasti vysokých náspů si vyžádala zajištění opěrními stěnami a vystuženým náspem, zářezy jsou stabilizované klincováním a následně se budují zárubní můry.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


3.9.2017 20:18:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14148
Bydliště: EU
Příspěvek Re: II/520
Celá stavba tak jak byla naplánovaná byla naplánovaná velmi nešťastně. Geologické kapacity již před výstavbou upozorňují, že mnoho objektů se dalo obejít, ale i celková technická predispozice, že se jedná o silnici II. třídy byla zvolená velmi nešťastně. A tak byla výstavba provázená problémy, vůči kterým investor ustupoval ... nyní je silnice stále v majetku SSC, ale stát by jí chtěl převést na Žilinský samosprávní kraj. Ten s tím nemá problém, ale požaduje opravy: vozovka se rozpadá a pro parametry silnice požaduje řešení pro chodníky, přičemž tady by byla možná ochota to spolufinancovat. Vzhledem k výsledným parametrům a terénu tady byl omezen provoz pro nákladní vozidla nad 7,5t; po otevření nad 10t.

Na celém úseku je 11 mostů/estakád v celkové délce 1,2 km.

tady je k tomu rozsáhlá fotogalerie z dob výstavby: http://www.dialnice.info/gallery/album.php?album_id=68

Všechna projektová příprava byla nedostatečná, ale projekt se jednoduše i tak odstartoval. Pak zas hrozilo i to, že se jeho výstavba zcela zastaví. Výstavba této silnice si také vyžádala výrub 39.500 stromů. Dokumentace stavby se průběžně měnila. Odstřelilo a vyvezlo se na 490.000 m3 zeminy. V čase srážek se nedalo na stavbu dostat. Zimní období tady navíc trvá v rozsahu 10-4 měsíc v roku.

Odevzdání do užívání se účastnila politická špička:


_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


3.9.2017 20:19:36
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14148
Bydliště: EU
Příspěvek Re: II/520 Nová Bystrica - Oravská Lesná
zde je stav z léta r. 2013:



zde je stav z r. 2015:





Tedy je to silnice v hezkém prostředí. Ale nejdříve se řešilo jak jí zlevnit, takže se navrhla do úsporného režimu, ale vzhledem ke geologickým podmínkám si vyžádala mnoho složitých technických objektů, přičemž 13% délky tvoří mostní objekty. Příroda nepřála a různé dodatkování stavbu neúměrně prodražují, aby se nakonec dostala do provozu před termínem, ale legislativně jenom do předčasného užívání. Problémy s cenou přetrvávají pak ještě řadu let, problémy s vyspořádáním pozemků trvají dodnes a silniční úsek degraduje pro nízkou kvalitu prováděné údržby vzhledem k terénu a poloze z hlediska nadmořské výšky.

Byl a je to silniční projekt, který jednoduše nebyl dobře připraven. Nakonec se zrealizoval, i když zásadně prodražil. Dávám ho bokem mimo tématu k Silnicím II. a III. třídy, protože to je silniční výstavba, která stojí za to, aby byla zmapovaná extra.

Zajímavostí, která jen doplňuje hrůzu z výstavby silnic pod správou státu (SSC) je i fakt, že necelých 10 km se mělo budovat 5 let i za předpokladu původních investicí kolem 900 mil. korun. Protože SSC si nemohla dovolit z rozpočtu platit více. Ovšem tak je to i s další novou výstavbou pod taktovkou SSC (na to si stačí pročíst témata v rámci sekce Silnice I. třídy), která ale nemá dostatek peněz ani na rekonstrukce stávající sítě silnic.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


24.12.2017 23:34:17
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 14148
Bydliště: EU
Příspěvek Re: II/520; úsek Nová Bystrica - Oravská Lesná (v provozu)
Žilinský kraj monitoroval cestu z Kysúc na Oravu, zaznamenal stovky porušení :!:

Žilinský samosprávny kraj sa začal zaujímať o dopravnú situáciu na ceste II/520 na základe podnetov od obyvateľov Oravskej Lesnej.

Žilinská krajská samospráva v marci monitorovala dopravu na ceste medzi kysuckou Novou Bystricou a Oravskou Lesnou a zaznamenala stovky porušení predpisov. „Podľa automatického počítadla tadiaľ iba za jediný deň, konkrétne 16. marca, prešlo až 150 kamiónov, hoci by tadiaľ nemal prejsť ani jeden. V priemere každý deň poruší zákaz prejazdu približne sto kamiónov,“ informoval riaditeľ odboru informácií Žilinského samosprávneho kraja Lukáš Milan.

Mnohí vodiči nerešpektujú povolenú rýchlosť

Automatické sčítacie zariadenie na začiatku obce Oravská Lesná zaznamenávalo aj prekročenie rýchlosti. „Tá je v sledovanom úseku 50 kilometrov za hodinu. Ukázalo sa, že to mnohí vodiči nerešpektujú. Napríklad v nedeľu 25. marca prekročilo predpísanú päťdesiatku takmer 40 percent vozidiel,“ dodal riaditeľ odboru dopravy krajskej samosprávy Ivan Mokrý.

„Zaznamenané údaje poskytneme polícií aj ďalším orgánom. Verím, že nami zistenými údajmi sa budú seriózne zaoberať a zvýši sa počet cestných kontrol v tomto úseku,“ povedala predsedníčka kraja Erika Jurinová.

Obyvatelia sa sťažovali najmä na to, že po ceste jazdia aj kamióny

Žilinský samosprávny kraj sa začal zaujímať o dopravnú situáciu na ceste II/520 na základe podnetov od obyvateľov Oravskej Lesnej. Podľa župy sa sťažovali najmä na to, že po ceste medzi Oravskou Lesnou a Novou Bystricou jazdia aj kamióny, pritom prejazd vozidiel nad 12 metrov dĺžky je tam celoročne zakázaný. „Cesta nie je určená pre ťažké kamióny. Nemá na to potrebné parametre,“ povedal Mokrý.

Po ceste jazdí denne okolo 1 400 vozidiel, v piatky aj dvetisíc

Žilinský samosprávny kraj robil profilové sčítanie dopravy od polovice marca. Zariadenie bolo umiestnené v úseku cesty, ktorú vlastní kraj. Spojnica medzi oravským a kysuckým regiónom je cestou II. triedy a je zatiaľ vo vlastníctve Slovenskej správy ciest. V budúcnosti by ju mal spravovať Žilinský kraj. Denná premávka na ceste II/520 medzi Kysucami a Oravou je okolo 1 400 vozidiel, v piatky však počet áut stúpa až na dvetisíc.

https://nasadoprava.sk/zilinsky-kraj-mo ... -poruseni/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Přehled 2019
čtěte+hlasujte


15.4.2018 13:26:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 4 ] 




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz