Abertis (Sanef)

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Abertis ovládá 3. největší část koncesních dálnic ve Francii. Vlastní základního operátora, kterým je Sanef. Abertis je španělská společnost.

Celkově Abertis provozuje přes 1770 km dálnic ve Francii; přičemž na několika projektech ještě pariticipuje, ale rozsah se působení od roku 2020 snížil. Tehdy byl v úrovni 2070 km. Více je k tomu zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 90#p265290 .
Přílohy
8a.JPG
8a.JPG (77.6 KiB) Zobrazeno 2197 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.12.2022 23:35:01, celkem upraveno 14 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Koncesionář Sanef (Société des Autoroutes du Nord ...)

Příspěvek od Diaľničiar »

Sanef, tedy Société des Autoroutes du Nord et de l'Est de la France spravuje celkem i s dalšími operátorem SAPN ve Francii 1770 km dálnic.
logo_sanef.png
logo_sanef.png (8.17 KiB) Zobrazeno 36247 x
WEB: http://www.sanef.com/ respektivě https://www.groupe.sanef.com/

Sanef spravuje dálnice A1, A2, A4, A16, A26, A29 est.

SAPN, tedy Société des Autoroutes Paris-Normandie je z 99% vlastněný Sanefem. SAPN spravuje A13, A14, A29 ouest.

AKTUALIZACE PROVOZOVANÝCH ÚSEKŮ K 12/2021
10a.JPG
10a.JPG (71.63 KiB) Zobrazeno 2198 x
11.JPG
11.JPG (62.34 KiB) Zobrazeno 2198 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.12.2022 22:58:21, celkem upraveno 6 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Operátor SAPN (patří Sanef-u) 6.1.2012 dnes 4 km dálnice A813 při městě Caen. :arrow:
Caen.jpg
Caen.jpg (50.18 KiB) Zobrazeno 36243 x
Náklady: 35 mil. €
Čas výstavby: 1,5 roku

Je to mezi dálnicí A13 v Normandii a silnicí RN13 Paříž-Caen. Za úsek se platí 0,7€. Výjezd z Paříze je zadarmo. Jedná sa o prvé 4 km v budoucího obchvatu JV od Caen mezi dálnicemi A13 a A84 (Caen, Rennes). Další krok: 7 km 2x2 mezi RD613 a RN158 Caen-Falaise. Rovněž přes PPP, ale to ještě potrvá dlouho.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Calais, státní silnice N216 od dálnice A216 dostává prodloužení protiimigrační stěny (4m vysoká, 1 km dlouhá), což má zabránit naskakování migrantů (nejen) do kamionů. Jedná se o britskou investici za 2 mil. GBP. :arrow:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (115 KiB) Zobrazeno 33559 x
Snímka.PNG
Snímka.PNG (493.67 KiB) Zobrazeno 33559 x
_91314277_mediaitem91314273.jpg
_91314277_mediaitem91314273.jpg (63.33 KiB) Zobrazeno 33559 x
Dávám to sem, protože Calais je v návaznosti na provoz Abertisu. Fotografie jsou z portálu BBC. Více navazujících informací: http://www.dailymail.co.uk/news/article ... s-out.html .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

jeden článek po anglicky:

Boschung fixed automated ice spray technology upgraded on the A4 in France :arrow:
https://www.highways.today/2019/01/11/b ... echnology/

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Sanef deklaroval proces veřejného zájmu pro rozšíření na 6-pruh A4 u Metz. Délka úseku bude 11 km od A31 po A315. Výstavba se začne na jaro 2020.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, prodloužení A16 na N104 na severní straně Paříže je skoro hotové a koncem roku má jít do provozu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Ve dnech 14.11. - 15.11. se odevzdalo do provozu jižní prodloužení A16. Jde o 7,5 km úsek nové dálnice mezi N104 u Montsoult a N184 u L'Isle-Adam. 2 dny = po 1/2 profilu v provozu.

lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=49. ... 838/2.3217

foto: https://i.imgur.com/vZvSN2o.jpg

Zdroj: https://www.prolongement-a16.sanef.com/ ... en-service
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

TYTO ÚDAJE O ROZSAHU PROVOZOVANÉ SÍTĚ UŽ ZCELA OD 12/2021 NEPLATÍ, ale pro zachování vývoje a historie je tady ponechávám (viz úvodní příspěvek a spodní tohoto)

Síť dálnic provozovaná Abertisem ve Francii stoupla za dekádu o 300 km aneb bezmála o 1/5 na dnešních 2071 km dálnic. Člení se na 5 spravovaných částí a pak ještě několik sdílených projektů: (aktualizovaný i úvodní příspěvek) Pokud odečteme sdílené projekty, tak ten nárůst činí i tak cca. 100 km.
1.JPG
1.JPG (75.29 KiB) Zobrazeno 19735 x
2.JPG
2.JPG (75.69 KiB) Zobrazeno 19735 x
3.JPG
3.JPG (67.57 KiB) Zobrazeno 19735 x
4.JPG
4.JPG (70 KiB) Zobrazeno 19735 x
5.JPG
5.JPG (63.38 KiB) Zobrazeno 19735 x
I nadále platí, že v rámci Francie se o dálnice stará Sanef a to tedy hlavně v: Normandie, Hauts-de-France et Grand-Est Pracuje v něm 2500 lidí, kteří se o provozované dálnice starají non stop v režimu 24/7. Stejně jak třeba VINCI Autoroutes, tak i dopravní informace jsou k dispozici v rádiu: https://www.groupe.sanef.com/fr/actuali ... -de-france .

Sanef tedy provozuje dálnice ve Francii, ale já uvádím Abertis jakožto vlastníka. Abertis je španělská společnost, která mj. spravuje v rámci světa síť dálnic o rozsahu 8600 km v 15 státech v Evropě, Severní a Jižní Americe a v Asii. Celkem zaměstnává 14 100 lidí, dosahuje tržeb ve výši 5 mld. € (74% je mimo Španělska) a od roku 2017 již vlastní 100% akcií společnosti Sanef, takže proto na tom členění nic nezměním, protože to k tomu spělo. Sapn je pro-forma operátor, kterého de facto vlastní Sanef, je to taková obdoba operátorů pod VINCI Autoroutes, tady tato schéma.

Tady je výroční zpráva Sanefu 2019/2020: https://storage.sanef.com/Rapport/Rapport-annuel-19-20/


AKTUALIZACE ČLENĚNÍ OD 12/2021
125.JPG
125.JPG (54.38 KiB) Zobrazeno 2196 x
Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 16.12.2022 23:32:13, celkem upraveno 7 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, Koncese Sanef, finance, mýto

V současné době Sanef realizuje investiční plán: vázanost 1 mld. €, z toho 724 mil. € na jejich obnovu a 200 mil. € připojení dálnice A16 k Ile-de-France a nový investiční plán 122 mil. € a opakující se investice na údržbu, které činí 100 mil. € každým rokem.

Tohle vše je domluveno s místními orgány a pod kontrolou státu tak jak všichni v rámci modelu koncese. Zvyšovat bezpečnost provozu, kvalitu služeb zákazníkům a zvýšit ochranu ŽP jsou hlavní cíle dalších let.

Jediným hlavním příjmem je mýto. Ale ani zaplacené mýto nezůstává v Sanefu jako zisk. Vy zaplatíte 10 € a co se stane?

4,10 €: daně a odvody
1,10 €: provoz sítí a služeb
2,50 €: dluhy a dividendy
2,30 EUR: investice (výstavba a modernizace)

Konkrétně, když odmyslíme pandemický rok 2020, tak Sanef zaplatil státu na poplatcích 517 mil. €. Mimo toho Sanef až 99% všech nákupů realizuje z francouzského trhu, čímž dál podporuje lokální ekonomiky, protože na té stojí rozvoj a podpora provozu. Takže je to pochopitelné. Ale nejen to, 98% je opravdu od F společností se sídlem ve Francii.

Sanef se připojil k plánu inteligentních smart dálnic a vozidel:
6.JPG
6.JPG (101.06 KiB) Zobrazeno 19733 x
Preferovaný model spolujízdy se taky slibně rozvíjí. Sanef a Sapn mají již 800 míst parkingu na dosah dálniční sítě a v nejbližším období jich bude dalších 700, tedy celkem 1500.

Inteligentní mapa, včetně možnosti parkovišť spolujízdy: https://www.sanef.com/fr/mon-voyage/tra ... ovoiturage a dole pod mapou je vysvětleno placení mýta. :idea:

Sanef taky podporuje elektromobilitu a sice každých 80 km v meziměstských oblastech v rámci své provozované sítě zajistil nabíjecí stanice jak u Sanef tak i Sapn. Za 30 minut lze nabít až 80% a zase mapa nabíjecích stanic: https://www.sanef.com/fr/mon-voyage/tra ... ces/bornes .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, Stavební projekty

Všechny větší stavební projekty jsou k nalezení na tomto webu: https://www.grandsprojets.sanef.com/ a tedy vzhledem na výše uvedené se vylepšuje ledacos za ten rozpočet.

Extra web je k projektu A16/RN42/A26: https://www.rn42.sanef.com/

Vždy je dobré si projít, co se kde realizuje/staví, aby se šlo vyhnout případným uzavírkám, odklonění jinam atp., pokud si plánujete cesty.


Zrovna k 02/2021 se ukončila velká fáze realizace nového viaduktu Guerville na A13: https://www.sanef.com/fr/actualite/a13g ... randeetape (info + video)


Na A4 se staví ekodukt: https://www.sanef.com/fr/actualite/un-p ... us-de-l-a4
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

V polovině letošního roku se dokončil upgrade A13 na 2x3 v Normandii mezi Pont-l'Evêque a Dozulé. Délka upgradu představuje 1% spravované sítě dálnic Sanefu ve Francii.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Společnost Sanef, která provozuje mj. dálnici A4 si vybrala seskupení firem, které vede VINCI Construction Terrassement na stavební práce na úseku obchvatu města Metz - směr SV. Úsek se rozšíří na 6- pruh. A4 je důležitý tah mezi hlavním městem a Štrasburkem. Práce zahrnují realizaci na 2 MÚK, opatření na ochranu ŽP, ekodukt, vodní retenční nádrže atd. Práce se zahajují tento měsíc a potrvají 24 měsíců.
pra-cnem_chiffres-cles_v4_0.png
pra-cnem_chiffres-cles_v4_0.png (79.9 KiB) Zobrazeno 17586 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 6.5. se do provozu uvedlo rozšíření 22 km úseku na A13 od Pont-l'Evêque do Dozulé (Normandie). Stavební práce: 4 roky. Navazuje to na úsek o něco výše.

https://www.sanef.com/fr/actualite/gran ... en-service

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktualizoval jsem k 12/2021 provozované úseky/dálnice v rámci členů/operátorů pod skupinou Abertis a tedy i jeho operátory ve Francii a sice Sanef a SAPN (který je Sanefem vlastněn). Abertis tak ve Francii provozuje asi 1800 km dálnic.

Především jsem již po 3. krát změnil základní mapu v úvodě. Uprostřed vlákna na této straně je zachován stav před rokem 2020 s doplněním/upozorněním, že je tomu tak, že tam ty informace nejsou zcela platné. Základní změna, kterou Abertis podstoupil v rámci Francie je ta, že se "zbavil" nějaké činnosti. Třeba prodal 35% podíl Sanefu v provozované dálnici A´lienor, což je 150 km dálnice, kterou ze 65% provozovala skupina Eiffarie. Tato společnost měla předkupní právo, takže za 222 mil. € se stala 100% akcionářem a Abertis tedy o tuto koncesi přišel. Základní provozovaná síť se prakticky nezměnila.

Abertis není malá skupina, protože celkem provozuje mimo Francie dalších 6 tisíc km dálnic. Lze to vyjádřit i jináč a sice i nadále má ve Francii pozici 3. místa ve velikosti provozované soukromé síti dálnic. To je ale další "postřeh": skupina donedávna provozovala na 8600 km dálnic a tohle portfolio snížila na 8000 km. Tedy zdaleka neprodala jen dálniční projekty ve Francii.

Přidal jsem pro přehlednost provozované úseky/dálnice, tedy hlavní jádro biznisu, nemusíte to hledat, vypadá to takto:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, kromě toho výše uvedeného shrnutí, které již bylo opravdu nezbytné uvedu další novinky, chybějící zprávy:

Výroční zpráva 2021/2022: https://www.groupe.sanef.com/fr/actuali ... el-2021-22
  • Je tam to, co se odehrálo za poslední 2-3 roky a sice, že i samotný rok 2022 značí zlom a kontinuitu. Bod obratu k přehodnocení mobility a vydláždění cesty pro dálnici zítřka. Lze z toho vyčíst, že o nové projekty se sice zájem jeví, ale nejeví ho stát. Spíš je důraz kladen na inovace a modernizaci toho stávajícího co je v provozu.

    Lze z toho ale usoudit i ten fakt, že Abertis má jednoduše jiné problémy, než se více zajímat o samotnou Francii. Svého závazku provozovat dálnice pod Sanef/SAPN ale dostojí.
Sanef má mj. rating v úrovni BBB, což se nedá srovnávat v rámci dalších silných skupin ve Francii.

Sanef má od 1.12.2022 "negativní výhled" z hlediska ratingu. :idea:

Zadlužení dosáhlo asi 5,4 mld. € k 09/2022. Na tom by nic nebylo, celý dluh je prakticky fixován sazbou, ale není lépe chráněný. Sanef má problémy docílit vlastní cíle třeba v likviditě. Mýtní sazby kopírují inflaci ze 70%, ale tohle odpovídá ostatním provozovatelům. Sanef a holding Holding d'Infrastructures de Transport (HIT) nemají dobré vyhlídky navzdory tomu, že Koncese SANEF-SAPN spravují zhruba 1 800 km zpoplatněných silnic strategicky umístěných ve Francii. Síť, která nemá přímou bezplatnou konkurenci a má mírné mýtné, poskytuje bezkonkurenční přístup do Paříže, jejího hlavního letiště Charles de Gaulle a spojuje hlavní město se třemi nejaktivnějšími regiony v zemi. :idea:

Sanef se snaží upravit geografické řízení dálnic co jsem opsal asi uprostřed tématu snížením centrál a operativy. Modernizuje mýtní uzly, snižuje náklady jak jen to jde. Údržba sítě je rozsáhlá, ale má nízkou složitost. Roční kapitálové výdaje jsou plánované na 0,3 mld. €. Proti minulosti, kdy to byla 1 mld. € je to citelný pokles, ale je to investiční plán společnosti, který tedy hodně naznačuje a kopíruje Výroční zprávu 2021/2022. Dodatečný investiční plán by mohl být dohodnut v příštím regulačním období počínaje rokem 2023 na další období, ale to by mělo znova souvis se zbytkem koncesionřských skupin.

Sanef si dovedl rozložit lépe splatnost dluhu, takže v nejbližších letech se neočekávají problémy v této kapitole. Sanef neměl problém vydat dluhopis ve výši 1 mld. € a tím vyřešit pro letošní rok všechny požadavky.

Sanef zavedl přísnou dividendovou politiku a má za cíl snížit zadlužení do roku 2026 a do stejného roku zvednout úroveň likvidity. Po tomto období přijdou složitější časy. Nyní jde o to, že provoz stagnuje a inflace komplikuje zadané cíle.

I proto je výhled spíše negativní.

Tohle hodnocení je velmi důležité pro stabilitu dálniční sítě ve Francii. Hlavní konkurence: APRR má rating A/stabilní a VINCI SA má rating A-/stabilní.

Sanef si může zlepšit rating za předpokladu, že se zlepší rating Abertisu. Platí to ale i naopak. Pokud se Abertisu nebude dařit a dostane další negativní hodnocení, tak se propadne i Sanef.

SANEF je plně vlastněné strategické aktivum společnosti Abertis a jediná materiální dceřiná společnost v rámci programu EMTN společnosti Abertis v hodnotě 12 miliard EUR. V roce 2021 představoval SANEF 37% konsolidovaného vykázaného EBITDA společnosti Abertis ve výši 3,5 miliardy EUR a přibližně 20% hrubého dluhu společnosti Abertis. V roce 2021 společnost HIT vyplatila společnosti Abertis dividendy ve výši 500 milionů EUR, což představuje 83% z celkových ročních příjmů z dividend ve výši 600 milionů EUR ročně.

Důvod, proč se Abertisu nedaří se musí hledat ve Španělsku. Stoupají tamní rizika v hospodářství a tamní struktura zadlužení koncesních dálnic. To tady do detailů již rozepisovat nebudu. Je otázní do jaké míry by kdo mohl převzít tyto společnosti se vší zátěží, když by taková situace měla nastat. Vzhledem ke všem podmínkám nastavovaným pro dálnice ve Francii.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Abertis (Sanef)

Příspěvek od Diaľničiar »

Projekt rozšíření na šest jízdních pruhů A4 v Metz byl otevřen 6. července 2023.

Rozšířili 10 kilometrů A4 mezi A31 severně od Met a A315 východně od Met. Stavební práce trvaly tři roky.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Francie“