Francie všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Velmi krátký úsek rychlostní silnice N7 se podle Wikisary otevřel 27. září provozu poblíž Chantenay-Saint-Imbert.

Umístění: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 441/3.1549

Je jen asi 2,5 km dlouhý a zahrnuje novou přestupní křižovatku do Chantenay. Na severním konci se připojuje k nižšímu standardnímu segmentu 2x2.

To znamená, že mezi Nevers a Moulins chybí dva krátké úseky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Bezpečnost mostů, „projekt století“

v originálu: https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... entury.htm

Mosty si často představujeme jako nezničitelné betonové stavby, které jsou na věčnost pevně zakotveny v zemi; mohou však být silně ovlivněny podmínkami prostředí a zvýšenými dopravními toky spolu s dalšími faktory. Musíme proto zlepšit způsob jejich řízení. Společnosti a veřejné zúčastněné strany spolupracují na provádění záznamů a monitorování, jakož i na pravidelné údržbě a opravách. Cílem je zachovat tyto struktury, které jsou nezbytné pro regionální mobilitu, a bezpečnost lidí, kteří je využívají.

Když se 14. srpna 2018 zřítil Morandiho most v Janově. Sousední země rychle vypracovaly plány, jak podobným nehodám předejít na jejich vlastní půdě. Jak ale můžeme zvýšit spolehlivost těchto konstrukcí, aby tisíce řidičů mohly každý den cestovat v naprostém bezpečí?

ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI MOSTŮ, KLÍČOVÁ VÝZVA

Jaké jsou některé z faktorů, které mosty ohrožují?

Mosty považujeme za věčné, ale i ony mají pevně stanovenou životnost. Při návrhu je cílem 70 až 100 let, ale toto číslo se liší podle typu mostu a způsobu jeho použití, techniky použité při stavbě atd. Proces stárnutí mostu souvisí s tím, jak se různé použité materiály časem zhoršují, což zase závisí na řadě faktorů. Prvním z těchto faktorů je životní prostředí, protože voda a vzduch mohou korodovat kovovou konstrukci. Většina z 800 000 evropských silničních mostů byla postavena po válce z oceli a betonu, přičemž oba jsou těmito faktory zranitelné. Extrémní povětrnostní jevy , jako jsou sucha nebo bouře, mohou také oslabit tyto struktury. Ke zhoršování stavu v průběhu času přispívá také intenzivní provoz, kterému musí mosty odolávat, a nedostatek pozornosti a údržby .

Ve Francii byl spuštěn akční plán

Několik měsíců po tragédii v Janově zahájil francouzský Senát proces shromažďování informací a hodnocení bezpečnosti francouzských mostů. Hodnocení, které bylo zveřejněno o šest měsíců později na konci června 2019 a poté aktualizováno v roce 2022, vyžaduje opatření ke zlepšení řízení těchto struktur.

O několik měsíců později byl spuštěn plán s cílem zlepšit monitorování a provádění nezbytných údržbářských a opravárenských prací pro optimální řízení národní infrastruktury s cílenými akcemi pro sdílené struktury.

Ve Francii může být 30 000 až 35 000 mostů ve špatném konstrukčním stavu

KLÍČOVÉ KROKY: ZÁZNAM, MONITOROVÁNÍ, DIAGNOSTIKA, ÚDRŽBA, OPRAVY, DEMOLICE

Vláda, místní úřady, držitelé koncesí a stavitelé mostů

Senátem požadovaný „projekt století“ realizují provozovatelé těchto inženýrských staveb. Každý typ mostu spravuje jiný zainteresovaný subjekt – vláda, místní úřady, města, městské části nebo držitelé dálničních koncesí.
V případě posledně jmenovaného, ​​pokud je stavba součástí dálniční sítě na základě koncese soukromé společnosti, je tato společnost odpovědná za veškeré monitorování. V síti VINCI Autoroutes je pravidelně kontrolováno a v případě potřeby opravováno 7 000 inženýrských staveb, které denně využívají stovky nebo dokonce tisíce vozidel. Je proto naplánován cyklus kontrol a návštěv. Sarah Ribano, manažerka divize Engineering Structures, řekla:„Provádíme různé druhy kontrol – nejen roční návštěvy, ale i tříleté a podrobnější periodické kontroly každých šest let“.
Manažeři infrastruktury jsou k tomuto úkolu vedeni různými odborníky – soukromými inženýrskými konzultanty , Centrem studií a expertíz o rizicích, životním prostředí, mobilitě a městském a územním plánování ( CEREMA ) a samozřejmě dodavateli inženýrských staveb .

Sledování stavu mostů

Prvním zásadním krokem je vytvoření soupisu veškerého majetku, tj. výpis mostů a protokolování jejich „zdraví“ – což uživatelům umožňuje sledovat, jak se jejich stav v čase mění, a plánovat monitorování a údržbu.

Místním úřadům však stále chybí informace o stavu jejich standardních inženýrských staveb. Specializované týmy VINCI Construction kontrolují poškozené konstrukce a provádějí diagnostiku , aby určily příčiny a rozsah případných zjištěných poškození. To je zásadní krok k nalezení vhodných a trvalých řešení. Kromě těchto iniciativ týmy vyvíjejí řešení, která umožňují místním úřadům zavázat se k prevenci rizik neustálým monitorováním jejich struktur.

Například navrhli, vytvořili a nainstalovali systém monitorování zdravotního stavu konstrukcí (SHMS) pro lanový most Komárom mezi Maďarskem a Slovenskem. SHMS umožňuje uživatelům sledovat chování konstrukce a vyvolat výstrahu v případě jakékoli abnormální aktivity, aby bylo možné předvídat a plánovat operace údržby a zajistit bezpečnost mostu.

Různé operace údržby a oprav

Poté provádíme standardní nebo specializované preventivní údržbářské práce, kde se očekává zhoršení stavu, nebo, pokud je konstrukce již pozměněna, opravy podle potřeby. Tyto operace jsou velmi rozmanité, včetně údržby povrchu vozovek na mostech výměnou horního povrchu za nový, lehčí a vodotěsnější, výměnou silničních spojů a další. Vezměme si například další operaci údržby, kterou v roce 2022 provedly týmy VINCI Construction v oblasti Bordeaux, aby znovu utáhly kabelové pásy nosných závěsných kabelů na Pont d'Aquitaine. Je to klíčová operace vzhledem k tomu, že tyto komponenty nakonec nesou váhu zavěšené konstrukce!

Pokud nelze nalézt žádné životaschopné technicko-ekonomické řešení pro sanaci, úpravu nebo zpevnění, posledním řešením je demolice.

MONITOROVÁNÍ MOSTŮ PROSTŘEDNICTVÍM TECHNOLOGIE

A co víc, pro osoby odpovědné za zajištění bezpečnosti mostů je tu dobrá zpráva – technologie může tím, že umožní preventivní údržbu, omezit potřebu oprav na těchto konstrukcích.

A technologie je ústředním bodem výzvy k předkládání projektů nazvané «Ponts Connectés („spojené mosty“), kterou zahájila francouzská vláda v koordinaci s CEREMA jako součást plánu ekonomické stimulace „France Relance“.
Bude proto testováno sedmnáct vítězných projektů, včetně čtyř konsorcií vedených společnostmi VINCI. Jeden z nich vyvinul VIVOA, řešení strukturální kontroly, které využívá algoritmy umělé inteligence k provádění videoanalýzy a automatické identifikaci typického poškození .

Určitý počet inovativních nástrojů již existuje. Například v Řecku byl most Rion-Antirion – navržený, financovaný, postavený a provozovaný společností VINCI Concessions – vybaven více než 80 senzory souvisejícími s meteorologickými stanicemi, akcelerometry, stožáry, kabely a dalšími. Tyto senzory zajišťují aktivní monitorování, které umožňuje správcům mostu lépe určit zaměření jejich inspekcí a organizovat účinnější preventivní opatření.

Propojené objekty, umělá inteligence a velká data jsou slibnými řešeními, která nám v budoucnu pomohou čelit této velké výzvě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Severní obchvat Château-Gontier v departementu Mayenne v západní Francii byl slavnostně otevřen 5. října 2022.

Zahrnuje poměrně velký obloukový most přes řeku Mayenne. Obloukový most má celkovou délku 300 metrů, oblouk 122 metrů a výšku 28 metrů.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 33/-0.6981

https://lamayenne.fr/page/inauguration- ... ur-mayenne

foto: https://i.imgur.com/3xz1j4V.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Krátký čtyřproudový úsek D357 (ex-N157) byl otevřen do provozu 6.10. východně od Bouloire v departementu Sarthe (západní Francie).

Přibližné umístění: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 568/0.6144

D357 (bývalá N157) je hlavní silnice z Orléans do Le Mans. Zatímco N157 byla vyřazena z provozu jako národní trasa v roce 2006, stále má funkci pro provoz na delší vzdálenosti, protože mezi Orléans a Le Mans není žádná dálnice.

Poslední úsek 4-pruhu byl v této oblasti otevřen v prosinci 2021.

https://twitter.com/i/web/status/1578030932921286657
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 13.10. se do provozu uvedl upgrade RN4 (bude mít nové číslo) západně od Štrasburku v délce 4,5 km. Tento upgrade je dnes rychlostním 4- pruhem. Spájí dálnici A355 (koncesní dálnice VINCI) s dálnicí A351 (změnila se na M351). M- není dálnice, nýbrž označení pro metropolitní trasu, což vzniklo v roce 2021. Google značí původní N4 jako D1004.

https://www.lemoniteur.fr/article/bas-r ... ne.2229802

Více zde na mapě pro lepší pochopení situace:

[img]http://forum.ceskedalnice.cz/download/file.php?id=11923[/img]
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě 6.10. se do provozu odevzdal 1,5 km úsek rychlostní silnice N164 u Rostrenen v Západní Francii. Zbývajících 6 km východně bylo odevzdáno do provozu v 07/2022. Nyní je z toho 4-pruh.

N164 je V-Z rychlostní tah ve vnitrozemí Bretagne (Brittany). Upgradem prochází stará národní silnice. RN164 se nyní změnil na 2x2 pruhy na 73 % své trasy.

https://www.ouest-france.fr/bretagne/ro ... a2e97ee6a1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes bylo oslaveno dokončení N164 jako čtyřproudé rychlostní silnice (voie express) v departementu Finistère. Poslední 12,5 km úsek N164 ve Finistère se nachází v okolí Châteauneuf-du-Faou, podle dřívějších zpráv byl již víceméně dokončen v lednu nebo únoru 2022, ale zjevně tam bylo na chvíli omezení na 90 km/h.

https://twitter.com/i/web/status/1585934406921093121

N164 měla dlouhou dobu jen dílčí a členité úseky s 2x2 jízdními pruhy, nicméně celá trasa přes Finistère je nyní souvislá čtyřproudá rychlostní silnice s omezením rychlosti 110 km/h.

127 ze 161 kilometrů N164 je nyní 2x2 voie express.

Umístění Finistère:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V rámci programu údržby vozovky na A21, která spojuje Bully-les-Mines s Douchy-les-Mines obcházející města Lens a Douai se obnovuje postupně povrch. Recyklace materiálů je samozřejmostí. Práce zde provedla Eurovia.

širší záběry:
https://i.imgur.com/pjCDPvV.jpg
https://i.imgur.com/joblx3j.jpg

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Veřejné "šetření" začíná 22. listopadu pro rozšíření A31 v oblasti Thionville.

Plány jsou:
*rozšíření šesti jízdních pruhů mezi lucemburskou hranicí a Thionville
*nová trasa (2x2 pruhy) kolem Thionville, na jih. Existuje několik alternativ

https://www.moselle.gouv.fr/Actualites/ ... jet-A31bis

:arrow: FranceBleu navíc v této souvislosti také informuje o šestiproudovém rozšíření A31 mezi Augny a Bouxières-les-Dames, což je téměř celý venkovský segment A31 mezi Metz a Nancy.

https://www.francebleu.fr/infos/transpo ... 1668531242

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Jedna ze dvou hlavních francouzských dálnic, která vede do Španělska je v rukou vícero koncesionářů, a proto dám video zachycující provoz po A63 mezi Bordeaux a Bayonne do tohoto vlákna. Dálnice byla postavena před několika lety modernizací bývalé N10 a vede po ní hodně mezinárodní kamionové dopravy právě pro ten fakt hlavního tahu do Španělska.



:arrow: Bylo vydáno prohlášení o veřejné prospěšnosti (DUP) k rozšíření N57 přes Besançon na čtyřproudovou rychlostní silnici. Jedná se o 3,5 km dlouhý úsek mezi L'Amitié a Beure, včetně mostu přes řeku Doubs.

https://www.estrepublicain.fr/amp/socie ... e-publique

Obrázek

:arrow: 2,4 km dlouhý segment D3508 (Rocade d'Annecy) byl modernizován na 2x2 voie express. To je severozápadně od Annecy, mezi D1508 a D1201.

Jednalo se o jednoproudovou rychlostní silnici, která dříve přepravovala 33 000 vozidel denně pouze ve dvou pruzích. Stále ještě dvouproudý západní okruh je ještě rušnější se 40 000 vozidly denně.

https://actu.hautesavoie.fr/explorez-ac ... -inaugures

foto: https://i.imgur.com/Giqg0Je.jpeg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se staví je i obchvat Châtenois (RN59) :arrow:

*délka: 5 km
*parametry: 4- pruh (2x2)
*zhotovitel: Eurovia
*náklady si rozdělí: 50% stát, region a department po 25%

Trasa propojí A35 – Sélestat – s křižovatkou Val de Villé – směrem na Saint-Dié-des-Vosges a přitom obejde město Châtenois s asi 4,5 tis. obyvateli.

Info leták: https://www.grand-est.developpement-dur ... 019_bd.pdf

Práce probíhají od září 2022 do prosince 2023 a probíhají ve 4 fázích, které zahrnují zemní práce, odvodňovací práce, vytvoření asfaltové vozovky, výstavbu 5 přejezdů, obnovu vedlejších komunikací a instalaci zařízení, jako jsou akustické clony, směrové značky.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

1/3

Legislativní změny v silniční síti - v rozvoji a kompetencích Pokračující decentralizace státních silnic a nekoncesních dálnic
59.JPG
59.JPG (61.99 KiB) Zobrazeno 3385 x
Nemůžu se této témě zásadněji věnovat, ale uvést jí chci, protože to je zásadní a bezprecedentní vývoj, kterým se Francie vybrala. V 02-03/2021 proběhla aktualizace celé sekce. Začíná to tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 96#p229796 a pokračuje ve vícero příspěvcích pod ním. Rozsah je větší, protože Francie jak lze postŕehnout má složitější, ale za to pečlivou administraci politicko - územního členění a na to nastavená pravidla ke všemu co je v tzv. veřejném zájmu. :idea:

Rozvoj a význam silnic je ve Francii velmi citlivě vnímán již po staletí. Akcent "poslední ekologické doby" a "sociálního vnímání všeho" je za poslední dekády stále silnější. Takže se stalo, že po privatizaci dálnic, koncesionářským modelem pokračujíc se stát v roce 2011 rozhodl transformovat silniční síť: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1312#p1312 . Tento výsledek byl označován za konečný stav :D , ale nebyla to pravda. Již tedy tento výsledek znamenal, že stát přenechal celou řadu státních silnic na regionech - department. Sám si ponechal nižší polovinu, ale obhajoval to tím, že má dálnice bez mýta (to jsou mj. dálnice, které kdysi nebylo možno prodat, protože to jsou jakože úseky kolem měst a v regionech, kde to prostě není možno provést) a bude stavět rychlostní silnice, tedy nejčastěji 4- pruhy ve formě dualizace silnice s 90-110 km/h a ponechá si základní silniční síť. A o zbytek ať se starají regiony. Již do té doby Francie vynakládala jen asi 1 mld. € na celý svůj státní segment. Takhle se stalo, že peníze jsou stejné na menší km a samosprávy starejte se.

Další změna nastala pro mýtní dálnice. Najednou se vládě přestalo líbit, že se vybírá mýto a zdálo se jí i pod tlakem veřejnosti, že se málo investuje zpátky. Tak se zavedl program modernizací výměnou za akceptaci růstu mýta dle původního rozsahu jináč by došlo ke zmražení. Mnoho dálnic se rozšiřuje na 6- pruh. Modernizuje se protihluková ochrana, staví se ekodukty. Ale více méně to značí, že koncesní společnosti mají nejistou budoucnost. Stát dálnice stavět ale nechce. To navazuje na ten úvod a na tu reformu. I proto stát umožnil regionům: budujte dálnice. A vzniklo doopravdy několik regionálních zpoplatněných dálnic buď do doby návratnosti investice nebo splacení úvěru nebo je spojení regionu a koncesionáře a jiné modely. Tohle jsou ale ojedinělé investice, protože regiony nemají takové možnosti. Ale mohou si je politicky předurčit a prosadit. Tím se Paříž vzdal kompetence, která ale vlastně komplikovala veřejné mínění posledních dekády. Je to ale francouzské ministerstvo, které udává legislativní postupy pro další rozvoj a schvaluje všechny projekty, takže i nadále řídí celý proces. Ale pokud je ten proces splněn, tak ho akceptuje. Nejvíce je obsahově tady jak tady ta silniční síť funguje: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 98#p229798 .

Takže to je realita, centrální vláda sice všechno nastavuje, ale skoro nic nefinancuje. Ne přímo. Ona sice určuje co se musí dělat, přerozděluje na to dle klíče peníze, ale ty peníze na tu veřejnou službu nepostačují. I proto má Francie dluh jaký má. Politická linie již nechtěla dávat další projekty pod soukromý sektor, protože to oslabuje veřejný sektor, věčná polemika v této zemi a také to znamená, že je ta finanční zátěž překlopená na obyvatelstvo, které za ty služby pak přímo platí; u dálnic mýto. Paradoxně ale Francie vybere na všech poplatcích a daních kolem silnic desítky miliard eur. Ta administrativní rozdrobenost celého systému se tady vleče stovky let a jen se v tom pokračuje dál.

Stát nastavil podmínky, ve kterých chce decentralizovat celostátní silniční síť bez koncese. K tomu se chce Francie dopracovat. Co to bude přesně znamenat se veřejně neví a doposud předkládáné zákony a seznamy silnic se stále upravují, ale spěje to k tomu, že Francie si z centrální pozice sníží znovu finanční odpovědnost. Vládne EKOLOGIE, tudíž je snaha snížit rozsah silničních investicí. Dost, že tady je 1,1 mil. km silnic a ty se musí opravovat. Na druhou stranu je Francie motorizovaná, jezdí do práce. Ale vláda chce rozvíjet více MHD a VRT. Ovšem i VRT se řeší zase formou koncesí, protože je to "snadnější". Ministerstvo všechno připraví, ale projekt a výstavbu si udělá koncesionář a ten ať pak linku také provozuje. Dálnice na druhou. (tady je jeden již zprovozněný projekt: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 54#p144254 )

Je to zákon 3DS. Senátoři a poslanci zákon schvalují k 02/2022, tam proces prošel po dlouhých debatách. Ten navrhuje správu velké části celostátní silniční sítě metropolama, departementama, regionama. První vyhláška byla k dispozici v 03/2022. Zákon počítá s provedením decentralizace správy "dálnic, silnic nebo částí nekoncesních silnic v rámci státní silniční domény", tedy sítě o celkové délce cca 10 000 km. V této souvislosti "stát může převést vlastnictví v oblasti veřejných komunikací na departementy příslušné ve věcech silnic podle článku L. 3213-3 obecného zákoníku místních orgánů atd. atd.
  • Tady je seznam toho, co může přejít na samosprávní celky: https://www.weka.fr/base-juridique-weka ... 3312D.html . Je to "skoro všechno" z pohledu toho co stát má: státní silnice a dálnice bez koncesí. Má se mj. jednat o 8-letý experiment, tedy nebylo by to natrvalo. Prefekti si mají žádat, resp. do 09/2022 se to dalo. (dnes žádat, později povinně ... a jestli to bude jen 8- roční experiment nebo jde o to, že lze upravovat podmínky, tak to je samozřejmě dnes "ve hvězdách")
Ovšem, tento postup si již uvědomují samosprávní celky a odbory, co to dál znamená a tento zákon je pod palbou kritiky. Upozorňuje se na rizika spojená s "roztříštěním kompetence na pozemních komunikacích mezi různé příslušné územní úrovně". Respektivě najednou se zjišťuje, že při projektech, která prochází přes vícero regionů nebo departementů to může narazit na celou řadu komplikací. Stačí, že se vymění politická elita a je po rozvoji. Dále jsou obce, ale metropoly mají další pravomoce. Tato opatření tak pravděpodobně zkomplikují správu silnic a dálnic na celém území i pochopení rozdělení pravomocí občanů, zejména pokud jde o odpovědnost. :idea:

Francie tak zákon upravuje. Tady je seznam dalších článků, materiálů a informací: https://www.banquedesterritoires.fr/dos ... es-decrets

Je zajímavé, že v 1. vlně dekádu zpátky nebyl problém s převzetím tisíců km státních silnic, ale nyní to problém je. Z hlediska postupnosti je to stejný vývoj, ale samosprávy a města jednoduše nechtějí převzít zbytek státních silnic, resp. skoro celý zbytek. Seznam toho, co si stát nechá byl zveřejněný a samosprávní celky jej považují za velmi nízký.

Decentralizace silnic v této skoro konečné podobě je tedy nejnovější iniciativa, na dokončení tohoto ožehavého problému mají prefekti čas do 31. prosince. Soudnímu dvoru se nelíbí výsledek pro zajištění údržby, která je nějak zákonama daná a nyní by to mohlo působit problémy. Kritizuje, že ministerstvo řídí programově rozvoj jako velmi úzký v rámci silnic, ale praxe a provoz bude možno široce vykládat. Poškozen bude ve výsledku občan a veřejný zájem; což je alfa a omega všeho rozvoje. Účetní dvůr se obává o kvalitu údržby: samosprávní celky odloží náročnější opravy, ale stávající hlavní silnice potřebují jinou starostlivost, než regionální silnice. Nicméně současná situace také vyžaduje zamyšlení nad dlouhodobými zdroji, které mají být na tyto velké a trvalé potřeby vyčleněny a které by případně mohly být založeny na využití silnice. Protože praxe mluví jasně: centrálná vláda nevynakládá na tyto operace dost peněz a ví se, že se musí objem 2x během této dekády.

Dále je zde obava o skryté náklady. Co regiony nižší nebo vyšší to jiné tabulkové platy to jiné kolektivní smlouvy. Převedený personál se nepřizpůsobí v mnoha částech zhoršeným podmínkám. Dále se bude muset vyvinout koncept na další spjaté činnosti, které dnes řídí vláda i pro dosavadní vedlejší síť. Tohle všechno bude centrální ministerstvo přesouvat s celou agendou.

Vyhláška zveřejněná 5. listopadu ještě trochu poodhaluje dopady převodu státních silnic a dálnic bez mýta s ohledem na departementy a metropole nebo experimentální zajištění regionů, které chce 3DS zákon. Objasňuje se tak výkon pravomoci dopravní policie na uvedených komunikacích a postup pro získání stanoviska prefekta, pokud se tam plánuje podstatný rozvoj.

https://www.banquedesterritoires.fr/dec ... se-precise

Konečné rozhodnutí musí učinit ministr dopravy/ekologie do 31. prosince letošního roku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

2/3

V návaznosti na výše uvedený fakt decentralizace zbývající státní silniční sítě včetně nekoncesních dálnic doplním ještě další fakta, protože to jsem se snažil opsat vývoj legislativy za tento rok i v návaznosti na orgány Francie a samosprávní celky. Rozhodnuto definitivně není, ale spěje to k tomu a ono to tam spěje dekády, protože tento proces se nezačal v roce 2011, nýbrž roces snižování velkého rozsahu státní silniční sítě probíhá ve Francii od roku 1972. Postupně ve všech směrech.

Vzhledem k tomu, že to ještě není definitivně schváleno (zákon prošel poslancema, senátem, to ano), tak se nedá bavit o přesném rozsahu. Ale lze aktualizovat rozsah celostátní silniční sítě.

Francie má stejně jako Německo nebo USA velmi dobré trasování pro dálnice v tom smyslu, že rozsah dálnic tvoří ve Francii asi 12,5 tisíc km, což je asi 1% silniční sítě, ale přenáší se po nich 15-19% silničního provozu. Platí, že 9,2 tis. km nebo 3/4 jsou koncesní, zbytek jsou státní bez koncese. Tedy ten posun je opravdu "ve stovkách km" za uplynulé roky. Rozdíl mezi nimi je mýto a rozsah poskytovaných služeb. To je opsáno na vícero místech jak v tom shrnutí v 02-03/2021, tak se tomu věnuje tato téma: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=118&t=2156 .

Z těch 9200 km koncesních dálnic jsou nejvýznamnější 3 skupiny: VINCI Autoroutes, Eiffarie/APRR a Abertis/Sanef, které z tohoto počtu ovládají 96%. Posledná zmíněná má mírné finanční problémy, a i proto vypracovala pro stávající období přísný finanční plán. Abertis jako skupina prodal menšinové podíly v některých společných projektech. Sanef tak drží základní koncese na asi 1800 km a slíbil, že udrží kvalitu této sítě; kdyby ne, tak o koncese přijde. Eiffarie si upevnil pozici, protože mj. získal novou koncesi (N79 > A79 v rámci koridoru RCEA, 88 km), ale ovládl i od Sanefu některé podíly. Ten provozuje do 2600 km. A VINCI Autoroutes má stabilně 4443 km. To je celkem 8,8 tis. km nebo 96% všech koncesních dálnic. O 1% se to zvětšilo. Ale stejně o něco i podíl "ostatních" koncesních dálnic o některé projekty v regionech, lze si tam o tom číst, resp. lze to vidět na mapách a v praxi; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=118&t=2156 .

Investice do koncesních dálničních sítí se uskutečňují na základě platných smluv, takže se modernizují, rozšiřují atd. A je snaha uplatnit eko- politiku na náklady firem z mýta. Je možno pozorovat, že klesl zájem o nové koncese a zároveň lze vidět, že jak se zpočátku říkalo, že to otevře trh, tak to nic neotevřelo; ani stát nestaví více dálnic. Jediná snaha, kterou lze spatřit je lokální snaha samosprávních celků s investorem (stavební firma, banka) o pár desítek km ve formě koncese. Ta představa státu, že regiony můžou budovat dálnice je sice hezká, ale pro regiony je to složitější a finančně náročnější možnost. V každém případě se přenesla nová kompetence na regionální politiky a ty ať zdůvodňují proč nestavají nebo proč je kde mýto. No a po novém se bude řešit proč není co kde opraveno, pokud ta decentralizace státních silnic bude schválená ve větším rozsahu.

Stát říká o decentralizaci asi 10 tisíc km silnic. Je nutno si uvědomit, že celostátní silniční síť je složená i z koncesních dálnic, ale tyto dálnice mají platné koncese, takže je nelze decentralizovat dokud ta koncese na každý projekt platí. Finančně na tom stát získává DPH a rozvoj a platí za to ten, kdo po tom jezdí, tedy ne přímo stát. Stát říká o decentralizaci toho co vlastní a manažuje tedy cca. 9,5 tis. km státních silnic a asi 2,5 tisíc km dálnic. Ty zdroje se mírně liší, protože jsou různé roky (2017 až 2021) a ještě je tady důležitá kategorie "voie express - voie rapide", nebo-li rychlostní silnice. (viz dole v příspěvku Poznámka) Nejčastěji jde o 4- pruh s MPR 90-110 km/h. I tady je do budoucna představa, že si to můžou dělat samosprávní celky. Takže prozatím neumím říct, jaký bude výsledek přenesené státní silniční sítě na samosprávní orgány. Opakuji, že silniční síť Francie je dlouhá více než 1,1 mil. km a stát se stará přímo již jen o asi 12-13 tisíc km státních silnic a ne-koncesních dálnic. Decentralizoval by tedy skoro všechno. Trvá mu to doposud asi 40 let. :idea:

Takže stát má menší podíl státních silnic, než je v zemi dálnic (s mýtem, bez mýta), tento stav je od toho roku 2011. Již tento stav jednoduše napovídal, kam se to ubere dál.
A po plánované decentralizaci státní silniční sítě a bezkoncesních dálnic bude mít stát menší součet státních silnic a dálnic, než je rozsah koncesních dálnic. :idea: A ať si "plánují, rozvíjejí a udržují" samosprávní celky; obce, metropoly, departementy, regiony. A do vypršení koncesí i koncesionáři. Stát tomu bude určovat mantinely. Tím chce Francie ve smyslu vlády dosáhnout ideálů veřejného blaha. Vláda ze spodní části., která je pod přímým dohledem veřejnosti, na rozdíl od hlavního města. Ať si pak samosprávní celky nastaví politiku. Ukončí se "válka" vládní elity s ostatním územím o každou věc, ale to znamená i převzetí odpovědnosti jak jsem uvedl o příspěvek výše a přitom není zřejmé jak se bude vyvíjet finanční status na nové silnice.

Možná pak po vypršení koncesí si nechá tyto dnes koncesní dálnice, ale tohle je za dekádu - dvě - tři - čtyři - Převažují názory, že když je hotovo (a stát to nic nestálo), tak by to mohlo být pak zdarma. Jsou i názory, že naopak to má stát i nadále provozovat za mýto, ale tohle výslovně pak zadat na údržbu celé silniční sítě. Na tyto debaty je ještě času dost. Pŕedevším se jeví, že zdarma by mohla být osobní doprava a další a další možnosti.

Takže i nadále platí jednoduchá rovnice: Francie má cca. 12.000 km dálnic. (i když to je třeba pár set více, bez ohledu na rozsah rychlostních silnic) Z toho 3/4 jsou v soukromých rukách formou koncesí. A z toho 3 skupiny ovládají 95%: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 490#p28490 . Já jsem ty informace ve všech 3 skupinách aktualizoval v úvodech a doplnil o důležitá fakta. Po letech to bylo nezbytné. :ok: Tento model nemůže Francie z roka na rok ukončit bez toho, aby si převzala i zadlužení jednotlivých koncesionářů. Mohla by zkrátit koncese, ale se vším.

Francouzský model rozvoje koncesních dálnic, když si každý přečte ten historický vývoj, tak byl založen především na tom, že koncese netrvá 20 let. Protože tady se platí přímo. Žádná platba státu odvodem za rok za dostupnost, ale přímo: motorista zaplatí za přejezd. Německo centralizuje mýto a platí těm koncesionářům, stejný model má Slovensko, bude mít ČR. Že na to mýto časem nemusí postačovat, to je jiná věc. Ale ve Francii to postačovat musí. (stejně v dalších státech světa, odvíjí se od toho ale pak ta forma kdo za to přímo platí a hlavně kolik - Němec v osobáku neplatí) Tudíž ta délka koncese trvá běžně 40-50-60 let. Závisí od toho jaký je terén, tedy tunely/mosty/MÚK atd. Já si pomůžu graficky:
6.JPG
6.JPG (84.78 KiB) Zobrazeno 3421 x
To znamená, že koncesionář musí mít k dispozici propočty a vezme si běžně i úvěr. Ten postupem času může refinancovat, to se ale děje až s rozšířením portfolia, to tak nebylo možné vždy. Prvních 10 let se soukromý sektor zadluží a provede masivní investice. Z toho polovinu doby nevidí nic zpátky. Teprva pak začne motorista platit a až za v průměru doopravdy 30 let se dá zaplatit původní investice a úvěr. Až od tohoto bodu začíná koncesionář vydělávat, ale to znamená, že reálně potřebuje dalších 10-15 let, aby se mu vrátila inflace a provozní náklady. Takže nezbývá mnoho let na vytvoření celkového zisku. Proto je tento model upřímně založen na vysokých maržích. V opačném případě by se to takhle nedalo uskutečnit. Ale Francie jako stát to tak nemusel provést, ale neměl na výběr ani tehdy vzhledem na státní kasu a ostatně historie nám ukazuje, že francouzský stát a jeho pokladna = věčný problém jak to zvládnout ve vztahu k občanům. Ale dálniční program byl nezbytný, aby si Francie udržela ekonomický růst. To je jednoduše fakt. Státu se ten model dekády líbil, protože dálniční síť utěšeně rostla, obyvatelstvu se to líbilo také. Postupem času se ale všechno zdražuje v rámci "vlastnictví auta" a lidem se zdá, že km již nepřibývají, ale to je pravda a tak je to sestavené. Na tomto principu to funguje. Pouze nová koncese by mohla přinést další rozvoj. Problém ale je, že nová koncese nemá vlastně větší opodstatnění ve smyslu "dalších 10 tisíc km", protože by to vytvořilo nepovolenou konkurenci. Tak jak stát zabránil privatizaci všech dálnic, tak zrovna tak garantoval, že nebude vytvářet alternativní projekty vedle nových dálničních tras. Byl by sám proti sobě, obzvláště když ty projektové a stavební a finanční činnosti poskytuje zas jen francouzský sektor. Jediné co se dosáhlo byla tedy ta úprava v ex dekádě o "nové investice na stávající síti", ale nešlo to nad mantinel představ koncesionářů, resp. nemluví se o tom, ale byl vysloven názor, že se nenalezne shoda a pokračovat se bude u jiného konání nebo ať si to stát odkoupí zpátky, když je tedy ten model špatný. Ta shoda se ale nakonec nalezla. Ovšem i nyní je situace špatná, protože ani zdaleka se o inflaci mýto nezvedá. Jsou to výjimečné okolnosti. A vzhledem na nastavenou politiku je ten zájem o koncesní model dálnic snad nejnižší v historii. Francie je, dá se říct, nasycená, nejen tím modelem dálničního fungování, ale celou silniční sítí. A navíc je již svázáná legislativou mezi státem, samosprávním fungováním, obyvatelstvem a firmama. A v tom se objevují problémy u 3. největšího provozovatele a řekněme si upřímně, že převzít sice starostlivost o 1,8 tis. km by bylo možná na pohled hezké, ale společně s tím tam je 5 mld. € úvěrů. V dobách, kdy likvidita rozhoduje o tom jestli firmy přežijí a dálnice se ve Francii netěší oblibě k nové realizaci. Protože bohužel ale dnes někdo řekne, postavte to a za 10 let máte mýtnici v plamenech a Paříž řekne, že mýto bude zmraženo. To jsou turbulentní časy pro Francii běžné, ale vždy to se sebou přináší i opatrnost u dalších investicí. A nyní se jeví u Abertis/Sanef, že přísně nastavené podmínky v dobrých časech vedou ve špatných časech k problémům. Vláda se ale nemůže dál vymlouvat na "koncesní dálnice", protože dohoda byla dosažená do 2027/2030 co se nových investicí týče. A uskutečňují se, rozšiřují se dálnice, staví se ekodukty, nabíječky, jsou závazky k ekologii k 2030. Za to státní dálnice a státní silnice nedělají proti tomu nic a co po decentralizaci to dolehne na samosprávní celky.

Poznámka: rozsah rychlostních silnic je nejistý; i proto, že se uvádí, že se snížil rozsah RN z 9,5 tis. km na 8,5 tis. km i tím, že se staví rychlostní silnice. Tento údaj bude možno aktualizovat až s celonárodní aktualizací silniční sítě a její správou. Rozsah té celostátní silniční sítě se doposud nezměnil, pouze se upravuje "řízení". Co tedy ale hrozí je úprava vlastnictví, že by tedy stát snížil rozsah této sítě tím, že co řídí přímo stát, to by z velké části decentralizoval. Jestli i s rychlostními silnicemi ve větším rozsahu, to teď nevím posoudit.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

3/3

Zákon 3DS, Přílohy ještě jednou, ale aby bylo zřejmé o co se stát může připravit ve prospěch samosprávních celků. Může, dle zájmu prefektů, viz výše zmíněný text. :)

Stát definoval státní silnice a dálnice bez koncesí, které si "ještě" určitě ponechává a které může odevzdat. Ve výše uvedené části 1/2 je seznam rozepsán detailně.

Tabulky rozložení délek (v km) Národní silniční sítě (Réseau Routier National) podle regionů (région) a podle DIR:
5862.JPG
5862.JPG (100.16 KiB) Zobrazeno 3386 x
5863.JPG
5863.JPG (75.85 KiB) Zobrazeno 3386 x
Takže stát je ochoten odevzdat kolem 10,5 tis. km RN a dálnic bez koncesí, což je většina toho, co stát dnes má. Formálně je součástí státní silniční sítě i koncesní síť dálnice, ale jak jsem uvedl výše, tak s ní bude moct manipulovat až po vypršení koncesí.

Nebo mapový podklad:
červená barva = &quot;decentralizovatelné silnice&quot;<br />modrá barva = ponechává si stát resp. koncesní dálnice
červená barva = "decentralizovatelné silnice"
modrá barva = ponechává si stát resp. koncesní dálnice
12.JPG (136.69 KiB) Zobrazeno 3386 x
K dispozici je i vyhláška z 11/2022, která doplňuje některé výše uvedené procesy: https://www.cfdt-ufetam.org/download.ph ... oi_3ds.pdf . Cílem je zde zaručit kontinuitu silničních tras národního a evropského zájmu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

BONUS:

:arrow: Bretaň (francouzsky Bretagne)

Občas o tomto území píšu, když se odevzdává do provozu další rychlostní silnice. Především, když se lépe díváte na tuto mapu, tak zjistíte, že tam není dálnice. Dualizují se silnice, vzniká tam síť rychlostních silnic. Tedy ale jsou zdarma a není tam dálnice. Je to taková zajímavost, že ano. Tak jak všechno, tak i tohle je spjato s historii vývoje Francie.

Ve 4 departementech regionu Bretaň a také v části Loire-Atlantique vnitroregionální síť nezahrnuje žádnou zpoplatněnou dálnici, pouze rychlostní silnice a jedinou dálnici, osu Rennes - Caen (A84), která je také zdarma . Běžně se říká, že důvod sahá až ke smlouvě o spojení Bretaně s Francií: Anna Bretaňská ve smlouvě o spojení Bretaně s Francií požadovala, aby v její provincii zůstal volný pohyb. Ve skutečnosti se zdá, že "vstup zdarma" sahá až do dob generála de Gaulla, který by odlehlost a izolovanou situaci regionu rád kompenzoval vstupem zdarma.

V 50. letech 20. století, vědom si toho, že region nahromadil vážná zpoždění ve vývoji a že jeho otevření se stalo zásadním, byl pod vedením Reného Plevena vytvořen Výbor pro studium a spojení bretonských zájmů (CELIB). Modernizace zemědělství, industrializace, vybavení univerzit … a plán cesty jsou v nabídce.

Věci se ale protahovaly a až v roce 1968, pod tlakem útoků Front de liberation de la Bretagne, které se v té době množily za podpory stále větší části populace, byl plán nakonec přijat. Odtud místní označení autoroutes FLB.

Vzhledem k tomu, že stát se zdráhá platit příliš mnoho (a to platí dodnes ve všem), je rozhodnuto nezřídit novou síť a dálnici, ale zlepšit stávající osy. Rozšiřuje proto státní silnice, staví se obchvaty měst. Výsledek nemá nic společného s dálnicí: určitě 4 pruhy, ale žádná zpevněná krajnice, horší trasa vyžadující rychlostní limit 110 km/h (a někdy i méně). Ale především jsou osy posety velmi nebezpečnými přechody (na určitých místech museli rolníci překračovat vozovky se svým vybavením a někdy i se stády) Teprve časem (a po nesčetných nehodách a mrtvých!) budou úrovňové křižovatky odstraněny přidáním mostů a uzavřením mnoha přístupů k vedlejším komunikacím.

Centrální osa pak je Châteaulin - Rennes (N164) a ta se jako 2x2 pruhová plánovala již před 40 lety.


:arrow: Slevy na mýtném + dálnice bez mýta

Byla to velká téma před létem 2022 více než kdy jindy, uvědomujíc si realitu inflace a cen paliva.

Velká většina francouzských dálnic byla privatizována a je zpoplatněna, ale některé jsou stále zdarma.

Dnes je jen velmi málo dálnic volných na dlouhých úsecích. Mezi hlavní patří A20 (z Vierzonu do Gignac), A75 (mezi Clermont-Ferrand a Béziers), A34 (z Remeše do Belgie) nebo A84 (z Rennes do Caen). O těchto dálnicích se říká, že jsou "nepovolené", což znamená, že je stát neprodal soukromé provozní společnosti. Je to dáno vícero důvodama.

Právě s těmito dlouhými úseky se pravděpodobně budete moci setkat, až pojedete na dovolenou. Ale nejsou jediné. Nesmíme totiž zapomínat ani na dálnice, které obcházejí velká města, velmi často zdarma: je tomu tak například v Paříži, Lyonu, Bordeaux nebo Toulouse. Metropole, což jsou další specifika v silniční síti Francie.

Pokud nemůžete jet po bezplatné dálnici, stále máte několik řešení, jak se vyhnout mýtnému. Nejpraktičtější zůstávají rychlostní komunikace nebo rychlostní silnice. Často jsou omezeny na 110 km/h, nebo alespoň 90 km/h, a umožňují vám proto neztrácet příliš mnoho času. Některé nabízejí alternativní trasy, které jsou někdy kratší než trasa dálnice: to je zejména případ mezi Poitiers a Bordeaux, přes N10 místo A10.

V Bretani nebudete mít na výběr: v tomto regionu Francie nejsou žádné dálnice, pouze rychlostní silnice. Všechny jsou zdarma! Jak jsem uvedl výše, ale musím to zopakovat. :)

Dálnice: jak najít alternativní trasu?

Před odjezdem se nezapomeňte podívat na alternativní trasy, které nabízí vaše GPS. Nabízí je mobilní aplikace Waze, Google Maps nebo specialisté jako Coyote. Ve většině případů můžete porovnat cestovní doby a náklady na mýtné nebo se rozhodnout, že se mýtnému vyhnete. Ve Francii není vždy nejlepší jet po systému dálnic. Zpoplatnění nedává garanci rychlejšího přejezdu.

Konečně, projíždění celostátních a departementálních silnic může být také příležitostí k úspoře paliva: vzdálenosti jsou často kratší a rychlost samozřejmě nižší. Zároveň je to příležitost k (znovu)objevování francouzského kraje. :P

Dálniční poplatky: 30% sleva a další

Účet je nižší i o 30% a stačí na to plnit jedinou věc. Dálniční společnosti APRR, AREA, ASF, Cofiroute (Vinci Autoroutes), Escota, Sanef nebo dokonce SAPN nabízejí běžným motoristům specifickou sazbu: pokud absolvujete alespoň 20 měsíčních jízd na stejné cestě (tj. 10 zpátečních jízd), je uplatněna sleva 30% na všechny jízdy uskutečněné v průběhu měsíce. Abyste z toho měli prospěch, stačí se rozhodnout pro konkrétní předplatné elektronické dálniční známky. Pokud máte cestu přes některý úsek vícekrát z důvodu tranzitu, resp. že budete v okolí bydlet a odsud vyjíždět po trasách, tak je na to dobré pamatovat. Samozřejmě, ušito je to pro pracující na kratší trasy, kde toho lze dosáhnout snadněji.

Dálniční koncesionáři nabízí širší možnosti slev a předplatného, je nutno to nastudovat. Na výběr jsou i další odměny ve formě voucheru na odpočívce atd.

Mýto zopakuji je všeobecně akceptováno: https://www.telepeagelibert.com/
Tam jsou základní manuály a rady.
Jednotlivě pak u koncesionářů; u VA: https://ulys.vinci-autoroutes.com/ atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Do provozu se odevzdal 4 km úsek na N88 nedaleko Yssingeaux v Centrální Francii již jako 4- pruh rychlostní silnice "voie express". Koridor u města Lyon, St. Étienne - Le Puy, se blíží k dokončení. Zůstávají: viadukt Rumel u Bessamorelu a obchvat Le Pertuis a Saint-Hostien.

https://www.leveil.fr/yssingeaux-43200/ ... _14235791/

foto: https://i.imgur.com/6II0T4E.jpeg

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Po veřejné konzultaci se vláda rozhodla rozšířit celou N2 z Laonu do Étrœungtu na čtyřproudou silnici. Předpokládaná cena je miliarda eur a výstavba pravděpodobně potrvá desetiletí.

Étrœungt je obec s obchvatem, kde se napojí na rozestavěný obchvat Avesnes-sur-Helpe. Což znamená, že celá trasa z Paříže do Maubeuge bude čtyřproudá. :idea:

https://www.lavoixdunord.fr/1269904/art ... a-totalite

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 21.12. se do provozu odevzdal 7,5 km obchvat N122 JV směrem u Aurillac.

mapa: https://i.imgur.com/gzObuDc.png

foto z úseku:
https://i.imgur.com/vRBQEQC.jpeg
https://i.imgur.com/YeTRuzB.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info: včetně schválení aplikace zákonu 3DS (o něco výše je to rozepsané)

:arrow: Ve Francii bylo k 31.12.2022 celkem 16 016 km dálnic a rychlostních silnic.

* 11 846 km dálnic (z toho 9,2 tis. km koncesní model)
* 4170 km rychlostních silnic

Francie tak má 3. největší dálniční síť (po Španělsku a Německu) v Evropě. Francie má jiné prvenství a tím je samotný rozsah silniční sítě, který přesahuje 1 mil. km.

:arrow: Decentralizace části celostátní silniční sítě zahájená zákonem "3DS". Věnoval jsem se tomu ve 3 příspěvcích o něco výše. Je to důležitá změna, pokračování reformy správy a rozvoje silniční infrastruktury. :!: :idea: "Samosprávám se to moc nelíbí, ale bylo to schváleno poslancema i vládou, takže bylo zjevné, že se to realizovat bude. I nadále platí, že to je "experimentální proces", ale dlouhodobě se počítá s tím, že to tak zůstane a seznam převedených státních silnic na samosprávní celky se zvedne. (desítky let trvající proces)

https://www.ecologie.gouv.fr/decentrali ... ie-loi-3ds

Ministerským rozhodnutím ze dne 4. ledna 2023 přijatým podle zákona ze dne 21. února 2022 známého jako „3DS“ Clément Beaune, zmocněnec ministra odpovědný za dopravu, schválil seznam silnic a dálnic, které budou buď předmětem převodu. do departementu nebo metropole nebo tím, že je experimentálně zpřístupní regionu.
cb.png
cb.png (998.47 KiB) Zobrazeno 2723 x
  • Dotyčné místní orgány využily příležitosti nové etapy decentralizace a po devíti měsících konzultací se tak mohly dobrovolně přihlásit k rozvoji soudržných politik mobility v rozsahu jejich území, zejména ve službách udržitelné mobility. To bude mít podobu převodu strukturování silnic pro místní dopravu na departementy a města.

    Pro regiony, které se chtějí zúčastnit experimentu, to bude příležitost pro orgány organizující mobilitu, jimiž jsou, dosáhnout větší soudržnosti mezi řízením infrastruktur regionálního zájmu a jejich rolí jako organizace souvisejících dopravních služeb. Tato soudržnost jim umožní nabízet svým spoluobčanům multimodální přístupy k udržitelné mobilitě v souladu se zákonem o orientaci na mobilitu z roku 2019.

    Žádosti o převod nebo zajištění ze strany místních úřadů byly přezkoumány s ohledem na kritéria konzistence tras, konzistence provozních a údržbových zdrojů a provozních podmínek.

    Celkem bude 16 departementů a 3 metropole převedeny v kumulativní délce 1 360 kilometrů ze státní silniční sítě, přičemž regionům Auvergne-Rhône-Alpes, Grand-Est a Occitanie může být na základě experimentu svěřena odpovědnost za správu téměř 1 640 km dálnic a státních silnic za podmínek stanovených dohodou se státem.

    Rok 2023 bude věnován přípravě těchto převodů a jejich zpřístupnění tak, aby byly prováděny za nejlepších podmínek pro uživatele, provozovatele a dotčené komunity. Na konci tohoto procesu bude národní silniční síť, kterou bude nadále spravovat stát, sestávat z 8700 km, k nimž se přidá 9200 km koncesních dálnic.

    Transfer do departementů a metropolí: 1353 km s 16 departementy: Aveyron, Bouches-du-Rhône, Côte d'Or, Haute-Garonne, Gers, Isère, Lot, Maine-et-Loire, Mayenne, Haute-Marne, Moselle, Pyrénées -Orientales, Rhône, Haute-Saône, Seine-et-Marne, Vaucluse a 3 metropole: Dijon, Toulouse a Lyon

    Experimentální poskytování do regionů: 1638 km v Auvergne-Rhône-Alpes, Grand-Est a Occitanie
:arrow: Zpoplatnění za přejezd tunelem pod Mont Blanc od 1.1.2023:

Obrázek

:arrow: Předběžná konzultace bude zahájena 30. ledna ohledně rozšíření A63 jižně od Bordeaux.

Mezi Salles a Bordeaux Ring Road je 35 km úsek A63, který má stále čtyři pruhy (přestože má nejvyšší objem dopravy). Upřednostňovanou alternativou je rozšíření na šest jízdních pruhů za 290 milionů EUR, financované prostřednictvím koncese na mýtné.

Byla vyvinuta jiná alternativa: rozšíření na šest jízdních pruhů na pouhých 7 kilometrů u Bordeaux, které bude financovat vláda (tj. bez poplatku) za 54 milionů EUR.

Bude představen i scénář bez stavebních zásahů.

https://www.prefectures-regions.gouv.fr ... -prealable
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

VINCI Autoroutes zahajují dekarbonizaci dálnic. Dílčí prvky jsou v praxi již několik let. Nyní se ten proces zrychlí a bude více komplexní. Jako největší provozovatel dálniční sítě ve Francii tím určí směr pro všechny další. (1/2 soukromé sítě, resp. 35% celonárodní)

Nejemisnější jsou staveniště. Takže skupina zaměřuje pozornost na snížení celkového pohybu a nutnosti materiálů u výstavby, renovací vozovek. Třeba nedávno byla dokončena renovace letištní dráhy v UK, kde se namísto 140 tisíc t asfaltu použilo jen 40 tis. t asfaltu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 34#p266534 . Díky postupům dovede dnes Eurovia 100% recyklovat původní asfalt a v konečném výsledku se použijí jiné, lepší technologie, které prodlužují dávnější vlastnosti, takže se snižují další náklady potřebné na údržbu. Tohle se implementuje již v rámci pravidelné obnovy vozovek nebo u projektů rozšíření. Problematika je samozřejmě daleko širší. Každý operátor má dnes manažera pro ŽP, který se věnuje právě snižování emisí. Dálnice lze učinit zásadně ekologičtější, jak ve stavební činnosti, tak v uživatelské.

Obrázek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.3.2023 20:48:18, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Francouzské mýto vzrostlo v únoru o asi 5%. Neodpovídá to "ničemu". Neustále se rozevírají nůžky mezi udržitelností cenotvorby mýtného (a plnění koncesní metodiky) a názorem stále významnější části poslanců parlamentu, kteří stále více populisticky žádají zrušit mýto, zrušit koncese, ovšem bez vysvětlení, kde stát vezme výpadek na daních, na dluhy a z čeho ty koncese vyplatí.

Někteří členové parlamentu tvrdí, že soukromé podniky spravující francouzské autoroutes dosahují masivního ročního výnosu 12%. Jen Vinci loni na svých dálnicích vydělala 2,2 miliardy eur. Ekonomové ale varují před přenesením dluhů na stát, který pokud se mýta vzdá, tak ve skutečnosti přenese jiné příjmy na tyto výdaje. Změna se ale prozatím (do roku 2031) neuskuteční, protože koncese jsou stále platné s tímto modelem. Jakékoliv "tvrdé" řešení by přineslo obrovské problémy pro stát. I proto se ale uplatňuje stále více politika jak znechutit koncesní model stávajícím společnostem. Ty se ale již brání ...

Koncesionáři popírají, že by jejich roční výnos byl 12% (říkají to spíše mezi 6 a 8 %) a šéf Vinci Autoroutes se francouzským poslancům v článku dokonce otevřeně vysmívá a ironicky se vyjadřuje na adresu poslanců. Úprava cen mýta přitom neodpovídá inflaci a nákladům na provoz.

Situace došla tak daleko, že některé koncesionářské společnosti žalují stát za nezákonní blokování cen mýtného a narušení modelu podnikání. Tady je nový spor po tom, co parlament chtěl iniciovat extra poplatek ze zisků tak jak ho uplatňuje Itálie. Tam byl důsledkem pád mostu a ne příliš lichotivý stav italské dálniční sítě, za co nedávno italský stát zaplatil velkou odkupní částku a další masivní injekce se plánují jako investice. Zcela se vytrácí smysl "extra daní".

Stát, pokud upustí od placení mýta dříve, tak převezme nejen dluhy, ale přijde o zaplacené daně a další příjmy z činností od koncesionářů, které jsou ve výši 5 mld. €.

https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html

_______________

Dluh VINCI Autoroutes činí za 2022 částku 17 mld. €, asi 1/2 celého dluhu skupiny.
Koncesní model ve Francii ani neumožňuje návratnost za kratší dobu, než jsou desítky let.
Právě politická rozhodnutí narušují tento koncept.
Ostatně, francouzský stát dlouhodobě snižuje investice do nových km, dokonce i ve vlastní réžii.
A velká část politiků by nejradši dosáhla jízdu zcela zdarma.

Obrázek

Koncese rovnoměrně postupně snižují dlužní částku.
Na konci koncese by měl koncesionář dosáhnout vyrovnání, v opačném případě je ztrátový, resp. bez příjmů z mýta musí platit dluh.

Obrázek

Koncesní skupiny v nejlepších časech koncem ex dekády dávají souhlas k dodatečným investicím za miliardy €. Nabíječky EV, rozšíření mnoha úseků, eko-investice atd. a to bez prodloužení koncesí na jednotlivé projekty s udržením cen mýtného dle inflačního systému. To bylo narušeno rokem 2020, paradoxně s výrazným snížením provozu, na co doplácí část koncesionářů tím, že se zbavují podílů, resp. nerozvíjí již tyto aktivity.

VINCI Autoroutes rovněž delší dobu naznačuje, že politika Francie není kompatibilní s dlouhodobým rozvojem tohoto modelu. Skupina VINCI od tohoto modelu biznisu upouští a nic nenasvědčuje, že by se to mělo obrátit. I když je max. snaha o dodržení veř. závazků a cílů.

Naopak ze strany státu i v rámci reformy zákonu 3DS popsaného o několik příspěvků zpátky je evidentní, že francouzský stát pomalu rezignuje na státní silniční rozvoj a vše si mají řidit regiony. Státní silnice řízené státem jsou km již nižší, než jsou dálnice jako celek. Dávnější rozsah 30 tisíc km RN dnes nedosahuje ani 9 tis. km. Státní dálnice tvoří asi 3 tis. km, koncesní 9 tis. km. Ty koncesní se dostanou po vypršení koncesí do rukou státu. Stát chce ale i nadále převádět státní silnice na regiony a města.

V rámci EU je to jedinečný postoj z hlediska důležitých zemí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na obchvatu La Roche-sur-Yon, pod kruhovým objezdem D948/D160 na východní straně města, byl dnes zprovozněn podjezd, čímž se kolem severní strany La Roche vytvořil souvislý 2x2 jízdní pruh voie express - rychlostní silnice. (mezi Nantes a Bordeaux)

foto: https://i.imgur.com/gzfNCN5.jpeg

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=46. ... 79/-1.3996

https://www.ouest-france.fr/pays-de-la- ... de2f009cfe
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Severní silniční okruh Valenciennes v severní Francii (poblíž belgických hranic). Část se prý otevře 6. března.

mapa: https://i.imgur.com/XLB38Ug.png
foto: https://i.imgur.com/iDJDWKL.jpeg


jiný článek na téma: Motoristé, kteří prchají před přemrštěnými sazbami na dálnicích: https://www.lefigaro.fr/actualite-franc ... s-20230217

Obrázek
státní silnice (zde RN 165) nenacházejí jen jednotlivci, někteří dopravci vyzývají své řidiče, aby po nich jezdili, aby snížili náklady k nelibosti místních obyvatel

Krize kupní síly, růst mýtného a cen pohonných hmot vrací Francouze zpět na silnice sekundární sítě. Příležitost znovu objevit zemi.

Ekonomická krize nyní oživuje dobu rozkvětu této trasy, kterou oslavoval Charles Trenet. S jednou nuancí: méně pro turistiku, než pro úsporu vaší peněženky. Tváří v tvář neustálému zdražování mýtného , ​​které je v letošním roce spojeno s poklesem kupní síly, stále více motoristů opouští dálnice na silnice druhé třídy.

Zlom ve zvycích Francouzů, který, i když je veden především finančními důvody, jim vrací pocit svobody, znovu dobývání ztracených krajin. Opouštějí rozlehlé pruhy asfaltu, kde zdlouhavě polykají kilometry a sendviče na čerpacích stanicích stejně špatné jako drahé, a znovu objevují Francii . Zastavujeme ve městech, navštěvujeme hrady a kostely a odcházíme s místními specialitami zakoupenými v malých obchůdcích.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Francie dobuduje cyklistickou síť do roku 2030

Do celostátní sítě bylo v loňském roce vytvořeno kolem 510 km ve snaze dostat na kolo i váhavé cyklisty, aby se dostali do práce a také si zahráli do města nebo na venkov.

Francie očekává dokončení národní sítě dálkových cyklistických tras do roku 2030, uvádí Le Moniteur.

Do konce loňského roku bylo zřízeno téměř 80 procent trasy dlouhé 26 115 km. Loni vzniklo kolem 510 km.

Minulý měsíc oznámila média France 24, že návštěvníci Paříže budou moci příští léto jezdit na kole z centra města do sportovních areálů olympijských her v roce 2024 na okraji hlavního města.

Do července 2024 bude vytvořeno asi 55 km cyklistických tras, které spojí olympijské závody v Paříži s areály na severovýchodním předměstí Seine-Saint-Denis. Polovina z nich je již dokončena, podle kanceláře pařížského starosty. Seine-Saint-Denis už má najeto asi 130 km.

Vytváření cyklostezek, zejména během pandemie COVID a po ní, bylo kritizováno některými Pařížany a nazývali betonové bariéry nebo žluté sloupky oddělující dopravu, aby vytvořily dočasné cyklotrasy takzvané „koronaláty“, pojmenované po koronaviru. Kancelář pařížského starosty uvedla, že mnohé z těchto dočasných jízdních pruhů budou trvalé a budou lépe vymezeny.

Zhruba 10 000 stojanů na kola by bylo také umístěno mimo klíčová sportovní místa, jako je stadion Roland-Garros na jihozápadním okraji hlavního města a aréna Champ de Mars poblíž Eiffelovy věže. Dalších 3000 stálých parkovacích míst přibude poblíž Stade de France v Seine-Saint-Denis, uvedly regionální úřady.

Začátkem loňského roku region Ile-de-France, který obklopuje Paříž, oznámil, že přispěje 300 miliony eur (331,3 milionu USD) na první fázi projektu cyklostezky RER Vélo. RER Vélo je ambiciózní plán na vytvoření nových cyklistických stezek a propojení stávajících cyklistických stezek a pruhů tak, aby do roku 2030 vznikla síť o délce 725 km.

Oznámení francouzského hlavního města naznačuje trend směřující k vytvoření rozpoznatelné cyklistické sítě, která je pro méně časté cyklisty snadnější, aniž by se museli bát, že se ztratí. Po spěchu s vytvářením dalších cyklotras během pandemie COVID obce chápou, že k udržení cyklistů v sedle musí existovat určitá koordinace toho, co se někdy může zdát jako nepřehledné množství cyklotras a po kterých se ne vždy snadno jde.

Z 21 tras zahrnutých do pařížského projektu je do roku 2025 naplánováno vybudování 12. Spojí centrum Paříže s předměstími francouzské metropole po tratích regionální vlakové sítě RER.

Další velká města v Evropě vytvářejí více cyklostezek, ale v některých regionech je pokrok pomalejší, než se očekávalo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Zbývající plány na Béziers Ring Road

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Francie“