Francie všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nedaleko Toulouse došlo ke kolapsu mostu. Most spojovall Mirepoix-sur-Tarn a Bessieres nad řekou Tarn. 2 osobní vozidla a 1 nákladní spadlo do řeky. Most nebyl vedený v seznamu s havarijním stavem. :arrow:

foto: https://pbs.twimg.com/media/EJpL7GbXkAAr0Jd?format=jpg
https://images.sudouest.fr/2019/11/18/5 ... -large.jpg
https://images.sudouest.fr/2019/11/18/5 ... unique.jpg

https://www.rt.com/news/473692-bridge-c ... uck-river/
https://www.thesun.co.uk/news/10367607/ ... ouse-news/

doplnění: dle dostupných údajů tam najelo nákladní vozidlo 2x těžší než bylo povoleno :ko:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.2.2021 12:11:13, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

doplnil jsem informace o jeden příspěvek výše

Byl dokončen obchvat N7 Villeneuve-sur-Allier v 2x2 parametrech. Otevírací ceremionál se konal, brzo se uvede do provozu.

Zdroj: https://www.lamontagne.fr/moulins-03000 ... _13679576/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ze silničních projektů patří za zmínění nepochybně upgrade RN 205 nedaleko komunity Passy (JV Francie). Jde o silnici v nesmírně obtížném terénu. Na celkem 1,2 km probíhají zásadní stavební práce, kterých výsledkem bude mj. rozšíření úseku, ale i celková renovace všech silničních prvků. Práce probíhají od roku 2019, kdy se to na podzim zahájilo a ukončí se v roce 2021.

silnice Les Egratz
Egratz-845.jpg
Egratz-845.jpg (169.19 KiB) Zobrazeno 30450 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
hh
Autor
Příspěvky: 2553
Registrován: 19.3.2009 16:35:53

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od hh »

Bláznivá doba... Řidič se má nějak chovat, přizpůsobit, každý úsek je jiný, nemusí být všude na vše značka!

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=222&t=6803
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 6.1. se do provozu odevzdal obchvat Saint-Flour v Massif Central.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

posun svahu poškodil silnici N116 západně u Perpignan

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Až do 11.4. jsou prodloužená mnohá restriktivní opatření ve Francii pro pandemii koronaviru. Oznámil to dnes večer Macron. Nakazilo se prozatím bezmála 137.000 lidí, z nich skoro 15.000 zemřelo.

Francie připravila hospodářský balíček pro stimul do ekonomiky ve výši prozatím 45 mld. € aneb celkem se očekává masivní podpora ekonomiky ve výši až 345 mld. €. Ovšem 300 mld. € má být hlavně prostřednictvím garancí za úvěry, snížení daní atp. Letošní deficit má raketově vyskočit nad -7% HDP. Stávající dluh Francie se pohybuje již nyní na úrovni 100% HDP a právě proto připravoval Macron celou řadu (nepopulárních) opatření hlavně v sociální oblasti jak z hlediska důchodové reformy tak i z pohledu práv zaměstnance.

Vláda již má EU schváleno jako nástroj první pomoci garance pro firmy ve formě státní pomoci ve výši 10 mld. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 15.6. se do provozu dostal 5,3 km dlouhý úsek na tahu N141. Jde o rychlostní silnici v parametrech 2x2 na JZ Francie, mezi La Vigerie a Villesèche, západně u Angoulême.

Mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=45. ... 863/0.0812

Zdroj: https://www.charentelibre.fr/2020/06/13 ... 610058.php
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 10.11. se do provozu odevzdal 3 km úsek N57 v parametrech 4-pruhové rychlostní silnice nedaleko Besançon ve východní Francii. Úsek spojuje stanici TGV u exitu Auxon-Dessus s MÚK na A36 u École-Valentin.

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 898/5.9852

Zdroj: http://www.bourgogne-franche-comte.deve ... 2665e8.pdf
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Rocade Sud aneb JZ část N353 / M353 nedaleko Štrasburku se dne 6.12. dostalo do provozu. Jde o 3 km úsek ve 4- pruhu mezi Geispolsheim a Illkirch.

Obrázek

Obrázek

z výstavby:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.12. se do provozu odevzdal 4 km dlouhý obchvat Saumur (Pays de la Loire).

Lokalita: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 55/-0.0994

Zdroj: https://www.ouest-france.fr/pays-de-la- ... 95f1c8cb26
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Minulý měsíc se dokončil upgrade na severu Nantes a sice se rozšířila silnice na 2x3 jízdní pruhy. Na konci těchto prací následovala ještě poslední noční instalace 6 obřích značení. Povedlo se to mezi 22.00 a 4.00, což je nejoptimálnější pracovní doba, která nenarušuje až tak provoz a povedlo se taky díky 60t jeřábu. Práce realizovala společnost Colas.
01.JPG
01.JPG (108.52 KiB) Zobrazeno 22919 x
02.JPG
02.JPG (83 KiB) Zobrazeno 22919 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Honey72 »

Ten portál je opravdu docela mohutný. Francouzský systém směrových tabulí a návěstí se mi moc líbí. Tento "systém puzzle" by u nás hodně ušetřil, když neustále měníme čísla silnic, či barvy apod. Vymění se jen daná sólo tabulka. U nás kolikrát nedokážeme ani správně sestavit pořadí segmentů :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

1/3

V 02/2021 jsem zahájil 2. aktualizaci této sekce; vlastní fórum k Francii. Odstranil jsem dohromady z celé sekce cca. 10 příspěvků, nejvíce v tomto vlákně a ve vlákně VINCI Autoroutes. Tato aktaulizace odstraňuje a doplňuje nedostatky vyplývající z nedostatku času od roku 2018 pro toto fórum. Proto i těch informací zde je nyní hodně najednou, což by za normálních okolností bylo obsáhnuto v mnoha příspěvcích s detailním popisem.

Populace se za uplynulou dekádu zvedla o 4,5 mil. na dnešních cca. 67,5 mil., přičemž ale již stagnuje. Ten růst představoval cca. +7%. Již i další město atakuje v rámci aglomerace populaci o rozsahu 1 mil. a sice Nantes. Celkem žije ale v 5 největších městech po zcela největším hlavním městě asi 7 mil. obyvatel a tedy taková větší polovina hlavního města. V 6 největších městech tedy celkem žije již 30 mil. obyvatel státu aneb 45% lidí. V roce 2020 dosáhla urbanizace již 81,5% a průměrný věk překročil již 42 let. Populace Francie se bude ale i nadále mírně zvedat a během pár dekád dosáhne zřejmě hranici 70 mil. Urbanizace nad 90% bude v roce 2045.

Při vzniku sekce před dekádou jsem měl představu, ale nepovedlo se mi to vzhledem k rozsáhlosti fóra a pracovních aktivit. Původní členění bylo samosprávním modelem. Prakticky se skoro nikde nic nepsalo bez ohledu i na zájem mnoha uživatelů. V roce 2016 jsem učinil 1. aktualizaci a zároveň přestavbu celé sekce, která se ujala lépe a platí dodnes. Akorát tedy v tomto období realizuju již 3. doplňování informací v širším rozsahu aneb tedy 2. aktualizaci, což tedy za období 10 let není mnoho a to jsem ve Francii byl opravdu často. Budu se snažit se na to zaměřovat další období, abych to tady podoplňoval s další charakterizací vývoje dálniční výstavby, rozvoje, plánů do budoucna, i když tedy plánů zde již mnoho není, protože Francie změnila razantně politiku v tomto ohledu. Ale o tom jindy a později.

Proč je sekce psaná v tomto kontextu (hlavní provozovatelé, regiony, pár tahů ve výstavbě) :?: Protože je to odpověď na to, že většina sítě je v provozu a zohledňuje to její vývoj a použitelnost pro řidiče. Pokud sem kdo jede, tak základ je si uvědomit, že z cca. 12 tisíc km dálniční sítě je více než 9 tisíc km v koncesi. Až bezmála polovinu koncesí ovládá VINCI Autoroutes (VA). Další významní hráči pak spravují skoro tolik co VA; vývojově jeden koupil druhýho, celek koupila jiná skupina a jak jdou roky, tak až ovládají 100% těch provozovatelů, a proto je to takto koncipováno. Pak je zde mnoho dalších koncesionářů, část samosprávních nebo v jiném poměru i se soukromým provozovatelem, státem. Vývíjí se to. Státní dálnice, kterých je menšina jsou bez mýta, respektivě ale i v horším stavu. Mýto se vybírá tam, kde to ukázala ekonomická návratnost. Nebo politika, která doplácí rozdíly. Kde mýto není, tam není tento prostor a stát sám se moc nestará. Ne o dálnice. Stát Francie je poměrně složitě administrativně členěný do vztahu samosprávního, ale taky politických kompetencí. Vícekrát během uplynulé dekády se upravila síť státních silnic, kde často přešla do kompetence vyšších regionů. Pak je v častém režimu ex-RNx a pak zcela jináč značená silnice. Musel bych se tomu detailně věnovat, abych udržel přehlednost. Ale Francie, která má největší rozsah silnic v Evropě se věnuje právě zvyšné silniční síti. Buduje třeba ty 2x2 rychlostní silnice aneb dualizuje silniční tahy, což ekonomicky vychází a je zdarma pro řidiče osobních vozidel. Často sice s úrovňovými, ale prostornými KO. Nebudu to tady znovu detailně rozepisovat, tohle vlákno jsem celé přečetl a je to tady vícekrát rozepsáno. Mezičasem se stalo (od 2018), že Korsika již není zámořským regionem a i když je ním Mayotte, kdo by hledal (u V Afriky; https://fr.wikipedia.org/wiki/D%C3%A9pa ... 7outre-mer ), ale tento ostrov nemá prostor tady pro to, že nedominuje tam taková silniční síť a rozvoj na ní, abych se tomu zde věnoval, respektivě navzdory intenzitám tam nejsou zkapacitněné silnice a tak doposud k tomu nebyl důvod. Korsika ale zůstává i s informací o změně statusu, de facto posilnila svoje postavění v rámci Francie; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 22#p229722 . Všechna tato území jsem se snažil co nejlépe popsat, standardní dálnice tam k nalezení prakticky nejsou. Jsou tam ale silnice dálničního typu, realizují se i některé megastavby nebo i jen 100-200m dlouhé viadukty/tunely, které ale umí zkrátit cestování i o 30 minut.

Když si tedy najdete kudy jedete, tak víte jakého provozovatele si je nutno podívat. Ne jen kvůli placení mýta nebo služeb poskytovaných v rámci sítě, ale taky stavební práce a různá omezení jsou k nalezení a lze ušetřit čas a problémy s trasou. Informace jsem aktualizoval, doplnil o nové odkazy a bude je udržovat pravidelněji, než jednou za 4 roky. Je dobré usledovat stavební práce (v dalším příspěvku rozepíšu), ale se taky seznámit s placením mýta respektivě jak možná ušetřit. Kam nejezdit pokud na to nemáte vůz atp. (Francie je i o limitech jak pro OA tak pro NA, obzvláště městské úseky, ale taky některé tunely/mosty dle toho co vezete).

V rámci sekce jsou tady teda i 4 zámořské regiony Guadeloupe, Réunion, Fr. Guyana a Martinik respektivě i ostrov Korsika. Je to třeba pro účely dovolené a vypůjčení si vozidla tam, respektivě to uceluje obraz o území a tamních problémech. Všude je tam ten francouzský silniční cit vidět.

V roce 2016 jsem zavedl i stavební témata a tohle hodlám ponechat. Faktem je, že se tomu moc nevěnuju, ono se toho staví víc, než je zde počtem témat, ale možná to oživím. Část tém je ale již smazaná, protože se dostavělo a je pouze 1 příspěvek již třeba ve vláknu operátora jako tady; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 74#p170874 , to bylo tehdy pár desítek vlastních příspěvků, které nemají smysl. Ale na tento propoj mi psalo a i se dotazovalo na vícero dopr. klubů opravdu hodně evropských motoristů, protože Lyon byl v tomto území neskutečně přetížený. Snažím se tedy věnovat takovým záměrům, které mají opravdu smysl nebo jsou důležitými nebo ačkoliv se realizují dlouho, ale něco se formuje jako i ten 2x2 tah Route Centre Europe Atlantique (v realizaci; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=118&t=5312 ).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

2/3

Silničný rozvoj posledních let (legislativně, politicky)

Tak jak jsem uvedl v předešlém příspěvku, tak 3/4 francouzských dálnic jsou již provozované v rámci koncesního modelu. Před dekádou a něco to bylo 2/3, takže ten rozsah stoupl. Etapizace rozvoje soukromých dálnic, na které jsem kladl důraz je objasněná v tématu Struktura koncesionářů dálniční sítě s pohledem do historie . Nyní je ale stav rozvoje silniční sítě jako celku takový, že se musíme uvést do reality, co se děje poslední dekádu v tomto ohledu v tomto státě. Protože v celkové charakterizaci právě uplynulá dekáda značila velké reformy a změny v silničním rozvoji Francie:

*transformace silniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?p=1312#p1312
*dále stát zavedl s dálničními koncesionáři nový způsob výpočtu mýta, proti čemu byl značný odpor, ale nalezla se metoda co dál (k 02/2021 jsou platné nové sazby - viz níže v tomto příspěvku)
*nepochybně lze postřehnout, že Francie je "sociální", dále Žluté Věsty a jistá transformace a "ekologizace" státu mají za následek, že éra masivnější výstavby dálnic v poslední dekádě šla do kytek; protože:

- stát nastavil podmínky, do kterých se nemohlo přihlásit dost samospráv ani v partnerství
- koncesionáři nezískavají dost úvěrů dle zadaných podmínek koncesí; vícero vyhlášených koncesí mezičasem padlo
- stát sám snížil investiční výdaje do realizace dálnic

Představa, jak se povede budovat levnější dálnice s nižším mýtem padla. Koncem poslední dekády byla velká veřejná debata ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 35#p127335 ), pak představy státu. Následovala osvěta samotných koncesních firem (pro představu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 596#p94596 ), které jasně uvádí i věrejnosti, že ano mýto je vysoké, ale velká část jde zpátky státu na poplatcích, další peníze jdou na splátky úvěrů za nové dálnice doposud vystavěné, další peníze do regionů formou nadací a na chod provozu s tím, že služby jsou opravdu na vysoké úrovni. Veřejnost obrátila zájem o to, proč tedy stát nic nerealizuje ani v rámci koncesních dálnic a byl dojednán záměr do již stávající dekády a sice, že se tedy bude investovat do některých zkapacitňujícíh prací (nejčastěji 2x3), nové MÚK, ekodukty atp. na stávající síti. Výměnou za úpravy v mýtních sazbách. Koncesní sektor zpokojen není, Francouzsko jako stát taky ne a obyvatelstvo duplem. Je nutno si uvědomit, že tak jak se v období 2005-2010 upozorňovalo, že není žádná další koncepce, tak se nic nezměnilo. Co se ale změnilo je stav silniční infrastruktury.

Až 87% lidí/tovaru jde po silnicích. Z pozemních sítí je to zásadní význam pro bezpečnost a plynulost tohoto provozu, protože na tom stojí veškeré fungování mobility. Jenomže ani reforma francouzského státu, že se bude více věnovat menšímu počtu km čistě v rukou státu se nenaplnila. A dálniční rozvoj se v plánech neposunul. Takže Francie stagnuje tak jak ve všem, tak i v tomto. Náklady na údržbu stoupají, ale rozpočty k tomu neodpovídají. Co to znamená v praxi? A jak k tomu přistupuje politické spektrum? Tady je chronologie v uplynulých letech :arrow:

24.12.2019 se přijal zákon o mobilitě (LOM), který učinil ze silniční sítě základní kámen z hlediska mobility, infrastruktury a její využívání. Údržba se ale vykonává pouze v omezeném rozpočtu. A to jak na národní, tak i na místní úrovni. V roce 2012 měla Francie svojí silniční síť jako celek co se její kvality týče dle Světového ekonomického fóra na 1. místě světa. V roce 2019 již na 18. místě, a proto taky ta reakce, že tedy silnice mají zpátky patřit mezi priority.

Existuje zde samozřejmě zpráva parlamentu, který se tomu věnoval v 03/2017, kde se v rámci materiálu Silniční a dálniční infrastruktura psalo, že dochází k poklesu investicí do údržby a tato degradace působí ve výsledku rozšiřující se počet omezení jak rychlostních limitů, tak další opatření omezující dopravu a to již narušuje ekonomický rozvoj. Z uvedeného dokumentu vyšlo najevo, že podíl mostů v dobrém stavu se díky mostnímu programu ale zlepšil a sice z 85,2% v roce 2012 na 86,8% v roce 2015.

Pokud zůstane investiční rozpočet stejný až do roku 2022, tedy v průměru asi 666 mil. € ročně (to je, co? :) ), tak bude potřebné po tomto roku ročně investovat do roku 2037 cca. 1,3 mld. € do vozovek na stávající síti. Tedy 2x výdaje namísto hledání způsobů kdo to zaplatí za veřejný prostor bez toho, aby to pocítilo obyvatelstvo, tak asi tak nějak si to představovala politická elita do minulosti. Na základě auditu stavu silniční a dálniční sítě se ví, že pokud se nevyvine další úsilí po roce 2022 a tedy nenalezne dostatek zdrojů, tak v roce 2037 bude 62% vnitrostátních silnic již ve stavu vážně znehodnoceném a 6% mostů bude zcela mimo provoz.

Od 02/2018 hledala Rada pro infrastrakturu (které předseal P. Duron) investiční program na variantech různého vývoje 2030-2040 dle možností financování z pohledu sociální akceptace. Je zřejmé, o čem to bylo. Hlavní způsob byl větší podíl daně ze spotřeby energetických produktů (TICPE) nebo paušální pokuty z radarů jako další pilíř financování pro franc. agenturu pro financování dopr. infrastruktury (AFITF).

Vláda nakonec v 05/2018 informovala (po dekádě nic nedělání), že si je vědoma stavu silniční sítě a jejího významu v národní ekonomice a rozhodla se zvednout výdaje na vozovky a objekty na státních silnicích a státních dálnicích (bez mýta) na modernizaci a údržbu na 1 mld. €, kdy přitom v samotném roce 2018 to bylo 800 mil. €. S tím, že od roku 2022 se aktualizuje plán tak, aby výsledkem bylo kvantitativní zlepšování silniční sítě.

To ale jen co se týče zajištění více peněz pro obnovu stávající státní silniční sítě. Zákon o mobilitě, tedy LOM definoval státní investice pro období 2018-2022 ve výši 13,4 mld. € a pro období 2023-2027 ve výši 14,3 mld. €. Ovšem jedná se o investice do dopravní infrastruktury, nikoliv výhradně silnic navzdory konstatovanému faktu o 87% významu silnic. LOM definuje lépe úlohu regionu jako lídra v oblasti mobility při koordinaci zajistit vše na úrovni regionu. Stát se předem zbavuje odpovědnosti, ale na druhou stranu teď se může ukázat opravdová kvalita řízení jednotlivých regionů.

Diskutuje se pochopitelně i o koncesních dálnicích. Základní domluva existuje od 04/2015 a tedy vyplatila se 1 mld. € dálničních koncesních společností (SCA) a cílem zlepšit koncesní infrastrukturu. Posilnění smluvných doložek, pracovního programu. Prodloužilo se v této návaznosti trvání koncesí, co umožňuje amortizaci investicí do delšího období. Zmrazila se sazba mýta pro rok 2015 pro 7 tzv. historických koncesních firem (Cofiroute, ASF, Escota, APRR, Area, Sanef a SAPN) a bylo domluveno zvyšování rychlejšího dobíhání období "temna" v komunikaci se státem do období 2019 - 2023.

Dále tedy samotný fakt zadávání nových koncesí. Je logické, že když to dekády funguje takto a jinak to Francii nejde, tak se to musí zlepšit. Proto Regulační úřad pro železniční a silniční dopravu (ARAFER; dnes je to ale již Regulační úřad pro dopravu (pak se vyznejte)) na základě analýzy obnovy dálnic z roku 2015 zdůraznil fakt, že on sice jako úřad má nové výsady dle zákonu z 08/2015, hlavně tedy kontrolu zadávání prací, ale je hlavně na státě, aby ten zajistil svojí úlohu - zadavatele.

V 04/2019 pokud jde o plán obnovy dálnic, Dvor auditorů odmítl rozhodnutí státu o prodlužování koncesí na dálnice výměnou za vykonávání větších údržbařských prací. Tohle ale uvedlo celý segment včetně samotného státu do velmi nepříznivé situace, protože se tyto již zahajují/realizují nebo provedla příprava za nemalé peníze. Koncesní firmy víceméně nereagují, ale trvají na úpravě mýta a narychlo se proto znovu sešel senát, který v 01/2020 zahájil rozpravu na podkladu Senátního právního výboru přípustnost návrhu uznesení a část poslanců se dokonce pokusila o vytvoření komise pro kontrolu, regulaci a rozvoj dálničních koncesí. Předmětem komise bude řízení veřejných služeb - způsob správy dálničního díla.

V 02/2021 se rozhodlo o zvednutí sazeb mýta. A to o 0,3% až 0,65%. S průměrným nárůstem pro hlavní koncesní firmy o 0,44%, ale s tím, že některé konkrétní trasy se cenově neupravují. Třeba Paris-Lyon (vozidlem classe 1) A6 vyjde 35,70 €. Více čtení je zde: https://www.service-public.fr/particuli ... tes/A14620 .

Změnila se již orientace Francie. Kdysi bylo ministerstvo územního rozvoje, ale dnes se dbá na slova a již se jedná o ministerstvo ekologie.
1.JPG
1.JPG (16.14 KiB) Zobrazeno 22708 x
https://www.ecologie.gouv.fr/
2.JPG
2.JPG (19.27 KiB) Zobrazeno 22708 x
To nejsou jen pojmy a jen slova, to je celková nová linie EU a extra Francie taky. Kde kdo to nemyslí až tak vážně, ale Francie jako lídr EU to vážně myslí. Ono je to taky svým způsobem pohodlný snížit vliv silniční sítě. Jenomže původní plány, jak se zvedne cena PHM a zvedne se pak dotace sociálních skupin, aby se jakožto vytlačil segment vozidel a tedy zatlačí i dálniční provoz, tak to právě vedlo k protestům Žlutých Vest. No ale ekologické zaměření politiky se nezměnilo. Tohle ministerstvo je dnes veledůležité v rámci Francie.

V návaznosti na výše uveden legislativní vývoj existuje sekce v rámci tohto ministerstva, která nese název mobilita teritorií: https://www.ecologie.gouv.fr/politiques ... erritoires a sem spadá i dálniční problematika. Tady je k dispozici celkové schéma smýšlení, rámců, zákonů. Lze si tam číst.

Novinkou za ty roky je taky geoportál Francie: https://www.geoportail.gouv.fr/ .

Silniční síť ve Francii, to je příběh spojený s administrativní organizací Francie. Bez zámořských území dosáhla její délka celkem skoro 1,1 mil. km. Za 20 let se zvedla o skoro 13%. Dálnice, které spojují městské aglomerace pak tvoří jen 1% z celé sítě a národní silnice pak 0,9%, z čeho velká část byla decentralizovaná jak jsem psal od roku 2006 implementací zákonu o svobodě a místní odpovědnosti do regionů z 08/2004. No a nyní se i ta snaha státu v oblasti dálnic má jakože dostat do kompetence regionů. Budou to regiony, které budou mít odpovědnost za "ne-eko špinavé dálnice", když to takhle radikálně shrnu. Regiony na to až tak prostor nemají, ale mají nyní tuto pravomoc. Jenomže to je jen pro oko pravomoc.

Dálnice jsou tedy v délce asi 12 000 km, ale tohle 1% silniční sítě zajišťuje až skoro 19% silničního provozu. Proto i když se toho moc nestaví, tak se zkapacitňují jednotlivé úseky, ale i tento proces není svévolným, ale byrokraticky složitě prováděným.

Tak, jak je rozčleněná silniční síť v úvodě vlákna, tak platí, že sám stát je odpovědný za dohromady 21 000 km státních silnic a dálnic, včetně těch 9200 km v rámci udělených koncesí. Je tam mnoho aktérů, kteří jsou účastní procesu vývoje silniční sítě. Co se smluv na koncese týče, tak to jsou cca. 2-desítky na těch cca. 9000 km koncesních dálnic a dohromady asi 12000 km státních dálnic a národních silnic je spravováno 11 ředitelstvími silnic (DIR).

Dále se člení silnice dle typu na mezi městské komunikace patřící městům a dalším typům. Státní silnice, ty nelicentované tedy bezplatné bez koncesí a s licencí tedy koncesní nebo-li zpoplatněné.

DIR řeší odpovědnost za provoz silnic, jejich údržbu, extra vozovek a veškeré silniční inženýrství kolem. Mají k dispozici další zázemí a sice vědecká a technická centra pro studie, odborní znalosti v oblasti rizik, ŽP, mobility a plánování (CEREMA), dále institut pro dopravní vědy a technologie (Ifsttar) a Centrum pro tunely. Studie (CETU).

Dále je zde 21 regionálních služeb řízení projektů (SMO) umístněných v regionálních ředitelstvích pro ŽP, plánování a bydlení (DREAL) a odpovědných za řízení nových státních silničních projektů v jejich regionu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

3/3

Chronologie rozvoje sítě dálnic ve Francii s důrazem na realitu: viz 2 výše uvedené příspěvky.

Co se odevzdalo do provozu v letech 2000 - 2010: https://routes.fandom.com/wiki/Cartes_d ... 2010)#2000
Co se odevzdalo do provozu v letech 2010 - 2019: https://routes.fandom.com/wiki/Cartes_d ... 2020)#2010
koncesní a nekoncesní (státní) dálnice, 2000 - 2017<br />vyjma rychlostní silnice a jiné státní silnice
koncesní a nekoncesní (státní) dálnice, 2000 - 2017
vyjma rychlostní silnice a jiné státní silnice
0x.JPG (69.3 KiB) Zobrazeno 22659 x
Mýto (klikací mapa; variant placení): Le site officiel des sociétés d'autoroutes
https://www.telepeagelibert.com/
2.JPG
2.JPG (84.84 KiB) Zobrazeno 22659 x
Francie staví i "voie express" tak jak to uvádím v tomto tématu. V takovém případě je ta síť větší o stovky km. Tyto rychlostní silnice jsou de facto nejčastěji dualizací stávající silnice a mají 2x2 až 2x3 jízdní pruhy. Více ke čtení je na wiki: https://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9se ... n%C3%A7ais .

Stavební trh Francie je cca. 200 mld. €. Dopravní sektor je cca. 400 mld. €. Prolíná se to a Francie to je pár velkých národních firem doplněné o obrovské množství menších firem v regionech. Infrastruktura, to nejsou jen dálnice nebo silnice. Podívejme se na to v číslech, taky s vývojem, jak to odpovídá realitě dle 2 předchozích příspěvků, v grafech:
3.JPG
3.JPG (86.73 KiB) Zobrazeno 22659 x
4.JPG
4.JPG (74.41 KiB) Zobrazeno 22659 x
Jde tedy o základní fakt. Lidé se ještě stále přepravují z 80% silnicemi. Náklad skoro 90%. Paříž, metropole Francie, má tady taky svůj prostor. Zrovna nedávno se psalo hodně o tom, před asi měsícem, proč, když se pracuje z domu, tak proč je dopravní situace tak špatná:
5.JPG
5.JPG (155.96 KiB) Zobrazeno 22657 x
Je to dáno hromadou omezení pro OA, pro NA. Dle ochrany ŽP a vynucování si koridorů, kdo kudy jet smí a kdo naopak nikoliv. Pár stavebních prací k tomu a nepomáhají ani víceré okruhy. Ve srovnání s Německem a Beneluxem je tady situace kritická. Paříž staví již na systému metra. Jde mi ale spíš o to poukázat na realitu a tak jak to vypadá zde, tak to vypadá i jinde.
6.JPG
6.JPG (57.72 KiB) Zobrazeno 22659 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k předešlému souhrnu

návrat k MPR 90 km/h

asi 600 km department silnic v Sarthe (kolem Le Mans):
Obrázek

department Deux-Sèvres v západní Francii:
Obrázek

dále:
Obrázek

dále, department Cher v okolí města Bourges:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k výše uvedenému souhrnu

V 02/2020 bylo odevzdáno 9,6 km upgradu N57 Vesoul - Besançon na 4- pruhovou rychlostní silnici.


Rozšíření A63 na JZ Francie bylo dokončeno v 04/2020. To se odevzdal 27 km úsek: https://www.sudouest.fr/2020/04/15/a-63 ... 0-3469.php . Celkem je ale nyní v parametrech 2x3 jízdní pruhy 170 km tahu a trvalo to 8 let. Jde to od Salles po hranice se Španělskem.

Obrázek

Od Salles po Bordeaux se nyní realizuje konzultace. To půjde o dalších 36 km. Tam je záměr to odevzdat do koncese.

No a můžu se dostat již i do dnešních časů po všech chybějících nejdůležitějších informacích s 3- dílném shrnutí a sice dne 16.2. se do provozu odevzdal 3,5 km dlouhý úsek N164 jakožto upgrade na rychlostní silnici v Bretagne v Západní Francii. Jde o východní úsek N164 kolem Châteauneuf-du-Faou. Nyní je již 161 km RN 164 upgradováno na 4- pruhovou rychlostní silnici (voie express).

Zdroj: http://www.dir.ouest.developpement-dura ... a1500.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stručná fakta v rámci provedené aktualizace této sekce (doplnění informací, odstranění nedostatků) v rámci silniční sítě s pohledem do minulosti:

*v roce 1811 se císařské silnice číslují od 1 do 229 a člení na 2 třídy
- 1. třída spadala pod Paříž a spojují velká města a hraniční pevnosti a údržbu zajišťuje centrální stát
- výnos z roku 1813 ukladal instalaci značek, které označují hranice území

*další velký mezník z pohledu historie byl rok 1930, kdy se začlenilo 40 000 km oblastních silnic do sítě státních silnic a to jako reakce na stoupající automobilovou dopravu
- číslování upřednostňuje logiku trás mezi velkými městy, od roku 1950 se zavádí i evropské číslování pro mezinárodní tahy

*dálnice prvně v rámci historického mezníku vstupují významem zákonem z 12/1971, kterým se v roce 1973 přesunulo 53 000 km silnic národních sekundárních silnic do departementů, zákon 03/1982 týkající se práv a svobod obcí a útvarů konsolidoval kompetence zastupitelství atd. a obdobná velká reforma pak proběhla až v 08/2004, což je de facto proces, kterým stát zahájil vymezení dálniční sítě a ochotu uvolnit do její realizace velké peníze a odevzdal značné silniční kompetence i níže a tento proces pokračuje dodnes tak jak jsem ho opsal ve výše uvedených souhrnech

Obrázek

Začátkem desetiletí 1970 je v provozu "pouze" 1125 km, ale se udělují první koncese na 63, 300 a 500 km rozsahy, ale tady to stále stojí na zárukách státu, protože banky nechtějí dávat peníze soukromému sektoru pro tento účel. Proto existují ty tzv. "historické dálniční společnosti", ale jsou státními.

Stát se až po desítkách let rozhodl v roce 2005 privatizovat a zbavit se dálničních záruk přechodem do soukromých rukou u 3 společností. V roce 2006 se tak stalo a stát za to navíc získal bezmála 15 mld. €. Zbavil se záruk za dluhy veřejných firem a ještě získal peníze. V praxi to značilo dohodu investovat jen v těchto společnostech 4,4 mld. € a převzít úvěry ve výši 19,5 mld. € + 15 mld. € za to zaplatit. Ve výsledku si koncese na dekády let musí vydělat kromě úroku hlavně na vše ve výši 40 mld. €. Státu ro rozvázalo ruce na další investice.

Ten samý stát ale nejenže v 70. letech odevzdal značnou část silnic ze státu do regionů a departementů, ale na přelomu dekád 2000/2010 provedl další reorganizaci a snížil rozsah národních silnic z 20 na 10 tisíc km. Mnoho RN se stalo ex-RN a následně regionálně přečíslilo.

Stát z centrální pozice dnes vlastní i koncesní dálnice, neprivatizovala se dálnice, ale společnost spravující dálnici. Nemusí se starat, ale schvaluje investice na nich. O tom jsem psal, pro období 2016-2024 to je 3,2 mld. € pro 9200 km koncesních dálnic. To se ale zaplatí formou mýta. Samotná Francie se pak stará o síť RN, kterou postupně dualizuje (voie express) a o dálnice v rukou státu. Občas staví i stát nové úseky, občas se tady tomu věnuji a taky je rozšiřuje.

Odpovědnost za finanční investice a záruky ale Paříž neustále posouvá níže - směrem na regiony, departmenty, metropolitní území (deklasifikuje dálnice ve městech, když už je náhrada ve formě obchvatu) nebo na koncese.

Zkapacitněná silniční síť Francie:
červená barva - dálnice na koncesi<br />modrá barva - dálnice bez koncese<br />zelená barva - 2x2 národní silnice (voie express)
červená barva - dálnice na koncesi
modrá barva - dálnice bez koncese
zelená barva - 2x2 národní silnice (voie express)
F1.JPG (135.42 KiB) Zobrazeno 22568 x
Když bych vás navigoval o něco výše do souhrnního příspěvku 2/3, tak v rámci těch institucí je tady i dokument, který charakterizuje typologii silnic: https://serres.ifsttar.fr/fileadmin/con ... gie_VF.pdf .

Francie poslední úpravu toho, že bude "držet" 20 tisíc km silnic státního vlastnictví (dálnice: koncesní, bez koncese a RN) udělala proto, že se srovnala rozlohou/obyvatelstvem s dalšími vyspělými státy Evropy jako Rakousko, Švédsko atd.

Fakt, že po dálnicích, které činí "jen" 1% silniční sítě se realizuje bezmála 1/5 provozu se zase přikládá vynikajícímu rozložení tahů a faktu, jak je uspořádáno obyvatelstvo, což je přibližně historický vývoj s UK/USA.

Finanční role je politické rozhodnutí, že obyvatelstvo získá dálnice, ale musí si připlatit. Ve výsledku se měla zlepšit mobilita, ekonomický rozvoj a stát s regionama dovede udržet ten 1 mil. km silnic jako celek.

Dálnice tedy Francie prakticky má. Teď jde o to, že chce snížit počty mrtvých a zajistit vyšší bezpečnost. Existuje celá řada dokumentů od mnoha státních institucí, které konstatují to stejné a sice, že Francie je na 1. místě, co se týče % mrtvých mimo měst. Proto se snižovala MPR a postupně zvedá, kde se ukazuje jaký to mělo kde přínos. Nyní se bude postupovat 2 směrmi:

*tam, kde nebude fixní bariéra, 4- pruh a budou větší intenzity, tak tam se bude udržovat i nižší MPR
*má se urychlit/akcelerovat proces rozšíření na státních silnicích

Psal jsem o tom na vícero místech od r. 2017 a nyní na mnoha místech, ale RCEA získává jak dualizaci státem, tak získá i koncesní dálnici A79 v délce 88 km. To požadoval i samotný Dvůr auditorů, instance, která dle dokumentací a studií urychlila tento proces.

V 09/2020 se realizoval další legislativní záměr a sice předzvěst možného rozšíření koncesí v rámci "některých" státních silnic; https://www.camping-car.com/nos-actus/2 ... r-payantes , umožnila by se privatizace státních silnic jako kdysi dálnic. Nebo zrychlené odevzdávání do koncese. Ne všude, pouze tam, kde jsou vyšší intenzity a silnice nejsou bezpečné a zajistila by se tam tak mj. i vyšší MPR a větší plynulost provozu se snížením kongescí. Model na RCEA je 1. větší pokus. Legislativně změna z 09/2020 ale nebyla nezbytná, no otevírá možnosti na dalších km státních silnic. Rozdíl je patrný: na státních 4- pruzích se neplatí, na koncesních dálnicích ano. Na druhou stranu by stát nikdy nemohl realizovat najednou 88 km. Prostor pro extra nové dálnice se vyčerpává, ale intenzity na celé řadě RN stoupají a jsou sice zahrnuté do plánů přestavby, tak ten proces je neúměrně pomalý. Velkou pravomoc upravuje i zákon LOM, který jsem tam napsal taky, protože ten rozšiřuje možnosti pro koncesní firmy a stačí, až tyto budou žádat o změny a sice: i dnes spravují některé státní 4- pruhy koncesní firmy jakožto nájezdy k dálnicím a jsou zdarma. Stačí, až uvedou záměr, že jsou tyto silnice nepostačující, zdokladují to a uvedou záměr je zkapacitnit a stanou se tak i bezpečnějšími. Bude to i v zájmu koncesí, což ale bude znamenat další zdražování jízdou po nich. Nutno vnímat ten článek jakožto z pohledu uživatele přívěsů. Změna ve větším rozsahu bude možná až s dalšími zákony.
Longueur des routes en France en 2017, selon le type de route
Longueur des routes en France en 2017, selon le type de route
Fr2.JPG (36.08 KiB) Zobrazeno 22568 x
Koncese dnes platí převážně do let 2031-2036. A to jsou již prodlužované. Kontroverze ve smyslu bývalé privatizace a následních koncesí je ve Francii neustále diskutovaná. Přinesla sice mnoho práce pro obyvatelstvo přímo i nepřímo, ale celou finanční zátěž nakonec nesou motoristé. Stát po tu dobu dovedl zbytek státní silniční sítě do dnešního stavu: v roce 2020 potřebovalo opravy 50% v jeho rukou a 17% vnitrostátní (pevninské F) sítě je ve velmi špatném stavu. Odevzdání koncesí na jejich modernizaci včetně dualizací by uvedené koncese prodloužilo, protože by šlo splácet tyto práce již z provozování dosavadních dálnic, ale za cenu rozšíření zpoplatněné silniční sítě blíže do regionů bez relevantní náhrady za užití mnoha obcházek v ještě horším stavu místních regionů. Senát, který prosadil vícero těchto zákonů po roce 2018 a vláda, která reagovala zvednutím rozpočtu pro údržbu ale postupnými kroky prosazují právě tuto změnu i s ohledem na centrální kasu. Jak to ale bude doopravdy se teprva ukáže, prozatím jsou k tomuto postupu "jen" otevřené dveře.

Tady mám pro vás ještě klikací mapu dle regionů Francie, kde je kolik km kterého typu silnice: https://www.insee.fr/fr/statistiques/2012705 a to k 31.12.2018 . :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

poslední příspěvek v rámci doplnění a aktualizace celé sekce

Hospodářská situace v návaznosti i na silniční sektor:

*HDP bylo v roce 2019 v úrovni 2700 mld. USD
*nezaměstnanost v 01/2021 byla 8%
*vládní dluh byl v roce 2019 v úrovni 98,1% HDP (2011: 87%, 2016: 98%)
*deficit rozpočtu byl v pandemickém roce 2020 dle info z 12/2020 namísto 3% až 10% HDP (2- mesíční lockdown)
Jedna z hlavních dominant silniční infrastruktury - viadukt Millau s délkou 2460m na A75. K nalezení v tématu: Eiffarie/APRR, provozovatel CEVM. Mj. i turistický magnet. Nedávno oslavil 17. výročí.
Jedna z hlavních dominant silniční infrastruktury - viadukt Millau s délkou 2460m na A75. K nalezení v tématu: Eiffarie/APRR, provozovatel CEVM. Mj. i turistický magnet. Nedávno oslavil 17. výročí.
F-100.JPG (133.63 KiB) Zobrazeno 22545 x
Byl sestaven rozpočet pro rok 2021 a ten počítá s deficitem v úrovni 6,7% HDP. Rozpočet je sestaven jako "zelený" rozpočet. Je to v souladu s plánem EU. Odpovídají tomu i zde napsané informace posledních dnů.

Rozpočet v roce 2020 byl podpořen dodatečnou částkou ve výši 65 mld. € pro udržení ekonomiky. Pro období let 2021/2022 počítá Francie s podpůrným programem ve výši (ve Francii to komentují jako "mamutí výše") 100 mld. €. Tento stimulační balík má v krátkém čase pomoct vrátit hospodářství do starých kolejí, vyrovnat se s pandemii samotnou a udržet úroveň hospodářství, které dostalo velkou a docela nečekanou ránu.

Co to udělalo s dluhem? Razantně poskočil, protože jednak kleslo HDP a prudce rostou výdaje, takže dluh, který byl pod 100% HDP se dostal na 117,5% HDP v roce 2020 a v letošním roce klesne na 116,2% za předpokladu docílení ekonomických ukazatelů.


Stát vybírá na silničních daních a všech poplatcích v rámci všech autorit celkem asi 40 mld. €. Zpátky se ale vkládá jen 13 mld. €. Takže 26 mld. € jde někam jinam. Stát samotný již po reformě státní silniční sítě (dálnice bez koncese, národní silnice (v tom i 4- pruhy rychlostních silnic a 1/2 profily rychlostních silnic) vkládal do oprav a údržby (asi 12 tisíc km (koncesních 9 tis je mimo toho)) do 700 mil. €, aby to tak jak jsem uvedl v souhrnech 1-3/3 o něco výše to zvedl po kritice analýz a auditů o stavu na 800 mil. až 850 mil. € v roce 2020 a od roku 2023 tam půjde 930 mil. €. V praxi tam jde cca. 1 mld. €. Stav mostů se nepatrně zlepšil, ale 13% mostů není v nejlepším stavu, respektivě 7% je v "ohrožení". Právě u peněz je neustále širší záběr do reality: stát a samosprávy mají peněz a peněz, ale v silnicích chybí. A to je taky důvod, pro který se nejenže odevzdávají státní silnice do koncesí (jak třeba 88 km na RCEA a bude z toho A79 s koncesí), ale se dokonce chystalo zvednutí cen PHM (aby se údajně zatraktivnila jízda elektromobilem, na co mají být z toho zvýšení dotace na nákup těchto vozidel), ale ještě existovala troufalost politiků zajít ještě dál a vyhledat další peníze do bezedné kasy: zavést speciální nálepky pro nákladní dopravu. A z těchto vybraných peněz by se investovalo do oprav silnic a mostů. Nákladní doprava se tehdy razantně vzbouřila, když uvedla jasná čísla: tvoří 6,3% celkového provozu ve Francii, platí na koncesních dálnicích velké peníze, platí na všechny strany daně, odvody a regionální poplatky, ale zpátky do silnic jde jen 20% z vybraných peněz, takže další nálepky na další peníze nemají smysl do doby, než se bude do těchto oprav dávat všechno, co nákladní doprava platí již dnes. Regiony dávají ke státu dalších 6 mld. €. Celkem tedy modernizace a údržba vyjdou na 7 mld. €. Je to zkřesleno o další lokální autority.

Tak nebo tak je investiční deficit na silnicích a dálnicích opravdu vysoký. Francouzský stát funguje trochu jinak. Musí zajistit takový stav, který vyhovuje požadavkám, i za cenu zadlužení. Jináč by to znamenalo, že se úřady nestarají a to není možno (svoboda a odpovědnost, kompetence a práva).

Jak jsem uvedl, tak po 12 tisíc km dálnic (bez koncesí, s koncesemi) zajišťuje 19% provozu v rámci silnic. Pokud to vztáhneme i na RN (včetně 4- pruhů a všech kategorií voie express), tak dostaneme 21 tisíc km síť, která činí 2% silniční sítě a realizuje se na ní až 34% provozu. To je svým způsobem unikát, takových států je minimum.

Kým koncesní dálnice se umí starat a zvládat nároky státu včetně toho faktu ten stát vyplatit, tak stát na ostatní síti, kterou spravuje sám toho již schopen není, protože tam nevybírá mýto. Vybírá ale daleko jiné peníze, které ale do systému silniční sítě ani zdaleka celé nevrací.

Jen dodám, že Audit o stavu silnic a dálnic předpokládá zvednout výdaje v letech 2023-2037 na údržbu silnic na 1,3 mld. €, aby se napravila degradace silnic a mostů v rukou státu.
Normandy Bridge nad řekou Seine. Odolá mj. silnému větru až do 300 km/h. Minulý měsíc oslavil své 26. výročí existence. Spojuje Le Havre a Honfleur a je dlouhý 2140m.
Normandy Bridge nad řekou Seine. Odolá mj. silnému větru až do 300 km/h. Minulý měsíc oslavil své 26. výročí existence. Spojuje Le Havre a Honfleur a je dlouhý 2140m.
F-200.JPG (33.39 KiB) Zobrazeno 22545 x
Kdo by čekal miliardy € z balíku podpory nebo z rozpočtu jako celku pro státní silnice a dálnice, tak se bohužel nedočká. Ty miliardy jdou do dopravy, ale v řádech multi mld. do železnic, pro Air France, pro jiné druhy dopravy, než silniční a pak explicitně jako dotace pro vozidla a pak program, který počítá s vylepšením motorů nákladní dopravy. Kohezie regionů má vyčleněno až 400 mil. € na infrastrukturu silnic. Decarbonizace, digitalizace a ekologizace jsou trendy, kam se nemohou začlenit dosavadní investice do extra silničních sítí v rámci těchto pojmů a balíků na to určených. Eko- rozpočet činil v roce 2019 částku 20 mld. €, v 2020 to bylo již 30 mld. € a v roce 2021 to má být 40 mld. €. A právěže samotný silniční provoz je de facto nepřítelem mnoha cílů.

A aby to tedy moc nestálo ani do budoucna ty upgrady silnic, tak se ty rozpočty již nezvedají. Buď to na to přispějou ve větší míře regiony nebo si připlatí obyvatelstvo na daních a poplatcích nebo projde více koncesí a zaplatí se tam mýto, prodlouží se dálniční koncese, aby to zvedlo ekonomickou návratnost, aby to ten F stát nemusel dotovat na slabším provozu a dveře k tomu všemu jsou legislativně připravené anebo ne, ale v takovém případě se propadne stav silniční sítě ve Francii a nebudou dostatečně rychle snižovat kongesce v regionech.

Dálniční koncesionáři mají aplikované všemožné nástroje do této "zelené" politiky: spolujízda (formují se parkingy), e- nabíjecí stanice a jejich zvýhodnění (jsou třeba nejblíže k obchodům), specifické slevy atp. Budují se dodatečné eko- dukty, oplocení atp. Samotný pojem "lidský život", který právě měl za cíl realizovat dualizace, dálnice atp. nebo "snižovat ekonomické ztráty z provozu" se pomalu vytrácejí s nejvyšších národních rozvojových dokumentů a odpovědnost a možnosti přesouvají více na regiony.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 11.3. se do provozu dostal 3 km úsek 4- pruhu na N57 ve východní části Francie. Nová rychlostní silnice je mezi Vellefaux a Authoison. Výstavba trvala jen 1 rok. V širší vazbě jde o spojení Vesoul a Besançon, kde se formuje 4- pruh s MPR 110 km/h.

mapa: https://www.openstreetmap.org/?mlat=47. ... 207/6.1264

fotky: https://www.estrepublicain.fr/transport ... ent=359907
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Financování silniční sítě /navazuje na to i další příspěvek/

Francouzské silnice se člení na 3 kategorie: municipal-ní, departmental-ní a national-ní. Poslední kategorie pak zahrnuje jak dálnice, tak i státní silnice. Různé úrovně vlády mají jurisdikci nad různými typmi silnic, ale výstavba nových silnic je často financovaná z různých zdrojů. Na financování silniční sítě se nevztahují žádné extra daně nebo fondy, vyjma faktu, že většina francouzských dálnic je financována z mýta prostřednictvím koncesního modelu soukromými firmami. Vlády se pravidelně snaží zavést mýto pro nákladní dopravu i na státní silnice a státní dálnice bez koncesí, ale naráží to na silný odpor veřejnosti.

Organizace francouzské silniční sítě

Francouzské silnice se tedy rozčleňují na 3 základní kategorie a dle tohoto levelu má nad nimi vládu konkrétní autorita. Národní silniční systém (voirie nationale) je součástí státní domény a zahrnuje v sobě 2 subkategorie: autoroutes (dálnice) a routes nationales (státní silnice). Pak je kategorie routes départementales (departmental-ní silnice), kde jak z názvu plyne nad nimi bdí jednotlivé departmenty. Pak jsou voies communales, tedy lokální místní silnice spadající pod jednotlivé municipality.

V roce 2011 bylo v zemi po reformě silničního sektoru celkem 21 157 km silnic voirie nationale, z toho 11 412 km autoroutes (A) a 9745 km ostatních státních silnic (RN). Departmental-ní silnice mají ve stejném roce rozsah 377 857 km a municipální silnice 654 201 km. Stát prostřednitvím této reformy snížil rozsah státní sítě z původních 30 tisíc km.

Ačkoliv je členění jasné, tak je to sám stát, který zároveň zajišťuje soudržnost a efektivnost spravování celé silniční sítě.

Financování národní silniční infrastruktury

Národní silniční systém je "koherentní síť silnic a dálnic evropského významu". Značí to, že vláda má každých 10 let vydat jasný dekret o tom, které silnice mají spadat pod národní silniční systém. Tedy buď to dálnice anebo route nationales. Platí, že to co není v tomto státním pohledu dálnicí, tak to je automaticky státní silnicí. Pokud není jinak určeno v rámci reorganizace sítě.

Výstavba nové silniční infrastruktury

Národní silniční síť všeobecně

Jak jsem již naznačil, tak nové projekty silnic jsou manažovány prostřednictvím 21 regionů, které spadají pod ministerstvo rozvoje a energetiky (dnes již ekologické transformace).

Rozvoj nových silnic může být financován vládou (buď samotným státem nebo prostřednictvím partnerství s jiným levelem administrativy, tedy regionem nebo départementem) anebo s modelem PPP. Právě model PPP se masivně uplatnil na francouzské dálnice.

PPP může být státem pověřená privátní společnost, která má zajistit dle smlouvy rozsah nového infrastrukturního projektu, od financování, plánování, výstavby, údržby a správy. Státní finanční účast na kterémkoliv projektu možná je a to prostřednictvím Agence de financement des infrastructures de transport de France (AFITF) nebo-li anglicky Agency for the Funding of the Transportation Infrastructure of France. Web AFITF: http://www.afitf.net/ . Zdroje této agentury pocházejí z vícero možností:

*příspěvky od státu
*příspěvky placené koncesními správci dálnic
*speciální daň placená koncesními správci dálnic
*40% podíl z pokut automatizovaného výběru a dalších kategorií tohoto druhu
*zisk z investicí
*půjčky

AFITF obdržel jako benefit 1- rázovou platbu ve výši 4 mld. €, když se realizovala privatizace dálniční infrastruktury od konkrétních firem v roce 2006.

Dálnice a dálniční mýto

V článku L122-4 francouzského zákonníku je silniční systém, kde se uvádí, že používání dálnic je v principu zdarma. Ten samý článek odkazuje na to, že stát smí instalovat mýtní systém, který půjde na chod dané infrastruktury nebo může pověřit 3. partnera formou koncese a tohoto tím mýtem pověřit. Dálniční síť Francie je ve výsledku již ze 3/4 manažována formou koncesí a tedy s mýtem. Ovšem lokálně i ve spolupráci s 2. partnerem a sice s regionem/départementem a mýtní procedura se tak člení mezi jednotlivé partnerské entity.

Dalším důležitým článkem je Caisse nationale des autoroutes (CNA) aneb po anglicky National Highway Fund. Web CNA: https://cna-autoroutes.fr/?lang=fr . Značí to, že koncesionáři si můžou půjčit na financování výstavby dálnic z fondu CNA. Realizuje se to primárně prostřednictvím emise dlhopisů na primárním dlhopisovém trhu.

Mýtní sazby jsou klasickým modelem sestavované dle typu vozidla a na základě ujeté vzdálenosti mezi vstupem a výstupem na dané koncesní dálnici. V roce 2013 osobní vozidlo na trase Toulouse a Bordeaux zaplatilo 18,8€, přičemž velký autobus nebo nákladní vozidlo 57,2€ za stejnou cestu. Ovšem, sazby za samotné km jsou rozdílné na různých trasách, protože jsou různě zadané koncesní smlouvy a existují jiné požadavky na správu dálnic. Další poplatky navíc lze účtovat za explicitně složité objekty, tunely.

Údržba stávajících silnic

Národní silnice

Stát udržuje silniční síť prostřednictvím státních silničních nebo lokálních agentur, nazývají se taky directions interdépartementales des routes (interdepartmental directorates for roads (DIR). Tyto agentury pak spadají pod zase to stejné ministerstvo rozvoje a energetiky (dnes ekologické transformace).

Údržba je financována z hlavního státního rozpočtu, s kofinancováním z lokálních částí Francie, tedy jednotlivými municipalitami, departementy nebo regionami a pak ještě z již zmíněné AFITF.

Dálnice

Koncesionáři mimo výstavbu zajišťují taky údržbu a správu dálnic, které mají ve své koncesi. Nekoncesní dálnice, tedy přímo pod státem spadají tam, kde zbytek státních silnic nebo národní silníční sítě jako celku.

Teoreticky lze zavést mýto i tam, kde koncese není, ale ve stávající době jsou dálnice bez koncese taky bez mýta. Výsledkem je, že státní dálnice bez mýta mají všeobecně horší údržbu v úrovni ostatní silniční sítě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

příspěvek navazuje na ten výše, pro rozsah je to rozdělené

Financování Departmental-ní a Municipál-ní silniční infrastruktury

Departmental-ní silnice

Každý département je povinen zajistit financování výstavby a údržby departmental-ních silnic. Od obecních rad départementů se vyžaduje zajistit, ať v nimi sestavovaných rozpočtech tyto výdaje jsou každým rokem.

Obecní rady mají rozsáhlé práva na rozpočtová pravidla včetně vymáhání dluhů a ukládání departmentalních daní. Mají taky právo zdaňovat motorová vozidla, ale tento proces nemusí nutně znamenat, že výnos z toho výběru musí být charakterizován jako výdaje na silniční infrastrukturu.

Municipál-ní silnice

Každá municipalita musí zajistit to co dépertement. Ovšem striktně se to týká jen údržby jejich silnic v každoročním rozpočtu. I municipality mohou vybírat různé daně, ukládat pokuty a mít příjmy z investicí. Ani jejich výdaje na jejich silnice ale nejsou spjaté s konkrétním zdrojem financování.

Křížové financování

Výstavba municipálních a departmentalních projektů silniční infrastruktury je často financována více než jednou entitou. Řada municipálních projektů je ve formě établissements publics de coopération intercommunale aneb tedy, že se vícero obcí spojuje do ufinancování výstavby projektu. Samotné départementy pak mohou udělat to stejné a ve větším rozsahu: že podpoří obec nebo obce, ale taky se mohou spojit s dalším départementem. Tuto představu začíná mít stát i u budoucí realizace dálnic.

Samotný stát může a velmi často taky financuje (nejen) silniční infrastrukturu v obcích, vyšších regionech.

Poslední vývoj

Francouzská vláda se zaměřila na plánování dalších prvků financování. Chtěla zavést přísnější mýto na nákladní dopravu již od nižší tonáže, taky chtěla rozšířit placení mýta pro státní silnice a dálnice pro nákladní dopravu, plánovala se zvednout již tak vysoká sazba PHM a další a další nástroje. Většina plánů se odložila pro masivní demonstrace, ale i nadále přetrvávají a jsou jen odložené, nikoluv pak zcela zrušené a to ve formě "ekodaní".

zdroje pro další čtení: dají se dohledat ve vláknu (odkazy na 1. straně, shrnutí na této straně a téma Struktura koncesionářů dálniční sítě s pohledem do historie) a pár dalších přidám

Modalités de financement ... https://cna-autoroutes.fr/Modalite-de-f ... ml?lang=fr
L’ouverture des données du réseau routier national ... https://www.ecologie.gouv.fr/louverture ... r-national
Principaux tarifs 2013 ... https://www.autoroutes.fr/FCKeditor/Use ... 202013.pdf
Code de la voirie routière ... https://www.legifrance.gouv.fr/codes/te ... 0006070667
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Kolem A51 je stále ticho, co? Vzhledem k tomu výše napsanému to lze asi brát jako zcela mrtvý projekt.
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Francie všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vy (uživatelé) se na to ptáte neustále dokola, multi "začal" v roce 2012 a ty Martine taky opakovaně. Rozumím, že to chybí ta trasa, je jich vícero co kde-tu chybí. Musí se právě počkat. V roce 2011, kdy se provedlo zakončení silniční reformy z období pár let zpátky a se zároveň určila priorita (dle pravidla každých 10 let), tak zrovna letos by se mohlo v tomto ohledu pokračovat a možná se to znova v některé schémě ukáže. Moc nadějí v to nebylo doposud, protože se prosadil ten balík extra ve výši 3-3,5 mld. € na 9200 km koncesních dálnic i pomimo, taky Korsika se dovedla extra řešit, teď se extra dělají další zásahy: stát pomáhá spolufinancovat regionům plnění eko- cílů, tedy financovat další stavby na stávající síti dálnic. Větší stavební nové projekty se ale musejí nějak jinak formovat a to se nestalo ani v roce 2006 navzdory ohlašování, tím se to nezapsalo do změn z r. 2011 a odepsalo tím pádem na 15 let dopředu (2021 jako další "schéma rozvoje" a čas výstavby), takže když, tak až ve druhé polovině této dekády. Ostatní jsou jen hypotézy (že jestli kdy vůbec atp.).

Politici v různé úrovni ale za projekt bojují, i koncem roku 2013: https://www.lemoniteur.fr/article/le-co ... a51.972879 . Já se ale ledacos dočetl již v rámci ministerstva ekologie a kolem dálnice, která chybí se jakože plánuje, počítá se s touto trasou ve SNIT (Schéma National des Infrastructures de Transports) i nadále, teda ve schémě, ale ne v těch nákladech. Je tam rozepsáno dle vícero variant včetně vylepšení železnic a tady se ale minimálně počítá s upgradem na N85. Je tam hodně argumentů proti ohledně 2x2 v rámci A51 v chybějící trase. Cenově to na koncesi nevychází a stát není ochotný to doplatit, protože by to nabouralo dosavadní spravedlnost na koncese a ostatní regiony. Naráží to na stejný vývoj jako před 20 lety. Respektivě 100 let se tady sní o nějakém lepší řešení. Kdejaká část Francie se ale dočkala, ale tady ne.

Náklady se v roce 2013 odhadovali na 2 mld. € za 90 km dálnice. Výhradně koncesní model by vedl k bankrotu. Mobilita 21 zase snižuje rozsah budoucích emisí a nákladní dopravy. Zaměstnanost se tady tímto projektem nikterak nezesilní. Jsou tam obavy o znečišťování alpských údolí a poškození zemědělské plochy a její dostupnosti z regionů. Stávající A51 v složitém terénu je označována Státní Radou jako autonomní projekt, kterým nelze podmiňovat pokračování A51.

Takže tak nějak, dostavba A51 patrně tak skoro nebude a když něco někdy bude, tak silniční vylepšení z "obou stran" vlevo i vpravo tak, aby se ulevilo autobusům i zbytku. Protože jsou tady nějaké inovace v letech 2017-2018, ale nepostačují. S A51 se jednoduše nepočítalo a nevím nakolik by se dovedla realizace protlačit ve stávající hospodářské situaci a ekologických myšlenkách EU (kterou Francie mj. vede společně s dalšími), když se to už doposud nepovedlo do těch plánů ani jen dostat.

VINCI, Escota možná dostane někdy prodloužení, tedy z jihu:
https://www.ledauphine.com/hautes-alpes ... rnel-debat
https://www.laprovence.com/actu/en-dire ... ongee.html
https://www.dici.fr/actu/2020/11/13/hau ... ce-1462039

Jináč se spíš uvažuje "jen" s upgrady stávajících silnic. Souvislé dobudování dálnice, až kdo ví kdy. Rétorika se nezměnila; nekonečné výmluvy a opakování postupů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Francie“