Na margo
této informace o novém HQ koncernu VINCI to tady rozepíšu podrobněji. Nechci zakládat jiné vlákno a vzhledem k propojenosti k této skupině se tomu ale chci věnovat více, tak to bude tady v tomto tématu.
Cíl nového sídla je pracovat společně. Již dlouho se mě lidé ptají co a jak ve VINCI funguje atd. a je čas na věci odpovědět více komplexně i s tím pozitivním i negativním a teď je ten nejlepší čas při příležitosti rozepsání o novém plánovaném sídle.
Archy World News: "Slunce nad říší VINCI nikdy nezapadá"
Snad není jediný časopis anebo stránka věnovaná stavebním projektům, která by o tomto plánu neinformovala a to napříč planetou. Děje se tak neustále. VINCI jako skupina dlouho transformovala jednotlivé základní části, což se povedlo. Tyto základní části si pak provádějí reformy na národních úrovních a upratuje se. Ostatně tohle trápí všechny nadnárodní koncerny, neustále se měnící struktura řízení. O snu vybudování nového centrálního sídla se mluvilo dlouho, ale nikdy na to nedošlo. Ostatně dnešní sídlo je obří co do rozlohy a jde přes něj dálnice.
Dlouho se hledala nová oblast. Našlo se o blok vedle od současného a to v
Nanterre na místě bývalého železničního překladiska, depa atd. Sídlo tak jak je navrženo, tak vytváří tzv. souostroví, které poskytne kancelářské plochy s rozlohou
74.000 m2, čemu bude vévodit v jedné částí
100m vysoká věž. Spodní patra budou pronajímané třetím stranám: obchodům, hotelům atd. Nanterre proto, že bude v dosahu to nejlepší z hlediska přístupu veřejné dopravy;
u budoucí stanice Nanterre-La Folie (15. linka Grand Paris Express metro). Budovy budou vybudované dle nejpřísnějších norem (pro životní prostředí, energetické normy atd.) a
bude zde všech 5 základních částí VINCI: pro koncesi Vinci Autoroutes, Vinci Airports a pro realizaci Vinci Energie, Eurovia a Vinci Construction. Celkem
místo pro 4.000 pracovníků. Nyní se ještě vše projektuje, architektonické vize jsou již k dispozici.
Výstavba se má zahájit v létě 2017 a nové hlavní
sídlo má být k dispozici v roce 2020.
Návrhy od 3XNarchitects jak to bude vypadat jsou impozantní a mají charakterizovat dynamičnost rozvoje se vším k čemu se koncern váže.
Za projektem stojí dvojice architektů: Jean-Paul Viguier a Marc Mimram.
- 1.jpg (162.76 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 2.jpg (127.48 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 4.jpg (154.06 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 5.jpg (105.57 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 6.jpg (84.53 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 10.jpg (101.68 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 15.jpg (82.66 KiB) Zobrazeno 27799 x
- 18.jpg (96.69 KiB) Zobrazeno 27799 x
Proč nové sídlo? Současné je
zde (přes google se dá dohledat komplexně). Faktem je, že tento šedivý obrovský blok byl vybudován ještě v roce 1992 a v celém objektu se nachází jen 1.200 pracovníků VINCI.
Společnost, která je ve více než 100 státech s téměř 200.000 stálými zaměstnanci. Společnost, které tržby dosahují téměř 4-desítky mld. € a produkuje multimiliardový zisk. Celosvětový úspěch společnosti stojí na dvoch základních principech: výstavba, která je srdcem koncernu a přináší krátkodobý efekt z hlediska časové aktivity, což je i okamžitá návratnost investicí, ale s velmi nízkými maržami a dlouhodobá koncesní realizace projektů, což je naopak dlouhodobá činnost investování, ale s vyššími maržami a jde to do dálničních projektů, tunelů, mostů, letišť, městských mobiliářů, správy ulic, parkovišť atd., některé věci změnila krize, ale třeba základní marže koncesních projektů je v roce 2014 na modelu 15% z obratu projektu při 3,6% nákladech na práci, ale s celkovým výsledkem 60% vytvoření zisku z hlediska provozních výnosů a tento trend se od roku 2014 neustále zvyšuje, k čemu zas přispívá transformace stávajícího zadlužení napříč skupinou, zesílením rezervního kapitálu pro případnou další krizi, ústup z některých částí na trhu hlavně ve Francii s cílem zesílit pozice všude jinde a to i napříč celým biznisem. Vývoj VINCI je dán, historie je zapsaná, formují se akcionáři, ale tím se zesiluje vliv celé skupiny do Latinské Ameriky a Asie, vše jde formou fuzií, spájání, akvizicí atd. Dnes je pod VINCI zastřešeno již více jak 2.100 společností. Marketing se také mění a všude se postupně dopisuje název VINCI.
Jsme na dálničním fóru, tak třeba
francouzské dálnice koncesní formou, které de facto ani VINCI nebudovala, ale spravuje je a rozvíjí je neskutečný
biznis, ale jen
pro VINCI. Ostatní společnosti ve Francii neumí tyto marže dosáhnout. Třeba na dálnici A7 mezi Lyon a Marseille nebo A89 mezi Bordeaux a Lyon jde o podíl Autoroutes du Sud de France, o ekonomiku Francie, o zásadní smlouvy z let 2001 a 2006 a čistý výnos z provozu zpoplatněné dálnice se pohyboval v letech 2004 - 2013 mezi 17% a 30%. Tomu se nevyrovná žádná marže od Abertisu nebo Eiffage, kteří také dálnice spravují. Dálnice tvoří momentálně pro VINCI neskutečných 12,3% tržeb, ale až 45% provozního zisku za rok 2014. To vytváří obrovský prostor pro další investice, čímž se mnoho úseků zcela modernizuje, rozšiřuje, elektronizuje a vylepšují se služby, čímž se ale i prodlužuje délka koncesí. Na základě správy dálnic ve Francii se pak realizuje proces návržení a výstavby jinde ve světě a již to je i o silné soběstačnosti díky obrovskému zapojení všech firem pod koncernem. Díky dalšímu materiálnímu zázemí: technická vybavenost disponující tím nejlepším co je anebo se to umí vyrobit, zázemí kamenolomů, asfaltových obaloven až po centra údržby, což dává obrovský prostor pro nákup další techniky do strojně-automobilových společnosti za zcela jiné ceny. To samé se týká pronájmu specializované techniky; různé razící stroje, jeřáby, protože pak si daná společnost může zapsat referenci obrovských stavebních díl, což je dalším přínosem pro dané společnosti. Dnes investice směrují na redukci emisí, sázení stromů a zeleně, výstavbu PHS. Celkový zisk za rok 2013 třeba činil 5% z výstavby, takže koncese dálnic s 30% je někde jinde. A to je jen jeden příklad. VINCI se ale nespoléhá jen na dálnice, to by byl přisilný risk.
Afrika. Stát
Niger tady ani není napsán, ale nachází se tam
Arlit. Ptáte se co to je a jdete to hledat. Naleznete v regionu Agadez. Těží se tam uranová ruda, ale mj. se tam nachází přísně strážená čtvrt se 40 vilami, kde je člen koncernu VINCI: Soega-Satom. To už není tak neznámé, to někdy v rámci Afriky píšu. V tomto prostoru nežijí ale jenom tito manažéři společnosti, ale nachází se zde uměle vybudované městečko s asi 2.000 obyvateli, kteří těží uran anebo dělají další práce. Ten těžebný areál je od roku 1967 a vybudován doslova v poušti. To je Arlit. Jsou tam supermarkety, kde je to nejlepší zboží z Evropy. Je to ale izolovaný svět, neustále chráněný 350 vojáky a policisty. Je to nejbezpečnější město v Nigeru a ta čtvrt se 40 vilami s vysokými ploty nejlépe chráněný prostor v Nigeru. Sogea-Satom kromě vybudovaných 20.000 km silnic v Africe staví všemožnou další infrastrukturu: vodohospodářskou, objekty velvyslanectev a vládních čtvrtí, vysoké mrakodrapy, ropovody atd. To vše i navzdory občanským válkám, nestabilitě v těch zemích. Staví přehrady a tvoří 11% tržeb VINCI mimo Francie. Od roku 2002 třeba staví složitou soustavu
4.200 km vodovodu v Libyi a to od pobřeží dál do vnitrozemí. Je to největší
projekt civilního inženýrství na světě s rozpočtem 31 mld. USD, fosilní zásoby vody směrují do pouště, kde naběhne další cíl a to zazelenění Sahary, což je světový projekt pro Afriku. Nejdříve se ale do srdce pouště musí dostat voda. I navzdory válce v zemi se projekt realizuje. Tato fosilní zásoba vody se vytvářela odhadem na 70.000 let. I to je jen pro další příklad, kam koncern VINCI zasahuje.
Skandály a problémy. Tak jako každá společnost ani VINCI není obcházená různými pochybnými událostemi. Vnitřní korupce stála kreslo v minulosti hlavního lídra. Nastala i nejistota kolem machinací na různých účtech. V Kataru získal koncern zakázky za miliardy €, ale dostal se do sporu s místním šerpou ohledně porušování pracovních předpisů, kdy lidé musejí pracovat ve vysokých teplotách. Realitou ale je, že je to právě VINCI, kdo si potrpí na ochranu zaměstnanců, na to nemět úraz a odměnit takové pracovníky a tak nastává žaloba za poškozování dobrého jména. V zákulisí platí, že je to Indie, která se stěžuje na pracovní podmínky svých občanů v arabských zemích a hledal se vinník. To ale není všechno, VINCI se dostal pod mezinárodní kritiku za výstavbu dálnice M11 mezi Moskvou a St. Petěrburgem. Dálnice, která zničila přírodu, při které byl usmrcen novinář, který dokumentoval pochybné kroky ruských úřadů. Na povrch se vyplavila špína kolem Putina a Medvěděva, o kajmanských kontách, o mnoha dalších kauzách a na čele všeho je kapitál VINCI, který realizuje hlavní části celé dálnice formou PPP. Nedají se opomenout ani lokální národní problémy ohledně kvality práce a následné reklamace, kde je koncern často kritizován za příliš formální postupy a hledá trhliny v právních systémech, než aby přistoupil na možné reklamace. Dělá to ve větším rozsahu než ostatní společnosti především pak v Evropě. Na druhou stranu není VINCI dotována státy na rozdíl od čínských stavebních koncernů. Ani za VINCI nelobují politici všude v rozvojových zemích a co si koncern nevyhledá sám, tak to nemá.
Nedá se zapomínat ani na charitativní organizace. VINCI dává řadu let cca. 0,1% čistého zisku na charitativní účely přes své nadace. Takhle to není mnoho, ale jsou to v konečném důsledku miliony €. Nesmí se zapomínat ani na přepracovaný model spolupráce se školama na všech úrovních. Na celém světě a to nejen získaním praxe a následně práce, ale i materiálním vybavením, protože stavařský svět zápasí jak s nedostatkem vysoce kvalifikovaných manažérů a pracovníků s IT tak chybí profese v rámci realizace stavebních díl.
A letos zavedl koncern další novinku a to 1. pohár:
VINCI CUP, mezinárodní fotbalový turnaj do 15 let.
- VINCI-Cup-845.jpg (35.28 KiB) Zobrazeno 27799 x
Prozatím se to týká 20 klubů z Francie, Anglie, Belgie, Nizozemie a Finska na základě spolupráce VINCI a Paris FC se 27.8. a 28.8. odehráli utkání v Complexe Marcel Bec v Meudoně, což je JZ předměstí Paříže. Paris FC Academy je podporována i sociálně. Zůčastněné kluby v rámci U15: AS Nancy Lorraine (L1), Dijon FCO (L1), Montpellier HSC (L1), Olympique de Marseille (L1), Stade Rennais FC (L1), AJ Auxerre (L2), Le Havre AC (L2), RC Lens (L2), Red Star (L2), Stade Brestois 29 (L2), Stade Lavallois Mayenne FC (L2), Valenciennes FC (L2), La Bérichonne de Châteauroux (National), Paris FC (National – host club), AC Boulogne Billancourt (club résidant - CFA), HJK Helsinki , Standard de Liège, FC Utrecht, Club de Bruges, Tottenham Hotspur F.C.
Zdroj materiálu uveden v příspěvku a pak údaje v rámci VINCI