Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí s tím, že jsem tedy aktualizoval i úvodní příspěvek. Odstranil jsem i 1 příspěvek.
Státní podnik Hrvatske Ceste zahájil provoz
silničního geo- portálu:
https://geoportal.hrvatske-ceste.hr/ (i s EN jazykem)
Síť státních silnic stoupala v uplynulých letech díky překlasifikaci dálnic A12 a A13 na DC10 a DC12, ale taky díky nové výstavbě obchvatů, přivaděčů a rychlostních silnic, což je všechno v kompetenci Hrvatske Ceste. I stavby jako obchvat Omiše nebo dualizovaný 4- pruh Trogir - Kaštel nebo most na Trogir a megastavba mostu Pelješac, tak to všechno jsou aktivity tohoto státního podniku. On byl dlouhé roky v "závěsu" dálniční realizace, ale poslední roky jak se tlumí realizace dálnic, tak Hrvatske Ceste mají největší investiční rozpočet a je to taky v tom státě vidět. Chorvatsko oplývá mnoha projektama ke zlepšování napojení usedlostí a tvoření obchvatů s cílem odlehčit stávající tepny trpící letním provozem.
Rozsah silnic I. třídy byl v roce 2020 již 7 278 km, přičemž samozřejmě i tady jsou silnice s nejvyšší prioritou a silnice, které nemají nejlepší parametry.
Pro připomenutí by mohlo sloužit, že podnik vznikl teprve v roce 2001 a letos ve 4. měsíci oslaví 20. výročí své existence.
Finanční plán pro rok 2021 - to je to nejdůležitější, co bych měl uvést
Příjmy: 3,1 mld. HRK bez úvěrů (410 mil. €)
Hrvatske ceste má hospodařit v letošním roce se základními příjmy ve výši
1,75 mld. HRK. Jde o příjem z rozpočtu, odvodu ze zdanění PHM.
- v roce 2022 to má být 1,91 mld. HRK
- v roce 2023 to má být 1,99 mld. HRK
Projekty spolufinancované EU činí v roce 2021 hodnoty
1,35 mld. HRK (2022 - 956 mil. HRK, 2023 - 371,8 mil. HRK pokud nebudou další)
Výdaje:
Provozní výdaje v letošním roce dosáhnou výše 923 mil. HRK a tuto hodnotu si prakticky mají udržet až do roku 2023 (943 mil. HRK).
- největší částka z toho půjde na údržbu silnic a to 420 mil. HRK
Celkové výdaje (na nefinanční části) jsou letos plánovány ve výši 2,375 mld. HRK. (v roce 2022 to má být 2,23 mld. HRK)
Hrvatske Ceste každým rokem mají plánováné příjmy i výdaje, které ale přesahují rámec příjmů navzdory posledních let v čerpání EU fondů a tento rozdíl je vykrýván úvěry schvalovanými ministerstvem dopravy. Platí to i po transformaci dluhů silničních podniků, kde se ostatně pomáhalo i této firmě. Nyní jsou ale výdaje Hrvatske Ceste pod dohledem EU, takže i relativní dluh je pod dohledem. Za úvěry ručí vláda.
Deficit mezi příjmy a výdaji je pro letošní rok plánován ve výši 149 mil. HRK. (20 mil. €)
Letos si mají Hrvatske Ceste půjčit celkem cca. 705 mil. HRK. Splatit mají 557 mil. HRK. Tím se má vykrýt i letošní deficit.
Investice, stavební aktivita, údržba (vše níže vypsané dohromady činí 2,76 mld. HRK, tedy asi 365 mil. €)
Spojovací silnice k dálniční síti (přivaděče, mosty)
V tomto roce jde na tuto aktivitu celkem 52 mil. HRK. (2022: 173 mil. HRK, 2023: 397 mil. HRK).
4 stavby: je to snad srozumitelné, nemusím to překládat, lze si to tak i dohledat, pokud vás to zajímá více; všem se věnuji
* Spojna cesta čvor Vučevica na A1 – čvor na D8
* Izgradnja dionice Okučani – granica BiH
* Čvor Zdenčina (A1) – most na Kupi kod Lasinje
* Most na Savi kod Gradiške
Výstavba a rekonstrukce rychlostních silnic
V tomto roce jde na tuto aktivitu celkem 447 mil. HRK. (2022: 502 mil. HRK, 2023: 419 mil. HRK).
* BC Bjelovar – Virovitica – GP Terezino Polje (Mađarska) 60 km
* Stobreč – Dugi Rat – Omiš
* D10 (Podravski ipsilon) Kloštar Vojakovački – Križevci
* D12 (Podravski ipsilon) Farkaševac – Bjelovar
* Spojna cesta čvor Škurinje – luka Rijeka
* Vukmanički Cerovac- Mostanje
Plnění ostatních programů na silniční síti
V tomto roce jde na tuto aktivitu celkem 200 mil. HRK. (2022: 286 mil. HRK, 2023: 192 mil. HRK).
* Most Tuhovec
* Zabok – Krapina (faza I. Zabok – Sv. Križ Začretje)
* Beli Manastir
* Istočna vezna cesta u Slavonskom Brodu
* Obilaznica Nedelišća i Pušćina D3 (obilaznica = obchvat)
* Križanje Širina u Solinu
* Spojna cesta Rogovići – Lindarski Križ
* Istočna obilaznica Novog Marofa (východní obchvat)
* Spojna cesta čvor Sisak – Sisak
* Most i pristupne ceste preko Kupe u Pokupju
* Srijemska granična transverzala, dionica Ilok – Lipovac – dionica obilaznica Apševaca
Rekonstrukce a údržba silnic na ostrovech
V tomto roce jde na tuto aktivitu celkem 1,146 mld. HRK. (2022: 701 mil. HRK, 2023: 160 mil. HRK).
* Cestovno povezivanje s južnom Dalmacijom; most kopno – poluotok Pelješac s
prilaznim cestama i obilaznicom Stona
Program denivelace a zlepšení bezpečnosti silničně-železničních přejezdů
Letos 18,2 mil. HRK. Komplexní upgrade D22 s tratí M201 u Križevca.
Investiční údržba a rekonstrukce silnic
V tomto roce jde na tuto aktivitu celkem 476 mil. HRK. (2022: 531 mil. HRK, 2023: 481 mil. HRK).
V provozních výdajích je položka 420 mil. HRK určená pro údržbu silnic
Jde o údržbu zařízení, technologické prohlídky, zimní i letní údržba atd., tedy všechno práce, které udržují nebo zvyšují úroveň silnic a cestování po nich. A proto to ještě jednou zdůrazňuji, aby to šlo snadněji srovnat třeba s jinými rozpočty v dalších státech.
Ostatní výdaje nevypisuju.