Finanční plán pro rok 2023
https://vlada.gov.hr/UserDocsImages/201 ... .%20b).pdf
v textu je mix HRK a EUR, kdo by to studoval, tak HRK jsou zdůrazněné v rámci tabulek (kurz 7,53)
Finanční plán podniku Hrvatske Ceste spadá pod celkovou rozpočtovou politiku státu.
Příjmy: 339,7 mil. €
Hrvatske ceste má hospodařit v letošním roce se základními příjmy ve výši 246,1 mil. €. Jde o příjem z rozpočtu, odvodu ze zdanění PHM.
Projekty spolufinancované EU činí v roce 2023 hodnoty 82,3 mil. €.
Výdaje: 383,5 mil. €
Provozní výdaje určené v roce 2023 na údržbu silnic dosáhnou výše 67,8 mil. €. Jde o +11% meziroční navýšení.
Celkové výdaje (na nefinanční části) jsou pro rok 2023 plánovány ve výši 217,9 mil. €. Částka je značně nižší proti roku 2022, ale odpovídá plánům. Je to způsobeno snižováním výdajů na projekt mostu Pelješace a silnic na stejnoměnném ostrově.
Letošní čistý deficit je plánován ve výši 43,9 mil. €.
Dluhová služba: v letošním roce 72,8 mil. €.
Zadlužení po letech: v letošním roce 116,7 mil. €, v 2024 - cca. 160 mil. € a 2025 - cca. 190 mil. €.
Úvěry se používají výhradně na nové strategické projekty schválené vládou a dopravní politikou státu.
Zůstatek neuhrazených splatných závazků k 31.12.2021 činila 4,67 milionu EUR a 30. června 2022 1,64 milionu eur.
Investice, stavební aktivita, údržba (celkem tato kapitola činí asi 276 mil. €, vypsané jsou hlavní programy)
Do provozu se má v roce 2023 odevzdat 22 km nových státních silnic.
- v roce 2024 je to 22 km a v 2025 pak 64 km
Spojovací silnice k dálniční síti (přivaděče, mosty)
V roce 2023 půjde na tuto aktivitu celkem 28,5 mil. €. Jedná se o 190% růst proti roku 2022.
Jedná se o 4 stavby. I v roce 2022 to jsou 4 stavby, ale most Sáva u Gradiška s hranicemu Bosny a Hercegoviny je již hotový a tento bod je nahrazen projektem Drvenik - uzel Ravča:
Do provozu se v roce 2023 neodevzdá ani 1 km, až v roce 2024 to bude 9 km, v roce 2025 pak 17 km.
Výstavba a rekonstrukce rychlostních silnic
V roce 2023 půjde na tuto aktivitu celkem 58,2 mil. €.
- plán pro rok 2024 činí 80 mil. € a v roce 2025 to bude 163 mil. €
brza cesta = rychlostni silnice (2- pruh i 4- pruh)
- Brza cesta D12 (Podravski ipsilon) Farkaševac - Bjelovar
- Brza cesta Bjelovar - Virovitica - GP Terezino Polje (Mađarska) (Podravski ipsilon)
- Brza cesta D10 (Podravski ipsilon) Kloštar Vojakovački - Križevci
- Multimodalna platforma splitske aglomeracije, brza cesta Solin - Stobreč - Dugi Rat - Omiš
- Spojna cesta D403 čvor Škurinje -luka Rijeka
- Brza cesta Nuštar - Vukovar
- Brza cesta Varaždin -Ivanec - Krapina
- Brza cesta Kasina - Zlatar Bistrica (nová stavba)
Z hlediska toho financování bude pocházet v roce 2023 asi 12,9 mil. € z prodeje paliv a 42,4 mil. € z EU fondů. Zbytek jsou úvěry.
Třeba v tom roce 2025 se počítá až se 140 mil. € z EU fondů.
V roce 2023 se má do provozu odevzdat 5 km v rámci tohoto programu.
- v roce 2024 pak 6 km a v 2025 dalších 30 km
Plnění ostatních programů na silniční síti
V roce 2023 půjde na tuto aktivitu celkem 32,4 mil. €.
- v roce 2024 přibližně stejně, v 2025 pak 67 mil. €
Tato činnost je prováděna nepřetržitě a jedná se o výstavbu obchvatů měst za účelem přesunu nákladní dopravy a tranzitní dopravu z center měst. Projekty, které je třeba vyzdvihnout z důvodu značného objemu investic předpokládaných v tomto programu jsou:
obilaznica = obchvat
- Srijemska granična transverzala, dionica Ilok - Lipovac
- Obilaznica Zaprešića
- Križanje Širina u Solinu
- Spojna cesta čvor Sisak - Sisak
- Obilaznica Preloga
- Obilaznica Novog Marofa
- Obilaznica Buzeta
- Obilaznica grada Vukovara
- Brza cesta Požega - Staro Petrovo Selo
- Brza cesta Pletemica - Požega - Brestovac
- Obilaznica Nedelišća i Pušćina
Rekonstrukce a údržba silnic na ostrovech
V roce 2023 půjde na tuto aktivitu celkem 11,5 mil. €.
- v roce 2024 půjde na tuto kapitolu prozatím jen 2,5 mil. €, v 2025 pak 12,3 mil. €
- poslední roky sem šlo 120-150 mil. € právě na megaprojekt spojení Jižní Dalmácie
dokončí se projekt mostu Pelješac a pokračuje se v plnění obchvatu Orebić
- Cestovno povezivanje sjužnom Dalmacijom; Most Pelješac s pristupnim cestama i obilaznicom Stona
- Obilaznica Orebića
Program denivelace a zlepšení bezpečnosti silničně-železničních přejezdů
Program je takřka u konce, vynaloží se částka 6 tis. €.
- v dalších letech to bude 30-60 tis. € na drobné práce na další menší křižovatky silnic se železnicemi
Investiční údržba a rekonstrukce silnic
V roce 2023 se na tuto aktivitu plánuje vynaložit částka ve výši 74,9 mil. €.
Z toho bude 8,6 mil. € z EU fondů.
Investiční údržba a rekonstrukce silnic zlepšují některé úseky státní silniční sítě oproti současnému stavu, který zlepšuje obsluhu uživatelů státních komunikací, zvyšuje bezpečnost provozu a obnovují se poškozené části komunikací. V závislosti na potřebách tyto projekty ve většině případů zlepšují geometrii vozovky (rozšíření vozovky, korekce horizontálních a vertikálních úrovní, korekce příčných pádů, rozšíření břehů a hrází) a/nebo zvyšuje bezpečnost provozu vybudováním chodníků, zvýšením viditelnosti, novým dopravním zařízením a signalizace a/nebo se zlepší stávající systém odvodnění dešťové vody a/nebo se opraví poškozený systém stavební konstrukce mostů, viaduktů, opěrných zdí a/nebo změny dopravních režimů na doplnění dalších jízdních pruhů na křižovatkách, vybudováním kruhových objezdů nebo případně nivelací.
Aktivita probíhá průběžně každý rok a v rámci ní jsou projekty, které trvají i několik měsíců až několik let.
V provozních výdajích je položka 70,9 mil. € určená pro údržbu silnic