Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Odpovědět
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od martini »

Jeli jsme okolo do Dubrovníku, zařízení staveniště skutečně vypadalo tak, že by se mohlo brzy začít, pusto tam rozhodně nebylo z toho co bylo vidět, takže se po A1 snad brzy budeme moci dostat alespoň do Ploče... Průjezd přes Bosnu a Hercegovinu (BiH) směrem do Dubrovníku naprosto v pohodě na občanku.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Cena za tuto stavbu se pohybuje v rozpětí od 321 do 668 mil. € včetně DPH, dle zvoleného variantu výstavby. Včetně příjezdových silnic a návazné infrastruktury. Nutno podotknout, že to je koneční cena, která zahrnuje i investice, které se doposud vykonali v hodnotě několik desítek mil. €. Od prvních studií až po zřízení stavěniště, výstavbu prvních přístupových komunikací a první výstavbu. Co se týká zdroje peněz: Chorvatsko nedostane peníze z evropských institucí, protože Brusel s touto stavbou nesouhlasí, takže most bude muset Chorvatsko zvládnout postavit z vlastních peněz. Země má vysoký státní dluh a další hospodářské problémy, které se vlečou od války za nezávislost a proto nepřipadá v úvahu ani další úvěr od komerčních bank. Most nebude hotov před rokem 2017. První termíny byly na roky 2012-2013, pak 2015. V období let 2009-2012 se vyčlenili pouze peníze na konzervační práce. Když tak se stavba rozjede až rokem 2013 a vzhledem k projektu není možné ani technicky most o moc dříve do provozu uvést, jak je rok 2017.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový ministr a vláda uvažují, že nebudou další roky pokračovat ve stavbě mostu Pelješac. I když se do stavby doposud investovalo na 200 mil. HRK, další miliardy si stavba bude žádat. Bohužel, vláda je v těžké situaci, nemá peněz nazvyš, žádná banka nechce dát na tuto stavbu peníze, rovněž je to problém Bruselu, který stavbu kritizuje pro znehodnocení ŽP a odříznutí BiH. Nový ministr dopravy právě tvrdí, že se chce zaměřit na silnici přes Neum a spíš je za jiné řešení. Koneční verdikt ještě nepadl, proti nedostavbě jsou obyvatelé celého jihu země. Situace bude jasnější až po uvedení nového 4 ročného plánu 2013-2016 a taky toho, jak se nová vláda vypořádá s problémami v silně zadlužených dálničních společností HAC a ARZ v roce 2012 a kde vláda nalezne více peněz na výstavbu dálnic v tomto kritickém roce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatské území nebude spojeno Pelješským mostem

Na svém řádném zasedání dne 17. května 2012 odsouhlasila chorvatská vláda návrh na rozvázání Smlouvy mezi společností Hrvatske ceste a konsorciem dodavatelů (Konstruktor inženjering, Viadukt a Hidroelektra niskogradnja) o výstavbě Pelješského mostu, který měl fyzicky spojit Dubrovnicko-neretvanskou župu se zbytkem země. Po pěti letech tak končí ambiciózní projekt, o jehož racionalitě existovaly od samého začátku vážné pochybnosti.

Smlouva o výstavbě mostu byla podepsána na konci roku 2007 s tím, že práce budou trvat dva roky a jejich cena nepřekročí částku 1,94 mld. HRK (cca 260 mil. €). V okamžiku, kdy byly přípravné práce na obou březích v červnu 2010 z ekonomických důvodů zastaveny, bylo prostavěno 58,5 mil. HRK, tedy cca 3 % z celkové hodnoty stavby. Podle nové dohody o ukončení smlouvy s dodavateli by jim měly být proplaceny jen skutečně vynaložené náklady, které stanoví v následujícím měsíci společná komise. Vzhledem k tomu, že konsorcium dodavatelů obdrželo dopředu zálohu 164 mil. HRK, mělo by větší část této částky vrátit. Jelikož ale z původní smlouvy vyplývají vysoká penále za odstoupení od smlouvy, kterých se dodavatelé vzdali, rozšířily se v chorvatském tisku spekulace o tom, co je k tomu vedlo. Jednou z variant je i to, že z předem vyplacené zálohy už vláda neuvidí nic.

Podle nedávného vyjádření ministra podnikání a řemesel Gordana Marase je cílem vlády zajistit, aby bylo možno cestovat ze Záhřebu do Dubrovníku bez zastavení na hranicích s Bosnou a Hercegovinou, a aby tato cesta netrvala déle než 5 hodin. Za rok a půl by měla být dokončena dálnice až do přístavu Ploče, odkud by mělo být zajištěno kontinuální pokračování až do Dubrovníku. To by měl zajistit koridor přes území Bosny a Hercegoviny, na jehož konečné podobě se musí vlády a místní samosprávy teprve dohodnout.

Propojení chorvatského teritoria Pelješským mostem mělo vždy význam spíše symbolický a psychologický, s racionalitou (zejména ekonomickou) tato myšlenka neměla mnoho společného. Kromě astronomických nákladů vyvolávala rozpaky i skutečnost, že výsledkem projektu by byla obyčejná dvouproudá silnice, která by byla o 30 km delší, než současná trasa přes Neum. Stavební úpravy by velmi negativně zasáhly do krajiny poloostrova Pelješac (kromě silnice a velkého mostu by se musely postavit ještě další dva mosty a tunel) a v konečném důsledku by cesta byla kratší jen o eventuální dobu čekání na hranicích. Tomu je možno se vyhnout mnohem levnějším a časově výhodnějším projektem, tedy výstavbou koridoru přes území Bosny a Hercegoviny, který může mít několik podob. Dálniční koridor hned za Neumem by byl optimální variantou pro Chorvaty, představitelé Bosny a Hercegoviny by jej ale rádi viděli až 30 km ve vnitrozemí s tím, že by tak byly vytvořeny lepší předpoklady pro jeho další pokračování směrem na Albánii.

Není tedy vyloučeno, že nakonec bude dosaženo kompromisu, tedy dálnice ve vnitrozemí a u Neumu jen dvouproudý koridor. Ten by mohla chorvatská strana i zafinancovat s přispěním evropských peněz. Jedinou slabinou koridorové varianty je skutečnost, že by Bosna a Hercegovina mohla využít časové tísně, do které se Chorvaté s blížícím se vstupem do EU dostali, a šroubovat své požadavky do nepřiměřené výše. Do hry bude zřejmě zapojen i požadavek Bosny a Hercegoviny na bezcelní zónu v přístavu Ploče. Jinak lze rozhodnutí nové vlády o ukončení projektu Pelješského mostu hodnotit jako racionální rozhodnutí.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 20:43:15, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní společnost Hrvatske Ceste (HR) se dohodla se stavebními spol. na vyrovnání za práce na mostu Pelješac v celkového hodnotě 163,5 mil. HRK. Jde o vyrovnání pro společnosti: Viadukt Zagreb, Konstruktor Split a společnost Hidroelektra. Státu se tak podařilo ukončit rozsáhlé spory a předejít tak soudnímu procesu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Další možné řešení pro Pelješac a Dubrovník
autor / zdroj: DAZ
Prezentace projektu Pelješac Bridge Marco Polo
která se bude konat ve středu, 14.11.2012. v 18h ve společnosti architektů Záhřebu.
Stavební náklady činí 36 milionů eur, a konstrukce může být dokončena do června 2013.....

http://www.d-a-z.hr/hr/kalendar/prezent ... ,1724.html
Přílohy
pel2.jpg
pel2.jpg (81.42 KiB) Zobrazeno 19679 x
pel1.jpg
pel1.jpg (171.71 KiB) Zobrazeno 19679 x
pel.jpg
pel.jpg (162.42 KiB) Zobrazeno 19679 x
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Evropská komise vyčlenila 200.000 € na vypracování studie realizovatelnosti pro spojení jižních území Chorvatska se zvyškem země. Již je podepsána smlouva s firmou Safege. Chorvatsko nyní nemá dostatek peněz na pokračování ve stavbě mostu Pelješac a pro konsolidaci se snaží tuto stavbu realizovat přes EU - ta nejdříve potřebuje znát možnosti návratnosti investice, rizika výstavby, náklady pro výstavbu, možnost jiných variant atp. Je to tedy konkrétní akce, po které se uvidí, co bude dál.

Tato zpráva vyšla 15.2.2013
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ředitelem Hrvatske Ceste

EU je ochotna projekt mostu spolufinancovat. :idea: Ale:

*stavba až už bude v jakékoliv variantě dostane limit 200 mil. €
*pokud si Chorvatsko svolí tunelové řešení nebo příliš luxusní mostní objekt, EU to nepřekáží, ale z proklamovaných nákladů 350 mil. € si bude muset Chorvatsko pak poradit částečně samo od rozdílu s limitem 200 mil. € na výstavbu propojení a dalších 80 mil. € se počítá ještě na realizaci přístupových komunikací

Dále, chorvatský podnik Hrvatske ceste se začíná zajímat o to, proč se podepsali smlouvy na stavební práce v hodnotě 246 mil. HRK, ale zrealizováno bylo doposud pouze za 71 mil. HRK. Co je horší, z právního hlediska je 170 mil. HRK nedobytných - taková byla smlouva za odstoupení od stavby. Odstoupil investor, nikoliv stavařské společnosti.

Tolik prozatím k této stavbě. Ještě doplním, že se nyní zvažuje, jestli stavět a který variant si vybrat, ovšem s tunelovým podmořským řešením se neuvažuje, protože je to nenávratná investice. I když by to Chorvatsko chtělo realizovat, není to ropní země a nemůže si to dovolit profinancovat. I je nutno doplnit, že přes Neum prochází asi 7000 vozidel za 24h.

Komplikace výstavby je ještě oblast Natura2000 a rovněž i složité geologické podmínky, které budou klást zvýšené podmínky pro výstavbu, z čeho plyne i ta koneční suma za výstavbu.

Výstavba se pak odhaduje na 2,5-3 roky a další přípravní práce, ve kterých se má vybrat variant a způsob provedení na ještě maximálně 2 roky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 689#p77689

Výsledek studie, kterou provádí francouzská společnost STTE Consortium o proveditelnosti a návratnosti investice bude k dispozici později, nejpozději však do 1.11.2013. :idea:

Chorvatská vláda se rozhodla netlačit na Evropskou Komisi, takže trpělivě čeká. Barroso již informoval, že v případě, že studie bude kladná pro výstavbu, EK bude hledat možnosti financování této stavby, která je ryze dopravní a má smysl pro těžce dostupní jižní oblast Chorvatska, bohužel ovšem je nutno vyčkat na studie, protože se to bytostně dotýká i souseda: Bosnu a Herc.

Informace ze zákulisí jsou takové, že studie prokáže jako najlepší variant právě mostní provedení. Tak se tedy necháme překvapit. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Marooned17 »

Ať už most, nebo tunel, podle mě naprosto zbytečná stavba. Na Pelješac se dá autem z pevniny dostat již dnes, akorát se musí jet přes Bosnu. Ostatně tam také povede dálnice.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od P_V »

Jenže se při tom dvakrát překročí hranice EU, což znamená zdržení.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od mapman »

Z čistě technicko-geografického pohledu je to naprosto zbytečná stavba, z pohledu geopolitického je ale nutností pro zajištění dostupnosti oblasti Dubrovníku bez časových nebo kontrolních omezení - zejména ve chvíli, kdy BiH odmítá krátkou exteritoriální dálnici ...
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Marooned17 »

BiH je sama proti sobě. Chorvatsko by jim mohlo za možnost vést dálnici po jejich území platit a po vstupu Bosny do Shengenu (není nutno do EU :-) ) by si tam BiH mohla přistavět exit, kdyby chtěla. Nebo by mohl být hraniční přechod až za sjezdem z dálnice... Vážně nerozumím. Takto bude BiH obejita úplně a efekt z Jadranské magistrály bude nulový.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od JirkaS »

Tohle je otázka suverenity, ta se neřeší jen z ekonomického pohledu. My jsme taky exteritoriální dálnici nechtěli a byla nám nařízena (byť délka je neporovnatelná).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 20:45:13, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když navazujete na předchozí příspěvek
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od P_V »

My jsme ET dálnici nechtěli prostě proto, že Německo, které ukrojilo půl Československa a zbytek si převzalo pod správu. Přiznám se že nevím, jak je to s dnes mezinárodními vztahy mezi Chorvatskem a BiH, jestli tam také není nějaká nevraživost. (Nám také Polsko co nejvíc komplikuje peážní komunikace v příhraničí, neudržuje tratě, zdržovalo silnici u Zittau... a to asi jen na základě pradávných tahanic o vedení hranic při porcování Rakousko-Uherska)
Z dopravního hlediska je to však nesrovnatelné, copak v BiH nemají zájem v napojení na evropskou dálniční síť? Domníval jsem se, že ten exit tam má být už od začátku a problém je jen v tom, zda dálnice má být ET nebo ne.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od JirkaS »

P_V píše:Přiznám se že nevím, jak je to s dnes mezinárodními vztahy mezi Chorvatskem a BiH, jestli tam také není nějaká nevraživost.
Nevraživost tam pořád bude, před 20 lety válčili navzájem všichni proti všem. Pod tlakem okolností se v Bosně Chorvati a Muslimové spojili proti Srbům a tak současná BH je slepenec dvou republik, které prakticky nemají společný zájem. Ani důvěra mezi Chorvaty a Muslimy není velká, dohoda byla nadiktována zvenku.
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Diaľničiar píše:http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 689#p77689

Výsledek studie, kterou provádí francouzská společnost STTE Consortium o proveditelnosti a návratnosti investice bude k dispozici později, nejpozději však do 1.11.2013. :idea:

Chorvatská vláda se rozhodla netlačit na Evropskou Komisi, takže trpělivě čeká. Barroso již informoval, že v případě, že studie bude kladná pro výstavbu, EK bude hledat možnosti financování této stavby, která je ryze dopravní a má smysl pro těžce dostupní jižní oblast Chorvatska, bohužel ovšem je nutno vyčkat na studie, protože se to bytostně dotýká i souseda: Bosnu a Herc.

Informace ze zákulisí jsou takové, že studie prokáže jako najlepší variant právě mostní provedení. Tak se tedy necháme překvapit. :P

Pelješac most je nejlepším řešením pro připojení jižního Chorvatska.
Konzultanti budou nyní prezentovat své závěry Evropské komisi, do patnácti dnů, své oficiální rozhodnutí o mostu Pelješac, jako o nejvhodnější možnosti pro připojení chorvatského jihu.
Ministr dopravy a infrastruktury Siniša Hajdas Dončić dnes řekl, že výstavba mostu by mohla být zahájena na počátku roku 2015.

http://www.slobodnadalmacija.hr/Hrvatsk ... fault.aspx
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Budovat dálnice přes území BiH se jednou zcela jistě bude. Ano, záměr postavit jí a pak někde si na ní může postavit BiH exit zní hezky, ovšem v praktickém životu je to těžko realizovatelné. Neřeší se tím jednou Schengen, navíc proč by mělo Chorvatsko platit cizáckou dálnici? Komu by ta silnice patřila? Tady jedině by to musela zafinancovat EU. A příjem by šel BiH. Jak vyřešíte ale v praxi ten přechod území?

Pelješac není dálnice, jde o silnici 1+1. Konečně se spojí jih země se zbytkem. Dálnice se dotáhne později.

A argument o napojení BiH na dálniční síť - to snad ani nemyslíte vážně že jediná možnost je přes Neum. BiH nyní staví docela dost úseků a již brzo převezme část provozu směrem na Balkán po svém území, namísto Chorvatska.

Je fajn, že EU projekt Pelješac posouvá do realizace. Stálo to hodně peněz doposud a odkládání je neodpostatněno.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Chorvatsko se rozhodlo postavit most Pelješac

Fotky a TV reportáž HRT zde:
http://vijesti.hrt.hr/hrvatska-se-odluc ... skog-mosta
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejnovější informace, stanovisko Ministerstva dopravy z konce 7. měsíce 2014 :arrow:

Chorvatská vláda dementuje různá vyhlášení a prohlášení v mnoha médiích. Rozhodnutí o dalším postupu je následující:

*chorvatská vláda má za prioritu řešit spojení s jihem země: s Dubrovnikem, Pelješacem, Korčulou a ostatkem jižního území
*zařazení stavby most na Pelješac do EU fondů 2014-2020
*náklady 400 mil. € nebudou tak problémem ani pro dofinancování z vládních zdrojů
*termíny: projekt a všechno dokončení dokumentace: 2015, zahájení výstavby 3.Q 2016, dostavba 2019

Zdroj a více informací po chorvatsky: http://mppi.hr/default.aspx?id=15023
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

jak připojit Dubrovnik k Chorvatsku kvalitní silnicí/dálnicí ? 4 varianty :arrow:
8683.karta.jpg
8683.karta.jpg (133.26 KiB) Zobrazeno 18831 x
Dálnice přes Chorvatsko od Ploče po Dubrovnik by stála stála 2 mld. €.

Nejpravděpodobnější varianta jak zlepšit silniční napojení jihu Chorvatska na zbytek země se jeví výstavba mostu Pelješac a rychlostní silnice Ploče - Dubrovnik. Celkové náklady: cca. 380 mil. €. Přispěla by i EU a to až 80% nákladů. To přinesla analýza HAC v spolupráci s EU.

Zajímavým dodatkem je, že dokument neřešil dálniční spojení pouze na území Chorvatska a to z toho důvodu, že již HAC posoudil, že na trase Ploče - Dubrovnik v případě 2x2 dálnice by byla nutnost postavit mnoho mostů a viaduktů a náklady se odhadují na 1,8 mld. €. Část této trasy se ale využije i při variantu mostu na Pelješac. Variant s mostem by pak stál 1,6 mld. €, ovšem za předpokladu kombinace dálnice a rychlostní silnice. Rovněž by byla nutnost financí z EU.

Variant, kdy by se stavělo přes Bosnu a Hercegovinu napřímo by znamenalo postavit cca. 8 km dálniční podsekci, ovšem hlavní problém se jeví uzavírání různých mezivládních dohod, hlavně když by Chorvatsko vstoupilo do Schengenu.

Bez ohledu na ostatní varianty se ukazuje, že tohle by byla nejdrahší varianta výstavby, přes území Chorvatska, protože v nákladech 20 mil. € / 1 km by se stavba dostala i mezi nejdrahší v rámci dálniční výstavby v zemi. Muselo by se vybudovat 11 tunelů, 13 MÚK a v některých lokalitách by byla šířka kolem dálnice jen 8 km. Použití evropských fondů by bylo proto obtížné, provoz je zde nižší a HAC by musel použít vlastní prostředky se státní zárukou a to je nyní zcela neakceptovatelné.

I proto se preferuje variant s mostem Pelješac a s rychlostními silnicemi až do Dubrovnika. Se zlepšením stávajících parametrů hlavní silnice. Přispěje na to i EU. Je to jednoduchší, než to budovat jinak a i to by se vzhledem k finanční situaci nestalo před rokem 2030. Co se týká dálničního propojení, Chorvatsko je za to, aby dálnice od Ploče směrovala přes Bosnu a Hercegovinu dál jako součást jadransko-jónského tahu, který se rovněž z peněz EU staví. Variant přes Bosnu je levnější a technicky jednoduchší.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 20:48:32, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Dle denníku Bljesak.info,má Chorvatsko peníze na Pelješac Bridge.

http://www.bljesak.info/rubrika/busines ... most/95487

Chorvatsko obdrželo výslovné potvrzení, že Evropská komise bude financovat silnici spojující pobřeží Dubrovníku se zbytkem země, modernizaci a rozšíření letiště Dubrovnik, prohlásil v pondělí, místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj a fondy EU Branko Grcice.

http://www.bljesak.info/rubrika/busines ... osta/95276
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.1.2021 10:44:44, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejnovější vývoj:

Chorvatsko ke konci prosince podepsalo vypracování studie proveditelnosti propojení chorvatského území se společností COWI Trenecon ve spolupráci s HR firmami. Náklady jsou 2,2 mil. HRK a bude to trvat 1/2 roku. Následně bude moct Chorvatsko žádat EK o financování tohoto projektu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pokud se zavrhne možnost provést koncesní formu ohledně dálnic, stát si nebude moct dovolit minimálně do roku 2017 ani spolufinancovat projekt výstavby mostu Pelješac, i kdyby to bylo financováno ve větším rozsahu přes EU a to z důvodu, že státní záruky za dluhy státních dálničních společností jsou jenom do roku 2017 v hodnotě 16 mld. HRK a jakákoliv větší nová investice se stane neprůchodnou.

Takže i tato věc bude mít dosah (nejen) na tento projekt.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Vývoj ... Blíží se volby. Doposud není ukončena ani příprava na výstavbu a tato stavba se nedá postavit za 2 anebo 3 roky. To před rokem 2020 v provozu nebude. Kromě toho to samotné financování je dost důležitá věc; standardní EU fondy již má země více méně určeno, takže by to muselo jít z něčeho jiného (třeba Junckerův fond) anebo by se fázovala výstavba až za horizont 2020 a stejně tak, 50% Chorvatsko nemá šanci obstarat na 3 roční výstavbu. Pochybuji, že při 20% by to zvládalo na ten časový limit, jaký tam čtu. A pokud to bude tak, že se na to ledva naleznou zdroje, tak zadarmo nebude. Možná ani pan současný ministr nebude ministrem. Vždyť on prohloubil celou krizi v zadlužení dopravních firem; jejich dluh stoupl (ze státních firem ty dopravní tvoří 2/3 dluhu), nenašel formu oddlužení, nevyřešil ani projekt Pelješac ani nedořešil investice v Dalmácii. Zpomalil proces výstavby na A5, co financuje hlavně EU, již na tomto je vidět, jak nemá HR dost peněz. A na Pelješac je nutno nalézt stovky mil. €. Vždyť se odložila i výstavba A1 Ploče - Dubrovnik z nedostatku peněz, dokonce se příprava prodlužuje, protože se nenašlo ani 40 mil. HRK na studie a projekty.

Vše je při "starém" může být.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“