Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovnik)

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

jedno staré video: Autoput Zagreb-Split (1971)

https://vimeo.com/259561229

a byl vyhlášen tendr na projektovou dokumentaci k dostavbě MÚK Dugopolje

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=2210992

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

O 2 příspěvky dozadu je informace k studii proveditelnosti na stavbu rozšíření A1 Zagreb - Karlovac o další jízdní pruh v každém směru. Kdyby se plánovalo naplnit širší rozsah k okolní silniční síti, tak je to v řádu mnoha mld. HRK, ale základní technické studie odkazují na odhad základního rozšíření bez extra nových napojení a rekonstrukcí okolní sítě na částku kolem 900 mil. HRK s tím, že v tom jsou již i projektantské náklady kolem 25 mil. HRK. S financováním problém nebude, protože je to součástí Dopravního modelu Chorvatska 2030, ale čeká se na dokončení dané studie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Práce na dostavbě uzlu Dugopolje obnášejí i 3 nové mýtní přejezdy. Fáze 1 se už začala. Po dokončení se usnadní hlavně letní provoz. Přistaví se nový jízdní pruh v délce 1 km za 5,6 mil. HRK. Fáze 2 má rozpočet 3 mil. HRK. Fáze 3 pak dalších 23 mil. HRK. 2 a 3 se zahájí v roce 2020 a celý projekt se má dokončit v roce 2021.
zdroj: HAC
zdroj: HAC
7343f861945a007eaf1d.png (1.84 MiB) Zobrazeno 17640 x
https://www.vecernji.hr/biznis/cvor-dug ... za-1304892
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Intenzity od Zagrebu po Bosiljevo za 10 let

2008 ----- 2018

Zagreb Lučko - Jastrebarsko
32 146 ----- 36 994 +15,08%

Jastrebarsko - Karlovac
29 914 ----- 34 548 +15,49%

Karlovac - Bosiljevo 1
21 974 ----- 27 390 + 24,65%

Bosiljevo 1 - Bosiljevo 2
22 501 ----- 28 090 +24,48%
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC zahájil přípravu na dostavbu dálnice A1 od budoucího napojení Jižní Dalmácie formou mostu Pelješac až po Dubrovnik a to jak napojení ze severní tak napojení z jižní strany.

IZRADA STUDIJSKE DOKUMENTACIJE POVEZIVANJA JUŽNE DALMACIJE
NA SUSTAV MREŽE AUTOCESTA U RH NA POTEZU OD ČVORA METKOVIĆ
DO BUDUĆEG MOSTA PELJEŠAC I OD ČVORA DOLI DO GRADA DUBROVNIKA


detail trasování:

https://i.imgur.com/F5q2Y7S.jpg
https://i.imgur.com/eNod4CB.jpg

Zdroj: https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=2843636
Přílohy
A1.JPG
A1.JPG (108.3 KiB) Zobrazeno 16774 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

o několik příspěvků výše je rozepsaná investice upgradu A1 u Splitu a nyní již 1. fáze hotová:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy nedávno navštívil Šibensko-kninskou župu a v rámci debat se probírala taky téma dalšího napojení na dálnici A1 a sice budoucí uzel Podi. Již se ukončila některá dokumentace a následovat budou i další.

Detail je pak k dispozici třeba zde:

https://www.hac.hr/index.php/hr/javna-n ... jecaj/7394
https://eojn.nn.hr/SPIN/application/ipn ... id=4200172
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Jedna ještě starší zpráva ze začátku letošního roku: Chorvatsko zahájilo přípravní práce pro dokončení dálnice A1 do Dubrovnika, s tou vědomostí, že úsek v rámci Pelješacu dálnicí sice nebude, ale to nepřekáží v dostavbě tahu po město. Aby se to mohlo zrealizovat, je nevyhnutní doplnit studii realizovatelnosti. Společnost HAC podepsala smlouvu se společností Trafficon Pro urbe pro její zhotovení. Výsledky mají být známé do konce tohoto roku a stát budou 2,3 mil. HRK. Chorvatsko pak plánuje zapojit do dostavby i EU fondy.

Poslední odhady za 80 km dálnice od Ploče po Dubrovnik jsou z roku 2009 a dostavba by tehdy vyšla na asi 732 mil. €. V plánu bylo postavit tehdy 10 viaduktů a 8 tunelů. Od té doby ale část dálnice (+silnic) stojí (nebo se staví) a může se tak upravit i tehdejší záměr trasování vzhledem na další stavby. Od té doby ale výstavba 1 km značně zdražila.

Vláda neslíbila žádný termín této realizace, ale všeobecně se očekává do konce roku 2030. Vše ale bude závislé právě na možnostech financování vzhledem k zadlužení dálničních firem, které je sice nastavěno na jiné splátky v delším období, ale volných peněz pro takovouto výstavbu rozhodně dost není.

Chorvatsko dalo jasný pouze jeden slib městu Dubrovnik a sice, že ho silničně naváže na zbytek státu a lépe rychlostně napojí na dálniční síť. Ten 1. krok se realizuje mostem Pelješac i s jeho přístupovými silnicemi, další kroky se realizují řadu let před městem Dubrovnik a jak čas pokročil, tak se mj. plánuje i postavit rychlostní tah kolem Dubrovniku s cílem propojení letiska z hlavními tepnami. Ale o tom je psáno jinde.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sauce
Příspěvky: 610
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Sauce »

Znamená to, že se počítá s A1 až k Močići, nebo to od Dubrovníku bude jen upgrade D8? Kdyby to byla celou dobu A1, tak by možná za to stálo to dotáhnout těch pár kilometrů k hranicím s Černou Horou. V jiném tématu o dálniční síti v Černé Hoře si myslím zmiňoval, že je v dlouhodobém plánu i dálniční napojení na Chorvatsko u Hercegu Novim.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Tohle je příliš mnoho otázek najednou.

Černá Hora, dálniční mapa: https://ulcinjapartments.com/wp-content ... ighway.jpg , tady se uvažuje snad s rychlostní silnicí k Herceg Novi. Ta modrá čára je již do BiH a snad budoucí J-J koridor. Nemusím snad mluvit o tom, že se staví ta červená linie. Ale ano, snad, možná jednou, Černá Hora má kompletní plán co a kde stavět. Od silnic regionálního významu po dálnice a nejen silniční infrastrukturu. Plán obrazně řečeno na sto let.

Hrá význam ten J-J koridor, zájem o něj mají všechny státy Balkánu, protože pochopitelně to tam namíří finance EU. A proto prakticky když by to tak bylo, tak všude možno zakoupnout do země alespoň někde. Propojit územi 2 moří hrá velkou roli a všechny státy bojují ex dekádu o trasu co nejvíc pro nich, ale proto taky všichni čekají jak to má dopadnout. Tak až bude v nějaké trase, tak nepostaví Chorvatsko pak A1 od Dubrovniku na Černou Horu, jednoduše nebude mít Černá Hora dálniční napojení na Chorvatsko a ani naopak. Setká se dálnice na území Bosny. Ostatně BiH s Chorvatskem staví vícero dálnic a rychlostních silnic a další se plánují, akorát tam na jihu to začíná být zajímavé. Na tuhle debatu je ještě brzo.

Ano, kdysi před mnoha rokama, když se zakoplo do země na prodloužení A1 do Splitu, tak byla úvaha, že se neukončí A1 před Dubrovnikem. Jak víme, tak i stavba na most Pelješac se začala v dálničních parametrech, ten sloup v moři již byl. Ale bohužel, pro vícero problémů je štěstí, že vůbec A1 sešla níž od Splitu.

Právě proto, že HR již nemůže živelně jen tak jak si vymyslí plánovat a stavět dálnice (protože na to nemá již zdroje a ty které může mít nedovolují tenhle proces samovůle), tak by se mělo počkat na to jak dopadne tahle první studie. Je vícero možností, jedna z nich je potáhnout A1 na Černou Horu, další právě pro natočení J-J v Černé Hoře na BiH je natočit A1 na BiH. Ano, teoretické možnosti a taky teoretické nejen pro tyto úvahy, ale taky proto, že ačkoliv to je jen pár km, tak jakýkoliv úsek od Dubrovniku kamkoliv dál nemá přednost před mnoha jinými v zemi. Je brzo na tyto úvahy. To je jako žádat v roce 2000 kudy přesně povede D1 od Košíc po UA. Plán byl a stále je, ale záleží od mnoha možností a proto tam taky byl km rozsah dle variantů. Tak obdoba stavu je tady A1 po Dubrovnik. Posledně v r. 2012 BiH navrhla Chorvatsku, že by snad A1 mohla jít i do Neumu, neporušeným cestováním. K Neumu by vedla odbočka. Ale tyhle úvahy po tom co se staví most Pelješac tak padají, to byla úvaha zda půjde A1 přes Neum v nějaké podobě po domluvě s BiH aneb po pobřeží skrz Pelješac. Tato etapa pokročila a tím pádem se musí nejdřív dořešit kudy povede A1 a jestli se to vyplatí. Tady je ve hře vícero možností, tady se uvažuje i s upgradem DC8. No a pak není známo, jestli rychlostní silnice kolem Dubrovniku v propojení na centrum a letiště s přístavem, zda to již bude mít charakter budoucí A1. Všechno jsou to jen úvahy. Ale je nutno zdůraznit, že se nimi příšlušné úřady zapodívají.

Proces dostavby A1 se jednoduše nyní nachází (ne zcela) na začátku, s mnoha podkladama pro vícero možností jak se rychleji odrazit. Ale prozatím pouze po Dubrovnik respektivě je možnost i jen před město a odsud se napojit na DC8. I tohle byla uvažovaná možnost.

Právě to je na tom hezké, že alespoň se postavil most Dr. F. Tudjmana, který zkrátil čas cestování kolem dlouhé zátoky a opravila se DC8. Ale stále je to poměrně složitá cesta od Ploče po Dubrovnik. Zase bude zásadní zkrácení cestování most Pelješac. Bohužel, jednou je ten jih odřezaný a málo zalidněný, je opravdu brzo uvažovat jestli a kdy vůbec půjde A1 do jiného státu. Nemluvě o tom, že ani nezačíná na hranici s jiným státem jako třeba taková A3, která začiná na jedné straně hranic a končí na opačné. Ten Dubrovnik byl k tomu přidaný později. Kdyby nebyla krize před dekádou, možná to dnes stálo, ale co by kdyby já nemam rád. Snad v dalším roce se situace vyjasní. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí s tím, že jsem tedy aktualizoval i úvodní příspěvek. V tématu je opravdu hodně informací snad ke všemu potřebnému. Pro neaktuálnost jsem zcela odstranil 2 příspevky od uživatele Honda.

V provozu je tedy 480/550 km. (přibližně 87% délky) Původní idea na vytvoření spojení Záhřebu se Splitem by byla již naplněná. Trošku si to Chorvatsko prodloužilo. Poslední úsek byl zde odevzdán v závěru roku 2013. Nyní se buduje (nikoliv dálniční) přemostění na polostrov Pelješac i s napojovacími silnicemi a plánuje již dostavba A1 od Doli po Dubrovnik. Chorvatsko má neustále více projektů v zásobníku, takže docela úspěšně čerpá prostředky z EU. Má více projektů, než li peněz. Politici pak spíš řeší, kam investovat, než že by nebyla podpora pro projekt jako takový. Ovšem investuje se v každém regionu rovnoměrně. Než se dokončí "obcházka Neumu", tak až se vyjasní další balík EU a balík z Fondu obnovy EU, tak v souladu s Dopravní strategií a dalšími je možno pokračovat ve výstavbě A1 dál na Dubrovnik. Netroufnu si říct, jestli se to povede do roku 2030, ale pokud nenastane zásadní zlom, tak se rozhodně ve výstavbě postoupí.

Tady je pro připomenutí minulost: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p118550 , která se tedy nerealizovala: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p127440 , tak to je pro představu a jak jsem tam napsal, tak lze srovnat. A s čím? Tak s tímhle: https://dubrovackidnevnik.net.hr/vijest ... e-projekte a tedy dostavba A1 má stát 9 mld. HRK. To prodražení proti minulosti je pochopitelné, protože Chorvatsko již nestaví levně jako na začátku. Dále, již musí přihlédnout na několik faktorů a řídit se EU pravidly včetně ochrany ŽP. Kdysi v dobách plné výstavby dálnic se zajišťovalo ročně na výstavbu 4-5 mld. HRK a tato dostavba je vidět kam až se plánuje cena. Je to kolem 1 mld. € (když odečteme ty náklady na rychlostní tah na letiště a snad něco udělá soutěž) na 30 km dálnice. Je to prozatím nejisté, ale Chorvatsko na to tlačí a má ten cíl tu A1 dokončit. Jen tedy vzhledem na finanční pozici již stabilizovaných dopravních podniků na to nemá samo zdroje. Dojde čas, stoupnou intenzity na D8 po dostavbě Pelješacu a něco se snad začne stavět.

Další investice, která se tady připravuje je na opačném konci a sice rozšíření skoro 40 km A1 na 6- pruh. Píšu o tom na vícero místech: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 02#p132902 a taky to muselo 1 dekádu počkat na další kroky. Tohle jsou a budou takové největší přímá vydání na stavební práce přímo na A1.

No a co se té výsledné délky týče, tak si je nutno uvědomit, že v trase přes Neum prozatím dálnice není, v trase po moři se nestaví dálniční parametr. Ale souvislé spojení po zemi již díky Pelješacu bude. Co s tím udělá Chorvatsko do budoucna nevím. Jestli bude mít v provozu 510-515 km a bude se "tvářit", že 40 km chybí uprostřed a bude na věky takhle anebo se s tím v budoucnu něco udělá. Všichni říkají o "dostavbě" A1, tak uvidíme. Na druhou stranu jak říkám, původní idea 380 km Zagreb - Split je v provozu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus; obnovené odkazy na prezentace k A1

To, co již nechci dávat k výše uvedenému, co jsem ponechal na investicích do budoucna a stávající délce v provozu je obnovení odkazů na původní brožurky k A1 a několika objektů na nich.

A1 Zagreb - Split, 380 km: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhi ... ija-HR.pdf
A1 Split - Baška Voda; část Dugopolje - Šestanovac: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhi ... VAC_HR.pdf
A1 Split - Ploče; část Dugopolje - Ploče: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhi ... e-hr-r.pdf

A1 tunel Brinje: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhi ... BRINJE.pdf
A1 2. roury tunelů Mala Kapela a Sveti Rok: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhiva/2_cijev.pdf

tlumiče nárazů, nová svodidla
1.jpg
1.jpg (100.59 KiB) Zobrazeno 11578 x
2.jpg
2.jpg (155.32 KiB) Zobrazeno 11578 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Brnak46
Příspěvky: 185
Registrován: 31.10.2019 0:56:17
Bydliště: Brno

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Brnak46 »

Diaľničiar, díky za info :ok:
Chci se zeptat, plánuje se v blízkých letech i dostavba A1 “kolem” Metkoviče a Opuzenu k příjezdovým cestám na most Pelješac? Ten průjezd po D8 z Ploče na jih je taky pěkná otrava.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejdřív si ujasním, co myslíte. Vy narážíte tady na toto?

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p134420

Nebo máte nějakou jinou představu v nějaké jiné silnici? (když tak načrtněte)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Brnak46
Příspěvky: 185
Registrován: 31.10.2019 0:56:17
Bydliště: Brno

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Brnak46 »

Diaľničiar píše:Nejdřív si ujasním, co myslíte. Vy narážíte tady na toto?

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 20#p134420
Ano, přesně tak.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozumím.

Vycházejme z toho obrázku, z té mapy. To, co se stalo začátkem letošního roku, tak to je oznámení ministra dopravy o tom, že se na ministerstvu re-aktivují snahy o dostavbu dálnice A1 Metkovič - Osojnik (to je před Dubrovnikem). Nevím, jestli mám tady ty varianty, ale prostorově s mostem Pelješac:
88416b976547b12e8749a07908b21457_XL.jpg
88416b976547b12e8749a07908b21457_XL.jpg (312.61 KiB) Zobrazeno 11393 x
respektivě s důrazem na A1:
variant.JPG
variant.JPG (56.65 KiB) Zobrazeno 11392 x
Od Metkoviče po křížení na trasu s mostem Pelješac dál na Neum a pak za územím BiH zase dál na Osojnik. Respektivě Ploče - Pelješac a Doli - Dubrovnik. Vysvětlím: Protože ministerstvo na to nemá peníze, tak ve hře je vícero postupností. EU financuje přemostění Pelješacu a spíš se řeší možnost upgradu DC8 dál za BiH po Dubrovnik nebo dálnice Doli - Osojnik. A pak nějaká rychlostní silnice v rámci polostrova Pelješac, ale taky v rámci města Dubrovnik atd., ale z toho plyne, že dokud se nevyjasní možnosti financování a nebude těch peněz dost, tak než si "sedne" provoz mostu Pelješac, tak se nedá (dle mojeho názoru) počítat s tím, že by se během pár následujících let postavila ta část od Metkoviče po to křižování s mostem na Pelješac. Základní rámcová příprava existuje, ale záležet bude od dalších faktorů co a jak se bude připravovat dál dle financí.

Co se týče úprav v tom prostoru, které povedou ke zlepšení napojení se na most Pelješac, tomu se budu věnovat, pokud k tomu naleznu materiály v dalších tématech vzhledem k tomu, že to již nesouvisí s A1; most Pelješac zatraktivní i samotný polostrov a obejde území BiH, ale A1 je pro Chorvatsko samostatný projekt.

Chorvatsko se nevzdává sna postavit dálnici A1 až do Dubrovniku. Patrně ve 3 etapách nebo ve dvou etapách. Prvně (realisticky) Doli - Osojnik (i to nevím, zda v celku) a pak od Metkoviče po Doli respektivě bez pásu přes BiH a tudíž po křižování se s mostem Pelješac. (na to se patrně ptáte) Do té doby bude územní propojení realizováno mostem Pelješac, což Chorvaté nenamítají, ale A1 Ploče - Dubrovnik hodlají jednou dobudovat. Ale zakončím to tím, že nyní na to nejsou peníze. Takže ani v pár nejbližších letech s výstavbou od Metkoviče po most Pelješac se počítat prozatím nedá (než se dostaví most samotný a stáhne další provoz tam s čím Chorvaté počítají).

Obrázek

To, o čem se uvažuje nejvíce je trasa, která má jít od Karamatiči - směrem na přístupové silnice k Pelješacu. Dálnice vedená v původně uvažovaném koridoru by se musela přezkoumat pro zastavanost území v HR a BiH. No, ale i tak je potřebná další příprava. Chorvatské ministerstvo dopravy tlačí tuto dostavbu dálnice do programovacího období do roku 2027. Dopravně by se výstavbou A1 přes Neum popřela stavba mostu Pelješac, a to rozhodně tak skoro EU neschválí. Proto schválí nanejvýš dokončení A1 k mostu Pelješac, ale kdy se tak stane, tak tomu bude předcházet další příprava, a proto to není otázka pár let.

Já vám rozumím, že se ptáte výslovně na vedení A1 až po most Pelješac namísto zdlouhavého cestování po D8, ale v rámci A1 se po most Pelješac nejbližší roky nebude dát dostat. Rozhodně samozřejmě i ta část od Ploče po Pelješac (tak bych to již nazvýval, namísto těch slov jako Metkovič a Karamatiči) bude mít stejný smysl jako Doli - Osojnik co se týče hlavního cíle a síce přibližít Dubrovnik po zemi (přibližít = snížit cestovní časy).

Lépe to v tuto chvíli vysvětlit nedovedu, i když pokud máte jakékoliv otázky na trasování, tak není problém zajít do větší hloubky. Tady totižto celá ta "lokalita", která došla až do Ploče a mírně níže je "zamotaná" a počítalo se s mnoha varianty trasování již i před Ploče. To jsou všechno záležitosti 1,5 dekády zpátky. Nyní je ale nějaký stav a od něj se bude potřeba odrazit. To vše se pak "dokončilo" v roce 2013 odevzdáním do provozu a proto taky HAC vydal brožurku A1/A10 a další návaznosti až k Ploče. Samotné pokračování A1 uvázlo pro peníze ... Pelješac nevyšel pro dálniční parametry a co EU nevyjde, to neproplatí. (takových příkladů je hodně, na Slovensku třeba D3 Svrčinovec - Skalité je taky "jen" 1/2 profil) Plní to účel, že to spojí území v rámci Chorvatska bez nutnosti zacházet do jiného státu. S tím, že ano, od dálnice to je ze severu 1/2 hodiny k mostu. A patrně to tak pár dalších let ještě i bude. Vše to stojí na penězích.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Brnak46
Příspěvky: 185
Registrován: 31.10.2019 0:56:17
Bydliště: Brno

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Brnak46 »

Děkuji moc za komplexní odpověď včetně přiložených map :ok: . Je to škoda, že tento úsek A1 bude ještě několik let chybět, nicméně chápu, že stavba bude velmi nákladná. Navíc intenzity v těchto místech už jsou slabé (i v létě jen okolo 8 000 vozidel/den), v Česku by sotva uvažovali o stavbě silnice první třídy. Takže to nelze Chorvatům zazlívat. I tak je to úžasné, kam až A1 dotáhli.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Není za co. Je postaveno nad plán 100 km A1 (namísto 380 km je 480 km v provozu, i když ale těch posledních cca. 100 km již nešlo do provozu v plánovaných termínech) a mnohem dříve se dobudovalo: 2. tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok.
již starší záměry ...
již starší záměry ...
A.JPG (91.79 KiB) Zobrazeno 11254 x
Nyní je nutno vnímat dluhy silničních podniků, což se muselo řešit. To vyřešené je, ale pokud nechce stát zažít další šokovou terapii, tak lépe plánuje výstavbu a hlavně řeší finanční krytí. Pokud máte 1h času, tak tady je vlastně to, co dělala vláda poslední půl dekádu v dálniční výstavbě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 01#p227901 a sice řešila refinancování dluhů.

Samozřejmě, že dálnice se nestaví jen na dluh. A dále jejich výstavba byla opravdu levná. Chorvatsko stavělo za zcela jiné ceny než třeba ČR/SR. Ale to tady již analyzovat znova nejdu (preference na stavební segment, lepší znalost území, spolupráce s USA a Bechtelem konkrétně u A1, obcházení norem kolem ŽP - to je to, že být teď budovaná A1, tak je mnohem drahší i nad inflační položku od té doby, méně časté MÚK atd.). Jenomže i ten čas pominul: ekonomika tak neroste, mýto sice je, ale jde na splátky dluhů za tu výstavbu 1 tis km dálnic a to je to, že se ta síť budovala masivně všude. A není moc co privatizovat, že by za to bylo dost peněz, jako kdysi. Teď se má privatizovat, ale jde o zadlužené firmy, takže moc volných zdrojů by z toho již nebylo. A extra porce úvěrů jenom tak, tak to nehrozí. A PPP tady pro provoz nemá smysl (jako je na A2, A8/A9) a platit za dostupnost Chorvatsko nechce, to si radši chce postavit vlastními silami, i když možná dojde i variant dalšího PPP pro Chorvatsko. Takže to, co se již nepostavilo, tak to uvázlo. A tak jak je na odkazu, nejvíce se to dotýká dálnic A1, A7 a A11. Jediná A5 má vyřešené zdroje financování a ta se opravdu do pár let postaví. Možná se to povede s A11, ale vzhledem na náklady A1/A7 se to prozatím v tuto chvíli očekávat nedá.

Já se podívám i na rozpočet HAC pro letošní rok a matematika nepouští: provozní výdaje 1 mld. HRK, úroky za úvěry jsou 261 mil. HRK a položka výstavba a mimořádná údržba představuje již v rámci pandemie COVID-19 částku 607 mil. HRK. To je 80 mil. €. Za tyto peníze HAC spolufinancuje výstavbu dálnice A5, tedy koridoru Vc, dále za to postaví nějaké PHS, vylepší odpočívky a realizuje sanaci/větší opravy vícero mostů, tunelů a viaduktů.

Pokud se podívám na rozpočet na roky 2022/2023, tak kromě A5 se již v roce 2020 povedlo zajistit peníze i na A7 Selce - Novi Vinodolski, o čem jsem taky psal. Další peníze jdou na upgrade mýtního systému. A cílem je dokončit A11 postavením úseku Lekenik - Sisak, takže se tam financují dokumentace, archeologický průzkum a je tam taky snaha o zařazení do EU financování tak, aby se to v roce 2022 postavilo.

Tomu se budu já věnovat více v tématu Chorvatsko všeobecně. Pak je ještě možnost číst si stavební výdaje Hrvatske Ceste: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 39#p227739 , z čeho je zřejmé, že s novou výstavbou navíc se tady nepočítá. Tady je největší položka most Pelješac s přístupovýma silnicema a dokud ten nestojí v provozu, tak není možno si letos připravovat další zdroje.

Chorvatsko má hodně projektů v zásobnících. Je jich opravdu více, než jsou finanční možnosti. Ale to je dobře, protože pak může budovat. Tato dekáda, co přichází má být železniční dekádou. Chorvatsko má projekty za 6,7 mld. € do železnic. Takže ty zaostalé tratě a vlaky získají peníze jaké potřebují mít. Silnice dostanou taky peníze, ale bohužel nevidím to reálně opravdu v nejbližších letech, že by se prodloužila A1 od Ploče po Pelješac. Úspěch bude, pokud se to třeba v roce 2022/2023 začne připravovat. Já mohu za sebe říct, že je tlak na to, aby se dálnice A1 do Dubrovniku dostala včetně rychlostních tahů tady ve městě (po letiště). Konala se tady k tomu (ne jedna) konference a jak lze pozorovat, tak Chorvatsko má jisté zastání a ten kapitál sem klidně proudí i do té výstavby. I po válce do PPP dálnic A2, A8/A9. I když do společných projektů, ale to byla taky forma tehdejších vlád.

Silniční výdaje jsou navázané na dálnice. Ty dálnice v Chorvatsku jdou ve zcela nových trasách. A právě k nim se musejí budovat přivaděče, i 4- pruhové. A ty dálnice neřeší tím pádem pobřežní tah, který se taky ale rozvíjí. Tím pádem se nyní upřednostňují tyto investice. Nedá se donekonečna masivně budovat, když jsou každých 10 let krize (oni tady válka, pak nedávná finančně-dluhová, nyní pandemie). To je opravdu úspěch, že se vůbec tolik km na A1 povedlo postavit a uvést do provozu. :P I s tím vědomím, že klidně dalších 10 let se neodezvdá nic dalšího na A1.

Tady jsem napsal zmínku o konání konference
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p129646
Ministr dopravy zároveň informoval, že se plánuje konference ohledně financování dálnice A1 Doli - Dubrovnik tak, aby jí bylo možno zahájit v souběhu dokončení mostu Pelješac. A zároveň informoval, že pro vládu bude velmi obtížné najít zdroje na spolufinancování mostu Pelješac, ale je to priorita a projekt se realizovat bude a čeká se již jen na ukončení procesu s EU. Na řadě je pak již vyhlášení tendru.

Tady další: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p173370
O víkendu se ukončila veliká mezinárodní silniční konference právě zde v Dubrovniku, které se účastnilo asi 500 odborníků z celého světa pod záštitou státního silničního podniku Hrvatske Ceste. Ministr dopravy řekl, že v rámci města se posune blíže do realizace i zmiňovaná rychlostní silnice z města po letiště. Je to logický krok vzhledem k velikým investicím na samotném letišti.

A bylo jich víc. A ten zájem je. Jenomže je to stát, který se zaváže k jakékoliv další formě dostavby, takže si to musí uvážit.

Závěr: nejbližší roky tady nové km, které usnadní spojení Ploče - Pelješac a Doli - Osojnik v provozu nebudou. Úspěch bude, pokud se načrtne další realizace a možnosti financování. Přáním je do roku 2027 alespoň něco. A vzhledem k faktu, že toho chybí v dálniční síti poměrně málo, ta šance tady na to existuje. Do té doby se snižují dluhy, dostavuje most Pelješac a řeší dopady COVID-19 na ekonomiku.

Cestování do Dubrovniku se hodně zkrátilo. Jednak A1 Split - Ploče. Jednak most Dr. Franja Tudjmana před Dubrovnikem. Nyní most Pelješac. Nedá se říct, že by se s tím nic nedělalo. Zkrátit se to má i proto, že se pak může posunout rozvoj turizmu podél pobřeží. Dubrovnik sám těží z pozice přístavu pro velké lodě pro turisty. A taky těží a přizpůsobuje tomu klientelu. Kromě toho je tady letiště. Ostatně když chybí to přímé silniční spojení a železnice tady taky absentuje, tak to ani jinak nejde. Jde ale o to, že prvním plánem končila A1 ve Splitě. Takže již to je značný posun, že jak od Splitu na jih jde A1, tak po pobřeží se staví 4- pruh po Omiš ... což naopak uvázlo taky, ale se dostavuje.

Tím jsem patrně pro tuto chvíli vyčerpal vše, co šlo k tomu napsat, doplnit či uvést na pravou míru. (pokud se nechci vracet 1,5-2 dekády zpátky)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Tendr na: Příprava (idejní záměr), EIA atd.: IZRADA IDEJNOG PROJEKTA, PROCJENE UTJECAJA ZAHVATA NA OKOLIŠ, STUDIJE OPRAVDANOSTI I ISHOĐENJE LOKACIJSKE DOZVOLE ZA IZGRADNJU AUTOCESTE A1 ZAGREB - SPLIT - DUBROVNIK, SEKTOR METKOVIĆ - DUBROVNIK

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=4808648
1x.JPG
1x.JPG (39.4 KiB) Zobrazeno 10786 x
2x.JPG
2x.JPG (100.27 KiB) Zobrazeno 10786 x
3x.JPG
3x.JPG (68.41 KiB) Zobrazeno 10786 x
4x.JPG
4x.JPG (96.35 KiB) Zobrazeno 10786 x
5x.JPG
5x.JPG (48.71 KiB) Zobrazeno 10786 x
6x.JPG
6x.JPG (60.9 KiB) Zobrazeno 10786 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní dálniční společnost Hrvatske Autoceste (HAC) plánuje zahájit dostavbu dálnice A1 v roce 2024 a dokončit jí v roce 2029. Co km, to asi 26 mil. € a tedy snad nejdrahší dálnice v Chorvatsku. Jinak řečeno:

*47 km dálnice v plném profile
*14,7 km spojovacích silnic
*to vše za 9,1 mld. HRK aneb 1,2 mld. €

HAC zaměřil pozornost na dokončení veškerých dokumentací, povolení a projektů s cílem získat stavební povolení.

Prakticky jsem to rozepsal ve výše uvedených příspěvcích. Detaily jsou zde: https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/n ... a-20210329 .

Dostavba A1 bude drahá pro mnoho úseků, které jdou "po objektech" s nevyhnutností postavit přivaděče, částečně v parametrech rychlostních silnic včetně realizace vícero MÚK.

HAC plní cíl ministra dopravy, který se přednedávnem jasně vyjádřil, že ačkoliv ještě neví ž čeho se zaplatí dostavba A1, ale je cílem v rámci všech finančních nástrojů a možností zajistit cíl pro dovedení A1 před Dubrovnik do konce roku 2030. Tomu odpovídají jak neustále častější témy v médiích, ale také již tendry na první práce a zvýšená pozornost ze strany HAC.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno v 09/2020:
Diaľničiar píše:Ministr dopravy nedávno navštívil Šibensko-kninskou župu a v rámci debat se probírala taky téma dalšího napojení na dálnici A1 a sice budoucí uzel Podi. Již se ukončila některá dokumentace a následovat budou i další.

Detail je pak k dispozici třeba zde:

https://www.hac.hr/index.php/hr/javna-n ... jecaj/7394
https://eojn.nn.hr/SPIN/application/ipn ... id=4200172
No a zadal se tendr na realizaci uzlu Šibenik - Podi v odhadovaných nákladech 40 mil. HRK. Obnáší to realizaci 4,1 km spojovací silnice a práce na 1 km na dálnici A1. Podi je rozvíjející se hospodářský areál.

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=5093006
A1.JPG
A1.JPG (200.64 KiB) Zobrazeno 9224 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

kdysi ... a dávám jen do souvislostí

EuroTAP ocenil v roce 2005 tunel Plasina jako 2. nejbezpečnější tunel v Evropě. Tunel Plasina se nachází na 151. km dálnice A1 v n.v. kolem 540m. Má 2 tunelové roury stejné délky asi 2,3 km, v každé jsou 2 JP. Roury jsou propojené 5 přechody: 4 pro chodce a 1 pro vozidla. Je vybaven na tu dobu nejlepším tunelovým vybavením z hlediska větrání, zásobení vodou, protipožárných systémů, kamerovým dohledem, elektrickým napájením, telekomunikačním zázemím atd. Postaven byl do 15 měsíců s průměrným ražením 7,5m. Za kvalitu a bezpečnost oceněn jak jsem uvedl.

Když zalovím ve fóru, tak natrefíme na stav údržby a sice špatné šachty a poklopy, co vedlo k DN; http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... ina#p95319 . To jsou ty paradoxy, že nestačí jen dobře postavit a kvalitně vybavit, ale se i starat. A bohužel, ale ta údržba a opravy a pravidelné menší práce upadají min. v těch letech pro finanční obtíže.
TP.JPG
TP.JPG (107.76 KiB) Zobrazeno 8133 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 30.11. se otevřelo za účasti ministra dopravy nové datové centrum dálnice A1 v hodnotě 11 mil. €.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... a-a1/23056

Řízení kritické infrastruktury, technické ochrany se rozkládá na 2122 m2, přičemž na jeho realizaci se použilo 220t výstuží a 5500t betonu.

Projekt je v souladu s digitální transformací Chorvatska.

Realizace trvala 1 rok.


S dostavbou dálnice před brány města Dubrovnik se počítá do období 2025 - 2029. Do té doby má být výstavba plně připravená. To tady ale již je s podrobnostma o pár příspěvků výše. Na rozdíl od třeba A7 se ale s A1 doopravdy počítá v plném profilu a jedná se o státní prioritu, aby se ekonomicky zhodnotil přínos úseků za Splitem po Ploče a aby se vytvořila kvalitní alternativa napojení jižních území se zrychlením dostupnosti. Mj. to vytváří součást koridoru EU, Jadersko-Jónského spojení, ať už pak povede kamkoliv.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový sjezd z A1 do Splitu se zahajuje 1. fází do realizace

Nový dálniční přivaděč: Uzel Vučevica, dálnice A1 - město Split, státní silnice D8 si žádá si vybudovat tunel Kozjak se silnicí, třeba tady jsou mapy a informace: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 97#p227997 .

Před 20 rokama se plánovalo i jiné a sice tehdejší premiér Sanader (zvaný slibotechna; zahájil vícero staveb, které dodnes nestojí nebo se muselo restartovat atd.) mluvil o dalším exitu pro Split. V každém případě se zahájila taková 1. část, která k tomu povede.

Hrvatske Ceste začínají s budováním nového vstupu do města Split: trasa uzel Vučevica a tunel Kozjak. Dne 13.12. vybral investor HC společnost Euro-Asfalt z BiH, která má postavit přivaděč ke: čvor "Vučevica" na A1 - na čvor D8, poddionica čvor "Vučevica" - sjeverni portal tunela Kozjak. Oč jde?

Řeč je o 400m dlouhé silnici, kterou se propojí dálnice s budoucí státní silnicí. Výstavba vyjde na 26,2 mil. HRK bez DPH. Výstavba potrvá 1 rok.

3 dny poté HC vydávají výzvu na předběžné konzultace na výstavbu 6,85 km spojovací silnice uzel Vučevica - po spojnici se státní silnicí D8 u Kaštel Kambelovec. Tato bezmála 7 km silnice v sobě zahrnuje i 2,55 km tunel Kozjak. Tohle předběžně vychází na 625 mil. HRK bez DPH. Tunel bude mít 1 rouru se 2 pruhama. Vedle se ale postaví evakuační roura s 11 přechody do hlavní roury. Kromě tunelu se postaví 2 viadukty: 151,5m a 225m dlouhé. A další objekty. Doba výstavby má být 36 měsíců. S výstavbou se počítá začat na podzim 2022.

Výstavbou tohoto uzlu se dosáhne odlehčení uzlu Dugopolje a výhledově ho lze napojit až na stavby vedoucé po Omiš.

https://www.jutarnji.hr/video/news/prij ... t-15136819
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A1 (Zagreb - Bosiljevo - Split - Ploče - Dubrovn

Příspěvek od Diaľničiar »

výše by toho již bylo moc, takže další zpráva; lze si všimnout rychlost výsledku a zohlednění cenové inflace ve stavebnictví

psáno v 05/2021: (zadání tohoto tendru)
Obrázek
Diaľničiar píše:psáno v 09/2020:
Diaľničiar píše:Ministr dopravy nedávno navštívil Šibensko-kninskou župu a v rámci debat se probírala taky téma dalšího napojení na dálnici A1 a sice budoucí uzel Podi. Již se ukončila některá dokumentace a následovat budou i další.

Detail je pak k dispozici třeba zde:

https://www.hac.hr/index.php/hr/javna-n ... jecaj/7394
https://eojn.nn.hr/SPIN/application/ipn ... id=4200172
No a zadal se tendr na realizaci uzlu Šibenik - Podi v odhadovaných nákladech 40 mil. HRK. Obnáší to realizaci 4,1 km spojovací silnice a práce na 1 km na dálnici A1. Podi je rozvíjející se hospodářský areál.

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=5093006
A1.JPG
HAC má výsledky tendru: https://i.imgur.com/TywG8nv.jpg a vybral si společnost Saraden pro realizaci uzlu Podi na dálnici A1 u Šibeniku pro ekonomické zájmy u dálnice A1.

Zde je smlouva: https://i.imgur.com/IZxlYcc.jpg , kde je tedy zřejmé, že cena je nižší i proti odhadované po její aktualizaci aneb tedy 43 mil. HRK bez DPH. (5,7 mil. €). Bez aktualizace by byla již vyšší.

Zde je přesnější širší nákres, co se za to postaví: https://i.imgur.com/HBOuIbB.jpg .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“