Není za co. Je postaveno nad plán 100 km A1 (namísto 380 km je 480 km v provozu, i když ale těch posledních cca. 100 km již nešlo do provozu v plánovaných termínech) a mnohem dříve se dobudovalo: 2. tubusy tunelů Mala Kapela a Sveti Rok.
- již starší záměry ...
- A.JPG (91.79 KiB) Zobrazeno 11398 x
Nyní je nutno vnímat dluhy silničních podniků, což se muselo řešit. To vyřešené je, ale pokud nechce stát zažít další šokovou terapii, tak lépe plánuje výstavbu a hlavně řeší finanční krytí. Pokud máte 1h času, tak tady je vlastně to, co dělala vláda poslední půl dekádu v dálniční výstavbě:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 01#p227901 a sice řešila refinancování dluhů.
Samozřejmě, že dálnice se nestaví jen na dluh. A dále jejich výstavba byla opravdu levná. Chorvatsko stavělo za zcela jiné ceny než třeba ČR/SR. Ale to tady již analyzovat znova nejdu (preference na stavební segment, lepší znalost území, spolupráce s USA a Bechtelem konkrétně u A1, obcházení norem kolem ŽP - to je to, že být teď budovaná A1, tak je mnohem drahší i nad inflační položku od té doby, méně časté MÚK atd.). Jenomže i ten čas pominul: ekonomika tak neroste, mýto sice je, ale jde na splátky dluhů za tu výstavbu 1 tis km dálnic a to je to, že se ta síť budovala masivně všude. A není moc co privatizovat, že by za to bylo dost peněz, jako kdysi. Teď se má privatizovat, ale jde o zadlužené firmy, takže moc volných zdrojů by z toho již nebylo. A extra porce úvěrů jenom tak, tak to nehrozí. A PPP tady pro provoz nemá smysl (jako je na A2, A8/A9) a platit za dostupnost Chorvatsko nechce, to si radši chce postavit vlastními silami, i když možná dojde i variant dalšího PPP pro Chorvatsko. Takže to, co se již nepostavilo, tak to uvázlo. A tak jak je na odkazu, nejvíce se to dotýká dálnic A1, A7 a A11. Jediná A5 má vyřešené zdroje financování a ta se opravdu do pár let postaví. Možná se to povede s A11, ale vzhledem na náklady A1/A7 se to prozatím v tuto chvíli očekávat nedá.
Já se podívám i na rozpočet HAC pro letošní rok a matematika nepouští: provozní výdaje 1 mld. HRK, úroky za úvěry jsou 261 mil. HRK a položka výstavba a mimořádná údržba představuje již v rámci pandemie COVID-19 částku 607 mil. HRK. To je 80 mil. €. Za tyto peníze HAC spolufinancuje výstavbu dálnice A5, tedy koridoru Vc, dále za to postaví nějaké PHS, vylepší odpočívky a realizuje sanaci/větší opravy vícero mostů, tunelů a viaduktů.
Pokud se podívám na rozpočet na roky 2022/2023, tak kromě A5 se již v roce 2020 povedlo zajistit peníze i na A7 Selce - Novi Vinodolski, o čem jsem taky psal. Další peníze jdou na upgrade mýtního systému. A cílem je dokončit A11 postavením úseku Lekenik - Sisak, takže se tam financují dokumentace, archeologický průzkum a je tam taky snaha o zařazení do EU financování tak, aby se to v roce 2022 postavilo.
Tomu se budu já věnovat více v tématu Chorvatsko všeobecně. Pak je ještě možnost číst si stavební výdaje Hrvatske Ceste:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 39#p227739 , z čeho je zřejmé, že s novou výstavbou navíc se tady nepočítá. Tady je největší položka most Pelješac s přístupovýma silnicema a dokud ten nestojí v provozu, tak není možno si letos připravovat další zdroje.
Chorvatsko má hodně projektů v zásobnících. Je jich opravdu více, než jsou finanční možnosti. Ale to je dobře, protože pak může budovat. Tato dekáda, co přichází má být železniční dekádou. Chorvatsko má projekty za 6,7 mld. € do železnic. Takže ty zaostalé tratě a vlaky získají peníze jaké potřebují mít. Silnice dostanou taky peníze, ale bohužel nevidím to reálně opravdu v nejbližších letech, že by se prodloužila A1 od Ploče po Pelješac. Úspěch bude, pokud se to třeba v roce 2022/2023 začne připravovat. Já mohu za sebe říct, že je tlak na to, aby se dálnice A1 do Dubrovniku dostala včetně rychlostních tahů tady ve městě (po letiště). Konala se tady k tomu (ne jedna) konference a jak lze pozorovat, tak Chorvatsko má jisté zastání a ten kapitál sem klidně proudí i do té výstavby. I po válce do PPP dálnic A2, A8/A9. I když do společných projektů, ale to byla taky forma tehdejších vlád.
Silniční výdaje jsou navázané na dálnice. Ty dálnice v Chorvatsku jdou ve zcela nových trasách. A právě k nim se musejí budovat přivaděče, i 4- pruhové. A ty dálnice neřeší tím pádem pobřežní tah, který se taky ale rozvíjí. Tím pádem se nyní upřednostňují tyto investice. Nedá se donekonečna masivně budovat, když jsou každých 10 let krize (oni tady válka, pak nedávná finančně-dluhová, nyní pandemie). To je opravdu úspěch, že se vůbec tolik km na A1 povedlo postavit a uvést do provozu.
I s tím vědomím, že klidně dalších 10 let se neodezvdá nic dalšího na A1.
Tady jsem napsal zmínku o konání konference
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p129646
Ministr dopravy zároveň informoval, že se plánuje konference ohledně financování dálnice A1 Doli - Dubrovnik tak, aby jí bylo možno zahájit v souběhu dokončení mostu Pelješac. A zároveň informoval, že pro vládu bude velmi obtížné najít zdroje na spolufinancování mostu Pelješac, ale je to priorita a projekt se realizovat bude a čeká se již jen na ukončení procesu s EU. Na řadě je pak již vyhlášení tendru.
Tady další:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p173370
O víkendu se ukončila veliká mezinárodní silniční konference právě zde v Dubrovniku, které se účastnilo asi 500 odborníků z celého světa pod záštitou státního silničního podniku Hrvatske Ceste. Ministr dopravy řekl, že v rámci města se posune blíže do realizace i zmiňovaná rychlostní silnice z města po letiště. Je to logický krok vzhledem k velikým investicím na samotném letišti.
A bylo jich víc. A ten zájem je. Jenomže je to stát, který se zaváže k jakékoliv další formě dostavby, takže si to musí uvážit.
Závěr: nejbližší roky tady nové km, které usnadní spojení Ploče - Pelješac a Doli - Osojnik v provozu nebudou. Úspěch bude, pokud se načrtne další realizace a možnosti financování. Přáním je do roku 2027 alespoň něco. A vzhledem k faktu, že toho chybí v dálniční síti poměrně málo, ta šance tady na to existuje. Do té doby se snižují dluhy, dostavuje most Pelješac a řeší dopady COVID-19 na ekonomiku.
Cestování do Dubrovniku se hodně zkrátilo. Jednak A1 Split - Ploče. Jednak most Dr. Franja Tudjmana před Dubrovnikem. Nyní most Pelješac. Nedá se říct, že by se s tím nic nedělalo. Zkrátit se to má i proto, že se pak může posunout rozvoj turizmu podél pobřeží. Dubrovnik sám těží z pozice přístavu pro velké lodě pro turisty. A taky těží a přizpůsobuje tomu klientelu. Kromě toho je tady letiště. Ostatně když chybí to přímé silniční spojení a železnice tady taky absentuje, tak to ani jinak nejde. Jde ale o to, že prvním plánem končila A1 ve Splitě. Takže již to je značný posun, že jak od Splitu na jih jde A1, tak po pobřeží se staví 4- pruh po Omiš ... což naopak uvázlo taky, ale se dostavuje.
Tím jsem patrně pro tuto chvíli vyčerpal vše, co šlo k tomu napsat, doplnit či uvést na pravou míru. (pokud se nechci vracet 1,5-2 dekády zpátky)