Nové informace, kromě těch, které jsou uvedené prozatím nejsou. Resp., že bych mohl již napsat "tehdy a tehdy se začíná dostavba". Posledně byla zmínka "že se může začít na podzim v 2022", takže od teď se snad někdy brzo dočkáme. Tak nebo tak, i když by se v lednu ´23 zakoplo do země lidově řečeno, tak vzhledem k potřebné době výstavby se svezeme nejdříve v polovině 2025.
Je to ve stadiu příprav, které vedou k dostavbě. To není proces na půl roku ani rok. Řeší se financování. Nebo-li délka koncese, ale to je v základu zase jen financování. Tato dálnice tam, kde není v plném profilu byla tak postavená i proto, že již tehdy to "finančně nevycházelo", tak se zvolil tento model. A nevycházelo to do roku 2020 ... důvod, že by to mohlo být dokončeno "rychleji" se objevil s příchodem pandemie a zdrojovým financováním Fondu obnovy. Tato dálnice byla v době realizace nejdrahší na km ze všech co se staví v Chorvatsku v té době a to se tam ještě tedy neudělal tento plný profil. Jeho dostavba dnes vychází na snad 30 mil. € na 1 km a to je na místní poměry stále příliš velká částka, ale na druhou stranu jsou vytvořené podmínky: ve SLO je dálnice a v létě je ta situace již dopravně neúnosní na A2.
- Úplný profil na té části dálnice se neudělal, protože to bylo pro tehdejšího koncesionáře, společnost Walter Bau, která tuto dálnici stavěla a spolufinancovala, příliš drahé. Akcionáři této dálnice jsou chorvatská vláda (49 procent) a Pyhrn Concession Holding z Kolína nad Rýnem, jejímž vlastníkem je rakouský Strabag (51 procent), který se zahájením projektu souhlasil před dvěma lety, ale kamenem úrazu byl model financování. Strabag byl poté připraven stavbu financovat pod podmínkou, že koncese na správu této silnice bude prodloužena o dalších deset let. Chorvatská strana naopak nabídla prodloužení o pět let.
Je k tomu potřebná příprava, ta se viz výše uvedený příspěvek realizuje a projektuje. Snad to je i hotovo.
Místopředseda vlády a ministr Butković zmínil dostavbu dálnice Záhřeb-Macelj ve spolupráci s koncesionářem, když zahajoval 21. listopadu tohoto roku v Opatiji 9. kongres Chorvatské silniční společnosti – Via Vita:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 67#p263567 , tedy je to tzv. "živý projekt". Předpokladem pro dostavbu bylo zapojení Fondu obnovy. Pokud ne tento variant, tak jiné zdrojové financování. Až se tohle rozlouskne (protože peníze jsou vždy až na 1. místě
), tak se dá pokračovat dál, protože od toho se bude odvíjet délka koncese. Podobný problém byl u Bina Istra s dostavbou 2. roury tunelu Učka, kde se prodlužovala koncese. Kde se řešilo financování, kde to musela schvalovat EK/EU. Jsou to náročné postupy. V nejlepším zaberou 2 roky a přitom si koncesionář paralelně dokončí přípravu společně se státem.
Navíc, původní odhad byl 70 mil. €. S alternativou až 100 mil. €. A pak se ta cena odvíjela jinam. To mohlo sehrávat roli "v odkladu" z podzimu 2022 "na později".
V rámci Národního plánu obnovy a udržitelnosti je na projekty dopravní infrastruktury vyčleněno 5,49 mld. HRK. To není ani 1 miliarda eur, ale celková hodnota významných investic do dálnic je více než 2,87 miliardy eur a do státních silnic 1,65 miliardy eur. Stát si musí umět vybrat a Chorvatsko nemá v dopravní infrastruktuře nouzi o připravené projekty.
Původní předpoklad zahájení prací byl konec roku 2022.
Výstavba má trvat 2,5 roku.
Hotovo má být do 2027/2030.
Takže není dáno, že se musí začít v roce 2022 a ani začátek 2023 ... ale doufejme, že to bude brzo, protože je to v letních měsících nepřiměřený špunt a moc jiných alternativ nevidím.
Platí, že tento projekt, se kterým se zajistí dostavba na plný profil A2 (4,15 km) Záhřeb - Macelj - prozatím 100 milionů eur patří mezi nejvyšší státní priority Chorvatska. To je dobře jako celek, protože je řada projektů, které tam již nepatří a patří mezi priority, na které má "dozrát čas" jako je třeba dostavba dálnice A7. Protože bohužel, ale na všechno co chybí ty peníze nejsou. A Chorvatsko již nikdo nebude 2. krát zachraňovat před bankrotem jeho infrastukturních firem. Pokud by nastala situace, že tohle bude 100% připravené a budou peníze a stát nebude mít připravené v té chvíli nic, tak se to určitě upřednostní. (musí ale nastat shoda u prodloužení koncese; AZM chtěl posledně +10 let, stát +5 let a jsme zase u poměru zdrojového financování)
Další informace k A2 jsou třeba tady v této studijní práci Provozní Charakteristika A2:
https://repozitorij.fpz.unizg.hr/island ... m/PDF/view z r. 2020 pod vedením prof. Hozjana. V tomto roce bylo ještě staré hodnocení, které bylo negativní pro možnou skorou dostavbu právě pro zmiňované náklady a tam i rozepsanou finanční zátěž.