Chorvatsko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko soustavně čelí tlaku ze strany UNESCO a dalších organizací, aby zabránilo přeplňování vzácných lokalit. Dubrovnické hradby nebo park Plitvice čelí náporu ze strany turistů až to začíná ohrožovat to, pro co jsou zapsané v různých seznamech. Chorvatsko několikrát zvyšovalo vstupné na dubrovnické hradby a dělá to opravdu radikálně a nyní po dalších urgencích směrem na Plitvice se odhodlalo razantně navýšit vstupné i sem.

V roce 2018 výrazně zdražilo vstupné do národního parku Plitvická jezera, např. pro jednotlivce v prázdninových měsících ze 180 na 250 kun (+39%), mimo hlavní sezónu ze 110 na 150 kun. Zdražování je napříč dalších parků ... https://chorvatsko.cz/aktual/ceny-vstup ... parku.html .

V tomto roce hodlá Chorvatsko maximálně vytěžit z enormního přílivu turistů, zvedá se pobytový poplatek, razantně se zvedl i poplatek za kotvení, zvyšuje se vstupné do národních parků a do historických památek. Mnoho měst zvyšuje nebo zcela zpoplatňuje parkování v centrech, v přístavech atd. Část prostředků jde ale zpátky do údržby pláží, investicí do nových parkovišť a oprav dalších památek atd. Z toho co se vybere na hradbách v Dubrovniku se udržují další památky v celém regionu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stránka http://hac.hr/ prošla grafickou úpravou i doplněním nových informací. :idea:

Dále, Chorvatsko chce zavést € a také vstoupit do prostoru Schengenu. Jsou to nové cíle pro Chorvatsko. Chorvatsko už nepodléhá proceduře nadměrného rozpočtového schodku a v roce 2019 bude splňovat kritéria pro vstup do kurzového mechanizmu ERM II, do něhož chce vstoupit v roce 2020, kdy bude Chorvatsko předsedat Evropské komisi. Guvernér Chorvatské národní banky Boris Vujčić potvrdil, že Chorvatsko je velmi "euroizovaná" země protože až 80 % bankovních vkladů a poskytnutých úvěrů je v eurech a většina zahraničního obchodu se uskutečnňuje se zeměmi eurozóny. Guvernér Vujčić spatřuje prospěšnost zavedení eura v eliminaci kurzových rizik v hospodásřství, snížení nákladů na transakce a nákladů na úvěry a snížení rizik od vlivu měnových a bankovních krizí. Zavedení eura podpoří mezinárodní obchodní výměnu a zahraniční investice a umožní přístup k mechanizmům finanční pomoci eurozóny.

A již jsou vyčíslené příjmy z cestovního ruchu za rok 2017: 11 miliard EUR. :ok: Podíl na tvorbě HDP je tak mezi 20 a 25% což je opravdu veliké číslo.

A ještě jedna informace: počet turistů za 01/2018 stoupl oproti 01/2017 o 20% a počet přenocování o 17%. Potvrzuje se 2-ciferní růst, ale že to bude až v 20% nečekal nikdo. Nejvíce turistů z hlediska přenocování navštívilo Záhřeb.

Chorvatsko se již několik let prezentuje přes své turistické agentury jako destinace, která má co nabídnout celoročně. :idea: Ostatně před-sezónní a po-sezónní období stoupá z hlediska návštěvnosti prudce již více let po sobě. Celkově segment cestovního ruchu roste nepřetržitě prudce od roku 2015. Každým dalším rokem jsou nové rekordy všech ukazatelích. Co se pak týče dopravy, tak stoupá prudce jak provoz na letištích, tak přepravenost na lodních linkách a segment pozemní dopravy rovněž mírně vzrostl. Mnoho úseků silnic a dálnic již je na pokraji kapacit. Více informací za leden: http://mint.hr/vijesti/odlican-pocetak- ... enja/11783 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Na Zadar a Nin tento týden 11.9. spadlo 280mm srážek za 24h, což mělo za následek rozsáhlé povodně, při kterých je zničeno/poškozeno i mnoho silnic včetně státních.
Ministr dopravy již byl místo prohlédnout, skonstatoval, že velké škody jsou na obecním a župním majetku, ale až se sečtou i na státním, tak vláda samozřejmě pomůže poškozené stavby opravit. Více informací z ministerstva dopravy: http://mppi.hr/default.aspx?id=34009 .

Vláda schválila 27 mil. HRK pro obnovu mostů a silnic ve městě Nin. Více pak zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=34344 .

A dále vláda schválila balík ve výši 650 mil. HRK pro samosprávní jednotky do 5000 obyvatel na 212 projektů lokálních silnic. Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=34306 . Koncem roku 2017 se přitom schválila i mimořádná dotace na údržbu a rekonstrukce župních silnic a to ve výši 100 mil. HRK. Stát tak do silnic nižších kategorií nasměroval v propočtu již 100 mil. €. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Aby nebylo všechno v 1 příspěvku, tak ještě extra Počet mrtvých za rok 2017 :arrow:

*stoupl na 331 lidí (+7% oproti r. 2016)
*cílem pro rok 2020 je výrazně nižší číslo a tedy rok 2017 nezapadá do plánu jak to dosáhnout
*co se týče vývoje v letošním roce, tak do 15.2. zemřelo na silnicích 27 lidí (+4 oproti stejnému období 2017)

Průměr EU je 5,5 mrtvých na 100.000 obyvatel. Průměr v Chorvatsku je 7,8 a je to tedy dno EU z tohoto hlediska. Jako problém je spíše nedodržování základních bezpečnostních principů u řidičů: nezapínání bezpečnostních pásů, nenasazování si přileb při jízdě na motorce atd. Nedávno vyšla i zpráva, ve které se konstatuje, že skladba vozidel v Chorvatsku je z hlediska stáří a ekologie na tom rovněž velmi špatně.


Dále, růst HDP v roce 2017 zpomalil :arrow:

*a to na +2,8%, přičemž v roce 2016 to bylo +3,2%
- růst HDP se v 4.Q zpomalil na +2%, nejméně od 2015
- ekonomové původně dávají hodnoty na 3,1 - 3,2%
*za slabším růstem je odložení větších projektů, tudíž zpomalení čerpání EU fondů a odkázaná ekonomika na spotřebu domácností, které ale stále výrazněji nepociťují oživení hospodářství
*v tomto roce se zvýší investice do cestovního ruchu o +15% a zároveň se mají zahájit větší projekty; třeba i výstavba mostu Pelješac
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 17:51:21, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

tady mám půlroční informační deficit, bohužel, ale samozřejmě nepřidám výkazy za provoz za jednotlivé víkendy nebo měsíce, ale až později shrnutí výnosů za celé léto a rok

vzhledem k pádu mostu v Janově se otevřela debata ke stavu mostních objektů v Chorvatsku :arrow:

*mosty ve správě HAC, tedy dominantního provozovatele dálniční sítě jsou převážně ve velmi dobrém až dobrém stavu, přičemž HAC uvádí za faktor i výsledek jednoduché údržby, kdy 99% mostů má stejné konstrukční prvky (mnohokrát popsáno v rámci výstavby jednotlivých úseků atd.)

*mosty ve správě HC, tedy státního provozovatele státních silnic I. třídy jsou z 30% ve stavu, který si vyžaduje opravy :idea: a je nutno ale dodat, že letos se 82 mostů z celkem 1473 má opravit, ale na tyto mosty se teprve provádí studie pro rozsah oprav a jen studie stojí 2 mil. HRK

*problém má samotní město Záhřeb, kde z 8 hlavních mostů je 6 ve špatném stavu, do některých se 60 let neinvestovalo, ale v rámci hlavního města, kde jsem letos byl vícero dnů jako turista napíšu do příslušného vlákna postřehy :)

Jsou jiné země, kde se mosty uzavírají a nedá se po nich vůbec jezdit jako třeba Slovensko, ale netýká se to zas těch dálničních, které se stačí prozatím stále udržovat v dobré kondici, ale to samé má tedy i Chorvatsko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda v 05/2018 schválila pro letošní rok pro Hrvatske Autoceste následující hospodářský plán: dle plánu 2017 - 2020 (vlákno HR všeobecně se dá dohledat) se plánuje proinvestovat na výstavbě a údržbě celkem 639 mil. HRK. Je to jeden z nejslabších roků co do rozpočtu, ovšem důležitý aspekt je, že plán je v souladu s reformou celého silničního sektoru. Na samotnou novou výstavbu pak směruje 229 mil. HRK.

Hlavní investiční aktivity pro rok 2018: pokračování výstavby dálnice A5 a to především plný profil Osijek - most Drava, dále dokončení stavebních prací na DC12 Vrbovec 2 - Farkaševac, PHS na A3, dokončení křižovatky Lipovljani, rekonstrukce A4 Zagreb - Goričan a další menší práce.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=36507
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

I když ne týdenně tak nakonec jsem si našel čas napsat stav výběru mýtného za prvních 7 měsíců :arrow:

*vybralo se o 100 mil. HRK více než v roce 2017 (asi 13,5 mil. €)
*největší provoz byl na A1 Bosiljevo 2 - Ploče, 1,9 mil. vozidel a mýto 136,3 mil. HRK
*celkem se na síti dálnic v rámci HAC a ARZ vybralo 1,6 mld. HRK bez DPH
- na této síti projelo 32,5 mil. vozidel (+1,5 mil. vozidel oproti roku 2017)
*po dálnici A3 Bregana - Zagreb - Lipovac projelo skoro 10 mil. vozidel a vybralo se tady 527 mil. HRK
*z hlediska skupin vozidel je nárůst u všech; u 1. o +4,6%, u 2. o +7,4%, u nákladních o +4%

I nadále tedy stoupá provoz a stejně tak i výběr na mýtném.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

aktuální vývoj v dopravní infrastruktuře & hospodářství:

Chorvatsko po stabilizaci zadlužení státního silničního sektoru plánuje provést další snížení státní finanční zátěže v dopravě a to vyhledáním strategického partnera pro Croatia Airlines a zároveň se připravuje celková restrukturalizace železniční infrastruktury a dopravy, což je dle ministra dopravy dokonce ještě větší sousto než jsou kroky v silnicích a dálnicích, ale je na to i politická vůle to provést. Zároveň ministr dopravy informoval, že dálnice jsou již v úzadí nové výstavby za silnicemi I. třídy a železnicemi, na kterých běží projekty v nákladech kolem 20 mld. HRK díky EU fondům. To jsem tady nedávno někde psal, dalo by se to dohledat, když jsem rozebíral dopravní fondy pro Chorvatsko a co zbyde, když se ještě odečtou náklady na most Pelješac. Moc toho tehdy nezbylo, to bylo tehdy pro ilustraci.

Důležitost přikládá stát ještě i námořní infrastruktuře a dopravě, kde ty investice do přístavů, mol a lodních trajektů jsou tak jak v případě železnic rovněž v řádu miliard €.

Konečně se díky preferenci železniční sítě celková struktura dopravní infrastruktury v Chorvatsku začíná srovnávat. Zlepšení se dá očekávat díky fondům 2021-2027.

Co se týče možností financování dalších úseků dálniční sítě, tak se dá předpokládat, že v dlouhodobém horizontu budou stoupat dálniční příjmy a díky stabilizaci zadlužení bude možnost část % majetku HAC/ARZ odprodat místním důchodovým fondům za jiné peníze než donedávna, jenom to nebude většina. Tím budou mít společnosti lepší přístup k dalšímu kapitálu a jednorázovou nebo opakovanou větší částku pro další investice do nové výstavby dálniční infrastruktury na zbývající úseky dálnic a rychlostních silnic. I navzdory tomu faktu ale již od roku 2013 hrajou větší úlohu investice do silnic I. třídy.

V tomto roce klesla nezaměstnanost pod 10%, respektivě v létě byla na úrovni 8,5%. Problémem je i nadále nezaměstnanost mladých, kde se to pohybuje na úrovni 20-25% a to je přitom mnoho mladých lidí za prací za hranicemi. Mimo letní sezóny se sice zvyšuje podíl cestovního ruchu i na jaro a podzim, ale nezaměstnanost se umí dostat nad 12%. Zdaleka ale již nedosahuje rozměry jako kdysi. Vládní dluh zaznamenal pokles na 78% HDP (2014 - 84%) díky nastartování růstu ekonomiky poslední roky.

Investice do infrastruktury napříč jednotlivé segmenty jsou tedy z většiny závislé na schválených programech: jak rozvoje státních silnic do 2020 tak na EU fondech a dalších vládních dokumentech. To, co v nich není se nedá de facto budovat. Nanejvýš se to v nějakém rozsahu připravuje, ale i tyto investice již Chorvatsko pečlivě zahrnuje do jednotlivých rozpočtů.

Nejdůležitější tedy je, že se povedlo odvrátit hrozící kolaps financování státních dopravních podniků a startují nové investice respektivě ty ve výstavbě se dostavují nebo se obnovila příprava jejich dostavby, o čemž jsou informace v jednotlivých vláknech k dispozici. Sociální situace mnoha rodin v Chorvatsku závisí od posílání peněz od lidí pracujících v zahraničí. Vláda posouvá odchod do důchodu, zpoplatňují se stále další služby ve zdravotnictví, stagnuje školství, další rozvoj cestovního ruchu naráží na nedostatek kvalifikované pracovní síly a politická elita je stále v mnoha oblastech dalších reforem rozpolcená, což odrazuje mladou generaci, aby se v zemi déle zdržovala. Není to jen problém Chorvatska, ale velké části Balkánu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z tématu z Bosny a Hercegoviny ... http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 88#p171888
Honey72 píše:Teď ještě ten kousek na chorvatské straně, aby alespoň na jednom konci ta dálnice nevedla odnikud nikam.
tak to se vraťme někam sem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 39#p150439 :idea:

a přidejme aktuální vývoj :arrow:

Chorvatsko totiž vypsalo tendr na výstavbu mostu u Gradišky a to začátkem tohoto měsíce. Hrvatske Ceste jako investor: https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=2092636 .

Právě BaH poukázala na to, že mezinárodní dohoda platí od roku 2012 a Chorvatsko vypsalo soutěž až nyní, ale na to bylo vícero důvodů. Tendrování je v souladu s EU věstníkem a je tam odhadovaná cena 221 mil. HRK. Do 20.11. se mohou podávat nabídky. Týká se to ale opravdu jen mostu a krátkých úseků z obou stran, ze strany Chorvatska asi 60m a z druhé pak 400m.

Zdroj: https://www.klix.ba/biznis/privreda/hrv ... /181005046
181005046.8_mn.jpg
181005046.8_mn.jpg (146.5 KiB) Zobrazeno 21642 x
Obrázek

Jenom doplním, že celková hodnota s napojením v délce 9,5 km v 4-pruhovém uspořádaní na stávající silniční sítě se odhaduje na 60 mil. €, tedy 3x samotného mostu. Původní záměr proplatit stavbu z EU fondů padla, nyní se na most složí 50/50 oba státy, protože Chorvatsko již nemá volne peníze a doposud nedokázalo žádné další uvolnit. Stavba má mimořadně velký význam pro Bosnu a ta proto na výstavbu tlačí ze všech sil. Debaty trvají již dekádu. Vedou se debaty o financování i ze strany EIB.

Most bude mít délku 426m, šířku 22,6m a budou na něm 4 pruhy. Čas výstavby se plánuje na 3 roky.
181005046.1_mn.jpg
181005046.1_mn.jpg (39.07 KiB) Zobrazeno 21640 x
Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Kdo by chtěl, tak si může na základě plánu investicí do státní sílniční sítě 2017 - 2020 pročíst materiál pro rok 2018 jak z hlediska údržby tak výstavby, ale jde jen o plán ze začátku tohoto roku, ale je tak zároveň poznat, co je a co není priorita pro zbytek let a s čím se ale taky počítá do těch dalších.

ten plán do 2020 je rozepsaný zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 85#p147085

krátké shrnutí k dopravě a nejbližšímu vývoji:

Více méně platí, že v této dekádě je nových investicí na dálniční síti minimum. A i projekty ve státních silnicích po novém schvaluje vláda, kdežto donedávna tam byla jistá forma autonomie, kdy stačil souhlas ministerstva dopravy. Ale dálniční síť se udržuje, opravuje a pracuje se na dokumentacích v rámci chybějících úseků, protože se uleví na zadlužení a v další dekádě se s novými EU fondami umožní dobudovat další chybějící km a směruje to k prioritám dobudovat dálnice A1, A5 a A7. S tím ale, že se počítá i s rozšířením A1 Zagreb - Karlovac co bude pomalu jak nová výstavba, navíc tady bude jiný mýtný systém, co jedno s druhým souvisí a upravuje se legislativní proces. Má se postavit další spojnice mezi A1 a D8, o čem píšu v příslušných vláknech. Připravují se další obchvaty a i další 4-pruhy a 2-pruhy v rámci rychlostních silnic a to tedy i obchvat Omiše, který je jediný z hlediska intenzit z TOP7 bez obchvatu/dálnice a provoz kolabuje řadu let, ale uvázlo to pro nedostatek financí. Časem za pár let se nebude dát uvolnit opravované silnice během léta, protože ty silnice degradují a veliká obnova hlavních silnic byla v minulosti zrealizovaná při menších intenzitách, ale teď se to projektuje a poté financuje, tedy se změnil postup a práce se tak prodlužují od zadání po odevzdání než tomu bylo v minulosti. Dobrá zpráva ale je, že cca. 1000 km silnic I. třídy má obnovené podloží a všechny prvky kolem (ty různé sítě, upravené zářezy, nová svodidla, nové odpočívky) a bude na nich stačit vyměnit vozovku, co Chorvatsko pravidelně dělá v maloplošných opravách, aby se minimalizovala nutnost odstavit celou silnici. No a když už se musí, tak se provádí oprava delšího souvislého úseku. Síť státních silnic je rozsáhlá (na úrovni ČR) s dosahem na ostrovy, kam se často musí dopravit technika a materiály a jsou rozdělené na vícero "důležitostí", ale ty opravdu hlavní jsou ve velmi dobrém stavu. Poslední roky se spíše intenzivně opravuje ve vnitrozemí na severu. Zdržením stavebních prací jsou a budou nové projekty: různé upgrady, veliké rekonstrukce, kde se upravuje klopení zákrut, geometrie silnic, rozšíření tělesa, veliké zásahy do jiného typu odvodnění co se dá pozorovat za roky a roky počasí, přeložky silnic a takové investice se pak dle možností protáhnou tak, aby jejich realizace neomezovala letní provoz. Chorvatsko takto investuje celoplošně, ale hlavně pak podél celého Jadranu co souvisí s bezpečností silničního provozu ve vztahu k intenzitám a ochotou tyto práce financovat bankami a EU. Otázní bude realizace nohého dálničního obchvatu Záhřebu, protože ten stávající se ze severu dostavuje, i když jen ve formě rychlostní silnice, ale pomalu se staví a zcela nová dálnice kolem hlavního města nemá investiční prostor z hlediska financovatelnosti před ostatními regiony. Na to bude muset zesílit provoz, kterému ale bude stále více konkurovat západní a východní S-J větvy, v návaznosti na A7 a A5, takže se bude dát dostat do jižního Chorvatska z odlehlejších regionů Evropy i bez použití obchvatu Záhřebu. Na nový okruh tak bude mít vliv hlavně hospodářský rozvoj státu, který je největší mimo turistického segmentu jako takového právě v největších městech nebo se bude muset počkat na nové dopravní tepny v okolí, které tu stávající síť zatíží. Ale to zas jen buď tranzitem třeba z Bosny a Srbska nebo místním hospodářským rozvojem. Faktem ale je, že stav silnic patří k dobrým v rámci EU a k lepšímu průměru v rámci světa a dálniční síť je rovnoměrně rozvinutá a moc toho k dokončení nechybí. Chorvatsko má dopracovanou dopravní strategii 2030, kterou ostatně EU požaduje a právě dle této strategie se budou EU fondy přidělovat na konkrétní projekty, takže i z toho se dá pochopit více, ale zase jde částečně o všeobecní materiál, který je tak i naformulovaný. Důraz nových investicí bude již na "vícero typů": např. nový přístav v napojení na novou silnici i železnici a to napojit na stávající dopravní síť. Tohle se třeba bude realizovat ve městě Rijeka a levné to opravdu nebude. Podobný záměr je pro Split. Ploče to má již k dispozici. Kapacitních přístavů musí být v Evropě více a musejí mít napojení na koridory. I proto Chorvatsko neustále investuje i do přístavů a výstavby mol ze státní úrovně a nenechává to na samosprávy. Dálnice ale nebudou nadřazené ani v další dekádě, tam bude i nadále prostor pro silnice I. třídy, železnice (rovné těm silnicím) a námořní dopravě. Letiště dokázalo Chorvatsko docela úspešně vyřešit udělením koncesí a tam kde ne, tak tam ten proces běží nebo se připravuje. Z hlediska zadlužení je velikou výzvou transformace železnic, kde jsou problémy ještě většího rozsahu než tomu bylo v silnicích a dálnicích. Ale tento problém je v mnoha státech Evropy, že železnice si vyžadují veliké investice a náklady na provoz táhnou firmy do dluhů, které nakonec sanuje stát navýšenými dotacemi.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 18:04:22, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury si v roce 2019 polepší až o 1 mld. HRK

*v roce 2018 byl rozpočet tohoto ministerstva na úrovni 7,1 mld. HRK, v 2019 bude 8,1 mld. HRK
*nárůst souvisí jak s přidělením cca. 320 mil. HRK ohledně restrukturalizace zadlužení silničního sektoru, tak ale hlavně především s velikými infrastrukturními projekty z EU, kde musí Chorvatsko navýšit zdroje na spolufinancování těchto projektů
*celkově kromě reformy silničního sektoru směrují peníze na most Pelješac, na most Gradiška, na projekty v železnicích a o dalších 360 mil. HRK si polepší infrastruktura pro širokopásmové infrastruktury nové generace
*ministerstvo podepsalo/schválilo projekty z EU na dopravní infrastrukturu za celkem 16 mld. HRK

HDP má růst o cca. 3% HDP a přibližně o tolik i rozpočet, přičemž bude v deficitu do 3,5 mld. HRK, respektivě kolem -0,4% HDP. Celkové příjmy kolem 136 a výdaje do 140 mld. HRK. Nejvyšší suma, až kolem 40-45 mld. HRK pak směruje do sociálních věcí a důchodů. Ale to jenom pro doplnění.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě na doplnění obrazu další zprávy k Chorvatsku:

Národnímu leteckému dopravci Croatia Airlines hrozí konkurz. Společnosti pro řádné provozování letecké činnosti v následujícím půlroce chybí 150 mil. HRK. Hospodaření za prvních devět měsíců letošního roku vykazuje ztrátu ve výši 34,4 mil. HRK. Společnost se už delší dobu marně snaží najít strategického partnera. Nepočítá se s tím, že by stát zachraňoval CA penězi ze státního rozpočtu.

Míra nezaměstnanosti na historicky nejnižší úrovni. Na konci září bylo v Chorvatsku 1,43 milionu zaměstnaných. Naopak v evidenci místního úřadu práce bylo 130 577 nezaměstnaných, ale už osm měsíců jdoucích po sobě pokračuje klesání jejich počtu a pokles míry nezaměstnosti, a to až na její historicky nejnižší úroveň 8,4%.

Růst HDP 3% v roce 2018 a snížení dluhu. Letos chorvatská ekonomika poroste 3%, zatímco v příštím roce má růst mírně zpomalit na 2,9%. Očekává se mírná inflace (1,5%), nízké úrokové sazby, stabilní kurz chorvatské kuny vůči euru, solidní turistická sezóna a pokračování stabilizace veřejných financí. V roce 2017, poprvé po dvaceti letech, konsolidovaný rozpočet státu zaznamenal přebytek a proto je očekáváno snížení podílu státního dluhu v HDP na úrověň 75,6% v letošním roce a na 70% v roce 2019. Ještě 4 roky dozadu atakoval hranici 85% HDP.

Stabilizace silničního sektoru. Po novém se investice řídí dle celkového státního rozpočtu a nikoliv samostatně dle jednotlivých státních dálničních a silničních firem. Tím se zamezuje nekontrolovaným půjčkám. Ty staré se úspěšně refinancují. Nevýhodné půjčky se zplácejí nahrazením nových výhodnějších. Více projektů v silničním sektoru se děje díky podpoře EU (fondy, EIB, EBRD, CEF) a soukromým investicím co snižuje nároky státu. Dále se navyšuje mýto v létě a celkově mají podniky více peněz z většího zdanění PHM a z navýšení mýta jak i z většího provozu.

Hospodářské výzvy pro Chorvatsko:

*transformace železničního sektoru, který je ve velikých problémech (na úrovni kdysi silničních)
*reorganizace řízení státu (příliš mnoho obcí i žup, co odčerpává mnoho peněz navíc)
*zastavení příliš veliké emigrace; udržení pracovní síly a transformace pracovního práva pro udržitelnost zaměstnanosti v sektoru cestovního ruchu, který má potenciál nárůstu, ale zpomalen je pro nedostatek pracovníků v něm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy se byl podívat na novo- vybudovanou silnici Hrvatsko - Ložac :arrow:

*lokace: státní hranice se SLO
*délka: 2,63 km
*náklady: 31 mil. HRK bez DPH
*projekt čekal na realizaci více než 20 let

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=40854

Jedná se o župní silnici, ale investorem byl stát (Hrvatske Ceste).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 18:27:28, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry na hlavní silniční síť Osijeku včetně napojení:

Osijek je 4. největší město Chorvatska s populací převyšující 100 tisíc a vláda tam celé roky investuje značné částky peněz do vybudování jednotlivých obchvatů, průtahů, budují se rychlostní silnice na ostatní směry a napojení na dálnici A5

https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2442
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2449
https://www.skyscrapercity.com/showpost ... count=2451
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy vyčlenilo dodatečných 100 mil. HRK pro investice do župních silnic. Děje se tak již několik let po sobě, letos ale výjimečně se ještě peníze o takouto mimořádnou částku navyšují.
ŽUC.JPG
ŽUC.JPG (85.1 KiB) Zobrazeno 20388 x
Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=40884
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Prehled infrastrukturnich projektu podpesanych v roce 2018:

https://www.facebook.com/oleg.butkovic/ ... 284111286/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výnosy na mýtném za rok 2018 v rámci sítě státních dálničních firem HAC a ARZ :arrow:

*na mýtném se vybralo 2,87 mld. HRK bez DPH (+6% oproti r. 2017)
- tedy stát má ještě i DPH
*mýtné zaplatilo 58,5 mil. vozidel (+5% oproti r. 2017)
*v praxi je to o 3 mil. vozidel více a 160 mil. HRK navíc
*nejvíce se vybralo na dálnici A3 a to 946,9 mil. HRK bez DPH
*v rámci měsíců pak zas dominuje srpen, kdy se vybralo celkem 450,7 mil. HRK bez DPH

Plány pro rok 2019: příprava zahájení výběru nového systému výběru mýta, dále pak pokračování restrukturalizačního procesu s cílem snížit provozní náklady a zvýšit čistý zisk a zesílit hlavní investice v rámci koridoru Vc.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 18:47:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost: Chorvatsko: v roce 2018 nejprodávanější model Škoda Octavia

V loňském roce se v Chorvatsku prodalo 60 041 nových osobních automobilů, což je o 18,3 procent více než o rok dříve, uvedla agentura Promocija plus. Tyto údaje se zakládají na evidencích chorvatského Ministerstva vnitra.

Nejvíce nových automobilů vloni prodal Volkswagen - 8 932, s tržním podílem 14,9 procent, druhý byl Renault s 5 805 auty a podílem 9,7 procent a třetí Škodovka s 5 293 vozy a podílem 8,8 procent. Opel je s 5 212 vozidly na čtvrtém místě (podíl 8,7 %), a páté je Suzuki (3 794, podíl 6,3 %).

Chorvatští občané také koupili 1 804 nových vozů značky Audi, 1 487 BMW a 1 216 Mercedesů a 85 Porsche.
Nejvyhledávanějším modelem byla Škoda Octavia s odbytem 2 981 vozů, druhou nejčastější volbou byl v posledních letech velmi oblíbený Renault Clio (2 599) a třetí pozici zaujal Volkswagen Golf, kterého se prodalo 2 193 kusů. Od stejného výrobce je čtvrté Polo (2 162) a žebříček pětice nejprodávanějších uzavírá Suzuki Vitara s 1 720 vozy.

Podle druhu paliva většinu tvořila auta na benzin s podílem 54,9 procent (32 940 vozů), zatímco ta se vznětovými motory dosáhla podílu 42,7 procent (25 618). Prodalo se také 834 hybridů, 504 vozů na plyn a pouze 145 elektrických aut.

Zdroj textu: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Z Virovitica do Záhřebu za 60 minut, někdy v budoucnosti :arrow:

https://lokalni.vecernji.hr/zupanije/od ... nuta-13187

Dnes to trvá přinejmenším 2 hodiny.

Region Virovitica je po Dubrovniku velmi špatně napojený na páteřní dálniční síť. Vzhledem k celkovému rozvoji dálniční sítě dochází na řadu i tyto regiony. Hrvatske Ceste proto vyhlásil tendr na dokumentace k výstavbě rychlostní silnice (může být 2-pruh stejně jak 4-pruh silnice I. třídy; dálniční přivaděč) Bjelovar – Virovitica – hraniční přechod Terezino Polje v délce asi 60 km.

Bjelovar je pak v dohledání ex-dálnice, dnes budovaných 4-pruhových silnicích I. třídy a tedy tam ta napojenost dál na Záhřeb již existuje: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=119&t=2149 .

Na Maďarsko tak půjde v delším časovém úseku vícero dálničních tahů, silnic dálničního typu. Proto se to tahá po hranice, aby se hospodářsky region Virovitica zesilnil. Město je sídlem župy Virovitičko-podravska županija; žije v něm kolem 20 tis. obyvatel, v župě pak cca. 80.000 obyvatel.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

info z oblasti: železniční infrastruktura:

V letošním roce bude vypsán tendr na zabezpečení a modernizaci 50 železničních přejezdů.

Mimo toho se investuje 1,1 mld. € do železniční infrastruktury (něco se podepisuje, něco bude tendrovat):

Koridor Vb vedoucí z přístavu Rijeka do Budapešti
- Križevci - Koprivnica - st. hranice s Maďarskem ... 272 mil. €
- H. Leskovac - Karlovac ... za 315 mil. EUR

Koridor X v úseku Dugo Selo - Novska za 550 mil. EUR.

Další tendry budou vypsány na studie a projektování zbylé části trati z Karlovace do Rijeky, které státní investor chce modernizovat v budoucnosti.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko chce drasticky trestat přestupky na silnicích :arrow:

*přestupek bude policie evidovat 15 let a dle opakování bude sankcionován
*vozidlo může být i dočasně zabaveno
- 2x jízda v protisměru, 2x odmítnutí foukání, 2x jízda 50 km/h nad limitem v obci
*některé sankce jsou o 100% výše včetně uvěznění
- 60 dní vězení hrozí těm, co pojedou 50 km/h nad limitem v obci nebo přes vícero červených
- až 20.000 HRK může být za překročení MPR v obci nebo místech kde je výslovně regulována značením; 3.000 - 7.000 HRK za všeobecní překročení MPR o 30 km/h namísto dosavadních 2.000 HRK
*možnost i zabavení ŘP, extra bodování pro mladé řidiče, povinnosti pro starší řidiče
...

Dle ministerstva vnitra se tím docílí bič na drzé turisty a bude to mít odstrašjící efekt na i na domácí obyvatelstvo s cílem zlepšit bezpečnost silničního provozu. Ještě to není zcela schváleno.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 18:48:02, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

500 mil. HRK pro letiště v Zadaru: http://mppi.hr/default.aspx?id=42066

Zadar: modernizace/výstavba přístavu, letiště, napojení na dálniční síť. Navíc na pobřežní magistrálu. Dosah i na železniční síť.

A ještě jedna informace: Chorvatsko na podzim 2018 vyhlásilo tendr za více než 250 mil. HRK na nákup 94 hasičských vozidel pro všechny župy a veliká města, vícero typů. Je to největší tendr tohoto typu za uplynulých 15 let. Až 85% proplatí EU. Politici a vláda se snaží zesilnit financování techniky a výbavu po posledních katastrofálních lesních požárech v zemi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

dále ještě doplním k projektu dálničního spojení u Gradiška (řeka Sáva)

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p172640

Ministr dopravy informoval, že celková hodnota chorvatské části na most a spojovací silnici jsou kolem 520,5 mil. HRK bez DPH. Vláda projednala možné financování výstavby a otevřené jsou prozatím všechny modely: úvěr, fondy EU (další programovací období nebo korekce ve stávajících), úvěr.

http://mppi.hr/default.aspx?id=42023

Chorvatsku na tomto záleží, protože chce mít dálniční napojení na obě části Bosny a Hercegoviny a nutno říct, že část kolem Banja Luka má osovo rozvíjenou dálniční síť. Z chorvatské strany toho navíc mnoho k dostavbě není a pro Banja Luka je toto napojení pak napojením na evropskou dálniční síť, i když to bude výhledově možné i přes koridor Vc, tak je to oklika oproti tomuto propojení.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

450 mil. HRK investice na letišti u Splitu: http://mppi.hr/default.aspx?id=43092

Nutno říct, že Chorvatsko modernizuje letiště v Dubrovniku, Záhřebu, Splitu i Zadaru za řádově stovky mil. HRK respektivě miliardy. Budují se nové terminály, zkapacitňují parkoviště, obstárává nová technologie atd. Po novém se u Splitu na letišti vejde více o 900 vozidel a 50 autobusů.

jedna špatná zpráva pro Chorvatsko (dlouhobý negativní vývoj): stav populace neustále klesá - od vzniku pokles ze 4,5 mil. na stávající úroveň 4 mil. obyvatel (již koncem roku se očekává jen 3,95 mil.), což bude pokles od 2011 o 1/4 milionu, hlavním důvodem byla dlouhá recese v zemi a špatná finanční situace mnoha státních podniků
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22491
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko vydalo stavební povolení na výstavbu mostu Gradiška ponad řeku Sáva. Jde o sledovanou stavbu nového spojení mezi HR a BiH, stačí si to vyhledat jak v tomto vlákně tak i v rámci BiH. HR zaplatí cca. 70 mil. € za most i rychlostní silnici v napojení na dálniční síť, což je odhad. Most bude stát asi 23,5 mil. €, ale náklady si rozdělí státy napolovinu. EK v minulém roce uvolnila na most grant ve výši 6,8 mil. €. HR spolupracuje v tomto projektu velmi úzce s firmou Autoputevi a most mají postavit firmy Duro Dakovic Montaza, Zagreb Montaza a Integral Inzinjering. O 2 příspěvky výše k tomu zasedala vláda.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“