Chorvatsko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V prvním kvartálu 2013 je počet vozidel vyšší oproti loňskému období o +1,2% a dokonce výběr u všech 4 koncesních společností se zvýšil o +8%. Za první 3 měsíce projelo dálnicemi 10,9 mil. vozidel a vybralo se celkem 346 mil. HRK bez DPH. Na mýtném se vybralo více, protože v roce 2012 vzrostlo.

Rozepsáno na společnosti:

HAC:
*projelo 5,6 mil. vozidel (-1,9%), na mýtném se vybralo 212,5 mil. HRK bez DPH (+9%)

ARZ:
*projelo 2,6 mil. vozidel (-5,8%), vybralo se 70,9 mil. HRK (+0,5%)

AZM:
*projelo 1,4 mil. vozidel (+33,9%), vybralo se 34,1 mil. HRK (+26,4%)

BINA Istra:
*projelo 1,2 mil. vozidel (+4,3%), vybralo se 28,5 mil. HRK (+2,4%)

Zdroj: HUKA
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatská vláda při propouštění státních zaměstnanců ze společnosti HAC, přistupila ke kompromisu a každý odcházející dostane bonus v podobě mnohaměsíčním odstupném. :idea:

Stejné kroky se učinili i na železnici. Stávájíci zaměstnanci, stejně jako 15.000 dalších státních zaměstnanců bude mít ovšem snížené mzdy pro rozsáhlé problémy v Chorvatsku v státním rozpočtu. Chorvatsko se snaží na maximum snižovat obrovské rozestavěné projekty a za každou cenu se snaží spoléhat na EU - z fondů totiž dostane 11 mld. €. :idea:

Celkový dluh jen státních společností (silniční, železniční, letecké, námořní, energetické) již totiž ohrožují veřejné finance, protože jejich dluh činí přes 72 mld. HRK. Větší částka byla ovšem nevyhnutní na obnovu infrastruktury po 5-leté válce 1990-1995 a je nutno říct, že Chorvatsko po válce neudělalo zásadní měnovou reformu, takže s sebou nese i dluhy od války.

Průmysl se nenastartoval, kromě velikých měst téměř nikde. Fabriky jsou opuštěné a opravdu pomalu každé 4-5. € pochází z turizmu. Chorvatsko se boří nejen s vysokým státním dluhem a vysokým dluhem státních společností, ale i s velikou nezaměstnaností, která dosahuje téměř 18% a u mladých dokonce 45%.

Je nutno říct, že nová vláda (opoziční vůči HDZ) se snaží udělat zásadní, ovšem mimořádně nepopulární reformy. Jedna z nich je i utlumení silniční výstavby a posílení železniční. Zapojeni fondů z EU, příprava na čerpání, opravdu se tomu věnují, aby se ty peníze dali nasměrovat i do již rozběhnutých projektů. Zamezila se korupce, která je všude, ale Chorvaté se poslední rok-dva opravdu nemají lépe, všechny ceny jdou za poslední 2 roku prudce nahorů (mýtné, elektrická energie, DPH, daně, ceny potravin obzvláště pak třeba chleba) a vzrůstají obrovské protesty proti vládě, prozatím pouze v hlavním městě. Strajková pohotovost je vyhlášena 15 odborovými svazy a mimořádná pohotovost vládne u chorvatských aerolinek.

Uvidíme, co přinese čas do této země. :|
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový web portál HAC o systému zpoplatnění státních dálnic :arrow:

http://www.hac-onc.hr/

HAC-ONC je pokus o vyjmutí mýtnic ze společností HAC a ARZ a centralizovat mýto namísto toho, aby se ARZ začlenila pod HAC, což je složitější kvůli úvěrům pro ARZ.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:06:12, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bumbik
Příspěvky: 7944
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od bumbik »

tak otevřen nový tunel, viz. reportáž
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1 ... 1&x=67&y=1
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od dvs »

Ve fotogalerii tohoto 3. dílného článku jsou i pěkné fotky dálnic v Chorvatsku http://cestovani.idnes.cz/chorvatsko-z- ... vatsko_tom
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatskému státnímu podniku HAC nestačí ani nedávno schválený úvěr se státní zárukou v hodnotě 250 mil. €, vláda schválila další úvěr ve výšce 100 mil. €. Finance jdou na zajišťování splátek starých dluhů, úroků z nich a na výstavbu dálniční sítě. V tomto roku se tak HAC nově zadlužil již o 350 mil. €. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od dvs »

Když u nás chceme přeznačovat, tak jsem si trochu všímal v Chorvatsku použití značky SPMV "modrého autíčka". Narazil jsem na několik typů:

Přivaděč od dálnice do Šibeniku dvoupruh s MUK, ale nejsou vždy - odbočení na dálnici je úrovňová křižovatka. Zajímavá je ta dvoucedule, kde vpravo je vlastně překlad v zákazových značkách
https://maps.google.cz/?ll=43.713053,15 ... 54,,0,3.25

Přivaděč D522 od A1 k D1 směrem na Plitvice
zase dvoupruh s větší MUK
začátek
zdůraznění limitu 100km/h
začátek v druhém směru před MÚK s D1 konec v opačném směru jsem nezjistil :?:
V druhém směru od A1 je cedule SPMV za mýtnicí, ale kde končí nevím.
příprava na rozšíření

SPMV 4pruhová se středním dělícím pásem bez odstavného ale s 80km/h :(
dálniční přívaděč s 80km/h
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko letos pozastavuje všechny nové projekty v oblasti celé infrastruktury, snižuje výdaje na všechny investiční akce, které financuje státní kasa. Pro silnice, dálnice, železnice a přístavy to značí pro letošní rok snížení investičních výdajů o rekordních a dodatečních 2,2 mld. HRK. :!:

Došlo k nárůstu schodku kvůli výpadku korporátních daní, který je téměř o 5 mld. HRK (cca 667 mil. euro) vyšší než ve stejném období loňského roku. Na konci června dosáhnul deficit 11,4 mld. HRK, což představuje 3,4% HDP. Lze očekávat, že deficit HDP dosáhne do konce roku 2013 úrovně cca 4,5% a veřejný dluh vystoupá anebo dokonce překročí 60% HDP. Příští rok pravděpodobně dosáhne hodnoty až 70% HDP z důvodu převedení záruk za úvěry společnosti Hrvatske autoceste, které budou transformovány na veřejný dluh. :idea:

Chorvatsko tíží již 5 let stejné problémy: nízký hospodářský růst, vysoká nezaměstnanost, vysoký státní dluh ještě z poválečního období, sektor zdravotnictví a penzijní systém.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ředitelem státního provozovatele státních silnic Hrvatske Ceste

Chorvatsko za posledních 10 let vybudovalo tolik dálnic, kolik by v jiných zemích trvalo postavit 30 let. Když se ustanovovalo, co se má stavět, tak se to během let měnilo a přidávalo se neustále více kilometrů. Stavělo se levně, protože to bylo i po válce, i proto, že hodnota pozemků se neřešila, protože třeba dálnice A1 se vede převážně na státním majetku.

Mnoho lidí dnes vidí krizi v naší zemi. Ona zde opravdu je, ale ona taky musela jednou přijít. Ta světová krize tu naší pouze urychlila. :idea:

My nejsme země bohatá na ropu a nemáme ani takovou ekonomiku jako třeba Nizozemie, abychom si mohli dovolit realizovat dalších 10 let to, co se tady udělalo. Je zcela jistě pozitivní, že jsme dálniční síť vystavěli. :idea: I to, že jsme dokázali investovat bezmála 1 mld. € do obnovy marin a přístavů. I to, že jsme uvedli do provozu desítky nových silnic a obchvatů, za další 1 mld. €.

Lidé dnes reagují, že naše stavebnictví je na tom katastrofálně. Ale ono i musí být. Mít nadimenzováno tolik strojů a tolik zaměstnanců pro tak obrovskou výstavbu dopravních staveb se v útlumu takové výstavby musí zákonitě projevit propouštěním a bohužel i krachem a vyčištěním našeho trhu. Není normální, aby tam, kde cena za stavbu byla 220 mil. HRK, aby zvítězila ponuka 120 mil. HRK a ta stavba se pak nedala ani dostavět. :idea: (moje poznámka: jde o stavební společnost Osijek Koteks a stavbu Osijecka obilaznica). Tohle všechno se bude muset vrátit na normální úroveň. Bohužel, je to těžké, protože je to násobeno mezinárodní krizí. I útlumem v EU.

EU nás naučí jednat racionálně. Vidíme, že projekt Pelješac Bridge nemá Brusel problém spolufinancovat. Ale pouze s nějakým limitem. Já se velmi nerad vyjádřuji k politickým stranám, ale opravdu je zvláštní, když se stavěl 1 km dálnice od 4 mil. € a končíme na posledních úsecích až na 17 mil. €. A tam nenaleznete 5-6 km tunely. Rovněž se nám rozmohlo nedořešit majetkové poměry, to nás rovněž dokáže zdržet a často i na období delší jak 12 měsíců. Dále se některé stavební objekty plánovali s tak obtížným technickým řešením, že i toto pak prodražovalo koneční cenu. Výsledkem jsou sice nové dálnice, silnice i přístavy, ale i zadlužené všechny tyto podniky, které tuto infrastrukturu staví a udržují. Tyto úvěry mají pak státní záruky a tedy jenom ty dálnice nás doposud stáli 10% našeho HDP. Nyní jsou tyto podniky ve stavu, že stojí před bankrotem a nebýt teho, že jsou státní, dávno by jim žádná banka nedala úvěr. Naše země je ale rovněž zadlužená a nemůžeme si nyní dovolit, zdá se, ani jen vlastnit tyto podniky. Tedy to, na co jsme tak všichni hrdí. :idea: Zcela jistě není správné prodávat něco, co vynáší na 800 mil. HRK ročně. Když to chce někdo koupit, tak asi ví, proč to udělá. Ale my nyní nemáme peníze na splácení dluhů těchto firem a opravdu není snadné nalézt ani jen 1% HDP a ne 10% během několika let. A to jsou pouze dálnice, my tady pak máme úvěry za silnice a i za chorvatské železnice atp.

Budeme se snažit stavět levněji, efektivněji (co nejkratší výstavba) a dle možností žádné veliké projekty. Naše země bude ráda, když nalezneme peníze jako spolufinancování k těm evropským. Musíme se snažit nyní více zaměřit na modernizaci silniční infrastruktury, především pak vyřešit financování župních silnic a místních silnic a rovněž se musíme zaměřit na obnovu železniční infrastruktury, na kterou se zapomíná.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Sosa »

Jejich důvěru v to, že je evropská unie naučí jednat racionálně bych chtěl mít. Myslím že jsme podobná očekávání měli před vstupem do EU i my.
Dr.Fe1
Příspěvky: 1886
Registrován: 6.8.2010 22:09:08

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Dr.Fe1 »

Sosa: Je fakt že EU svými pravidly ztěžuje a omezuje korupci. I když je módní na EU jenom nadávat.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Sosa píše:Jejich důvěru v to, že je evropská unie naučí jednat racionálně bych chtěl mít. Myslím že jsme podobná očekávání měli před vstupem do EU i my.
Je to myšleno na toto a racionalita je v tem, že EU prostě nedá peníze na "architektonické řešení nebo něco co je zcela zbytečné", ani rodič by neměl dítěti koupit něco jenom proto že to je to nejdrahší s argumentem "ale já to chci" a tak je to myšleno. Protože bohužel, k takovým technickým řešením Chorvatsko dospělo, protože už pomalu nebylo co stavět. Tak si někdo řekl a teď postavíme né most na Pelješac ale rovnou tunel. A na to náráží ředitel HC, že na tohle si bude muset Chorvatsko zvykat. Již jsou závislý od peněz z EU a ta jim všechno jenom tak nepostaví, i vzhledem na Natura2000 atd. :idea:

Také je někde chyba, když se 20x násobně prodražilo 1 WC na odpočívce atp. Všechno je nakonec legislativně v pořádku, nikdo za to nešel do vězení. Ale HAC byla tunelována, takhle přes prodražené klientelistické zakázky. A že to šlo na úvěry rovněž nikoho netížilo. Tohle musí opravdu odpadnout.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Sosa
Příspěvky: 2508
Registrován: 17.3.2009 9:43:04

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Sosa »

Já narážím na to, že my jsme v EU 10 let, a míra korupce a prodražování se u nás nezmenšila, spíše naopak. Je hezké, že tu jsou nějaká pravidla, ale pokud není vynucováno jejich dodržování.....
Prostě pravidla EU nejsou samospasitelná. Kolik je u nás projektů, kde dá EU 80% a ne přesnou částku?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstup z provozu na HR dálnicích z víkendu 23.-25.8.2013 :arrow:

Na dálnicích HAC projelo 500.641 vozidel, což je nárůst o +39.000 (+8,47%) oproti r. 2012. Mýtné vzrostlo o +11,1% na 26,18 mil. HRK bez DPH.

Na dálnici Rijeka-Záhřeb (ARZ) projelo 288.272 vozidel, což je nárůst o +122 vozidel (+0,4%) oproti r. 2012.

Na dálnici Záhřeb-Macelj (AZM) projelo 107.906 vozidel, což je nárůst o +7,3% oproti r. 2012.

Bina Istra zaznamenala přejezd 133.267 vozidel, což je nárůst oproti r. 2012 o +3,5%. Nejvyšší nárůst ze všech mýtnic zaznamenala mýtnice Umag a to až o +8,1%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstup z provozu na HR dálnicích z víkendu 30.8.-1.9.2013 :arrow:

Spokojenost vládne u provozovatelů dálniční sítě.

Na dálnicích HAC projelo 463.509 vozidel, což je nárůst o +38.474 (+9%) oproti r. 2012. Mýtné vzrostlo o +11,1% na 24,23 mil. HRK bez DPH.

Na dálnici Rijeka-Záhřeb (ARZ) projelo 259.107 vozidel, což je nárůst o +26.483 vozidel (+11,4%) oproti r. 2012.

Na dálnici Záhřeb-Macelj (AZM) projelo 114.786 vozidel, což je nárůst o +12,4% oproti r. 2012.

Bina Istra zaznamenala přejezd 120.857 vozidel, což je nárůst oproti r. 2012 o +9,1%. Nejvyšší nárůst ze všech mýtnic zaznamenala mýtnice Umag a to až o +21,9%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Dle již oficiálního materiálu z roku 2012 došlo ke změnám v silniční a dálniční síti země. Já jsem již některé zapracoval, ale část jsem si nechal "na později" kvůli výstavbě. Inu, Chorvatsko je mladá země a několikrát se změnila kostra dálniční sítě a také označování atp.

Takže, dle materiálu máme síť dálnic složenou z A1 až A13 :arrow:

A 1 ve trase Zagreb (čvorište Lučko, A3) – Karlovac –Bosiljevo – Split – Ploče – Opuzen – granica Republike Bosne i Hercegovine) te granica Republike Bosne i Hercegovine – Dubrovnik s délkou 550,0 km :arrow: Původně s délkou 555 km :roll:

A 2 ve trase G.P. Macelj (granica Rep. Slovenije) –Trakošćan – Krapina – Zagreb (čvorište Jankomir, A3) s délkou 61,0 km.

A 3 ve trase G.P. Bregana (granica Rep. Slovenije) – Zagreb – Sl. Brod – G.P. Bajakovo (granica Rep. Srbije) s délkou 306,0 km.

A 4 ve trase G.P. Goričan (granica Rep. Mađarske) – Varaždin – Zagreb (čvorište Ivanja Reka, A3) s délkou 97,0 km.

A 5 ve trase G.P. Branjin Vrh (granica Republike Mađarske) – Beli Manastir – Osijek – Đakovo – čvorište Sredanci (A3) – G.P. Svilaj (granica Republike Bosne i Hercegovine) s délkou 88,1 km. :arrow: Původně s délkou 88,6 km :roll:

A 6 ve trase Čvorište Bosiljevo 2 (A1) – Delnice – Rijeka (čvorište Orehovica, A7) s délkou 81,0 km.

A 7 ve trase G.P. Rupa (granica Rep. Slovenije) – Matulji – Orehovica – Sv. Kuzam – Križišće (D523) uključujući pristupnu cestu čvorište Draga – grad Rijeka (luka Brajdica) i pristupnu cestu čvorište Križišće – most Krk s délkou 42,4 km. :arrow: zkrácení ze 103,5 km na 42,4 km je způsobeno tím, že prozatím se vypustil úsek od Rijeky po Žlutou Lokvu a ukončuje se to napojením na most Krk.

A 8 ve trase Čvorište Kanfanar (A9 ) – Pazin – Lupoglav – čvorište Matulji (A7) s délkou 64,0 km.

A 9 ve trase Čvorište Umag (D200) – Kanfanar – čvorište Pula (D66) s délkou 77,0 km.

A 10 ve trase Granica Republike Bosne i Hercegovine – čvorište Metković (A1) s délkou 4,6 km. :arrow: Zde to nějak nesedí s realitou, protože úsek po Ploče se reálně stavěl a i zprovoznil a i o něm informuje odkaz na stránke ministerstva. Tedy zde je nejasnost, ale ty jsou již od zadefinování A10 jako takové a ta délka se měnila několikrát, i ta trasa. Prozatím nechávám údaj v v tématu A10 na 9 km. :crazy:

A 11 ve trase Zagreb (čvorište Jakuševec, A3) – Velika Gorica – Sisak s délkou 42,0 km. :arrow: Původně s délkou 47,6 km ... :roll:

A 12 ve trase Čvorište Dubrava (D26) – Križevci – Koprivnica – G.P. Gola (granica Republike Mađarske) s délkou 70,5 km. :arrow: došlo ke zkrácení a zjevně k přetrasování (zkrácení o cca. 15 km)

A 13 ve trase Čvorište Vrbovec 2 (A12) – Bjelovar – Virovitica – G.P. Terezino Polje (granica Republike Mađarske) s délkou 86,5 km.

Spolu: 1.570,1 km bude mít jednou dálniční síť Chorvatska s tím, že dálnice A7 může být prodloužena, rovněž se možná přidá i nový obchvat Záhřebu. :idea:

Trasy jsem doplnil do jednotlivých témat.

V provozu je již cca. 1.270 km dálnic. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatská vláda vypracovala nový investiční program Rozvoje státních silnic 2013 - 2016 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=198&t=4300

*vydáno 27.12.2013 Ministerstvem pomořství, dopravy a infrastruktury
*celkové investice: 23,1 mld. HRK
- na dálniční síť se dostane 8,7 mld. HRK
- na státní silnice se dostane 10,9 mld. HRK
- na župní silnice dá vláda 3,5 mld. HRK


Z této částky 23,1 mld. HRK se zároveň suma rozděluje na 3 oblasti:

- 13 mld. HRK jde na novou výstavbu
- 5,4 mld. HRK jde na rekonstrukční a vylepšovací práce
- 4,7 mld. HRK směruje na standardní údržbu

Cíle programu jsou:

*další integrace silniční sítě s evropskou silniční sítí
*zvýšení bezpečnosti silničního provozu
*vývoj a implementace národních dopravních systémů
*vývoj národních dopravních modelů

Konkrétní výstavba:

*na dálnici A1: dokončit všechny práce na úseku Vrgorac - Ploče, pokračovat v napojení na přístav v Ploče, dokončit všechny práce na st. hranice BiH - křižovatka Ploče

*na dálnici A3 (Bregana - Zagreb - Lipovac): vylepšení křižovatky Kosnica, investice do dalších křižovatek a upgrade "Zagreb istok", výstavba nové křižovatky Lipovljani

*na dálnici A4 (Zagreb - Goričan): rozšíření uzlu křižovatka Sv. Helena

*na dálnici A5 (Vc koridor): pokračovat ve výstavbě Sredanci - BiH, výstavba mostů přes Sávu a Drávu, práce na úseku Osijek - Beli Manastir

*na dálnici A11 (Zagreb - Sisak): dokončit práce na úseku Jakuševec - Veliga Gorica, jih a podúseku Buševec - Lekenik, dále viadukt Ranžirni (v Záhřebe spojit se Sarajevskou ulicí)

*naprojektovat nový obchvat hlavního města Záhřeb

*státním silnicím se věnovat nebudu :arrow: sem tam uvedu do pozornosti když se něco zprovozní/zahájí větší stavba

Vláda zdůvodnila i to, proč se omeškal nový Projekt. Způsobeno to je katastrofální finanční situací ve státních podnicích provozujících dálnice a silnice. I proto se uvádí nový plán až ke konci roku 2013. Některé stavby se definitivně završí již v roce 2014, mnoho dalších se ale začne, přičemž priorita financování se naklání na státní silnice. Rovněž i z pohledu dopravní infrastruktury se ze silniční sítě začíná více investovat do železniční infrastruktury. :idea:

V souladu se vstupem Chorvatska do EU se chystají i konkrétní stavby, do kterých chce stát zapojit evropské fondy. Třeba projekty: "Projekt jug hrvatske", most na Sávě při Gradiške se spojnicí na A3, silnice Stobreč - Omiš, most kopno - Čiovo se spojnicemi

Oficiální informace naleznete ZDE.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V 07/2013 byla situace v dálniční síti Chorvatska následující:

1.212,6 km dálnic v provozu na plný profil
49,2 km dálnic v provozu na 1/2 profil (část Istrijského ypsilonu)
151,3 km dálnic v přípravách na reální výstavbu (týká se A1 do Dubrovnika a A11)

jak je známo od té doby se zprovoznilo 11,1 km A1 Vrgorac - Ploče a další km na A10 (neumím to přesněji specifikovat, na 100%, protože se tam v té oblasti Ploče přelínají a liší informace čo ještě je dálnice A10, co je A1 a co jsou další silnice), ale dálniční síť Chorvatska již má cca. 1.275 km

těch 49,2 km bude na plný profil na přelomu let 2014/2015

Dále, Chorvatsko nyní klasifikuje a projektuje a připravuje do výstavby další tahy:

100,6 km Nový obchvat Záhřebu
42,7 km Nový obchvat Rijeky (snad A7 nebo její větva - to co se tam staví doposud je D8, prozatím)
56,4 km Križišce - Žuta Lokva (prodloužení A7)
6,2 km Sisak - Moščenica (prodloužení A11)
3,8 km Dubrovnik - st. hranice s BiH (A1)
1,8 km Dragonja - Umag

Tedy celkem 211,5 km dálnic se ještě stanovuje a připravuje do zahrnutí dálniční sítě. I když část z nich se vyjmula z původních plánů, aby se poté opětovně do té sítě zahrnuli.

I nadále platí, že se dostaví, co je rozestavěné a vláda se zaměří na první úseky A12 a A13, které doposud neumím přeložit zda to bude plný nebo 1/2 profil a tedy "pouhá" rychlostní silnice. Dokončí se dálnice A11, dále plný profil na Istrii a pokročí se na A5. Dálniční úseky od Ploče po Dubrovnik se již projektují a projektovat se má také Nový obchvat Záhřebu. Dálnice A7 není prioritou.

Tolik tedy plány&záměry do nejbližších let a změny u nové vlády. Změny, které jsou nevyhnutní ke stabilizaci podniků, které se o síť dálnic starají. Až se situace stabilizuje (možná dojde k oné koncesi několika firem), tak se dočkáme i reální nové výstavby dalších úseků ať už na A1 nebo A7 nebo Nového obchvatu Záhřebu. Do té doby jsou priority v sektoru dopravy silnice I. třídy a železničná infrastruktura a doprava. Z námořního hlediska se investovalo do přístavů za posledních 10 let vyše 1,5 mld. €. Letiště se dostávají do koncesí nebo se již modernizovala.

Takže dálniční boom v Chorvatsku je u konce. Za dlouhá desetiletí se postavilo cca. 500 km. Pak se za 10 let postavilo dalších 750 km. Zbývá ještě 350 km a síť je kompletní. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od dvs »

Co dokončení půlprofilu na A2 Krapina - Đurmanec?
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od dvs »

Vzhledem k tomu, že vlákno Provoz na chorvatských silnicích je zamčené, tak si dovolím reagovat na příspěvek zde.
Diaľničiar píše: Provoz na chorvatských silnicích a dálnicích za 7. a 8. měsíc 2013 :arrow:
odkaz je ZDE
tohle vypovídá pak i co do plynulosti přepravy po silnicích
Na poslední stránce toho pdf je mapa s pentlografem letního zatížení. Popravdě zatížení u Záhřebu je v létě o něco málo nižší než celoroční zátěž D1 do Mirošovic. Možná by stačilo zamyslet se nad "středověkým" způsobem výběru mýtného a bylo by po problému :kladivo:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko v letech 2013 - 2016 odevzdá do provozu cca. 100 km dálnic a rychlostních silnic (1/2 profil dálnice). :arrow:

*je to již včetně odevzdaných úseků na A1/A10 kolem Ploče
*je to již včetně úseků na dálnici A8 pod vedením Bina Istra
*dokončí se již rozestavěné úseky na dálnici A11
*priorita výstavby se bude klást na koridoru Vc, na A5 (mosty ponad Sávu ai Drávu, hraniční úseky i další chybějící úsek Osijek - Beli Manastir, kde se počítá s prácemi

*hodně úseků na dálnicích A1, A7 se bude projektovat, včetně nového okruhu hlavního města

Balík peněz bude přibližně stejný jako v letech 2009 - 2012, priorita je zcela jasně dokončení všeho rozestavěného a přichystání nových useků do další výstavby a rozvoj státních silnic (jejich komplexní modernizace a výstavba nových úseků a mostů).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od kik »

dvs: Ale pokud me pamet neklame tak obchvat Zagrebu po A3 je zdarma. A to ze napr. na konci A1 (Ljucko od Karlovace) stoji fronty na platbu v hotovosti zatimco par let stara mytnice na platbu kartou vicemene zeje prazdnotou je pouze lidska blbost. Dtto stejny je to i na obou koncich A2. Uznavam ze system znamek je pohodlnejsi ale na druhou stran mytnice jsou napr. i ve Francii a nikomu to nevadi.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od dvs »

Obchvat je zdarma toť pravda.
1. Směrem k moři neboli od Záhřebu je jedna a táž mýtnice Lučko. vy mluvíte o směru od moře. Moje poznámka je o tom, že intenzita (zátěž) je stená jako na naší dálnici do Mirošovic tj. nic závratného. Ve špičce se sice snaží tam rozdávat jenom lístečky přímo do okna, ale stejně tam mají nekolikahodinovou kolunu.
Ad. Francouzi - Tam to neřeším, protože přes Paříž nejezdím k moři ani na lyžovačku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Letos odevzdá státní HAC do provozu 11 km dálnice. Konkrétně na dálnici A11 Záhřeb-Sisak, úsek V. Gorica jug – Lekenik. Dalších 13 km bude ve výstavbě a 206 km bude v přípravě na stavbu. :idea:

Je to bez dálnic A12 a A13, které se přestavují na parametr státních silnic, s financováním HAC i nadále. :idea: (další zmatek do materiálů)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=201&t=4448 překlad :arrow:

Státní dálniční společnosti HAC a ARZ upravují ceny mýtného na svých dálnicích. Stalo se tak proto, že se podařilo zachytit nedostatky při geodetických měreních a výpočtech (délka dálnic se nemění).
Snímka.PNG
Snímka.PNG (5.73 KiB) Zobrazeno 9606 x
Nový cenník bude v platnosti od 28.4.2014 od 6:00.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“