Chorvatsko všeobecně

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zadarská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Staví se velký přístav v Zadaru

V plném proudu probíhají práce na výstavbě nového přístavu v Zadaru – Gaženici, který je projektem státního zájmu. Bez ohledu na současnou všeobecnou ekonomickou situaci, která není příliš příznivá pro zahajování velkých projektů, dočká se Zadar stavebního díla, plánovaného již před dvaceti léty.

Zadar, páté největší město v Chorvatské republice (má 72 tisíc obyvatel) a třetí největší na Jadranu, patří k nejrychleji a nejdynamičtěji se rozvíjejícím městům v zemi. Získalo si i mimořádnou pozici jako velké turistické středisko, které si ve svém nejbližším okolí vybudovalo i obzvlášť kvalitní a rozsáhlé ubytovací kapacity, především v satelitních destinacích Borik, Petrčane a Zaton, jejichž expanze stále ještě pokračuje, zajistilo dobré dopravní spojení na blízké ostrovy Zadarského souostroví (především Ugljan, Pašman, Dugi otok a další).

Nový přístav Gaženica (Luka Gaženica) je historicky největší jednotlivá investice v hospodářství Zadaru, nazýváný též „zadarským projektem století“, a bez podpory vlády Chorvatské republiky by se nemohlo přistoupit k jeho realizaci. Jeho význam rozpoznala i Evropská investiční banka a Německá rozvojová banka, které poskytly půjčky ve výši 220 milionů eur. Jak se vyjádřil německý velvyslanec B. Fischer, staví se tímto přístavem nový přístav pro Evropskou unii. Budovaný zadarský přístav bude součástí transevropské sítě dopravních koridorů.

Za velkou přednost příštího zadarského přístavu se pokládá jeho geostrategická poloha – bezprostřední napojení na dálnici ze Záhřebu i z jižní části přímoří, dále na železnici ze Záhřebu, jakož i zadarské letiště. Již v roce 2007 byla dána do provozu nová rychlostní silnice od dálnice (Zadar 2 – Luka Gaženica) o délce 17,5 km.

Tento nový přístav v městské části Gaženica (3,5 km jihovýchodně od historického středu města) se bude budovat podle nejmodernějších evropských standardů, a to na ploše 250 tisíc m2. Jeho součástí bude dvanáct přístavních mol, z toho šest pro lokální provoz, tři pro mezinárodní přepravu, tři pro nákladní dopravu a pro velká okružní výletní plavidla delší než 300 metrů. Pro rybářský přístav se počítá se 300 metry operativního nábřeží.

Součástí přístavu bude terminál pro osobní přepravu, kde budou přistávat lokální trajektové a lodní linky, obrovské parkoviště s několika tisíci parkovacími místy a četné doprovodné služby. Tento nový terminál nahradí nevyhovující dosavadní trajektový a lodní přístav, který je umístěn na nábřeží poloostrova přímo v zadarském městském jádru.

V Zadaru byly začátkem května letošního roku slavnostně zahájeny práce a podle projektu má být přístav dokončen ve druhé polovině roku 2013. Jedná se o investici v hodnotě 235 milionů eur.

Zdroj: www.mmpi.hr, převzato ze stránky www.chorvatsko.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Stručný vývoj v Chorvatsku za rok 2008 a první půlrok 2009:

HDP: 47,3 mld. €
Růst HDP: 2,4%
Zahraniční dluh: 82%
Nezaměstnanost: 13,2%

Do hodnoty HDP již byla započítána i tzv. šedá ekonomika dle metod EU. Nezaměstnanost v prvním půlroku 2009 opětovně stoupá a propadá se i výkon ekonomiky, očekává se pád o 2-5% HDP a již teď hrozí 3% deficit státního rozpočtu, co by výrazně do jiných čísel posunulo i státní dluh. Chorvatsko se přitom jen těsně vyhlo tzv. cross-default (státní bankrot) v roce 2008, kdy muselo najít jednorázově 7 mld. € na snížení dluhu+úroky.

Chorvatské vlády neustále lijí peníze do strátových státních firem jako loděnice, nezvládejí investice v energetickém sektoru a špatně jsou na tom i železnice a aerolinie. Neustále se odkládá jejich alespoň částečná privatizace. Prozatím žádná vláda nespustila reformy v školství, zdravotnictví a sociální sféře, čeho výsledkem je absolutně nepostačující situace v počtu vysokoškoláků a dostupnosti zdravotní péče.

Podíl průmyslu na HDP se v roce 2008 propadl oproti roku 2007 o 3% na 17,5% HDP. Značný růst zaznamenal sektor stavebnictví: ze 6% v roce 2007 na 7,2% HDP v roce 2008. Za tento stav může především bytová výstavba a nové developerské projekty ve větších městech. Radikálně klesá podíl dopravní infrastruktury: především výstavba nových silnic a dálnic.

Podíl služeb na HDP v roce 2008 stoupl oproti r. 2007 o 3,5% na 34% HDP. Hlavný podíl na tom má cestovní ruch a obchod s nemovitostmi. Devizové příjmy z turistického ruchu v roce 2008 dosáhly 7,44 mld. EUR, což znamená nárůst o 10,3% oproti roku 2007. V roce 2008 bylo zaznamenáno 11 260 800 návštěv turistů (nárůst o 1%), z čehož 83,6% turistů tvořili zahraniční hosté. Počet českých turistů se v roce 2008 snížil z hlediska počtu o 7% oproti roku 2007.

Podíl dopravy na tvorbě HDP v posledních třech letech se mírně snižuje, v roce 2008 činil 7,44% HDP. Rozvoj dopravní infrastruktury, zejména silniční a železniční sítě je jedním z prioritních rozvojových vládních projektů. V roce 2009 přišlo k spomalení výstavby nového spojení mezi Splitem a Dubrovnikem. Státní organizace spravující silnice Hrvatske ceste se dostala do problémů a vláda jí musela vybavit úvěr na další chod, mj. přišlo k 40% škrtům na výstavbě mostu Pelješac, který má být součástí dálničního spojení Split-Dubrovnik v rámci dálnice A1. Státní dálniční kolos Hrvatske autoceste si letos musel vzít již dva úvěry celkem v hodnotě 240 mil. €, aby zabezpečil plynulou výstavbu svých úseků.

Již v lednu 2009 se měl zveřejnit nový plán výstavby dálnic na dalších 5 let. Doposud se tak nestalo, zřejme kvůli nutným škrtům ve státním rozpočtu a nadměrnému státnímu dluhu. Vláda nedostala ani půjčku na dostavbu dálnice A1 v hodnotě 1 mld. € s možným navýšením na 1,5 mld. €. Výstavba již rozestavěných dálničních úseků jde prozatím dle plánů.

Chorvatská vláda jako jedna z mála zemí nemusela po válce vyhlásit státní krach a vyhnula se i velké recesi svého zničeného hospodářství. Do konce roku 2008 se jí dařilo zvýšit podíl cestovního ruchu na HDP a úspěšné byli nové projekty v dopravní infrastruktuře. Vláda ovšem doplatila na zanedbaný stav v ostatních částech hospodářství a veřejného života. Již na přelomu let 2007 a 2008 věděla, že bude potřebovat vyšší sumu na řešení situace státního dluhu, který bylo nutné splatit. Byli to půjčené sumy z období těsně před ukončením války a těsně po ní. Kdyby nepřišla krize, Chorvatsko by jenom minimálně pocítilo změny v řízení země. V tomto roce opustil vládní kabinet mimořádně oblíbený politik (reformátor strany HDZ, která vytvořila chorvatský stát) Ivo Sanader a zdá se, že odešel v nejlepším. Ovšem zanechal stát před mnoha problémy, které může vyřešit pouze silná vláda složená z malého počtu stran.

Další vlády se již nevyhnou škrtům v rozpočtu, budou muse přijmout zásadní reformy v školství a zdravotnictví a vzhledem k dálniční síti se již zřejmě nikdy nedosáhne tempo výstavby jaké bylo v letech 2001-2005.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Jedna zásadní změna, která se již tvrdě sankcionuje (platí tedy déle):

Řidiči mladší 24 let mohou řídit motorové vozidlo max. rychlostí 80 km/h na silnicích mimo obec, 100 km/h na silnicích pro motorová vozidla, 120 km/h na dálnici. Osoby mladší 24 let mohou řídit pouze motorová vozidla o síle motoru do 75 kW.

Jinak platí i nadále:

Povolená rychlost na dálnici je 130 km/hod, na komunikacích označených pro provoz motorových vozidel je maximální rychlost 110 km/hod, na komunikacích mimo osady je maximální rychlost 90 km/hod, pokud místní úpravou není stanoveno jinak. V osadách je povolena maximální rychlost 50 km/hod - pokud není místní úpravou stanoveno jinak.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Country
Příspěvky: 506
Registrován: 14.3.2009 21:29:32
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Nedostatek peněz zpomalí či zastaví výstavbu chorvatských dá

Příspěvek od Country »

http://www.chorvatsko.cz/aktual/091020_ ... ploce.html
20.10.2009
Podle původního plánu měla být dálnice Split - Ploče dokončena již v loňském roce, ale do dnešních dnů končí v uzlu Ravča a s dalšími vyhlídkami na její pokračování do Dubrovníku to nevypadá růžově. Finanční krize donutila Chorvatsko přehodnotit velmi rychlé tempo výstavby dálnic a nyní je jasné, že se mnohé projekty značně zpomalí a některé i zcela zastaví. O vážnosti situace svědčí i to, že dosud nebyl sestaven, natož schválen, čtyřletý národní program výstavby dálnic a silnic na období 2009 až 2012. Jednání o něm probíhají již dlouhé měsíce.


Dálnice Záhřeb - Split: úsek Sveti Rok - Maslenica

Ministr moře, dopravy a infrastruktury Božidar Kalmeta v rozhovoru poskytnutém deníku Večernji list nastínil, které projekty ve výstavbě budou pokračovat, i když zpomaleným tempem: úsek Ravča - Ploče (25 km), tunel Sveti Ilija, úsek Záhřeb - Nova Gorica na dálnici Záhřeb - Sisak a Podrávský ypsilon. Větší problém nastal u tří projektů, na jejichž výstavbu již byly uzavřeny smlouvy, ale nezačaly se dosud stavět. Jedná se o tyto projekty: dálniční úsek Dubrovník - Doli (30 km), Sisak - Buševac a most přes řeku Drávu na koridoru Vc. Evropská investiční banka (EIB) a Evropská banka pro obnovu a razvoj (EBRD) je pokládá za dopravně neodůvodněné a požaduje po chorvatské vládě zrušení platných smluv. A vzhledem k tomu, že ve státní pokladně nejsou prostředy na jejich financování, bude muset i přes nesouhlas chorvatských investorů a stavebních firem ustoupit. Ministr u těchto projektů uvedl, že budou "prodlouženy" a bude se pro ně hledat nový způsob financování. Dále zmínil i stavbu kontroverzního Pelješackého mostu, která bude také zpomalena, nikoli úplně zastavena a dokončena by měla být v roce 2015.


Dálnice Záhřeb - Split: tunel Sveti Rok

Deník Svobodna Dalmacija je ve svém článku trochu konkrétnější ohledně termínů dokončení dálnice do Ploče. Další úsek Ravča - Vrgorac by podle zpráv od Chorvatských dálnic (Hrvatske autoceste) měl být dokončen do začátku sezóny 2010 a úsek do Ploče by měl následovat o rok později.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Nedostatek peněz zpomalí či zastaví výstavbu chorvatských dá

Příspěvek od Diaľničiar »

Country píše:Dále zmínil i stavbu kontroverzního Pelješackého mostu, která bude také zpomalena, nikoli úplně zastavena a dokončena by měla být v roce 2015.
Tak tato informace překonává všechny pesimistické odhady, které byli doposud. :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatské dálniční společnosti vybrali za prvních 9 měsíců 2009 celkem 1,61 mld. HRK bez DPH, co je o +1,55% více oproti tomu istému období v roku 2008. Celkem projelo 49,7 mil. vozidel, z čeho bylo 5,6 mil. nákladních.

HAC: 999 mil. HRK; +2,56%; 26,3 mil. vozidel
ARZ: 377,6 mil. HRK; +0,33%; 14,5 mil. vozidel
AZM: 132,9 mil. HRK; +6,54%; 5,06 mil. vozidel
BINA - Istra: 101,3 mil. HRK; +3,25%; 3,8 mil. vozidel

V tomto období zemřelo na dálnicích 49 lidí, z čeho až 35 na dálnicích, které spravuje HAC.

Zdroj: www.mmpi.hr; překlad
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko bude tvrdě škrtat výdavky na stavbu dálnic a silnic. :arrow:

rok 2009: 3,6 mld. HRK
rok 2010: 1,3 mld. HRK
rok 2011: 0,85 mld. HRK

Zakonzervují se třeba stavby most Pelješac aneb A1 Doli-Dubrovnik (Osojnik) a taky tunel Sv. Ilija (A1-D8). Rovněž se další rok neotevře druhý profil Solin-Split.

Hlavním důvodem je hrozící cross-default v zemi, protože HDP letos prudce poklesl a státní dluh se zvýšil k 90% HDP. Již v lednu 2009 se nezveřejnil plán rozvoje dálniční sítě na dalších 5 let a před 2 měsíci premiérka J. Kosová naznačila, že most Pelješac není spasení pro zemi. Že se bude ale škrtat takhle radikálně, to nečekal nikdo.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:16:19, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě je nutno dodat, že tyto škrty se týkají pouze čistě státního koncesionáře. Ten tedy bude mít na nejbližší období pouze asi 6 mld. HRK na novou výstavbu dálnic a silnic, ovšem ostatní 3 koncesionáři (stát má menší/větší podíl) budou investovat dalších 8-9 mld. HRK; právě se jedná o to, zda se podaří vybavit půjčka od bank ve výšce 1 mld. HRK.

Chorvatsko tak bude se soukromým kapitálem stavět i nadále:

*dostavba istrijského ypsilonu na plný profil
*dokončí se i doplnkama dálnice Zagreb-Macelj
*dálnice Rijeka-Zagreb je na plný profil, ovšem dostaví MÚK

Státní HAC bude nadále realizovat:

*úsek Ravča-Vrgorac s pokračováním na Ploče na dálnici A1 (Zagreb-Dubrovnik)
*úsek Jakuševac-Velika Gorica na dálnici A11 (Zagreb-Sisak)

Vláda informovala veřejnost o faktu, že v letech 2009-2012 vynaloží na rozvoj dálniční sítě společně se soukromými partneři 14,5-15,6 mld. HRK. Je to sice pokles o 5-7 mld. HRK ale není to tak špatné, jak se to prezentovalo. Stavební práce ustanou pouze na jihu země; od Splitu směrem na Dubrovnik. Zde se vláda zavázala udržovat ve velmi dobrém stavu hlavní dopravní tepnu zvanou Jadranska magistrala.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko zveřejnilo Plán výstavby a rozvoje dálnic a státních silnic na svém území v letech 2009-2012 :arrow:

http://www.mmpi.hr/UserDocsImages/PROGR ... 0-2012.pdf

*je zde přehledná historie výstavby
*jsou zde základní fakta

Chorvatsko dosáhne v roce 2009 celkem 1.562,6 km dálnice, z čeho 145 km není na plný profil, ovšem z teho se 141 km bude v letech 2009-2012 na plný profil stavět na Istrii.

*dále je zde věnován prostor pro tabulkové výkazy za všechny dálniční společnosti
*podrobně jsou zde rozepsané opravy na silnicích I. třídy

Dokument má 35 stran. :ugeek:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:17:36, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=1433

*Chorváti otevřeli plný profil obchvatu Rijeky; úsek je dlhý 8,85 km a s príjazdovými komunikáciami 9,6 km; na úseku sa pracovalo 23 mesiacov
*na úseku sú 4 tunely, 2 viadukty a 1 most
*úsek okrem domácich firiem realizoval aj Strabag
*otvárania úseku sa zúčastnili premiérka J. Kosova a minister mora, dopravy a inštraštruktúry B. Kalmeta, šéf rijeckej župy a starosta Rijeky
*Chorvátsko má nyní 1.246 km diaľnic a rýchlostných ciest (diaľnica na 1/2 profil), tých je okolo 150 km, z čoho 141 km sa na Istrii buduje na plný profil
*spoločnosť INA vyplatí štátu 1,05 mld. HRK, z čoho po 400 mil. HRK dostanú HAC (správa čisto štátnych diaľnic) a HC (správca štátnych ciest) a 250 mil. HRK pôjde do štátneho rozpočtu

V tomto roku je to posledný odovzdávaný úsek diaľničnej siete v krajine a do r. 2012 štát už len dostavia 20 km diaľnic na plný profil (dva asi 10 km úseky Záhreb-Sisak a úsek A1 Split-Dubrovnik), dostavajú sa 2 MÚK na diaľnici Rijeka-Zagreb (už je súvislá; tá je skôr o 2 roky) a dostavia sa 141 km diaľnic na Istrii na plný profil.
MMPI2.jpg
MMPI2.jpg (41.62 KiB) Zobrazeno 18466 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V chorvatském dálničním tunelu Mala Kapela na dálnici A1 došlo přednedávnem k odtržení části stropu (kousek betonu veliký jako dlaň) přímo na projíždějíci osobní automobil, kterému náraz spůsobil prasknutí čelního skla :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1490

*na odkazu je video
60281974.jpg
60281974.jpg (49.94 KiB) Zobrazeno 20068 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Istrijská župa

Příspěvek od martini »

Díky za info. Já jsem zase nikdy 100% nepochopil tohle. Copak to nešlo přes tu horu přímo nějakým delším tunelem? Na objížďce jich je také pár. Jediné co mě napadá je, že tam je to převýšení zkrátka opravdu velké.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC vypsal mezinárodní tendr na nákup 2 multifunkčních vrtulníků :arrow:

*tendr byl vypsaný 28.1. a vrtulníky mají sloužit na účely veřejné bezpečnosti
*vrtulníky mají sloužit pro vyhledávaní a záchranu osob, vybavení z lékařského hlediska a kontrola provozu
*ponuky mohou zájemci předkládat do 2.3.
*vrtulníky budou využité i mimo působnost HAC, tedy pro všechny formy záchrany (bude se na ně dát připnout i hasící vak)
*HAC v soušasné době nevlastní žádný vrtulník, ovšem v turistické sezoně si je zajišťuje od policie, tyto vrtulníky nesplňují moderní technické ani lékařské normy
*předběžné náklady jsou 100 mil. HRK, ovšem záleží od ponúk
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.4.2016 18:50:38, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatská vláda schválila na počátku března plán pro výstavbu a údržbu dálnic na rok 2010. Je to ještě extra schválení přijatého plánu 2009-2012. :arrow:

Investice do výstavby a údržby dálnic jsou ve výši cca. 2,231 mld. HRK:
- 1,879 mld. HRK na výstavbu
- 217,5 mil. HRK na údržbu nouzových systémů a speciálních objektů
- 134,3 mil. HRK na pravidelní údržbu ostatních částí dálniční sítě

Stavební práce budou pokračovat především na dálnici A1 Split-Ploče a na dálnici A11 Záhřeb-Sisak.

Vláda se dále věnovala doprave z hlediska podpory od EU, dále státní pomoci pro státní dopravní firmy. Rovněž se pozornost věnovala námorní dopravě atd.

Zdroj: http://www.mmpi.hr
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

- nadvazuji na výše přidaný příspěvek, protože HAC zveřejnil další dokumenty

HAC (státní koncesionář dálniční sítě) v roce 2010 :arrow:

*spustí do provozu 10 km úsek Jakuševac – Velika Gorica jug na dálnici A11 Zagreb-Sisak
*bude mít rozestavěných dalších 79 km dálnic
... A1 Ravča - Ploče (21 km)
... A11 Velika Horica jug - Lekenik (11 km)
... A12 Gradec - Kloštar Vojakovački (20 km)
... A13 Vrbovec 2 - Bjelovar (27 km)
*připravuje do výstavby dalších 203 km dálnic
... nova obilaznica Zagreba (106 km)
... A1 Ploče - Opuzen (17 km)
... A1 Doli - čvor Dubrovnik (30 km)
... A5 Beli Manastir - Osijek (25 km)
... A5 Sredanci - BiH (3 km)
... A10 BiH - čvor Metkovič (5 km)
... A11 Lekenik - Moščenica (17 km)
*jedná o dalších úvěrech na zrychlení rozestavěných úseků s EIB a EBRD


Můj názor: HAC plánuje, ale vláda šetří. Nevidím takový prostor pro zahajování vypsaných investic ani takové přípravy, aby to brzo do výstavby všechno šlo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda navrhuje změny v zákoně o pozemných komunikacích. Jde především o zrušení výjimky o neplacení mýtných poplatků pro lidi s 80 a více % zdravotního postižení. Týká se asi 30.000 lidí, přičemž vláda takhle utrácí 40 mil. HRK ročně. Tato výsada by měla být zrušená do té doby, až se zlepší ekonomická situace země.

Některé výjimky ovšem zůstanou v platnosti i nadále (třeba silniční daně, které se platí za registraci vozidel atd.), v celkovém rozsahu 11 mil. HRK.

Zdroj: www.mmpi.hr , 22.4.2010
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatská vláda představila Program hospodářského oživení :arrow:

Vybírám věci týkající se infrastruktury a dopravy:

*Provedení privatizace státních firem
*Vyhotovení plánu převedení částí silniční infrastruktury do koncese
*Podpora investičních projektů v oboru energetiky, ekologie, vzdělání, zdraví, zemědělství, zavlažování a infrastruktury
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:20:01, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Program přerozdělení peněz na krajské silnice (výstavba a údržba) od HC (Hrvatske Ceste) :arrow:

http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluz ... _1321.html

Tedy státní HC (spravovatel státních silnic) přispěje na krajské silnice, aby se urychlila jejich modernizace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Nezávislý silniční syndikát :arrow:

http://www.ncs.hr/

*něco jako silniční odbory
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik faktů, které zde ještě nejsou a aktuální stav:

Chorvatsko vstoupilo (společně s Albánskem) v roce 2008 do NATO.

Nezaměstnanost v roce 2009: 18,3% (+5,1% oproti r. 2008)
HDP v roce 2009: 45,4 mld. € (-5,8% oproti r. 2008)
Zahraniční dluh v roce 2009: 44,6 mld. € (98,3% HDP, nárust o 10% HDP)

Saldo vývoz-dovoz v roce 2009: 7,7 mld. € (v roce 2008 -11,2 mld. €)

Devizové příjmy z turistického ruchu v roce 2009 dosáhly 6,367 mld. EUR, což znamená propad o 14,6% oproti roku 2008.

Přímé zahraniční investice (FDI) v roce 2008 dosáhly částky 2,930 mld. EUR, což je o 19% méně ve srovnání s předchozím rokem.

Mírně se na tvorbě HDP propadli i stavebnictví a doprava.

Obzvlášť diétní režim zasáhl výstavbu nových dálnic, kdy stát dostaví méně km v letech 2009-2012, než odevzdal v roce 2008. Prozatím se neškrtli peníze na výstavbu nových silnic a rychlostních silnic. Rovněž pokračuje i modernizace železničních tratí.

Závěr: vláda dlouho odkládala vnitřní problémy země a krize jí přinutí udělat opravdu razantní reformy a změny, jinak vládě hrozí bankrot.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Na základě tohoto příspěvku informuji o konečném rozhodnutí chorvatské vlády a to i na veliký odpor veřejnosti, že:

Dle nové změny zákonu o pozemních komunikacích, článku 63a, se umožňuje bezplatní čipová karta pro jízdu po dálnicích zdarma pouze pro osoby s 80% poškození těla aneb pro 100% poškození osob (pouze u vojenských veteránů) a všechny ostatní výjimky jsou zrušené. I tato výjimka je platná pouze pro dolní končetiny. V takovém případě mohou tito lidé užívat zpoplatněné komunikace zadarmo, ovšem musejí mít vlastní automobil a karta je platná pouze na jedno auto. Smluvně může mít i půjčené vozidlo, ovšem celoročně k dispozici, protože karta je nepřenosná.

Zdroj: www.mmpi.hr
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak pak dostali zabrat chorvatské dálnice ? Máme již informace o víkendu 9.-11.7. :arrow:

HAC
*stát zaregistroval 429.601 vozidel; 19,02 mil. HRK
*je to o -4% vozidel a -2,2% příjem z mýta oproti r. 2008

Koncesionář Rijeka-Záhřeb
*na dálnici Rijeka-Záhřeb 188.215 vozidel; tržby nezveřejněné
*je to o -585 vozidel a -0,3% méně oproti r. 2008

*mýtní stanice Krk: 33.981 vozidel, co je o +3,9% více
*mýtní stanice Rupa: 53.624 vozidel, co je přibližně stejně více

Koncesionář Bina Istra
*82.214 vozidel, pokles o -3% oproti r. 2008; mýtné se neplatí skoro nikde
*nová dálnice Kanfanar-Pula: 36.683 vozidel; 402.100 HRK

*mýtní stanice tunel Učka a Mirni: vybráno 1,55 mil. HRK; pokles o 4,6%

Výběry z mýta jsou udané bez DPH.

Zdroj: www.mmpi.hr
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

V zemi bylo k 31.12.2009 celkem 1240,7 km dálnic a rychlostních silnic.

Hrvatske autoceste spravují dálnice A1, A3, A4, A5, A10, A11, A12 a A13.
Bina Istra spravuje dálnice A8 a A9 na Istrii.
Společnost Autocesta Rijeka - Záhřeb spravuje dálnice A6, A7 a Krčki most.
Společnost Autocesta Záhřeb - Macelj spravuje dálnici A2.

V roce 2009 se odevzdalo do provozu 42,0 km dálnic a dalších 20,32 km rychlostních silnic se dostavělo na dálnice (rychl. silnice je dálnice na 1/2 profil).

K 31.12.2009 probíhali v zemi tyto práce:
*výstavba 79,8 km nových dálnic
*dostavba 94,9 km dálnic na plný profil
*výstavba 7,1 km nových spojových silnic (přivaděče)
*výstavba nových MÚK

Na výstavbu dálnic se v roce 2009 celkem použilo téměř 5 mld. HRK (608 mil. €) a na jejich provoz a údržbu dalších 78,19 mil. €. Na rok 2010 je plán na novou výstavbu (mimo soukromých konesionářů) vyčleněno 50% roku 2009.

Rekordním rokem investic byl rok 2004, kdy se na výstavbu celkem použilo přes 6 mld. HRK.

Celkově projelo chorvatskými dálnicemi oproti roku 2008 o -10,27% těžkých vozidel méně, přičemž státem provozané dálnice mají nejmenší propad. Ovšem co se týkalo osobních vozidel, tam je růst o +3,14% a státní HAC dokonce ještě vyšší.

V roce 2009 se na chorvatských dálnicích stalo 2.755 dopravních nehod, co je oproti roku 2008 růst o +8,5%, nejhorší je vývoj na dálnicích v správě HAC-u.

Všechny ostatní informace, grafy a tabulky naleznete na odkazu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:21:06, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

A v novinkách pokračujeme, protože Ministerstvo mora, dopravy a infrastruktury vytvořilo novou .pdf k zpoplatnění aktuální sítě v zemi. :ugeek:

A jak je konečně vidět, projekt Pelješac bude opravdu sloužit jako silnice I. třídy a dálnice A1 půjde územím BiH po Dubrovnik, bez prodlužování na Černou Horu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Většina chorvatských silničních tunelů splnila pravidlá EU o bezpečnosti v tuneli, které nadobúdají účinnost v roce 2014. O mnoha zemích EU se to doposud říct nedá, ani přes všechny snahy v nich investovat veliké peníze.

Tunel Sveti Rok na dálnici A1 dokonce získal 3. místo mezi 26 testovanými tunelami v 13 evropských zemích. Třetí místo má pro nedostatky u požárníků: mají málo kyslíku v kyslíkových bombách.

Chorvatsko má celkem 45 km silničních tunelů, z čeho 22 je delších než 1 km. Všechny tunely na dálnicích jurisdikci koncesionářů HAC a ARZ jsou nové/zmodernizované. Na dálnici Záhřeb-Macelj zbývá (AZM) ještě dostavět druhou rouru tunelu Sveta tri krale a u koncesionáře Bina-Istra dostavět druhou rouru tunela Učka.

To jsou závěry letošního evropského testování EuroTAP, který se vykonává od roku 1999.

Nejlépe dopadli tunely: francouzský Duplex a španělský Cantalobos.

Bohužel, testování ukázalo alarmující skutečnosti:

40% všech testovaných tunelů nemá dostateční skóre ani na označení za bezpeční
20% všech tunelů nemá dostateční osvětlení a mají příliš slabé informační vybavení
další nedostatky: nedostateční označení hydrantů, špatně označené evakuační trasy atd.

Zdroj: www.mmpi.hr, překlad
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“