Chorvatsko všeobecně
Re: Chorvatsko všeobecně
Už vím, kam nepojedu na dovolenou
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Chorvatsko všeobecně
No, já tam už byl a vždycky jsem jel v těch prázdných pruzích po levé straně, to je pro platiče kreditní kartou a stojí se minimálně .. lidi buď nečtou značky nebo nechtějí platit kreditkama
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
Pokud by chtěli všichni platit kreditkou, tak to stojí taky.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Chorvatsko všeobecně
Zatímco platba cash trvá se vším všudy tak 10-20 vteřín, s kreditkou jde celý proces podstatně rychleji, protože se nic nezadává, jen to kartu vcucne a zase vycucne a hned jedeš... ale v letní špičce by tam kolona byla taky, takže když už takovýhle mýtnice, tak by to chtělo mít tu síť kompletně zpoplatněnou a nevyjímat obchvat záhřebu, kde je aut tak či tak nejvíc...
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Kolony jsou všude. Začínají Německem, jdou Rakouskem i Francii. Dálniční síť není dimenzována pro stěhování národů. Kdo nechce na dovolenou do Chorvatska, zcela jistě nemusí. Kdo nechce, nemusí jít po dálnicích. Těch možností je hodně.
Ještě k Svatosp: je to zde již několikrát vysvětleno. Rychlostní silnice v Chorvatsku značí jak 1/2 profil dálnice tak plný profil nižšího parametru dálnice, bez odstavního. Rychlostních silnic není prozatím mnoho: ze sítě 141 km A8/A9 již ubývá jak se postupně dostavuje na plný profil, takže na 4,5 mil. zemi i když se solidní rozlohou ta dálniční síť odpovídá. Jistě, že dálnice A7 od Rijeky na jih nebo A12 a A13 nejsou až tak důležité jako třeba nový objezd Záhřebu či dokončení dálnice A1, ale síť 1.250 km není ještě ukončena a není postačující. Tempo výstavby bylo zrychleno, období 1999-2009 značilo rekordní tempo, nyní i vlivem krize se tempo značně zpomaluje a je šance, že je třeba ČR v počtu km i předběhne.
K rozsahu dálniční sítě nestačí porovnat pouhá čísla o počtu km v dané zemi. Přihlédnout se má na počet obyvatel na jejich osídlení, na počet pruhů dálnic, na rozlohu a hospodářský rozvoj. Ten v HR není na pobřeží takměr vůbec a dálnice slouží k přepravě turistů.
I když je ta 1-2 jízdy po dálnicích stejně drahá jako jinde celoroční nálepka, i tak jsou dálniční společnosti již vyše 1 rok před bankrotem. Řeší se to částkově dokapitalizací a dalšími úvěry. Mýtnice jsou hlavně pro zaměstnanost, i když jsou terčem kritiky.
Jediné pozitivum je, že standard údržby neklesá ani roky po otevření. Není v silách státu jako Chorvatsko řešit příval turistů do země. Takže jinak, než čekáním v kolonách to nejde, pokud nejdete v noci a mimo hlavní víkendy.
Ceny za trajektové linky se nemění.
Ještě k Svatosp: je to zde již několikrát vysvětleno. Rychlostní silnice v Chorvatsku značí jak 1/2 profil dálnice tak plný profil nižšího parametru dálnice, bez odstavního. Rychlostních silnic není prozatím mnoho: ze sítě 141 km A8/A9 již ubývá jak se postupně dostavuje na plný profil, takže na 4,5 mil. zemi i když se solidní rozlohou ta dálniční síť odpovídá. Jistě, že dálnice A7 od Rijeky na jih nebo A12 a A13 nejsou až tak důležité jako třeba nový objezd Záhřebu či dokončení dálnice A1, ale síť 1.250 km není ještě ukončena a není postačující. Tempo výstavby bylo zrychleno, období 1999-2009 značilo rekordní tempo, nyní i vlivem krize se tempo značně zpomaluje a je šance, že je třeba ČR v počtu km i předběhne.
K rozsahu dálniční sítě nestačí porovnat pouhá čísla o počtu km v dané zemi. Přihlédnout se má na počet obyvatel na jejich osídlení, na počet pruhů dálnic, na rozlohu a hospodářský rozvoj. Ten v HR není na pobřeží takměr vůbec a dálnice slouží k přepravě turistů.
I když je ta 1-2 jízdy po dálnicích stejně drahá jako jinde celoroční nálepka, i tak jsou dálniční společnosti již vyše 1 rok před bankrotem. Řeší se to částkově dokapitalizací a dalšími úvěry. Mýtnice jsou hlavně pro zaměstnanost, i když jsou terčem kritiky.
Jediné pozitivum je, že standard údržby neklesá ani roky po otevření. Není v silách státu jako Chorvatsko řešit příval turistů do země. Takže jinak, než čekáním v kolonách to nejde, pokud nejdete v noci a mimo hlavní víkendy.
Ceny za trajektové linky se nemění.
Re: Chorvatsko všeobecně
Další nezmíněný úhel pohledu, je na přepravní infrastrukturu jako celek. Chorvatsko např. nemá příliš hustou železniční síť a tak nejen že z dopravních investic zbývá víc na dálnice, ale hlavně je třeba víc na ty dálnice, protože se po nich musí přepravit i ty výkony, co se u nás pošlou po železnici.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
Ano, ale v Německu jsou proto, že je vyčerpána kapacita dálnice, nikoliv proto, že se vyčerpá kapacita nějaké středověké mýtnice. V Rakousku se kolony dělají nejčastěji před vjezdy do tunelu s mýtem.Diaľničiar píše:Kolony jsou všude. Začínají Německem, jdou Rakouskem i Francii. Dálniční síť není dimenzována pro stěhování národů. Kdo nechce na dovolenou do Chorvatska, zcela jistě nemusí. Kdo nechce, nemusí jít po dálnicích. Těch možností je hodně.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Když tudy jede 40.000 až 50.000 vozidel za 24h z pátka na sobotu, rovněž i ze soboty na neděli, tak je to z mýtnic? Když se kolony dělají téměř všude? Při tunelech obzvlášť, když se stane někde nehoda a i se uvolní 1 jízdní pruh, i tak kolabuje až tak, že se překlápí na paralelní silnice ... ano, mýtnice temu nepřispívají, ale neděljte z nich nic středověké. Zajistíte si 100% výběr a není tenhle systém jen v HR.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
Já z něj středověký nedělám, on středověký je.
Prostě mýtnice jsou překážka plynulého provozu na dálnici, na tom trvám a argumenty typu je to i jinde, nebo hodně se vybere mě opravdu nepřesvědčí o opaku. Jednoduše mě jako řidiče mýtnice obtěžují, stejně jako kapacitně nedostačující dálnice nebo stavební práce na dálnici.
Prostě mýtnice jsou překážka plynulého provozu na dálnici, na tom trvám a argumenty typu je to i jinde, nebo hodně se vybere mě opravdu nepřesvědčí o opaku. Jednoduše mě jako řidiče mýtnice obtěžují, stejně jako kapacitně nedostačující dálnice nebo stavební práce na dálnici.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Já vám váš pohled na věc neberu. Možná se jednou dožijeme stavu a situace, že bude po všech silnicích automatické sčítání provozu, v tom počet naježděných km, automatický výběr peněz i pokutování v rámci ús. měření ... ale jinak jsem realista. Samozřejmě, pokud vás to obtěžuje, jsou možnosti, jak se tomu vyhnout.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
V Chorvatsku se zdraží všechno, nejen mýto. Mýto jde o +15% nahore, tržby HAC a ARZ se mají tak navýšit o 7-8%. Tím se zlepší platba starých úvěrů a nevyrovnaných pohledávek.
Dále se navýší i další ceny: plyn o +25%, elektřina o +20%, vodní a stoční o +37%, základní DPH šla na 25% od 1.3.2012. Ceny potravin v obchodech se tak navýší o 9-12%, ceny v restauracích o min. 10%.
Chorvatská ekonomika stratila dych (od roku 2009 klesá HDP), v 1.Q. tohoto roku stratila asi 1,5% HDP. Nezaměstnanost již přesáhla 19%, i když nepatrně poklesla vzhledem k blížící se letní tur. sez., protože v měsících 02-03 přesáhla již 20%.
Odklonění st. bankrotu zpřed pár let se podařilo díky obrovským rezervám nár. banky a díky faktu, že samotní státní vládní dluh je relativně nízký, i když celkový zahr. dluh se blíží ke 100% HDP.
Dále se navýší i další ceny: plyn o +25%, elektřina o +20%, vodní a stoční o +37%, základní DPH šla na 25% od 1.3.2012. Ceny potravin v obchodech se tak navýší o 9-12%, ceny v restauracích o min. 10%.
Chorvatská ekonomika stratila dych (od roku 2009 klesá HDP), v 1.Q. tohoto roku stratila asi 1,5% HDP. Nezaměstnanost již přesáhla 19%, i když nepatrně poklesla vzhledem k blížící se letní tur. sez., protože v měsících 02-03 přesáhla již 20%.
Odklonění st. bankrotu zpřed pár let se podařilo díky obrovským rezervám nár. banky a díky faktu, že samotní státní vládní dluh je relativně nízký, i když celkový zahr. dluh se blíží ke 100% HDP.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:49:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 566#p67566
Kupte si krabičku systému ENC, využijte expresní pruhy na mýtnicích a ušetříte letos značné peníze. Krabička ENC od 1.6., vyjde symbolickou 1 HRK. Minimum pro nabití: 500 HRK.
Kupte si krabičku systému ENC, využijte expresní pruhy na mýtnicích a ušetříte letos značné peníze. Krabička ENC od 1.6., vyjde symbolickou 1 HRK. Minimum pro nabití: 500 HRK.
Re: Chorvatsko všeobecně
Je to tedy tak, že mýtnice ,na kterých se platí kartou leží vždy na těch expresních pruzích?
Re: Chorvatsko všeobecně
jj. chce si to trosku pribrzdit pred mytnicema (beztak je tam omezena rychlost a dost tam lidi zmatkujou a prejizdeji sem tam). Pekne se podivat na cedule a vzdy je znaceno bud na zemi, ci na tech cedulich kde se da platit kartou a kde hotove. Obcas je jeste uuuuplne jedna na kraji ciste a jen pouze pro ENC krabicky. Vetsinou razeni - hotove, karty, ENC. Chce se fakt jen divat. Ridic treba na znaceni na silnici a spolujezdec na cedule nad dalnici ci vedle silnice. Pekne je to videt na te fotce vyse. Vsichni stoji na hotovostni placeni a ty prazdne dava pruhy za svodidlama jsou pro karty. Nechapu lidi co plati hotove. Hlavne u Zahrebu. Pri ceste z dovolene jedete treba 5km kolem kolony stojicich aut.
Placeni kartou ma obcas i jeste dalsi pozitivni efekty. ;o) Ne vzdy se vam mytne odecte. Za cca 5 let mam dva nezaplacene tunely v rakousku a 4x dalnici v chorvatsku i kdyz doklad jsem dostal. V rakousku to obstarava obsluha lidska, takze se ani nemohou vymlouvat ze delam neco spatne. Pri silnicni kontrole jsem se na to ptal, ze bych doplatil, abych nebyl na black listu a pry to berou jako ztratne a neresi to.
Dalsi je kurz. Konkretne jsem to neprepocitaval, ale zda se mi, ze banka bere lepsi kurz nez kdyz si jdu vymenit do smenarny. At me kdyztak nekdo opravi.
Jediny negativum. Moznost okopirovani karty na mytnici - dle mne dost nepravdepodobne. Resim to tak, ze dovolene platim KREDITKOU - ne platebni kartou. Na kreditce mam limit a mam ji pojistenou proti zneuziti. Za 12 let co jezdim a platim pravou kreditkou mi akorat jednou 2x nauctovali chorvati dalnici. Reklamoval jsem to v bance, ze to neni mozne a banka mi jednu platbu vratila. Kreditka me k uctu nestoji nic. Mam 30 dni na uhradu vyberu z kreditky zdarma. Tj. neplatim ani zadny uroky. Po navratu uhradim z uctu kreditku, kdyz si prekontroluju vsechny pohyby z dovolene a je to.
Placeni kartou ma obcas i jeste dalsi pozitivni efekty. ;o) Ne vzdy se vam mytne odecte. Za cca 5 let mam dva nezaplacene tunely v rakousku a 4x dalnici v chorvatsku i kdyz doklad jsem dostal. V rakousku to obstarava obsluha lidska, takze se ani nemohou vymlouvat ze delam neco spatne. Pri silnicni kontrole jsem se na to ptal, ze bych doplatil, abych nebyl na black listu a pry to berou jako ztratne a neresi to.
Dalsi je kurz. Konkretne jsem to neprepocitaval, ale zda se mi, ze banka bere lepsi kurz nez kdyz si jdu vymenit do smenarny. At me kdyztak nekdo opravi.
Jediny negativum. Moznost okopirovani karty na mytnici - dle mne dost nepravdepodobne. Resim to tak, ze dovolene platim KREDITKOU - ne platebni kartou. Na kreditce mam limit a mam ji pojistenou proti zneuziti. Za 12 let co jezdim a platim pravou kreditkou mi akorat jednou 2x nauctovali chorvati dalnici. Reklamoval jsem to v bance, ze to neni mozne a banka mi jednu platbu vratila. Kreditka me k uctu nestoji nic. Mam 30 dni na uhradu vyberu z kreditky zdarma. Tj. neplatim ani zadny uroky. Po navratu uhradim z uctu kreditku, kdyz si prekontroluju vsechny pohyby z dovolene a je to.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Jenom pro úplnost, smazal jsem zas další příspěvek Hondy a jeho JPP o tem, že se ceny zvedají od 11.6. K věci.
Sazby mýta pro platící kartami a cashem se zvedají dnes, tedy 7.6.2012 o +15% a to u koncesionáře ARZ a HAC (rijeka-zagreb a hrvatske autoceste) tedy:
A1 Zagreb-Split-Dubrovnik
A4 Zagreb-Goričan
A3 Bregana- Zagreb-Lipovac
A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj
A6 Bosiljevo 2-Rijeka
A7 Rupa-Rijeka-Žuta Lokva i Krčki most.
Každý, kdo si koupí ENC od 1.6. do 30.6.2012 jí dostane za 1,25 HRK a dále dostane k zákl. dobití 500 HRK i bonus 50 HRK k temu. Má to motivovat nové uživatele. Na utracení dobití není žádný limit. Cestování se systémem ENC tedy vyjde nastejno jako před zvednutím cen.
Sazby mýta pro platící kartami a cashem se zvedají dnes, tedy 7.6.2012 o +15% a to u koncesionáře ARZ a HAC (rijeka-zagreb a hrvatske autoceste) tedy:
A1 Zagreb-Split-Dubrovnik
A4 Zagreb-Goričan
A3 Bregana- Zagreb-Lipovac
A5 Beli Manastir-Osijek-Svilaj
A6 Bosiljevo 2-Rijeka
A7 Rupa-Rijeka-Žuta Lokva i Krčki most.
Každý, kdo si koupí ENC od 1.6. do 30.6.2012 jí dostane za 1,25 HRK a dále dostane k zákl. dobití 500 HRK i bonus 50 HRK k temu. Má to motivovat nové uživatele. Na utracení dobití není žádný limit. Cestování se systémem ENC tedy vyjde nastejno jako před zvednutím cen.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
HAC (největší společnost provozující dálnice v Chorvatsku) vydělal na předlouženém víkendu v zemi, od 6.6. do 10.6. celkem 19,4 mil. HRK bez DPH.
Nejdelší kolony byly odbavovány během několika minut, na hlavních trasách jsou v provozu všechny mýtnice. Největší nápor se ještě jen očekává.
HAC neuveřejnila o kolik vzrostli platby, pouze doplnila, že novou kartu ENC si zakoupilo k 10.6. na 6.500 lidí. Nová karta ENC je nyní za cenu 1 HRK + 25% DPH = 1,25 HRK. Základní nabití je 500 HRK, nyní s bonusem 50 HRK. Vyčerpání není vázáno časem.
Objevila se kritika prvních turistů, že karty nejsou k dispozici kdekoliv na ČSPH. HAC odpovídá, že nemá takové technické možnosti pro krátkost času; karty ENC i tohoto typu jsou k dispozici na 15 místech po celé zemi v dosahu dálniční sítě.
Já osobně jsem nenalezl nikde informaci, zda i po 30.6. bude karta ENC za cenu 1,25 HRK. Ovšem, po 30.6. již nebude bonus +50 HRK.
Nejdelší kolony byly odbavovány během několika minut, na hlavních trasách jsou v provozu všechny mýtnice. Největší nápor se ještě jen očekává.
HAC neuveřejnila o kolik vzrostli platby, pouze doplnila, že novou kartu ENC si zakoupilo k 10.6. na 6.500 lidí. Nová karta ENC je nyní za cenu 1 HRK + 25% DPH = 1,25 HRK. Základní nabití je 500 HRK, nyní s bonusem 50 HRK. Vyčerpání není vázáno časem.
Objevila se kritika prvních turistů, že karty nejsou k dispozici kdekoliv na ČSPH. HAC odpovídá, že nemá takové technické možnosti pro krátkost času; karty ENC i tohoto typu jsou k dispozici na 15 místech po celé zemi v dosahu dálniční sítě.
Já osobně jsem nenalezl nikde informaci, zda i po 30.6. bude karta ENC za cenu 1,25 HRK. Ovšem, po 30.6. již nebude bonus +50 HRK.
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 791#p66791
*ještě doplním další přehledné údaje z jiné publikace
*ještě doplním další přehledné údaje z jiné publikace
Re: Chorvatsko všeobecně
Pěkný přehled, bylo by fajn něco takovýho udělat pro ostatní země. Existuje něco takového pro ČR?
BMW E61 530d
Ex. Ford Mondeo 2.0 TDCI
Život je bahno a jen svině v něm umí chodit.
Ex. Ford Mondeo 2.0 TDCI
Život je bahno a jen svině v něm umí chodit.
Re: Chorvatsko všeobecně
lidi víme o tý hrozný nehodě českýho autobusu a chci se zeptat zdali je normální že se sloupy co držej značky dávaj ne za ale před svodidla a je možnost se o to rozpárat jak ten autobus ??? Aspoň takhle jsem to pochopil co říkali ve zprávách. Na makarskou jsem jel už 4 krát ale přiznám se že sem si něčeho takového nevšiml. Díky za odpověd
Segue 1.4 tce Grand Scenic
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
U nás je to vždy za svodidlem, a pochybuji, že by to Chorvatsku bylo jinak.
Bohužel v tom případě asi svodidlo nepomůže, vzhledem k výšce autobusu.
Bohužel v tom případě asi svodidlo nepomůže, vzhledem k výšce autobusu.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Chorvatsko všeobecně
nerozumim? prostě autobus prorazil svodidla přesně u sloupu a bum !!! Sakra tak k čemu takový svodidla sou když umíraj lidi. Samí všude testy že to chytne kamion a nevim co a pak takováhle nehoda !!!!!
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Re: Chorvatsko všeobecně
Na Novinkách už to kritizují.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
Svodidla autobus zdržela - není v protisměru, problém je vtom, že ani svodidla nejsou všemocná, respektive ta ocelová, neboť při záchytu se prohnou, což byl problém v tomto případě, kdy patrně nejprve autobus narazil do svodidel, ta jej zadržela ale pokračoval setrvačností podél svodidel až do místa, kde byl portál, a tím prohnutím svodidel narazil horní částí do portálu a ten mu rozpáral bok, načež se převrátil. Být tam betonová svodidla, nemohlo by to dle mého nastat.seque píše:nerozumim? prostě autobus prorazil svodidla přesně u sloupu a bum !!! Sakra tak k čemu takový svodidla sou když umíraj lidi. Samí všude testy že to chytne kamion a nevim co a pak takováhle nehoda !!!!!
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Chorvatsko všeobecně
Taky si myslím, že v tomto případě svodidla splnila svou úlohu, ale před tím portálem měla být ochrana větší. Štěstím bylo, že se to nestalo o pár metrů dál. Ty pilíře mostu jsou stejně nechráněné a následky zde by byly jistě tragičtější. Docela mě chorvati překvapili, jak málo ty pevné bariéry chrání. I když u nás to taky není žádná sláva...
Re: Chorvatsko všeobecně
Podle mne sloupek byl za svodidly.
Video crash test svodidel a autobusu jsem sem už dával před časem.
video v tomto článku čas cca 0:05 je vidět ten sloup toho portálu. V tom samém videu v čase 0:42 je vidět to pozvolné esíčko před tunelem.
Podle mne ta instalace vypadala takto sloupek mezi svodidly (z jiného místa na této dálnici).
Na mapě to ale je hodně pozvolné esíčko (pokud je to tedy to místo). Fotky jsou asi hodně z teleobjektivu.
Video crash test svodidel a autobusu jsem sem už dával před časem.
infografika ČTK http://media.novinky.cz/708/327082-original1-mux5j.jpgdvs píše: Pro představu video, jak by se měly zachovat svodidla pro autobus jedoucí 70km/h při nárazu z úhlu 20 stupňů. Ano vyrvou se ze sloupků a prohnou se. Taky je na tom krásně vidět, jak je důležitá šířka středního dělícího pásu.
video v tomto článku čas cca 0:05 je vidět ten sloup toho portálu. V tom samém videu v čase 0:42 je vidět to pozvolné esíčko před tunelem.
Podle mne ta instalace vypadala takto sloupek mezi svodidly (z jiného místa na této dálnici).
Na mapě to ale je hodně pozvolné esíčko (pokud je to tedy to místo). Fotky jsou asi hodně z teleobjektivu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:58:56, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu