České dálnice > Diskusní fórum http://forum.ceskedalnice.cz/ |
|
Chorvatsko všeobecně http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=119&t=32 |
Stránka 9 z 21 |
Autor: | Diaľničiar [ 31.10.2014 21:40:31 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Ono tam to beztak subvencoval stát, teď jde o to, že se připravuje koncese, tak proto zřejmě tato úprava zákona. ![]() |
Autor: | Diaľničiar [ 6.11.2014 21:01:01 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Chorvatská vláda schválila státní záruku za úvěr pro státní společnost ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb) ve výšce 177 mil. €. ![]() *je to zcela nevyhnutní, aby mohla společnost plnit finanční plán pro letošní rok, tedy bez tohoto kroku by tato společnost musela vyhlásit bankrot *úvěr má splatnost 7 let, s 2 ročním odkladem (podrobnosti jsou v článku) Zdroj a další informace po chorvatsky: http://mppi.hr/default.aspx?id=16296 Nikde se již nepíše, jak na to bude reagovat EK: protože st. záruka se projeví v rámci rozpočtu/dluhu. ![]() |
Autor: | Diaľničiar [ 20.11.2014 11:42:44 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Chorvatsko je pro zimu 2014/2015 připraveno. ![]() Na mapě vyznačené úseky zhrubnutou červenou čárou jsou plně připraveny na zimní sezónu. Úseky dál na jih disponují technikou pro údržbu pouze na dálniční síti a lokálně jsou v minimálním rozsahu připravena větší města. Pokud by napadlo znovu více sněhu, tak vláda přesune ze severu další techniku a připravena je i armáda. Zimní pohotovost platí od 15.11.2014 do 15.4.2015. Specificky platí pro tyto úseky dálnic: Kód: A1 Zagreb (čvorište Lučko, A3) – Karlovac – Bosiljevo – čvorište Maslenica A2 GP Macelj (granica Rep. Slovenije) –Trakošćan – Krapina – Zagreb (čvorište Jankomir, A3) A3 GP Bregana (granica Rep. Slovenije) – Zagreb – Sl. Brod – GP Bajakovo (granica Rep. Srbije) A4 GP Goričan (granica Rep. Mađarske) – Varaždin – Zagreb (čvorište Ivanja Reka, A3) A5 Čvorište Osijek – Đakovo – čvorište Sredanci (A3) A6 Čvorište Bosiljevo 2 (A1) – Delnice – Rijeka (čvorište Orehovica, A7) Vláda vyzvala motoristy, aby během zimního období nejezdili bez nutné výbavy. |
Autor: | Hanes [ 20.11.2014 19:49:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Vláda by měla uzákonit zimní výbavu, instalovat značky se zimní výbavou na horských úsecích a nemusela by nic vyzývat. I když: v Německu není nic povinné, dokud se něco nestane. |
Autor: | Diaľničiar [ 8.12.2014 11:36:49 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Počet mrtvých na chorvatských silnicích: 1989 - 1360 2008 - 664 2009 - 548 2010 - 426 2011 - 415 2012 - 390 2013 - 367 2014 - 261 (za prvních 10. měsíců, pokles o -15,8% oproti r. 2013) |
Autor: | Diaľničiar [ 15.12.2014 18:39:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Chorvatsko dostane na období 2014-2020 pro dopravu z fondů EU celkem 1,3 mld. €. Více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=18400 |
Autor: | Diaľničiar [ 17.12.2014 18:48:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Dokument ze zasedání vlády přinesl mnoho negativních informací pro další rozvoj státní silniční a dálniční infrastruktury. Mnoho plánovaných staveb se odsouvá až na rok 2016 a později. Některé informace jsem přetavil dnes do témat. |
Autor: | Diaľničiar [ 19.12.2014 19:50:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Chorvatská vláda 11.12. schválila čerpání dalšího úvěru pro HAC dle restrukturalizačního plánu financování ještě z roku 2008 ve výšce 150 mil. € se státní garancí vrácení. HAC tak vyplatí mj. i půjčku z roku 2008 v hodnotě 70 mil. € a další úroky z dalších úvěrů. Bez tohoto opatření by HAC musela vyhlásit bankrot, ostatně jako již po několikáté. Roční úroková sazba této půjčky je 4,25%. ![]() A dle výše zmíněného dokumentu se z Plánu rozvoje státních silnic a dálnic na roky 2013-2016 sníží investiční výdaje o -1,03 mld. HRK. ![]() A dále, dnes vláda uvedla 77 projektů, které mají být do roku 2017 připraveny pro čerpání z čerstvě schváleného 300 mld. € investičního baličku p. Junckera z peněz EU. Tyto projekty mají úhrnnou částku 21,5 mld. €. Jedná se především o větší projekty nových elektráren, LNG terminálu na Krku anebo i spojení přes Pelješac, kde stále není jasno, kdo to nakonec má zaplatit a z kterých fondů by se to stavělo. |
Autor: | Diaľničiar [ 21.12.2014 23:40:49 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
K 31.12.2013 zde bylo 1.288,5 km dálnic. Letos se měl zprovoznit 11 km úsek na dálnici A11, co se ale nestane, takže rozsah dálniční sítě se v roce 2014 nezmění. Není to první rok v posledních 10 letech, kdy se nic do provozu nedostává. Na druhou stranu, rozsah dálniční sítě je excelentní a hlavně se investují obrovské částky do modernizace, rekonstrukce a nové výstavby silnic I. třídy, kde se i nadále (již řadu let) komplexně vylepšují stovky km silnic ročně. Rovnoměrně se investuje do 3 lokalit (kromě tedy hl. města): Rijeka a okolí, Split a okolí a Osijek a okolí. Rovnoměrně dle náročnosti terénu a počtu obyvatel; Osijek je 4. největší město v zemi. Chorvatsko ještě kromě navýšených investic do silnic I. třídy více peněz investuje do rozvoje železniční infrastruktury a dopravy, kde je veliký investiční deficit. Z hlediska přístavů a námořní dopravy, tam se za 10 let investovalo státem 1 mld. € a jsou v realizaci další a další projekty a přibývají i soukromé přístavy s jachtami. Letiště jsou z větší části v soukromých rukou a i zde se výrazně modernizuje. Hlavním důvodem pro snížení tempa rozvoje dálniční sítě je nedostatek peněz zapříčiněný vysokým zadlužením až předlužením státních společností HAC a ARZ. O nic lépe na tom nejsou ani další státní dopravní podniky, ale situace v nich ještě takovou úroveň nedosáhla. Problém se vleče již z roku 2008, kdy se prvně oznámilo, že stát se zaručuje za úvěry, které budou směrovat na splátku aktuálních úvěrů a stav se zhoršil v roce 2009, kdy se vzali další úvěry na další výstavbu dálnic a tato již nebyla ničím krytá, tedy jenom státní zárukou, nikoliv ovšem příjmy HAC a ARZ. To je hlavní důvod, proč zpomalila realizace dálnice A5, protože stát nemá ani dost peněz na dofinancování projektu, proč zpomalil projekt realizace dálnice A11 a proč se dokonce A12 a A13 nateď změnili na rychlostní silnice, čímž se ještě snížil rozsah plánované délky dálniční sítě. Na druhou stranu zadefinoval se nový obchvat hlavního města a stanovilo se rozšíření dálnice mezi Záhřebem a Karlovacem na 2x3 jízdní pruhy. Dálnice A1 mezi Splitem a Dubrovnikem se odkládá a plánuje se dořešit napojení Dubrovniku až s financováním přes EU. Problém zadluženosti HAC a ARZ chce chorvatská vláda řešit formou koncesí, není to nic nové: koncesně fungujou třeba i dálnice na Istrii, ovšem tam již od počátku. I tak stále platí, klobouk dolů před rozsahem dálniční a silniční infrastruktury. ![]() ![]() |
Autor: | Diaľničiar [ 24.1.2015 19:39:42 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
V létě a i mimo léta je nutno se připravit na dluhší kolony a čekání, než tomu bylo doposud a to na všech hranicích. Důvod pochází z Bruselu. ![]() *EU se rozhodla zesílit informování a kontroly na vnějších hranicích Schengenu a taky na vnějších hranicích prostoru EU, tudíž to bude mít za následek hlavně: 1. systematičtější kontroly mezi SLO a HR 2. nový systém, který v praxi zajistí, že na hranicích HR- BiH kdokoliv projede, automaticky se vytypované osoby ukáží v dalších členských zemích, tudíž, že se vůbec v zemi EU objeví Důvodem je fakt, že právě v BiH je několik stovek osob napojených na Islámský Stát. Doteď odcházejí do Turecka a odsud dále do Sýrie, ale také se část může vracet. |
Autor: | Diaľničiar [ 21.2.2015 15:19:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Vláda schválila investiční plán pro údržbu, opravy a výstavbu dálnic na rok 2015 ![]() *týká se jen HAC, tedy Hrvatske Autoceste (třeba i ARZ je čistě státní podnik) *financí mnoho není, celkové navýšení oproti r. 2014 je +20 mil. HRK *společnost se dostává do úsporního režimu téměř ve všem, aby byla vůbec schopna splácet těžké půjčky *celkem je v provozu přes HAC nyní 901,4 km a v plánu je letos odevzdat do provozu dalších 24,2 km, takže by se síť rozrostla na 925,6 km a to pouze přes hlavního provozovatele dálnic v zemi *v odkazu je rozpis peněz Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=18508 Do provozu se má letos odevzdat následující (přes HAC): A5 Sredanci - st. hranice s BaH - 3,2 km A11 Jakuševec - Velika Gorica, jih - 10 km A11 Velika Gorica, jih - Lekenik - 11 km |
Autor: | Diaľničiar [ 12.6.2015 9:45:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Výstavba silnic a dálnic je zpomalená pro dluhy v dopravních společnostech (nejen silničně-dálničních), ale staví se i nadále v regionech obrovské projekty ![]() *region Splitu, ve kterém se staví silniční infrastruktura za 500 mil. € *region Rijeky, ve které se buduje i nadále obchvat na A7 a další navazující síti od přístavů po A7 *Bina Istra, řeší dostavění zbývajícíh částí na plný profil, je tam omeškání z časového hlediska, kdy to dostala do koncese, ale vše po domluvě se státem *Záhřeb: investice na hlavních komunikacích, na obchvatu A3, příprava rozšíření A1 ZG - Karlovac, příprava nového okruhu *Osijek: výstavba mostu Drava na A5 a navazující komunikace směrem na město a další okolní města tam probíhájí okruhy a výstavba rychlostních silnic *po celé zemi modernizace stovek km silnic I. třídy (probíhá od ukončení války díky podpoře úvěrů z EBRD atd.) *příprava a výstavba silničních obchvatů po celé zemi *i když to nevidět, mnoho úseků silnic a dálnic v provozu se ještě dostavuje: sází se zeleň, dokončují se elektroinstalační práce na prvích v okolí, upravuje se terén, budují se odpočívky Region Dubrovnik očekává velikou investici v napojení přes most Pelješac. Čeká se na vítěze na zhotovitele zbývající části od Osijeku po hranice s Maďarskem, na 1/2 profil. Připravuje se výstavba mostu Sáva na A5 směrem na Bosnu a Hercegovinu. |
Autor: | Diaľničiar [ 24.7.2015 10:09:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
HAC a ARZ, hlavní státní dálniční společnosti vybrali na mýtném za 1. hlavní víkend na mýtném 41 mil. HRK (nárůst oproti roku 2014 o 2,4 mil. HRK anebo o +6,2%) a po dálnicích projelo 831.925 vozidel (nárůst oproti roku 2014 o 43.334 anebo o +5,5%). |
Autor: | Diaľničiar [ 29.7.2015 20:38:28 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
A je zde informace za další víkend, 24-26.7. ![]() *HAC s provozem 579.085 vybrali 29,6 mil. HRK bez DPH (+2,5% vozů a +0,2% na mýtném oproti r. 2014) *AZM s provozem 110.373 bez udání mýtného (-1,1%) *Bina Istra s provozem 101.607 bez udání mýtného (+5,7%) *data z ARZ nejsou k dispozici |
Autor: | Diaľničiar [ 6.8.2015 19:58:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
A je zde informace o vybraném mýtném za další, tedy uplynulý víkend ![]() již i na základě informací z dopravy ZDE a další příspěvek pod tím ukazovali, že půjde o veliký výběr *HAC s provozem 682.201 vozidel (+10,2% oproti r. 2014), vybrané mýto činí 35,3 mil. HRK (+8,4%) *ARZ s provozem 313.443 vozidel (+7,2%), mýto 15,3 mil. HRK (+13,1%) *AZM s provozem 122.029 vozidel (+6,3%), mýto neudáno *Bina Istra s provozem 102.934 vozidel bez dalších údajů Celkem tedy stát za víkend vydělal přímo na dálnicích od HAC a ARZ až 50,6 mil. HRK. |
Autor: | Diaľničiar [ 11.8.2015 22:28:10 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Tato letní sezona je prozatím nejsilnější v historii. Za uplynulý víkend projelo na dálnicích ve správě HAC a ARZ téměř 1 mil. vozů. Proud vozů přibývá oproti posledním letem více na jih směrem na Dalmácii a to jak po A1, tak i po státních silnicích. Mnoho sjezdů z dálnic a ze silnic směrem ke konkrétním letoviskům je hlavně o víkendech a již i během dnů přeplněných. Kolony u Lučka jsou již i v pondělí, což je zcela neobvyklé a svědčí to o nárůstu turistů v zemi a část z nich se chce vyhnout víkendovému cestování. Vzrostla přeprava u námořních linek, prozatím nejsou k dispozici čísla, ale mnoho trajektů jezdí i mimo víkendů mnohem častěji a mimo provozní řád, aby vůbec byla zachovaná plynulost dopravy a i zásobování. Letiště ve Splitu hlásí za červenec nárůst cestujících oproti roku 2014 až o +11%. |
Autor: | Diaľničiar [ 18.8.2015 8:58:18 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Víkend 14.8. - 16.8. z hlediska mýtného a provozu: *opět jde o rekordní víkend oproti minulosti *HAC: 629.371 vozidel (+4,6% oproti roku 2014), vybrané mýto 31,8 mil. HRK (+2,7%) *ARZ: 332.048 vozidel (+4,4%), mýto 17,4 mil. HRK (+2,9%) *AZM: 117.891 vozidel (+3,8%), mýto neudáno *Bina Istra: 107.217 vozidel (+0,02%), mýto neudáno HAC má celkově za prvních 7 měsíců 2015 vyšší provoz o +8% a mýtné o +6%. Čistě státní koncesionáři HAC a ARZ mají na mýtném 49,2 mil. HRK bez DPH. Ano a tedy stát má další peníze. ![]() |
Autor: | Diaľničiar [ 28.8.2015 22:36:23 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
I když to nemá co dělat s dálnicemi, tak Chorvatsko po 50 letech jde stavět zcela novou železniční trať ![]() *postaví se 12,2 km dlouhá neelektrifikovaná jednokolejná trať Gradec - Sveti Ivan Žabno (u Bjelovaru nedaleko Záhřebu) *stavební náklady činí 203,4 mil. HRK, přičemž 85% financuje EU, 15% jsou národní zdroje Na rozvoj železnic směruje 7,5 mld. HRK. Plány jsou pro zlepšení příměstské dopravy u hlavního města. Další informace jsou pak po chorvatsky zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=23910 |
Autor: | Diaľničiar [ 28.8.2015 22:42:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Víkend 21.8. - 23.8. z hlediska mýtného a provozu: *opět jde o rekordní víkend oproti minulosti *HAC: 569.731 vozidel (+8,7% oproti roku 2014), vybrané mýto 28,3 mil. HRK (+5%) *ARZ: 315.938 vozidel (+7,7%), mýto 16,8 mil. HRK (+5,2%) *AZM: 107.500 vozidel (+3%), mýto neudáno *Bina Istra: 96.435 vozidel (+3%), mýto neudáno a je to údaj jen za 22.8. a 23.8. Tento víkend je tak výrazně silnější než ještě ten předtím z hlediska zájmu o dálniční infrastrukturu a dokládá to zvýšený zájem o turizmus, kdy mnoho lidí si rozmyslelo vyjet na dovolenou ze začátku, kdy tam byl obrovský nápor, ale ten přetrvává doposud. |
Autor: | Diaľničiar [ 29.8.2015 21:27:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Výsledky provozu na silnicích v Chorvatsku za rok 2015 ![]() ![]() ![]() https://hrvatske-ceste.hr/uploads/docum ... 3/2015.pdf *dokument je rozsáhlý, na úvod jsou informace o tom, co je co atd., následují tabulky a grafy *na některých silnicích je nárůst radikální a to už i z beztak kapacitně vyčerpaných komunikací *denní průměrný provoz se zvyšuje téměř všude Čtení si žádá alespoň 20 minut, koho by tedy zajímalo si prohlédnout nespočet údajů. ![]() Všechny roky: https://hrvatske-ceste.hr/hr/stranice/p ... je-prometa |
Autor: | Diaľničiar [ 10.9.2015 19:52:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Rekordní provoz na síti dálnic pod správou HAC ![]() *za prvních 8 měsíců je vybrané mýto 1,062 mld. HRK bez DPH (+8% oproti r. 2014) *po dálnicích projelo celkem 24,682 mil. vozidel (+5,65% oproti r. 2014) |
Autor: | Diaľničiar [ 1.10.2015 20:00:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Vláda schválila snížení výdajů pro HAC pro letošní rok: *i když je výběr na mýtném rekordní, tak je rekordní i zadlužení a vláda musí snižovat už i tak omezené finance pro HAC a to následovně: - kapitola výstavba a údržba (větší) bude mít 460,6 mil. HRK, tudíž pokles o 164,2 mil. HRK anebo o -26,3% (oproti plánu schválenému v 02/2015 pro letošní rok) - kapitola běžná údržba se redukuje ze 121,3 mil. HRK na 111,045 mil. HRK, tedy pokles o -8,5% anebo o 10,255 mil. HRK Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=23964 Může si Chorvatsko pomalu nechat zdát větší a nové dálniční projekty. Bez spolufinancování s EU se to nedá vůbec a i na spolufinancování za chvilku nezůstane ani kuna. ![]() |
Autor: | Diaľničiar [ 10.10.2015 20:04:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
I když to nesouvisí s dálnicemi, tak Jadrolinija (největší chorvatský přepravce v osobní námořní dopravě) plánuje obnovu flotily v hodnotě 281 mil. € ![]() *v současnosti má flotila 50 plavidel, které mají v průměru 28,5 let *obnova bude trvat až do roku 2027 *stáhne se 32 dosluhujících plavidel a nahradí je 26 nových *poslední veliká investice byla v roce 2014, kdy Jadrolinija obstarala 4 nové trajekty stejného typu (Kornati, Mljet, Brač a Krk) s kapacitou 616 cestujících a 145 vozidel *po dokončení modernizace bude mít flotila 44 plavidel s kapacitou 34.377 cestujících a 4.710 vozidel (nyní je to 31.377 cestujících a 4.710 vozidel) *první lodě budou v roce 2016 a nahradí trajekty: Liburnija (1965), Marko Polo (1972) a Dubrovnik (1979), následuje výměna Tijat (1955), Postira (1963) a Premuda (1957), co jsou 3 nejstarší lodě ve flotile, dále budou následovat nové katamarány a trajekty na delší vzdálenosti *Jadrolinija celkem provozuje 34 z 51 státních trajektových, rychlých lodních a klasických lodních linek, podíl na přepravě osob je 85% a na přepravě vozidel 88% *od 1.1.2017 se osobní námořní doprava bude liberalizovat Zdroj: http://www.novilist.hr/ |
Autor: | Diaľničiar [ 26.10.2015 23:02:36 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Při cestování sem doporučuju i nadále sledovat HAK, konkrétně http://www.hak.hr/info/stanje-na-cestama/ a odsledovat si nalevo stav na hranicích a i pak i další uzavírky a podobně. Situace je kvůli utečencům nestabilní tak se SLO jak i se Srbskem a Maďarskem. |
Autor: | Diaľničiar [ 23.12.2015 13:35:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Chorvatsko všeobecně |
Chorvatský HAC obstaral 35 defibrilátorů na své dálniční síti pro zlepšení šancí na záchranu života. ![]() |
Stránka 9 z 21 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |