Právě je 22.10.2017 16:15:45




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 357 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další
 Chorvatsko všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Zároveň informuje, že v zemi je denně 900.000 turistů. Na Istrii jsou převážně Němci, Slovinci a Rakušáci. Na jihu pak převážně obyvatelé České republiky, Polska, Maďarska, Bosny, Slovenska. Nejvyšší obsazenost až 90% je na Istrii, na jihu prozatím 70% až 80%. Kategorie dle věku jsou v pořadí: 35-54, 15-34 a do 14 let až poté kategorie nad 55 let. V srpnu se očekává 1.000.000 přenocování za den. Přesněji 19.7. to bylo již 922.000.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.7.2016 16:48:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 178
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
V pondělí se chystám na dovolenou do Dalmácie. Pojedu autem, které je psané na manželku. Manželka se mnou nepojede, ale vyzvednu jí o den později ve Splitu na letišti. Rád bych se tímto zeptal, zda potřebuju nějakou plnou moc, že jsem auto neukradl, když mě budou kontrolovat na Slovinsko-Chorvatských hranicích?


22.7.2016 22:07:35
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Pravděpodobně to po vás nikto nebude chtít, ale píšete to sám již v příspěvku.

http://www.chorvatsko.cz/moto/predpisy.html

Nejsem si jist zda je nějaká výjimka u manželů, vy by jste mohl lidsky tvrdit, že pro ní na to letiště jedete a dokázat, že ona tam přistane, ale lidskot nemá často co do činění s reálem a jelikož nejste majitel vozu a nebudete nikde v dokladech uveden, tak to zplnomocnění (ideálně) ověřené by jste měl mít k dispozici a dokonce nejen pro hraniční kontrolu, ale pro policisty kdekoliv. Eliminuje se tím možnost krádeží vozidel, případných DN, ale není to tak platné ve všech zemích v Evropě.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.7.2016 22:55:07
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3520
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Včera jsme také cestovali do Chorvatska, tak přidám pár postřehů. Jeli jsme z Prahy už v pátek odpoledne (D1 se trochu cukala, od druhého úseku oprav už celkem v pohodě, D52 také v pohodě, trochu pomalejší průjezd staveništěm A5, průjezd Vídní docela nepříjemný na A23 mezi S1 a A4 a to už bylo skoro 8 večer - nechci to vidět ve špičce, je to chvíli jedním pruhem!), spali v Burgenlandu u A2 a v sobotu pokračovali na Istrii do Rabacu. Kolem Mariboru jsem čekal problémy a když to stálo u Graze na sjezdu z A2 na A9 (ale šlo asi jen o malý problém), jel jsem raději přes Klagenfurt a po staré silnici B91 (je to i E652), která je sice turisticky atraktivní, ale dost pomalá, s hraničním tunelem cca 2,5 km, kde je 50. Slovinsko bylo v pohodě, malinko hustší provoz na A1 jižně od Lublaně, ale hodně odbočovalo na Pivku a Rijeku, kde se dělávají kolony na hranici, tak jsme zkusili sjet z A1 o něco dál a jet přes Buzet.

Provoz minimální, chvíli jsme stáli na hranici. Po dlouhé době jsem byl kontrolován (na výjezdu ze Schengenu ?!?), celník si prohlédl přihrádku v mých dveřích, potom jsem musel vystoupit a podíval se ještě na přihrádku uprostřed, čímž to skončilo, kdybych něco vezl jinde... (ne že bych si stěžoval, že si nás neodstavil). Chorvatská D201 má hodně omezení rychlosti, asi tam i měřívají, D44 je v opravě stylem několik km po hodně prašné šotolině u Lupoglavu (máme novou barvu auta) a na D500 opravdu měřili rychlost na 60 v dlouhém klikatém údolí, naštěstí nás probliklo pár aut v protisměru, tak jsem je čekal :) . Jsem nakonec docela rád, že jsme letos nedali původně plánovaný Dubrovník :) !


24.7.2016 7:20:44
Profil
 

Příspěvky: 68
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Drak píše:
V pondělí se chystám na dovolenou do Dalmácie. Pojedu autem, které je psané na manželku. Manželka se mnou nepojede, ale vyzvednu jí o den později ve Splitu na letišti. Rád bych se tímto zeptal, zda potřebuju nějakou plnou moc, že jsem auto neukradl, když mě budou kontrolovat na Slovinsko-Chorvatských hranicích?


Ano potrebujete plnou moc, nikdo ji bezne chtit videt nebude, ale vozidlo muze byt ukradeno nebo jen odtazeno a pak je potreba prokazat vlastnictvi. Toto plati vseobecne po cele evrope, stesti preje pripravenym.


24.7.2016 22:32:50
Profil
 

Příspěvky: 178
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Také přidávám pár poznatků z cesty do Chorvatska. Jsme v Dalmácii, asi 40 km za Šibenikem, v Rogoznici. Jeli jsem v noci z neděle na pondělí, odjezd ve 23 hodin z Prahy, příjezd na místo v 13 hodin a k tomu ještě hodinové zdržení zastávkou na chalupě (kousek od Miličína). Zvolená trasa Praha-Budějovice-Linz-Graz-Maribor-Záhřeb-Šibenik-Rogoznica. Trasu po Rakouské A9 jsem zvolil poprvé, dříve vždy klasika přes Vídeň. Jinak A9 celkem volná dálnice, trochu větší počet tunelů a dva asi 9 km dlouhé obousměrné úseky s 80 km/h. Pozitivní zprávou je, že na obou úsecích se intenzivně dodělává druhý pás. Nevýhodou jsou dva placené úseky, tunely Bosruck a Glainalm za cenu 5, resp. 8,5 euro. Konec A9, asi 10 km před hranice je velmi nekvalitní povrch, betonová dálnice typu české D1. Slovinsko projeto po dálnici. Výstavba posledního úseku A4 po chorvatské hranice tak nějak probíhá, ale při průjezdu ve čtvrt na 8 ráno na stavbě ani noha. Na hranice Slovinsko-Chorvatsko asi 5 km dlouhá, ale jedoucí kolona, zdržení do čtvrt hodiny. Další kolona v Chorvatsku hned za hranicemi, na mítnici Macelj, v provozu pouze 2 výdejní místa, zdržení 5 minut. Na mítnici Lučko provoz velmi hustý, ale zdržení asi 3 minuty, v provozu dokonce 6 výdejních míst. Bohužel asi 2 km za mítnicí nehoda, takže také trošku zdržení, ale to bylo poslední zdržení na chorvatských dálnicích, výjezd v Šibeniku už bez kolon. Provoz po A1 byl chvílemi velmi hustý, zejména v úseku od Záhřebu po křižovatku s A6. Provoz po celé A1 bych přirovnal české D1 v pracovní dny dopoledne. Jediné co mě velmi zklamalo, byla čistota na odpočívkách, obzvláště na odpočívce Sveti Križ na A2 před Záhřebem, tak neuvěřitelnej bordel jsem už dlouho neviděl. Ale co mohu naopak doporučit je odpočívka Lički Osik, odpočívka sice bez pumpy, ale s příjemným posezením, bistrem a čistými záchody, viz https://www.google.cz/maps/@44.626099,1 ... 312!8i6656


28.7.2016 12:39:22
Profil
 

Příspěvky: 448
Bydliště: Morava
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Z Wikipedie: Mýtné či mýto je poplatek, který se vybírá za použití cesty, silnice, dálnice, tunelu nebo mostu .... takže mýtnice :oops:
Sorry za OT, ale bolej mě z toho oči :cry:

_________________
Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD


28.7.2016 13:17:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Dálnice, 1. půlrok 2016 :arrow:

*celkem se stalo 1.181 dopravních nehod (nárůst oproti roku 2015 o +196 z 985 anebo o +20%) :!:
*výnos na mýtném činí 1,026 mld. HRK (+7,82%)
- z toho HAC 624 mil. HRK (+8,5%)
- dále: ARZ 236 mil., AZM 86 mil. HRK, Bina Istra 79 mil. HRK
*celkem platilo 30,7 mil. vozidel (+8,35%)
*zemřelo 19 lidí (+850%, ze 2 lidí) :!:

Dále, Chorvatsko spřísní postihy za vážné porušování dopravních předpisů a agresivní projevy jízdy a chování (doposud neaktivováno, i když dlouhá léta v platnosti se letošním rokem aktivovalo (vysoké sankce až zákaz vstupu na území země po dobu 2-5 let); vyplývá z nervozity mnoha desítek řidičů každý jeden víkend letošní rok), opsáno je zde vícero takových projevů, další se stal, když se převrátil na dálnici člun, tak se několik vozidel rozhodlo přerazit oplocení (poškození majetku společnosti HAC) a pokračovat dál cestou, která ale nikam nevede a slouží výhradně pro záchranářské účely :arrow:
Příloha:
maslenica.PNG
maslenica.PNG [ 785.91 KiB | Zobrazeno 3359 krát ]

čímž došlo k ohrožení na životech vzhledem k vysokým teplotám v daný den a zablokování záchranné stezky a vážné poškození majetku HAC

A ještě výnos mýta z víkendu 22.7. - 24.7. :arrow:

Provoz na dálnicích ve správě HAC stoupl o +3,3% oproti již rekordnímu roku 2015. Celkem projelo na 605.873 vozidel. Výnos na mýtném činí 30,01 mil. HRK bez DPH (+1,28%).
Provoz na dálnicích ve správě ARZ (+most na Krk) stoupl o +4,6% a celkem projelo 305.352 vozidel. Výnos na mýtném činí 14,55 mil. HRK bez DPH (+2,6%).
Provoz na dálnicích ve správě Bina Istra (A8, A9) stoupl o rekordních +4,6%, celkem tudy projelo 158.638 vozidel. Výnos na mýtném Bina Istra nezveřejnila.
Provoz na dálnicích ve správě AZM stoupl o +0,18%, celkem tudy projelo 110.568 vozidel a to i navzdory faktu stavebních prací na SLO straně.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


29.7.2016 22:27:14
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3520
Bydliště: Praha
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Návrat z Rabacu jsme zatím zvládli, kvůli krátké návštěvě Rovinje jsme si počkali na hranicích se Slovinskem na A9 cca 1:15 hod, odkláněli tam dopravu na přechod u letiště Portorož. Slovinsko bylo celkem v pohodě, hodně aut asi využilo doporučení jet na Villach přes Itálii, malá kolona cca 1,5 km před Lublaní, kde IMHO moc nezvládli uzávěr A2 a zbytečně brzo stáhli A1 od Koperu do jednoho pruhu. Další kolona byla až na hranicích před Grazem, Rakušani zpomalovali na přechodu na 30, což stačilo na cca 2 km kolonu. Rozhodně doporučuji jezdit mimo sobotní střídání turnusu :) !


30.7.2016 21:51:26
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatské dálnice zaznamenávají za uplynulý víkend další rekord v provozu v propočtu na víkend oproti minulému roku. Již rok 2015 a poslední víkend v 7. měsíci byl rekordním. Letos jsou čísla přepsaná.

HAC zaznamenal na své síti celkem 689.858 vozidel (+4,22%), přičemž na mýtném vybral celkem 35,19 mil. HRK (+3,2%).
ARZ ... 325.076 vozidel (+3,7%) a 16,2 mil. HRK na mýtném (+5,8%).
Bina Istra ... 154.589 vozidel (+2,5%), mýtné neudává.
AZM ... 123.938 vozidel (+1,56%), mýtné neudává.

Rekordní provoz po HAC a ARZ činí již více jak 1 mil. vozidel. Celkem koncesionáři zaznamenávají téměř 1,3 mil. vozů. O 100 tisíc více jak před týdnem-dvěma, o 300 tisíc více jak začátkem léta. Sezona je nyní na vrcholu a toto období přetrvá do poloviny srpna.

HAC rozdal na exponovaných mýtnicích 20.000 flaší s minerálkama v návaznosti na řidiče, kteří čekali v kolonách ještě ve SLO/A. Týkalo se to: Lučko, Sv. Helena, Rupa a Sveti Rok.

Doprava v sobotu zaznamenala celkový enormní nárůst provozu. Zvýšený nápor vozidel přetrval až do neděle odpoledna.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


3.8.2016 11:02:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Provozní údaje HAC za prvních 7 měsíců: (změna oproti roku 2015)

*HAC je hlavní státní správce chorvatské dálniční sítě
*výnos na mýtném u společnosti HAC zaznamenává nárůst o +70 mil. HRK
*po dálnicích HAC projelo téměř o +2 mil. vozidel (na 21 mil.), tedy provoz vzrostl o +9,83% *mýtné činí 864,3 mil. HRK anebo o +8,6% více
*finančně má problémy v tomto roku a v roce 2017 pro doběhnutí krátkotodobých půjček, které jsou brané v minulosti během recese a kdy nebyla důvěra pro delší úvěry ... letos 600 mil. € a v roce 2017 se musí nalézt 900 mil. €, ovšem celkové zadlužení HAC-u činí asi 4 mld. € se splatností po roce 2030, tudíž je zřejmé, že když se povede překonat krizi ještě v roce 2017, tak společnost jako taková je lukrativní infrastrukturní správce
*nejvyšší nárůst provozu je zaznamenán na dálnicích A1, A3 A4 a A5:
- na A1 o +4,5% na 7 mil. vozidel
- na A3 o +8,3% na 9,3 mil. vozidel
- na A4 o +9% na 2,9 mil. vozidel
- na A5 o +12,3% na 0,425 mil. vozidel
*nejvyšší výběr mýta:
- na A3 činí 456,9 mil. HRK
- na A1 činí 298,57 mil. HRK
- na A4 činí 66,6 mil. HRK

Chorvatsko prozatím nezveřejnilo detailní informace z 2. čistě státního správce ARZ, pouze se ví, že mýtné činí 1,1 mld. HRK a do konce roku dosáhne 2 mld. HRK.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.8.2016 12:09:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko zveřejnilo statistiku provozu za uplynulý víkend :arrow:

je zde pokles oproti roku 2015, což je projevem změny trasování turistů anebo jízda co nejvíce mimo pátek-neděli, po opakovaných kolapsech na chorvatských dálnicích každou jednu sobotu a částečně i neděli a pouze se to členilo na menší ale víceré kolony anebo velmi dlouhé kolony nad 20 km to opravdu další turisty odrazuje; i proto byly kolony v sobotu menší než v neděli, i když i v sobotu byli ale do 10 km (kromě Lučka kde to bylo mírně nad)

celkový pokles ale činí jen -30.000 vozidel :lol: anebo 1,21 mil. vozidel (-2,4%), na mýtném méně -4%

HAC, provoz 647.098 vozidel, -3.000 (-0,47%), mýtné 31,8 mil. HRK bez DPH (-4%)
ARZ, provoz 308.611 vozidel, -16.400 (-5%), mýtné 15 mil. HRK bez DPH (-8,5% anebo o -1,4 mil. HRK)
AZM, provoz 104.266 vozidel, -12.500 (-10,7%), mýtné bez udání
Bina Istra, provoz 154.755 vozidel, +1,5% :idea:

Mnoho turistů ze západní EU upřednostnilo ale přepravu trajektami a námořní dopravou a poté autobusmi. A také zaznamenávají nárůst hlavní letiště v turistických destinacích a to až nepřiměřeně vysoký.

Provoz v tomto víkendu znovu komplikoval silnější vítr, požáry a početné dopravní nehody. Údaje o provozu na státních silnicích mluví jasně o tom, že se zvyšuje provoz na nich a denně je jich vícero ucpaných kolonami; nejvíce pak podél pobřeží hned od města Senj dál až pod Dubrovník.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.8.2016 14:55:28
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko a EU fondy (doprava, dálnice) :arrow:

Chorvačtí politici často říkají, že tohle půjde a támhleto půjde přes EU a my pouze jako stát nalezneme peníze na spolufinancování. Ono je to ale celé trochu jinak.

OP 2007 - 2013 (OP Promet), ze kterého se čerpá a může se do konce roku čerpat, tak se staví minimum silničních staveb: jo je to 4-pruh v Kaštelu u Splitu, je to nový most u Trogiru a je to obchvat Vodíc, to v tom základu a to je všechno. Celková alokace celé dopravy činí 279 mil. €, z čeho 15% financování činí 41,8 mil. €. Tudíž EU fondy nedávají ani 1/4 mld. €, ale na druhou stranu je fakt, kdy Chorvatsko do EU přistoupilo. Jenomže z té částky 279 mil. € jde na silniční stavby jenom 136 mil. € a to ještě do toho spadají letiště. Tento OP je tedy zcela zanedbatelný pro nějaký rozvoj. Pouze je fakt, že by Chorvatsko nebudovalo asi ani tohle co jsem vypsal.

OP 2014 - 2020 je vytvořen jeden obří program s názvem konkurenceschopnost a koheze, který zahrnuje celkem 6,9 mld. € (4,3 mld. € evropský fond reg. rozvoje (EFRR) a zvyšek je kohézní fond), co je obří částka peněz, ale na všechno možné: 2 mld. € jde na malé podniky a inovace, 2,7 mld. € jde na konkurenceschopnost (IT, střední podniky atd.) a 3,5 mld. € jde na komunální, vodohospodářskou atd. infrastrukturu, kam spadá i doprava, jenomže :arrow: čistě pro dopravu je vyčleněna částka 1,3 mld. € (0,4 mld. € jde z EFRR a zvyšek jde z kohézního fondu (KF)) a teď ale zde je rozčlenění těch peněz:

400 mil. € z fondu pro RR směruje na silniční provoz: 330 mil. € jde na silniční síť TEN-T a 70 mil. € na bezpečnost provozu

910 mil. € z KF jde na: 500 mil. € na železniční dopravu, 100 mil. € na letiště Dubrovník, 170 mil. € jde na veřejnou dopravu (městská a příměstská), 80 mil. € jde na námořní dopravu (spojení s ostrovami), 60 mil. € jde na vnitřní lodní dopravu

:arrow: :arrow: :arrow:

z toho plyne, že EU fondy pro období 2007 - 2013 jsou téměř u konce a 2014 - 2020 tam je částka 330 mil. € :idea:

Absolutní priorita je: Most Pelješac. Ten ale jak víme není levný, takže bohužel téměř všechny fondy pohltí tato jedna stavba. A vzhledem k faktu, že Chorvatsko má problém nalézt peníze na spolufinancování, tak je zřejmé, že asi nenalezne další stovky mil. € na další stavby. A proto je opravdu velký boj o to, kde se co bude stavět. Proto je nervozita v mnoha regionech, co bude s obchvatem Omiše a s napojením na Split v rámci 4-pruhu? Asi se nebude realizovat další tunelový spoj Ravča - Drvenik, asi se nebude realizovat mnoho plánovaných obchvatů po celé zemi. A již i nyní stávající výstavba obchvatů ve Slavónii ale i kolem Záhřebu a nové rychlostní silnice se sice staví, ale přes úvěry a ty rovněž v rámci Hrvatske Ceste pomalu končí, protože jinak tam bude scénář jako u dálničních správců, ale to nebude, protože země musí konsolidovat finance, pokud vůbec chce mít EU fondy. :idea:

Taková je realita co se týče finančních možností státu pro další rozvoj silniční sítě. EU považuje dálnice za vyřešené, i když tedy v rámci koridoru Vc se staví A5, to je pravda. Ale to se staví více méně za podpory EBRD/EIB. To co chybí je zřejmé:

*na A2 je to 2. tubus tunelu, ale tam intenzity stagnují a spoluvlastník HAC má problémy, asi se to tam budovat tak skoro nebude
*na A1 od Pelješacu vyvstane tlak na úsek Doli - Dubrovnik
*na A1 ale vyvstává tlak na rozšíření cca. 40 km Záhřeb - Karlovac, což jak jsem uvedl ve vláknu k A1 bude až po roce 2020, protože ani těch více jak 100 mil. € na tento záměr vláda nemá
*na A5 bude nutno budovat spojení s Maďarskem, ale na dluh? ale EU fondy nejsou, tudíž mnoho možností nezbývá: pomalá výstavba a možná v celé délce od Osijeku 1/2 profil
*na A7 jak jsem napsal se nabízí Čína koncesí, ale zcela jistě prodloužení 56 km za 700-800 mil. € vláda realizovat nebude (to je jako ještě 2x Pelješac a to asi těžko)
*a A11 se asi do Sisaku tak brzo taky nedostane, i když ty intenzity tam vzrůstají tím jak se tam dostali do provozu úseky a napojilo se to přímo na Záhřeb, už to není dálnice v poli (obdoba současné české D3), ale cíl byl Záhřeb - Sisak a to se tak skoro nestane

Takže dálnice budou umrtvené kromě A5 a A8/A9 co dostaví snad po nové vládě a podepsání aktualizace koncesní smlouvy s Bina Istra a snad se brzo dostaví viadukt a tunel (Učka) tak aby to byla 2x2 dálnice v celé délce.

A silnice jak jsem uvedl bude most Pelješac a to bude více méně pomalu všechno. Tedy formou EU fondů. Možná nová vláda udrží anebo nalezne miliardy HRK na několik dalších staveb, hlavně ale tedy na dokončení rozestavěných obchvatů, silnic a rychlostních silnic. Aby se již nové ale nenapojené úseky dostali do provozu.

Ještě možná něco kvapne z fondu na propájení států, tedy CEF a dalších možností k tomu, ale to jsou již nejisté zdroje a v malém.

EU preferuje rovnoměrný stav infrastruktury, i proto se nasměrovali zdroje na všechny strany, ale hlavně tedy na železnice. Nové modernizované tratě a nové osobní vlaky. Nákladní doprava čelí problémům: je ve finanční tisni a dostala v minulosti miliardu kun a to se nyní prověřuje jako neoprávněná státní pomoc, takže to možná bude muset vrátit, ale odkud? To jsou strukturální hluboké problémy Chorvatska. A bohužel, ale vláda s vysokým deficitem st. rozpočtu, s vysokým státním dluhem a s velmi mírně rostoucím HDP po 6 letech recese nemá nějakou základnu pro nějaké stimulové investice navíc, obzvláště pak, když nerozumným zadlužováním v letech 2009-2014 se dostal HAC do situace, že letos musí vrátit 600 mil. € a příští rok 900 mil. € a ten výnos mýtného sice je, ale také provozní náklady nějaké jsou, takže taková je reální situace a stav. A tedy i výhled.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


9.8.2016 23:39:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 3230
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Diaľničiar píše:
*na A2 je to 2. tubus tunelu, ale tam intenzity stagnují a spoluvlastník HAC má problémy, asi se to tam budovat tak skoro nebude

Kdo má problémy?
HAC zde snad nefiguruje? A2 provozuje koncesionář AZM (Autocesta Zagreb - Macelj d.o.o.), kde má 51% podíl Pyhrn Concession Holding GmbH a 49% přímo chorvatský stát . Společnost HAC v této koncesi snad nefiguruje. Pokud se něco nezměnilo, tak v té Pyhrn Concession Holding GmbH má většinový podíl Strabag.

Doufejme, že časem tam snad intenzity trošku povyskočí a bude nutné splnit bezpečnostní podmínky a dostavět druhou rouru. Viz podobná diskuse na Slovensku kolem tunelu Branisko.


10.8.2016 8:47:20
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
To slůvko spoluvlastník je nepřesné, ovšem ty řídící procesy zde HAC má jakožto ten co ty zkušenosti má tak či tak. No a vzhledem k problémům, v jakých je země a dopravně (včetně dálničních) společností, tak ten 2. tubus jen tak brzo nebude. Většinový spoluvlastník žádá nějaké parametry, které si Chorvatsko ale dovolit nemůže a snad ani nechce vzhledem k tomu kolik dálnic vede do SLO a že pro danou oblast je nutno řešit jiné věci než zrovna dálnici A2, ale výslovně se neříká, že se to nedostaví, jenom to nebude v horizontu dalších let. Vyjádřeno v podstatě koncesionář nevlastní 66% ani 100%. Tento model je ve své podstatě (co do rozdělení %) podobný tomu jako je v Bina-Istra, jenomže Bina Istra jsou dálnice na Istrii, které mají opravdu jiný potenciál jak rozvoje dopravy tak i využití, ale je to Chorvatsko, které si to tak nastavilo, aby mělo všude podíly a potencionální zisk s nějaké činnosti kolem, ale ve výsledku je koncese, jsou smlouvy, Chorvatsko nemá kromě dálnic nic a spíše je to jenom zátěž, když jsou problémy, tak spoluvlastníci mohou leccos napadat. Ale to zas není ani zásadní chyba Chorvatska, protože po válce a stabilizaci byla podmínka soukromých partnerů, aby tam stát nějaký podíl vlastnil pro garanci investic dalo by se říct.

Já teď neřeším celkový stav, jen možnosti financování a to, že EU fondy nespasí silnice a dálnice v zemi. Ostatně těch cca. 1.300 km co Chorvatsko má je vysoko nad ostatní země vzhledem k HDP, počtu obyvatel či rozlohy. Takže pokud do roku 2020 téměř nic další nebude, tak se nic katastrofální nestane. Horší ale je, že je tak málo peněz a jak jsou teď vázané poslední roky na splátky úvěrů, že nejsou žádné rezervy na větší opravy, čehož důsledkem bylo protahování oprav po revizních činnostech v mnoha tubusech na dálnici A1 a ten stav není dobrý ani s dalšími položkami na dalších dálnicích (zrezlé stožáry osvětlení na A3 atd.). Ale ani to nechci více rozepisovat, hold tato dekáda je o racionalizaci investicí. Dostaví se rozestavěné a moc se nerozestaví (stojí to na A5 a koncesionářích).

Model bezpečnosti průjezdu v tunelech je hezká věc, ale často když nejsou peníze tak se to co? Tak se to odkládá. Branisko na tom nebude jinak, to je jenom taková masáž veřejnosti. To by ty peníze musel pan Auxt začít tisknout, aby stavěl vše co chce na základě intenzit provozu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


10.8.2016 9:16:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Po uveřejněných datech z HAC za prvních 7 měsíců jsou zde data z ARZ :arrow:

*provoz ARZ stoupá o +7%
*ARZ má vyšší přínos na mýtnom 21,5 mil. HRK (+5,7%, most Krk až o +6,94%)
*celkové příjmy ARZ jsou 323,5 mil. HRK při provozu 11,67 mil. vozidel

To znamená, že HAC a ARZ mají na mýtném za prvních 7 měsíců o +90 mil. HRK více, což je nyní asi 12 mil. €.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.8.2016 9:00:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Statistika turistiky v zemi:

*od 5.8. do 7.8. přišlo do země 463.200 turistů, uskutečnilo se 2,9 mil. přenocování, z čeho 82% připadá na zahraniční turisty
*nejvíce turistů pochází z Německa (87.300 a 573.600 nocí), následují: Italové, Poláci, Rakušáci, Nizozemci, Češi, Maďaři, Slováci a Francouzi
*nejnavštěvovanější jsou oblasti na Istrii, Kvarneru a v Dalmácii
*až 1,1 mil. přenocování se uskutečnilo v soukromém ubytování, na druhém místě jsou kempy s 0,6 mil. a na třetím hotely s 0,43 mil. nocí
*top destinace je Rovinj, kde se o víkendu uskutečnilo 100.000 noclehů, na druhém místě je Medulin s 88.700 a Poreč s 86.000, dále Umag, Mali Lošinj, Crikvenica, Novalja, Funtana, Dubrovnik a Pula
*za prvních 7 měsíců se uskutečnilo až 45 mil. přenocování, což absolvovalo 8,8 mil. turistů, ze kterých v rámci nocí je 12,6 mil. na Istrii, 8,5 mil. v Kvarneru a 8,3 mil. v Dalmácii (Split), dále 5,6 mil. na Zadaru s okolím, 3,8 mil. u Dubrovníku, 3 mil. u Šibeniku
*z hlediska přenocování za prvních 7 měsíců dominují Němci (7,6 mil.), Slovinci (5,4 mil.), Rakušáci (3,7 mil.), Češi (2,8 mil.) a Poláci (2,5 mil.)
*samotný 7. měsíc tvoří až 47% turistů a 60% přenocování, přičemž obsazenost dosáhla u hotelů 95%, 97% v rámci kempů a 68% v rámci soukromého ubytování (zde to snižuje i možnost ubytování se v bytech v rámci měst)
*eviduje se nárůst cestování autem, ale i leteckou formou do země

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.8.2016 15:46:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 839
Bydliště: v Trutnově, 53 km od nejbližší dálnice, 49 km od rozestavěné polské dálnice.
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Hlavně, jak si spousta Čechů myslí, že jsme na prvním místě v návštěvnosti a podle toho nám mají Chorvati lézt do zadku :-) A ono to je úplně jinak.

_________________
79 let výstavby dálnic na českém území 1938-2017


16.8.2016 17:29:44
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Nemyslím, že Chorvaté rozdělují turisty dle původu. Zcela jistě letos země dopravně trpí a stejně jako mnoho dalších destinací se obyvatelé začínají dožadovat nějaké regulace, která samozřejmě prozatím zde v tomto prostoru nehrozí. I nadále víceméně platí, že kdo je zvyknutý na vysoce kvalitní služby tak jede na Istrii a z regionu Pobaltí a stř. Evropy se jede spíše dál na jih, kde je i vyšší garance počasí. Ovšem nikoliv až zcela na jih, protože Dubrovník je spíše destinací pro ty co na to mají. To ale neznamená, že to není i naopak.

Přibližně od 3. týdnu 7. měsíce platí, že dopravní zatížení se přesouvá až do týdne s cílem obejít ten víkend za každou cenu. Statistiky provozu za víkendy začínají být méně důležité a z hlediska mýtného jsou nejdůležitější celé měsíce (7.-8.), i když provoz stoupá celkově i za první půlrok jak jsem zde již napsal.

Letošní rok je velmi nepříjemný z hlediska násilí v zemi. Policie eviduje dokonce již desítky útoků na policisty. Turisti nejvíce na silnicích a místní při zasahování kolem jejich deliktů. V evidenci je i několik pokusů o znásilnění, cizinci cizinky když to takhle shrnu a dominuje přitom jižní část země a to především ostrovní bary, kde to vše začíná. Policie je letos vůči turistům velmi nekompromisní; s nařízením ještě před začátkem léta vzhledem k tomu, že se vědělo, že bude nátřesk. Těmto událostem se zde věnuji velmi okrajově. V Chorvatsku je zároveň nejvíce přidělenců policie z dalších států pro usnadnění řešení problémů. O bezpečnost na veřejných prostranstvích se starají desítky policistů v civilu, třeba při festivalu ULTRA ve Splitu to dosáhlo až přes 30 hlídek. Nejvíce frekventované pláže jsou monitorované z projíždějících člunů; nepřistupuje se k jiným možnostem pro co největší pohodlí turistů.

Nyní údaje za výběr mýta a provoz za uplynulý víkend ve srovnávní s víkendem za rok 2015:

*dálnicemi projelo o 80.000 vozidel více než uplynulém roce :!:
*celkem je to až 1,5 mil. vozidel (třeba oproti začátku léta je to o 50% více)
*naplnila se dopravní prognóza o vyvrcholení sezóny
*dálnicemi HAC projelo 1,2 mil. vozidel (+73.000 anebo +6,5%)
- dálnicí A1 projelo z toho 0,3 mil. vozidel (+12.500 anebo +4,4%)
- HAC vybral na mýtném 56,8 mil. HRK (+2 mil. anebo +3,7%)
*údaje za ARZ jsou neucelené
*dálnici A2 (AZM) projelo 113.600 vozidel (-4.200 anebo -3,6%), způsobeno prácemi ve SLO
*Bina Istra eviduje 208.400 vozidel (+4.500 anebo +2,2%)
- v pátek a sobotu je nárůst provozu dokonce o +7,4% anebo až o +9,2% oproti předešlému víkendu

Po mostě na Krk projelo o 7.000 vozidel více, mýtnicí Sv. Ilija o 6.000 vozidel více. Přesné dáta ARZ nejsou k dispozici a dopisovat je sem později nebudu. Známé data ale jsou, protože je eviduje HAC-ONC v rámci HAC i ARZ a ten o nich již informoval, pouze nerozepsal což několikrát v roku provádí, což sleduje stejný děj jako další správci dálnic (více soukromní).

HAC a ARZ evidují celkem na výběru mýta od začátku roku 1,5 mld. HRK, tedy již o +97,6 mil. HRK více (+7%).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.8.2016 20:54:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Jsou zde výsledky o provozu a mýtném za období 19.8. - 21.8. ve srovnání daného víkendu oproti roku 2015 :arrow:

znovu je zaznamenán nárůst vozidel a to v globálu o více jak 50 tisíc

Provoz na dálnicích ve správě HAC stoupl o +10,1% oproti již rekordnímu roku 2015. Celkem projelo na 635.000 vozidel. Nejvíce až 282.000 projelo v rámci dálnice A1, kde je nárůst o +12% (+30.000). Výnos na mýtném činí 30,7 mil. HRK bez DPH (+8,1% anebo +2,3 mil. HRK).

Provoz na dálnicích ve správě ARZ (+most na Krk) byl o +5% vyšší a celkem projelo 333.000 vozidel (+16.000). Výnos na mýtném činí 17,8 mil. HRK bez DPH (+4,1% anebo +0,7 mil. HRK).

Provoz na dálnicích ve správě Bina Istra (A8, A9) stoupl o rekordních +7%, celkem tudy projelo 157.300 vozidel (+10.000). Výnos na mýtném Bina Istra nezveřejnila.

Údaje o provozu a mýtném nezveřejnila společnost AZM.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/na_autocestama_za_ ... /11796/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


23.8.2016 8:09:53
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Dálniční síť Chorvatska sestavená z dálnic a rychlostních silnic s vybíraným mýtem má rozsah 1.336 km. :arrow: :arrow: :arrow:

menší analýza z hlediska rozsahu sítě (plánované, výhledové - dočasně vyřazené dálnice/úseky), možný stav pokračování výstavby a na konci příspěvku menší srovnávní s několika státy

Nárůst je za poslední roky spíše nepatrný, ale číslo 1.300 km je již překonané. (zde je rozsah sítě) I nadále se tato síť člení mezi 4 správce:

HAC (Hrvatske Autoceste, 100% státní společnost), které obsluhují 948 km,
ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb, 100% státní společnost), kde spravují 187 km,
Bina Istra, kde spravují 141 km dálnic A8 a A9 na Istrii, část v 1/2 profilu,
AZM (Autocesta Zagreb - Macelj), což je správce A2 s délkou 60 km (1 tubus tunelu Krapina).

Ve výstavbě má HAC most Drava s napojením na dálnici A5, v tendrování most ponad Sávu na A5 (směr Bosna a Hercegovina) a část směrem na Maďarsko se ještě připravuje/tendruje. Bina Istra připravuje dostavbu dálnic na plný profil.

V optimistickém výhledu projevil čínský investor zájem o dostavbu A7 v délce 56 km formou dalšího modelu PPP. Těchto 56 km je ale mezičasem formálně vyřazeno z dálniční sítě. Vláda může za pomoci EIB/EBRD pokračovat na dálnici A5 směrem na Maďarsko. HAC ještě připravuje rozšíření A1 Zagreb - Karlovac, ale pro nedostatek peněz se to pravděpodobně před rokem 2020 ani nezačne. Další úseky na A1/A11 jsou nepravděpodobné vzhledem k splátkovým kalendářům ve firmách.

V letech 2016 - 2017 se musejí především HAC a ARZ finančně stabilizovat a zreformovat chod dálnic (údržbu, mýto atd.). Dálniční síť tedy do roku 2020 vybudovaná nebude, což byl jakýsi politický cíl, který se odsouvá na další dekádu. Nepomohlo ani vyřadit ani další dálnice (A12/A13) z dálniční sítě, i když se tam de facto budují rychlostní silnice DC10/DC12 v řádném uspořádaní 2x2. I kdyby čínský investor zájem měl a dostal koncesi, tak bude chybět dostavět ještě cca. 77-83 km dálnic (dle trasování) bez zařazení již vyřazených (nový obchvat Záhřebu, 56 km A7, A12/A13). Jedná se o 29 km A1 Doli - Dubrovnik (formálně se bude muset dořešit trasování dálnice A1 přes Neum, kde se staví náhrada mostu Pelješac), 18 km dálnice A11 Lekenik - Sisak a 30 km dálnice A5 po Maďarsko, což je již zmiňovaných cca. 80 km. Kilometr sem tam, protože dálnice se v Chorvatsku na rozdíl od mnoha jiných zemí nepřipravovali desítky let, takže se časem měnilo i staničení a neustále se mění délka jak A1 tak třeba A11 vzhledem k trasám atd. Neustále je to tedy různorodý rozsah km i třeba na A7. Kdyby se zařadil nový obchvat Záhřebu s původní A7 (bez A12/A13), tak se ten rozsah sítě zvedne o dalších asi 150 km. V každém případě je to už jen další a další zahušťování dálniční sítě vytvářením nových spojnic regionů atd. Pokud si otevřete chorvatskou Wikipedii, tak tam naleznete číslo v provozu na hodnotě 1.325,4 km, ale nezapočítali úsek Sv. Kuzam - Krizisce na A7, ovšem zároveň se dozvíte, že kdyby se zachovala síť s dálnicemi včetně A12/A13, tak celý rozsah by nebyl na dnešní plánované úrovni 1.419 km, ale až téměř 1.750 km. To píšu i proto, protože se dá počítat třeba za dekádu se zařazením vyřazených úseků zpátky do sítě, ovšem je to i celou dálnicí A1 napříč Bosnou, což rovněž není.

Když se přidržíme aktuálního čísla 1.419 km, tak v provozu je již 94% délky dálniční sítě. Pokud bychom tam dali A7 (+56 km), tak by to bylo 90%. Do roku 2020 se zcela jistě posune již zmíněná dálnice A5 ve výstavbě.

V Chorvatsku jsou příští měsíc volby a zároveň končí Plán rozvoje státních silnic (dálnic) 2013 - 2016, takže nová vláda bude stanovovat další rozvojový plán, který hodně napoví. Vláda má ale silně zvázané ruce (stačí pročíst poslední 2 strany, aby člověk pochopil napjaté finance ve státním rozpočtu, stav možností čerpání EU fondů a zadlužení HAC/ARZ). Poslední vlády se snažili investovat ještě stále hodně peněz přes Hrvatske Ceste, tedy do 4-pruhů, obchvatů, nových přeložek a komplexních oprav silnic I. třídy až tak, že třeba poslední plán investic značil více peněz na hlavní silnice než na dálnice, ale i z toho je většina peněz přes úvěry, takže i tohle se zřejmě omezí.

Pro srovnání: Česká republika má asi o 100 km dálnic méně. Slovensko má asi o 600 km dálnic méně. Polsko, které je 8,5x lidnatější a 5,5x větší a prožívá boom výstavby, tak má jen 2,5x větší síť. Sousední Slovinsko, které má 1/3 rozlohu a 1/2 obyvatelstvo má 55% dálniční sítě Chorvatska. To jen tak pro zajímavost.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


23.8.2016 19:36:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Jsou zde výsledky provozu a vybraného mýta za uplynulý víkend:

ve srovnání s loňským rokem se jedná znovu o nárůst

HAC: 572.200 vozidel (+39.600 nebo +7,4%), 27,7 mil. HRK (+1,4 mil. HRK nebo +5,3%)
ARZ: 320.300 vozidel (+15.500, +5%), 16,8 mil. HRK (+3%)
Bina Istra: 151.100 vozidel (+10,7%), bez udání mýta
AZM údaje nezveřejnil.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/vise_vozila_i_prih ... /11820/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


30.8.2016 8:28:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko zveřejnilo hospodářské výsledky za 1. půlrok 2016:

*růst HDP stoupá dle předešlých predikcí z 2% na 2,5% za celý rok, což je neskutečný výsledek
*deficit veřejných financí klesl o 5 mld. HRK na 0,2% HDP
*vláda získala na příjmech +7%, výdaje jsou zmražené anebo jen velmi nepatrně navýšené
*v zemi díky dobré sezoně klesla nezaměstnanost až na 13,3% k 7. měsíci

Deficit st. rozpočtu je naplánovaný na 2,6% HDP. Málokdo tomu věřil, že se to povede naplnit. Současný stav dává prostor pro naplnění. Děje se tak i naproti faktu blížících se voleb.

Na druhou stranu a nedá se to nenapsat; Chorvatsko čelí tímto rokem největšímu exodu ze země (nezam. mladých nad 30%). Novou vládu čeká všechno to, co předešlé několik dekád jen slibují: reformy daní, odvodů, zdravotnictví, penzijního systému, privatizace státních (a zadlužených) podniků. Státní dluh je na úrovni 87% HDP, nyní možná mírně klesne. V letech 2010 - 2016 vzrostl z úrovně necelých 60% a to nejen pro zadlužování, ale 6-leté recesi. V roce 2008 byl přitom státní dluh na úrovni pod 40% HDP.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/maric_rast_premasi ... /11824/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


1.9.2016 21:42:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ministerstvo cestovního ruchu informovalo o několika údajech:

*za 1.Q 2016 je v zemi o +17% více turistů než za 1.Q 2015 (zemi objevují asijské národy)
*za 2.Q 2016 ještě nejsou výsledky, ale počet přenocování ze základních oblastí roste
*celkový nárůst příjmů z turizmu se očekává nad 9 mld. € tedy o cca. +5% oproti roku 2016
*až tak prudce nestoupá počet přenocování, i když i ten, ale především jak domácí tak zahraniční turisté více utrácejí

*hlavní hotely se již se světovými touroperátory domluvili na +3 až +5% zdražování pro rok 2017

*celkově za prvních 8 měsíců navštívilo Chorvatsko 12,9 mil. turistů, kteří zde provedli 75,1 mil. přenocování, to je de facto 3x více než je počet obyvatel
- z hlediska přenocování vede Istrie (20,7 mil.), následuje Rijeka s okolím (14,4 mil.), Split s okolím (14 mil.), Zadar s okolím (9,7 mil.), Dubrovník s okolím (5,9 mil.), Šibenik s okolím (5,3 mil.), zbytek je ve vnitrozemí v rámci agroturistiky a v hlavním městě Záhřeb
- z hlediska národností a přenocování vede Německo (14,2 mil.), Slovinsko (8,4 mil.), Rakousko (5,7 mil.), Itálie (4,7 mil.) a Polsko (4,5 mil.), ovšem tedy druhou polovinu přenocování zastupují další desítky států
*jsou překonané rekordy ubytování během prvních měsíců, ale i začátkem letní sezony, odhad pro další rok a prvních 8 měsíců je překonání 80 mil. přenocování
*za prvních 8 měsíců je statistika turistů dle pohlaví je to téměř 1:1, dle věku dominuje rozpětí 41-50 let, následuje 31-40 let a 19-30 let

Chorvatsko již aktivně připravuje letní sezonu 2017, strategii pak i pro rok 2018, i když ještě nyní běží tzv. fáze po-sezonní. Země, která dokáže vyhovět v mnoha oblastech: historie a památky, agroturistika, výlety v národních parcích, adrenalinové sporty, veškeré mořské aktivity se zaměřením jak pro mladší ročníky tak i pro starší s odpočinkovými prostory s klidným relaxováním, ale i rušná centra, kde zábava běží do rána.

Na kapacity již naráží ubytování v hotelech, fáze před nedostatkem je již i u kempů. Apartmány I. třídy jsou již dávno vyčerpané (v dosahu moře a pláží), apartmány II. třídy a bytové komplexy ještě poskytují rezervy. Z hlediska dopravní oblusžnosti jsou v létě plně vytížené dálnice, hlavní silnice, letiště, ale i přístavy a mnoho úseků na silnicích přestává kapacitně postačovat a stejně tak již i letiště. Dopravní kapacity tvoří další mantinely, i když na druhou stranu ještě jsou rezervy jak v měsících 5-6 v rámci hodnocení prvních 8.

Z hlediska ubytování za samotný 8. měsíc je ještě jeden údaj: až 20 mil. přenocování se událo prostřednictvím vlastního vyhledání (i se zazmluvněním mnoho měsíců předem) a jen zlomek je ubytování přes CK.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


5.9.2016 16:22:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvaté si v neděli zvolili letos již 2. parlament, ovšem bohužel výsledky voleb jsou těsné a to nevěští znovu nic dobré pro stabilní vládu, o které ale všichni dokola mluví. Volebná účast dosáhla 52% z 3,8 mil. registrovaných voličů. Na novou vládu čeká mnoho problémů. Z těch dopravních to jsou zadlužené dálniční společnosti, chybějící dohoda se SB na úvěr pro dopravní podniky, dále neoprávněná pomoc železniční společnosti, což jí staví až před bankrot. Veřejné finance ale neohrožují jen dopravní firmy, ale také arbitráže a jedna z největších je mezi INA a MOL o spory v akcionářské strukture a investicích, před krachem jsou další petrochemické závody. Země čelí obrovské výzvě vůči reformám, které stále chybí: daňová není ucelená, školská, důchodová. V oblasti armády má po životnosti nadzvukové letectvo. Z hlediska rozvoje státu chybí nový plán rozvoje státních silnic a dálnic, ten současný se letošním rokem končí. Dále je slabé čerpání EU fondů, respektivě chybí vládní zdroje na mnoho projektů. I když je letošní rok rokem mírného růstu HDP, mírného poklesu veřejného dluhu a poklesu nezaměstnanosti největším za poslední roky, tak nová vláda toho musí vyřešit mnoho najednou a nebude to snadné. Země čelí největšímu exodu v historii pro zhoršující se životní úroveň a téměř nulové investice v mnoha župách. Chorvatsko vůbec patří k zemím, kde je jedna z největších diaspor v rámci světa. Volby vyhrála strana HDZ a obsadí 40% kresel. Otázní bude koaliční potenciál. Jednání probíhají.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


13.9.2016 22:55:39
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 357 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Yahoo [Bot] a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz