Stránka 12 z 22

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 16.8.2016 17:29:44
od Honey72
Hlavně, jak si spousta Čechů myslí, že jsme na prvním místě v návštěvnosti a podle toho nám mají Chorvati lézt do zadku :-) A ono to je úplně jinak.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 16.8.2016 20:54:53
od Diaľničiar
Nemyslím, že Chorvaté rozdělují turisty dle původu. Zcela jistě letos země dopravně trpí a stejně jako mnoho dalších destinací se obyvatelé začínají dožadovat nějaké regulace, která samozřejmě prozatím zde v tomto prostoru nehrozí. I nadále víceméně platí, že kdo je zvyknutý na vysoce kvalitní služby tak jede na Istrii a z regionu Pobaltí a stř. Evropy se jede spíše dál na jih, kde je i vyšší garance počasí. Ovšem nikoliv až zcela na jih, protože Dubrovník je spíše destinací pro ty co na to mají. To ale neznamená, že to není i naopak.

Přibližně od 3. týdnu 7. měsíce platí, že dopravní zatížení se přesouvá až do týdne s cílem obejít ten víkend za každou cenu. Statistiky provozu za víkendy začínají být méně důležité a z hlediska mýtného jsou nejdůležitější celé měsíce (7.-8.), i když provoz stoupá celkově i za první půlrok jak jsem zde již napsal.

Letošní rok je velmi nepříjemný z hlediska násilí v zemi. Policie eviduje dokonce již desítky útoků na policisty. Turisti nejvíce na silnicích a místní při zasahování kolem jejich deliktů. V evidenci je i několik pokusů o znásilnění, cizinci cizinky když to takhle shrnu a dominuje přitom jižní část země a to především ostrovní bary, kde to vše začíná. Policie je letos vůči turistům velmi nekompromisní; s nařízením ještě před začátkem léta vzhledem k tomu, že se vědělo, že bude nátřesk. Těmto událostem se zde věnuji velmi okrajově. V Chorvatsku je zároveň nejvíce přidělenců policie z dalších států pro usnadnění řešení problémů. O bezpečnost na veřejných prostranstvích se starají desítky policistů v civilu, třeba při festivalu ULTRA ve Splitu to dosáhlo až přes 30 hlídek. Nejvíce frekventované pláže jsou monitorované z projíždějících člunů; nepřistupuje se k jiným možnostem pro co největší pohodlí turistů.

Nyní údaje za výběr mýta a provoz za uplynulý víkend ve srovnávní s víkendem za rok 2015:

*dálnicemi projelo o 80.000 vozidel více než uplynulém roce :!:
*celkem je to až 1,5 mil. vozidel (třeba oproti začátku léta je to o 50% více)
*naplnila se dopravní prognóza o vyvrcholení sezóny
*dálnicemi HAC projelo 1,2 mil. vozidel (+73.000 anebo +6,5%)
- dálnicí A1 projelo z toho 0,3 mil. vozidel (+12.500 anebo +4,4%)
- HAC vybral na mýtném 56,8 mil. HRK (+2 mil. anebo +3,7%)
*údaje za ARZ jsou neucelené
*dálnici A2 (AZM) projelo 113.600 vozidel (-4.200 anebo -3,6%), způsobeno prácemi ve SLO
*Bina Istra eviduje 208.400 vozidel (+4.500 anebo +2,2%)
- v pátek a sobotu je nárůst provozu dokonce o +7,4% anebo až o +9,2% oproti předešlému víkendu

Po mostě na Krk projelo o 7.000 vozidel více, mýtnicí Sv. Ilija o 6.000 vozidel více. Přesné dáta ARZ nejsou k dispozici a dopisovat je sem později nebudu. Známé data ale jsou, protože je eviduje HAC-ONC v rámci HAC i ARZ a ten o nich již informoval, pouze nerozepsal což několikrát v roku provádí, což sleduje stejný děj jako další správci dálnic (více soukromní).

HAC a ARZ evidují celkem na výběru mýta od začátku roku 1,5 mld. HRK, tedy již o +97,6 mil. HRK více (+7%).

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 23.8.2016 8:09:53
od Diaľničiar
Jsou zde výsledky o provozu a mýtném za období 19.8. - 21.8. ve srovnání daného víkendu oproti roku 2015 :arrow:

znovu je zaznamenán nárůst vozidel a to v globálu o více jak 50 tisíc

Provoz na dálnicích ve správě HAC stoupl o +10,1% oproti již rekordnímu roku 2015. Celkem projelo na 635.000 vozidel. Nejvíce až 282.000 projelo v rámci dálnice A1, kde je nárůst o +12% (+30.000). Výnos na mýtném činí 30,7 mil. HRK bez DPH (+8,1% anebo +2,3 mil. HRK).

Provoz na dálnicích ve správě ARZ (+most na Krk) byl o +5% vyšší a celkem projelo 333.000 vozidel (+16.000). Výnos na mýtném činí 17,8 mil. HRK bez DPH (+4,1% anebo +0,7 mil. HRK).

Provoz na dálnicích ve správě Bina Istra (A8, A9) stoupl o rekordních +7%, celkem tudy projelo 157.300 vozidel (+10.000). Výnos na mýtném Bina Istra nezveřejnila.

Údaje o provozu a mýtném nezveřejnila společnost AZM.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 23.8.2016 19:36:19
od Diaľničiar
Dálniční síť Chorvatska sestavená z dálnic a rychlostních silnic s vybíraným mýtem má rozsah 1.336 km. :arrow: :arrow: :arrow:

menší analýza z hlediska rozsahu sítě (plánované, výhledové - dočasně vyřazené dálnice/úseky), možný stav pokračování výstavby a na konci příspěvku menší srovnávní s několika státy

Nárůst je za poslední roky spíše nepatrný, ale číslo 1.300 km je již překonané. (zde je rozsah sítě) I nadále se tato síť člení mezi 4 správce:

HAC (Hrvatske Autoceste, 100% státní společnost), které obsluhují 948 km,
ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb, 100% státní společnost), kde spravují 187 km,
Bina Istra, kde spravují 141 km dálnic A8 a A9 na Istrii, část v 1/2 profilu,
AZM (Autocesta Zagreb - Macelj), což je správce A2 s délkou 60 km (1 tubus tunelu Krapina).

Ve výstavbě má HAC most Drava s napojením na dálnici A5, v tendrování most ponad Sávu na A5 (směr Bosna a Hercegovina) a část směrem na Maďarsko se ještě připravuje/tendruje. Bina Istra připravuje dostavbu dálnic na plný profil.

V optimistickém výhledu projevil čínský investor zájem o dostavbu A7 v délce 56 km formou dalšího modelu PPP. Těchto 56 km je ale mezičasem formálně vyřazeno z dálniční sítě. Vláda může za pomoci EIB/EBRD pokračovat na dálnici A5 směrem na Maďarsko. HAC ještě připravuje rozšíření A1 Zagreb - Karlovac, ale pro nedostatek peněz se to pravděpodobně před rokem 2020 ani nezačne. Další úseky na A1/A11 jsou nepravděpodobné vzhledem k splátkovým kalendářům ve firmách.

V letech 2016 - 2017 se musejí především HAC a ARZ finančně stabilizovat a zreformovat chod dálnic (údržbu, mýto atd.). Dálniční síť tedy do roku 2020 vybudovaná nebude, což byl jakýsi politický cíl, který se odsouvá na další dekádu. Nepomohlo ani vyřadit ani další dálnice (A12/A13) z dálniční sítě, i když se tam de facto budují rychlostní silnice DC10/DC12 v řádném uspořádaní 2x2. I kdyby čínský investor zájem měl a dostal koncesi, tak bude chybět dostavět ještě cca. 77-83 km dálnic (dle trasování) bez zařazení již vyřazených (nový obchvat Záhřebu, 56 km A7, A12/A13). Jedná se o 29 km A1 Doli - Dubrovnik (formálně se bude muset dořešit trasování dálnice A1 přes Neum, kde se staví náhrada mostu Pelješac), 18 km dálnice A11 Lekenik - Sisak a 30 km dálnice A5 po Maďarsko, což je již zmiňovaných cca. 80 km. Kilometr sem tam, protože dálnice se v Chorvatsku na rozdíl od mnoha jiných zemí nepřipravovali desítky let, takže se časem měnilo i staničení a neustále se mění délka jak A1 tak třeba A11 vzhledem k trasám atd. Neustále je to tedy různorodý rozsah km i třeba na A7. Kdyby se zařadil nový obchvat Záhřebu s původní A7 (bez A12/A13), tak se ten rozsah sítě zvedne o dalších asi 150 km. V každém případě je to už jen další a další zahušťování dálniční sítě vytvářením nových spojnic regionů atd. Pokud si otevřete chorvatskou Wikipedii, tak tam naleznete číslo v provozu na hodnotě 1.325,4 km, ale nezapočítali úsek Sv. Kuzam - Krizisce na A7, ovšem zároveň se dozvíte, že kdyby se zachovala síť s dálnicemi včetně A12/A13, tak celý rozsah by nebyl na dnešní plánované úrovni 1.419 km, ale až téměř 1.750 km. To píšu i proto, protože se dá počítat třeba za dekádu se zařazením vyřazených úseků zpátky do sítě, ovšem je to i celou dálnicí A1 napříč Bosnou, což rovněž není.

Když se přidržíme aktuálního čísla 1.419 km, tak v provozu je již 94% délky dálniční sítě. Pokud bychom tam dali A7 (+56 km), tak by to bylo 90%. Do roku 2020 se zcela jistě posune již zmíněná dálnice A5 ve výstavbě.

V Chorvatsku jsou příští měsíc volby a zároveň končí Plán rozvoje státních silnic (dálnic) 2013 - 2016, takže nová vláda bude stanovovat další rozvojový plán, který hodně napoví. Vláda má ale silně zvázané ruce (stačí pročíst poslední 2 strany, aby člověk pochopil napjaté finance ve státním rozpočtu, stav možností čerpání EU fondů a zadlužení HAC/ARZ). Poslední vlády se snažili investovat ještě stále hodně peněz přes Hrvatske Ceste, tedy do 4-pruhů, obchvatů, nových přeložek a komplexních oprav silnic I. třídy až tak, že třeba poslední plán investic značil více peněz na hlavní silnice než na dálnice, ale i z toho je většina peněz přes úvěry, takže i tohle se zřejmě omezí.

Pro srovnání: Česká republika má asi o 100 km dálnic méně. Slovensko má asi o 600 km dálnic méně. Polsko, které je 8,5x lidnatější a 5,5x větší a prožívá boom výstavby, tak má jen 2,5x větší síť. Sousední Slovinsko, které má 1/3 rozlohu a 1/2 obyvatelstvo má 55% dálniční sítě Chorvatska. To jen tak pro zajímavost.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 30.8.2016 8:28:57
od Diaľničiar
Jsou zde výsledky provozu a vybraného mýta za uplynulý víkend:

ve srovnání s loňským rokem se jedná znovu o nárůst

HAC: 572.200 vozidel (+39.600 nebo +7,4%), 27,7 mil. HRK (+1,4 mil. HRK nebo +5,3%)
ARZ: 320.300 vozidel (+15.500, +5%), 16,8 mil. HRK (+3%)
Bina Istra: 151.100 vozidel (+10,7%), bez udání mýta
AZM údaje nezveřejnil.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 1.9.2016 21:42:00
od Diaľničiar
Chorvatsko zveřejnilo hospodářské výsledky za 1. půlrok 2016:

*růst HDP stoupá dle předešlých predikcí z 2% na 2,5% za celý rok, což je neskutečný výsledek
*deficit veřejných financí klesl o 5 mld. HRK na 0,2% HDP
*vláda získala na příjmech +7%, výdaje jsou zmražené anebo jen velmi nepatrně navýšené
*v zemi díky dobré sezoně klesla nezaměstnanost až na 13,3% k 7. měsíci

Deficit st. rozpočtu je naplánovaný na 2,6% HDP. Málokdo tomu věřil, že se to povede naplnit. Současný stav dává prostor pro naplnění. Děje se tak i naproti faktu blížících se voleb.

Na druhou stranu a nedá se to nenapsat; Chorvatsko čelí tímto rokem největšímu exodu ze země (nezam. mladých nad 30%). Novou vládu čeká všechno to, co předešlé několik dekád jen slibují: reformy daní, odvodů, zdravotnictví, penzijního systému, privatizace státních (a zadlužených) podniků. Státní dluh je na úrovni 87% HDP, nyní možná mírně klesne. V letech 2010 - 2016 vzrostl z úrovně necelých 60% a to nejen pro zadlužování, ale 6-leté recesi. V roce 2008 byl přitom státní dluh na úrovni pod 40% HDP.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 5.9.2016 16:22:01
od Diaľničiar
Ministerstvo cestovního ruchu informovalo o několika údajech:

*za 1.Q 2016 je v zemi o +17% více turistů než za 1.Q 2015 (zemi objevují asijské národy)
*za 2.Q 2016 ještě nejsou výsledky, ale počet přenocování ze základních oblastí roste
*celkový nárůst příjmů z turizmu se očekává nad 9 mld. € tedy o cca. +5% oproti roku 2016
*až tak prudce nestoupá počet přenocování, i když i ten, ale především jak domácí tak zahraniční turisté více utrácejí

*hlavní hotely se již se světovými touroperátory domluvili na +3 až +5% zdražování pro rok 2017

*celkově za prvních 8 měsíců navštívilo Chorvatsko 12,9 mil. turistů, kteří zde provedli 75,1 mil. přenocování, to je de facto 3x více než je počet obyvatel
- z hlediska přenocování vede Istrie (20,7 mil.), následuje Rijeka s okolím (14,4 mil.), Split s okolím (14 mil.), Zadar s okolím (9,7 mil.), Dubrovník s okolím (5,9 mil.), Šibenik s okolím (5,3 mil.), zbytek je ve vnitrozemí v rámci agroturistiky a v hlavním městě Záhřeb
- z hlediska národností a přenocování vede Německo (14,2 mil.), Slovinsko (8,4 mil.), Rakousko (5,7 mil.), Itálie (4,7 mil.) a Polsko (4,5 mil.), ovšem tedy druhou polovinu přenocování zastupují další desítky států
*jsou překonané rekordy ubytování během prvních měsíců, ale i začátkem letní sezony, odhad pro další rok a prvních 8 měsíců je překonání 80 mil. přenocování
*za prvních 8 měsíců je statistika turistů dle pohlaví je to téměř 1:1, dle věku dominuje rozpětí 41-50 let, následuje 31-40 let a 19-30 let

Chorvatsko již aktivně připravuje letní sezonu 2017, strategii pak i pro rok 2018, i když ještě nyní běží tzv. fáze po-sezonní. Země, která dokáže vyhovět v mnoha oblastech: historie a památky, agroturistika, výlety v národních parcích, adrenalinové sporty, veškeré mořské aktivity se zaměřením jak pro mladší ročníky tak i pro starší s odpočinkovými prostory s klidným relaxováním, ale i rušná centra, kde zábava běží do rána.

Na kapacity již naráží ubytování v hotelech, fáze před nedostatkem je již i u kempů. Apartmány I. třídy jsou již dávno vyčerpané (v dosahu moře a pláží), apartmány II. třídy a bytové komplexy ještě poskytují rezervy. Z hlediska dopravní oblusžnosti jsou v létě plně vytížené dálnice, hlavní silnice, letiště, ale i přístavy a mnoho úseků na silnicích přestává kapacitně postačovat a stejně tak již i letiště. Dopravní kapacity tvoří další mantinely, i když na druhou stranu ještě jsou rezervy jak v měsících 5-6 v rámci hodnocení prvních 8.

Z hlediska ubytování za samotný 8. měsíc je ještě jeden údaj: až 20 mil. přenocování se událo prostřednictvím vlastního vyhledání (i se zazmluvněním mnoho měsíců předem) a jen zlomek je ubytování přes CK.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 13.9.2016 22:55:39
od Diaľničiar
Chorvaté si v neděli zvolili letos již 2. parlament, ovšem bohužel výsledky voleb jsou těsné a to nevěští znovu nic dobré pro stabilní vládu, o které ale všichni dokola mluví. Volebná účast dosáhla 52% z 3,8 mil. registrovaných voličů. Na novou vládu čeká mnoho problémů. Z těch dopravních to jsou zadlužené dálniční společnosti, chybějící dohoda se SB na úvěr pro dopravní podniky, dále neoprávněná pomoc železniční společnosti, což jí staví až před bankrot. Veřejné finance ale neohrožují jen dopravní firmy, ale také arbitráže a jedna z největších je mezi INA a MOL o spory v akcionářské strukture a investicích, před krachem jsou další petrochemické závody. Země čelí obrovské výzvě vůči reformám, které stále chybí: daňová není ucelená, školská, důchodová. V oblasti armády má po životnosti nadzvukové letectvo. Z hlediska rozvoje státu chybí nový plán rozvoje státních silnic a dálnic, ten současný se letošním rokem končí. Dále je slabé čerpání EU fondů, respektivě chybí vládní zdroje na mnoho projektů. I když je letošní rok rokem mírného růstu HDP, mírného poklesu veřejného dluhu a poklesu nezaměstnanosti největším za poslední roky, tak nová vláda toho musí vyřešit mnoho najednou a nebude to snadné. Země čelí největšímu exodu v historii pro zhoršující se životní úroveň a téměř nulové investice v mnoha župách. Chorvatsko vůbec patří k zemím, kde je jedna z největších diaspor v rámci světa. Volby vyhrála strana HDZ a obsadí 40% kresel. Otázní bude koaliční potenciál. Jednání probíhají.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 19.9.2016 16:12:21
od Diaľničiar
Čistě státní koncesionáři HAC a ARZ vydělávají na mýtném za prvních 8 měsíců již o 97 mil. HRK (13,3 mil. €) více jak v roce 2015 :arrow:

*HAC na 5 dálnicích a tunelu Sv. Ilija získal mýtné 1,133 mld. HRK (+73 mil. HRK)
*ARZ má přínos na mýtném 410,8 mil. HRK (+24 mil. HRK)

*nejvyšší výdělek u HAC má dálnice A3 Bregana - Zagreb - Lipovac, kde mýtné činí 545,6 mil. HRK (+7,35%), teprve na druhém místě je A1 Bosiljevo - Ploče s mýtem 449 mil. HRK (+19 mil. HRK), přičemž na A1 se pod to podepisují hlavně 3 letní měsíce, protože za leden je mýto 15 mil. HRK, ale za 6. měsíc již 60 mil. HRK a 7. a 8. měsíc již to přesahuje po 100 mil. HRK, dokonce za samotný 8. měsíc se na A1 vybralo mýtné za 142 mil. HRK (+0,25% oproti 08/2015)
*celkově je 8. měsíc nejvíce výdělečným měsícem jak pro HAC tak pro ARZ, kdy se celkem vybralo 265,2 mil. HRK (+1,7%; A1 má na tom více jak 50% podíl) a 88,6 mil. HRK (+1,93%), tedy celkem 353,8 mil. HRK (23% podíl z 8 měsíců)

*prudce vzrostl počet vozidel, které dálnicemi projíždí a to celkem za 8 měsíců ve správě HAC projelo na 26,851 mil. aut, což je +8,79% oproti roku 2015 (překročení odhadů ze studií o více jak 100%) a ve správě ARZ projelo 15,190 mil. vozidel, což je o +6,1% více
*dálnicí A1 projelo za 8. měsíc 2,634 mil. vozidel (+2,37%), kde oproti tomu v lednu po ní projelo 536 tisíc vozidel

Vyšší výnosy sice neřeší zadluženost HAC/ARZ, ale takto zvýšený výnos třeba činí až 1/7 provozních nákladů, takže to není zanedbatelné. Kromě toho je prostor pro zvýšení mýtného (dle doporučení Atkins i EBRD) a stejně tak se dá osekat počet zaměstnanců a provozních výdajů.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 21.9.2016 19:23:59
od Diaľničiar
Dnešním dnem až do 15.10. zahajuje HAC a HAC-ONC obrovskou údržbu dálniční sítě. Vyčleňují se pracovníci a technika a postupně se obnoví a vyčistí vše co se nedalo provádět pro enormní zátěž poslední měsíce. Budou se i měnit svodidla po DN, budou se čistit tunelové roury, takže se je nutno připravit i na zdržení z toho plynoucí a již se i děje, za dnešek vznikali kolony na mnoha úsecích do 6 km. Speciální pozornost se bude věnovat dálnici A1, A3 a obchvatu kolem Záhřebu včetně navazujících uzlů. Dále je zde upozornění, že během těchto prací se bude MPR snižovat až do 40 km/h, ovšem většinou bude zajištěna MPR 80 km/h.

Od 15.10. se zahajuje v Chorvatsku zimní služba.

Nejdůležitější výstrahy platí pro tyto úseky:

*od 21.9. do 13.10. na dálnici A1 u mostu Gacka se jezdí jen v 1/2 profilu s MPR 80 km/h
*tunely (všeobecně) se budou čistit převážně po nocích, ale je nutno s tím počítat
*na dálnici A2 se na uzlu Zabok provádíoprava mostu, takže se jezdí 1 pruhem a provoz je řízen semaforem, je lepší se uzlu vyhnout
*na dálnici A3 od 21.9. do 19.11. se bude v km 29,85 - 31,8 jezdit v 1/2 profilu (mezi Buzin a Kosnica a to pro neodkladné práce na mostě ponad dálnici)

Napříč celou zemí je v omezeních a uzavírkách na 50 úseků silnic I. třídy. A obzvláště nevyhnutní je dávat pozor na pobřežních silnicích, kde jsou masivy chráněné sítěmi, jednak se tam provádějí revize a je snižovaná MPR a jednak se na několika km před Dubrovníkem sítě utrhli při silné bouři (bura) a na silnice spadla hromada kamení. Nikomu se nic nestalo.

A samozřejmě, naplno se rozjela výstavba a opravy, které se během letní sezony pozastavili.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 23.9.2016 11:06:45
od Diaľničiar
Statistiky provozu za srpen z dálnic ve správě HAC:
YtMhD4t.jpg
YtMhD4t.jpg (195.71 KiB) Zobrazeno 17239 x
I nadále roste prudce provoz na A11, kde tomu dopomáhá zprovoznění dalšího úseku v návaznosti na upgrade napojení na Záhřeb s A3. Mírný pokles na A1 (i navzdory stoupajícímu trendu turistů) souvisí s omezením během vícero dnů a víkendů kvůli počasí a požárům. I nadále má vzrůstající tendenci provozu jak A5 tak A10. Zajímavý je i podíl nákladní dopravy na dálnicích a to hlavně na A3 a A5.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 23.10.2016 12:00:19
od Diaľničiar
Ministr dopravy informoval o 3 projektech v rámci silniční dopravy, které jsou nejpálčivější: projekt mostu Peljšac (napsané v daném vlákně), oddlužení formou restrukturalizace úvěrů za 1,8 mld. € od úvěru ze SB na dopravní firmy (napsané rovněž v daném vlákně) po hmlisté informace ohledně zevedení nálepek, což se prozatím realizovat nebude. S EBRD je vedená debata o upgradu systému výběru, ale nic zásadnějšího sděleno ještě není.

Co je ale zásadní je to, že se změní proces realizace výstavby dalších staveb. Po oddlužení firem a další restrukturalizaci a odčlenění od státu (pro státní záruky atp.) se po novém bude muset dobře promyslet co se postaví a finance na to se budou muset hledat již přímo ve státním rozpočtu; nikoliv přes další úvěry přes dopravní firmy.

Zdroj: http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska ... a/5173220/

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 11.11.2016 20:15:50
od Diaľničiar
Opomněl jsem dopsat aktuální stav: Chorvatsko má novou vládu, parlament jí vyjádřil v minulém měsící důvěru. Hlavní strana je i nadále HDZ, ministr dopravy se nezměnil. Hlavní cíle nové vlády jsou prosté: zavést daňovou reformu, snížit státní dluh, lépe spravovat státní podniky a podpořit větší růst ekonomiky.

Celý program 2016 - 2020 naleznete tady:
https://vlada.gov.hr/UserDocsImages/ZPP ... 6_2020.pdf
https://www.scribd.com/document/3281228 ... from_embed .

... rámci dopravy :arrow:

*realizace mostu na Pelješac, odtud dokončení dálnice A1 do Dubrovniku a dokončení dálnic A8/A9 (dohoda s Bina Istra)
*nespecifikované investice do železniční infrastruktury, přístavů atd.
*efektivizace dálničních, silničních podniků (tedy vyřešení jejich dluhů, restrukturalizace atd.)

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 2.12.2016 13:18:48
od Diaľničiar
Změny v zpoplatnění dálniční sítě v Chorvatsku v roce 2017 :arrow:

*smlouva se Světovou bankou (WB) ohledně úvěru v hodnotě 1,8 mld. € určeného na restrukturalizaci problémových úvěrů v dopravních firmách se podepíše pravděpodobně v 1.Q. 2017, již jí nikdo nespochybňuje na straně Chorvatska (jiná cesta prostě není), a proto musí provést další systematické změny napříč fungováním společností a jejich funkcií (v tomto případě zpoplatnění)

*dálniční nálepky se definitivně zavádět nebudou, Chorvatsko by v tomto režimu nezískalo dostatek peněz a navíc by si to vyžádalo další investice do stávajícího systému

*ještě není definitivní dohoda na úrovni státu, není to schváleno ani EK, ale v tomto procesu radí odborní skupiny EU, EBRD a WB dlouhý čas, protože je to součástí restrukturalizace dluhů, restrukturalizace podniků a upgradu systému zpoplatnění

*mýtné vzroste od 2017 o 5% na celé síti dálnic spravovaných společností HAC, nestoupne na síti dálnic spravovaných ARZ (je zde stejný vlastník, čistě stát, ale ARZ má již nyní v propočtu na 1 km vyšší ceny, takže se ceny pouze srovnají, tohle technické opatření povede k dalším změnám, ale o tom jindy) a týkat se to bude kategorií vozidel 1 a 2, takže třeba poplatek za dálnici A1 Zagreb - Split (Lučko - Dugopolje) vzroste ze 174 na 183 HRK

*slevy na systému ENC zůstanou zachované, mýtné pro další kategorie nestoupne, aby se nepřesunula nákladní doprava v jakékoliv tonáži na vedlejší státní silnice

*dále se zavede i tzv. sezónní mýto, které bude v platnosti v časovém období 15.6. až 15.9 a v tomto čase budou ceny vyšší oproti ostatnímu období o +10%

*dále se bude pokračovat v postupné automatizaci výběru mýta přes GPS systém, což má přinést snížení počtu zaměstnanců a postupné odbourání dlouhých kolon na mýtnicích, je to ale jen následní technický postup upgradu stávajícího výběru mýta

*dále se kdysi odčleněná společnost HAC ONC (určená na výběr mýta a údržbu) zpátky včlení v nějakém mechanismu k HAC a ARZ

*ještě stále je v posuzování návrh společnosti ATKINS výběr ze 3 modelů provozování dálniční sítě, ale pravděpodobně se přistoupí k modelu spojení HAC a HAC ONC, přičemz ARZ zůstane i nadále samostatní, ale v menší míře než dnes; je to z důvodů odlišných úvěrových podmínek, takže ARZ musí zůstat vůči věřitelům samostatně, ale definitivní to stále není, další návrh mluví o fůzii HAC a ARZ

Zdroj: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=210&t=5697 (po chorvatsky)

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 9.12.2016 8:13:17
od bumbik
takže dálniční známky definitivně pase ? Nebo je šance, že se jich dožijeme?

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 12.12.2016 17:42:17
od Diaľničiar
Jsou pasé, dokud se Chorvatsko nevyslobodí z dluhů. Psáno je o tom na vícero místech. Teď potřebují žmýkat peníze v co největším rozsahu a pokud možno s minimálními investicemi do stávajícího systému zpoplatnění sítě a spíše je snižovat, takže se provede automatizace výběrů, ale nezmění se systém mýta na známky. Byla to sice vůle současného ministra dopravy, který vydržel i do současného volebního období po předčasných volbách, ale vzhledem k odkázanosti HAC/ARZ atd. na peníze ze SB, EBRD atd. se musí řídit tím, co tyto organizace radí a rozhodně neradí zavádět dálniční nálepky. Mýto se v roce 2017 zdraží o 5%, v letní sezoně o dalších 10% a slevy na ENC krabičky klesnou, i když ENC zůstane zachovaným systémem. Automatizace ve formě GPS na mýtných branách ještě rokem 2017 ale nebude. Úpravy v mýtném mají přinést navíc min. dalších 160 mil. HRK hned počínaje rokem 2017.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 18.12.2016 18:48:18
od Diaľničiar
Současné srovnání plateb za dálnice dle správců, kategorie os. vozidla:

HAC: 0.46 HRK / 1 km
ARZ: 0,49 HRK / 1 km

AZM: 0,93 HRK / 1 km
Bina Istra: 0,48 HRK / 1 km

Parlament, tedy některé strany totiž navrhují, aby se mýto zvedlo výrazněji než jen o 5%. Návrhy jsou i na 15%. Každopádně se změní struktura zadlužení formou úvěru ze SB, dálnice se nebudou ani privatizovat ani na ně udělovat koncese, ale zůstanou v rukách státu.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 5.1.2017 10:32:40
od Diaľničiar
Ceny mýtného jsou stále stejné. :idea:

V roce 2016 zemřelo na chorvatských silnicích 304 osob. Je to méně než 1/5 oproti roku 1979, který byl nejtragičtějším a zároveň o 54% méně oproti roku 2008. V propočtu na počet obyvatel jsou ale silnice o 60% nebezpečnější než je průměr v rámci EU. Na vině není stav infrastruktury, ale nedostatečná kultura v rámci organizace silničního provozu. Na tranzitu a dovolenkujících je podíl mrtvých oproti provozu zcela zanedbatelný. Ohrožení a nediscisplinovaní jsou chodci, cyklisté, motorkáři, poté následuje nerespektování dopravních předpisů méně zkušenými řidiči.


A dále Chorvatsko vydalo řadu varování pro cestování vzhledem k počasí, teploty padnou až na -20, mráz do -6 se očekává i v Dubrovniku a sníh se očekává i na mnoha ostrovech. Již od 4.1. je pro sněhovou kalamitu mnoho lokalit v zemi neprůjezdných. Dálnice jsou upravené, ale na mnoha místech mohou namrzat, čehož důsledkem je od včerejška několik těžkých DN. Sjízdnost státních silnic a dálnic je nutno sledovat na portálu HAK-u. Dalmácie v regionu Imotski a i polostrov Pelješac jsou již pod sněhem.
Snímka0.PNG
Snímka0.PNG (285.6 KiB) Zobrazeno 16198 x
Snímka.PNG
Snímka.PNG (754.42 KiB) Zobrazeno 16198 x
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (720.86 KiB) Zobrazeno 16198 x

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 8.1.2017 12:45:10
od Diaľničiar
Jízda v protisměru / couvání na dálnicích :arrow:

*za rok 2015 se eviduje 178 takových prohrešků, rok 2016 se teprve zpracovávádle zákonů každý kdo takto *jede, platí pokutu 5.000 - 15.000 HRK a může jít až na 60d do vězení
*když už správa dálnic vidí, že něco takové se děje, tak se okamžitě snižuje MPR na 40 km/h, zakazuje se jízda v levém rychlém pruhu, protože nejčastěji právě ten řidič v protisměru využívá




Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 11.1.2017 17:05:52
od Diaľničiar
Z hlediska hospodářského se země ledva dostala z recese, ale i nadále jí sužují velké problémy :arrow:

*na soudech leží arbitrážní konání za cca. 20 mld. HRK v asi 4 věcech
*pokračuje úbytek obyvatelstva, i nadále pokračuje odchod obyvatelstva za prací jinam
*v omeškání je stále oddlužení dálničních firem a s tím související již ohlášené změny, pro které se nezačalo s řízením obstarávání, na druhou stranu ceny mýtného se prozatím nezvedají, to je pro uživatele ta lepší zpráva
*vláda plánuje odprodej podílu v HEP (elektrická síť) a naopak posílit podíl v INA (tam směruje mj. i jedna z arbitráží), ale ještě to není definitivní (mluví se i o variantě odprodeje v HEP 25% -1 akce ale peníze použít jinak, vláda ale hodlá posilnit podíl v INA od společnosti MOL
*od 1.1.2017 se zvedla spotřební daň v pohostinstvích (restaurace, kavárny a cukrárny) a to z 13% na 25%, co to znamená snad ani nemusím rozepisovat
*napříč všem zaměstnancům se má nějaké to % přidat na platech
*v omeškání je nový plán rozvoje státních silnic, ten původní skončil v roce 2016, mluví se i o sladění s dopravní politikou v návaznosti na čerpání EU peněz a s transformací financování podniků státních silnic a dálnic
*vláda plánuje řešit 1/2 profil na dálnici A2 buď to odkoupením od provozovatele aneb dostavbou z EU peněz a s nějakým mechanismem dofinancování s provozovatelem; je to nejdrahší dálnice cena/km a po dostavbě navazujícího úseku na SLO straně tam budou vznikat v létě kolony; prozatím je jen přijat návrh o zájem problémů ze strany min. dopravy

Nedá se nic dělat, Chorvatsko musí konsolidovat. I nepatrný pokles státního dluhu souvisí s růstem HDP. Dluh je i nadále enormní, mnoho státních firem je silně zadlužených, chybí větší impulz do průmyslu. Prakticky se rozvíjejí jen služby i to hlavně cestovního ruchu a paradoxně začíná být nedostatek volných pracovníků v létě.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 8.2.2017 18:30:25
od Diaľničiar
Chorvatsko čelí dalšímu úbytku počtu obyvatel. V roce 2016 evidovalo těsně nad 4,3 mil. lidí, ale v roce 2016 se toto číslo znovu značně propadlo. Demografové již 3. rokem varují před katastrofálními důsledkami, které plynou z nelichotivého hospodářského stavu, který již dekádu dusí celý stát. Kdysi odcházeli ze země jen starší a ti pomáhali rodinám, nyní je zde exodus mladých lidí. Chorvatsko je v tomto ukazateli na 2. místě po Bosně a Hercegovině v rámci Balkánu a jako jedna vůbec z nejhorších zemí v Evropě. Silně nacionální země, která je na samostatnost hrdá, ale starší nevidí pro mladé budoucnost a ti v rámci společné EU ze země jednoduše odcházejí za lepším.

Fakta:

*v roce 2016 se narodilo 36.400 dětí, ale zemřelo 52.000 osob a ze země odešlo 53.500 lidí, čímž se počet obyvatel dostal těsně nad 4,2 mil., znovu selhává rodinná politika, mnoho mladých Chorvatů odkládá zakládání rodiny a když tak mají pouze 1 dítě
*v zemi jsou města, kterým hrozí, že za 25 let v nich tímto tempem nikdo nezůstane, třeba Osijek by se v roce 2032 reálně vylidnil ... dnes 4. největší město, ve kterém ale není co dělat, jenomže práce není ani v centrech Jadranu: Rijeka, Zadar, Split, Ploče, Dubrovnik. A ani v hlavním městě nemá mnoho lidí žádnou práci.
*průměrný věk chorvatského obyvatelstva je 42 let, 17,5% lidí je starších než 65 let
*konal se velký průzkum, proč mladí lidé odcházejí a jako 1. faktor je nemožnost získat celoroční práci, jako 2. faktor výše odměny ve srovnávní s náklady na život, nemožnost obstarat si bydlení (proto i paradoxně je přebytek bytů ve 2 největších městech) a 3. faktor nejistá budoucnost v zemi s vysokým státním dluhem a nicneděláním ze strany politiků

Mnoho lidí vystuduje nebo se vyučí nějakému řemeslu. Zvářeč, o kterého je zájem v prostoru západní a střední Evropy si ale v Chorvatsku najde jen s těží pracovní místo. Najde si místo v cestovním ruchu na pár měsíců. A tak konkrétně tato profese odchází nejčastěji do Německa, kde dostane ubytování zdarma a 12€ za 1 hodinu práce k tomu. V Chorvatsku s těží 19 HRK. A tak tento exodus mladých lidí podporují i rodičé, protože nevidí v zemi budoucnost pro svoje děti.

Paradoxně jsou v Chorvatsku nyní miliardové (EUR) projekty v cestovním ruchu, ve kterém je stále obtížnější sehnat pracovníky. Problém je stále stejný a sice, většina těchto míst je nanejvýš na 1/3 roku.

OSN informovalo, že v roce 2015 vycestoval za prací nebo za studiem každý 5. Chorvat a mnoho z nich se nevrátilo nebo se nehodlá vrátit. Nezaměstnanost klesá i nyní mimo sezóny, ale je zřejmé proč tomu tak je. Chorvaté odcházejí nejčastěji do Německa a Irska. Třeba ze zemí V4 odejde méně než 10%.

V současné době je v zemi nezaměstnanost na úrovni kolem 12% díky exodu, všemožné upravené statistiky, ale nezaměstnanost mladých je i tak 28%. Nedostatek kvalifikované pracovní síly hlásí i stavební společnosti. Zkušená generace odchází pomalu do důchodu a během dekády hrozí, že nebude dostatek nových pracovníků. Nepomáhají ani dotační programy stavebních společností ani sociální benefity. O mnoho profesí není jednoduše ani zájem a pokud je, tak tito lidé odcházejí za jinými penězi jinam, což je dáno i mnoha letou recesí a bankrotem (resetem) velkých stavebních chorvatských společností. V tomto ohledu nepomohla ani EU, protože dopravní infrastraktura je buď to vybudovaná nebo jsou další projekty zpomalené pro finanční problémy státních dopravních infrastrukturních firem. V útlumu jsou i tradiční společnosti v oborech s těžbou ropy, výrobou lodí (tento průmysl je celosvětově v obrovské krizi, málo se o tom mluví, ale nákladní kontejnerové lodě jsou v hlubokých ztrátách, protože je jich přebytek, ale jsou stále další a další, protože tak jsou objednané v minulosti).

Chorvatský stát těží vysoký státní dluh, nízké příjmy pro všechny výdaje, zadlužení státních dopravních firem, hrozící arbitráže za miliardy (EUR) a jen poslední roky pomalu rostoucí ekonomika ...

Státní dluh je 290 mld. HRK. Poslední měsíce nepatrně klesl pro další drastická úsporní opatření, daňovou reformu, růst ekonomiky a zvednutí nepřímých daní (z PHM, DPH pro cestovní ruch atd.) se částečně povedlo navýšit příjmy a tím si dovolit onu reformu a nepatrně navýšit platy státních úředníků a zaměstnanců veřejné správy, protože stát je i de facto největší zaměstnavatel.

Populace se průměrně dožívá 76 let. S tím ale souvisí vysoké výdaje na zdravotnictví a i na důchodový systém, i když nutno zdůraznit, že v zemi jsou důchodové fondy, které zhmotňují stále více majetku a i nyní mají zájem o podíly v HEP (elektřina), INA (ropa, plyn), HAC (dálnice).

Vyhlídky tedy nejsou ani zdaleka nejlepší a už vůbec ne růžové ... chybí vize a důvěra v systém. Tohle všechno má již řadu let dopady na zpomalení dalších investicí do dopravy.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 25.2.2017 10:49:22
od Diaľničiar
To, co je v článku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=213&t=5816 jsem já napsal již 2.12.2016, protože to je jedna z podmínek SB; navýšit příjmy dálničních firem s cílem snížení jejich nákladů. To je paralela k novým úvěrům, se kterými se refinancují problematické stávající, které jsou již ve stavu nutnosti splatit 1,2 mld. € z více jak 5 mld. € dluhu a v roce 2018 to bude ještě více a to není již v možnostech vládních příjmů jakkoliv řešit. Navíc se 0,5 mil. Chorvatů v referendu rozhodlo, že odmítá koncese a odprodej dálnic, takže jiný model není. Dálniční známky se prozatím rovněž zavádět nebudou, protože se musejí maximalizovat příjmy dálničních firem. Do 10d má být více známo k podepsání finanční pomoci pro Chorvatsko od SB; http://www.ncs.hr/hr/ne_poskupljuje_sam ... /12218/7_2 .

Chorvatsko čelilo novým výzvám a čelí dalším problémům, které jsou z hlediska státnosti větší než samotný problém dálničních firem. Nová vláda, nová daňová reforma, celkový hospodářský stav, demografická krize. Do toho je zadlužení státních dopravních firem jen další kostka do mozaiky.

Před týdnem se dokonce dostalo na veřejnost, že vzhledem k nízkým objemům investicí do stavebního sektoru je znovu v problémech společnost Viadukt. Ta přitom buduje vícero dálnic, silnic, mostů financovaných z EU zdrojů. Společnost má velké problémy, protože část zaměstnanců neviděla od prosince 100% mzdy, ale jen částkové zdroje. Viadukt si objednal nové stroje a musel uhradit tyto. Vícero staveb je přitom ve ztrátách ... Viadukt problémy přiznává, ale minimalizuje jejich rozsah.

Letos se bohužel domácnosti dočkají i dalšího zdražování a to nejen mýtného, ale i plynu. Průměrný dopad je 90€ na domácnost za rok.

Cestovní ruch zažívá boom investicí, letos za 800 mil. €. Napříč Chorvatskem, hlavně pak na Jadranu se postaví nebo zrenovuje více jak 40 hotelových komplexů. Stát pak investuje do nových přístavů, kotvišť, železnic a top investice v silniční infrastruktuře bude most Pelješac, který se již tendruje. Bina Istra dostaví na plný profil svojí síť dálnic. Posun se očekává na A5, kde se realizují mosty s napojeními jak na řece Drava, tak na řece Sáva. Posun v Bosně je ale stále nedostatečný, takže ten koridor uvázl. Očekává se ale i dokončení rychlostních silnic kolem Bjelovaru. Budují se mosty, třeba na Trogir a několik obchvatů, třeba kolem Poreče. Buduje se i rychlostní tah v rámci severní spojnice nad Záhřebem. Není to tedy tak, že by se nikde nic nebudovalo. :idea:

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 27.2.2017 15:43:55
od Diaľničiar
Chorvatsko se připravuje na zatížení státních silnic v letní sezóně, které jsou již tak plné. Dá se předpokladát, že po zvednutí mýta o 15% pro letní sezónu se totiž občané z východní části střední Evropy, Pobaltí a Balkánu částečně přesunou z dálnic na paralelní státní silnice. Chorvatské ministerstvo dopravy udělalo analýzu, ve které konstatuje, že i po zvednutí ceny budou dálnice v průměru levnější než dálnice s podobným systémem placení, protože: v HR to bude 6,9€ na 100 km, ale v I to je 7€, ve F a P pak 7,1, v E 8,8 a v GR 9,3, jenomže si je nutno uvědomit skladbu turistů v tamních zemích, jejich příjmy kdo tam jde autem atd. Navíc se pozmění DPH pro hoteliéry, cukrárny jak jsem již psal a tak se prodraží jak dovolená v ubytování a stravování, tak podraží i zásobování a doprava turistů. Pozitivní nejsou ani vyšší ceny PHM. Průměrná cena je za 95 již 9,7 HRK, tedy asi 1,3€, za diesel pak 1,2€, což je zase více než odkud přicházejí turisti autem, i když zase méně, než již zmiňované další destinace; levnější PHM jsou jen ve Španělsku. Ve výsledku je k dispozici i další analýza, která hovoří i o tom, že za poslední dekády HR investovalo nejvíce peněz do své silniční infrastruktury v EU, ale bezpečnost je 60% pod průměrem. Pozitivní je pouze to, že se neustále modernizují záchranní systémy a tyto se i rozšiřují.

Tyto ceny jsou ale stále jen orientační, protože SB požaduje ještě razantnější zvýšení cen mýtného. Tedy ty sazby pro léto a mimé léto jsou jen orientanční. Reálně by to podražilo následovně:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (10.25 KiB) Zobrazeno 15584 x
SB tlačí až na navýšení o 20%.

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 19.3.2017 16:52:25
od Diaľničiar
Schváleno, od 1.4. mýto v síti HAC poroste o +5%, v období 1.7. - 30.9. o dalších +10%, více pak zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 00#p144400 .

Re: Chorvatsko všeobecně

Napsal: 20.3.2017 11:38:25
od Diaľničiar
Oprava informace ke zdražování v rámci sítě ARZ:

Nakonec jsem to prostudoval detailněji a není pravda jak jsem psal, že by se cenník dálničního správce ARZ nezměnil. Jeho se netýká pouze zvednutí cen k 1.4. o +5%, ale i ARZ zdraží v rámci letní sezóny od 1.7. do 30.9. mýtné o 10%, takže Rijeka - Záhřeb nebude stát 70 HRK, ale 77 HRK. Zvednutí o 5% v rámci sítě HAC se dělá proto, že cena za 1 km je ve správě HAC nejnižší v rámci všech provozovatelů v zemi.

Zde přináším tabulku vícero úseků v rámci chorvatských dálnic ve správě HAC a ARZ jaká je cena nyní, jaká bude od 1.4. a jaká bude v období 1.7. - 30.9. :arrow:
Snímka.PNG
Snímka.PNG (129.38 KiB) Zobrazeno 15291 x
Praktická účinnost zvýšení cen se má projevit až k 3.4.