Právě je 24.7.2017 9:51:16




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 341 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Další
 Chorvatsko všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Čistě státní koncesionáři HAC a ARZ vydělávají na mýtném za prvních 8 měsíců již o 97 mil. HRK (13,3 mil. €) více jak v roce 2015 :arrow:

*HAC na 5 dálnicích a tunelu Sv. Ilija získal mýtné 1,133 mld. HRK (+73 mil. HRK)
*ARZ má přínos na mýtném 410,8 mil. HRK (+24 mil. HRK)

*nejvyšší výdělek u HAC má dálnice A3 Bregana - Zagreb - Lipovac, kde mýtné činí 545,6 mil. HRK (+7,35%), teprve na druhém místě je A1 Bosiljevo - Ploče s mýtem 449 mil. HRK (+19 mil. HRK), přičemž na A1 se pod to podepisují hlavně 3 letní měsíce, protože za leden je mýto 15 mil. HRK, ale za 6. měsíc již 60 mil. HRK a 7. a 8. měsíc již to přesahuje po 100 mil. HRK, dokonce za samotný 8. měsíc se na A1 vybralo mýtné za 142 mil. HRK (+0,25% oproti 08/2015)
*celkově je 8. měsíc nejvíce výdělečným měsícem jak pro HAC tak pro ARZ, kdy se celkem vybralo 265,2 mil. HRK (+1,7%; A1 má na tom více jak 50% podíl) a 88,6 mil. HRK (+1,93%), tedy celkem 353,8 mil. HRK (23% podíl z 8 měsíců)

*prudce vzrostl počet vozidel, které dálnicemi projíždí a to celkem za 8 měsíců ve správě HAC projelo na 26,851 mil. aut, což je +8,79% oproti roku 2015 (překročení odhadů ze studií o více jak 100%) a ve správě ARZ projelo 15,190 mil. vozidel, což je o +6,1% více
*dálnicí A1 projelo za 8. měsíc 2,634 mil. vozidel (+2,37%), kde oproti tomu v lednu po ní projelo 536 tisíc vozidel

Vyšší výnosy sice neřeší zadluženost HAC/ARZ, ale takto zvýšený výnos třeba činí až 1/7 provozních nákladů, takže to není zanedbatelné. Kromě toho je prostor pro zvýšení mýtného (dle doporučení Atkins i EBRD) a stejně tak se dá osekat počet zaměstnanců a provozních výdajů.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/od_cestarina_97_mi ... /11853/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


19.9.2016 16:12:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Dnešním dnem až do 15.10. zahajuje HAC a HAC-ONC obrovskou údržbu dálniční sítě. Vyčleňují se pracovníci a technika a postupně se obnoví a vyčistí vše co se nedalo provádět pro enormní zátěž poslední měsíce. Budou se i měnit svodidla po DN, budou se čistit tunelové roury, takže se je nutno připravit i na zdržení z toho plynoucí a již se i děje, za dnešek vznikali kolony na mnoha úsecích do 6 km. Speciální pozornost se bude věnovat dálnici A1, A3 a obchvatu kolem Záhřebu včetně navazujících uzlů. Dále je zde upozornění, že během těchto prací se bude MPR snižovat až do 40 km/h, ovšem většinou bude zajištěna MPR 80 km/h.

Od 15.10. se zahajuje v Chorvatsku zimní služba.

Nejdůležitější výstrahy platí pro tyto úseky:

*od 21.9. do 13.10. na dálnici A1 u mostu Gacka se jezdí jen v 1/2 profilu s MPR 80 km/h
*tunely (všeobecně) se budou čistit převážně po nocích, ale je nutno s tím počítat
*na dálnici A2 se na uzlu Zabok provádíoprava mostu, takže se jezdí 1 pruhem a provoz je řízen semaforem, je lepší se uzlu vyhnout
*na dálnici A3 od 21.9. do 19.11. se bude v km 29,85 - 31,8 jezdit v 1/2 profilu (mezi Buzin a Kosnica a to pro neodkladné práce na mostě ponad dálnici)

Napříč celou zemí je v omezeních a uzavírkách na 50 úseků silnic I. třídy. A obzvláště nevyhnutní je dávat pozor na pobřežních silnicích, kde jsou masivy chráněné sítěmi, jednak se tam provádějí revize a je snižovaná MPR a jednak se na několika km před Dubrovníkem sítě utrhli při silné bouři (bura) a na silnice spadla hromada kamení. Nikomu se nic nestalo.

A samozřejmě, naplno se rozjela výstavba a opravy, které se během letní sezony pozastavili.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.9.2016 19:23:59
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Statistiky provozu za srpen z dálnic ve správě HAC:
Příloha:
YtMhD4t.jpg
YtMhD4t.jpg [ 195.71 KiB | Zobrazeno 3681 krát ]

I nadále roste prudce provoz na A11, kde tomu dopomáhá zprovoznění dalšího úseku v návaznosti na upgrade napojení na Záhřeb s A3. Mírný pokles na A1 (i navzdory stoupajícímu trendu turistů) souvisí s omezením během vícero dnů a víkendů kvůli počasí a požárům. I nadále má vzrůstající tendenci provozu jak A5 tak A10. Zajímavý je i podíl nákladní dopravy na dálnicích a to hlavně na A3 a A5.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


23.9.2016 11:06:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ministr dopravy informoval o 3 projektech v rámci silniční dopravy, které jsou nejpálčivější: projekt mostu Peljšac (napsané v daném vlákně), oddlužení formou restrukturalizace úvěrů za 1,8 mld. € od úvěru ze SB na dopravní firmy (napsané rovněž v daném vlákně) po hmlisté informace ohledně zevedení nálepek, což se prozatím realizovat nebude. S EBRD je vedená debata o upgradu systému výběru, ale nic zásadnějšího sděleno ještě není.

Co je ale zásadní je to, že se změní proces realizace výstavby dalších staveb. Po oddlužení firem a další restrukturalizaci a odčlenění od státu (pro státní záruky atp.) se po novém bude muset dobře promyslet co se postaví a finance na to se budou muset hledat již přímo ve státním rozpočtu; nikoliv přes další úvěry přes dopravní firmy.

Zdroj: http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska ... a/5173220/

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


23.10.2016 12:00:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Opomněl jsem dopsat aktuální stav: Chorvatsko má novou vládu, parlament jí vyjádřil v minulém měsící důvěru. Hlavní strana je i nadále HDZ, ministr dopravy se nezměnil. Hlavní cíle nové vlády jsou prosté: zavést daňovou reformu, snížit státní dluh, lépe spravovat státní podniky a podpořit větší růst ekonomiky.

Celý program 2016 - 2020 naleznete tady:
https://vlada.gov.hr/UserDocsImages/ZPP ... 6_2020.pdf
https://www.scribd.com/document/3281228 ... from_embed .

... rámci dopravy :arrow:

*realizace mostu na Pelješac, odtud dokončení dálnice A1 do Dubrovniku a dokončení dálnic A8/A9 (dohoda s Bina Istra)
*nespecifikované investice do železniční infrastruktury, přístavů atd.
*efektivizace dálničních, silničních podniků (tedy vyřešení jejich dluhů, restrukturalizace atd.)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.11.2016 20:15:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Změny v zpoplatnění dálniční sítě v Chorvatsku v roce 2017 :arrow:

*smlouva se Světovou bankou (WB) ohledně úvěru v hodnotě 1,8 mld. € určeného na restrukturalizaci problémových úvěrů v dopravních firmách se podepíše pravděpodobně v 1.Q. 2017, již jí nikdo nespochybňuje na straně Chorvatska (jiná cesta prostě není), a proto musí provést další systematické změny napříč fungováním společností a jejich funkcií (v tomto případě zpoplatnění)

*dálniční nálepky se definitivně zavádět nebudou, Chorvatsko by v tomto režimu nezískalo dostatek peněz a navíc by si to vyžádalo další investice do stávajícího systému

*ještě není definitivní dohoda na úrovni státu, není to schváleno ani EK, ale v tomto procesu radí odborní skupiny EU, EBRD a WB dlouhý čas, protože je to součástí restrukturalizace dluhů, restrukturalizace podniků a upgradu systému zpoplatnění

*mýtné vzroste od 2017 o 5% na celé síti dálnic spravovaných společností HAC, nestoupne na síti dálnic spravovaných ARZ (je zde stejný vlastník, čistě stát, ale ARZ má již nyní v propočtu na 1 km vyšší ceny, takže se ceny pouze srovnají, tohle technické opatření povede k dalším změnám, ale o tom jindy) a týkat se to bude kategorií vozidel 1 a 2, takže třeba poplatek za dálnici A1 Zagreb - Split (Lučko - Dugopolje) vzroste ze 174 na 183 HRK

*slevy na systému ENC zůstanou zachované, mýtné pro další kategorie nestoupne, aby se nepřesunula nákladní doprava v jakékoliv tonáži na vedlejší státní silnice

*dále se zavede i tzv. sezónní mýto, které bude v platnosti v časovém období 15.6. až 15.9 a v tomto čase budou ceny vyšší oproti ostatnímu období o +10%

*dále se bude pokračovat v postupné automatizaci výběru mýta přes GPS systém, což má přinést snížení počtu zaměstnanců a postupné odbourání dlouhých kolon na mýtnicích, je to ale jen následní technický postup upgradu stávajícího výběru mýta

*dále se kdysi odčleněná společnost HAC ONC (určená na výběr mýta a údržbu) zpátky včlení v nějakém mechanismu k HAC a ARZ

*ještě stále je v posuzování návrh společnosti ATKINS výběr ze 3 modelů provozování dálniční sítě, ale pravděpodobně se přistoupí k modelu spojení HAC a HAC ONC, přičemz ARZ zůstane i nadále samostatní, ale v menší míře než dnes; je to z důvodů odlišných úvěrových podmínek, takže ARZ musí zůstat vůči věřitelům samostatně, ale definitivní to stále není, další návrh mluví o fůzii HAC a ARZ

Zdroj: viewtopic.php?f=210&t=5697 (po chorvatsky)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


2.12.2016 13:18:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
Online
 

Příspěvky: 4757
Bydliště: II/480
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
takže dálniční známky definitivně pase ? Nebo je šance, že se jich dožijeme?

_________________
Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...


9.12.2016 8:13:17
Profil
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Jsou pasé, dokud se Chorvatsko nevyslobodí z dluhů. Psáno je o tom na vícero místech. Teď potřebují žmýkat peníze v co největším rozsahu a pokud možno s minimálními investicemi do stávajícího systému zpoplatnění sítě a spíše je snižovat, takže se provede automatizace výběrů, ale nezmění se systém mýta na známky. Byla to sice vůle současného ministra dopravy, který vydržel i do současného volebního období po předčasných volbách, ale vzhledem k odkázanosti HAC/ARZ atd. na peníze ze SB, EBRD atd. se musí řídit tím, co tyto organizace radí a rozhodně neradí zavádět dálniční nálepky. Mýto se v roce 2017 zdraží o 5%, v letní sezoně o dalších 10% a slevy na ENC krabičky klesnou, i když ENC zůstane zachovaným systémem. Automatizace ve formě GPS na mýtných branách ještě rokem 2017 ale nebude. Úpravy v mýtném mají přinést navíc min. dalších 160 mil. HRK hned počínaje rokem 2017.

Tady pak ještě hospodaření státu: Chorvatská vláda přijala návrh zásad státního rozpočtu na rok 2017

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.12.2016 17:42:17
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Současné srovnání plateb za dálnice dle správců, kategorie os. vozidla:

HAC: 0.46 HRK / 1 km
ARZ: 0,49 HRK / 1 km

AZM: 0,93 HRK / 1 km
Bina Istra: 0,48 HRK / 1 km

Parlament, tedy některé strany totiž navrhují, aby se mýto zvedlo výrazněji než jen o 5%. Návrhy jsou i na 15%. Každopádně se změní struktura zadlužení formou úvěru ze SB, dálnice se nebudou ani privatizovat ani na ně udělovat koncese, ale zůstanou v rukách státu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


18.12.2016 18:48:18
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ceny mýtného jsou stále stejné. :idea:

V roce 2016 zemřelo na chorvatských silnicích 304 osob. Je to méně než 1/5 oproti roku 1979, který byl nejtragičtějším a zároveň o 54% méně oproti roku 2008. V propočtu na počet obyvatel jsou ale silnice o 60% nebezpečnější než je průměr v rámci EU. Na vině není stav infrastruktury, ale nedostatečná kultura v rámci organizace silničního provozu. Na tranzitu a dovolenkujících je podíl mrtvých oproti provozu zcela zanedbatelný. Ohrožení a nediscisplinovaní jsou chodci, cyklisté, motorkáři, poté následuje nerespektování dopravních předpisů méně zkušenými řidiči.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/prometni_strucnjak ... /12102/7_2

A dále Chorvatsko vydalo řadu varování pro cestování vzhledem k počasí, teploty padnou až na -20, mráz do -6 se očekává i v Dubrovniku a sníh se očekává i na mnoha ostrovech. Již od 4.1. je pro sněhovou kalamitu mnoho lokalit v zemi neprůjezdných. Dálnice jsou upravené, ale na mnoha místech mohou namrzat, čehož důsledkem je od včerejška několik těžkých DN. Sjízdnost státních silnic a dálnic je nutno sledovat na portálu HAK-u. Dalmácie v regionu Imotski a i polostrov Pelješac jsou již pod sněhem.
Příloha:
Snímka0.PNG
Snímka0.PNG [ 285.6 KiB | Zobrazeno 2640 krát ]

Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 754.42 KiB | Zobrazeno 2640 krát ]

Příloha:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG [ 720.86 KiB | Zobrazeno 2640 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


5.1.2017 10:32:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Jízda v protisměru / couvání na dálnicích :arrow:

*za rok 2015 se eviduje 178 takových prohrešků, rok 2016 se teprve zpracovávádle zákonů každý kdo takto *jede, platí pokutu 5.000 - 15.000 HRK a může jít až na 60d do vězení
*když už správa dálnic vidí, že něco takové se děje, tak se okamžitě snižuje MPR na 40 km/h, zakazuje se jízda v levém rychlém pruhu, protože nejčastěji právě ten řidič v protisměru využívá




_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.1.2017 12:45:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Z hlediska hospodářského se země ledva dostala z recese, ale i nadále jí sužují velké problémy :arrow:

*na soudech leží arbitrážní konání za cca. 20 mld. HRK v asi 4 věcech
*pokračuje úbytek obyvatelstva, i nadále pokračuje odchod obyvatelstva za prací jinam
*v omeškání je stále oddlužení dálničních firem a s tím související již ohlášené změny, pro které se nezačalo s řízením obstarávání, na druhou stranu ceny mýtného se prozatím nezvedají, to je pro uživatele ta lepší zpráva
*vláda plánuje odprodej podílu v HEP (elektrická síť) a naopak posílit podíl v INA (tam směruje mj. i jedna z arbitráží), ale ještě to není definitivní (mluví se i o variantě odprodeje v HEP 25% -1 akce ale peníze použít jinak, vláda ale hodlá posilnit podíl v INA od společnosti MOL
*od 1.1.2017 se zvedla spotřební daň v pohostinstvích (restaurace, kavárny a cukrárny) a to z 13% na 25%, co to znamená snad ani nemusím rozepisovat
*napříč všem zaměstnancům se má nějaké to % přidat na platech
*v omeškání je nový plán rozvoje státních silnic, ten původní skončil v roce 2016, mluví se i o sladění s dopravní politikou v návaznosti na čerpání EU peněz a s transformací financování podniků státních silnic a dálnic
*vláda plánuje řešit 1/2 profil na dálnici A2 buď to odkoupením od provozovatele aneb dostavbou z EU peněz a s nějakým mechanismem dofinancování s provozovatelem; je to nejdrahší dálnice cena/km a po dostavbě navazujícího úseku na SLO straně tam budou vznikat v létě kolony; prozatím je jen přijat návrh o zájem problémů ze strany min. dopravy

Nedá se nic dělat, Chorvatsko musí konsolidovat. I nepatrný pokles státního dluhu souvisí s růstem HDP. Dluh je i nadále enormní, mnoho státních firem je silně zadlužených, chybí větší impulz do průmyslu. Prakticky se rozvíjejí jen služby i to hlavně cestovního ruchu a paradoxně začíná být nedostatek volných pracovníků v létě.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.1.2017 17:05:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko čelí dalšímu úbytku počtu obyvatel. V roce 2016 evidovalo těsně nad 4,3 mil. lidí, ale v roce 2016 se toto číslo znovu značně propadlo. Demografové již 3. rokem varují před katastrofálními důsledkami, které plynou z nelichotivého hospodářského stavu, který již dekádu dusí celý stát. Kdysi odcházeli ze země jen starší a ti pomáhali rodinám, nyní je zde exodus mladých lidí. Chorvatsko je v tomto ukazateli na 2. místě po Bosně a Hercegovině v rámci Balkánu a jako jedna vůbec z nejhorších zemí v Evropě. Silně nacionální země, která je na samostatnost hrdá, ale starší nevidí pro mladé budoucnost a ti v rámci společné EU ze země jednoduše odcházejí za lepším.

Fakta:

*v roce 2016 se narodilo 36.400 dětí, ale zemřelo 52.000 osob a ze země odešlo 53.500 lidí, čímž se počet obyvatel dostal těsně nad 4,2 mil., znovu selhává rodinná politika, mnoho mladých Chorvatů odkládá zakládání rodiny a když tak mají pouze 1 dítě
*v zemi jsou města, kterým hrozí, že za 25 let v nich tímto tempem nikdo nezůstane, třeba Osijek by se v roce 2032 reálně vylidnil ... dnes 4. největší město, ve kterém ale není co dělat, jenomže práce není ani v centrech Jadranu: Rijeka, Zadar, Split, Ploče, Dubrovnik. A ani v hlavním městě nemá mnoho lidí žádnou práci.
*průměrný věk chorvatského obyvatelstva je 42 let, 17,5% lidí je starších než 65 let
*konal se velký průzkum, proč mladí lidé odcházejí a jako 1. faktor je nemožnost získat celoroční práci, jako 2. faktor výše odměny ve srovnávní s náklady na život, nemožnost obstarat si bydlení (proto i paradoxně je přebytek bytů ve 2 největších městech) a 3. faktor nejistá budoucnost v zemi s vysokým státním dluhem a nicneděláním ze strany politiků

Mnoho lidí vystuduje nebo se vyučí nějakému řemeslu. Zvářeč, o kterého je zájem v prostoru západní a střední Evropy si ale v Chorvatsku najde jen s těží pracovní místo. Najde si místo v cestovním ruchu na pár měsíců. A tak konkrétně tato profese odchází nejčastěji do Německa, kde dostane ubytování zdarma a 12€ za 1 hodinu práce k tomu. V Chorvatsku s těží 19 HRK. A tak tento exodus mladých lidí podporují i rodičé, protože nevidí v zemi budoucnost pro svoje děti.

Paradoxně jsou v Chorvatsku nyní miliardové (EUR) projekty v cestovním ruchu, ve kterém je stále obtížnější sehnat pracovníky. Problém je stále stejný a sice, většina těchto míst je nanejvýš na 1/3 roku.

OSN informovalo, že v roce 2015 vycestoval za prací nebo za studiem každý 5. Chorvat a mnoho z nich se nevrátilo nebo se nehodlá vrátit. Nezaměstnanost klesá i nyní mimo sezóny, ale je zřejmé proč tomu tak je. Chorvaté odcházejí nejčastěji do Německa a Irska. Třeba ze zemí V4 odejde méně než 10%.

V současné době je v zemi nezaměstnanost na úrovni kolem 12% díky exodu, všemožné upravené statistiky, ale nezaměstnanost mladých je i tak 28%. Nedostatek kvalifikované pracovní síly hlásí i stavební společnosti. Zkušená generace odchází pomalu do důchodu a během dekády hrozí, že nebude dostatek nových pracovníků. Nepomáhají ani dotační programy stavebních společností ani sociální benefity. O mnoho profesí není jednoduše ani zájem a pokud je, tak tito lidé odcházejí za jinými penězi jinam, což je dáno i mnoha letou recesí a bankrotem (resetem) velkých stavebních chorvatských společností. V tomto ohledu nepomohla ani EU, protože dopravní infrastraktura je buď to vybudovaná nebo jsou další projekty zpomalené pro finanční problémy státních dopravních infrastrukturních firem. V útlumu jsou i tradiční společnosti v oborech s těžbou ropy, výrobou lodí (tento průmysl je celosvětově v obrovské krizi, málo se o tom mluví, ale nákladní kontejnerové lodě jsou v hlubokých ztrátách, protože je jich přebytek, ale jsou stále další a další, protože tak jsou objednané v minulosti).

Chorvatský stát těží vysoký státní dluh, nízké příjmy pro všechny výdaje, zadlužení státních dopravních firem, hrozící arbitráže za miliardy (EUR) a jen poslední roky pomalu rostoucí ekonomika ...

Státní dluh je 290 mld. HRK. Poslední měsíce nepatrně klesl pro další drastická úsporní opatření, daňovou reformu, růst ekonomiky a zvednutí nepřímých daní (z PHM, DPH pro cestovní ruch atd.) se částečně povedlo navýšit příjmy a tím si dovolit onu reformu a nepatrně navýšit platy státních úředníků a zaměstnanců veřejné správy, protože stát je i de facto největší zaměstnavatel.

Populace se průměrně dožívá 76 let. S tím ale souvisí vysoké výdaje na zdravotnictví a i na důchodový systém, i když nutno zdůraznit, že v zemi jsou důchodové fondy, které zhmotňují stále více majetku a i nyní mají zájem o podíly v HEP (elektřina), INA (ropa, plyn), HAC (dálnice).

Vyhlídky tedy nejsou ani zdaleka nejlepší a už vůbec ne růžové ... chybí vize a důvěra v systém. Tohle všechno má již řadu let dopady na zpomalení dalších investicí do dopravy.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.2.2017 18:30:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
To, co je v článku: viewtopic.php?f=213&t=5816 jsem já napsal již 2.12.2016, protože to je jedna z podmínek SB; navýšit příjmy dálničních firem s cílem snížení jejich nákladů. To je paralela k novým úvěrům, se kterými se refinancují problematické stávající, které jsou již ve stavu nutnosti splatit 1,2 mld. € z více jak 5 mld. € dluhu a v roce 2018 to bude ještě více a to není již v možnostech vládních příjmů jakkoliv řešit. Navíc se 0,5 mil. Chorvatů v referendu rozhodlo, že odmítá koncese a odprodej dálnic, takže jiný model není. Dálniční známky se prozatím rovněž zavádět nebudou, protože se musejí maximalizovat příjmy dálničních firem. Do 10d má být více známo k podepsání finanční pomoci pro Chorvatsko od SB; http://www.ncs.hr/hr/ne_poskupljuje_sam ... /12218/7_2 .

Chorvatsko čelilo novým výzvám a čelí dalším problémům, které jsou z hlediska státnosti větší než samotný problém dálničních firem. Nová vláda, nová daňová reforma, celkový hospodářský stav, demografická krize. Do toho je zadlužení státních dopravních firem jen další kostka do mozaiky.

Před týdnem se dokonce dostalo na veřejnost, že vzhledem k nízkým objemům investicí do stavebního sektoru je znovu v problémech společnost Viadukt. Ta přitom buduje vícero dálnic, silnic, mostů financovaných z EU zdrojů. Společnost má velké problémy, protože část zaměstnanců neviděla od prosince 100% mzdy, ale jen částkové zdroje. Viadukt si objednal nové stroje a musel uhradit tyto. Vícero staveb je přitom ve ztrátách ... Viadukt problémy přiznává, ale minimalizuje jejich rozsah.

Letos se bohužel domácnosti dočkají i dalšího zdražování a to nejen mýtného, ale i plynu. Průměrný dopad je 90€ na domácnost za rok.

Cestovní ruch zažívá boom investicí, letos za 800 mil. €. Napříč Chorvatskem, hlavně pak na Jadranu se postaví nebo zrenovuje více jak 40 hotelových komplexů. Stát pak investuje do nových přístavů, kotvišť, železnic a top investice v silniční infrastruktuře bude most Pelješac, který se již tendruje. Bina Istra dostaví na plný profil svojí síť dálnic. Posun se očekává na A5, kde se realizují mosty s napojeními jak na řece Drava, tak na řece Sáva. Posun v Bosně je ale stále nedostatečný, takže ten koridor uvázl. Očekává se ale i dokončení rychlostních silnic kolem Bjelovaru. Budují se mosty, třeba na Trogir a několik obchvatů, třeba kolem Poreče. Buduje se i rychlostní tah v rámci severní spojnice nad Záhřebem. Není to tedy tak, že by se nikde nic nebudovalo. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


25.2.2017 10:49:22
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko se připravuje na zatížení státních silnic v letní sezóně, které jsou již tak plné. Dá se předpokladát, že po zvednutí mýta o 15% pro letní sezónu se totiž občané z východní části střední Evropy, Pobaltí a Balkánu částečně přesunou z dálnic na paralelní státní silnice. Chorvatské ministerstvo dopravy udělalo analýzu, ve které konstatuje, že i po zvednutí ceny budou dálnice v průměru levnější než dálnice s podobným systémem placení, protože: v HR to bude 6,9€ na 100 km, ale v I to je 7€, ve F a P pak 7,1, v E 8,8 a v GR 9,3, jenomže si je nutno uvědomit skladbu turistů v tamních zemích, jejich příjmy kdo tam jde autem atd. Navíc se pozmění DPH pro hoteliéry, cukrárny jak jsem již psal a tak se prodraží jak dovolená v ubytování a stravování, tak podraží i zásobování a doprava turistů. Pozitivní nejsou ani vyšší ceny PHM. Průměrná cena je za 95 již 9,7 HRK, tedy asi 1,3€, za diesel pak 1,2€, což je zase více než odkud přicházejí turisti autem, i když zase méně, než již zmiňované další destinace; levnější PHM jsou jen ve Španělsku. Ve výsledku je k dispozici i další analýza, která hovoří i o tom, že za poslední dekády HR investovalo nejvíce peněz do své silniční infrastruktury v EU, ale bezpečnost je 60% pod průměrem. Pozitivní je pouze to, že se neustále modernizují záchranní systémy a tyto se i rozšiřují.

Tyto ceny jsou ale stále jen orientační, protože SB požaduje ještě razantnější zvýšení cen mýtného. Tedy ty sazby pro léto a mimé léto jsou jen orientanční. Reálně by to podražilo následovně:
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 10.25 KiB | Zobrazeno 2026 krát ]

SB tlačí až na navýšení o 20%.

Zdroje:
http://www.ncs.hr/hr/povecanje_cestarin ... /12220/7_2
http://www.ncs.hr/hr/losa_vijest_iz_hac ... /12219/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


27.2.2017 15:43:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Schváleno, od 1.4. mýto v síti HAC poroste o +5%, v období 1.7. - 30.9. o dalších +10%, více pak zde: viewtopic.php?p=144400#p144400 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


19.3.2017 16:52:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Oprava informace ke zdražování v rámci sítě ARZ:

Nakonec jsem to prostudoval detailněji a není pravda jak jsem psal, že by se cenník dálničního správce ARZ nezměnil. Jeho se netýká pouze zvednutí cen k 1.4. o +5%, ale i ARZ zdraží v rámci letní sezóny od 1.7. do 30.9. mýtné o 10%, takže Rijeka - Záhřeb nebude stát 70 HRK, ale 77 HRK. Zvednutí o 5% v rámci sítě HAC se dělá proto, že cena za 1 km je ve správě HAC nejnižší v rámci všech provozovatelů v zemi.

Zde přináším tabulku vícero úseků v rámci chorvatských dálnic ve správě HAC a ARZ jaká je cena nyní, jaká bude od 1.4. a jaká bude v období 1.7. - 30.9. :arrow:
Příloha:
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 129.38 KiB | Zobrazeno 1732 krát ]

Praktická účinnost zvýšení cen se má projevit až k 3.4.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


20.3.2017 11:38:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Nová interaktivní mapa HAK: http://map.hak.hr/?lang=hr&s=mireo;road ... ;6;13;0;;1

A pozor, ode dneška se zvyšuje mýto na dálnicích ve správě HAC. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


3.4.2017 13:40:27
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
HAC prý zdražil na některých úsecích i o 13,5% nebo i 25% atd., taková kritika se nedávno nesla médiami v zemi. Úsek Križ - Zagreb zdražil z 15 na 17 HRK. Úsek Križ - Ivanić Grad ze 4 na 5 HRK.

A co na to HAC? Odpovědí je, že ano, ale je to tak v pořádku. Stále jde o propočet na 1 km, exit k němu dle návaznosti a co je hlavní, HAC již zaokrouhluje na celé kuny. Celý výpočet HAC neposkytl, i nadále se drží celkových tras a návaznosti propočtu na 1 km, který byl 0,46 HRK na 1 km a ARZ měl cenu 0,483 HRK na 1 km a tedy změna na 1 km činí opravdu nárůst o 5%.

Obyvatelé hlavního města a okolí reálně platí více.

http://www.ncs.hr/hr/lazovi_iz_hac_a_gu ... /12294/7_2
http://www.ncs.hr/hr/iz_hac_a_objasnjav ... /12296/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


5.4.2017 15:03:34
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Byl vyhodnocen 1. týden od zvednutí mýta na dálnicích ve správě HAC :arrow:

*po dálnicích projelo i tak o +9,81% více vozidel než ten samý týden v roce 2016 a potvrzuje se tak neustále zvyšující se zájem o Chorvatsko; od 3.4. do 9.4. projelo po dálnicích HAC a ARZ celkem 920.000 vozidel
*mýtné, které zdražilo na sítí HAC o 5% se vybralo v rámci HAC a ARZ na úrovni 42,1 mil. HRK, tedy o 6,5 mil. HRK více, tedy o +18,1% více oproti předešlému roku

Dále, ministerstvo dopravy informovalo, že systém slev přes ENC zůstává pro letošní rok zachován, tedy úsporu můžete dosáhnout v rozmezí 21,7% až 33,4%, ale tento rozsah se sníží od roku 2018. Bude záležet na tom kolik se vybere na mýtném po letošních úpravách.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/nakon_poskupljenja ... /12308/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.4.2017 13:05:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Vývoj hospodářství:

Ekonomika :arrow:

To nejdůležitější je, že v roce 2016 dosáhl růst HDP rekordní úrovně od roku 2007 a to +2,9%. Původní odhad byl na úrovni +2,1%. Ekonomika tak dosáhla v roce 2015 zřejmě dno po dlouhé recesi. Na letošní rok odhaduje MMF růst na stejné úrovni +2,9% (banky a místní instituce od 2,7% do 3,5%, EU 3,2%).

Nezaměstnanost se pohybuje na úrovni 14%, přičemž pro rok 2017 se prognózuje na 13,9%, pro rok 2018 na úrovni 13,5%.

Díky hospodářským a finančním (daňová) reformám a růstu HDP klesá státní dluh. Ale i nadále je velmi vysoký a pohybuje se stále na úrovni 80-83% HDP (koncem roku 2016). Na porovnání v tom samém čase je dluh Slovinska 83%, Maďarska 74%, Polska 53%, Slovenska 52%, ČR 39% HDP. Průměr € zemí je 92%.

Rozpočet pro letošní rok vychází z růstu HDP na úrovni +3,2% HDP a má mít deficit na úrovni 1,9% HDP nebo 6,8 mld. HRK; asi 24,5 mld. Kč.

Největší problém státu je vysoká emigrace především mladší generace, reální úbytek obyvatelstva a stárnoucí populace s problémem udržení důchodového systému a zdravotnických služeb. V hlavní letní sezóně je dokonce již nedostatek pracovníků.

Energetika :arrow:

Chorvatsko investuje nebo společnosti investují do rozvoje petrochemického průmyslu v tomto období značné peníze. Pomalu napředuje obří LNG projekt plovoucího terminálu na ostrově Krk (více tady) a vláda nedávno informovala a potvrdila, že hodlá odkoupit od společnosti MOL celý podíl INA. Hledají se na to zdroje (Chorvatsko zdroje má, něco odprodá atd. skrátka peníze na to jsou) a INA investuje rekordní částky: udrží se v provozu rafinérie Sisak (tam se pracuje na plánech investicí) a 400 mil. USD směruje na další investice do technologické části rafinérie v Rijece; projekt pro zařízení na zpracování těžkých reziduí v rafinerii ropy se zahájí na podzim letošního roku. INA dalších 10 mil. € směruje na projekt Drava 2. V plánech jsou i další investice do prozkoumání lokalit a na zesílení těžby v již známých a rovněž se má posilnit maloobchodní prodej, přičemž již nyní disponuje sítí asi 400 ČSPH. Domácí výroba plynu přes INA stačí pokrývat poloviční spotřebu Chorvatska a INA hodlá posilnit i aktivity v oblasti plynu. Tyto aktivity již nyní tvoří asi 60% podíl výroby. INA vlastní i JANAF, což je Jadranský ropovod v délce 759 km, z toho na území Chorvatska je 610 km. Vláda v INA nyní vlastní cca. 45% akcií.

Cestovní ruch :arrow:

Rok 2015 přepsal rekordy. Rok 2016 přepsal i rok 2015.

Chorvatská národní banka uveřejnila, že v roce 2016 jsou příjmy ze zahraničního cestovního ruchu 8,635 mld. €. To je nárůst oproti roku 2015 o +8,5%. To znamená, že cestovní ruch se podílí na 1/5 HDP.

Dále jsou známé i fyzické ukazatele: počet turistů vzrostl o +8,7% a počet přenocování o +9%. Celkem Chorvatsko navštívilo v roce 2016 až 15,6 mil. turistů, přičemž ze zahraničí připadá 13,8 mil. (89%). Společně všichni turisté uskutečnili 78 milionů noclehů ve všech typech ubytovacích zařízení a průměrně v Chorvatsku strávili 5 dní.

Jako každoročně nejvíce zahraničních turistů přijelo z Německa (2,3 milionu, o 7% víc než v roce 2015). Následují Slovinci (1,3 milionu, o 9% více než v roce 2015), Rakušané (1,2 milionu, o 11% více než v roce 2015), Italové (1,1 milionu, o 1% více než v roce 2015), Poláci (758 tisíc, o 12% více než v roce 2015) a na šestém místě jsou turisté z České republiky (689 tisíc). Další místa obsadili Britové, Francouzi, Maďaři a Slováci. Mimo hlavní sezony objevují zemi turisté z Asie.

Turistů z České republiky přijelo loni méně a o jedno místo si pohoršili v pořadí zemí: Poláci je z pátého místa odsunuli na šesté. Uskutečnili 4,8 milionu noclehů při průměrném počtu 7 noclehů na jednoho turistu. Jejich podíl na celkovém počtu turistů klesl ze 7,3% na 5%.

I v loňském roce individuální turisté vedli nad organizovanými. Poměr je 9,6 milionu a 6 mil., tedy 63% a 37%. Podle typu ubytování se nejvíce turistů ubytovalo v hotelech, hotelových apartmánech a komplexech (6,5 milionu), v soukromí (5,8 milionu) a v kempech (2,6 milionu). V hotelech však uskutečnili méně noclehů než v soukromí: v soukromí 35,5 milionu přenocování a v hotelech 23,3 milionu přenocování. V hotelech strávili průměrně 3,6 dne, v soukromí se pak zdrželi v průměru 6,1 dní. Výrazně vzrostl počet turistů ubytování v soukromí: o 18% oproti roku 2015.

Z hlediska návštěvnosti dle regionů: nejvíce turistů zavítalo do Istrijské župy (3,8 milionu), Primorsko-goranské župy (tj. Kvarner, 2,7 milionu) a Splitsko-dalmatské župy (2,7 milionu).

Přepravenost na lodních linkách za rok 2016 Jadrolinija ovládá de facto téměř celou přepravu a je v rukou státu. Nyní běží obrovský program na obstarání 3-desítek nových plavidel. Stát vlastní i tzv. maríny - přístavy, což je velmi lukrativní společnost.

Z hlediska hospodářství je ovšem 18% podíl cestovního ruchu na HDP spíše ukazatelem chatrné ekonomiky v celé zemi, přičemž na tento stav se řadu let upozorňuje. Tento podíl je nejvyšší z celé EU; Malta a Kypr přesahují 10% HDP, jsou na úrovni do 15%. Řecko má tento segment na úrovni kolem 10%. A i současné investice značí, že tento sektor má prím, ale bez dalších náhrad. Navíc tak vysoký podíl si vyžaduje i enormní investice do kvalitních služeb v dopravě a je to tak i silně zatěžující jak personálně tak finančně, kdy mimo hlavní sezóny je mnoho objektů po celé zemi mimo provoz nebo s minimálním využitím. Vždyť až 60% přenocování se uděje během 7. a 8. měsíce. V cestovním ruchu jsou vidět i největší změny za poslední dekády; zesilují se investice do cyklochodníků, památek, agroturistiky ve vnitrozemí. Budují se ozdravné komplexy, sportovní areály s různým zaměřením. Hlavní dopravní infrastruktura je vybudovaná a v rukou státu, ale společností, které tento majetek spravují jsou silně zadlužené co státu komplikuje situaci pro další rozvoj.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.4.2017 13:48:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Krátká analýza: proč je na tom chorvatské stavebnictví tak špatně? Proč mají existenční problémy kdysi největší chorvatské společnosti?

chorvatské stavebnictví se dlouhé období rozvíjelo díky 2 faktorům; země byla po válce a důraz se kladl na posilnění služeb pro rozvoj cestovního ruchu kam spadala výstavba nové dopravní infrastruktury se zaměřením na dálnice, silnice a námořní infrastrukturu

ze začátku získalo Chorvatsko pomoc od USA; americké inženýrské kapacity, stavební kapacity a know-how pro výstavbu dálnice; již tehdy navzdory nízkým cenám prvních km ve vlastní režii byl problém s platbami za práce ze strany chorvatského státu a často bylo pohroženo, že výstavba ustane

od začátků prošlo několik let a pro mnoho místních stavebních firem nastal zlatý věk, který později při prvních skrtech přinesl ostrý boj mezi středně veliké a největší, ale dnes jsou v problémech všechny; některé mají 1/3 původních zaměstnanců, některé jsou po konkurzech ve zcela omezeném režimu fungování a v obrovských problémech je dnes stavební jednotka Viadukt, která se dokonce musí stahovat z aktuálně rozestavěných silnic a mostů, co je něco co nemá obdobu a napovídá, že situace je velmi špatná; odnáší si to ale i stát, protože mnoho staveb musí mít naplněn harmonogram realizace, aby stavba dostávala pravidelné tranže ...

konečné zhroucení stavebnictví v Chorvatsku je tady :arrow:

Chorvatsko ztrácí největšího stavebního obra, Viadukt Zagreb. Již předtím se zredukovala kapacita v Konstruktor Split. I to vyvolalo problémy v omeškání na jejich stavbách silnic a dálnic. Do popředí se dostává "zabydlená" společnost Strabag, která je velká a nemá jí kdo reálně konkurovat.

Boom stavebnictví se začíná v roce 2001, kdy se zahájila respektivě šla do zahájení již brzo velká část dálnic, hlavně ta do Splitu. Konec zlatého období je rok 2009, kdy se sice ještě poklepalo pokračování na Dubrovnik, most Pelješac atd., ale už bez finančního krytí, kdy byla finanční krize a kdy se začalo naopak velké zadlužování dálničních společností, aby se dalo splácet úvěry za předešlé roky a ještě do 2012 se držela jakási euforie, že tohle špatné období pomine, ale do problémů se dostala chorvatská ekonomika jako celek a problémy trvají až do konce roku 2015 a dálniční společností jsou na pokraji bankrotu se záchranou ze Světové banky, EBRD atd., takže i nadále není prostor pro větší výstavbu.

Z finančního hlediska Konstruktor Split měl tržby v roce 2001 na úrovni 388 mil. HRK, ale v roce 2008 již 2,4 mld. HRK. Viadukt Zagreb 436 mil. HRK a poskočil na 1,6 mld. HRK. Dalekovod se z tržeb 500 mil. HRK dostal na 2,3 mld. HRK. Hidroelektra z 300 mil. HRK na 1,2 mld. HRK. Důležitým rokem nebyl jen začátek výstavby dálnic, ale i rok 2004, kdy se povedlo "odstavit" Bechtel. Tyto společnosti dokáží za několik let investovat nevídané peníze na svůj vlastní rozvoj, na marketingovou prezentaci (sponzoring mnoha (i politických) aktivit).

Síť dodavatelských společností šla ještě více nahorů: splitský Skladgrandji měl v roce 2003 tržby 15 mil. HRK a v roce 2008 již 534 mil. HRK. To je 35x více. A dokonce v roce 2008 vykázal zisk 109 mil. HRK. Byl dodavatelem prací mnoha firem pro mnoho úseků, protože hlavní společnosti ani navzdory jejich růstu nedokáží uspokojit zadávání nových zakázek. Tyto hlavní firmy dokonce vyhlasovali, že mají bankovou záruku na 1 mld. USD na výstavbu černohorské dálnice, což tehdy bylo ve všech médiích. Všichni se smáli, že omdeškání dodavatelům a subdodavatelům je nanejvýš 1 den.

Ovšem již v roce 2012 byla situace opačná: Skladgrandja, Dalekovod, Viadukt, Konstruktor, Hidroelektra mají celkové tržby 4 mld. HRK se ztrátou 366 mil. HRK. Celkově za 3,5 roku se dostali ještě ze zisků 300 mil. HRK do ztrát 366 mil. HRK. Dalekovod již v roce 2010 byl v zisku jen 2,8 mil. HRK a v roce 2011 vykázal ztrátu 227,3 mil. HRK. Jako subdodavatel nejvíce pociťoval omeškání placení za vykonané práce. V roce 2011 mu dokonce zablokují účty. Do propasti směruje i Konstruktor Split. O tom, kam se podějí předešlé zisky se mlčí a vina se dává na světovou krizi. Banky najednou odmítají poskytovat úvěry jako doposud. Viadukt se ale ještě drží a chce vytěžit ze situace zesláblé konkurence.

I tady se ale dá nalézt, že výstavba dálnic a silnic pokračuje navzdory krizi. Nejvíce jí podporují i nadále EBRD a EIB. Tyto banky si ale vynucují dodržování pravidel soutěže. Evropě dlouho překážel přístup USA k výstavbě dopravní infr. na Balkáně, protože se obcházela EIA a další směrnice. Pak když tedy USA nepůsobilo, tak zas překážel nacionalizmus a protežování místních firem ušitím podmínek pro ně. I když Chorvatsko vpustilo menší koncesionáře ze zahraničí na výstavbu a provozování dálnic na Istrii a spojnici v rámci dálnice A2 a snažil se zde prosadit i Strabag.

Aby se dalo udržet stavebnictví, tak v roce 2010 místní společnosti vymýšlí plán jak to všechno udržet. Otcem myšlenky je dle mnohých nováček na trhu Osijek Koteks (který s dohledáním začíná ve velkém nahrazovat původní stavitele). Plán, který hraničí se vším. Hlavní kritérium soutěží je cena a tak se budou dávat nejnižší nabídky. Jediný cíl bylo získávat stále nové zakázky od všech hlavních hráčů: HAC, ARZ, HC (I. třídy včetně přivaděčů). Ceny tak jdou najednou o 20-30% nadole. Je to na hranici dumpingu. Dle zákonů ale vítěz okamžitě dostává 10% z nákladů od investora jako zálohu na zahájení prací. Tyto peníze často okamžitě směrují na vyplacení starých závazků nebo doplacení dodavatelům nebo na vyplacení firemních objednávek na techniku nebo na objednaný materiál atd. S každou další zálohou se platí staré dluhy. Nedá se to ale dělat donekonečna, čekalo se na hospodářský zázrak, ale bohužel rokem 2016 se do problémů dostává Viadukt a v roce 2017 na něj dolehne to co na mnoho jiných a to i navzdory oživování společnosti v minulých letech, snižování počtu zaměstnanců atd. Co se stalo v roce 2016 se již povedlo rozplést: Hrvatske Ceste zadal zakázku na "brza cesta Zagorje", v očekávaných nákladech 240 mil. HRK. Došlo 9 nabídek v rozmezí 150 - 190 mil. HRK a další od Viaduktu, který nabízel 144 mil. HRK, tedy o 60% méně oproti odhadu. To všichni považují za nemožné to postavit. Viadukt ale uvažoval zcela jinak; potřeboval uhradit 14 mil. HRK na další práce, tedy na dluhy z minulosti, aby se mohl společně s Bouygues účastnit na Y dálnici Bina Istra. To by přineslo další peníze a rozvoj. Zároveň Viadukt očekával řádově desítky mil. € jako vyspořádání se s Líbyi za ukončení války a nějakou výpomoc a techniku, takže by se společnost dostala zpátky k síle. Bylo to již jen takové oddalování konce, neřešilo to reální výstavbu rychlostní cesty u Zagorje. Bohužel ale s Afrikou dohoda nedošla a objevují se problémy s výstavbou mostu Čiovo u Trogiru. Dále i problémy s plněním výstavby mostu Drava (A5) a nakonec se pro neustálé rušení tendrování (zachyceno ve vláknu k A5 to je) na most Svilaj (A5) nedostávají další peníze v podobě dalších 10% ... a společnost Viadukt, která jako jediná chorvatská společnost pozemního stavitelství přežila velkou krizi 8 dlouhých let bez větších dluhů v bankách a disponuje s kvalitními smlouvami i v zahraničí, disponuje sítí kamenolomů a asfaltových obaloven padá k zemi v letošním roce. Jako chyba se jeví i počet zaměstnanců 1.300, kdy nyní jí reálně stačilo 700. Její rozjednané zakázky a obchodní smlouvy v Líbyi jsou lukrativní a otázní je jen to kdo jí dokáže koupit. O výstavbu mostu Čiovo již došla, na mostě Svilaj, který realizuje došla o % shotovení ve prospěch BiH partnera. Bublina, která se začala v roce 2010 vydržela 6 let. Viadukt obstaral i novou techniku. Stačí ho koupit, restrukturalizovat a může pokračovat i nadále. Konstruktor Split se zmenšil a téměř na trhu nepůsobí, i když jeho reference jsou samozřejmě enormní. Nyní musí chodit s dalšími společnostemi do tendrů. Hidrolektru koupil ruský miliardář a společnost se stále transformuje a hledá si místo na trhu. Osijek Koteks koupila Alpine Bau, jenomže ta sama se nedávno zhroutila. Dalekovod je z nejhoršího venku, ale realizuje další práce hlavně v Norsku a zdaleka ne takové objemy. Skladgrandja Split je i nadále ve velkých problémech. Zagorje Tehnobeton rovněž jenom živoří, Ceste Varaždin jsou v majetku španělské Comsa.

Stávající chorvatské stavební společnosti musejí do větších tendrů jít s jinými firmami. Společně navzájem jim to již nejde. Na obří tendr mostu Pelješac to dokázal Viadukt s Bouygues, ale vítěz je prozatím neznámý. Z Viaduktu navíc odchází to nejdůležitější: vysoce kvalifikovaný stavební personál.

Z hlediska další dekády to ale již nebudou dálnice a silnice, které mají dominovat chorvatskému stavebnictví. Bude to výstavba vodovodů, kanalizace, ČOV. Chorvatsko se zavázalo, že do roku 2023 bude mít každá obec od 50 obyvatel zdroj pitné vody a další parametry ke kanalizacím a ČOV značí investice 3,5 mld. €. Nyní již běží na mnoho z nich soutěže, někde se již i staví.

Analýza zároveň poodhalila kdo nahradí místní společnosti z hlediska zisků; Strabag je na trhu delší čas. Ale jsou zde ještě i OHL, Comsa a Swietelsky. V případě OHL a Comsa tyto společnosti tendr pouze vyhrají a následně si najímají další zhotovitele; nedisponují zde technickým ani personálním zázemím.

http://www.ncs.hr/hr/konacni_slom_iluzi ... /12304/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.4.2017 13:49:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výsledky provozu a výběru mýta za 1.Q 2017 :arrow:

HAC zvedl o 5% ceny, zavádějí se přísnější hraniční kontroly v souvislosti se Schengenem

*HAC má zvýšený podíl nákladní dopravy a to až o +9,35% oproti 1.Q 2016
*předešlý víkend (zpráva je datovaná k 27.4.) činí výběr mýta u HAC a ARZ celkem 28 mil. HRK
- provoz větší o +17%, výběr mýta o +24%
*za 1.Q pak HACem projelo 7,015 mil. vozidel (+1,57%) a mýtné činí 262,1 mil. HRK bez DPH (+3,67%)
- pokles zaznamenává jen dálnice A3 (-0,42% z hlediska provozu a -1% na mýtném)
*za 1.Q pak koncesionář ARZ (Rijeka - Zagreb, Rupa - Matulji, most na Krk) vybral 168,7 mil. HRK (+6,52%) a projelo zde 3,448 mil. vozidel (+5,83%)
- mostem na Krk projelo o +6,29% více vozidel (303.645), Rijeka - Zagreb pak 2,772 mil. (+6,19%)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/uskrsni_vikend_i_s ... /12346/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


2.5.2017 6:30:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda předběžně schválila plán pro rozvoj státních silnic, silničního sektoru do roku 2020, přičemž má rozpočtované náklady 17 mld. HRK. Nic víc ale prozatím k dispozici není. Omeškání je půlroku, protože poslední platný byl na roky 2013 - 2016. Sektor silničních podniků je v dluhové krizi a kromě toho se musela vláda věnovat opravdu důležitým investicím a navíc došlo k předčasným volbám. Jisté ale je, že mnoho projektů se seskrtalo nebo se budou řešit levněji, aby se vůbec nějaká činnost v regionech provedla. Z té částky, která mj. odpovídá asi 2,2 mld. € směruje 9 mld. HRK na státní silnice s projektem mostu Pelješac. Ten má stát cca. 420 mil. €, takže tvoří 1/3 objemu z tohoto segmentu a bude to zcela dominantní projekt, i když ty celkové investice jsou ještě stále velké na to v jakém stavu Chorvatsko tu silniční síť má. Ze zákulisí možno říct, že se schvaloval finanční objem a dodatečně se řeší projekty a jejich technická řešení. Je to prvně naopak, protože doteď se řešilo co se postaví a následně se sestavil finanční rozpočet, co ale dluhy v silničním sektoru neumožňují. Vláda navíc v celém balíku podpoří i župní a lokální silnice a to již přímo souvisí s reformou celého silničního sektoru.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/butkovic_najavio_i ... /12381/7_2 (jen jako informace na spodu článku)

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.5.2017 9:44:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 9632
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Plán výstavby a údržby silnic pro období 2017 - 2020, detailněji:

Základní rozdělení výdajů :arrow:

*plán byl přijat HR vládou ve čtvrtek 11.5.2017
*celkový balík činí 17 mld. HRK, z čeho:
- celkem 55,2% směruje na státní silniční síť (stejně jako v 2013 - 2016 již státní silnice dominují)
- celkem 28% směruje na dálniční síť
- zbytek 16,8% směruje na župní a lokální silnice
*na dálniční síť se tedy dostane 4,77 mld. HRK, přičemž:
- částka 2,551 mld. HRK směruje na novou výstavbu dálniční sítě
- částka 1,19 mld. HRK směruje na vylepšení a opravy dálniční sítě
- částka 1,029 mld. HRK směruje na údržbu dálniční sítě
*na státní silnice se dostane 9,38 mld. HRK
- nová výstavba bude hrazená z EU fondů a dofinancovaná dalšími penězi dle poměrů financování
- na údržbu a opravy směrují peníze z prodeje PHM
- celkem se na novou výstavbu má dostat 5,71 mld. HRK
*na župní a lokální silnice směruje 2,834 mld. HRK
- tohle jsou zase peníze, které se plánují získat především z registrací vozidel a zpátky se přerozdělí

Tento program má zajistit lepší napojení regionů na dálniční síť, zlepšit celkovou dopravní situaci, zajistí vyšší služby v silniční dopravě, zvýší se bezpečnost silničního provozu a zároveň je program v souladě s přijatým plánem Strategie dopravní politiky a vyhovuje obchodní a finanční restrukturalizaci silničního sektoru. Program se ohání zlepšením napojení na evropskou dálniční dopravní síť, ale tím se myslí výstavba A5 a jak se dočtete dál, tak se ani nic moc více v rámci státních koncesionářů budovat nebude.

Realita plánu 2013 - 2016 a jeho skutečné plnění:
Příloha:
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG [ 68.46 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Přehledy 2017 - 2020 :arrow:

Všeobecný přehled celkových výdajů do dálniční sítě dle všech koncesionářů; včetně státních silnic:
Příloha:
Snímka2.PNG
Snímka2.PNG [ 87.65 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

To znamená, že do roku 2020 prostaví HAC celkem 1,2 mld. HRK, ARZ prakticky nic a Bina Istra 1,2 mld. HRK. AZM nic, tedy dostavba úseku s 1/2 profilem se nechystá. A za co chce vláda odkoupit ten podíl také není zřejmé. Z hlediska realizace v HAC se pak jedná o především dálnici A5.

Dále se má připravit elektronický výběr placení mýta, ale se zavedením se počítá až od let 2020/2021.

Detailní přehled stavebních investicí v státní dálniční síti; dominuje A5
Příloha:
Snímka3.PNG
Snímka3.PNG [ 58.97 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka4.PNG
Snímka4.PNG [ 62.25 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka5.PNG
Snímka5.PNG [ 175.33 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka6.PNG
Snímka6.PNG [ 67.03 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka7.PNG
Snímka7.PNG [ 98.59 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Detailní přehled stavebních investicí v síti státních silnic; Pelješac tvoří 40%:
Příloha:
Snímka8.PNG
Snímka8.PNG [ 38.73 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka9.PNG
Snímka9.PNG [ 87.54 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka10.PNG
Snímka10.PNG [ 40.86 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

Příloha:
Snímka11.PNG
Snímka11.PNG [ 83.56 KiB | Zobrazeno 700 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


13.5.2017 18:16:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 341 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz