Právě je 22.10.2017 16:30:31




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 357 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Další
 Chorvatsko všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Tady bylo sčítaní provozu za rok 2015: viewtopic.php?p=130505#p130505 .

Tady je sčítání provozu za rok 2016: http://www.hrvatske-ceste.hr/UserDocsIm ... 202016.pdf
Příloha:
A99xLUU.png
A99xLUU.png [ 57.94 KiB | Zobrazeno 3688 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


5.6.2017 8:37:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ministerstvo turistického ruchu zveřejnilo data za prvních 5 měsíců:

*počet turistů dosáhl 3 mil. (+14%) oproti r. 2016 a počet přenocování na 9,3 mil. (+11%)
- z toho zahraniční turisté 2,4 mil. (+15%) a tito 7,7 mil. přenocování (+10%)
- z toho domácí +12% a jejich přenocování +13%
*2-ciferní nárůst je nad očekávaním
*již se ví, že vzhledem na zabookovanost bude rekordním i 6. měsíc
*z hlediska regionů dominuje Istrie a Split, bližší pohled:
- Istrie 2,56 mil. přenocování
- Split a Dalmácie 1,47 mil. přenocování
- Kvarner 1,42 mil. přenocování
- Dubrovnik s okolím 1,23 mil. přenocování
- Šibenik s okolím 409 tis. přenocování
*z hlediska národností/přenocování dominují:
- Němci 1,5 mil. přenocování
- Rakušané 951 tis.
- Slovinci 794 tis.
- Briti 568 tis.
- Italové 378 tis.
*z hlediska zařízení pak hotely:
- hotely 5 mil. přenocování
- domácí ubytování 1,5 mil.
- kempy 1,1 mil.

Ministerstvo dále zveřejnilo, že stoupá rekordním tempem výprodej lepších hotelů a to především turisty ze západní části EU. Stejně tak ale stoupá rezervace soukromého ubytování ze střední a východní Evropy a výjimkou není ani Balkán. Z dopravního hlediska se na nárůstu již značně podílejí i stále nové letecké linky, které spojují chorvatské destinace s mnoha hlavními městy. Novinkou je let Dubai - Zagreb. Ze Zagrebu se pak dá dostat po dálnicích kamkoliv je nutno. Ministerstvo zároveň navázalo spolupráci s desítkami zahraničních novinářů, kteří píší o cestovním ruchu v Chorvatsku a vydávají k tomu různé publikace.

Absolutní rekord z hlediska zvýšené návštevnosti zažívá Dubrovnik. Ten za prvních 5 měsíců navštívilo o 18% více turistů oproti roku 2016. Je to dáno již i neskutečným návalem v hlavní sezóně. Z hlediska přenocování je zde nárůst o 20%. Číselně jde o 274 tis. lidí a 830 tisíc nocí. Dominují občané těchto států: Británie, USA, Chorvatsko, Francie, Německo, Rakousko, Jižní Korea, Španělsko, Bosna a Hercegovina a Finsko.

Letošním rokem hledají hotely a další služby cestovního ruchu o 20.000 více lidí oproti roku 2016; nejvíce jsou požadované profese: číšník, kuchař, služka, komorník, zahradník, pomocní síla v kuchyni, recepční, animátor, ostraha pro bazény, vedoucí sportových aktivit a dělníci pro agroturistiku do vnitrozemí. V cestovním ruchu se již točí takové peníze, že stávající pracovní síla a tedy i nová často bydlí zcela zdarma v rámci ubytovacích kapacit a stejně tak je to i se stravováním a není to na úkor mzdy.

Chorvatská policie i letos přivítá mnoho zahraničních policistů pro lepší odkomunikování a vyřešení problémů v rámci hlavní turistické sezony. De facto na reaguje každý stát, ze kterého cestuje více jeho občanů právě do Chorvatska. Chorvatská policie se zároveň zaměřuje na speciální kontroly pro zajištění bezpečnosti a řadu let nasazuje do terénu jak značně viditelné hlídky tak i mnoho policistů v civilu. V rámci center měst a pobřežních zón přibývají i kamery, které pomáhají rozpoznávat kapsáře atd. Z hlediska nadnárodních akcií typu festivaly elektronické hudby je zde celoevropská spolupráce zaměřená na prevenci drogové trestné činnosti. Dopravní policie se zaměřuje od roku 2016 kromě dodržování MPR na rizikových místech i na sledování únavy řidičů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


6.6.2017 23:09:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
z rozhovoru s ministrem dopravy, nedá se to rozčleňovat do jednotlivých vláken, protože se to prolíná, já to zde jen volně přeložím bez zadání otázek již jen jeho fakty:

Most Pelješac:
*původní most, který se i začal budovat neměl finanční krytí a v parametrech 4-pruhu s odstavním byl rozhodně více reprezentativní a počítalo se s ním jako s obejítím BiH, ale právě pro nezajištěné finance se muselo s výstavbou pro krizi skončit a nový most bude sice méně okázalý a užší pro skutečný provoz, nebude to dálniční most, ale most v rámci silnice I. třídy, ale stále je to 1 z 5 největších mostů z hlediska realizace projektu
*na podzim se vybere zhotovitel (to nejpozději) a nejpozději do roku 2022 bude celý projekt v provozu (možná i datum 2021)
*most odčerpá téměř všechny zdroje v rámci EU fondů na silniční projekty
*realizace mostu zajistí zcelení chorvatského území

EU fondy:
*ministerstvo dopravy aktivně lobbuje za přesun prostředků z jiných částí v rámci dopravy na silniční projekt Split - Stobreč - Omiš, protože je to aktuálně největší zpomalení na Jadranu v jižní polovině, když se odečte problém s mostem Pelješac
*v rámci EU fondů sa značně podporuje sektor železnic
*zakontrahování dopravních projektů za poslední měsíce činí částku 2,4 mld. HRK (z celkových nákladů na projekty 3,5 mld. HRK) a to v tom není žádný silniční projekt ale pouze železniční tratě, letiště Dubrovnik a překladiska tovaru
*do konce letošního roku bude zakontrahování na úrovni asi 8 mld. HRK (cca. 1,1 mld. €)
*dále má Chorvatsko schváleno 19 projektů za 346 mil. € z CEF což je zakontrahování ve výši 77% z objemu: ty nejhlavnější jsou projekt i silnic v Rijece, most Svilaj na koridoru Vc, železniční trať do Maďarska, kontejnerový terminál v Zagrebu

Námořní infrastruktura:
*vláda investuje z EU fondů 150 mil. HRK na zcela nový projekt na vylepšení stávajících mol a kotvišť na chorvatských ostrovech, přičemž to jsou fondy a vláda doplatí 50 mil. HRK a projekt nese jméno zlepšení dostupnosti chorvatských ostrovů

Pokračování dálnice do Dubrovníku:
*s výstavbou se bude zcela jistě pokračovat, ale systematicky se nejdříve postaví most Pelješac a poté v novém programovacím období se zapracuje pokračování výstavby dálnice a nejen po Dubrovník, ale až po hranice s Černou Horou
*ve stávající situaci s dluhem v dálničních společnostech ve výšce 5,2 mld. € je nemyslitelné tuto dálnici budovat bez podpory EU fondů nemluvě o celkovém zadlužení Chorvatska
*Chorvatsko lobbuje za trasování formujícího se koridoru Jadransko-Jónské moře přes území Chorvatska

Most u Trogiru:
*zachová se financování přes EU fondy, ale žádá si to novou smlouvu na celý projekt vzhledem k neplnění původní, je to jediná forma jak zachovat financování z EU fondů tak, aby Chorvatsko nemuselo projekt proplatit
*jediné co se stane je to, že stávající stav mírně zkomplikuje letošní turistickou sezonu, ale nebude to prvně co se výstavba protáhne a omezí stávající provoz

Restrukturalizace dálničních dluhů:
*dohodu se Světovou bankou musí schválit parlament, ta již nyní schválila první tranži ve výši 350 mil. €, ale je nutno to potvrdit v parlamentě
*probíhá příprava na fuzi HAC a HAC-ONC, přičemž ihned odejde 150 lidí do důchodu a během dalších let postupně až do roku 2020 odejde 900 zaměstnanců, vytváří se postupný tlak na elektronizaci systému mýta, náklady na chod firem a údržbu klesnou letos o 7,5% a do roku 2020 celkem o 30%
*původní rozsah půjčky ve výši 1,2 mld. € nestačí a probíhají jednání o navýšení a momentálně se to pohybuje kolem 2 mld. €, aby to celé mělo smysl
*dálniční nálepka se nezavede, protože podniky musejí na dálnicích vydělávat a při známkách by se to nestalo, taková je situace, ale zrychlí se výběr mýta
zdroj: http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska ... t/6216436/


Dále, Chorvatsko nebere na lehkou váhu odkaz od Islámského státu ohledně toho, že na Balkán toto seskupení nezapomíná (že Chorvatsko jsou "nevěrci, že provedli genocidu v Bosně a kromě Chorvatů jsou na mušce Srbi). Chorvatsko zesílilo ochranu hranic a tento stav trvá déle. Navíc je zde jazyková bariéra mezi moslimskou kulturou a Chorvaty. Kromě toho bezpečnostní sbory komunikují situaci v rámci Evropy. Celkový počet policistů je kolem 20.000. Chorvatsko již minulým rokem zesílilo a zavedlo opatření pro lepší ochranu turistů bez bližší specifikace, což je normální. Odbornící si nemyslí, že by země mohla být letos cílem čehokoliv a je to spíše snaha o vystrašení západních turistů.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.6.2017 0:17:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
HAC zveřejnil statistiku provozu za uplynulý víkend ve srovnání s tím z r. 2016:

*nárůst provozu meziročně o +14,2% nebo 352.000 vozidel
*nárůst na mýtnem o +19,3% nebo 16,4 mil. HRK
*HAC upozorňuje na některé práce na své síti, které nebylo možno dodělat mimo sezónu
*pro další víkendy a celou sezónu se odhaduje další meziroční zvýšení provozu a tržeb
*HAC žádá řidiče aby pokud je to možno zbytečně neodstavovali vozidla v odstavním pruhu, ale aby dojeli na odpočívku

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/hac_ljetnu_sezonu_ ... /12431/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


14.6.2017 11:09:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Údaje k dálniční síti za rok 2016

i když já sám jsem uvedl na některé z předchozích stránek, že síť D/R s vybíraným mýtem je 1.336 km, tak Chorvatsko revidovalo ke konci roku 2016 síť v rámci HAC a ARZ (včetně úprav do HC) a ke konci roku 2016 je v Chorvatsku v provozu síť dálnic o rozsahu 1.313 km
Příloha:
HR1.PNG
HR1.PNG [ 34.45 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

do provozu se v roce 2016 dostal úsek rychlostní silnice: viewtopic.php?p=134417#p134417 , ale ten rovněž nespadá pod dálnice a jde tedy jen o to jak se to kategorizuje atd.
Příloha:
HR2.PNG
HR2.PNG [ 18.84 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Mosty a tunely na dálniční síti:
Příloha:
HR3.PNG
HR3.PNG [ 27.95 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Výstavbu vynechám, ale stát budoval již jen několik km dálnic (7 km) a 2x2 v rámci DC10.

Finanční údaje do stávající a nové sítě včetně zdrojů financování:
Příloha:
HR4.PNG
HR4.PNG [ 73.14 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Příloha:
HR5.PNG
HR5.PNG [ 37.16 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Provoz 2015/2016:
Příloha:
HR6.PNG
HR6.PNG [ 50.99 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Tržby ze zpoplatnění sítě:
Příloha:
HR7.PNG
HR7.PNG [ 62.06 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Příloha:
HR8.PNG
HR8.PNG [ 40.53 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

Dopravní nehodovost:
Příloha:
HR9.PNG
HR9.PNG [ 65.5 KiB | Zobrazeno 3279 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.6.2017 12:47:19
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
HAC zveřejnil statistiku provozu za uplynulý víkend ve srovnání s tím z r. 2016:

*nárůst provozu meziročně o +11,4% nebo 513.300 vozidel
*nárůst na mýtnem o +19% nebo 25,3 mil. HRK
*HAC upozorňuje na některé práce na své síti, které nebylo možno dodělat mimo sezónu
*pro další víkendy a celou sezónu se odhaduje další meziroční zvýšení provozu a tržeb
*HAC žádá řidiče aby pokud je to možno zbytečně neodstavovali vozidla v odstavním pruhu, ale aby dojeli na odpočívku

Oproti min. víkendu jde o nárůst provozu o 45%. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.6.2017 12:11:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 192
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Díky za zajímavá čísla.Mě zaujalo srovnání s ČR (1400km zpoplatněno mýtem D+S, výnos 9,8mld. Kč + dálniční známky 4 mld Kč, celkem cca 14mld. Kč) Chorvatsko (1300km zpoplatněných dálnic výnos 344 mil. € = 9,2 mld Kč.).
A z toho mají zaplatit nejen údržbu, ale i splácet výstavbu. No nedivím se, že jim to moc nejde.


23.6.2017 7:46:41
Profil
 

Příspěvky: 1440
Bydliště: MO
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
To je dané i dramatickým rozdílem v podílu nákladní dopravy.

_________________
Království a půl princezny za 511.


23.6.2017 7:56:23
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výnosy z mýtného přepisují rekordy stejně jak intenzity provozu a to předurčuje vzhledem k vyprodanosti hotelů i rekordní letní sezónu :arrow:

HAC:
*na dálnicích u tohto provozovatele vzrostl provoz oproti r. 2016 o posledním víkendu o 4,5% nebo 547.197 vozidel
*výnos na mýtném vzrostl o 10,9% nebo 27,7 mil. HRK bez DPH
*cena mýtného vzrostla průměrně o 4,4% a v období letní sezony vzroste o dalších 10% (i na síti ARZ)

Ministr dopravy očekává na základě nových propočtů za letošní rok výnos na mýtném 1,14 mld. € nebo 7,8 mld. HRK a tedy nárůst oproti roku 2016 o +13,5%. Přitom nárůst v roce 2016 oproti r. 2015 dosáhl +7%.

ARZ:
*na dálnicích a silnicích ve správě ARZ projelo 259.111 vozidel (+4,4%) a na mýtném se vybralo 11,9 mil. HRK bez DPH (+7,2%)

AZM:
*po dálnici A2 projelo 79.142 vozidel (+0,18%), AZM mýtné neudává

Bina Istra:
*po Istrijském Y projelo 121.989 vozidel (+4,3%), mýtné málokdy uvádí

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/ovo_su_prvi_znakov ... /12461/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


27.6.2017 14:54:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Nezapomeňte, od 1.7. se zvyšuje mýtné na dálnicích, mostech nebo silnicích ve správě HAC a ARZ o 10% s platností do 30.9. Metodika výpočtů je taková, že je to sice rozpočítané na km, ale i mýtnice k mýtnici, takže některé kratší úseky se třeba cenově nezmění a to i vzhledem k zaokrouhlovaní a to i směrem nadole. Ale všeobecně za jízdu Záhřeb - Split, která nyní stojí 181 HRK zaplatíme od soboty 199 HRK. Záhřeb - Rijeka podraží ze 70 HRK na 77 HRK. Jen zopakuji, že tato letní tarifa je zavedená pro rychlejší oddlužení dálničních firem.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/voznja_autocestama ... /12463/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


28.6.2017 11:33:40
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výnosy na mýtném i provoz jsou znovu vyšší za uplynulý víkend ve srovnání s rokem 2016 :arrow:

podepsalo se na tom hlavně zdražení o 10%
relativní pokles oproti předešlým týdnům je pro to, že to bylo hodně svátků a náběh prázdnin v Chorvatsku

HAC:
*provoz je vyšší o +5,3% (493.449 vozidel) a výnos na mýtném o +18,8% (27,2 mil. HRK bez DPH)

ARZ:
*provoz je vyšší o +0,8% (261.938 vozidel) a výnos na mýtném +15,3% (13,3 mil. HRK)

AZM:
*provoz klesl o -1,08% na 95.632 vozidel

Bina Istra:
*provoz je vyšší o +4,2% na 132.787 vozidel

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/unatoc_poskupljenj ... /12475/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


4.7.2017 13:51:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
O Chorvatsko stoupá prudce zájem. V rámci tzv. předsezónní návštěvnosti tedy za první půlrok sem došlo o 22% více turistů než v roce 2016 a počet přenocování se zvedl o 23%. :arrow:

*celkem zemi navštívilo 5,7 mil. turistů za první půlrok a počet přenocování je 22,9 mil.
*podíl zahraničních turistů se zvedl o 24%, domácích o 14%
*nejvíce přenocování se uskutečňuje na Istrii, v tomto období dominují hotely, takže jsou to regiony, kde je jich nejvíce; 2x více na Istrii oproti Splitsko-dalmatské župěň
*až 1/20 tvoří návštěvy hlavního města Záhřeb
*nejvíce turistů sem došlo z Německa, Rakouska, Slovinska a 30% nárůst činí USA; počet třech posledních je skoro jak počet z Německa
*samotný 6. měsíc vzrostl o 32% z hlediska turistů oproti r. 2016, nocování o +33%
*příjmy z turizmu za 1.Q rostou oproti r. 2016 o +2,3%, tedy +9 mil. €

Na větším příleve turistů se podepisují nové letecké linky na vylepšujících se letiskách, nových investicí do hotelů a do investicí do rozvoje mimo-koupacích aktivit. Cílem ministerstva cestovního ruchu je zajistit, aby bylo Chorvatsko turisticky zajímavé po celý rok s cílem příjmů v roce 2020 na úrovni 14 mld. €.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


6.7.2017 10:31:14
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výnosy na mýtném i provoz jsou znovu vyšší za uplynulý víkend ve srovnání s rokem 2016 :arrow:

HAC
*provoz vzrostl o +2% na 528.259 vozidel
*příjmy z mýta o +14,9% na 29,3 mil. HRK bez DPH

ARZ
*provoz +1,6% na 289.673 vozidel
*mýtné +15% na 13 mil. HRK bez DPH

AZM
*provoz klesl o -14,90% na 91.942 vozidel (-16.083 vozidel)

Bina Istra
*provoz stoupl o +1,2% na 138.958 vozidel

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/evo_koliko_su_rasl ... /12492/7_2


Vývoj turistů v zemi za prvních 8 dní 7. měsíce :arrow:

*počet turistů vzrostl o 8% oproti r. 2016
*počet přenocování stoupl o +15%
*Chorvatsko již naráží na nedostatek ubytovacích kapacit
- v letošním roku se investuje 800 mil. € do modernizace a nové výstavby hotelů
- do konce roku se zkapacitní nebo postaví 40 nových hotelů od *** do ***** s celkem 3.000 lůžkami
- stát začíná mít nedostatek pracovní síly pro cestovní ruch; chybí veškeré profese

Zdroj: http://mint.hr/default.aspx?id=41595


Chorvatské ministerstvo cestovního ruchu plánuje zvýšit pobytovou taxi pro turisty (to je poplatek který je odváděn za každý den strávený v zemi ubytovacím zařízením) pro rok 2018 o 800%. Důvod je prostý, zájem o zemi roste tempem, na které již ani nepostačují standardní ubytovací zařízení a kapacity a zvyšuje se náročnost na odpad a udržování parkovišť kolem domů a hotelů a v turistických centrech. Bude to rozděleno do vícero pásem a nejdrahší bude s cenou 7-8 HRK na 1 den, tedy cca. 1€ za den pobytu. Pro reálné srovnání je pobytová taxa v Itálii mezi 2 až 7€, ve Španělsku od 0,45 do 2,25€, v Lisabonu se platí za pobyt 1€. Výška pobytové taxy se v Chorvatsku neupravovala od roku 1999. Takto vybrané prostředky nejsou příjmem státního rozpočtu ani žádného ministerstva, ale konkrétních turistických středisek, měst a obcí, národních parků atd. Dodávám, že za pobyt na moři na jachtě se platí novým poplatkem zavedeným v roce 2010. Na navýšení poplatku panuje všeobecná shoda.

Zdroj: http://www.slobodnadalmacija.hr/novosti ... -800-posto

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.7.2017 10:04:09
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výnosy na mýtném i provoz jsou znovu vyšší za uplynulý víkend ve srovnání s rokem 2016 :arrow:

výrazně stoupl jak provoz tak výběr mýta díky zdražování cen mýtného

HAC
*provoz vzrostl o +4% na 608.155 vozidel
*mýtné vzrostlo o 33,3% na 34,7 mil. HRK bez DPH

ARZ
*provoz vzrostl o +9,5% na 307.657 vozidel
*mýtné vzrostlo o +39,8% na 11,5 mil. HRK

AZM
*provoz vzrostl o +3% na 111.689 vozidel

Bina Istra
*provoz vzrostl o +2,4% na 155.228 vozidel

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/zahuktala_se_sezon ... /12503/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


18.7.2017 8:52:46
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
V čase požární apokalypsy ve Splitsko-dalmatské župě přímo ve východní části Splitu a nejbližším okolí bylo v této lokalitě 40.000 turistů a v celé župě, ve které hořelo 17 požárů pak bylo 170.000 turistů. Záběry na požáry viděl snad celý svět ... navzdory tomu nikdo masovo nezrušil příjezdy sem. Ministerstvo cestovního ruchu ocenilo, že se naplnila veškerá spolupráce: že státní složky zasáhli, že se zapojilo místní obyvatelstvo, že se zachránili památky a že jak hotely komunikovali s turisty, tak i domácí se snažili upokojit turisty. Ocenilo ochotu ostatních pomoct, hotely, které se gastronomicky postarali o všechny a médiá, které vysílali živě o všem co se děje a to i v anglickém, německém a italském jazyce.

viewtopic.php?p=149868#p149868
viewtopic.php?f=119&t=5545&p=149864#p149864

Stávající obsazenost hotelů ve Splitě je 98%, soukromé ubytování pak na úrovni 85% v apartmánech. V Podstraně bylo v čase požárů 6.000 turistů. Mnoho velvyslanectví (švédské, britské, irské, ...) rozposlalo svým občanům v Chorvatsku varovní SMS, aby sledovali média a zajímali se o dění ohledně požárů, tak aby se zaměřili jak na ty v této oblasti tak na ty co byli ještě teprve někde na silnicích.

I díky dálnicím se mohlo mnoho stovek hasičů rychle přesunout do Splitu. Až tato síla 800 hasičů, tedy zdvojnásobený stav + 100 vojáků z regionu a navíc díky masivní sociální kampani včetně zapojení lidí se zapojilo 5.000 obyvatel do uhašení téměř všeho. V poslední možné chvíli. (masivní kritiku zažívají politici, kteří všechno zlehčovali a zlehčují dodnes)
Příloha:
Poznámka: již návrat domů, do Záhřebu, ještě 100 km
Snímka.PNG
Snímka.PNG [ 1.02 MiB | Zobrazeno 2015 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


20.7.2017 22:10:30
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Včerejším dnem bylo na území Chorvatska v rámci dálniční sítě vytvořeno na 60 km kolon. Nápor se očekával, ale vlivem několika DN se doprava skomplikovala již kolem 8:00 ráno a dle mnoha hlášení se cestování protáhlo jen na území Chorvatska o 3 až 7h. A to to platil zákaz pro nákladní dopravu.

viewtopic.php?p=150141#p150141

http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska ... a/6393686/
http://slobodnadalmacija.hr/novosti/hrv ... kilometara

Ani jeden článek neobsáhl všechny problémy a ani jeden není přesný co do maxim kolón/dob čekání, ale alespoň něco. Průběžně pro DN na jihu se odstavil tunel, to samé na severu atd. V rámci hraničních průchodů se v podvečerních hodinách protáhlo cestování na vstupech do Chorvatska na 4h ze Srbska, 2,5h z Černé Hory.

Kromě dálniční sítě, Záhřebu jako takového a hr. průchodů se velmi pomalu cestovalo i po polovině ostrova Krk, v rámci DC 8 kolem Rijeky, Senj, přes Kaštely, přímořský průjezd Šibeniku, Trogiru a Makarske, kde dokonce celý tah kolem Makarske byl na čas zpomalen pod 40 km/h.

Tunel Sv. Ilija byl několikrát odstaven pro nápor na platidlech. Z exitu Zagvozd byla kolona dlouhé hodiny. Nakonec se do problémů dostalo i několik vnitrozemských státních silnic, které dopravní servisy doporučili pro obcházky. Stalo se na nich několik nehod a jezdilo se 1 pruhem střídavě.

To vše doplněno o nával na ČSPH a všech odpočívkách. A k tomu na závěr celodení teploty vysoko přesahující 30 st. C., tedy na rozpáleném asfaltu ... doprava skolabovala i ve Slovinsku a v Rakousku/Německu směrem na Itálii/Chorvatsko.

Nyní je provoz zvýšený, ale kolony jsou ve směru ven z Chorvatska v několika lokalitách. 1h se zdržíte na mýtnici Lučko. Vstup do HR ze SRB se zkrátil na 2h (no ale i tak!).

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


23.7.2017 13:06:05
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
V sobotu, kdy skolaboval silniční provoz vstoupilo/vystoupilo v rámci Chorvatska celkem 1,175 mil. lidí :arrow:

*do země vstoupilo 612.819 lidí
- z toho 579.755 lidí přišlo po silnici
- na území Chorvatska vstoupilo 164.994 automobilů, 4.542 nákladních aut a 1.559 autobusů
*z Chorvatska naopak odešlo 562.299 lidí
- odjelo 148.871 vozidel, 4.398 nákladních aut a 1.362 autobusů
*je to statistika za všechny hraniční průchody

Plus vnitřní provoz k tomu. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


24.7.2017 13:05:49
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výnosy na mýtném i provoz jsou znovu vyšší za uplynulý víkend (21.-23.) ve srovnání s rokem 2016 :arrow:

HAC
*provoz vzrostl o +4% na 634.246 vozidel
*mýtné činilo 35,5 mil. HRK bez DPH (+17,8%)

ARZ
*provoz vzrostl o +3% na 314.670 vozidel
*mýtno činilo 16,4 mil. HRK bez DPH (+14,3%)

AZM
*provoz poklesl o -2,1% na 108.256 vozidel

Bina Istra
*provoz poklesl o -0,3% na 158.194 vozidel

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/hac_samo_za_vikend ... /12521/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


25.7.2017 14:35:47
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Připravuje se výstavba nového mostního spojení, které propojí HR dálnici A3 a dálnici v Bosně a Hercegovině na Banju Luku. :arrow:

začátek výstavby se připravuje pro rok 2018 (ale to je hodně optimistické): http://www.ncs.hr/hr/evo_dokle_se_doslo ... /12526/7_2

je to 1 ze 4 priorit infrastruktury v rámci HR a BiH na 4 roční období: https://www.klix.ba/vijesti/bih/most-ko ... /170629057 a HR hodlá 85% nákladů proplatit přes fondy EU

další článek: https://www.klix.ba/vijesti/bih/most-ko ... /170629057

vizualizace propojení:


Je to ale spíše jen politicky prezentované v samotném Chorvatsku. Náklady na most budou cca. 32 mil. €, ale napojení na HR straně si vyžádá dle odhadů dalších cca. 60 mil. € a není jisté z čeho by to Chorvatsko zaplatilo. Je to sice napojení Banja Luka na evropskou dálniční síť, ale z hlediska evropských koridorů není toto spojení zapracované a EU financuje koridor Vc a není žádoucí, aby tady bylo další napojení, i když ale zase dálnice dovedená z Banja Luka až po hranice s Chorvatskem a na dohled dálnice A3 je logická požadavka nutnosti propojení. Bosna a Hercegovina jako celek spíš umožňuje financování dálnice Banja Luka - napojení na koridor na Vc, kde je ale problémem realizace Vc na území Bosny ...

Náklady na úsek od mostu Stara Gradiška po Okučani (A3) jsou dle cenových relací HAC na úrovni 64,5 mil. €. Náklady na most se mají rozdělit 50/50 mezi oba státy.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


27.7.2017 9:03:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Konala se konference dopadů cestovního ruchu v letošním roce na chod země a vliv na ekonomiku, tak bych to shrnul do následovního :arrow:

*když se propočítá příchod turistů dle konzervativního odhadu s nárůstem o +5% oproti r. 2016 a vezme se statistické sčítání obyvatelstva z roku 2011, tak na Istrii stoupne obyvatelstvo o +107%, Splitsko-dalmatská župa se nafoukne o +38% lidí, Dubrovnicko-neretvanská o +51%, Šibenik +58%, Zadar +62%, Rijeka +54% atd. v rámci 7. a 8. měsíce, přičemž tyto měsíce jsou ve spotřebě energií, vody a potravin o +70% až +130% větší než ostatní měsíce, to si pak žádá adekvátní infrastrukturu, tedy mít jí ve stavu, aby se nezhroutila dodávka elektrické energie a aby bylo kde sehnat potraviny atd. a tyto se sem musejí dovézt, prudce stoupá i spotřeba nápojů a vody
*dále průměrný turista ze zahraničí má na den 66€, z čeho 55% směruje na zaplacení pobytu, 18% nebo 12€ na stravování a 27% na všechno ostatní; kdežto domácí obyvatel utratí za nákup v obchodech na potraviny a nápoje kolem 40 HRK tedy méně než polovinu toho co utratí turista, takže spotřeba turistu je 2,4x vyšší než spotřeba domácího obyvatele
*reální spotřeba v oblasti potravin a nápojů je během těchto dvou měsíců o 390% větší než je spotřeba mimo sezonu
*Splitsko-dalmatšká župa s přínosem +38% lidí na turistech reálně zvedne spotřebu o +187%
*explicitně Nin v Zadaru zvedá spotřebu 13x oproti mimo-sezónního období

Chorvatsko nedisponuje velkými skladovacími prostory v obchodech a budovat větší logistická centra se na takto krátkou sezonu nevyplatí, budují se pouze větší markety. Navzdory tomu tam, kde vznikají logistické parky tak si část pronajímají i distributoři nápojů a potravin, které mají delší životnost. Zásobování se pak může vykonat před létem a následně se distribuuje z větších měst. To zase ale neplatí pro čerstvé potraviny.

Dále, dlouhodobý cíl není udržovat výkonnost cestovního ruchu na 20% HDP. S tím jak se zesílí ostatní části ekonomiky dojde k malému poklesu, ale momentálně není moc jiných možností a vzhledem k trendu je nevyhnutní ho zachytit a vylepšit mimo-sezónní období. Hlavní sezóna začíná narážet na vícero negativních faktorů: selhává dopravní systém, je nedostatek zaměstnanců pro stále další a větší hotely a s tím související nové navazující služby.

Chorvatsko dosáhlo v mnoha státech, že je TOP3 destinací. Dosáhlo vysokého stupně P.R. a marketingové prezentace na veletrzích. Teď je čas zaměřit se více na jednotlivé akce a ne na samotnou prezentaci, že nějaké Chorvatsko existuje. Říká nový ředitel chorvatského turistického sdružení. Teď je čas zaměřit se na prezentaci ve velkých metropolách, které jsou hospodářsky vyspělé a tam prezentovat konkrétní datumy aktivit v Chorvatsku. Festivaly všech druhů, poznávací turistika, agroturistika, historie, hlavní město.

Růst počtu turistů v rámci EU je kolem +5%, v Chorvatsku je 2x takový. Konzervativní odhady mluví o +3% a +5,5% pro Chorvatsko, že tak dopadne letošní rok. Cílem Chorvatska bude zesílit jak doposud před-sezónní a post-sezónní období. I vzhledem ke klimatu je již reální šance prodloužit optimální teploty ze 3 na 3,5 až 4 měsíce, ale to zase narazí na omezení dovolenek a prázdnin, takže je důležité zesílit prezentaci existence Chorvatska v Asii, kde je největší populační možnost pro výlety a návštěvy i když jen na 4 dny, protože tito cestovatelé pak pokračují dále. Je důležité je zaujmout, aby u nich doma pokračovala prezentace zdarma na základě pocitů.

Ty nejlepší hotely již motivují své zaměstnance třeba tak, že jich platí celý rok, i když polovinu roku nemají co dělat. Mnoho hotelů si tohle ale dovolit nemůže. Začínají to ale provádět i v mnoha kavárnách. Reálně je třeba mnoho vnitřních barů (mimo center) v Záhřebu a dalších městech v létě po 17:00 zavřených, protože lidé jdou pracovat na pobřeží, kde si vydělají více a pak mimo sezónu se vracejí zpátky. Nezaměstnanost, která je jinak v roce na úrovni 15% je nyní pod 10%. Je nižší než v roce 2016. Ostatně v Chorvatsku se nejvíce snížila nezaměstnanost v letošním roce v rámci celé EU, ale i celkově je v EU nejnižší nezaměstnanost za poslední období, průměrných 8%.

Volné kapacity jsou u mladé generace, která je vycestovaná za prací v zahraničí, ale tito lidé se nevrátí pracovat do Chorvatska na 4 měsíce v roce. Na to je potřeba zesílit výkon celého hospodářství.

http://mint.hr/default.aspx?id=41664
http://mint.hr/default.aspx?id=41657

Všechny tyto oblasti mají a budou mít přímé dopady na rozvoj dopravní infrastruktury a na to jaká plynulost na nich bude. Ostatně námořní infrastruktura a letištní rovněž a i železniční zažívají obrovské investice. V Chorvatsku není o moc více turistů než za socializmu, ale upravila se struktura jak se sem dopravují a co tady dělají. Dnes vládne velká volnost, nižší míra organizovanosti zájezdů a mnohem širší spektrum aktivit. Náštěvníci hudebních festivalů to ani nebylo a tito lidé neváhají utrácet; ve Splitě se zvedli ceny při ULTRA až k 500€ za noc! Mnoho turistů platilo 300-350€ za 1 noc, kopeček zmrzliny blízko festivalu stojí i 18 HRK a tito lidé pak neváhají projít vícero ostrovů a měst. Jinak se chová starší pár z Asie, ze států EU, jinak mladá rodina, jinak mladí samostatní lidé seskupení jen jako přátelé. Lepší destinace jsou na Istrii a v Dubrovniku. I ten Dubrovnik se stane již brzo mnohem lépe dostupnější; most ušetří cestování Bosnou a na dálnici A1 Doli - Dubrovnik se nezapomíná, naopak ty intenzity po dobudování mostu vzrostou, dnes ta nedostupnost po pevnině mnohé odrazuje. Dále se tím zatraktivní i cestování do Černé Hory nebo i kombinační pobyty a i to dnes mnoho turistů dělá.

Je nepochybné, že až se dohodne úvěrový rámec se Světovou bankou pro dálniční a celkově dopravní podniky plus se provedou reformy v podobě seskrtání provozních nákladů, tak se po roce 2020/2022 uvolní další peníze na novou výstavbu dalších dálnic. Pokud se jen trochu zesílí ekonomika, nebude ve světě další otřes, tak se dá uvažovat i o čínské nabídce na PPP na dostavbu A7. Někde tady v tomto období 2022/2023 bude v provozu na HR straně i A5. Velkým kandidátem po dokončení automatizace bude vyhodnocení dopravy u Záhřebu, kde se možná rozhodne o rozšíření A1 nebo se to i odloží. I Bina Istra čeká na dořešení nějakých rámců a dobuduje 2. tunel Učka, musí se tam prodloužit koncese a dohodnout se s EU. Na A2 je zájem to odkoupit zpátky a dobudovat, ale čeká se na dobudování na SLO straně. Ostatně ten tah na SLO straně chybí, ale staví se, teď tam ty intenzity prostě na HR straně upadají, z toho nikdo nezaplatí dostavbu na plný profil v celé délce a HR nemá na odkoupení peníze. Uvidíme co to udělá se severem EU, když se plně zahájí rekonstrukce tunelu Karawanke, ale i celkově bude po dostavbě po A2 na SLO straně jet na trasu Maribor - Záhřeb. To budou 2 silné proudy (z Ljubljane i Mariboru se to setkává na A3) a stále před případným rozšířením v HR na jih. Na SLO straně toho ale chybí u hranic vícero jak z Koperu tak na Rijeku. Ten dopravní proud ze západu pak ale nemá přímou cestu od Rijeky na jih po dálnici. Ekonomika zesílí jak se zrealizuje plyn na Krku a další překladiska tovaru a velké nákladní přístavy jak v Rijece tak v Ploče. Jakkoliv se to dá či nedá chápat, ale HR je vstupní brana do dalšího Balkánu a je blíže ke státům V4 a Pobaltí než kdokoliv. To napojení na přístavy je dobré a pak i napojení přes Maďarsko je unikátní, no ale to jsem odbočil.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


28.7.2017 20:59:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výběr mýta a provoz od 28. do 30.7. ve srovnání se stejným víkendem v roce 2016:

provoz je nepatrně vyšší, ale mýtné vzrostlo impozantně vůči těm hodnotám

HAC
*provoz: 690.203 vozidel (+0,5%)
*mýtné: 39,7 mil. HRK bez DPH (+13%)

ARZ
*provoz: 326.261 vozidel (+0,3%)
*mýtné: 17,9 mil. HRK (+11,9%)

AZM
*provoz: 113.628 vozidel (-8,3%; -10.310 vozidel)

Bina Istra
*provoz: 163.393 vozidel (+5,7%)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/cestari_su_ovog_vi ... /12533/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


31.7.2017 17:36:51
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Vývoj cestovního ruchu za 7. měsíc:

*do Chorvatska došlo 4,6 mil. turistů, kteří tady provedli 30 mil. přenocování
*to je o +10,5% více oproti r. 2016 na turistech a +11% na počtu přenocování
- to je o 2,5x více než průměrný růst cestovního ruchu v EU
*z toho podíl zahraničních turistů činí 4,3 mil. (+11%)
*od začátku roku činí nárůst přenocování o +7,5 mil. a za celý rok by letos mohlo být nad 100 mil. přenocování
*cestovní ruch donese letos odhadem o +700 až +800 mil. € více oproti roku 2016
- pokud nevzrostne více HDP (problémy se společností Agrokor (tam spadá třeba nákupní síť Konzum), tak zesílí i podíl na HDP, ten je již nyní kolem 20% a je jedním z nejvyšších v rámci EU
*Istrie: 7,9 mil. přenocování, Split a okolí: 5,8 mil. přenocování, Kvarner: 5,7 mil. přenocování ...
*národnosti za červenec: Němci 4,8 mil. přenocování, Slovinci 3,9 mil., Poláci 2,3 mil,, Češi 2,1 mil. ...
*většina turistů se ubytuje v soukromí: 12,1 mil. přenocování, následují kempy 5,7 mil. a hotely 4,8 mil.
*poznávacím způsobem tráví červenec turisté v přenocování 0,7 mil.

Za celé období leden - červenec:

*10,4 mil. turistů (+17%), 50,3 mil. přenocování (+16%)
- to je 4x rychlejší nárůst oproti vývoji turizmu za průměr v EU
*zahraniční turisté 9,2 mil. (+18%) a 47 mil. přenocování (+16%)
- podíl domácích se dá vypočítat a činí +11% nárůst a na přenocování +15%
*Istrie: 14,7 mil. přenocování, Split a okolí: 9,7 mil. přenocování, Kvarner: 9,7 mil. přenocování ...
*poradí národností se nemění a je stejné jak za samotný červenec v těch prvních místech

Zesilnilo se období 1.-6. měsíc a zesilnění si udržuje i léto. Zesilnil se i agroturizmus a poznávání památek ve vnitrozemí: celkem 1,1 mil. přenocování (+19% oproti r. 2016) z toho pak Karlovac s okolím 300 tisíc přenocování, Krapina s okolím 178 tisíc, Osijek 100 tisíc ...

Zdroj: http://mint.hr/default.aspx?id=41690


HAC si udělal malý průzkum cen na 1 km ve srovnání s mýtním zpoplatněním ve Francii, Španělsku a Itálii a HAC má ještě stále i po zdražení na léto nejlevnější dálnice. Více pak zde i s tabulkami: http://www.ncs.hr/hr/hrvatske_autoceste ... /12542/7_2 . Médiá si všímají, že SK roční nálepka vyjde na méně než cesta Záhřeb - Split a zpátky (opravdu kolem 3€ méně), ale i rakouskou nálepku, za kterou mají motoristé často MPR 100 km/h a v tunelu pak 60 km/h. HAC uvedl tímto průzkumem, že srovnávat je nutné mýto a nikoliv nálepky a poukázal i na nedostavanost SK dálniční sítě.

Ministerstvo dopravy eviduje problémy na dálnicích v sobotní provoz a dle něj se zrychlí proces automatizace výběru, protože jinak by hrozil odklon motoristů na ostatní silnice. Vliv kolon na dálnicích způsobují hlavně mýtní brány. Musí se ale dokončit transfomarce podniků a restrukturalizace zadlužení. Problém je jak udělat jen částeční výběr. Pokud to má mít efekt tak by se to muselo provést na nejexponovanějších místech kolem Záhřebu, ale vyžádá si to celkové investice na síti a bez externích zdrojů se to momentálně nedá realizovat. Ukazuje se ale, že kapacita dálnic je již letos o víkendech vyčerpaná. TK Pod letošní čekací lhůty se ale podepisuje i série DN vlivem vysokého tepla (zpomalené reakce na vzniknuté kolony atd.).

O ex víkendu byl provoz komplikovaný i pro státní svátek (upozornění jsem psal v tématu s provozem), takže to nejdu zpětně psát kde se kolik stálo a čekalo. Dálnice plné a DC1 na mnoha místech omezená pro slavnosti.

Včera se sesypal platební systém (platby kartami) mýtného systému HAC. Problémy byli od 9:30 do 10:00 a nezpůsobili chaos, i když lokální obtíže ano. Na vině bylo selhání systému v Záhřebské bance. Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/na_hac_ovim_kucica ... /12544/7_2

Pro rok 2018 se zvednou daně za část nehnutelností. V praxi se zvednou poplatky o 10 až 20% oproti současnosti a reálním platbám. Je to pro novovzniknutou legislativu, která byla roky zanedbaná. To je již 2. návrh, který zatíží turisty (zcela jistě se daně promítnou do plateb za soukromé ubytování). První návrh je prudké zvednutí ceny za pobyt v zemi na den. O tom jsem již psal: viewtopic.php?p=149625#p149625 . Jsou to takové drobnosti, ale to zdražování se promítne zcela jistě. K těm daním koho to zajímá podrobněji, tak článek je tady: http://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska ... e/6440143/ .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


7.8.2017 18:53:15
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výběr mýta a provoz od 4.8. do 6.8. ve srovnání se stejným víkendem v roce 2016:

HAC
*provozní intenzity 678.806 vozidel (+3,8%), výnos na mýtném 37,5 mil. HRK bez DPH (+17,6%)

ARZ
*provoz 325.505 vozidel (+5,6%), mýtné 16 mil. HRK (+11,6%)

AZM
*provoz 105.610 vozidel (+1,3%)

Bina Istra
*provoz 154.874 vozidel (dle koncesionáře je to přibližně stejné jako v roce 2016)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/promet_na_autocest ... /12548/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


8.8.2017 7:46:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Diaľničiar píše:
Chorvatské ministerstvo cestovního ruchu plánuje zvýšit pobytovou taxi pro turisty (to je poplatek který je odváděn za každý den strávený v zemi ubytovacím zařízením) pro rok 2018 o 800%. Důvod je prostý, zájem o zemi roste tempem, na které již ani nepostačují standardní ubytovací zařízení a kapacity a zvyšuje se náročnost na odpad a udržování parkovišť kolem domů a hotelů a v turistických centrech. Bude to rozděleno do vícero pásem a nejdrahší bude s cenou 7-8 HRK na 1 den, tedy cca. 1€ za den pobytu. Pro reálné srovnání je pobytová taxa v Itálii mezi 2 až 7€, ve Španělsku od 0,45 do 2,25€, v Lisabonu se platí za pobyt 1€. Výška pobytové taxy se v Chorvatsku neupravovala od roku 1999. Takto vybrané prostředky nejsou příjmem státního rozpočtu ani žádného ministerstva, ale konkrétních turistických středisek, měst a obcí, národních parků atd. Dodávám, že za pobyt na moři na jachtě se platí novým poplatkem zavedeným v roce 2010. Na navýšení poplatku panuje všeobecná shoda.

Zdroj: http://www.slobodnadalmacija.hr/novosti ... -800-posto
Nakonec to nebude tak hrozné jak to vypadalo, ale ano nové poplatky budou od roku 2018 na úrovni 2,5 HRK až 8 HRK na osobu a noc dle období. Tedy v hlavní sezoně to bude tento strop. V sousední Itálii je tento poplatek 1,2€ - 8€. Poplatek není příjmem státního rozpočtu, ale konkrétních cestovních organizací (sdružení měst), parků atd. a tak jak se zvedají náklady na zajištění prezentace, bezpečnosti atd., tak se musí upravit i reální pobytová taxa pro turisty. Za letošní rok při nárustu turistů o 5% (ten je již větší) dosáhnou výnosy z tohoto poplatku 456 mil. HRK, v budoucím roce po změně cen bez dalších turistů navíc by to pak bylo 539 mil. HRK, tedy skoro o 1/5 více.

Zdroj: http://mint.hr/default.aspx?id=41698

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


11.8.2017 18:14:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výběr mýta a provoz za 2. srpnový víkend (11.-13., tedy ne až po svátek 15.) ve srovnání se stejným za rok 2016:

HAC
*provoz činil 683.825 vozidel (+1,4%)
*výběr mýta 38,8 mil. HRK bez DPH (+16,5%)

ARZ
*provoz 327.030 (-1,8%)
*mýto 18,1 mil. HRK bez DPH (+10,9%)

AZM
*provoz 109.479 (-3,6% nebo -4.146 vozidel)

Bina Istra
*provoz 163.363 vozidel (+3,1%)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/i_drugog_vikenda_u ... /12560/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.8.2017 9:18:43
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 357 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 11, 12, 13, 14, 15  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz