Právě je 17.11.2018 23:09:40




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 379 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Další
 Chorvatsko všeobecně 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Statistika výběru mýta na síti dálnic ve správě koncesionářů za prvních 6 měsíců 2017 :arrow:

statistika délky provozované sítě se mírně liší pro neustálé úpravy spravované sítě resp. její zpoplatněnosti oproti tady tomuto údaji: viewtopic.php?p=133899#p133899 . Každopádně je to síť dlouhá min. 1.300 km v rámci 4 firem a mýta na síti

*na dálnicích projelo za půlroku 33,1 mil. vozidel (+7,6% oproti r. 2016) :arrow: +2,3 mil. vozidel
*celkem se vybralo 1,13 mld. HRK bez DPH (+10,4%) :arrow: +106,6 mil. HRK

HAC 925 km (70% zpoplatněné sítě dálnic)
*mýtné: 695,7 mil. HRK (+10,7% oproti r. 2016)
*provoz: 16,97 mil. vozidel (+7,2%)

ARZ 187 km
*mýtné: 260 mil. HRK (+9,9%)
*provoz: 9,3 mil.

Bina Istra 141 km (část 1/2 profil)
*mýtné: 88,2 mil. HRK (+10,9%)
*provoz: 3,9 mil. vozidel (+7%)

AZM 60 km (krátká část rovněž v 1/2 profilu)
*mýtné: 88 mil. HRK (+8,9%)
*provoz: 2,95 mil. vozidel (+4,2%)

Na této zpoplatněné síti dálnic v délce 1.313 km se stalo celkem 1.133 dopravních nehod, což je o -4,1% nižší číslo než v roce 2016. Počet mrtvých: 4 a 140 zraněných, co značí -79% vyjádření v počtu mrtvých a -38% počet zraněných. Tady je zapsaný stav: viewtopic.php?p=132530#p132530 k roku 2016, kde ta statistika mrtvých vyjela nahorů opravdu prudce.

Zdroj: HUKA , http://www.ncs.hr/hr/prihod_hac_a_poras ... /12563/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


17.8.2017 20:03:44
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
na margo kritické situace spřed několika dní: viewtopic.php?p=151803#p151803 , kdy se odstavil výběr mýta, HAC reaguje následovně:

Šlo o mimořádnou událost, kdy celá oblast byla v ohrožení bezpečnosti a možnost nezaplacení mýtného přinesla sice méně peněz, ale na druhou stranu se tím normalizoval provoz a zajistila bezpečnost uživatelů dálnice.

http://www.ncs.hr/hr/hac_o_odluci_da_se ... /12573/7_2

Výběr mýta a provoz za 3. srpnový víkend (18.-20.) ve srovnání se stejným za rok 2016:

HAC
*provoz činil 640.634 vozidel (+0,4%)
*výběr mýta dosáhl 35,8 mil. HRK bez DPH (+13,4%)

ARZ
*provoz: 328.688 vozidel (-1,2%)
*mýtné: 19,6 mil. HRK bez DPH (+11,7%)

AZM
*provoz: 106.438 vozidel (-5,8%)

Bina Istra
*provoz: 160.775 vozidel (+2,2%)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/u_nadleznosti_hac_ ... /12571/7_2


Dále, Chorvatsko přijalo Dopravní strategii na dalších 13 let, tedy 2017 - 2030 :arrow:

*vláda schválila dokument 24.8.
*do roku 2023 Chorvatsko bude čerpat 13 mld. HRK na dopravní stavby
*z těch silničních jsou priority:
- most na Pelješac (financování schváleno, tendruje se zhotovitel, extra téma)
- nová silnice v Rijece (přístav) D403 (zmíněno třeba zde: viewtopic.php?p=133186#p133186 )
- most Okučani
- dobudování rychlostní silnice Solin - Stobreč - Duće - Omiš (na vícero místech, ale hlavně v tématu Splitsko-dalmatská župa)

Více zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=33962

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


25.8.2017 19:01:55
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výběr mýta a provoz za 4. srpnový víkend (25.-27.) ve srovnání se stejným za rok 2016:

HAC
*provoz činil 594.143 vozidel (+3,79%)
*výběr mýta: 33,35 mil. HRK bez DPH (+19,2%)

ARZ
*provoz: 328.371 vozidel (+2,4%)
*mýtné: 19,15 mil. HRK (+15,9%)

AZM
*za tento víkend nejsou veřejná data ani z provozu

Bina Istra
*provoz činil 153.391 vozidel (+1,5%)

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/cestari_obaraju_re ... /12586/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


29.8.2017 10:03:54
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výběr mýta a provoz za 1. víkend 9. měsíce (1.-3.) ve srovnání se stejným za rok 2016:

HAC
*provoz činil 501.600 vozidel (+5%)
*na mýtném se vybralo 28 mil. HRK bez DPH (+22,5%)

ARZ
*provoz: 262.000 vozidel (-3%)
*mýtné: 15,2 mil. HRK (+17%)

AZM
*provoz: 96.500 vozidel (+1,1%)

Bina Istra
*provoz: 133.500 vozidel (-0,33%)


Za prvních 8 měsíců se v Chorvatsku realizovalo 85 mil. přenocování, za 8. měsíc pak 32 mil. Vše je srozumitelně napsané zde: http://mint.hr/default.aspx?id=42791 . Ještě v tomto týdnu je v zemi 0,5 mil. turistů.

PREZENTACE dopravního turizmu: http://www.mint.hr/UserDocsImages/170906_prez_mint.pdf za prvních 8 měsíců. Moc hezké. :ok:

Zadarská župa nejvíce vzrostla na dopravě turistů. Až o 17%. Extra Vir pak o 87%. Detaily z tohoto regionu: http://zadarski.slobodnadalmacija.hr/za ... --87-posto , prozatím za 8 měsíců.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


9.9.2017 18:17:57
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Na Zadar a Nin tento týden 11.9. spadlo 280mm srážek za 24h, což mělo za následek rozsáhlé povodně, při kterých je zničeno/poškozeno i mnoho silnic včetně státních. Ministr dopravy již byl místo prohlédnout, skonstatoval, že velké škody jsou na obecním a župním majetku, ale až se sečtou i na státním, tak vláda samozřejmě pomůže poškozené stavby opravit. Více informací z ministerstva dopravy: http://mppi.hr/default.aspx?id=34009 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


17.9.2017 14:58:35
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ohledně výše zmíněného Chorvatsko vyhlásilo tuto oblast za oblast katastrofy a bude mít nárok i na čerpání peněz z fondu solidárnosti z EU. Škody jdou do desítek mil. HRK a rozsáhlé škody jsou hlavně na silniční síti všech úrovní. Většina státních silnic je provozu schopná, část v omezeném režimu. Hrvatske Ceste již zahájil obnovu poškozených úseků. Problémem budou župní silnice, protože župa Zadar nemá rezervy pro takové případy a problémem jsou i městské úseky vícero lokalit a tady se zapojí i kulturní fond atd. Škody jsou i na majetku firem a občanů, více pak ve videu rozhovor s ministrem dopravy. Do obnovy zničených lokalit se zapojí mnoho ministerstev i státních firem. Lokalita má být do zahájení nové turistické sezony dopravně schopná s tím, že celá lokalita až po Split dostane nový koncept rozvoje z hlediska klimatologických změn pro obrovské požáry a následně vydatné srážky. Se stejným problémem povodní pak zápasí poslední dekádu i několik obcí na Istrii.

http://vijesti.hrt.hr/405099/tema-dana- ... od-poplava

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


24.9.2017 10:58:35
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Výsledky cestovního ruchu za období od ledna do září :arrow:

*nejúspěšnější rok v historii
*do země přijelo 17 mil. lidí (+13% oproti r. 2016) a bylo uskutečněno 97 mil. noclehů (+12%)
- pro letošní rok se tak očekává překročení hranice více jak 100 mil. noclehů
*zahraniční turisté činí na tom podíl 86 mil. noclehů:
- z toho 19,9 mil. tvoří turisté z Německa
- dalších 9,8 mil. pak ze Slovinska
- dalších 7,3 mil. noclehů z Rakouska
- následuje 6,3 mil. noclehů z Polska
- na 5. místě s počtem 5,4 mil. noclehů jsou turisté z České republiky
*top destinace: Dubrovník, Rovinj, Poreč, Medulin a Umag
*z hlediska formy ubytování: v soukromí (34,2 milionů), v hotelech (22,2 milionů) a v kempech (18,5 milionů)
- o 15% stoupá počet noclehů jachtařského charteru (3 miliony)

Chorvatská národní banka uveřejnila, že příjmy z cestovního ruchu za první půlrok 2017 představují 2 miliardy a 278 milionů eur, což představuje zvýšení o 11,6 procent oproti stejnému období loňského roku.

Zdroj informací: portál mint.hr

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


14.10.2017 12:01:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
V období 01/2017 - 09/2017 mají HAC a ARZ vyšší výnosy o 14,5%. Sezónní mýto sice způsobilo na některých dálnicích pokles provozu, ale globálně na většině projelo více vozidel a výnosy stoupají prudce nahorů. Mýto bylo zavedeno pro požadavek Světové banky a souvisí to s dluhy firem) s cílem nárůstu příjmů o 160 mil. HRK a reální nárůst je 260 mil. HRK.

Obrázek

HAC a ARZ tak vydělavají za toto období 2 mld. HRK, což je historický rekord. Za toto období po nich projelo 45 mil. vozidel. Do konce roku se tak očekávají tržby na úrovni 2,5 mld. HRK (rok 2016: 2,177 mld. HRK). Největší zdroje na peníze: více jak 10 mil. vozidel projelo po 2 dálnicích: 12,77 mil. vozidel po A3 a 11,33 mil. vozidel mezi Zagrebem a Rijekou. Po dálnici Bosiljevo - Split - Ploče pak projelo 9,35 mil. vozidel. Nejsilnějším měsícem pro růst intenzit je pak 6. měsíc: +15,6%. Tyto 3 dálnice celkem tvoři 87% všech výběrů mýta v Chorvatsku v rámci celé dálniční sítě včetně dalších koncesionářů Bina Istra a ARZ. Na A3 se vybralo na mýtném 666,6 mil. HRK, na A1 pak 624 mil. HRK, na A6 pak 440 mil. HRK.

Po mostě na ostrov Krk projelo 1,8 mil. vozidel (+5,6% oproti r. 2016). V 6. měsící nárůst o +22%. Za 9 měsíců se tady na mýtném vybralo 54 mil. HRK (+10%). Na dálnici A7 Rijeka - Rupa projelo 2,52 mil. vozidel (+1,7%) a na mýtném se vybralo o +10% více.

k dluhům a zdrojově k tomuto napsanému je pak více zde: viewtopic.php?p=155512#p155512 .

Dále, chorvatský ministr financí byl vycestovaný ve Washingtonu, kde jednal i s MMF ohledně půjčky pro silniční sektor v Chorvatsku. Kromě toho uveřejnil cíl, že se během několika let díky oživené ekonomice povede snížit zadlužení státu z 85% HDP na 75% HDP. Snaha je snížit i deficit veř. financí, ovšem teď je na úrovni kolem 3,5%, protože se více čerpá z peněz fondů EU, ale to nemá vliv na dluhy. Kromě plánů pro nové půjčky pro silniční sektor (cca. 1 mld. €) trápí Chorvatsko i další problémy: problémy s firmou Agrokor (to nebudu rozepisovat), vnitřní dluh ve zdravotnictví ve výši asi 8 mld. HRK a v nejbližších letech půjde 500-800 mil. € na nákup nového letectva pro obranu.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/drzava_ce_se_zaduz ... /12694/7_2

Dále, chorvatský ministr dopravy informoval, že státní podnik Hrvatske Ceste bude investovat v roce 2018 až 60 mil. HRK do krajských silnic. Není to mnoho, ale částka stoupá a pomůže regionům alespoň trochu. Kromě toho se nezapomíná ani na další investice do nových dálnic, jenomže vzhledem k zadlužení podniků se nedá mluvit o dátumech výstavby, ale alespoň jsou peníze na přípravní práce. :idea: Řeší se tak třeba dostavba dálnice A7. Jinak se v dopravě investují obrovské částky do železnic, kam směrují velké peníze z EU fondů. Bylo na čase, protože chorvatské železnice jsou zastaralé.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/ministar_butkovic_ ... /12696/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


30.10.2017 20:44:58
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko dosáhlo v uplynulém týdnu rekordní historickou návštěvnost: 100 mil. přenocování. Budoucnost cestovního ruchu bude o rozvíjení mimo letní sezóny, což se již děje, ale tyto aktivity se mají ještě více zesílit. Letošní investice do cestovního ruchu jsou na úrovni 817 mil. € a v roce 2019 jsou ohlášené další ve výšce 940 mil. €.

Zdroj: min. cest. ruchu HR, Istrie, TK

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


4.11.2017 22:54:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko provedlo 1. krok k řešení nevýhodných dluhů v silničních podnicích. Plus informace ze systému reforem, které se již dějí, co se připravuje, jaký byl efekt letní mýtní přirážky atd. naleznete zde: viewtopic.php?p=156222#p156222 .

A další informace z turizmu: přenocování v kempech zlomilo rekordy a letos do stávajícího období zde bylo 19 mil. přenocování (+8,6%). Za prvních 10 měsíců do kempů přijelo 2,8 mil. lidí. Nejvíce dominují: Němci, Slovinci, Nizozemci, Rakušané, Italové a Češi. A to do lokalit podél celého Jadranu od Istrie přes Rijeku, Zadar, Šibenik, Split.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


18.11.2017 23:00:56
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Před lety odčleněná společnost na výběr mýta HAC - ONC (HAC, tedy Hrvatske AutoCeste a ONC, tedy Održavanje i Naplata Cestarine) k 1.12. zaniká a sfuzuje se společností HAC. Původní krok odčlenění počítal s koncesním odprodejem dálničních společností, což se ale nestalo. Model HAC - ONC měl navíc vést ke zlevnění systému údržby v čistě státních dálničních firmách HAC a ARZ, což se ale nestalo. Nyní při reformách firem, jejich restrukturalizačních programech a snižování jejich dluhů braním nových výhodných díky spolupráci se SB a EBRD dochází ke zpátečnímu kroku v tomto procesu. Proces vyčlenění činností z HAC a ARZ pro HAC - ONC se začal v roce 2014.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/autoceste_opet_u_j ... /12781/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


26.11.2017 19:53:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Srovnání cestovního ruchu Chorvatska a ostatních zemí Středomoří

Investiční skupina JP Morgan zveřejnila analýzu o rozvoji chorvatského cestovního ruchu a jeho konkurenceschopnosti ve vztahu k dalším středomořským zemím. Název je převzat ze sloganu Chorvatského turistického sdružení: "Chorvatsko je plné života".

Investiční skupina JP Morgan zveřejnila vcelku pozitivní analýzu o rozvoji chorvatského cestovního ruchu a jeho konkurenceschopnosti ve vztahu k dalším středomořským zemím. Název této analýzy je převzat ze sloganu Chorvatského turistického sdružení: "Chorvatsko je plné života" (Croatia is full of life).

Pro Chorvatsko je nejvýznamnější závěr této studie, pokud jde o rozvojovou stránku, že růst chorvatského cestovního ruchu není jen plodem současné globální tržní konjunktury, nýbrž i konkurenčních komparativních předností Chorvatska ve vztahu k ostatním středomořským zemím. Z toho vyplývá, že chorvatský cestovní ruch roste rychleji než je průměrný růst středomořského trhu a je to právě cestovní ruch, který pomohl Chorvatsku vymanit se z recese.

V analýze se uvádí, celkově cestovní ruch ve Středomoří stoupá, ale růst chorvatského cestovního ruchu stoupá rychleji (počet turistů se v posledních letech zvyšuje o 8 % ročně) než je současný trend. Přitom Chorvatsko je bezpečnější než destinace jižního Mediteranu (Egypt, Izrael, Jordánsko, Libanon, Maroko, Tunis), levnější než konkurenti na severním Mediteranu (Francie, Řecko, Itálie, Portugalsko, Španělsko a Turecko), má jedinečný přírodní potenciál (členité mořské pobřeží s tisícem ostrovů a velké kulturní bohatství. Tento rozbor analyzuje úsilí chorvatského turistického sektoru a objasňuje, proč jsou současné trendy udržitelné a systémové a posilují reálný ekonomický růst.

V době kolapsu cestovního ruchu v části Středomoří v důsledku sociální a geopolitické nestability (tzv. Arabské jaro) rostl cestovní ruch v Chorvatsku rychleji než cestovní ruch v postižených oblastech (Tunis, Turecko, Egypt). I přes následující uklidnění na postižených územích Středomoří si může Chorvatsko svoji současnou pozici udržet a má i další možnosti expanze na trhu.

Nebezpečí terorizmu se projevilo především v zemích jižního Středomoří. Do jaké míry mohou teroristické akce ovlivnit cestovní ruch, svědčí příklad poklesu turistů v Turecku, Egyptě, Libanonu, Maroku a Tunisu.

Rozbor skupiny J. P. Morgan konstatuje lepší výsledky Chorvatska v oblasti bezpečnosti, zdravotnictví, hygieny, turistických služeb, infrastruktury a přírodního zdrojů, ale zaostávání za ostatními středomořskými zeměmi v oblasti letecké dopravní infrastruktury a podnikatelského klimatu. Chorvatsko dosahuje průměrných hodnot co co výše cen, otevřenosti institucí a trhu pracovní síly. Dále by podle provedené analýzy mělo Chorvatsko pracovat na zvýšení konkurenceschopnosti v tom směru, aby se zbavilo nálepky "sezónní destinace slunce a moře". Ke snížení sezónnosti je třeba více pozornosti věnovat rozvoji jadranských ostrovů, různým formám ekologického cestovního ruchu, rozvoji sportovních a zdravotních aktivit.

Analýza také potvrdila, že Chorvatsko má největší podíl cestovního ruchu na celkovém hrubém domácím produktu, a to 24,5 %. Například ve Francii činí tento ukazatel 8,9 %, v Řecku 18,6, v Itálii 11,1 %, ve Španělsku 14,2 %, v Turecku 12,5 %, v Egyptě 7,2 % a v Maroku 18,5 %. Větší podíl měl jen Libanon, ale ten z důvodu bezpečnostních rizik klesl v roce 2016 na 19,4 %.

Zdroje dle přenesení: J.P. Morgan, slobodnadalmacija.hr, chorvatsko.cz

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


3.12.2017 21:16:26
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ministerstvo dopravy navýšilo rozpočet pro župní a lokální silnice pro rok 2018 o dodatečných 100 mil. HRK. Župní správci tak získají výpadek z jiných peněz, o které došli během tohoto roku z jiných příjmů.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=34209

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


17.12.2017 14:04:23
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Od ledna 2018 se zvýší pobytová taxa

Ubytovací taxu je povinen zaplatit každý, kdo se ubytuje v jakémkoli typu ubytovacího zařízení. Nově se bude pohybovat od 2,5 do 8 kun v závislosti na kategorii pobytového místa a sezóně. Naposledy se pobytová taxa měnila v roce 1999.
Příloha:
2.PNG
2.PNG [ 16.03 KiB | Zobrazeno 4833 krát ]

Vlastník plavidla určeného pro sport a rekreaci nebo jeho uživatel musí platit paušální pobytovou taxu Přístavní správě (Lučka kapetanija), a to za jachty a plavidla delší než 5 metrů, která jsou vybavena lůžky.
Příloha:
3.PNG
3.PNG [ 23.16 KiB | Zobrazeno 4833 krát ]

Zvýšení pobytové taxy o jednu kunu je pro všechny turisty přijatelné, zdražení paušální pobytové taxy vyvolalo velký rozruch. Vlastníci jachet zakotvených v chorvatských přístavech poukazují na to, že se paušální pobytová taxa zvýšila až o 750 %. Například v případě jachty o délce 9 až 12 metrů se roční částka zvýšila z 1 100 na 5 800 kun. Chorvatská vláda toto opatření vysvětluje tím, že dosud výpočet paušální pobytové taxy vycházel z toho, že loď užívá jen vlastník plavidla. Nyní je zohledněno to, že na lodi během roku pobývá více osob.

Zdroje: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/slu ... _1922.html, https://chorvatsko.cz/aktual/171221-od- ... -taxa.html

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


24.12.2017 12:04:00
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko zpřístupní "napoleonovou cestu". :arrow:

Ta Napoleonova cesta, o níž je tento článek, měla spojovat Makarské přímoří s hlavní francouzskou vnitrozemskou cestou za pohořím Biokovo. Měla vést z osady Gornji Kričak (dnes součást letoviska Brela) směrem do nitra pohoří Biokovo, přes průsmyky Neviste a Poletnice a osadu Gornja Brela.

Hezký historický článek, i když dost krátký: viewtopic.php?f=213&t=6155

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


26.12.2017 16:43:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Dálnice v Chorvatsku v roce 2017 vydělávají o 275 mil. HRK více oproti roku 2016. Je za tím hlavně letní sazba mýtného v podobě 10% navíc, ale není to jediný faktor.

Více informací je pak zde: http://www.ncs.hr/hr/autoceste_skuplje_ ... /12881/7_2 .
Příloha:
11453.tablicni-prikaz.jpeg
11453.tablicni-prikaz.jpeg [ 143.66 KiB | Zobrazeno 4378 krát ]

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


13.1.2018 22:45:26
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Rekordní rok 2017 z hlediska návštěvnosti země: http://mint.hr/vijesti/rekordna-2017-tu ... enja/11589

*18,5 mil. turistů (+13% oproti r. 2016)

*102 mil. přenocování (+12%)
- 20,7 mil. tvoří Němci
- 10,1 mil. Slovinci
- 7,6 mil. Rakušané
- 6,3 mil. Poláci
- 5,4 mil. Češi
... a mimo Evropy:
- 1,4 mil. obyvatelé USA
- 0,667 mil. Austrálané
- 0,533 mil. Jižní Korea
- 0,415 mil. Kanaďané
- 0,237 mil. Číňané

*počet přenocování z hlediska jednotlivých žup:
- Istrie: 28 mil.
- Splitsko-dalmatská: 19 mil.
- Kvarner: 18,6 mil.
- Zadar: 13,7 mil.
- Dubrovnik: 8,5 mil.
- Šibenik: 7,1 mil.
...
- Zagreb: 2,3 mil.
...
- Osijek: 0,188 mil.

*top 5 destinací: Dubrovnik, Rovnij, Poreč, Medulin a Umag

mnohem více naleznete na výš uvedeném odkazu, po chorvatsky

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


15.1.2018 23:36:11
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 77
Bydliště: ÚL
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Trochu pro odlehčení, ale se silnicema to souvisí:
https://ezadar.rtl.hr/kultura/2770161/g ... o-trziste/
The Grand Tour natáčeli v Zadaru :)


17.1.2018 14:21:05
Profil ICQ
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko soustavně čelí tlaku ze strany UNESCO a dalších organizací, aby zabránilo přeplňování vzácných lokalit. Dubrovnické hradby nebo park Plitvice čelí náporu ze strany turistů až to začíná ohrožovat to, pro co jsou zapsané v různých seznamech. Chorvatsko několikrát zvyšovalo vstupné na dubrovnické hradby a dělá to opravdu radikálně a nyní po dalších urgencích směrem na Plitvice se odhodlalo razantně navýšit vstupné i sem.

V roce 2018 výrazně zdražilo vstupné do národního parku Plitvická jezera, např. pro jednotlivce v prázdninových měsících ze 180 na 250 kun (+39%), mimo hlavní sezónu ze 110 na 150 kun. Zdražování je napříč dalších parků ... https://chorvatsko.cz/aktual/ceny-vstup ... parku.html .

V tomto roce hodlá Chorvatsko maximálně vytěžit z enormního přílivu turistů, zvedá se pobytový poplatek, razantně se zvedl i poplatek za kotvení, zvyšuje se vstupné do národních parků a do historických památek. Mnoho měst zvyšuje nebo zcela zpoplatňuje parkování v centrech, v přístavech atd. Část prostředků jde ale zpátky do údržby pláží, investicí do nových parkovišť a oprav dalších památek atd. Z toho co se vybere na hradbách v Dubrovniku se udržují další památky v celém regionu.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


3.2.2018 19:53:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Stránka http://hac.hr/ prošla grafickou úpravou i doplněním nových informací. :idea:

Dále, Chorvatsko chce zavést € a také vstoupit do prostoru Schengenu. Jsou to nové cíle pro Chorvatsko. Chorvatsko už nepodléhá proceduře nadměrného rozpočtového schodku a v roce 2019 bude splňovat kritéria pro vstup do kurzového mechanizmu ERM II, do něhož chce vstoupit v roce 2020, kdy bude Chorvatsko předsedat Evropské komisi. Guvernér Chorvatské národní banky Boris Vujčić potvrdil, že Chorvatsko je velmi "euroizovaná" země protože až 80 % bankovních vkladů a poskytnutých úvěrů je v eurech a většina zahraničního obchodu se uskutečnňuje se zeměmi eurozóny. Guvernér Vujčić spatřuje prospěšnost zavedení eura v eliminaci kurzových rizik v hospodásřství, snížení nákladů na transakce a nákladů na úvěry a snížení rizik od vlivu měnových a bankovních krizí. Zavedení eura podpoří mezinárodní obchodní výměnu a zahraniční investice a umožní přístup k mechanizmům finanční pomoci eurozóny.

A již jsou vyčíslené příjmy z cestovního ruchu za rok 2017: 11 miliard EUR. :ok: Podíl na tvorbě HDP je tak mezi 20 a 25% což je opravdu veliké číslo.

A ještě jedna informace: počet turistů za 01/2018 stoupl oproti 01/2017 o 20% a počet přenocování o 17%. Potvrzuje se 2-ciferní růst, ale že to bude až v 20% nečekal nikdo. Nejvíce turistů z hlediska přenocování navštívilo Záhřeb.

Chorvatsko se již několik let prezentuje přes své turistické agentury jako destinace, která má co nabídnout celoročně. :idea: Ostatně před-sezónní a po-sezónní období stoupá z hlediska návštěvnosti prudce již více let po sobě. Celkově segment cestovního ruchu roste nepřetržitě prudce od roku 2015. Každým dalším rokem jsou nové rekordy všech ukazatelích. Co se pak týče dopravy, tak stoupá prudce jak provoz na letištích, tak přepravenost na lodních linkách a segment pozemní dopravy rovněž mírně vzrostl. Mnoho úseků silnic a dálnic již je na pokraji kapacit. Více informací za leden: http://mint.hr/vijesti/odlican-pocetak- ... enja/11783 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


9.2.2018 21:16:01
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
[quote="Diaľničiar"]Na Zadar a Nin tento týden 11.9. spadlo 280mm srážek za 24h, což mělo za následek rozsáhlé povodně, při kterých je zničeno/poškozeno i mnoho silnic včetně státních. Ministr dopravy již byl místo prohlédnout, skonstatoval, že velké škody jsou na obecním a župním majetku, ale až se sečtou i na státním, tak vláda samozřejmě pomůže poškozené stavby opravit. Více informací z ministerstva dopravy: http://mppi.hr/default.aspx?id=34009 .

Vláda schválila 27 mil. HRK pro obnovu mostů a silnic ve městě Nin. Více pak zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=34344 .

A dále vláda schválila balík ve výši 650 mil. HRK pro samosprávní jednotky do 5000 obyvatel na 212 projektů lokálních silnic. Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=34306 . Koncem roku 2017 se přitom schválila i mimořádná dotace na údržbu a rekonstrukce župních silnic a to ve výši 100 mil. HRK. Stát tak do silnic nižších kategorií nasměroval v propočtu již 100 mil. €. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


4.3.2018 13:48:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Aby nebylo všechno v 1 příspěvku, tak ještě extra Počet mrtvých za rok 2017 :arrow:

*stoupl na 331 lidí (+7% oproti r. 2016)
*cílem pro rok 2020 je výrazně nižší číslo a tedy rok 2017 nezapadá do plánu jak to dosáhnout
*co se týče vývoje v letošním roce, tak do 15.2. zemřelo na silnicích 27 lidí (+4 oproti stejnému období 2017)

Průměr EU je 5,5 mrtvých na 100.000 obyvatel. Průměr v Chorvatsku je 7,8 a je to tedy dno EU z tohoto hlediska. Jako problém je spíše nedodržování základních bezpečnostních principů u řidičů: nezapínání bezpečnostních pásů, nenasazování si přileb při jízdě na motorce atd. Nedávno vyšla i zpráva, ve které se konstatuje, že skladba vozidel v Chorvatsku je z hlediska stáří a ekologie na tom rovněž velmi špatně.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/alarmantni_podaci_ ... /12984/7_2

Dále, růst HDP v roce 2017 zpomalil :arrow:

*a to na +2,8%, přičemž v roce 2016 to bylo +3,2%
- růst HDP se v 4.Q zpomalil na +2%, nejméně od 2015
- ekonomové původně dávají hodnoty na 3,1 - 3,2%
*za slabším růstem je odložení větších projektů, tudíž zpomalení čerpání EU fondů a odkázaná ekonomika na spotřebu domácností, které ale stále výrazněji nepociťují oživení hospodářství
*v tomto roce se zvýší investice do cestovního ruchu o +15% a zároveň se mají zahájit větší projekty; třeba i výstavba mostu Pelješac

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/manje_nego_se_ocek ... /12982/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


4.3.2018 15:24:36
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
tady mám půlroční informační deficit, bohužel, ale samozřejmě nepřidám výkazy za provoz za jednotlivé víkendy nebo měsíce, ale až později shrnutí výnosů za celé léto a rok

vzhledem k pádu mostu v Janově se otevřela debata ke stavu mostních objektů v Chorvatsku :arrow:

*mosty ve správě HAC, tedy dominantního provozovatele dálniční sítě jsou převážně ve velmi dobrém až dobrém stavu, přičemž HAC uvádí za faktor i výsledek jednoduché údržby, kdy 99% mostů má stejné konstrukční prvky (mnohokrát popsáno v rámci výstavby jednotlivých úseků atd.)

*mosty ve správě HC, tedy státního provozovatele státních silnic I. třídy jsou z 30% ve stavu, který si vyžaduje opravy :idea: a je nutno ale dodat, že letos se 82 mostů z celkem 1473 má opravit, ale na tyto mosty se teprve provádí studie pro rozsah oprav a jen studie stojí 2 mil. HRK

*problém má samotní město Záhřeb, kde z 8 hlavních mostů je 6 ve špatném stavu, do některých se 60 let neinvestovalo, ale v rámci hlavního města, kde jsem letos byl vícero dnů jako turista napíšu do příslušného vlákna postřehy :)

Jsou jiné země, kde se mosty uzavírají a nedá se po nich vůbec jezdit jako třeba Slovensko, ale netýká se to zas těch dálničních, které se stačí prozatím stále udržovat v dobré kondici, ale to samé má tedy i Chorvatsko.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


7.9.2018 23:22:16
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda v 05/2018 schválila pro letošní rok pro Hrvatske Autoceste následující hospodářský plán: dle plánu 2017 - 2020 (vlákno HR všeobecně se dá dohledat) se plánuje proinvestovat na výstavbě a údržbě celkem 639 mil. HRK. Je to jeden z nejslabších roků co do rozpočtu, ovšem důležitý aspekt je, že plán je v souladu s reformou celého silničního sektoru. Na samotnou novou výstavbu pak směruje 229 mil. HRK.

Hlavní investiční aktivity pro rok 2018: pokračování výstavby dálnice A5 a to především plný profil Osijek - most Drava, dále dokončení stavebních prací na DC12 Vrbovec 2 - Farkaševac, PHS na A3, dokončení křižovatky Lipovljani, rekonstrukce A4 Zagreb - Goričan a další menší práce.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=36507

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


12.9.2018 0:47:14
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 11292
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
I když ne týdenně tak nakonec jsem si našel čas napsat stav výběru mýtného za prvních 7 měsíců :arrow:

*vybralo se o 100 mil. HRK více než v roce 2017 (asi 13,5 mil. €)
*největší provoz byl na A1 Bosiljevo 2 - Ploče, 1,9 mil. vozidel a mýto 136,3 mil. HRK
*celkem se na síti dálnic v rámci HAC a ARZ vybralo 1,6 mld. HRK bez DPH
- na této síti projelo 32,5 mil. vozidel (+1,5 mil. vozidel oproti roku 2017)
*po dálnici A3 Bregana - Zagreb - Lipovac projelo skoro 10 mil. vozidel a vybralo se tady 527 mil. HRK
*z hlediska skupin vozidel je nárůst u všech; u 1. o +4,6%, u 2. o +7,4%, u nákladních o +4%

I nadále tedy stoupá provoz a stejně tak i výběr na mýtném.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


15.9.2018 18:57:58
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 379 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 12, 13, 14, 15, 16  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz