Stručně krátký report z uplynulého týdne..
Cestování do Chorvatska začalo od hranic se SLO, konkrétně pak od Čakovce, s napojením na A4 od nájezdu Novi Marof. Kvalita silnice byla 100%, bohužel i letos se v obcích nesvítilo a to byl také důvod nájezdu na A4 již tak brzo. Report z A4
ZDE. Je pátek večer, obchvat Záhřebu komplikuje oprava levého jízdního pruhu a doprava je vedena pouze v 1 s rychlostním limitem, tvoří se kolona. Další úseky na A1 jsou v pohodě, i když provoz je zhuštěn až po Zadar. Odpočívky jsou v pohodě, ještě že nejsem žena. WC přeplněné ještě o půlnoci. Na všech ČSPH kde jsem byl zastaven byla i hlídka policie.
Úseky A1 dále za Splitem nad ránem provoz téměř nikdo nejel, bohužel z nějakého důvodu odstaveny odpočívky, kromě ČSPH. Tedy rozmezí pro zastavění bylo 33 až 45 km při největší únavě, i když na všech piktogramech a panelech svítilo, aby řidič nejezdili unaven (v chorvatčině a angličtině). Skupinky vozů, které se obíhaly (já je nebo naopak) tím, jak se jelo od 110 do 150 km/h na probuzení.
Vybral jsem si sjezd přes tunel Sv. Ilija:
ZDE. Napojení na Jadranska magistrala proběhlo hladce, ráno o 8:00 provoz v Makarska zhoustl. Dále jsem se vlekl rychlostí 50 km/h za autobusem a ten za kamionem s odstupem pro moje předběhnutí. Dvakrát jsem byl oběhnut Italem a Chorvatem křížem přes plnou čáru, oproti se za každým vynořilo vozidlo. Štěstí, že oproti to někdo neudělal stejně tak.
Příjezd do Drveniku, na trajekt. I přes fakt, že jsem přesně viděl v navigaci, jak se tam sjede (tvar Y de facto), nedalo se to ubrzdit, ve vjezdu stál zrovinka autobus. Takže 1,5 km dále, tam se stočit, pak se bohužel nedalo odbočit doleva, chybí tam pruh, takže zase zpátky, zde ztráta 4 km. Jediný problém a natáhnutí cesty v Chorvatsku. Drvenik, nalodění na trajekt proběhlo hladce. Došel trajekt zcela mimo rozpis, pak jsem se dozvěděl, že v sobotu jezdí non stop dva na můj cíl. Vylodění ve městě Sućuraj (Hvar) proběhlo hladce, tam čekala 2 km kolona na nalodění. Dále putování ostrovem až do mého cíle trvalo 20 km celkem 37 minut.
Auto jsem celou dobu již nepoužil. Jednou mi svezl domácí, jednou jsem šel lodí na pevninu. Stárnu, únava byla značná již i z té cesty.
Návrat zpátky jsem chtěl původně uskutečnit již v pátek večer, bohužel za celý den jsem se unavil, tak jsem vyjel až ráno. Chtěl jsem přes BiH, ovšem byl jsem odrazen jak domácím, tak dalšími hosty z Makedonie, kteří mi před cestou upozorňovali, že minimálně mi zastaví policejní hlídka a vyptá si pokutu za "něco". Tak jsem tedy jel v sobotu ráno přes Chorvatsko s vědomím plného provozu. CHYBA, kterou jsem olitoval mnohem později
s příjezdem domů po půlnoci. Téměř jako za časů, kdy žádná A1 v zemi po Split nebyla.
Nalodění na trajekt proběhlo hladce. Výjezd z Drveniku byl problematický pro komunální práce. Zdržení v rozsahu 5-10 minut. Cesta po Jadranska Magistrala, již v 8:45 první informace o tvořících se kolonách na hranicích se Slovinskem a první kolony na samotní magistrále před Splitem od Zadaru. První informace o koloně mezi Zadar I a Zadarem II na A1. Informační kanál k provozu na chorvatském rádiu byl vysílán pravidelně a to v 5 jazycích: chorvatčina, angličtina, němčina, italčina a francouzština - a proč tedy ne i čeština? Cesta přes Makarskou přinesla zdržení 30 minut od prvního semaforu od jihu až po výjezd, kde už semafory ani nešli (náhražka byla policie). Průjezd přes tunel Sv. Ilija jak jsem popsal v reportu další zdržení 10 minut. A to byla kolona tak 200m.
Poté rozběh od Zagvozd již v neskutečných kolonách, které se stupňovali až po Split, ale dalo se v pohodě 120-140 km/h. Další informace z rádia: 20 km kolona na hranicích se Slovinskem na A7, 15 km kolona u Metković na A10, první kolony na A8 i A9, kolona na mýtnici Lučko 4 km, kolona na A1 u Zadaru bez bližší specifikace obousměrně 7 km.
Byl čas sjet na paralelní silnici, na vnitrozemskou směr Plitvice, neudělal jsem to, stejně jako nikdo, před Zadarem jsem dojel do kolony, na kterou mi upozorňovala navigace, že tam ztratím 35 minut, ve které jsem reálně stratil dalších 100 minut na 20 km. Na infopanelích svítilo pouze že je kolona a má se jet 60 km/h
Opravdu se to ti rozjíždělo a následně zpomalovalo. Za tunelem Bristovac se kolona rozpadla, v protisměru to bylo ještě na delší, protože lidi stáli venku z aut. Usuzuji na nehodu v tunelu. Zmínka samozřejmě nikde. Zde nastal totální kolaps na ČSPH Tiffon, na kterou se nedalo vůbec sjet. Ta fotka by stála za to. Další ČSPH obdobný, i když menší problém. Ovšem kolona pro každý stojan na 20 aut je reálně 2 hodiny, protože na ČSPH je limit na pokladny a lidé zdržují a kupují jídlo, kafe a vodu. Já palivo tankoval předem a až pak. Již v rádiu informace o 3 kolonách na Jadranska Magistrala, každá v délce nad 10 km, největší 30 km. Zhuštěn provoz na všech dálnicích v zemi. Lučko 7 km. Já tam dojel hodně poobědě, report
ZDE
Tak bohužel (ne)funguje SOBOTA na vrcholu turistické sezony v maximální špičce. Teoreticky jsem věděl co a jak, takže pohoda klídek. Celková časová ztráta byla s dojezdem na A2 3h oproti "normálu" v pátek v noci. A to jsem si ubral i zastavení na oddych. Dotankování jsem učinil hned na A1 za Zagvozdem, i tam bylo 40 minutové zdržení. Ale to nebylo nic oproti dalším ČSPH od Zadaru po Záhřeb.
Dále jsem se v rádiu dozvěděl, že za prvních 7 měsíců do země přijelo 6 mil. turistů, o 4% více než před rokem. Z čeho 1 mil. doletěl. O dalších způsobech dopravy jsem nerozuměl. Dále jsem se dozvěděl, že řidiči mají mít trpělivost, protože jakékoliv opatření jenom zmírní čekání v kolonách.
Úsek Karlovac - Záhřeb přeplněn, možnost jít vlevo značila 130-160 km/h, vpravo 100-120 km/h. Zas jednou se mnoho řidičů, včetně chorvatských předvedlo jak se neumí zaradit zpátky. Včetně autobusu.
Za zcela nejhorší a nejnebezpečnější situaci považuji řidiče, který v levém jízdním pruhu před tunelem zpomalil ze 140 km/h na požadovaných 80 km/h, čímž byl pomalejší než pravý a málem to zbůsobilo hromadní havárii. V tunelu pak ani nerozsvítil. Nekomentuji raději více.
ČSPH mimo dálnice mají o 0,3HRK nižší cenu za 95-ku. Tam jsem dotankoval, až mezi Varaždinem a Čakovcem. A jel jsem až domů. Celkově ceny na 95 od 10,5 do 10,9 HRK za 1 liter. S 25% DPH. Cenově Chorvatsko zlevnilo; oproti cenám na Slovensku se to již téměř srovnává, obchodní ceny. Makarska: nové nákupní centra, dá se tam vyjet a udělat výlet a nakoupit si zásoby.
Hranice SLO-HR jsou přes Čakovec tedy tak, že se kontroluje pouze na SLO straně, je tam jak Slovinec tak Chorvát. Zdržení žádné, pár vozidel jak v pátek v noci tak v sobotu podvečer. Kontrola proběhne pouze vizuálně jak doklad tak značka. V pátek tam stál autobus, tak se to natáhlo na 10 minut, ale v sobotu cca. 5 aut na pár minut.
Závěr:
Kvalita silnic je unikátní. Všude od severu, přes Záhřeb, Jadranskou Magistralu i Hvar. Kvalita dálnic je stejná jaká byla. Značení se zlepšilo, meteo systémy rovněž: třeba někde pršelo a neblikalo ještě 30 km, že je nutno jít pomaleji. Policie v minimálním rozsahu a když tak jen opravdu dohlíželi na provoz a bezpečnost. Provoz zhuštěný v sobotu na maximum, ta infrastruktura to nemá šanci zvládnout tu výměnu turistů.