Právě je 16.7.2018 16:34:31




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 105 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5
 Řešení dluhů dálničních společností 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Společnost HAC - ONC se zpátky po 4 letech fungování začleňuje pod HAC, více pak zde: viewtopic.php?p=156569#p156569 .

Dále, po 1. finanční injekci v podobě nových státních dluhopisů obeznámila vláda (min. fin. a min. dopravy), že se plánuje vydat další dluhopisy a to pro domácí banky a to ve výši 2,5 mld. €. Očekávají se rovněž nízké úroky jak tomu v předešlém případě. Celkem tak plánuje vláda profinancovat novými penězi 3,8 mld. €, přičemž momentální dluh HAC, ARZ a HC je 5,2 mld. €, ale jak jsem již psal, ne všechny úvěry jsou špatné; od EBRD atd. zůstanou v platnosti nadále.

Jak na tom podniky jsou a budou v nejbližším období z hlediska splátek :?:

Z prvního úvěru (výše popsané) 1,275 mld. € směruje 620 mil. € pro HAC, protože HAC se na celkovém dluhu podílá částkou více než 3 mld. €. ARZ dluží kolem 1 mld. € a HC (Hrvatske Ceste - I. třída, všechny nájezdy na dálnice, rychlostní silnice, obchvaty atd.) kolem 0,8 mld. €. Samotný úvěr 1,275 mld. € je splatný jak jsem psal za 12 let, ale samotné splácení úroků se začne až od 27.1.2019, co vytváří ještě prostor pro rok 2018 pro další finanční stabilizaci.

HAC tedy dostane nyní 620 mil. €, splatí tím 2 nevýhodné úvěry a za zvyšné peníze uhradí splátky, které je ještě nutno splatit a to na konci letošního roku a v 1.Q 2018. Bez těchto úhrad by HAC zbankrotoval; dluhopisy jsou kryté zárukami od Světové Banky a ta dává záruky za reálné plnění reforem celého silničního sektoru. Do konce roku HAC musí ještě splatit 200 mil. €. A co je tedy hlavní, z těchto peněz 620 mil. € dokáže zrefinancovat zadlužení tak, že si nemusí brát nové krátkodobé úvěry a zbaví se těch opravdu nevýhodných.

ARZ musí letos splatit ještě 1 úvěr a Hrvatske Ceste ještě 7. HC mají nejhorší podmínky, protože nemají přímé zdroje z mýta.

Ministerstvo financií dále uvedlo, že pokud nebudou další úvěry ve výši 2,5 mld. € na domácím trhu pro stát zajímavé, tak je vydá do zahraničí stejně jako ten 1. za 1,275 mld. € na 12 let.

Cílem je, aby se do konce roku 2018 povedlo provést celou refinanční strategii tak, že HAC a ARZ budou schopné splácet dluhy a platit úroky z vlastních zdrojů a ne braním nových úvěrů jako tomu bylo doposud.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/plan_za_spas_autoc ... /12795/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


28.11.2017 18:46:32
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Ministerstvo financí zahájilo po 1. velkém úspěchu (2 příspěvky dozadu) jednání s dalšími bankami o dalším refinancování stávajících úvěrů s vysokými úroky v celkové výši 2,5 mld. €. Kým 1. fáze byla o eurobondech, ta 2. fáze obnáší právě na tomto základě jednání s domácími bankami. Vzhledem k reformním krokům vlády vůči silničním podnikům, refinancováním úvěrů, zapojení Světové banky a poskytnutí její záruk, transformací silničního sektoru a podniků v něm se očekává, že i místní banky poskytnou co nejnižší úrok a Chorvatsko by tak vyřešilo neúnosnou situaci zadlužených dálničních a silničních podniků. A tedy tato 2. fáze je objemově 2x vyšší než byla ta 1. fáze. Tím by se vyřešilo prakticky všechno nevýhodné zadlužení, protože pújčky z EIB a EBRD jsou výhodné.

Prozatím jsou první informace takové, že domácí banky nabízejí model 3+9 let, tedy 3 roky odkladu splácení, poté 9 let splácení. Tedy celková doba 12 let. Spíše než o délku trvání úvěru se mluví o měně, kdy banky nechtějí kunu, ale euro a za takto postavených parametrů se uvažuje o úrocích kolem 2% ročně, co je daleko pod mnoha stávajícími úvěry.

Časový rámec jednání se může protáhnout i na vícero měsíců, protože takto veliké úvěry budou možná muset schvalovat mateřské banky těch místních chorvatských. Vzhledem k tomu, že za úvěry z EBRD stojí Německo (politicky Merkelová), Chorvatsku pomáhá Světová banka a přítomné v rámci koncesních modelů a cestovního ruchu jsou i francouzské, italské, ruské a rakouské podniky, tak je zájmem všech, aby se povedlo tento tíživý problém veřejných financí vyřešit co nejlépe. Jednání se plánují na celý 1.Q 2018.

Bankovní sektor Chorvatska má nyní vysokou likviditu a prakticky nemá kam investovat a do čeho vložit peníze a to je de facto další pozitivní zpráva pro stát. Uvažované úvěry ve výši do 2,5 mld. € se poté plánují použít pro podniky: dálniční HAC a ARZ a silnice I. třídy HC.

http://www.ncs.hr/hr/maric_dogovara_ref ... /12911/7_2
http://www.ncs.hr/hr/refinanciranje_dug ... /12907/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


28.1.2018 11:21:12
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Chorvatský ministr financí řekl, že jeho prioritou je zajistit udržitelnost veřejných financí. Chorvatsko bylo dlouhé roky v recesii, s vysokou nezaměstnaností, státní podniky jsou bez reforem a drží většinu sektorů nad vodou za cenu zadlužování a mj. je zde vysoký státní dluh a specifikoval 3 problémy: zadluženost silničního sektoru (3 společnosti, z toho 2 dálniční a 1 silniční mají zadluženost 5,2 mld. €), kolaps zdravotnictví (ještě horší situace než třeba na Slovensku), slabá důchodová reforma a neudržitelnost celého systému, který již nyní musí neustále dotovat stát.

Politická vůle přinesla žádané systémové změny do fungování silničního sektoru: transformace a reorganizace podniků, zapojení Světové banky do tohoto procesu, plánovaný upgrade výběr mýta, snížení počtu zaměstnanců a hlavně refinancování stávajícího zadlužení. I. etapa přinesla 1,275 mld. € a II. etapa přinese 2,5 mld. €. Ministerstvo je v jednáních s domácími bankami zdá se hodně úspěšné: na chorvatském trhu je vysoká likvidita a stabilizovat silniční podniky je důležitým krokem pro další výstavbu. Navíc nejsou již po-krizové roky a na stávajících úrocích Chorvatsko hodně prodělává. II. etapa přinese pravděpodobně půjčku ve výši 2,5 mld. € s úrokem 2,5%, což by znamenalo roční úsporu ve výši 200 mil. HRK. Tato etapa se má dokončit v 1.Q 2018. Délka má být 12 let. To znamená, že to vytváří dobrou pozici do nejbližších let: podniky mají meziročně více peněz (větší provoz a letní turistická sazba navíc) na odchodné se souvisejícím propouštěním a dost peněz na přípravu upgradu výběr mýta, které navíc hodně zdržuje a zpomaluje provoz a je již i důvodem, pro který část řidičů po dálnicích nejezdí. Díky úsporám z placení úroků bude možno v dalším eurofondovém období řešit i další výstavbu nových úseků dálnic. Nyní nemají podniky ani dostatek peněz pro rozšíření A1 mezi Zagrebem a Karlovacem, uvázla i další výstavba obchvatů třeba v rámci Makarske a dalších center cestovního ruchu, které leží přímo podél hlavních silnic. A samozřejmě, 100% vlastníkem je stát, takže stát tíží tato dluhová situace těchto podniků.

Jako bonus pro Chorvatsko pro tuto II. etapu půjček pro silniční sektor je, že v období mezi 23.2. a 23.3. vydají 2 ratingové agentury aktuální zprávy o stavu Chorvatska (Moody’s a Standard&Poor), takže to bude další + pro ekonomiku.

Po těchto 2 etapách bude vyřešeno zadlužení HAC, ARZ a HC. Úvěry, kterými se v letech 2008 - 2016 překlenovalo období splátek předchozích úvěrů (krátkodobé půjčky na pár let s úrokem i 8%, ale z roka na rok ve vyšších sumách až po 200-250 mil. € a bylo to již neudržitelné). Chorvatsko tak zrefinancuje 3,775 mld. € problematických úvěrů. Zůstanou prakticky výhodné úvěry od EIB a EBOR.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/maricev_plan_za_ot ... /12942/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


9.2.2018 15:18:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Vývoj zadlužení 3 silničních podniků, HAC (Hrvatske Autoceste), ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb) a HC (Hrvatske Ceste, silnice I. třídy) a stav prováděných reforem :arrow:

*stávající zadlužení činí 4,98 mld. € (pokles z 5,2 mld. €)
- HAC má na tom podíl 2,93 mld. €
- ARZ pak 808 mil. €
- HC celkem 1,24 mld. €

*celkem se prostřednictvím posledních reforem (v obchodních vztazích) a finanční restrukturalizace zadlužení snižují úroky, provozní náklady a zvyšují příjmy
*vláda řeší 16 půjček do 1-2 velikých úvěrů

HAC se má stát finančně stabilním a ziskovým podnikem. Úvěry se splatí do roku 2030, v horším případě do roku 2034, protože ještě se všechny půjčky nepovedlo upravit. Když se tak stane, tak se část podniků odprodá místním penzijním fondům a vláda tak získá další prostředky pro nové investice s tím, že bude i nadále udržitelnost chodu silničního sektoru. Do nových investicí se začne více peněz směrovat z fondů, zapojí se PPP model a státní rozpočet napřímo, tedy to nebude jen z úvěrů jako tomu bylo za dekády do minulosti. Stávající příjmy se nesníží, dodatečné letní sazby na mýtě nebo odvody z prodeje PHM zůstanou v platnosti i v dalších letech.

Chorvatsko postavilo dálnice na dekády dopředu, staví a obnovuje silnice a rozvíjí i rychlostní silnice tak v parametrech 2x2 jak i 2x1 po celé zemi.

Požadavek Světové banky dosáhnout za rok 2017 úspory ve výši 6% oproti roku 2016 jsou více než splněné: úspory jsou ve výši 15%. Stát se rozhodl propustit více zaměstnanců a našlo se dost peněz na odchodné i dobrá vůle pro dohodu s odbory.

Nový systém výběru mýta se zavede v roce 2021. To ještě více sníží provozní náklady, i když dočasně zvýší výdaje, ale zároveň odpadne dlouhé čekání a zájem o využití dálnic stoupne. Finanční experti analyzují zda se má zavést model na základě najetých km nebo časový model. Vzhledem na turistickou sezonu, ale i domácí rozvoj. Sezona se navíc stále více protahuje k začátku roku i do podzimu. Z hlediska finančních zisků se více zvažuje počet km. Elektronická nálepka typu Slovenska je sice zajímavým modelem, ale není ho možno zavést, protože na rozdíl od Slovenska HAC potřebuje více peněz pro splácení dluhů, kdy Slovensko je uváděné jako příklad, kde se dálnice přímo na dluh ve velikém nebudují.

Částečnou privatizaci ozdraveného podniku HAC navrhuje pak samotný zakladatel modelu rozvoje dálnic v Chorvatsku; Radimir Čačić, nyní starosta v oblasti Varaždinu.

Ministerstvo dopravy odhaduje, že provozní intenzity letos o 2% stoupnou. Za minulý rok se na mýtě vybralo 366 mil. €, tedy o 41 mil. € více oproti r. 2016. Letos se počítá se zavedením letní sazby od 15.6. a bude platit 3 měsíce.

podzim 2017 :arrow: 1. fáze refinancování dluhu HAC ve výši 673 mil. €
jaro 2018 :arrow: 2. fáze ve výši 1,141 mld. €

V roce 2019 se musí splatit 400 mil. € od Deutsche Bank, kde nedošlo k dohodě na záměnu půjčky od domácího konzorcia.

2022 :arrow: HAC bude na tom finančně mnohem lépe s novým výběrem mýta a uvažuje se o částečném odprodeji akcí domácím fondům

2030 :arrow: splacení stávajícího zadlužení

Vláda doposud spojila mnoho činností HAC (HAC-ONC včetně) a ARZ. Novým cílem je spojit HAC a ARZ. Oba podniky jsou v 100% vlastnictví státu, doteď se to nedalo udělat pro rozdílné úvěrové podmínky. Vláda uvažuje poté o odprodeji 20% akcií.

Celkový proces restrukturalizace silničního sektoru potrvá do roku 2022. Proces probíhá velmi dobře a již se blíží období, kdy bude státní silniční sektor finančně stabilní a nebude potřebovat již pomocnou ruku státu a nadnárodních finančních organizací.

Zdroje:
http://www.ncs.hr/hr/hrvatske_autoceste ... /13077/7_2
http://www.ncs.hr/hr/ukupni_dug_za_cest ... /13062/7_2
http://www.ncs.hr/hr/restrukturiranje_c ... /13061/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


2.4.2018 14:08:31
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10847
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
K tomu výše napsanému příspěvku ještě jeden detail:

Citace:
jaro 2018 :arrow: 2. fáze ve výši 1,141 mld. €


to se týkalo i dle napsaného v tom příspěvku jen samotné společnosti HAC, ale ve skutečnosti jde o 2. úvěr a to ve složení místních bank a to ve výši 1,8 mld. € :arrow:

*smlouva na úvěr je podepsaná koncem 03/2018
*roční úspory z úroků bude 50 mil. €
*ta částka se člení pro vícero firem:

HAC (Hrvatske AutoCeste) dostane již zmíněnou částku 1,141 mld. €.
HC (Hrvatske Ceste) dostane 467 mil. €.
ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb) dostane 202 mil. €.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=35414

Tento krok tak ukončil finanční restrukturalizaci ve státních silničních podnicích. Snižují se roční splátky z úroků, celkově se sníží objem úvěrů a splátky se prodlouží na delší dobu. Díky 2 velikým smlouvám a to této a: viewtopic.php?p=156222#p156222 .

Chorvatsko tedy dokázalo zajistit vyřešení zadlužení dálničně-silničních společností, které již bylo neudržitelné. Nové úvěry za velmi výhodné podmínky oproti kdysi zcela absurdním jsou v celkové výši 3,085 mld. €. Za to se nic nepostaví, ale tím se de facto vyřešila výstavba doposud.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
VINCI Essentiel
čtěte+hlasujte


14.4.2018 20:00:08
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 105 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz