Právě je 21.10.2017 7:43:42




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 97 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další
 Řešení dluhů dálničních společností 
Autor Zpráva
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic
Ústavní soud rozhodl: referendum týkající se zákazu procesu koncese státních dálnic je neústavní a to konkrétně otázka v něm. Celé odůvodnění je zde, po chorvatsky: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10569 , jinak řečeno: chorvatské státní silnice anebo dálnice jsou veřejný majetek a nespadá dle chorvatských zákonů pod ochranu státního zájmu. Zde je vysvětleno detailněji, proč rozhodl ÚS tak jak rozhodl: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10570 .

Vláda, konkrétně premiér Zoran Milanović oznámil, že se dne 16.4. rozhodlo, že se od procesu koncese odstoupí a bude se hledat jiná forma speněžení dálnic. Návrhy jsou prodej na burze (kupující: obyvatelstvo, důchodové fondy atd.), co snižuje výnos o 60%, ale zachovává 1/2 majetek v rukách státu přímo a 1/2 by se prodala a zůstala nepřímo "doma". Neřeší to podstatu problému, který zní: předluženost HAC/ARZ. Zároveň ale vláda říká, že pokud selže i tento výnos z prodeje, bude se hledat jiné řešení v souladě s rozhodnutím ÚS; tehdy se ještě verdikt neznal.

HAC nyní nestaví téměř nic; jde o minimum úseků a jejich výstavba se vleče dlouhé roky, de facto od roku 2010, kdy se HAC dostal do enormních finančních problémů. ARZ má stejné problémy. Bina Istra má skluz s dostavbou na plný profil, dohaduje se státem ohledně DPH, co má dopad od vstupu HR do EU. A koncesionář AZM upadá ekonomicky, ale o něm se nemluví. Stát má odpovědnost za HAC a ARZ.

Chorvatsko potřebuje na tyto 2 společnosti 4-5 mld. € na refinancování dluhu a splátky tak, aby stačilo pokrývat mýto náklady na dluhovou službu. Chorvatsko doposud nemá nic, začátkem léta 2014 mohlo mít 2,5 mld. € a část úvěrů již mohlo být řešeno mimo vládu. Tím by se vyřešil i problém s nedostatkem kapitálu na spolufinancování staveb přes EU fondy.

Ještě to doplním: Chorvatsko nemá moc na výběr při přesouvání peněz, protože třeba výběr z prodeje PHM (i ta daň stoupla), protože v problémech je i státní společnost pro správu a rozvoj silnic I. třídy a tam to ani o moc lepší nebude, protože je dost projektů, které se staví díky EU fondům a na to je nutno dát spolufinancování a jsou to citelné projekty ve všech regionech Chorvatska. Zároveň je v hospodářských problémech železnice a to jak tratě, tak osobní doprava. V letecké dopravě se Chorvatsko snaží prodávat a pronajímat letiště, námořní doprava získala za poslední roky cca. 1 mld. € na rozvoj, ale stejně tak další projekty tady čekají na realizaci. Nemůže se jít všechno na záchranu HAC/ARZ a to i proto, že samotné hospodaření Chorvatska není nejlepší. Rozvoj dálnic činí asi 18% problémů státního dluhu; ten je vysoký ještě z čas války 1990-1995.

Chorvatsko nemá již ani moc co reálně privatizovat; co se dalo je prodané. A cokolvek další by značilo propouštění a to je již řadu let politicky neprůchodné.

Nepadlo definitivní ANO ani NE ze strany vlády, zda se bude anebo nebude postupovat v koncesním procesu nadále. Ponechávám téma k dispozici dle vývoje.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.4.2015 13:18:49
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 3185
Bydliště: Kladno
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic
Už je moc blízko do voleb, prý to odpískali, jen nevím, zda je to už oficiální :-)

_________________
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!


22.4.2015 15:15:42
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic
Tak jim (vládě) se od začátku nepozdávalo, že dostanou "jenom" 3 mld. € jako maximum a pokud by chtěli 5 mld. €, tak by to nebyla koncese na 30, ale na 50 let. A to bylo neprůchodné z politického hlediska a Chorvaté toho zas až tak moc nemají a jejich nacionální hrdost je spojila v boji proti koncesím a ať se vláda postará jinak, když se stará i v jiném. A jak šel čas, tak klesala i možnost za více peněz, těch 2,5 mld. € bylo maximum, a proto se v tom ani více neudělalo. Teď je před volbama, a proto teď i premiér řekl, že se najde jiná varianta.

Pointa ale je, že HAC nestaví další úseky. Třeba dálnice do Dubrovniku se jen připravuje a bude tomu tak 3 roky. A maximálně se postaví projekt mostu Pelješac, kde je ochotna EU přispět. Mít obojí nepůjde, z ekonomického hlediska. Ale i taková A7 od Rijeky na jih uvázne asi na delší čas a nový okruh Záhřebu rovněž. Budou rádi, když zvládnou rozšířit po Karlovac na 2x3 a dobudovat rozestavěné. Ono, nedá se souvstavně stavět jejich tempem. Jen to nikdo neumí říct nahlas. Plus korupce a mnoho kauz z HAC, ale to je na delší debatu.

V roce 2009 byl dluh ještě takový, že opravdu asi 3/4 tvořila samotní výstavba, nyní po letech nečnnosti a refinancování tvoří stavební část možná tak 1/2 a zbytek jsou nabalující se úroky. A již v roce 2009 se mohlo leccos provést, ale i to bylo před volbama. Takhle utečou 2 volební období a dluhy se znásobí.

A to situace v ARZ je ještě kritičtější, ale o to více se vytváří HAC ONC a tam se zgrupuje mýto z obou firem a o burzovním prodeji se taky mluví o HAC ONC, nikoliv o HAC/ARZ.

Chorvatská vláda v tom sama nemá jasno. Nyní po letech těchto špatných kroků je to ještě horší v tom, že 0,5 mil. lidí dalo najevo v petici za vypsání referenda, že si nepřeje tuto cestu. :arrow: To snad vytvoří tlak na ekonomické reformy v zemi, protože Chorvatsko dokáže najít těch několik miliard, pokud bude chtít. To referendum je protiústavní, ale ten názor lidí je teď jasnější, než kdy předtím. :arrow: Přitom Chorvaté nemají problém akceptovat koncesionáře jako je Bina Istra, protože vědí, že bez něj by ta Istrie těch 141 km dálnice nikdy tak rychle neměla. Ale i na to poukazovala veřejnost, že Bina Istra to zvládá a refinancuje a proč tedy ne ten HAC taky tak efektivně. A proč se některé úseky prodražují o 50% oproti stejným jen postavěným o 5 let dříve? Že tam 1x WC stálo 12x tolik jako jinde a podobně. A top manažment byl uplácen atd.

Po Split se ta dálnice A1 a další stavěli v pořádku. Pak si "národ" zvykl na to, že dálnice jsou vše a politici si na tom udělali biznis a je jedno, které hlavní strany. Nikomu nevadilo, že se stavělo 2x až 4x dráže, hlavně že se stavělo. Již v letech 2007-2008 se poukazovalo na to, že mýto nebude postačovat, ale až s krizí v roce 2009 se to řeklo nahlas. Ale nic kromě toho se neudělalo.

Ta koncese by nepřinesla novou výstavbu, ale odbřeměnila by vládu s neúnosním zadlužením a za cca. 3 roky by vláda mohla rozjet novou výstavbu s čerpáním EU fondů a levněji pod dohledem zahraničních operátorů. Možná i to někomu lezlo někam ...

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.4.2015 19:42:10
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic
Vláda tedy prodá HAC/ARZ formou burzy, protože je na mizině a jiné řešení není. Část akcí a tedy 7% chce převést na Fond veteránů, čímž si chce vylepšit mínění u veřejnosti, podíl pro prodej se i nadále pohybuje kolem 50%, tudíž stát bude mít kolem 40%. To jsou další záměry.

Více po chorvatsky: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10652 , http://www.ncs.hr/view.asp?v=10649

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


16.5.2015 18:54:58
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatská vláda zachraňuje HAC megazadlužením :arrow:

Vláda rozhodla a schválila přijetí 2 úvěrů pro HAC v součtu 250 mil. €. Jeden ve výšce 100 mil. € a druhý ve výšce 150 mil. €. Oba úvěry mohou být použité pouze na řešení předcházejících úvěrů, které již HAC nemá z čeho splácet. Jde o rekordní jednorázovou úvěrovou částku a chronologicky se to neustále stupňuje. Chorvatská vláda vydala zároveň na oba úvěry další státní záruky, protože HAC již je dávno předlužen. Tyto úvěry tak budou mít neblahé následky na státní dluh a finanční krize hlavní státní dálniční společnosti eskaluje. Úrokové sazby se pohybují kolem 4,2% a úvěry mají splatnost 7 let.

Zdroj a další informace: http://mppi.hr/default.aspx?id=19703

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


22.5.2015 20:52:25
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic
Jak se blíží volby, tak je nepravděpodobné, že se naplní některá varianta jak finančně řešit problémy HAC/ARZ, kromě dalšího státního zadlužování (úvěry brané HAC jsou kryté státní zárukou). Relevantní hlavní strany se ale nijak přesně nechtějí vyjádřit ohledně dalšího fungování těchto dálničních společností a již je zde iniciativa "Referendum za referendum", jinak řečeno lépe se sestaví otázky tak, aby se mohlo uskutečnit referendum, které pokud bude platné , tak by povolilo vypsání referenda ohledně koncesí, ve kterém ÚS rozhodl, že se nemůže vypsat pro nesprávně položené otázky a nedá se to již opakovat do nějaké doby. I když to potrvá zas další čas, protože bude nutností sehnat petice a další věci, je to jasný signál pro všechny politiky, že národ si nepřeje jakýkoliv odprodej dálnic do soukromých rukou.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


3.6.2015 17:27:03
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ
Upravil jsem názov tématu, včetně vysvětlení v 1. příspěvku. :idea:

Nyní další informace. :arrow:

Celkový dluh HAC/ARZ přesáhl již 4 mld. €. Vláda se svým nástupem učinila transformaci výběrčích míst "cestarina" a vytvořila z nich novou společnost HAC-ONC. To byl více účtovní tah jak nějaké řešení. Plánem koncese bylo pak převádět dálniční společnosti jako celek, respektivě danou dálniční síť. K procesu nedošlo pro obrovskou národní nevůli. Vláda došla s novým projektem odprodat přes burzu cca. polovinu akcií oné společnosti HAC-ONC. Očekává za to výnos 1,5 mld. €. Vládní finanční institut zároveň odkazuje, že již není možnost refinancovat celý dluh, protože i tento proces by se přenesl do státní pomoci a ta je v EU zakázána. A refinancování bez státních záruk není možné, protože dluh i kdyby se rozkládal na dluhší období se splatností, tak se nevyplácí pro věřitele a státní záruka je bohužel státní pomoc.

Příjmy z mýta postačují na provoz HAC/ARZ, na údržbu a základní materiál (50% jde na mzdy) a na úroky, nikoliv ovšem na samotní půjčky.

Zdroj: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10749


Dále, vláda specifikovala, že prodej se nebude týkat 51% HAC-ONC, ale 60%. Jinak řečeno, přes burzu se odprodá 60% mýtnic na síti HAC/ARZ. To jsou všechny dálnice mimo Istrijského Y a dálnice A2 Záhřeb - Macelj. S tím, že infrastruktura, tedy samotná síť dálnic zůstane v rukou státu přes společnosti HAC/ARZ, které zůstávají.

Celkové návrhy pro sloučení ARZ a HAC, respektivě včlenění ARZ do HAC komplikují zvláštní půjčky určené pro ARZ.

HAC ONC bude mít roční příjmy 160 mil. €, ze kterých zaplatí 33 mil. € daň. To je další zdroj pro chorvatský stát na další období.

Bohužel, řešení přes burzu nijak neřeší základní problém :arrow: dluh klesne, ale teprve na přijatelnou úroveň, která bude moct být řešena dalšími nástroji vládou, ale kde vzít zdroje na další výstavbu :?:

Současná chorvatská vláda odmítá akceptovat, že dálnice jako taková si na sebe nemůže sama vydělat na většině území. Až nyní po 10 letech provozu se teprve rozvíjí menší technologické parky kolem dálnice ve Splitu. Mnoho profesorů z řad stavebnických vzdělávacích institutů varovalo, že trasovat dálnici A1 tak jak je nyní vedená byla chyba, protože si na sebe dálnice vydělává jenom 5 měsíců v roce. A přitom to nijak nevyřešilo přetíženou Jadranskou Magistrálu, na které je naopak nutnost investovat stovky mil. € na zkapacitňování komunikací. Kromě toho se musejí budovat komplikované napajecí systémy a jen dostavba napojení Splitu na A1 trvala neúměrně dlouho. Chorvatsko samotné s obyvatelstvem, které činí něco přes 4 mil. lidí s nezaměstnaností kolem 15% a s velikými oblastemi, kde téměř nikdo nežije nedokáže vybudovat vlastními prostředky síť dálnic, která by si na sebe měla dokázat vydělat. Koncesní model by nevyřešil nic z dlouhodobého hlediska, protože ačkoliv by se dluh téměř smazal, vláda by došla o 100% příjmů, respektivě zůstala by jenom daň z hospodaření. Dále vzdělané kapacity upozorňují, že dálnice v roce 2008 tvořili jen kolem 5% dluhu země a velmi špatným přístupem nabírání dalších úvěrů i přes krizové období se dostal dluh nyní na 10% HDP a v takové situaci je nemožné vyřešit jakýmkoli odprodejem kompletně celý dluh. Ale i kdyby :arrow: žádný model neřeší další výstavbu.

I proto je velmi pozorně sledován i záměr vlády prodat 60% HAC-ONC přes burzu. To přináší jenom 2 istoty: ta první je, že akcie koupí obyvatelstvo a možná národní důchodové fondy a ta druhá, že infrastruktura a 40% podíl v mýtnicích zůstane státními. Vyřeší to ale jen to, že společnosti nebudou předlužené, ale zadlužené bez dalších možností seriózního rozvoje. Vláda již vyčerpala všechny nástroje: zvedla se daň z PHM a né jednou, opakovaně během uplunylých let a změnil se koeficient přerozdělení, část jde do HC (Hrvatske Ceste, protože tato společnost budovala všechny dálniční přivaděče, nadjezdy, podjezdy a stojí za masivními opravami a výstavby obchvatů na silnicích I. třídy a nemá příjmy z mýta a je rovněž na pokraji bankrotu, jenom se o tom moc nemluví, protože vláda tam pumpuje peníze). Vláda provedla změny při vedení HAC/ARZ, ale žádné šetření nezměnilo praktiky, posledně se provalil skandál kolem zímní údržby v HAC-ONC. Vláda snížila počty pracovníků na mýtnících a posilnila elektronický systém ENC, ale ani to neodstranilo další nedostatky a navíc v letní sezóně 2014 pro nízký počet pracovníků byl během špiček v kolapsu platící bod na úseku Sv. Ilija, spojnice z A1 na Jadran. Několik víkendů se tam čekalo 1,5-2h na zaplacení a to jen proto, že tam byly jenom 2 pracovníci, kteří řešili obzlužnost nových automatů. To by se ostatně letos opakovat nemělo. Na odstupném pro zaměstnance ale vláda zas musela nalézt další zdroje, takže za celé roky se neudělalo nic, zadluženost stoupá.

Zdroje: http://www.ncs.hr/view.asp?v=10748 a http://mppi.hr/default.aspx?id=20770

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.6.2015 9:44:35
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek 
Chorvatsko má státní dluh již na úrovni 87,7% HDP. :arrow:

*dluh činí celkem 288,5 mld. HRK (stav ke konci 1.Q.2015)
*země patří mezi 8 nejzadluženějších států EU
*Chorvatsko zároveň patří do 3 zemí s nejrychlejším nárůstem (po Belgii a Itálii)
*do konce roku 2015 dluh stoupne na 90% HDP
*cca. 10% podíl na dluhu tvoří zadlužení státních dálničních společností, po započtení všech dopravních firem je to téměř 15% podíl (správce státních silnic, železniční společností, námorní společnosti)
*při řízení dluhu ekonomové očekávají zhoršení stávající situace, protože země stárne, trápí jí dlouhodobě vyšší nezaměstnanost a nedělají se strukturální reformy, nedělá se privatizace, ale naopak se do státních podniků pumpuje různá pomoc
*velikým problémem je i zátěž státního aparátu, jenom na platy všech, co jsou závislý na státním rozpočtu jde 21 mld. HRK ročně
*deficit státního rozpočtu roste, nedaří se ho snížit na požadovanou úroveň, státní dluh roste a státní bankrot je v dohledu, ekonomové upozorňují na problémy již 9 let a situace se za celé období ještě prohloubila z nečinnosti politiků se propadla i ekonomika

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


24.7.2015 9:40:21
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ
Chorvatská vláda opětovně zasedala a schválila další úvěr pro státní HAC a to ve výšce 100 mil. €. Je to nevyhnutní krok pro naplnění schopnosti zvládat úvěry HAC pro letošní rok v hodnotě 350 mil. €. Úvěr poskytují banky Deutsche Bank AG a London Branch s úrokovou sazbou 5,2%. Za úvěr ručí chorvatský stát.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


10.9.2015 19:42:54
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatská vláda znovu řešila alarmující finanční situaci ve společnosti HAC. Pro rok 2016 čeká HAC nalézt na úroky a úvěry celkem 575 mil. € a to se nedá realizovat. Vláda nemůže podnik zachraňovat přímo, protože to nedovoluje EU a její pravidla. Podařilo se dohodonout na úvěru od EBRD a to konkrétně na PROJEKT RESTRUKTURALIZACE DLUHŮ HAC na rok 2016 s úvěrem v celkové hodnotě 200 mil. € se splatností na 15 let s odkladem 2 roky s úrokovou sazbou 1,027% ročně. Celou částku kryje státní záruka.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=25080

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


12.12.2015 18:57:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Velmi špatná informace pro další vládu, státní dálnice musí letos uhradit za staré půjčky celkem 581 mil. € :arrow:

*předešlá vláda zadlužovala dál za celé své funkční období, brala si další úvěry na další refinancování (nejvyšší vůbec v historii již řádově co úvěr to stovky mil. €), čímž ještě navýšila zadlužení a prodloužila splatnost
*předešlá vláda nedokázala legislativně obhájit koncesi dálničních společností, více zde: viewtopic.php?f=119&t=4602
*Chorvatsko samotné má vysoký státní dluh a vysoký deficit SR
*HAC musí v roce 2016 splatit 466 mil. € úvěrů a dalších 115 mil. € úroků
*HAC musí do konce dubna refinancovat zadlužení ve výšce 390 mil. €, protože nemá dostatek zdrojů na splácení dluhů; refinancování na poslední chvíli zajišťuje další úvěr a to z EBRD, ale další zdroje musí dohledat vláda a samotní podnik, nyní ale hrozí, že se to nestihne zrealizovat, protože postup získání a čerpání tohoto úvěru je dluhší, než z "normální" banky

Ministr dopravy Siniš Hajdš Dončič oznámil, že HAC zbankrotovat nemůže, ačkoliv mu to hrozí, tak pokud by nastal problém s novým úvěrem s EBRD, tak zakročí vláda a státnímu podniku pomůže, i kdyby to bylo porušení rozpočtové odpovědnosti a Chorvatsko by mělo problémy s Bruselem. Všechny půjčky mají doposud 100% záruku vlády. Na druhou stranu nebýt této záruku, tak HAC nemá peníze již více jak 5 let.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/enorman_dug_drzavn ... /11211/7_2

Jinak řečeno, Chorvaté si mohou říkat, jak jsou HAC a ARZ zlatá vejce, ale jak roky plynou, tak se kumulují další dluhy a nežijeme v jeskyních, ale v tržním hospodářství. Je to hezké, že výnosy z mýtného jsou rekordní a že ta síť stojí, ale nebylo to zadarmo a když v roce 2009 bylo zadlužení na HDP na dálnicích 5% HDP, nyní je to 11%, jak narůstají úvěry na refinancování a i na novou výstavbu, protože se sice staví méně, ale staví se neustále.

Před bankrotem stojí i HC, tedy správce státních silnic. A také se staví velkolepé díla, i když již za pomoci EU fondů, ale i tak ohromující 4-pruhové tahy od Trogiru až po Omiš včetně tunelu Omiš, tunel Sv. Ilija a rekonstrukce stovek km silnicsi vyžádala stovky mil, € a téměř vše jde neustále na dluh, který se stejně tak jen refinancuje dalšími půjčkami, ostatně tyto informace se zde dají nalézt. HC nehrozí koncesní postup, o to hůř pro stát, protože se na to budou muset nalézt vládní zdroje.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


7.1.2016 16:07:24
Profil Zobrazit autorovy stránky
 

Příspěvky: 833
Bydliště: v Trutnově, 53 km od nejbližší dálnice, 49 km od rozestavěné polské dálnice.
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
No s našimi dálničními známkami by tam zkrachovali už dávno :-) Ale stejně u nás budou lidé mrmlat, jak jsou dálniční známky v Česku drahé :-(

_________________
79 let výstavby dálnic na českém území 1938-2017


7.1.2016 21:55:18
Profil
 

Příspěvky: 3230
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
To jako, ze se u nas vybere z dalnicnich znamek malo. Ono to mozna vyjde skoro nastejno.


7.1.2016 22:38:28
Profil
 

Příspěvky: 833
Bydliště: v Trutnově, 53 km od nejbližší dálnice, 49 km od rozestavěné polské dálnice.
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Nemám tabulky, abych porovnal. Ale zdá se mi, že když tady dám 1500 Kč a mohu neomezeně brázdit naše dálnice po celý rok, ale v Chorvatsku jen za cestu do Ploče a zpátky zaplatím 2000 Kč, což je vzdálenost jako z Rozvadova do Bohumína a zpátky, je to pro českého řidiče ukrutný rozdíl a neměl by moc brblat :-) Zase je pravda, že Chorvati na mýtném vyberou hodně, ale jen v letní sezóně. V zimě je to dálnice duchů.

_________________
79 let výstavby dálnic na českém území 1938-2017


8.1.2016 10:54:48
Profil
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Ale ono to je v bankrotu řadu let, jenom tam stát do toho sype peníze. Nepřímo stát, protože přímo banky. Ale ručí za to stát. ;) Když refinancujete 7 let starší úvěry a celkový dluh vzrůstá a ručení je státem a splátky přesahují příjmy, tak to je bankrot. Technicky je to bankrot. O ostatním se nemá více smysl bavit, vše je vláknu. Já to píšu i nadále, aby bylo vidět, kam to spěje.

Výstavba A1 byla dobrá investice, ale 2. dlouhé tunelové roury nebyly efektivní pro výdělek. Další úseky od Splitu rovněž ne. Urychlená dostavba na A6 taky ne. A tak se dá pokračovat. Výstavba založená na hlavních pilířích: zdroje z privatizace a úvěry je fajn, ale ne 15 let. Krize způsobila výpadky na mýtném, které šlo na splátky. Místo navýšení vládních zdrojů se přesouval výnos z PHM, tím se ale ceny zvyšovali. Další státní výdaje nejsou možné pro celkový státní dluh, způsoben ještě pováleční dobou a výpadkem na HDP atd. Privatizace se neděje, poslední větší zdroje šli z balíků INA. Tak se tedy měla zastavit výstavba v roce 2007. A čekat anebo změnit model financování. Ale to se nestalo. Protože dálnice jsou tah na voliče. V Chorvatsku zcela jistě. A tak se stavělo dál, ale již čistě na úvěry, došla krize, nastal výpadek zdrojů a už to šlo. V roce 2012 to vrcholilo, vláda celkově již několikrát zachraňovala státní dálnice od bankrotu. Vše je ve vláknu. Poslední řešení byla koncese; výnos nedosahoval ani na dluhy. Ale to je ta realita, že ty společnosti mohou býtv horizontu 30 let ziskové, ale co z toho, když v tržním hospodářství za pravidel EU neumíte řešit situaci do 2022 bez dalšího zadlužování ? Koncese by přinesla 2,5-3 mld. €, tudíž asi 50-60% dluhů. Zbytek by muselo řešit Chorvatsko + neřešilo to další výstavbu. Ale nakonec se tento model ani neuskutečnil a výsledkem jsou jen další dluhy. Úvěry, které jdou na splátku úvěrů. A úvěry, ze kterých se staví další úseky, třeba koridor Vc jde téměř celý na dluh. A od Osijeku na Maďarsko již jen v 1/2 profilu. Lepší to nebude, než se najde další cesta. Jsem zvědav, která to bude. Na další desetiletku moc dálnic ale nebude. Není z čeho. A řešení bude bolet.

Hlavním argumentem, proč koncesi neprovést bylo, že si HAC a ARZ poradí a že stát si bude půjčovat levně. To je hezké, ale při situaci, v jaké Chorvatsko jako stát je si nepůjčí žádné miliardy, restrukturalizovat ve velkém nedokáže a vše je odkázané jen na silné turistická období. Je fakt, že koncese neřešila novou výstavbu, je ale otázní jestli 1250 km nepostačuje na další období. Chorvatům ne, sepsali referendum, byla tam hroza ústavních procesů, vláda to pozastavila. Pak se řešil odprodej důchodovým fondům, ale stále to nějak nedopadlo.

Chorvatů je málo, po drahých dálnicích denně nejezdí. A proč taky když mimo léto jdou paralelně kvalitní tahy a zadarmo? Bohužel i to je realita. Dnes se dělají nanovo nové propočty zda by dálniční nálepka nevyšla lépe, pozvedne se provoz místních ale klesne výnos na turistech.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


9.1.2016 0:36:50
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ
na margo zde napsaného reagují odborníci v zemi (ekonomové a znalci silničních organizací) a z jejich reakcí plyne jednoznační závěr: spojovat zavedení dálničních nálepek s vyřešením zadlužení není možno provést

http://www.ncs.hr/hr/istina_o_hrvatskim ... /11304/7_2 :arrow: zde se uvádí, že letos je nutno ještě splatit 500 mil. € a celkem do roku 2019 i s letošním rokem se jedná o částku 2,7 mld. € a nejhorší to bude teprve v roce 2019, kdy částka dosahuje více jak 750 mil. € ... dále se zde jasně píše, že to co si dává ministr jako prioritu bude jen těžko realizovatelné; Světová banka by musela poskytnout úvěry za miliardy € se splatností alespoň 20 let ... nyní se dokonce možnosti pro splácení jeví jako další prodražená řešení: za 200 mil. € nového úvěru vrací Chorvatsko téměř 50 mil. € navíc, takže se současné dluhy jen navyšují a posouvá se problém do dalších let a co je zásadní: Bruselu dochází trpělivost a odmítá schvalovat nové státní záruky za chorvatské dálniční společnosti, než vláda představí jasnou možnost, jak splatit miliardy € již nyní

jen zdůrazním, že spolek NCS je rázně proti koncesím, ale poukazuje na další špatné způsoby řešení zadluženosti dálničních firem

http://www.ncs.hr/hr/zacarani_krug_skup ... /11302/7_2 :arrow: zde je přesně rozepsané, kdy a kolik peněz mají HAC a ARZ splácet jen v letošním roku a mechanizmus nového vedení ministra je označen za další bludní kruh, protože neřeší již letošní rok vůbec nijak, jen stejně jako předchozí kabinet ... úvěry na splácení úvěrů

http://www.ncs.hr/hr/vinjete_nam_nece_p ... /11301/7_2 :arrow: tento článek opisuje přesnou splatnost závazků jak HAC tak i ARZ již po započtení řešení z posledních let (nové úvěry) a mluví jasnou řečí: na úvěry a úroky je nutno nalézt přes 4 miliardy € do roku 2019 (HAC a ARZ dohromady, půjčky i s úroky); v porovnání s příjmy HAC a ARZ by nesměla mít žádná žádné výdaje a i tak by musela zvýšit svůj zisk o 200%, aby tohle dokázali splácet, takže žádné dálniční nálepky nepřinesou zázrak, jednání se Světovou bankou nebudou trvat půlroku a vláda dalšími půjčkami jen navyšuje celkové dluhy obou společností ... pokud vláda nechce koncesní způsob a ani odprodej na domácím trhu (důchodovým fondům a občanům země), tak bude muset přistoupit k ještě nepopulárnějším opatřením: zdražit již tak drahé PHM, ze kterých se financují dálnice a silnice, ekonomický model se zdražením PHM o 0,5 HRK na 1 litr by se dosáhlo na příjmech další 1,35 mld. HRK, dále se dá provést zdražení registraci vozidel, co je další zdroj pro dálnice a silnice, při 40.000 vozidlech ročně se dá získat dodatečných 100 mil. HRK, takže vláda dokáže získat 1,5 mld. HRK navíc ... ovšem tato opatření přinášejí zdražování do země v oblasti silniční dopravy a je to jen dodatečný zdroj do 200 mil. €, nikoliv dalších 400 mil. €, které je nutno ročně 4 roky za sebou dodatečně hledat

Spolek NCS není nadšen novým postupem vlády v oblasti řešení zadluženosti HAC a ARZ. Dluh se od roku 2009 téměř o 100% zvedl, vláda je nucena hledat již úvěry s částkami nad 400 mil. € ročně, klesá možný výnos z prodeje části společností a všechna opatření ve formě racionalizace nákladů přinášejí miliony a ne stovky mil. €, historicky nejvyšší příjmy z mýta přináši navíc desítky a ne stovky mil. €. Technicky jsou HAC a ARZ již řadu let v bankrotu. Předlužené a bez většího rozvoje.

Univerzitní kapacity v oblasti silniční výstavby, které rovněž tvrdě kritizují plán pro koncesní model varují i před faktem, že Brusel dokáže Chorvatsko trestat. Do roku 2020 směruje na dopravní investice z EU téměř 1,5 mld. €a Chorvatsko by mohlo o tyto zdroje přijít a jsou to již nyní téměř hlavní zdroje pro další výstavbu a tudíž rozvoj země. HAC a ARZ dokáží samotné splácet 200 mil. €, nikoliv 750 mil. €. Ještě z roku 2009 se jevilo jako největším problémem období 2014-2016, ale neřešením situace je kritické období 2016-2019 a současným dalším zadlužováním se toto období posune dál a vláda přitom toto nezohledňuje. Světová banka by musela reálně půjčit Chorvatsku minimálně 4 mld. USD se splatností 20 let s minimální úrokovou sazbou ve veřejném zájmu. A nad tím, že to udělá visí veliký otazník. Koncesní model počítal s 30 lety za 3,5 mld. €, reální zájem dosáhl o 1 mld. € méně. Koncesní model nová vláda odmítá pro odpor obyvatelstva. Ale reální model řešení zadluženosti HAC a ARZ ani nová vláda nepřinesla.

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


14.2.2016 10:05:13
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko v šoku. Od slibů k nástupu vlády nyní ta ohlašuje další postup ohledně dálniční politiky v HAC a ARZ.

Nový ministr dopravy Oleg Butković ohlásil, že Světová Banka může půjčit na refinancování HAC až 1,2 mld. € za předpokladu, že vláda se zaměří na restrukturalizaci HAC (HAC-ONC; údržba a výběr mýta). Vzhledem k faktu, že problémové dluhy tvoří 4,3 mld. €, tak zbývá řešit 3,1 mld. €. Ministr dopravy tak nepřímo naznačil, že model koncese anebo odprodeje na domácí burze bude nevyhnutní. Dále ministr řekl, že zavedením dálničních nálepek se zníží provoz mýtného systému; o práci dojde asi 1.000 lidí. Zavedení známek je možno realizovat do konce roku, ale ještě v roku 2017 by fungovali oba systémy zpoplatnění.

Dále ministr dopravy naznačuje možná další řešení pokud by vláda chtěla zachovat držení ve státních rukou, tak by musela zajistit kromě snížení výdajů i navýšení příjmů, aby se zastavilo další zadlužování na řešení starších dluhů, protože Světová banka si dává jako podmínku pro uvolnění úvěru právě zastavení dalšího zadlužování. Předešlá vláda přesunula 0,4HRK z každého 1l benzínu z financování HAC na státní silnice I. třídy a na železnice. Tyto zdroje nyní HAC chybí. Problémem ale je, že státní železnice a Hrvatske Ceste jsou stejně v problémech a tak dalším nejrychlejším řešením je zdražení pohonních hmot.

Světová banka prozatím ani neuvažuje o vyšším úvěru pro HAC. Vláda přitom očekávala 2,5x tolik.

Vláda nemá mnoho času na přemýšlení, protože HAC a ARZ musí měsíčně a čtvročně splácet jednou tolik, než co samotné podniky zvládají, čas běží a ze současných splátek chybí do konce roku zajistit další stovky mil. €.

Tak se zdá, že HAC a ARZ nebudou dlouho ve státních rukou. Anebo se bude zdražovat, aby HAC dostal další zdroj příjmů. Uvidíme, co čas znovu přinese.

Zdroje: http://www.ncs.hr/hr/privatnici_ce_odrz ... /11312/7_2 , http://www.ncs.hr/hr/mirovinci_dogovara ... /11315/7_2


Vláda obstarala 44 vlaků za 1,6 mld. HRK: http://mppi.hr/default.aspx?id=27122 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


17.2.2016 11:49:07
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ
Vláda naznačila, že by na oddlužení HAC a ARZ použila 1-2 mld. € z důchodových fondů. Část dluhu by odepsala (1 mld. €) a část by byla forma nového dluhu (do 1 mld. €). Lidé by tak vlastnili jako kdyby akcie HAC/ARZ. Ekonomové varují, že výnos z II. pilíře by nižší než je nyní (přes dluhopisy a místní firmy). Lidé si povinně spoří 5% své hrubé mzdy na II. důchodový pilíř. Důchodové fondy dobrovolně do dálničních společností investovat nechtějí; stát má možnosti jak je k tomu přinutit.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/vlada_prikuplja_no ... /11333/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


26.2.2016 13:55:29
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Z 18.500 km župních a lokálních silnic více jak 50% nevidělo obnovu povrchu celých 40 let. Na jejich údržbu mj. směruje jen 60% peněz, které si údržba žádá. I to je důsledek nejdříve masivní výstavby dálnic, dále masivní obnovy silnic I. třídy a nyní pokračující obnova silnic I. třídy a oddlužování dálničních společností a tedy přesměrování zdrojů na tyto účely jakožto různé daně a poplatky.

Stav je katastrofální, vlády i ta předchozí i současná musejí již dotovat župy na provozní náklady pro údržbu silnic.

Tolik jen krátká informace z ministerstva dopravy bez bližší specifikace, co se s tím bude dělat. Ministr dopravy pouze dodal, že tyto silnice tvoří 70% hlavních silnic v zemi (+dálnice a silnice I. třídy spadají pod pojem hlavních silnic).

Na to, aby se stav zlepšil je nutno vynaložit o cca. 800 mil. HRK více peněz.

Ministerstvo dopravy dále přineslo výsledek auditu, že na každých 100 HRK vybraných na mýtném se náklady podílejí 50 HRK. :shock:

Ministr dopravy dále informoval, že celý systém rozčlenění sítě mezi stát a členění silniční údržby a župy a jejich členění a nedostatek zdrojů a neustále přesuny zdrojů (spotřební daně, daně z PHM, poplatky za technicky stav vozidel atd.) způsobují pro běžné cestování z roka na rok horší podmínky. Mýtní systém je drahý, forma odčlenění výběru z HAC (vytvoření HAC-ONC) nepřineslo žádané úspory.

Premiér informoval v této souvislosti, že Chorvatsko má již veřejný dluh na úrovni 87% HDP, deficit SR je na úrovni 3%, HAC a ARZ mají dluhy přes 4,5 mld. € a blíží se k 5 mld. € a ještě letos bude nutno dofinancovat 470 mil. € na splátkách a tyto peníze vláda nemá k dispozici s tím, že nebude snadné změnit rozdělení koláče, protože by se zhroutil podnik HC, který se stará o silnice I. třídy a zároveň si je vláda vědoma stavu, že ostatní silnice nemají ani jen údržbu jakou mít mějí a na rekonstrukce nezbývá vůbec nic.

Premiér zároveň uveřejnil další audit, který přinesl čísla: privatizace HAC a ARZ přinese maximálně 3 mld. €. Privatizace penzijním fondem HAC-ONC tedy výběr mýta přinese 1,8 mld. € za poloviční podíl. Tato varianta ale zatěžuje stát na údržbě a nákladech na rekonstrukce. Ani jedna varianta neřeší celkové zadlužení HAC a ARZ a ani to neřeší další výstavbu, ale oba varianty řeší problémy enormního zadlužení a stát by dokázal pak vyřešit stávající úvěrové zatížení nejen v HAC a ARZ, ale i v dalších státních dopravních firmách. Bude nutno jednat se Světovou bankou, ale ta přináší pouhou možnost refinancování dluhů do výšky ani ne 1/3 zadlužení. Jakékoliv jiné možnosti stát nemá pro celkovou hospodářskou situaci.

Nová vláda hodlá pokračovat v investicích do železnic, ale i těmito projekty a projekty v silnicích je zatížen státní rozpočet, který musí každou volnou miliardu dávat na spolufinancování, protože Chorvatsko má již problémy i s tímto druhem plateb. :!:

Ministr avizoval, že technicky jsou HAC a ARZ v bankrotu již řadu let, de facto od propuknutí krize a nikdo to neřešil a nyní se to ani snadno řešit nedá. Ani při modelu koncese na 50 let žádná koncesionářská společnost nenabídla 5 mld. € jak se tvrdilo. Maximální částka byla 3,5 mld. €. Reální za ale mnohem kratší dobu je o miliardu nižší.

Vláda dále uvedla průzkum, že pokud se zreformuje výběr zpoplatnění dálnic, tak se ročně získá o min. 100 mil. HRK více. První roky se ale nezíská nic, protože se bude propouštět a kolektivní smlouvy nahrávají zaměstnancům, což je i důvod, proč předchozí vláda šla cestou vytvoření HAC-ONC.

Současný kabinet rovněž zveřejnil informaci, že většinu aktivit na výstavbě silnic I. třídy a na jejich obnově financují banky, i když evropské typu EIB a EBRD, pořád to jsou banky a ty úvěry bude nutno splácet.

Vláda pečlivě zvažuje i další zdražování PHM s cílem vyšších příjmů pro HAC/ARZ/HC. Vláda potřebuje okamžité finance již letos a v horizontu dalších nejbližších let další miliardy, protože pokud by HAC a ARZ nezískal jednou úvěry, tak za ně ručí stát a Chorvatsko zbankrotuje. A to by bylo dle premiéra mnohem horší jako to, že obyvatelstvo se vzdá vybudovaných dálnic v prospěch zahraničního kapitálu, protože to že by mohla být dálniční síť zisková a vydělávat si na sebe je zcela nereální za současných podmínek a ta hlavní je enormní dluh. Zadlužení se navýšilo o 100% během posledních let a veřejnost si má dle premiéra uvědomit, že jednání se Světovou bankou ohledně refinancování úvěrů jsou již poslední možností před mnohem vážnějšími možnostemi.

Premiér zároveň ujistil, že letošní a ani další zimní období nebudou župy pokrývat z jiných peněz než určených na silnice a že vláda bude pokračovat "v dotaci nafty na strojní park".

Zdroje:

http://www.ncs.hr/hr/vlada_prikuplja_no ... /11333/7_2
http://www.ncs.hr/hr/kako_spasiti_hrvat ... /11360/7_2
http://www.ncs.hr/hr/mirovinski_fondovi ... /11356/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


4.3.2016 19:37:06
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko získává od EBRD úvěr 660 mil. € a to na základě schůzky premiéra Oreskovića a německé kancelářky Merkelové. :arrow:

*úvěr směruje na letošní splátky HAC a ARZ
*úročení je 2%

Evropská komise bude mít jedno oko zavřené, aby to nebyla nepřípustní státní pomoc, protože tak je tento úvěr hodnocen. Letošní rok jsou tedy HAC a ARZ slušně řečeno za vodou. HAC musí letos splatit 590 mil. € bez úroků a ARZ dalších 93 mil. € rovněž bez úroků.

Ve hře je i restrukturalizační úvěr od Světové banky v hodnotě 1,2 mld. €. Vláda ale ještě nemá zcela jasno, jak bude celkově řešit problémy enormních dluhů dálničních společností.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/ebrd_daje_660_mili ... /11367/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


6.3.2016 14:38:45
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ
Zástupci Světové banky jsou tento týden v Chorvatsku. Jednají o možnostech poskytnout půjčku na refinancování dluhů HAC/ARZ v celkové výši 1,2 mld. €. Jednání budou tvrdá, protože SB požaduje rozsáhlé reformy ve financování dluhové služby v těchto společnostech včetně refinancování a restrukturalizace společností. Jednání se účastní vedení HAC/ARZ a ministři dopravy a financí. Více informací: http://www.ncs.hr/hr/izaslanstvo_svjets ... /11397/7_2 .

Na záchraně HAC/ARZ se bude podílet i EBRD: viewtopic.php?p=125766#p125766 . :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


15.3.2016 17:51:38
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Chorvatsko všeobecně
HAC získává od EBRD úvěr 250 mil. €, z toho 200 mil. € na refinancování stávajícího dluhu a 50 mil. € na restrukturalizaci podniku ke zvýšení prosperity k dalším cílům v rámci řešení HAC. EBRD oceňuje 20-leté investice do silniční výstavby v zemi. Více zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=28182 .

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


31.3.2016 9:42:52
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Situace je tak závažná, že chorvatská vláda vyjednává ve Washingtonu se Světovou Bankou napřímo. Chorvatsko žádá půjčku 1,2 mld. € pro HAC a dalších 0,6 mld. € pro Hrvatske Ceste (silnice I. třídy) a Hrvatske Železnice. Úvěry pro rok 2016 tedy dosahují částku 1,8 mld. € pro záchranu státních dopravních infrastrukturních podniků. Světová banka i nadále podmíňuje úvěr pro HAC další restrukturalizací. Na tu získává Chorvatsko úvěr od EBRD jak jsem již výše napsal. Chorvatsko je nucené brát si tyto úvěry a vyjednávat o nich (o úvěr z EBRD se zasadila rovněž vláda přímým vycestováním do Německa, kde se jednalo se Merkelovou), protože další komerční úvěry způsobují již jen navyšování úroků, které není z čeho již i tak vyplácet. EBRD sice informovala o 660 mil. €, ale 100% jde "jen" 200 mil. €. Letos musí jen HAC nalézt na úvěry 700 mil. € a tedy ještě 500 mil. € zbývá ... celkem se v letech 2016-2020 musí nalézt až 2,7 mld. € a to jenom u společnosti HAC. V roce 2019 bude nutností nalézt nejvyšší částku a to až téměř 800 mil. €. Úvěry jsou splatné až do roku 2039. Pokud se k tomu započítá ještě společnost ARZ, tak i ta musí letos vrátit až 97 mil. € a až na 70 mil. € na to potřebuje další půjčku.

Více informací: http://www.ncs.hr/hr/ministri_dogovaraj ... /11488/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


21.4.2016 23:15:07
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Ministr dopravy s kolégiem odborníků prosazují udržení HAC ve vlastnictví státu. Podnik se bude příští rok razantněji restrukturalizovat, přičemž na tento účel má HAC zazmluvněné zdroje z EBRD. Vláda jedná se Světovou Bankou ohledně změny struktury dluhů, aby se zastavil kolotoč zadlužování a bude nevyhnutní provést další změnu ve vlastnictví možná způsobem částečného odprodeje penzijním fondům. Ministr nevylučuje ani zrušení HAC-ONC, vše je v rukou ekonomických expertů. HAC se zároveň dostal do seznamu 54 státních společností, které se budou oceňovat, což lépe pomůže k rozhodnutí kolik % by se mohlo na domácí burzu umístnit atd. Zároveň je nutností snížit náklady na provoz podniku, zvýšit jeho efektivitu. Tyto procesy se zahájí letos.

Ministr dopravy informoval, že kumulativní zadlužení HAC a ARZ dosahuje 5 mld. €. Na úvěry bylo vydáno cca. 80 státních záruk a byla chyba, že je těch úvěrů tolik a z tolika bank a zároveň, že se neustále zvyšují splátky a stále je to o tom, že další +4 roky jsou kritické. Takhle se dluhy zvyšují během 10 let o 100% a řešení není stále nikde.

Ministr prohlásil, že ani koncese neřeší stav, protože nejlepší nabídka přišla z Francie a ani na velmi dlouhá desetiletí to nedělalo více jak jsou dluhy a celkem 8,5 mld. HRK dluhů by zbývalo na státě, ovšem s tím by si stát snadno poradil. Takto se situace zhoršila ještě více. Dluh ze 4 mld. € vyšel na 5 mld. €. A zadlužují se i státní silnice a železnice.

Zdroj: http://www.ncs.hr/hr/vinjete_necemo_uve ... /11516/7_2

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


26.4.2016 14:32:20
Profil Zobrazit autorovy stránky
VIP

Příspěvky: 10100
Bydliště: EU
Příspěvek Re: Řešení dluhů dálničních společností
Na margo rozboru vývoje výstavby dálniční sítě po roce 1995 uvedu do této témy (do toho rozboru to psát nechci, protože jde o hypotézu a co by kdyby) ještě následujících pár řádků:

Původní dluhy za dálnice A1, A6 a několik dodatků k další výstavbě včetně dálnic A5 atd. se mohli udržet ke konci minulé dekády na úrovni 3-3,5 mld. €. Samozřejmě, že na výstavbu šlo mnohem více peněz, protože tohle byly úvěry (peníze šli z privatizace státních firem, hlavně INA, poté i státního rozpočtu, výnosy z mýta, daň z prodeje PHM atd.). Kdyby se od roku 2009 reálně zastavila výstavba a řešilo by se zadlužení státních dálnic HAC a ARZ, tak dnešním rokem byl dluh mnohem nižší a v pohodě zvladatelný. To se ale nestalo, výstavba pokračovala a dluhy se neřešili a nikomu to nevadilo až do předminulého roku, kdy potřeba nových půjček vysoce vzrostla nad 200 mil. € za rok a byla potřeba takových půjček ročně vícero. Soukromé banky ztrácejí ochotu a obzvláště po nedotáhnutí koncesního modelu.

Dnes je zadlužení o 100% vyšší a ochota soukromých bank téměř nulová i ve vztahu k hospodaření Chorvatska atd. i proto se vyjednává se Světovou bankou a EBRD o zvláštních půjčkách. Původně si Chorvaté mysleli, že zvládnou od EBRD 660 mil. € a od Světové banky další peníze a s tím budou refinancovat ty podniky, ale to se nestalo, protože jak EBRD tak Světová banka podmiňují půjčky jen za procesu restrukturalizace a vládního zapojení snížení zadluženosti podniků a pod pojmem vládního zapojení se nabízí pouze některá varianta z nepopulárních řešení.

Dálnice pomáhají rozvoji turizmu a nepochybně se s nimi oživil stavební trh, čímž se mohlo investovat do zničené země. Ale po další dekádě již dálnice nepomáhají; ani nemá po nich kdo jezdit, jsou drahé, prodražené a poškozují ekonomiku státu, protože ty dluhy jdou do celkového státního dluhu. Jsou to opravdu drahé dálnice. Dálnice po Ploče je zbytečný luxus. Stejně jak dálnice po Sisak (téměř, A11). A dalo by se pokračovat. Nezdá se to, ale jsou to zbytečné miliardy €. V situaci kdy všechny státy provádějí škrty ve všem to Chorvaté stále téměř nijak nedělají. Tovary se sice zdražují, ale vnitřní reformy na stát čekají.

Ta infrastruktura nemůže skrachovat. Technicky sice ten bankrot tady je, ale reálně nemůže. Kdyby se to opravdu mohlo stát, pak teprve přijde na řad některá z nepopulárních variant. Ale třeba ta koncese pak nebude na 30 let, ale na 50 let. Ostatně, kdyby ty dálnice vydělávali jak se to snaží prezentovat mnoho kapacit v Chorvatsku, tak by za poslední roky oživení turizmu nebyly znovu dnes problémy. To zas není jen o tom, že odpadkový koš je 3x drahší než by mohl být. To jsou sice ve výsledku miliony chorvatských kun, ale nikoliv stovky milionů euro.

Nyní to směruje asi takhle: vláda chce HAC a ARZ ve státních rukou, ale nemluví o tom, že to bude 100% podíl. Bude to jenom tak, jak se domluví se Světovou bankou a EBRD. A s nimi se domluvit musí. Kdyby ne, tak za ty dluhy ručí stát přes cca. 80 státních záruk a to bychom se bavili o státním bankrotu. :idea:

_________________
v zájmu lepších silnic a dálnic
nové video - 2017 made in VINCI
čtěte+hlasujte


29.4.2016 17:28:48
Profil Zobrazit autorovy stránky
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 97 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4  Další




Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by Vjacheslav Trushkin for Free Forums/DivisionCore.
Český překlad – phpBB.cz