Re: Koncese státních dálnic
Napsal: 22.4.2015 13:18:49
Ústavní soud rozhodl: referendum týkající se zákazu procesu koncese státních dálnic je neústavní a to konkrétně otázka v něm. Jinak řečeno: chorvatské státní silnice anebo dálnice jsou veřejný majetek a nespadá dle chorvatských zákonů pod ochranu státního zájmu.
Vláda, konkrétně premiér Zoran Milanović oznámil, že se dne 16.4. rozhodlo, že se od procesu koncese odstoupí a bude se hledat jiná forma speněžení dálnic. Návrhy jsou prodej na burze (kupující: obyvatelstvo, důchodové fondy atd.), co snižuje výnos o 60%, ale zachovává 1/2 majetek v rukách státu přímo a 1/2 by se prodala a zůstala nepřímo "doma". Neřeší to podstatu problému, který zní: předluženost HAC/ARZ. Zároveň ale vláda říká, že pokud selže i tento výnos z prodeje, bude se hledat jiné řešení v souladě s rozhodnutím ÚS; tehdy se ještě verdikt neznal.
HAC nyní nestaví téměř nic; jde o minimum úseků a jejich výstavba se vleče dlouhé roky, de facto od roku 2010, kdy se HAC dostal do enormních finančních problémů. ARZ má stejné problémy. Bina Istra má skluz s dostavbou na plný profil, dohaduje se státem ohledně DPH, co má dopad od vstupu HR do EU. A koncesionář AZM upadá ekonomicky, ale o něm se nemluví. Stát má odpovědnost za HAC a ARZ.
Chorvatsko potřebuje na tyto 2 společnosti 4-5 mld. € na refinancování dluhu a splátky tak, aby stačilo pokrývat mýto náklady na dluhovou službu. Chorvatsko doposud nemá nic, začátkem léta 2014 mohlo mít 2,5 mld. € a část úvěrů již mohlo být řešeno mimo vládu. Tím by se vyřešil i problém s nedostatkem kapitálu na spolufinancování staveb přes EU fondy.
Ještě to doplním: Chorvatsko nemá moc na výběr při přesouvání peněz, protože třeba výběr z prodeje PHM (i ta daň stoupla), protože v problémech je i státní společnost pro správu a rozvoj silnic I. třídy a tam to ani o moc lepší nebude, protože je dost projektů, které se staví díky EU fondům a na to je nutno dát spolufinancování a jsou to citelné projekty ve všech regionech Chorvatska. Zároveň je v hospodářských problémech železnice a to jak tratě, tak osobní doprava. V letecké dopravě se Chorvatsko snaží prodávat a pronajímat letiště, námořní doprava získala za poslední roky cca. 1 mld. € na rozvoj, ale stejně tak další projekty tady čekají na realizaci. Nemůže se jít všechno na záchranu HAC/ARZ a to i proto, že samotné hospodaření Chorvatska není nejlepší. Rozvoj dálnic činí asi 18% problémů státního dluhu; ten je vysoký ještě z čas války 1990-1995.
Chorvatsko nemá již ani moc co reálně privatizovat; co se dalo je prodané. A cokolvek další by značilo propouštění a to je již řadu let politicky neprůchodné.
Nepadlo definitivní ANO ani NE ze strany vlády, zda se bude anebo nebude postupovat v koncesním procesu nadále. Ponechávám téma k dispozici dle vývoje.
Vláda, konkrétně premiér Zoran Milanović oznámil, že se dne 16.4. rozhodlo, že se od procesu koncese odstoupí a bude se hledat jiná forma speněžení dálnic. Návrhy jsou prodej na burze (kupující: obyvatelstvo, důchodové fondy atd.), co snižuje výnos o 60%, ale zachovává 1/2 majetek v rukách státu přímo a 1/2 by se prodala a zůstala nepřímo "doma". Neřeší to podstatu problému, který zní: předluženost HAC/ARZ. Zároveň ale vláda říká, že pokud selže i tento výnos z prodeje, bude se hledat jiné řešení v souladě s rozhodnutím ÚS; tehdy se ještě verdikt neznal.
HAC nyní nestaví téměř nic; jde o minimum úseků a jejich výstavba se vleče dlouhé roky, de facto od roku 2010, kdy se HAC dostal do enormních finančních problémů. ARZ má stejné problémy. Bina Istra má skluz s dostavbou na plný profil, dohaduje se státem ohledně DPH, co má dopad od vstupu HR do EU. A koncesionář AZM upadá ekonomicky, ale o něm se nemluví. Stát má odpovědnost za HAC a ARZ.
Chorvatsko potřebuje na tyto 2 společnosti 4-5 mld. € na refinancování dluhu a splátky tak, aby stačilo pokrývat mýto náklady na dluhovou službu. Chorvatsko doposud nemá nic, začátkem léta 2014 mohlo mít 2,5 mld. € a část úvěrů již mohlo být řešeno mimo vládu. Tím by se vyřešil i problém s nedostatkem kapitálu na spolufinancování staveb přes EU fondy.
Ještě to doplním: Chorvatsko nemá moc na výběr při přesouvání peněz, protože třeba výběr z prodeje PHM (i ta daň stoupla), protože v problémech je i státní společnost pro správu a rozvoj silnic I. třídy a tam to ani o moc lepší nebude, protože je dost projektů, které se staví díky EU fondům a na to je nutno dát spolufinancování a jsou to citelné projekty ve všech regionech Chorvatska. Zároveň je v hospodářských problémech železnice a to jak tratě, tak osobní doprava. V letecké dopravě se Chorvatsko snaží prodávat a pronajímat letiště, námořní doprava získala za poslední roky cca. 1 mld. € na rozvoj, ale stejně tak další projekty tady čekají na realizaci. Nemůže se jít všechno na záchranu HAC/ARZ a to i proto, že samotné hospodaření Chorvatska není nejlepší. Rozvoj dálnic činí asi 18% problémů státního dluhu; ten je vysoký ještě z čas války 1990-1995.
Chorvatsko nemá již ani moc co reálně privatizovat; co se dalo je prodané. A cokolvek další by značilo propouštění a to je již řadu let politicky neprůchodné.
Nepadlo definitivní ANO ani NE ze strany vlády, zda se bude anebo nebude postupovat v koncesním procesu nadále. Ponechávám téma k dispozici dle vývoje.