Dálnice A6 má délku 81 km. Do 31.12.2020 jí spravoval státní koncesionář ARZ (Autocesta Rijeka-Zagreb), který se k 1.1.2021 začlenil pod hlavního státního koncesionáře Hrvatske Autoceste: https://www.hac.hr/hr . Aby byl projekt kdysi finančně akceptovatelný, tak se musela pod koncesi ARZ přidat mj. i část A1 Zagreb - Bosiljevo.
Naposledy upravil Diaľničiar dne 20.1.2021 18:51:54, celkově upraveno 3
aktualizace obsahu příspěvku
1.8.2010 20:14:52
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 20108 Bydliště: EU, IL
Re: Dálnice A6 (Bosiljevo 2 - Rijeka)
Dostavbou dálnice A6 se dokončil Panevropský koridor Vb Budapešť - Zagreb - Rijeka, přičemž zajímavostí je, že Chorvaté dostavěli propojení jako první. Přidávám mapu, kde kromě A6 je i část A1.
ARZ vznikl v roce 1998 s koncesí na 30 let. Již v roce 2007 dostal do správy další stavby a objekty, aby se mu navýšili příjmy z mýtného a zároveň možností pro další zadlužení, aby mohl dostavět celou dálnici. Již v roce 2005 to bylo ostře kritizováno jako špatný krok, který pouze odsune problémy na pozdější roky. ARZ se stará např. o Krčki most, ale i o části dálnice A7. Nyní je úvěrové riziko přesáhnuté o 600%, v roce 2009 to bylo "pouze" 450%. ARZ nemá předepsané rezervy na těžší časy. Výnos z mýtného za rok 2010 činil 448 mil. HRK a v roce 2009 to bylo 464 mil. HRK. I proto i když se mírně snížil celkový dluh, ARZ nemá z čeho nyní splácet další úvěry. Situaci bude nutno řešit vlastníkem, kterým je hlavně stát.
Dne 28.6. se uvedl do provozu další uzel na dálnici Rijeka-Zagreb, u Novigradu v km 56+280, s přístupní komunikací Novigrad - Netretić s délkou 5,34 km.
Uzel Novigrad je na konci úseku Karlovac-Novigrad s tím, že je postavěn jako prioritní hlavní os, kde se očekává nejvyšší zatížení tahu. Z toho úseku se dá totiž jít směrmi na Karlovac, dále na Senj, Plitvička jezera i cez státní silnici D-6 směr Slovinsko u Jurovskom Brodu.
Celková investice dosáhla 90 mil. HRK. Pocítí to jak tranzitující lidé tak i občané SLO a BiH, protože jde o dopravní uzel s návazností na okolité silniční tahy a dálnice A1 a A6 patří k nejkratším spojnicím do Rijeky a jižního Jadranu.
Letošní provoz v rámci letní sezony na této dálnici je rekordním od odevzdání do provozu. Mj. je k dispozici nová odpočívka speciálně zaměřená pro kamiony a cisterny v nákladech 25 mil. HRK a je zde i 1. myčka pro nákladní vozy. Celkově je nutno se během dnů: středa, pátek až neděle obrnit trpělivostí, i když nějaké zásadní kolony se zde netvoří.
Naposledy upravil Diaľničiar dne 4.4.2016 20:15:49, celkově upraveno 1
odstranění neplatného odkazu
10.11.2015 14:46:43
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 20108 Bydliště: EU, IL
Re: Dálnice A6 (Bosiljevo 2 - Rijeka)
Na předchozí informace reaguje i ředitel chorvatské společnosti ARZ. Stručně přeložím jen v krátkosti, že ARZ vykonává všechny revize ochranních zařízení (mechanických, elektrických) a realizuje i několik dalších projektů za účasti EU fondů právě do ochrany provozu před zvířatami, ale 100% zabránění se nedá realizovat.
Na této dálnici došlo v těchto dnech k těžké DN vozidla zimní údržby
Příloha:
Poznámka: pohledem na výsledek DN nutí k zamyšlení co se vlastně stalo ... 2017-12-26_uzasan_prizor_na_autocesti_jedan_poginuli_u_prevrt(1).jpg [ 29.15 KiB | Zobrazeno 19196 krát ]
*DN se stala mezi křižovatkami Kikovica a Čavle ve směru na Rijeku *při DN přišel o život 1 zaměstnanec (50 let) a 1 zaměstnanec je těžce zraněný (38 let) společnosti Hrvatske Autoceste *pluh na nákladním vozidle se zvedl a stočil doleva a zabodl do svodidel, čehož důsledkem se celé vozidlo převrátilo; po přesné příčině DN se pátrá; zjevně ale není účastníkem této DN další vozidlo
Příloha:
2017-12-26_uzasan_prizor_na_autocesti_jedan_poginuli_u_prevrt(2).jpg [ 32.88 KiB | Zobrazeno 19196 krát ]
K výše zmíněnému: pitva prokázala, že řidič vozidla dostal zástavu srdce, co byl hlavní důvod vzniku DN: pluh se opřel do svodidel již asi 100m před převrácením se přes ně. Spolujezdec je nadále ve stavu těžkého zranění, ale je již mimo ohrožení života.
Příloha:
2017-12-29_stigli_nalazi_obdukcije_vozaca_hac_ove_ralice_koja.jpg [ 89.19 KiB | Zobrazeno 19083 krát ]
Naposledy upravil Diaľničiar dne 19.1.2021 22:48:42, celkově upraveno 1
odstranění neplatného odkazu
29.12.2017 15:37:15
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 20108 Bydliště: EU, IL
Re: Dálnice A6 (Bosiljevo 2 - Rijeka)
Na dálnici A6 se bude opravovat 5 viaduktů v odhadovaných nákladech 80 mil. HRK
Příloha:
A6.JPG [ 33.24 KiB | Zobrazeno 17239 krát ]
Provozovatel ARZ tvrdí, že není ohrožená bezpečnost silničního provozu. Zároveň ale vyhlásil relativně větší práce i na nedávno zprovozněné mosty na celé trase.
Viadukt Zečeve Drage, délka 939m. Je to nejmladší smlouva na výstavbu mostu na trase. Jeden byl otevřen v roce 2004 a další v roce 2008 a už si vyžadují větší rekonstrukci. Mosty se zdají být na pohled v pořádku, ale ve skutečnosti je tady nežádoucí vliv solí na ocel ve výstužích nosních sloupů. Kromě toho se ale již opraví toho více. ARZ tvrdí, že opravy se dají klidně o 2 roky odložit, ale poté budou drahší a složiější.
Ostatní 3 viadukty ve směru na Rijeku jsou v provozu od 80. do 90. let 20. století. Bukovo (385m) je v nejhorším stavu. Je na úseku Oštrovica - Kikovica. V provozu je od roku 1982 a nikdy nepodstoupil opravy. Provedou se opravy sloupů a všech železných částí. Viadukty Zalesina (461m) a Golubinak (569m) se budou opravovat v menším rozsahu, prioritně ale vše co souvisí s odvodněním a úpravou projdou i vozovky a dilatační spáry. ARZ zdůraznil, že to nesouvisí s pádem mostu v Janově.
Kdy proběhnou práce?
ARZ nesmí provádět práce v letní sezóně a ani v zimě, kdy na mnoha z objektů bude ležet sníh. Zůstávají tak 2-3 měsíce na jaro. Proto se mají práce za 80-100 mil. HRK zahájit na jaro. Ve skutečnosti se ale zahájí na jaro, v létě budou práce přerušené a obnoví se znovu na podzim. Rozsah prací je totiž určen na cca. 8 měsíců. Práce se zahájí na všech najednou. Již delší dobu jsou provozovatelé dálnic a silnic ve sporu s ministerstvem dopravy, že nemožnost pracovat v létě kromě havarijních stavů prodražuje výsledné práce a infrastruktura stárne a oprav bude stále více. Správci dálnic varují, že během 10-15 let budou práce probíhat celoročně bez ohledu na větší letní kolony. Stejně tak by se mohlo používat méně soli, která má větší devastační účinky na konstrukční prvky obzvláště, když v zimě jsou mnohem nižší intenzity.
Naposledy upravil Diaľničiar dne 19.1.2021 22:49:00, celkově upraveno 1
odstranění neplatného odkazu
23.10.2018 10:55:35
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 20108 Bydliště: EU, IL
Re: Dálnice A6 (Bosiljevo 2 - Rijeka)
Vláda odklepla ARZ úvěr na 10 let ve výši 75 mil. € na zajištění plnění běžných podnikatelských plánů. To jen pro názorní ukážku toho, že mýto směruje na staré dluhy, které se úspěšně transformují, viz jiná vlákna, ale stávající financování se teď pečlivě sleduje a zajišťuje i touto formou. Stát zároveň poskytl ARZ dalších 25 mil. HRK. Z toho se budou realizovat třeba opravy po DN, které jsou nad rozsah investic. Na samotné investice směrovala v roce 2019 částka ve výši 4,3 mil. HRK. Úroková sazba na půjčku je 1,37%. V tomto roce bude investiční činnost ve výši 8,5 mil. HRK.
Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí s tím, že jsem tedy aktualizoval i úvodní příspěvek. Nastal čas nehrát si na finanční důvody 2 čistě státních koncesionářů, ale se stalo následovné: do 31.12.2020 tuto dálnici v tomto rozsahu názvu tématu spravoval státní koncesionář ARZ (Autocesta Rijeka-Zagreb), který se k 1.1.2021 začlenil pod hlavní státní dálniční firmu Hrvatske Autoceste. 1 příspěvek jsem pro to odstranil pro jeho neaktuálnost a nenahraditelnost.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru