Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko mění způsob výběru mýtného: Podívejte se, kdy se nový systém spustí a co se ještě změní

24. ledna. 2023

Nový systém elektronického výběru mýtného bude v provozu nejdříve na konci roku 2024, oznámilo ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury, které zaslalo k veřejné konzultaci formulář předběžného posouzení k návrhu zákona o výběru mýtného.

„Nový systém elektronického výběru mýtného je založen na vybraných technologiích (a ne na všech technologiích povolených směrnicí 2019/520 a zákonem o pozemních komunikacích), vylučuje možnost placení mýtného v hotovosti a pro všechna nákladní vozidla a motocykly zavádí povinnost zařízení ve vozidle pro úhradu mýtného, ​​která umožní volný provoz, bez zastavení vozidla pro výběr mýtného,“ stojí ve formuláři.

Chorvatsko je totiž jako členský stát EU povinno do 25. března 2024 harmonizovat své národní předpisy upravující oblast poplatků za používání určitých infrastruktur pro vozidla se směrnicí 2022/362.

Vláda to zahrnula do Národního plánu obnovy a odolnosti (NPOO), který počítal s financováním projektu „Elektronický systém výběru mýtného“.

Dosahovanou změnou je nový systém elektronického výběru mýtného v Chorvatské republice, založený na volném dopravním toku, s mikrovlnnou technologií na frekvenci 5,8 GHz a technologií automatického rozpoznávání SPZ, upozorňuje ministerstvo.

Hotovost pro placení mýta je zrušena

Oznamují, že zákon vyloučí možnost platit za použití dálnice v hotovosti, což následně sníží provozní náklady na výběr mýtného.

"Všechny kamiony a motocykly budou mít povinnost používat zařízení ve vozidle k placení mýtného. Lehká vozidla do nosnosti 3,5 tuny budou mít možnost vybrat si mezi použitím zařízení ve vozidle pro elektronický výběr mýtného a přihlášením do mýtného sběrný systém pro automatické rozpoznávání SPZ.“ , oznamuje se ve formuláři.

Místopředseda vlády a ministr moře, dopravy a infrastruktury Oleg Butković již delší dobu avizuje zavedení nového, elektronického systému výběru mýtného, ​​na který poskytla peníze NPOO a jehož hodnota se odhaduje na cca. 500 milionů HRK (o něco více než 66 milionů EUR).

"Systém bude bezkontaktní, založený na kombinaci dvou moderních technologií, platba by měla probíhat prostřednictvím novějšího ENC zařízení a systému automatického čtení značek, tedy formou elektronické viněty a platby bez zastavení. Stávající mýtné stanice budou odstraněny, nebudou na mýtných stanicích žádné rampy a velké tlačenice. Vše by tak mělo být rychlejší. Například manuální výběr mýtného má kapacitu asi 200 vozidel za hodinu a nový systém umožňuje průjezd až 3 000 vozidel přes,“ řekl Butković v rozhovoru zveřejněném na začátku tohoto měsíce v „Večernji list“.

Zároveň připomněl, že loni bylo dosaženo historického výsledku se třemi miliardami kun na mýtném vybraném na dálnicích pod správou Chorvatských dálnic (HAC).

Věří také, že nový systém zpoplatnění přiláká ještě více řidičů.

"Z průzkumu z roku 2019 vyplývá, že 70 procent řidičů bylo pro model ‚zaplať, jak jedeš‘ namísto klasické dálniční známky. Od systému účtování klasickými dálničními známkami se pomalu upouští a jde o elektronické placení mýtného bez zastavení,“ řekl Butković.

V rozhovoru uvedl, že rok 2025 byl specifikován jako termín realizace, ale také záměrem je zavést jej dříve, „doufejme, že na začátku roku 2024“.

Ve formuláři předběžného posouzení k návrhu zákona o výběru mýta je uvedeno, že nový systém bude „v provozu nejdříve na konci roku 2024“.

Zveřejnění formuláře předběžného posouzení v e-Poradě je prvním formálním krokem k přijetí zákona o výběru mýta a veřejná debata k tomuto dokumentu potrvá do 7. února. Samotný návrh zákona poputuje do veřejné diskuse, která pak musí projít vládním a parlamentním řízením a formulář oznamuje, že se plánuje řádné řízení pro přijetí zákona.

https://dnevnik.hr/vijesti/hrvatska/hrv ... 62827.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Všechny podrobnosti o novém systému výběru mýtného

Podle oficiálních oznámení by měl nový systém výběru mýta v Chorvatsku fungovat nejdříve koncem roku 2024. Aby k tomu skutečně došlo, zrychlují se přípravy na jeho realizaci.

Podle Jutarnji listu bylo na úrovni ministerstva dopravy dohodnuto, že stejný systém účtování budou používat všichni tři koncesionáři – HAC, BINA Istra a dálnice Záhřeb-Macelj. Ještě se však musí rozhodnout, jak bude instalace nového systému na istrijském epsilon a AZM financována.

Prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti udělila Evropská komise Chorvatsku grant ve výši 65,9 milionů eur na zavedení nového systému výběru mýtného. Tyto prostředky však nebudou stačit ani na nutné práce na dálnicích HAC, natož na dalších. Odhaduje se, že dalších 14 milionů eur by mělo být přiděleno pro BINA Istria a přibližně 7 milionů eur pro AZM. Zda se tyto peníze budou moci přesunout prostřednictvím neziskové organizace nebo jiným způsobem, se teprve uvidí.

Výběrové řízení na dodavatele

Nositelem projektu je Hrvatske Autoceste, která by měla příští měsíc vypsat výběrové řízení na firmu, která nový systém dodá, nainstaluje a zprovozní. Dosavadní průzkum trhu ukázal, že do výběrového řízení by se mohlo přihlásit 12 společností v Evropě. Samotné výběrové řízení by podle odhadů mohlo kvůli náročnosti pořízení trvat zhruba rok. Jak je již známo, výběr mýtného bude probíhat prostřednictvím zařízení ENC nebo odečítáním tabulek.

Podle toho, co si uživatel vybere. Kamerový systém kromě samotných tabulek bude muset poskytovat údaje o barvě vozidla, jeho objemu, profilu vozidla a odhad předpokládané doby průjezdu mezi jednotlivými kontrolními body na dálnici. Systémy pro registraci vozidel vjíždějících na dálnici by nebyly umístěny na místě, kde jsou dnes mýtnice, ale na portálech několik kilometrů hluboko v dálnici. To mimo jiné umožní řidičům, kteří tak neučinili, zaregistrovat se na dálnici, jakmile na ni vjedou.

Na čerpacích stanicích a vyhrazených jízdních pruzích budou instalovány automaty na registraci kreditních karet. Řidiči se navíc budou moci registrovat prostřednictvím aplikace, webu a na POS zařízeních, která budou na stanicích technické kontroly a na čerpacích stanicích, kde si budou moci také zakoupit ENC zařízení. Dohled na dálnicích budou provádět služby koncesionářů, kteří vytvoří mobilní týmy, které budou chytat ty, kteří chtějí po dálnici jezdit bez placení.

S připravovaným novým zákonem o výběru mýtného dostanou koncesionáři s největší pravděpodobností pravomoc zastavit řidiče a vybrat mýtné. Účastníci rozhovoru zdůrazňují, že největší problémy budou s občany zemí, které nejsou v EU, pokud se budou snažit propašovat, tedy s občany Srbska, Černé Hory a Bosny a Hercegoviny. Pokud se jim podaří utéct přes hranice, jejich údaje se zaznamenají do systému a při opětovném vstupu do Chorvatska budou zastaveni a pokutováni.

Všichni, kdo používají zařízení ENC k placení mýtného, ​​budou moci používat ta, která používají dnes. Budou ale muset být registrovány na požadovanou SPZ, takže stejné zařízení ENC už nebude možné používat ve více autech, jak je to možné dnes. Pro celou dálniční síť bude použito jedno ENC zařízení.

Různé ceny

Nový systém zpoplatnění pro koncesionáře rovněž umožní tvorbu různých modelů tarifů. Očekává se, že zavedou rozdílné ceny mýtného ve dne a v noci, během pracovního dne a víkendu, v turistické sezóně i mimo ni a také rozdílné ceny podle regionů. Zavedeny budou také slevy související s ekologickým typem vozu.

Všechny tyto tarifní modely budou muset být velmi pečlivě vyváženy, aby byly přínosem pro řidiče, ale také nepoškodily finanční životaschopnost správce dálnice. Podle oznámení by se první měsíce po zavedení nového systému používaly souběžně stávající a nové platební metody, poté budou hotovost a karty jako prostředek k placení mýtného navždy minulostí.

Většina by využila výběr mýtného přes registraci

Společnost HAC provedla mezi svými uživateli průzkum o využívání dálnic, zařízení ENC a novém mýtném systému. Z tisíce dotázaných 58 % uvedlo, že dálnice využívají příležitostně, více než polovina nepoužívá ENC a důvodem je, že po dálnicích jezdí jen zřídka.

Téměř 70 % dotázaných ví, že bude zaveden nový systém zpoplatnění a více než 50 % by mýtné zaplatilo žádostí o registraci, bez ohledu na to, zda bude za použití ENC sleva. Nejvíce respondentů se přihlásilo do systému placení mýtného na stanici technické kontroly a prostřednictvím webu HAC.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... a-15299958
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC vyhlásil tendr na nové mýto + zopakování faktů.

Vše o novém systému účtování: Mýtnice zmizí, mýtné se bude platit pomocí ENC nebo prostřednictvím registrací

V novém systému budou zařízení ENC propojena s vozidlem (registrační značkou daného vozidla), což znamená, že mýtné bude účtováno pouze za transakce daného vozidla

Společnost Hrvatske Autoceste včera vyhlásila veřejnou soutěž na výběr dodavatele systému elektronického výběru mýtného. Výběrové řízení je k dispozici ode dneška v Evropském věstníku veřejných zakázek a Elektronickém věstníku veřejných zakázek Národních novin a potrvá 60 dní. Odhadovaná hodnota pořízení nového systému výběru mýtného na dálnicích pod správou chorvatských dálnic HAC, Bina Istra a Autocesta Záhřeb - Macelj je 100 000 000 EUR.

Soutěž na zavedení nového systému výběru mýta je financována z prostředků Národního plánu obnovy a odolnosti (NPOO).
Cílem tohoto projektu je kompletní renovace stávajícího systému výběru mýtného v Chorvatsku, včetně zavedení nového systému elektronického výběru mýtného založeného na řešení vícepruhového volného toku (MLFF) bez zastavování vozidel pomocí bezkontaktních platebních metod.

V novém systému se bude mýtné vybírat v závislosti na ujeté vzdálenosti a skupině vozidel. Na každém místě na dálnici, kde je potřeba rozpoznat vozidla – na mýtnicích na dálnici i mimo ni – bude portál s vestavěnými čtečkami DSRC, které umožní komunikaci s ENC zařízeními nainstalovanými ve vozidlech. Portály budou mít také kamery na mýtnicích pro detekci průjezdu vozidel příležitostných účastníků dálnice.

Technologie nového systému budou mít tyto hlavní vlastnosti: technologii DSRC pro zpoplatnění mýtného uživatelům zařízení ENC a technologii ALPR pro zpoplatnění mýtného příležitostným uživatelům pro lehká vozidla a sledování úhrady mýtného všech vozidel pomocí čtení registračních značek.

V novém systému budou zařízení ENC propojena s vozidlem (registrační značkou tohoto vozidla), což znamená, že mýtné bude účtováno pouze za transakce tohoto vozidla. Zařízení a registrační značka vozidla nebudou vázány na kategorii vozidla, ale kategorie bude určena na každém mýtném místě. K jednomu ENC zařízení je možné připojit maximálně tři registrační zařízení (v souladu s pravidly stanovenými subjekty pro výběr mýtného). Použití zařízení ENC je povinné pro těžká vozidla. To vyžaduje úpravu dnešního systému, ale je kompatibilní se systémy volného pohybu vozidel DSRC, které byly zavedeny v mnoha zemích světa: Austrálie, některé evropské země, Chile, Jižní Afrika...

Zpoplatněné dálnice v novém systému výběru mýtného zůstávají stejné jako zpoplatněné dálnice, které v současnosti spravují HAC, Bina Istra a AZM. V novém systému výběru mýtného budou uživatelé stejně jako ve stávajícím systému zpoplatněni v závislosti na ujeté vzdálenosti a skupině vozidel. Ceny tedy budou vycházet z určitých referenčních hodnot jednotkové ceny za kilometr pro různé skupiny vozidel, které si určuje každý správce a koncesionář, a z některých dalších parametrů. A to jsou další poplatky v určitých obdobích, například v letní sezóně, o víkendech, v období dopravních vytížení.

Cena mýtného se bude odvíjet také od kompenzace za znečištění ovzduší, která se liší podle emisní třídy vozidla (Euro). V budoucí perspektivě může být kompenzace za znečištění ovzduší založena na úrovni znečištění způsobeného emisemi CO2 z vozidel nebo na jiných podobných kritériích v souladu s politikami EU.

Častí uživatelé budou mít nárok na slevy. Nadále budou platit slevy související s používáním zařízení ENC na podporu nákupu zařízení pro lehká vozidla. Při určování cen lze zohlednit i čas, lze tedy definovat různé ceny v závislosti na období roku, dnech nebo částech dne. V novém systému výběru mýtného budou mýtnými místy portály s veškerým vybavením nezbytným pro výběr mýtného, ​​kontrolu a dohled nad platbami mýtného.

Mýtné body budou instalovány na dálnici, v každém úseku různých komunikací ve vymezené zpoplatněné oblasti a mimo dálnice, na bývalých mýtných stanicích. Každý zpoplatněný bod bude pokrývat oba směry silnice.

V novém systému výběru mýta budou zpoplatněny všechny skupiny vozidel, ale půjde o dva různé typy uživatelů.

Uživatelé zařízení DSRC ENC

Zařízení DSRC ENC bude povinné pro těžká vozidla a volitelné pro lehká vozidla.

Uživatelé systému ALPR

Technologie ALPR bude použita pro lehká vozidla bez ENC zařízení a je praktickým řešením pro příležitostné i zahraniční uživatele. To znamená, že všichni uživatelé v novém fakturačním systému, včetně uživatelů ENC zařízení a systémů ALPR, se budou muset zaregistrovat do systému, kde budou muset uvést údaje minimálně o čísle SPZ vozidla, zemi vydání SPZ a způsobu platby, a pokud mají být slevy, tak údaje o emisní třídě euro vozidla, kopii dopravní licence a podobně.

Je důležité zdůraznit, že obě skupiny uživatelů mohou mít službu s platbou prostředků předem (prepaid) a účet s následným odepsáním z bankovní karty (postpaid). Uživatelé předplacených služeb nesmí být anonymní, jejich údaje musí být systému známé. Zákon o pozemních komunikacích předepisuje skupiny vozidel osvobozené od placení mýtného. Lhůta pro podání nabídek do tohoto dlouho očekávaného výběrového řízení je 60 dnů, na zavedení systému bude mít vybraný uchazeč 24 měsíců. Smlouva stanoví, že bude systém udržovat po dobu deseti let.

https://www.vecernji.hr/vijesti/sve-o-n ... ja-1670267
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Doplnění k výše uvedenému tendru. :P

Rozsáhlé technické, a další požadavky k tendru: https://mega.nz/file/WhdwQRSL#GxqSxGaq6 ... slmhykbflE (celá silniční reforma se zaměřením na nové mýto, které nebýt pandemie, tak se vyhlásilo v 2020 a zavedlo v 2022/2023)

Zavedení nového systému je oznámeno na konec roku 2024.

HAC říká, že občané si budou muset vybrat buď ENC nebo SPZ, ale že ENC už není staré ENC, ale přichází nové, modernější zařízení přizpůsobené skenovací rampě - portálu. Požádali jsme chorvatské dálnice, aby nám popsaly, jak se po novém dostaneme ze Splitu do Záhřebu.

"Vyberete si, zda chcete, aby rampa četla vaší značku, nebo aby četla modernější verzi ENC, kterou si budete muset zakoupit, pokud nechcete, aby se značky četly. Registrace bude probíhat online. Ještě nemáme všechna konkrétní řešení, protože se to určuje po dohodě s uchazeči, veřejnou soutěží.

Vše bude uživatelsky přívětivé, systém bude určitě plynulejší, ubudou kolony. Mýtnicí může projet za hodinu maximálně 300 vozidel a s novým systémem zvyšujeme počet na 3000 vozidel za hodinu," vysvětluje HAC. Je třeba zdůraznit, že vybrat si mohou pouze majitelé lehkých vozidel, zatímco těžká vozidla budou povinnost mít ENC.

Jak se bude mýto účtovat?

Cílem tohoto projektu je kompletní renovace stávajícího systému výběru mýtného v Chorvatsku, včetně zavedení nového systému elektronického výběru mýtného založeného na řešení multi-lane free flow (MLFF)1 bez zastavování vozidel pomocí bezkontaktních platebních metod.

V novém systému se bude mýtné vybírat v závislosti na ujeté vzdálenosti a skupině vozidel. Toto řešení bude zavedeno do stávající sítě subjektů výběru mýta se zpoplatněním všech vozidel, se stejnými právy na osvobození od mýtného, ​​které jsou definovány dnes. Na každém místě na dálnici, kde je potřeba rozpoznat vozidla (dálniční i mimo dálniční mýtné body), bude portál s vestavěnými čtečkami DSRC, které umožní komunikaci s ENC zařízeními instalovanými ve vozidlech. Portály budou mít také kamery na mýtnicích pro detekci průjezdu vozidel příležitostných účastníků dálnice.

* technologie DSRC pro výběr mýta uživatelům zařízení ENC (5,8 GHz);
* technologie ALPR pro účtování mýtného příležitostným uživatelům pro lehká vozidla a sledování plateb mýtného všech vozidel.

V novém systému budou ENC zařízení navázána na vozidlo (registrační značku daného vozidla), což znamená, že mýtné bude účtováno pouze za transakce daného vozidla. Zařízení a registrační značka vozidla nebudou vázány na kategorii vozidla, ale kategorie bude určena na každém mýtném místě. K jednomu ENC zařízení je možné připojit maximálně tři registrační zařízení (v souladu s pravidly stanovenými subjekty pro výběr mýtného). Použití zařízení ENC je povinné pro těžká vozidla.

Ceník mýtného

V novém systému výběru mýtného budou uživatelé stejně jako ve stávajícím systému zpoplatněni v závislosti na ujeté vzdálenosti a skupině vozidel. Ceny tedy budou vycházet z určitých referenčních hodnot jednotkové ceny za kilometr pro různé skupiny vozidel, které si určuje každý správce a koncesionář, a z některých dalších parametrů:

* Další poplatky v určitých obdobích (např. v letní sezóně, víkendy, období dopravních zácp).
* Poplatek za znečištění ovzduší, který se liší v závislosti na emisní třídě vozidla (Euro). Směrnice 2022/362 ze dne 24. února 2022, kterou se mění směrnice 1999/62/ES a (EU) 2019/520, pokud jde o poplatky účtované za používání určitých infrastruktur pro vozidla, které se budou uplatňovat v závislosti na odpovídající emisní třídě Euro. V budoucnu může být kompenzace za znečištění ovzduší založena na úrovni znečištění způsobeného emisemi CO2 z vozidel nebo na jiných podobných kritériích v souladu s politikami EU.
* Slevy pro časté uživatele. Častým uživatelem je uživatel se zařízením ENC, jehož počet průjezdů v dálniční síti za měsíc je větší než konfigurovatelný práh
* Slevy související s používáním zařízení ENC na podporu nákupu zařízení pro lehká vozidla

„Nový systém by měl podle potřeby umožňovat úpravy cen v souladu s různými dříve zmíněnými parametry, včetně referenčních jednotkových cen za kilometr na skupinu vozidel stanovených subjekty výběru mýtného, ​​slev souvisejících s používáním zařízení ENC a častými uživateli, kongescemi poplatků az nich vyplývajících navýšení od emisní třídy vozidla (euro). Při určování cen lze zohlednit i čas, lze tedy definovat různé ceny v závislosti na období roku, dnech nebo částech dne,“ uvádí bylo oznámeno.

Mýtné body

V novém systému výběru mýtného budou mýtnými místy portály s veškerým vybavením nezbytným pro výběr mýtného, ​​kontrolu a sledování plateb mýtného, ​​včetně skříně (skříně) s elektrickou a komunikační infrastrukturou potřebnou pro napájení portálového zařízení a konektivitu na centrální systém (back office).

Mýtné body budou instalovány na dálnici, v každém úseku různých komunikací ve vymezené zpoplatněné oblasti i mimo dálnice (u bývalých mýtných stanic). Úsek je část silnice mezi dvěma mimoúrovňovými křižovatkami (což obvykle znamená mezi dvěma dnešními mýtnými stanicemi). Existují však výjimky, kdy jsou části silnice sloučeny do jednoho úseku kvůli zvláštnostem souvisejícím se složitou topologií komunikací.

Každý zpoplatněný bod bude pokrývat oba směry silnice.

Uživatelé

V novém systému výběru mýtného budou zpoplatněny všechny skupiny vozidel, ale budou existovat dva různé typy uživatelů:

* Uživatelé zařízení DSRC ENC – zařízení DSRC ENC bude povinné pro těžká vozidla a volitelné pro lehká vozidla.
* Uživatelé systému ALPR - technologie ALPR bude využita pro lehká vozidla bez ENC zařízení a je praktickým řešením pro příležitostné i zahraniční uživatele.

To znamená, že všichni uživatelé v novém fakturačním systému, včetně uživatelů ENC zařízení a systémů ALPR, se budou muset zaregistrovat do systému, kde budou muset uvést údaje minimálně o čísle SPZ vozidla, státní příslušnosti země vydání SPZ a způsob platby, a pokud by měly být slevy a údaje o emisní třídě euro vozidla, kopie dopravní licence apod. Je důležité zdůraznit, že obě skupiny uživatelů mohou mít službu s platbou prostředků předem (předplacené) a účet s následným odepsáním z bankovní karty (post-paid). Uživatelé předplacených služeb nesmí být anonymní, ale jejich údaje musí být systému známé.

Uživatelé se do nového systému výběru mýtného zaregistrují na SPZ vozidla nebo budou vázáni na zařízení DSRC ENC, které jim vydají subjekty výběru mýtného. Registrovaná vozidla budou využívat infrastrukturu vymezeného zpoplatněného území při průjezdu úseky, kde budou instalovány portály (mýtné body na dálnici a mimo dálnici) systému víceproudého volného toku, které budou zjišťovat parametry vozidel, identifikovat a kategorizovat vozidla a získat údaje o samotném průjezdu vozidla (transakce):

* parametry vozidla: SPZ, skupina vozidla, státní příslušnost země vydání SPZ,
* výrobce a model vozidla, barva vozidla, objem vozidla a související parametry kategorizace
* údaje o transakci: číslo zařízení ENC, čas, dráha a portál, rychlost.

Všechny uvedené parametry jsou odesílány do centrálního systému, kde se shromažďují a provádějí údaje o všech transakcích ze všech platebních míst v systému MLFF.

Jak bude vše vypadat?

Nová architektura výběru mýtného bude zahrnovat následující hlavní systémy:

- Uživatelé budou moci vjet na dálnici s registrovaným zařízením ENC nebo SPZ. Řidič hradí mýtné za mýtná zařízení pomocí zařízení ENC. Zařízení ENC je povinné pro těžká vozidla a volitelné pro lehká vozidla. Lehká vozidla bez zařízení ENC v systému jsou identifikována pomocí SPZ.

- Výběr mýtného vozidly nebo detekce vozidel, která mohou používat dálnici, bude probíhat prostřednictvím silničního systému. Tento systém bude zasílat transakční data do centrálního systému a zahrnuje mobilní monitorovací jednotky pro platby a nucený výběr mýtného, ​​které odhalí porušení. Komunikace mezi mobilními monitorovacími jednotkami a centrálním systémem je obousměrná.

- Transakce budou řízeny centrálním systémem, který rozhodne, zda jsou průchody řádné či nikoli. Průjezd je pravidelný, pokud vozidlo projede systémem s registrovaným ENC zařízením nebo SPZ. Centrální systém spravuje platby (prostřednictvím platební brány pro účty s platbou) nebo debetování z účtu (pro uživatele předplacených služeb). Pokud průchod není pravidelný, transakce je řízena centrálním systémem, který shromáždí informace o uživateli a zahájí proces zpracování přestupku.

- Vzdálený monitorovací systém (RMS). Tento systém bude spravovat všechna data o stavu systému (silniční systém a centrální systém) a provádět monitorování a údržbu. RMS umožňuje sledování všech aspektů systému výběru mýtného a řídí údržbu. Musí tak zajistit kvalitnější a efektivnější správu a údržbu veškerého majetku nového systému výběru mýta prostřednictvím řady možností, které zahrnují přesnou a přesnou evidenci stavu prvků systému, správu pracovních zakázek a preventivní údržby a dohled všech součástí infrastruktury mýtného systému. Díky rychlé dostupnosti všech relevantních dat umožňuje systém v každém okamžiku efektivnější plánování a kvalitní reporting.

- Prodejní a zákaznické služby Prodejní a zákaznické služby jsou poskytovány prostřednictvím centrálního systému. Služba se týká správy uživatelských účtů a plateb, Klient vlastní zařízení pro registraci a platbu uživatelů, která musí být napojena na centrální systém (s každým subjektem pro výběr mýta).

https://www.index.hr/vijesti/clanak/svi ... 53027.aspx
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
nollie
Příspěvky: 143
Registrován: 7.1.2010 21:41:08
Bydliště: ÚL
Kontaktovat uživatele:

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od nollie »

Nějaké podrobnější a technické informace k výběrku:
https://www-jutarnji-hr.translate.goog/ ... x_tr_hl=cs
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Na mýtnicích dnes pracuje 650 zaměstnanců v rámci státních dálnic Hrvatske Ceste. Po zavedení nového systému nebodou propuštěni. Získají práci v rámci kontroly plateb, resp. část odejde do důchodu nebo se bude moct rekvalifikovat do dalších silničních prací. Hlavní vlnu propouštění mají totiž státní dálnice již za sebou.

Konkrétně ministerstvo dopravy uveřejnilo fakt, že kromě kamer budou řidiče kontrolovat během silné letní sezony i mobilní kontroly. Plánuje se obstarat 74 dodávek. K nim patří posádky. Tyto kontroly tady budou pro zajištění onitorování a vymáhání. Budou stát na odstavním pruhu, kontrolovat budou i na odpočívadlech. S ohledem na hustotu provozu v sezóně budou mít plné ruce práce.

Mýtnice se ihned od roku 2025 nebudou bourat, i když časem se počístá s aplikací snížení jejich rozsahu. Stát ale ponechá základní objekty i nadále na síti pro možnost další aplikace použití. Mýto samotné bude zahrnovat poplatek za znečištění ovzduší, což znamená jednoduchou rovnici, kdy za menší znečištění se platí nižší cena. Ministerstvo dopravy tvrdí, že ceny se s novým systémem nezvýší. Řidiči, kteří budou využívat model na podkladu ENC a jsou často na dálnici, dostanou další slevu.

https://kaportal.net.hr/aktualno/vijest ... izgledati/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC představil novinku. Turisté to nyní budou mít snazší při placení mýtného u nás

Od 14.7. lze platit mýtné i za pomoci Telepass

HAC to oznámila tiskovou zprávou, kterou předáváme níže.

„Chorvatské dálnice a Telepass jako přední italská společnost v integrované mobilitě navázaly spolupráci v oblasti aplikace evropského elektronického výběru mýtného (EENC) pro všechny skupiny vozidel.

Platba mýtného pomocí zařízení Telepass pro osobní vozidla je dostupná celkem v 5 evropských zemích – Itálii, Španělsku, Portugalsku, Francii a nově také v Chorvatsku, zatímco pro nákladní vozidla je služba platby zařízením Telepass dostupná v 15 zemích včetně Chorvatska.

"Telepass bude placen stejně jako ENC"

Od přijetí směrnice Evropského parlamentu a Rady EU/2019/520 ze dne 19. března 2019 o interoperabilitě systémů elektronického výběru mýtného a usnadnění přeshraniční výměny informací o neplacení mýtného v Unii, Telepass je prvním poskytovatelem služeb EENC v doméně EENC chorvatských dálnic. Uživatelé, kteří mají zařízení Telepass, budou platit mýtné stejným způsobem jako uživatelé ENC.

Cílem evropského elektronického výběru mýtného je umožnit uživatelům přístup do evropské zpoplatněné dálniční sítě s jednou smlouvou a jedním zařízením a usnadnit jim tak cestu. „Chorvatské dálnice ve spolupráci s Telepassem umožnily uživatelům přijíždějícím do Chorvatska dostat se do cíle snadněji a rychleji,“ uvádí tisková zpráva.

https://www.index.hr/vijesti/clanak/hac ... 79488.aspx
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Jsou známé nabídky na zhotovení nového systému výběru mýta :arrow:
6a.JPG
6a.JPG (110.2 KiB) Zobrazeno 721 x
7a.JPG
7a.JPG (81.74 KiB) Zobrazeno 721 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

Nový systém výběru mýta by měl zvýšit plynulost dopravy

volně přeloženo

Za něco málo přes rok by měl být zaveden nový systém výběru mýta, který by měl zvýšit propustnost na mýtných stanicích. O tom, ale i o tom, jak zvýšit bezpečnost provozu na silnicích i na moři, hovořil ve „Studiu 4“ dopravní expert Željko Marušić.

- Nový systém výběru mýta zavede větší pořádek a směrnice EU říká, že výběr by měl být úměrný využití, a to je systém, který může přispět ke zkvalitnění provozu na našich dálnicích. To by mělo být spojeno se zpoplatněním všech silnic, aby se používání všech silnic platilo úměrně k užívání, řekl Željko Marušić a zdůraznil, že kontrolní systém a dohled na dálnicích musí být propojeny se systémem bezpečnosti silničního provozu.

- Musíme zavést opatření, která zvýší bezpečnost, to znamená, že všechny odchylky v provozu, které zaznamenají kamery, se zaznamenají do systému a ti, kteří to udělají, budou potrestáni, říká. (doplním, že k tomu bude sloužit masivní monitoring provozu - 1000+ kamer atd.)

Marušić navrhuje, aby byly kamery zavedené na dálnicích propojeny s MUP (ministerstvo vnitra) a aby zaznamenané přestupky byly sankcionovány. Jistota trestu je podle něj největším přínosem pro bezpečnost provozu.

Potrestání každého, kdo hrubě poruší pravidla

Máme technologii, která dokáže jednoznačně identifikovat řidiče jedoucího 200 km/h tunelem, a je absurdní, aby to HAC zaznamenal a nezařadil to do systému trestů, upozornil a apeloval na upgrade systému tak, aby potrestáni jsou všichni, kdo porušují dopravní předpisy. Porušování dopravních předpisů je spolu s únavou největším generátorem všech dopravních problémů, upozorňuje.

Nový model výběru mýtného

Podle nového modelu výběru mýta se počítá s tím, že u mýtných stanic nebudou zastávky a měl by se zvýšit tok vozidel.

- To umožní přímé účtování služby bez zastavení. Mýtné stanice kromě vytváření davů, což bylo negativní, měly také funkci řízení dopravy, tedy tlumení dopravních proudů, říká Marušić.

- Omezili jsme provoz na Breganě. Často jsem kritizoval slovinskou stranu, která blokovala provoz na naší dálnici, ale tím zlepšila provoz na dálnici A1. V okamžiku, kdy se na hranicích a mýtnicích otevřou zácpy, dochází k zácpám na silnicích, které nemají dostatečnou kapacitu, řekl a dodal, že máme problém s dálnicí A1 ze Záhřebu do Karlovacu, a pokud vjede dvakrát větší provoz, než může dálnice projít, kolony jsou nevyhnutelné. (tady dodám, že HAC plánuje a připravuje velké investice do dálnic v Záhřebu v nejbližších letech a již se začalo na A3 a úpravou frekventovaných mýtnic)

- Musíme současně zintenzivnit opatření ke zvýšení provozu ze Záhřebu do Bosiljeva, tedy Karlovacu, co nejdříve, varuje Marušić. Pak se podle něj projeví efekty zlepšení účtování a vstupu do schengenského prostoru. :idea:

- Musíme motivovat naše občany, kteří si musí být vědomi toho, že z cestovního ruchu profitujeme, aby nezatěžovali dálnice, pokud nemusí, a využívali autobusovou dopravu, tedy nejezdili o víkendech, pokud to není nutné alespoň do doby, než odstraníme velké bodové závady.

Hustý provoz i na moři

Lepší správa přístavů a ​​zlepšení systému kotvišť a suchých kotvišť by také snížilo zatížení dálnic, upozorňuje Marušić. Z dlouhodobého hlediska by se měla omezit jízda v „kritických časech“ a měla by se zlepšit silniční infrastruktura a současnou prioritou je spojení z Makarské do Trogiru nebo z Omiše do Trogiru, říká Marušić. (projekty jsou v tendrech a přípravách)

- Bezpečnost provozu na moři lze zvýšit stejně jako na silnicích, domnívá se Marušić, a to je jistota trestu za porušení předpisů, zdůrazňuje Marušić, který problém vidí v nedostatku kontrol.

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/novi-su ... a-10921022
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22561
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Zpoplatnění: do roku 2025 nový automatizovaný systém

Příspěvek od Diaľničiar »

KOMPLETNÍ AUTOMATIZACE

V roce 2025 se obejdeme bez 339 mýtnic: Zavádí se systém za 100 milionů eur a projede jím 3000 aut za hodinu

Nadále se bude platit za kilometr dálnice

Nebudou už mýtnice a řidiči budou mít speciální účet, ze kterého se budou vybírat peníze při vjezdu a sjezdu z dálnice.

https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatsk ... u-15368575

Myšlenkou samozřejmě, říká Butković, je zrychlit dopravu, odstranit mýtné budky a vyhnout se dopravním zácpám během sezóny.

"Z průzkumu provedeného v roce 2019 vyplývá, že 70 procent řidičů bylo pro model 'pay as you drive' namísto klasické dálniční známky. Od klasického systému sběru vinět se pomalu upouští, a to je o elektronickém placení mýtného bez zastavení," uvedl mluvčí. “ řekl Butković.

Společnost HAC oznámila, že letošní rok by mohl být potenciálně posledním rokem platebního modelu prostřednictvím mýtnic.

Od příštího roku se plánuje postupné zavádění nového modelu elektronického placení mýtného bez zastavení, projekt za zhruba 100 milionů eur, který by měl být plně realizován do roku 2025.

Tento model zpoplatnění by tedy nebyl založen na vinětovém systému, jako mají sousední Slovinci, ale na systému kamer, které by spolu s tabulkou vozidla zaznamenávaly barvu, objem, profil vozidla a odhad očekávanou dobu přepravy. Účtování bude probíhat prostřednictvím zařízení ENC a systému ALPR, přesněji řečeno, všichni uživatelé se budou muset do systému registrovat prostřednictvím SPZ.

Butković vysvětlil, že to znamená, že už nebudou žádné rampy a mýtnice, že řidiči budou mít speciální účet, ze kterého se budou vybírat prostředky při vjezdu a sjezdu z dálnice.

Nabídky, které před měsícem HAC předložilo deset společností, se však pohybují od 80 milionů eur do téměř 250 milionů eur. Nejlevnější nabídku 80 milionů eur tak dala slovenská společnost SkyToll a TollNet, která provozovala podobné systémy na Slovensku, v Česku, Uruguayi a Rusku.

O něco dražší je rakouská společnost Kapsch Traffic s 90 miliony eur, stejnou částku nabízí i čínská CTFO Jeton Technology. Mezi uchazeči jsou tři chorvatské společnosti King ICT, Končar Digital a Ericsson Nikola Tesla. Ze tří nejvíce požaduje Ericsson, kolem 220 milionů eur za nový systém, následuje King ICT se zhruba 190 miliony eur a Končar Digital s 96 miliony eur bez DPH. Nejdražší nabídku 244 milionů eur předložila španělská společnost SICE. HAC má 90 dní na výběr nejlepší nabídky. Dvě třetiny budou financovány prostřednictvím Národního plánu obnovy a odolnosti.

A konečně nový mýtný systém zahrnuje zrušení 339 mýtnic na celkem 77 dálničních vjezdech a sjezdech. Podle prezidenta Svazu nezávislých silnic (NCS) Anđelka Kasuniće tam nyní pracuje asi 900 pracovníků. Třetina by měla odejít do důchodu a zbytek pracovníků na mýtnicích by se podle Kasuniće neměl stát nadbytečnými, ale dostat nové povinnosti, jako je práce v tzv. mobilní jednotky, které loví neplatiče a vybírají pokuty.

Pokuta pro narušitele, kteří by se nepřihlásili při vjezdu na dálnici, by podle aktuálních informací činila sto eur plus mýtné, ale není vyloučeno, že se do schválení konečného vyúčtování ještě navýší.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“