Námořní a lodní doprava

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Nová lodní linka usnadní přepravu ze splitského letiště do přístavu :arrow:

https://chorvatsko.cz/aktual/190424-nov ... stavu.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Na ostrově Korčula se upgraduje přístav. Náklady na něj dosáhnou cca. 122 mil. HRK, tedy asi 15 mil. €. Většinu peněz proplatí EU. Smlouva na výstavbu je podepsaná. Projekt nese jméno Rekonstrukcija lukobrana Puntin – luka Korčula.

Zdroj: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... 0740/20740
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Za prvních 5 měsíců letošního roku přistálo v Chorvatsku 171 zahraničních výletních lodí. Je to o +18% více oproti roku 2018 stejného období a je to další rekordní nárůst tohoto počtu.

Nebo i 247 500 pasážerů na nich, co je +19% a oproti roku 2018 dokonce +25,3% co se týče délky setrvání s číslem 386 dní. Z hlediska vlajek: 41 Malta, 36 Itálie, 26 Panama.

Až 88 z nich připlulo v 5. měsíci, co je +3,5% nárůst. Měsíční nárůst je nejvyšší pro 4. měsíc, kdy to činí +48,5% nebo 49 lodí, ale i leden meziročně +25% navíc.

Z hlediska toho že kam, tak cesty vícero z nich jsou takové, že kotví na vícero místech, ale tedy dominuje Dubrovnik se 124, následuje Split se 76, Zadar 32, Korčula 30, Šibenik 25, Hvar 20 lodí. Pak po více než 10 ale méně než 20 to jsou: Rovinj, Ploče, Stari Grad, Pomena a Pula.

Tady zdůrazním, že Dubrovník se snaží již tento počet omezovat, ale nedaří se ... je to problém vícero měst světa, které se již tomuto masovému cestovnímu ruchu brání.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Jachtaři mohou využít novou marinu v Istrii – v Medulinu :arrow:

https://www.chorvatsko.cz/aktual/190821 ... ulinu.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

za 41,2 mil. HRK se dobuduje přístav Baška na ostrově Krk

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... aska/20815

I. fáze: Vela riva se dostaví na 50,55m a II. fáze: Mala riva se prodlouží na 105m

až 33,8 mil. HRK jde z EU
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Marina Punat získala nejvyšší chorvatské jachtařské ocenění "Zlatá kotva" :arrow:

https://www.chorvatsko.cz/aktual/190926 ... kotvu.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Zahájila se investice ve výši 30 mil. HRK, která zvýší kapacitu přístavu Sućuraj na ostrově Hvar. Projekt zahrnuje nejen upgrade přístaviska, takže sem budou moct plout větší trajekty, ale vylepšení se dočká i přístupová silnice s parkovištěm. Projekt je financovaný díky EU fondům.

Pro lepší představu: dnes se na linku vejde 30 vozidel, po novém to bude 100 vozidel.

Zdroj a více informací po chorvatsky: https://www.dalmacijadanas.hr/za-sirenj ... 100-vozila
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

V současné době se v Primorsko-goranské župě (Kvarneru) realizuje nebo se připravuje řada významných infrastrukturních investičních projektů, na jejichž financování se více než polovinou podílejí evropské operativní programy. Chorvatské státní a župní orgány pak potřebné finance doplní. Patří k nim především rekonstrukce a dostavba západní části přístavu Cres, investice v přístavu Baška na ostrově Krku a v přístavu Crikvenica na pobřeží.

V západní části přístavu Cres bude postaveno nové vnější přístavní molo dlouhé 185 metrů a široké 6 metrů, který bude sloužit příjmu pravidelných lodních linek pro osobní přepravu. Současně bude upraven pobřežní pás v délce 280 metrů podél přímořské silnice. Přístav tak bude mnohem bezpečnější před vlnobitím a větry, než je nyní.

Tento projekt v hodnotě 40 milionů kun zlepší dopravní spojení s dalšími kvarnerskými ostrovy a s kvarnerským pobřežím, což uvolní i dosavadní návaly cestujících v sezóně. Pozitivně bude působit i plánované zvýšení počtu celoročně provozovaných lodních spojů.

V současné době jsou podepsány smlouvy na realizaci 28 projektů v 11 přístavech v celkové hodnotě 300 milionů kun.

výstavba nového nábřeží u římského amfiteátru v Pule,
rekonstrukce a dostavba západní části přístavu v Cresu na stejnojmenném ostrově,
dostavba přístavu v Crikvenici,
oprava a prodloužení současného přístavu na ostrově Unije,
dostavba přístavu v Bašce na ostrově Krku,
rekonstrukce přístavu Tovarnele u Novalje na ostrově Pag,
nová rampa v trajektovém přístavu Stinica (pro přepravu na ostrov Ráb),
rekonstrukce trajektového přístavu Mišnjak na ostrově Ráb,
rekonstrukce a sanace nábřeží a mola Pumpurela v přístavu Ráb,
vybudování nového trajektového přístavu ve Tkonu na ostrově Pašman,
dostavba městského přístavu Sali na ostrově Dugi otok,
výstavba trajektového přístavu Kaprije na stejnojmenném ostrově,
výstavba trajektového přístavu v zátoce Boca na ostrově Zlarin,
úpravy v přístavu Stomorska na ostrově Šolta,
úprava nábřeží v části Vlačica ve městě Supetar na ostrově Brač,
úprava části nábřeží v obci Pučišća na ostrově Brač,
úprava nábřeží v části Priko v přístavu Stari Grad na ostrově Hvar,
dostavba operativního nábřeží ve městě Hvar na stejnojmenném ostrově,
dostavba jižního mola v přístavu Jelsa na ostrov Hvar,
dostavba vnějšího stání v přístavu Drvenik (pro přepravu na ostrov Hvar),
dostavba vnějšího stání v přístavu Sućuraj na ostrově Hvar,
nový přístavní terminál pro cestující v přístavu Vela Luka na ostrově Korčula,
nový přístav v zátoce Polačišće v Korčule na stejnojmenném ostrově,
sanace přístavního mola Puntin v přístavu Korčula,
výstavba operativního nábřeží u trajektového přístavu Dominče v Korčule,
výstavba trajektového přístavu v Perně u Orebiće na poloostrově Pelješac,
sanace a rekonstrukce nábřeží v přístavu Donje Čelo na ostrově Koločep,
sanace přístavního mola v přístavu Račišće

chorvatsko.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

rekordní vlna zaznamenaná na Jadranu

http://www.hhi.hr/pr/onenews/276

*v tomto týdnu bylo vícero pobřežních regionů zasaženo extrémním počasím, přerušené jsou pak lodní linky, poškozené nábřežní mola, domy, přijezdové silnice k lodím atd., do Dubrovniku po moři přibudl plastový odpad, dál na Jadranu spatřeno tornádo, bouře vyvracejí stromy na pobřeží od Istrie po Dalmácii
  • 12. 11. 2019 - 20:25

    Hrvatski hidrografski institut izmjerio je 12.11.2019. godine u 16h rekordni val na Jadranu. Ovaj val zabilježen je u akvatoriju grada Dubrovnika pokraj otočića Sv. Andrija. Maksimalna visina vala iznosila je Hmax =10.87m s pripadajućom značajnom visinom vala Hs = 4.75m (stanje mora 6) i perioda T = 10s. Val je došao iz smjera Dirp = 167.1 °.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Dalších 81,5 mil. HRK, z čeho 69 mil. HRK jde z EU fondů směruje do této oblasti a to konkrétně na rekonstrukci přístavu Mrtvaška na Malém Lošinji.

Zdroj: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisan- ... luke/21926
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Jadrolinija hlásí méně cestujících a tři nové trajekty :arrow:

https://www.chorvatsko.cz/aktual/200717 ... jekty.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy podepsal smlouvu na dostavbu přístavu v Baške v hodnotě 41,2 mil. HRK.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... 2413/22413
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Přečetl jsem celou tému, všechny odkazy a informace platí. Ještě doplním pár informací.

Segment námořní dopravy jsem doplnil v názvu o lodní, i když i vnitřní lodní dopravě se zde věnuji. Nyní se črtá již investice říčního přstavu v Osijeku v nákladech 400 mil. €.

6 mezinárodnách přístavů jsem zde vypsal, nyní doplním celkovou strukturu přístavů v Chorvatsku, kam ty peníze neustále jdou:
P1.JPG
P1.JPG (72.08 KiB) Zobrazeno 9782 x
Největší přístavy z hlediska objemu nákladu jsou Rijeka, Split a Ploče, přičemž Rijeka je vůbec největším přístavem v Chorvatsku a prakticky žádný níže položený nemá takovou provázanost na veškeré dopravní koridory (silniční, železniční, námořní).

Detailně se tomuto segmentu dopravy nevěnuji, je to pouze pro doplnění návaznosti silničního rozvoje. Ty investice do celého segmentu jsou od vzniku státu již v řádu miliard € a toto tempo pokračuje i dalším obdobím.


Loděnice bude vyrábět dvacítku elektrických jachet ročně.

Chorvatská společnost Salona Yachts ve Splitu představila novou a luxusní jachtu Salona 46. Jde o unikátní elektrickou plachetnici vybavenou dvěma elektromotory, které umožňují vyšší rychlost plavby, významně lepší manévrovatelnost a současně nižší spotřebu. Baterie se můžou dobíjet z dobíjecích stanic podobně jako elektrické automobily, ale daleko zajímavější je dobíjení pomocí solárních panelů, které mají protiskluzovou úpravu a jsou i zajímavým dekoračních prvkem lodi, a navíc i lodního šroubu za plavby na vítr. Na plné dobití prázdných baterií stačí plout za dne na vítr 20 hodin. Plavební dosah standardního nabití baterie stačí na plavbu ze Splitu k ostrovu Vis.

V srpnu 2020 stejná společnost představila menší plachetnici S380 s elektromotorem o výkonu 10 kW a bateriemi o výkonu 30,4 kWh, což vystačí pro plavbu 25,5 námořních mil o rychlosti 6,26 uzlů, a ihned ji vyslala na plavbu do Severní Ameriky k jejímu novému majiteli.

Zdroj: morski.hr
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Přístav ve městě Omiš má získat novou podobu. Za celkem 87 mil. HRK. V článku jsou i vizualizace: https://more.slobodnadalmacija.hr/om/vi ... na-1080255 . Není to žádná nekonečná příprava, protože již je na spadnutí podepsání smlouvy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Po druhé se tendrovala koncese na dostavbu a provoz přístavu ve městě Rijeka. Koncern Maersk nabízí 500 tis kontejnerů ročně s růstem do 1 mil. Nebudu to celé překládat, ale samozřejmě, že návaznost novo budované infrastruktury D-403 ( třeba zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 31#p230731 , tunel a viadukty od přístavu po A7) jsou vysoce lukrativní pro rozvoj přístavu. Stane se z něj možná největší přístav v regionu. A přesně do této pozice průmyslně-dopravní uzel Chorvatsko Rijeku i se župou delší dobu orientují včetně centra, kterým je Rijeka.

https://www.novilist.hr/rijeka-regija/r ... fresh=true


Do rozvoje námořní dopravy a přístavní infrastruktury bude Chorvatsko vkládat až do roku 2030 i nadále poměrně velké peníze, i nadále z EU fondů všeho druhu. Rozhodně bude o čem psát. Nedávno jsem četl, že se změní a zmodernizuje přístavní molo v Zadaru a potáhne se i do ulic. Mnoho menších investicí se realizuje a projektu na ostrovech pro lepší přístávaní trajektů, lepší vybavení přístavů atd. Neustálé investice tak jak se rozvíjí jednotlivé segmenty, tak se neustále modernizuje i tento druh infrastruktury. Ty investice jsou od samostatnosti již "v řádu miliard €" a další tam směrují.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Město Omiš získává, tak jak jsem uvedl v jiném tématu projekt, tak tady ho i uvedu do praxe: upgrade městského přístavu v hodnotě 87 mil. HRK: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... 2842/22842

Nejenže se tady již brzo odevzdá do provozu obchvat města, ale se zatraktivní nábřeží.

Stát navíc zřizuje i lodní linku Omiš - Postira s propojením na ostrov Brač.

Nová promenáda Omiše, 70 kotvících míst.

Ministr dopravy uvedl, že HR z EU fondů již zrealizovalo projekty do přístavů za skoro 2 mld. HRK.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Split řadu let uvažuje o výstavbě nového přístavu. Ten stávající je sice po upgradu mol, ale má nějakou polohu a je na hraně kapacit. Ročně se ním přepraví na 200 tis. nákladních a 800 tis. osobních vozidel a 5,5 mil. cestujících, co z něj dělá jeden z největších v oblasti. Cílem je vyčlenit prostor výhradně pro nákladní přístav, kde by bylo zaměření pro nákladní dopravu. To bude mít hned 2 efekty: sníží se zatížení centrální dopravní osi o tu nákladní dopravu a uvolní se podíl pro osobní přepravu.

Nový přístav pak naopak umožní růst nákladního provozu.

MŽP posuzuje lokalitu: rekonstrukce severního přístavu na západ až po závod Plovput v Stinice. Délka pobřežního pásu by byla 905m. Dále si to žádá prohloubit dno moře o 5-6m. Tady tento krok je pak označován za možné riziko pro kvalitu moře.

https://slobodnadalmacija.hr/split/nova ... re-1055784

Dle vécero studií to ale nebude mít větší dopad na kvalitu vody v turistických lokalitách a naopak se zlepší ŽP ve stávající části přístavu společně se všema zónama až po hlavní silniční síť. Tyto záměry jsou tady několik let, nyní již s posuzováním těchto vlivů.

Výše investice se odhadovala na "vstupních" 220 mil. HRK bez DPH.

Projekt se nachází v dopravním modelu/strategii do roku 2030. Příprava pak byla zahrnutá i do rámce 2014-2020.

https://www.dalmacijadanas.hr/nice-tere ... i-kruzera/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy podepsal smlouvu na práce pro přístavní infrastrukturu pro města Rab a Senj.

Celkové investice jsou 55,4 mil. HRK. Peníze jdou na vylepšení přístavní infrastruktury v Rabu, Senji a Stinica. Ta poslední investice přinese ve výsledku mnohem snadnější manévrování pro trajekty, čímž se zkrátí cestovní doba.

Až 85% proplatí EU fondy.

Malé pobřežní přístavy již mají proinvestované peníze ve výši 2 mld. HRK. A všechny tyto projekty jsou z EU fondů spolufinancovány ve výši 85%. Slouží na podporu cestovního ruchu a posílení regionálního rozvoje.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... senj/22893
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko dneškem podepsalo největší smlovu v historii přístavu Rijeka. Koncese na kontejnerový terminál v objemu 20,5 mld. HRK.

Kdysi třeba oproti přístavu Koper ve SLO byl ten v Rijece menším bratrem, to se ale již změní. Rijeka bude mít díky vícero fázím od roku 2025 zcela jiné kapacity. Díky investicím jako i silnice D-403, která se realizuje (napojení přístavu na silniční síť Evropy, viz vlákno k A7+Rijeka), rozšíření přístavu a další a další investice se díky této smlouvě zajistí již nejen energetické centrum oblasti (LNG terminál), ale celkový dopravní smysl do budoucnosti. Stát z toho bude mít přímo 2 mil. € ročně na poplatcích a nepřímo zásadní stimul pro relativně malý region, kterým oblast Rijeky je.

https://www.apmterminals.com/en/news/ne ... ka-gateway
https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/potpisan- ... inal/23007
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Crikvenica, která leží pod Rijekou, dostala vánoční dárek a sice nový přístav v nákladech ve výši 33 mil. HRK. (4,4 mil. €) Jde o projekt vylepšení přístavu pro osobní lodní dopravu. EU fondy na to přispívají částkou ve výši 27,9 mil. HRK.

Crikvenica se zařazuje mezi přístavy s vyšší důležitostí. Kromě upgradu přístavu se zde vybudoval 130m dlouhý sekundární vlnolam a dalších 50m k molu "malý palác" ve tvaru T na ochranu v nových plánovaných vodách. Přístav mj. zvětšil hloubku ponoru na -3,0m.

fotky: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... luke/23090
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministr dopravy odevzdal do užívání upgrade přístavu v Donje Čelo na ostrově Koločep (Dubrovnická župa). Investice ve výši 30 mil. HRK umožní přistávat větším lodím. Tím se zkvalitní trajektová linka Suđurađ - Lopud - Koločep - Dubrovnik.

Mj. se rozšířilo dosavadní přístavní molo, upravilo pobřeží a postavila svislá pobřežní stěna, zřídila se trajektová tampa a provozní plošina atd.

V regioně se utrácí na námořní infrastrukturu 400 mil. HRK a v dalších letech se bude dalších 600 mil. HRK. Chorvatsko je dle ministra státem u moře a potřebuje se orientovat i na tuto infrastrukturu, ale nejen to. Dle ministra je zase po letech budování infrastruktury potřeba obstarat i nová plavidla. Realizace se uskuteční přes Fond Obnovy.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/ministar- ... cepu/23202
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

tohle vlákno začínám obnovou flotily Jadrolinija a letos slaví 75. výročí :P

Ministr dopravy poskytl širší TV rozhovor:



*Jadrolinija přežila i fázi Covidu, kdy zeslábl provoz a podnik je stabilní
- koncem 2021 mu stát konečně pomohl, kdy do té doby nedostal žádnou pomoc na rozdíl od ostatních států
*obstarávání nových lodí nejde dle harmonogramu, ale musí se již rozběhnout
- v opačném případě, pokud se tempo nezrychlí, pak nebude hlavním provozovatelem na moři, protože technicky bude zaostávat
*v letošním roce se začne obstarávat více nových plavidel
*tady jsem psal o několika lodích: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 43#p117143 ... Postira má již skoro 60 let, ale stále je na moři, nyní se plánuje obstarat v této tříde další 3 takové lodě: https://www.jadrolinija.hr/en/about-us/ ... ps/postira

Statistika 2021:
5.JPG
5.JPG (72.08 KiB) Zobrazeno 4350 x
https://www.jadrolinija.hr/docs/default ... f?sfvrsn=0
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Podepsaná smlouva na stavební práce pro nový přístav Korčula - přístav Polačište.

Hodnota podepsaných prací je 136,5 mil. HRK nebo 18,2 mil. €. Práce potrvají 30 měsíců.

Je to projekt výstavby nového přístavu Korčula v lokalitě Polačište, který je nevyhnutní na umožnění bezproblémového fungování pravidelní lodní dopravy, vysokorychlostní a trajektové dopravy. Ve výsledku se zvedne mobilita cestujících a zlepší celková kvalita života obyvatelů na ostrově.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/u-dubrovn ... iste/23302
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

Slavnostně proběhlo 75. výročí provozu Jadrolinije

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/svecano-o ... nije/23675

Ústřední oslava 75. výročí Jadrolinije, největší chorvatské lodní společnosti, se konala v pondělí v Zadaru na lodi Jadrolinije 'Marko Polo', která při této příležitosti kotvila na zadarském nábřeží, v bezprostřední blízkosti 'Zdravím Slunce', světově proslulá atrakce.

Státní tajemník pro moře a fondy EU Josip Bilaver jménem předsedy vlády Chorvatské republiky pozdravil všechny přítomné s projevem inspirovaným dalším vítězstvím chorvatského fotbalového týmu na mistrovství světa ve fotbale a u příležitosti svátku sv. Nikola, patron chorvatských námořníků a lodníků.

„Jsem rád, že jsem tu s vámi a myslím, že jsme k Jadrolinijným pětasedmdesátinám nemohli zažít lepší dárek, než ten, který nám věnovala naše ‚Vatreni‘, a velké poděkování patří všem našim námořníkům, kteří zapletl část svých životů do úspěchů Jadrolinije. Je těžké čísly vysvětlit, co Jadrolinija znamená pro Chorvatskou republiku, co to znamená pro naše ostrovany a turisty, kteří sem přijíždějí, protože Jadrolinija znamená život, bezpečí a spojení. Když nikdo neřídí, Jadrolinija řídí, když je třeba zachránit oběti, Jadrolinija je tu, aby pomohla a zaskočila během bouřky, bouřky a jakéhokoli jiného špatného počasí. Také ti ostrované, kteří jezdí každý den, vědí, že na Jadroliniji se učíte, odpočíváte, rodíte a na Jadroliniji se vlastně žije.“

„Vláda Chorvatské republiky bude jistě stát za všemi dobrými a kvalitními obchodními plány správní rady Jadrolinija. Čeká nás velká a komplexní obnova vozového parku, zde zdůrazňuji, že musíme společně zahájit obnovu vozového parku na bázi obnovitelných zdrojů energie, musíme být udržitelnou společností, která se bude v budoucnu zabývat konkurencí , a to nejen domácích, ale i těch, které k nám přicházejí z jiných zemí Evropské unie. Jsem přesvědčen, že pokud budeme kvalitní a silní v podnikání, Jadrolinija zůstane i nadále silnou podporou hospodářského rozvoje, sociálního zlepšení, bezpečnosti našich ostrovanů, naší Chorvatské republiky, a že udrží nejsilnější pozici, kterou na trhu má," uzavřel v oslavném a vítězném duchu tajemník Bilaver a popřál vedení a všem zaměstnancům národní lodní společnosti úspěšné podnikání,

Jadrolinija doo, společnost strategického a zvláštního zájmu pro Chorvatskou republiku a zároveň pilíř osobní liniové dopravy, vlastní ve své flotile 53 lodí, což z ní činí jednu z největších středomořských lodních společností ve veřejné linkové dopravě. S dostupnou flotilou 39 trajektů, 11 katamaránů a 3 klasických lodí udržuje Jadrolinija 37 vnitrostátních a 4 mezinárodní linky a spojuje tak chorvatské ostrovy s pevninou a přispívá k celkovým výsledkům chorvatské turistické nabídky.

Ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury podporuje posílení pozice Jadrolinije a její další působení a právě s tímto cílem v Národním programu obnovy a odolnosti je pořízení celkem 6 nových lodí s celkovou předpokládanou hodnotou předpokládá se přibližně 300 milionů HRK. Právě za účelem dosažení plánovaných cílů udržitelného podnikání a v souladu s moderními trendy v ochraně životního prostředí snížením používání klasických fosilních paliv se počítá s vybavením nových lodí elektro-solárním pohonem. Pořízení lodí s hybridním pohonem přispěje ke zvýšení kvality služeb veřejné námořní dopravy, zlepšení dostupnosti obydlených ostrovů, protože kvalita života ostrovanů závisí na dopravním spojení, které může být rozhodujícím faktorem pro udržení života na ostrovy.

Ceremoniálu k 75. výročí Jadrolinije se zúčastnil státní tajemník Josip Bilaver a hostitel ceremonie, prezident Jadrolinije David Sopta , zadarský prefekt Božidar Longin , starosta města Zadar Branko Dukić , ředitel zadarské přístavní správy Željko Knežević a mnoho dalších hostů a hostů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Námořní a lodní doprava

Příspěvek od Diaľničiar »

První člun pro záchrannou námořní zdravotnickou službu prošel testy

Obrázek

Ředitel Správy plavební bezpečnosti Ministerstva moře, dopravy a infrastruktury kapitán Siniša Orlić byl v pátek 3. února 2023 v Šibeniku, kde se zúčastnil testování prvního ze šesti člunů pro nouzový lékařský zásah na moři a ostrovy.

Projekt stavby a vybavení šesti lodí, které se staví v loděnici Iskra v Šibeniku, má hodnotu cca 76,4 mil. HRK a je spolufinancován Evropskou unií a nasmlouvaná doba výstavby je 24 měsíců.

"Je to skvělá reference pro tuto loděnici a úleva pro nás, že se máme na koho spolehnout jak při stavbě, tak při generálních opravách takových lodí," řekl ředitel Správy plavební bezpečnosti kapitán Orlić a ředitel loděnice Iskra Šibenik. Roko Vuletićoznámila brzkou dodávku první lodi, zatímco zbývajících pět bude dodáno do konce roku.

Lodě, jejichž projekt vyrobila chorvatská pobočka americké společnosti Metal Shark, pojmou tři členy posádky a devět lidí. S délkou trupu 15 metrů v ideálních podmínkách bude schopen dosáhnout maximální rychlosti minimálně 35 uzlů a kromě mimořádných případů transportu pacientů z ostrova na pevninu poslouží i k vyhledávání a záchraně v moři. Posádku a údržbu lodi bude zajišťovat ministerstvo moře, dopravy a infrastruktury, na palubě bude také tým záchranné lékařské pomoci při každém převozu pacienta.

Připomeňme, že Smlouvu o zadávání veřejných zakázek podepsal v říjnu 2021 v Gaženici ministr zdravotnictví Vili Beroša Sdružení dražitelů Tehnomont Shipyard Pula a Iskra Shipyard.

VIDEO: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/slik ... IBENIK.mp4

ZDROJ: HINA/MMPI

https://mmpi.gov.hr/prva-brodica-za-hit ... anja/23776
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“