Jak se vyhnout dálnicím v Chorvatsku. Jak vidět více i za cenu delší, ale ne vždy drahší jízdy.
Plánování cesty v počáteční fázi většinou vyvolává euforické pocity. Čeká nás dobrodružství, jedeme na zaslouženou dovolenou a nečekáme nic menšího než krásné vzpomínky, kterými ozdobíme náš návrat. Často se však stává, že naplnění alba krásnými vzpomínkami se zasekne hned na začátku cesty.
A zatímco se pohybujete hlemýždím tempem v mnoha kilometrové koloně na jedné z chorvatských nádherných dálnic, budete si říkat: "Jak jsem se mohl dálnici vyhnout?". Pokud se tedy držíte svého itineráře jako opilci v hostinci a nepočítáte s případnými změnami dopravní situace, jako je například mnohonásobné zvýšení počtu vozidel na silnicích v období dovolených, možnost tzv. dopravní nehody na plánované trase, vysoké ceny mýtného na určitých úsecích silnice nebo povětrnostní podmínky, nepružnost a neochota cestovat po alternativních úsecích mohou neplánovaně prodloužit vaši cestu o několik hodin nebo dokonce o den a poskytnout vám spíše nepříjemné vzpomínky na vaší dovolenou.
Vyhnout se dálnicím v Chorvatsku není jednoduché. Je tu cca. 1340 kilometrů dálnic, což není na malou evropskou zemi nikterak málo. V letních měsících jsou chorvatské dálnice charakteristicky přeplněné, v zimě zase uzavřené úseky, které jsou kvůli bouřce nebo jinému špatnému počasí neprůjezdné nebo dá se říci těžko sjízdné (?!).
stav sítě dálnic 3 roky zpátky:
Kromě davů lidí, povětrnostních podmínek a monotónní jízdy vás mohou snadno donutit sjet z dálnice i relativně vysoké ceny za užití dálnice, takže alternativní silniční trasy nabízené na této mapě vypadají jako rajské cesty.
- glavni_pravci_promet.jpg (209.63 KiB) Zobrazeno 1620 x
- gustoca_promet_rh.jpg (195.02 KiB) Zobrazeno 1620 x
Druhá mapa ukazuje hustotu provozu na určitých silnicích, takže vidíme, že nejvíce vytížené jsou dálnice.
Výhody jízdy po alternativních silnicích jsou četné. Vzhledem k tomu, že rychlost jízdy na otevřených neobydlených silnicích v Chorvatsku je 80 km/h a v obydlených oblastech 50 km/h, spotřebuje auto stejné množství paliva a cesta se prodlouží vlastně jen o hodinu, dvě, tři . Přesněji řečeno, při vysokých rychlostech auto spotřebuje více paliva. Rozdíl v dobách cestování se liší dopravními podmínkami na dálnicích, které ve špičkách kolabují. Na cestu dlouhou 300 kilometrů po dálnici nebo stejný počet kilometrů na běžné rychlostní silnici tedy potřebujete ve výsledku méně paliva. Zároveň také získáte příležitost, aby byl váš výlet nezapomenutelný, ne kvůli nepříjemným zážitkům na silnicích, ale kvůli krajině, která vám uběhne před očima a jejíž krása nenechá nikoho lhostejným. Faktem je, že i samotné chorvatské dálnice patří k nejpanoramatičtějším v Evropě, ale ještě hezčí scenérie nabízí vedlejší hlavní silnice.
Pokud pojedete po „staré silnici“
směrem na Dalmácii, státní silnici D1 přes Liku, budete mít také to potěšení zažít během jedné relativně krátké cesty dvě různá podnebí: kontinentální a středomořské, přičemž rozdělení je tak ostré, že překvapení téměř nikdy nechybí ve chvíli, kdy z Liky přejíždíme zde Velebit. Projedete přitom Rastoke, Plitvice a zalesněnou a rovinatou část Liky, svahy největší hory Velebitu a tyto výjevy si zamilujete.
Pokud jedete do Splitu, pojedete po silnici blíže k pobřeží dlouhé 410 kilometrů, přičemž délka dálnice pro stejný cíl je 408 kilometrů. Docela legrační rozdíl, že? Nejkratší trasa vede vnitrozemím o délce asi 360 km.
Cesta do Rijeky je kratší po dálnici a má asi 160 kilometrů, přičemž délka cesty po běžné silnici je asi 230 kilometrů. Obyčejná silnice vám však vždy dává možnost odpojit se od provozu, odpočinout si, nadechnout se a zaposlouchat se do přírody, která vás obklopuje. Cesta přes Delnici a goranskými lesy po staré cestě nemůže být ničím jiným než potěšením, cestou, kterou si budete pamatovat pro houštiny, do kterých jste se proměnili, a zelené výhledy, které naplnily vaši duši.
Skutečnost, že Rijeka je od Záhřebu vzdálena jen něco málo přes hodinu a půl, je opravdu fascinující, zvláště když si vzpomeneme na dlouhé běžné cesty před dálnicí, myslím tím, než byla zmíněná dálnice postavena. Takové spojení není od věci. Pokud se však chystáte na vyloženě rekreační výlet za kvarnerskými krásami, možná byste mohli sjet z rychlé dálnice a dopřát si krajinu, která zbarví vaši mysl i tělo svěžestí a vašemu pečlivě naplánovanému výletu dodá nádech dobrodružství .
Karlovac, Duga Resa, pak přes Vukovu Goricu přes Gorski Kotar do Delnice, pohádkovým lesem, křížením cest divokých koček a vlčat při hledání potravy, jízda přestává být jen polykáním kilometrů a nepopiratelně rychlým příjezdem do cílem, ale stává se potěšením a příležitostí poznat něco zcela neznámého. Například Skrad, malá obec s asi 1000 obyvateli, kterou rozděluje Lujzinska cesta, se pyšní přírodním bohatstvím; Vrajži prolaz, Zeleni vir a jeskyně Muževa hiša byly již v roce 1962 vyhlášeny speciální geomorfologickou rezervací, kterou máte možnost vidět právě teď.
Stará cesta přes Delnici navazuje na úseky Lujzijany, první silnice, která dokázala na začátku 19. století nejrychleji spojit Karlovac a Rijeku. Šanci na rozvoj tak dostávají i malá města podél této silnice. Mnohé z nich se díky uklidňující přírodní kráse a čerstvému horskému vzduchu stávají středisky a rehabilitačními centry.
Ani gastronomické výzvy nelze tímto regionem projít bez ohlédnutí. Ti odvážnější by měli hledat Lokve, obec proslulou svými žábami. Kromě návštěvy žabího muzea, které je jedinečné v celé Evropě, se můžete do sytosti najíst i žabí stehýnka. Specialitou jsou zde žáby, které se chytají na nedalekém jezeře nebo v jedné z mnoha louží, které daly této oblasti jméno. V podstatě celé moře přírodních krás, samozřejmě zelené. A překvapení by nebyla překvapením, kdybychom je zde všechny odhalili.
A nakonec dálniční cesta dlouhá asi 160 kilometrů stojí více eur, než na trase staré silnice ze Záhřebu do Rijeky s délkou 187 kilometrů, ale tedy po staré trase pojedete mnohem déle. Kouzlo Gorski Kotar vás udrží na každém odpočívadle nebo restauraci. Možná se rozhodnete strávit dovolenou v Lokvě, tak co?
Istrie existovala bez istrijského epsilonu a Istrie bez istrijského epsilonu je Istrie, kterou chcete poznat, Istrie, o které sníte a představujete si, že skutečně je. Takže i když dálniční systém, jehož tvar připomíná písmeno Y, zmenšil dopravní oblusžností Istrii a přiblížil vnitrozemí Chorvatsku i Evropě, Istrie se tomuto "y" brání a snaží se zachovat tvar, který vždy měla a který máme rádi. Dálnice A8 (Matulji - Kanfanar) je dlouhá asi 64 kilometrů a prochází tunelem Učka, který byl od roku 1981 až do výstavby Dalmatiny nejdelším tunelem v Chorvatsku. Nedaleko Kanfanaru se napojuje na A9 (slovinská hranice - Kanfanar - Pula), která je dlouhá asi 77 kilometrů.
Například Istrijský epsilon z Rijeky do Puly pojedete hodinu a patnáct minut po 110 kilometrové dálniční trase. Pokud zvolíte alternativní silnici, která je další nejrychlejší, ujede vaše vozidlo jen asi 100 kilometrů, přesto do Puly dorazíte o půl hodiny později. Možná strávíte více času, pokud se rozhodnete ochutnat z lůna kouzelných matek Istrie. 5€, které ušetříte z cesty, snadno vyřešíte ochutnáním istrijského vína, ale pozor, kdo pak pojede dál! Vidět krásy Vodnjanu je taky nutností.
Z Rijeky do Rovinje je situace podobná; cestování po dálnicích je kratší, i když je tam méně kilometrů. Ale právě proto je to neskonale nudnější. Kopcovité vnitrozemí Istrie je příležitostí k úniku z reality. I když odoláváte známkám istrijských vinných cest, stále budete opojeni kouzlem a pohádkou tohoto bájného kraje. Ty začarované zelené kopce lámaly stezky obrům i elfům, tak proč byste si je dopřávali, i když strávíte půl hodiny, hodinu. Stojí to za každou vteřinu.
V létě se může snadno stát, že čas, který jste si tvrdošíjně chtěli ušetřit výstupem na istrijský ypsilon, strávíte čekáním ve frontě. Vzhledem k vysoké hustotě a intenzitě dopravy v letním období, kdy trvá turistická sezóna, je Istrijský ypsilon příliš úzký. Ve veselejších dnech turistické sezóny projíždí tunelem Učka více vozidel, než je jeho provozní kapacita. To je příčina na vytváření kolon, ale také již důvod k ražbě druhého tubusu, který má být v 2024 dokončen, ale pak se začne s renovací původního.
Dálnice ze Záhřebu do Krapiny je dlouhá jen asi 60 kilometrů a jízda trvá necelou hodinu. V zeleném oparu jarních rán tato jízda trvá jen mrknutí oka. V dálce se vznášejí obrysy zagorských městeček a malebných kopců posetých domy a sklepy, obklopené vinicemi, zahalené fantazií. Opravdové kouzlo Zagorje ale poznáte jen tehdy, když sjedete z dálnice a necháte se starou mapou, kterou máte v krabici, vést krotkými místy za svahy Medvednice.
Stará zagorská magistrála je jednou z alternativních tras, ale téměř věrně sleduje dálnici. Nebo je správnější říci, že dálnice navazuje na silnici, vezmeme-li v úvahu, že tato byla postavena v 50. letech, a dálnice Záhřeb - Macelj v 90. letech. I když je však jejich nájezd téměř stejný, po dálnici pojedete o více než půl hodiny déle a ušetříte jen asi 3 eura. Mohli byste si tím nebezpečně poškodit nervy, protože stará zagorská silnice je známá jako jedna z nejznámějších silnic v Chorvatsku. Špatně udržovaný a přetížený hustým provozem. Celé Zagorje tíhne k Záhřebu, takže mnoho nervózních obyvatel spěchá do práce a domů z práce, snaží se vyhnout dopravním pravidlům a davům na nejrušnějších silnicích v Zagorje.
Pokud máte čas a chcete si ušetřit nervy, cestu do Krapiny snadno najdete po alternativních silnicích, které jsou propojeny sítí celého Zagorje. Kopce pomalované lesy a potůčky popsané jarními písněmi jsou pozvánkou na pohodovou a příjemnou cestu touto krásnou a nedoceněnou oblastí s bohatou historií. Není téměř žádný kopec, který by neměl malebné sklepení nebo dokonce zámek slavných chorvatských šlechticů obklopený háji jako květiny v jarní trávě. Jednou z těchto pohádkových cest je určitě cesta přes Zagorje přes Mariju Bistricu, Velikou Veterničku a Novi Golubovac a pak do Krapiny nebo jiného místa v okolí. Přestože samotná cesta měří jen asi 20 kilometrů, cesta by trvala asi hodinu, i když se staví nové rychlostní silnice. Propletené zelenými záblesky zagorských vedut byste si toho ani nevšimli. A pokud si chcete odskočit do Varaždinu, z města Novi Golubovec to máte jen 36 kilometrů příjemné jízdy. Přitom jste hned za rohem uviděli kousek ráje, který čekal, až sesednete ze zadní části krutého dálničního hada, který polyká míle a peníze a za sebou zanechává jen zapomnění.
Dálnice Záhřeb - Bělehrad je vlastně větší část delší dálnice, která vede z Bregany přes Záhřeb a Slavonski Brod do Lipovace na hranici se Srbskem. Přestože je označena jako A3, je to ve skutečnosti druhá největší dálnice v Chorvatské republice. Bývalá "Dálnice Bratrstva a jednoty'' je 306 kilometrů dlouhá prašná trať, která spojuje Slovinsko a Srbsko přes území Chorvatska. Jeho význam pro region je obrovský, stejně jako pro Chorvatsko, protože spojuje města jako Županja, Nova Gradiška, Novska, Kutina, Ivanić Grad, Dugi Selo a Samobor. Pro běžného řidiče je to však jen dlouhá série únavných kilometrů, které vybízejí k častému zívání za volantem a chuti šlápnout na plyn, aby jízdu rovinatou Slavonií co nejdříve dokončil. Z pohledu řidiče na Dálnici Bratrstva a jednoty je tento region nudnou pustinou, která má konec v nedohlednu a které je třeba se čas od času vyhnout. A Slavonie je všechno, jen ne nudná pustina!
Odbočit z dálnice ve Slavonii není jako když má Červená karkulka odbočit z cesty v lese, kde nebezpečí číhá všude mimo cestu. Za prvé, ve Slavonii žádní vlci nežijí, alespoň se neobjevili za posledních zhruba 100 let, co se vzácné chorvatské exempláře ukrývaly v Gorski Kotar a Lika. Ale bez ohledu na to je Slavonie krásný kraj, který kromě zachovalých přírodních krás živí nezničitelného ducha svých obyvatel, kteří jsou všeobecně známí svou pohostinností a přátelskostí.
Nejkratší cesta, která by vás zavedla z Bregany na hranici se Srbskem, prochází samozřejmě Záhřebem. Odtud vyjíždí přes Sesvete a stoupá směrem na severovýchod a Đurđevac. Po cestě se můžete zastavit v Bjelovaru, poněkud zapomenutém chorvatském městě, jehož kořeny sahají až do římské éry. Zdá se, že lidé z Bjelovaru jsou intrikáni a tajemní lidé. Bjelovar často nesl název Enigmopolis a ujal se vedení ve vydávání záhad a organizování národních a mezinárodních záhadných setkání. Pokud vás anagramy nelechtají, pokračujte do Pitomače a Slatiny, městeček na úpatí Bilogory a Papuku, která kromě uchování tradic Podraviny a arboreta skrývají i nevšední linie nedávné historie. V Pitomači najdete nejstarší strom Ginkgo v Chorvatsku a Slatina je prvním výrobcem chorvatského šumivého vína. Sekt a jízda nejdou dohromady ani na přátelských slavonských silnicích. Jeďte proto přes Našice a Osijek a poté přes Vukovar. Když pak cesta voní Drávou a Dunajem, uvidíte Slavonii úplně novýma očima. A pokud jste po dálnici jeli nesčetněkrát, bude to vypadat, jako byste byli ve Slavonii poprvé. Uvidíte atraktivnější a lákavější Slavonii, Slavonii, kterou si zamilujete. A zdálo se, že kilometry tentokrát letí mnohem rychleji než obvykle. Cesta tímto alternativním směrem je objektivně delší, o asi 60 kilometrů, ale nutno přiznat, že dvakrát pomalejší. Radost z poznávání tohoto zapomenutého, ale okouzlujícího koutu této krásné země, který krásou a dostupností nezaostává za oblíbenými destinacemi, trvá minimálně dvakrát tak dlouho.
V polovině března přistává čáp černý také v Kopačkim ritu, který je jen asi 15 kilometrů od Osijeku. Místní říkají, že jeho příchod je jediným spolehlivým znamením, že zima skončila. Uložte si proto zimní oblečení do šatníku a jarní oblečení do kufru a vydejte se oslavit jaro do klína kouzelné Slavonie. A nechoďte po dálnici, možná si svou oblíbenou trasu najdete sami na silnicích a cestách přes usměvavá slavonská pole.